eitaa logo
ابرفقه
1.2هزار دنبال‌کننده
466 عکس
433 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): عقل‌ها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلب‌ها، قلبها امامان حس‌ها و حسها امامان عضوها العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️قاعده منع رکون به ظالم در فضای مجازی با بررسی معنای «رکون» یکی از قواعد مسلم فقه اسلام، «قاعده منع رکون به ظالم» است. ظالم یعنی کسی که ستمگر و سوء استفاده‌چی است. و رکون یعنی اعتماد به وی در چیزی. خُب! این مساله یک امر کاملا هماهنگ با فهم عقلایی است که نباید «گوشت را به گربه سپرد». حتی یک «گزاره تحلیلی» و توتولوژیک است که اگر در پی سلامت چیزی هستی نباید آن را در معرض ضد سلامت قرار دهی؛ پس اعتماد به ظالم، طبق فکر منطقی و فهم عقلائا و بیان شرع، نادرست است. 👈 روشن است که فضای مجازی صهیونیستی با قاعده مسلم فقه امنیت یعنی «نفی سبیل» تضاد دارد؛ اما یکی از قواعد دیگر در فقه اجتماعی، بحث رکون به ظالم است که طبق آن نیز، جولان فضای مجازی صهیونیستی، حرام است. 📚 بررسی معنای «رکون» و کاربردهای فقهی و مورد آن در حرمت اعتماد به فضای مجازی بیگانه را در ابرنگار بیابید. 🇮🇷 @abarin
1️⃣ نگرانی رهبر از لاتین نویسی نام ایتای ما: «اسم را با خط می نویسند! ؟ چه کسی می‌خواهد از این استفاده کند؟ آن کسی که زبانش فارسی است یا آن کسی که زبانش خارجی است؟ اسم فارسی با حروف لاتین! ... من نگران زبان فارسی‌ام؛ ... می‌بینم که کار درستی در این زمینه انجام نمی‌گیرد و به زبان فارسی زیاد است!» ۱۹ آذر ۹۲. سرآغاز یک جنگل بی‌درخت سقوط نهالی است پیش تبر 2️⃣ روش فارسی‌کردن نام در ایتا ۱. زدن روی «سه خط افقی» که در بالای سمت چپ برنامه است ۲. در صفحه باز شده، روی تنظیمات (settings) می‌زنید ۳. در صفحه باز شده روی نشان «سه نقطه عمودی» در بالای سمت راست صفحه بزنید ۴. یک مستطیل کوچک سفید باز می‌شود؛ که گزینه نخست آن «ویرایش نام» است؛ لطفا آن را بزنید ۵. نام خود را با حروف فارسی بنویسید ۶. نشان بالای صفحه را برای تأیید بزنید! 3️⃣ شاهکار شما ۱. یک کردی ۲. فرهنگ تواصی را نیرو بخشیدی ۳. زبان فارسی و ایران را پاس داشتی ۴. هم میهنان را به فارسی شیفته‌تر کردی ۵. برای زدودن رهبری، کوشیدی 🌍 ؛ فارسی، زبان انقلاب 🌍 @zabanefarsi
⬛️ حنجره های ساکت، پنجره ورود دشمن ⛔️ در دوران ؛ نگذارید بزنند و در بروند! 🌹 ولیّ امر گفتند که واکسن آمریکایی و انگلیسی و فرانسه یا هر کشور غیر قابل اعتمادی وارد نشود؛ حال «حرف» از واردات واکسن انگلیسی و «انحراف» حنجره ها از فریاد است. ✅ بیشتر بجنبد. نهادهای حوزوی و دانشگاهی تکانی بخورند. نکند دشمنان ضربه شان را بزنند! و نکندتر این که بزنند و در بروند. ♨️ سوز دل امیرالمؤمین از همین بود؛ اینکه چرا آمدند و زدند و بردند و خوردند و کک شان هم نگزید! 🌑شکوه سنگین امیرالمؤمین از «کمیل» 🌻امیر المؤمنین در نامه ۶۱ نهج البلاغه به کمیل به عنوان عامل خود در «هیت» چنین می گوید: ❌ «اما بعد، بى‏گمان این روش که کسی تحت سرپرستی خود را تباه کند و کاری شود که به او واگذار نشده است، و است. 👈اقدام تو به هجوم بر اهل قرقیسا و وانهادن مرزهایى که تو را بر آن گماشته بودیم، در حالى که براى دفاع از آن جا و پس راندن دشمن از آن جا نیرویى نبود، چیزی جز پراکندگى رای نباشد؛ ✅👈 بنابراین تو پلی برای هجوم دشمانت بر دوستانت شده‏اى؛ با شانه‏ هایى شل و سیمایی بی اقتدار؛ 👈بى ‏آن که رخنه‏ ی مرزى را ببندی یا دشمن را ! 👈 نه نیاز مردم آن شهر را برآوردی و نه فرمانبردار امیر آن بودی.» یعنی زدند و در رفتند 📚 «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْمَرْءِ وَ لَعَجْزٌ حَاضِرٌ وَ رَأْیٌ مُتَبَّرٌ وَ إِنَّ تَعَاطِیَکَ الْغَارَهَ عَلَى أَهْلِ قِرْقِیسِیَا وَ تَعْطِیلَکَ مَسَالِحَکَ‏ الَّتِی وَلَّیْنَاکَ لَیْسَ بِهَا مَنْ یَمْنَعُهَا وَ لَا یَرُدُّ الْجَیْشَ عَنْهَا لَرَأْیٌ شَعَاعٌ‏ 👈 فقَدْ صِرْتَ‏ الْغَارَهَ مِنْ أَعْدَائِکَ عَلَى أَوْلِیَائِکَ 👈 غیْرَ شَدِیدِ الْمَنْکِبِ‏ وَ لَا مَهِیبِ الْجَانِبِ‏ وَ لَا سَادٍّ ثُغْرَهً 👈 وَ لَا مُغْنٍ عَنْ‏ أَهْلِ مِصْرِهِ وَ لَا مُجْزٍ عَنْ أَمِیرِه‏». ☄️ یعنی چرا زدند و در رفتند و آب از آب تکان نخورد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابرکاوی «بالا آمدن آن روی گربه وزیر نقاش» 📚در ابرفقه، انسان را در بخش «عمق و سطح» بررسی می‌کنیم؛ که جوهره هر کس، همان عمق اوست. 💎جوهره هر کس، فقط در شرایط «شکافت» دیده می‌شود و یکی از عوامل شکافت، «خشم» است. لذا می‌گویند: 👈 «کاری نکن که آن روی سگم بالا بیاید!». حقیقت برخی افراد، سگ است. اما حقیقت مؤمن «رحمت» است که در هنگام خشم، سبب بخشایش می‌شود: «و اذا ما غضبوا هم یغفرون» 🌕با وجود سخن صریح و صحیح امام خامنه‌ای در «حرمت ساخت، داشت و کاربرد بمب اتم»، یک فرد نقاش که بدون سابقه امنیتی وزیر اطلاعات شد، در موضعی عجیب، تصمیمات نظام تحت رهبری نائب امام زمان را در ادبیاتی دور از انتظار، با گربه وحشی شده «قیاس» می کند! 1️⃣ «قیاس» در فقه شیعه باطل است؛ 2️⃣ آیا بخردانه است که اقدام گربه وحشی شده را با تصمیم نائب امام زمان (عج) قیاس کرد؟ آیا حدیث نفس گوینده است؟ 3️⃣ آیا رفتار گربه وحشی شده مبنای «فقه امنیت» است؟ 4️⃣ آیا از آغاز انقلاب تا کنون، قدرت بازدارندگی ما بمب اتمی بوده است؟ یا قدرت بازدارندگی نامتقارن؟ قدرتی که به ذهن نقاش ها نمی آید. 5️⃣ آیا از کسانی که گفتند آینده از آن گفتگو است نه موشک و گفتند ژاپن و آلمان با کنار گذاشتن هزینه نظامی به فلان و بهمان رسیدند و به دنبال برجام موشکی بودند، می‌پذیرند که نگران بحث بازدارندگی نظامی باشند؟ افراط و تفریط نشانه جهل است؛ یک روز حرف از کنارگذاشتن موشک و یک روز با اشاره، حرف از ساختن بمب اتم! 6️⃣ پیامدهای این حرف چه نسبتی با حرفهای شیرزاد دارد؟
بررسی فقه سیاسی «مرگ بر روحانی» 1️⃣ حوزه های فقه آ. فقه الهی : «اطیعوا الله» که عموما ناظر به احکام فردی است. ب. فقه ولایی: «اطیعوا الرسول و اولی الامر» که گفته می شود ناظر به احکام عمومی است. 2️⃣ حوزه های فقه ولایی؛ که حوزه تخصص ولی امر است؛ و لا غیر! آ. موضوع شناسی فقه ولایی ب. حکم شناسی فقه ولایی ✅ در فقه ولایی، هم موضوع شناسی و هم حکم شناسی، تابع معیارهای تعیین شده از سوی ولیّ امر است و معیارهای عرف عادی که در احکام الهی جاری می شود، لزوماً در امتثال امر ولایی، مُجزی نیست. ❌ پس اگر برای ما ثابت شد که مثلا رئیس جمهوری دیوث یا دزد است (سرقت علمی)، گفتن دیوث یا دزد، اگر طبق عرف سیاسی اسلامی، اهانت باشد، این عرف بر عرف عادی احکام الهی، مقدم است؛ زیرا حکم ولایی بر منع اهانت به رئیس جمهور، تابع قواعد موضوع شناختی ولایی است؛ نه قواعد احراز موضوع در فقه الهی. چه بسا وجه منع اهانت به رئیس جمهور، مباحث «وهن نظام» و ... باشد؛ نه معیارهای فقه فردی. 3️⃣ اگر حکم ولایی در موردی نباشد، ما به حکم الهی یا حتی به قواعد عام فقه ولایی (نه حکم ولایی خاص) عمل می کنیم: 👈 قاعده تبری: طرح نسبتهایی مثل ملعون یا دیگر نفرینها (تبت یدا ابی لهب و تب) درباره دشمنان ولایت، خوب است؛ و ثواب زیادی دارد! 👈 قاعده تشفی: تشفی دل مؤمنین از راه ضربه به دشمن، خوب است: «و یشف صدور قوم مومنین و یُذهِب غیظَ قلوبهم» 👈 قاعده تصدی: گاهی برای به دست گرفتن «جو» در فضای روانی سنگین، لازم است آنچه دشمن سزاوار آن است؛ بیان شود. این کار به تضعیف روحیه دشمن هم کمک می کند و نیز کمک می کند تا جریان خاکستری که تابع جو است، به سوی دشمن نلغزد. ⛔️اما اگر در محیطی، شناخت کافی از حق و باطل نیست و یا فواید «تصدی فضا» هم وجود ندارد، حتی توصیف واقعیت ناسزای دشمن، نیز ممکن است نادرست باشد؛ زیرا مشکل، «دانشی» است نه «انگیزشی»! 4️⃣ فقه الهی استعمال یا مرگ برای کسی 📚 امام خمینی: مسأله ۸- هر فحشى مانند «اى ديوث‏» يا هر تعريضى به آنچه كه مخاطب، آن را كراهت دارد و در عرف و لغت او مفيد قذف نمى‏باشد، به سبب آن، تعزير ثابت مى‏شود، نه حد، مانند قول او: «تو حرام‏زاده‏اى» يا «اى حرام‏زاده» يا «اى فرزند حيض»، يا به زوجه‏اش بگويد: «تو را باكره نيافتم» يا بگويد: «اى فاسق»، «اى فاجر»، «اى شارب الخمر» و امثال اين‏ها كه موجب استخفاف به ديگرى است و حال آن‏كه طرف، مستحق آن نمى‏باشد، در آن تعزير مى‏باشد، نه حد. 👈 ، ‏باشد. 📚 «مسألة ۸: كلّ فحش نحو ‏، أو تعريض بما يكرهه المواجه و لم يفد القذف في عرفه و لغته، يثبت به التعزير لا الحدّ، كقوله: «أنت ولد حرام»، أو «يا ولد الحرام»، أو «يا ولد الحيض»، أو يقول لزوجته: «ما وجدتك عذراء»، أو يقول: «يا فاسق» «يا فاجر» «يا شارب الخمر»، و أمثال ذلك ممّا يوجب الاستخفاف بالغير، و لم يكن الطرف مستحقّاً، ففيه التعزير لا الحدّ، 👈 .» امام خمینی، تحرير الوسيلة: ۸۷۵ و ۸۷۶. @abarin
👆حرفهای خلاف منطق و خلاف شرع 👈 الفقهَ ثمّ الانتخابات 📚 بگذارید ولیّ امر، شاخصهای هدایت کننده در این برهه را تبیین کند؛ خود را از امام جامعه پیش نیندازید! ⛔️ باور کنید پر کردن رسانه ها از این ، برکت نمی آورد؛ خطر اثر معکوس را جدی بگیرید! ⛔️ تخریب منطق اسلام و سیاسی شیعه، با اهداف انتخاباتی، است! 📛 ‼️ 🖌 ابوالفضل امامی؛ دکترای فقه سیاسی و متخصص فقه انتخابات 🇮🇷 @abarin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک کوتاه بین () و بین ()، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. ● در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا... ● در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده اند. بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ ■اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. ■ در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «». این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمه‌ی اوست. ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. (مقام معظم رهبری ۱۳۸۸/۱۱/۱۹) https://eitaa.com/dinefetri
📚 امام خامنه ای در جمع خبرگان؛ هسته اصول شناخت «ابرفقه»» را در کلام زیر بجویید: 🌻 «مفاهیم اسلامی را به مرحله‌ی عمل و به عرصه‌ی عمل بکشانیم. منظومه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعه‌ی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّه‌ی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است که ما هر جا این کار را نسبت به هر یک از این مفاهیمی که حالا بعد اجمالاً عرض خواهم کرد انجام دادیم، برای ملّت و کشور و برای آبروی اسلام و جمهوری اسلامی ارزشمند بود؛ و هر جا غفلت کردیم، محروم ماندیم. در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد. » ۹۹/۱۲/۰۴ 🇮🇷@abarin
📚عدم اشتراط مقبولیت (رأی آوری) در اصلح بودن یا نبودن ♻️ بارها بحث «انتخاب صالح مقبول به جای اصلح نامقبول»، از سوی برخی دنبال می شد و به قواعد فلسفی یا فقاهتی نادرستی استناد می شد. ما با موشکافی فقاهتی، مقاله «بررسی فقهی انتخاب اصلح یا صالح مقبول» را در نشریه علمی پژوهشی «معرفت سیاسی» منتشر کردیم و ثابت کردیم که این ادعا به لحاظ فقهی و حتی فکری (فلسفی) نادرست است. 🌑 اما اخیرا برخی بزرگواران سخن از «اشتراط مقبولیت (رأی آوری) در تحقق اصلح» به میان آورده اند؛ که بدینوسیله ضمن درخواست از فقهای معظم این مجموعه بابرکت، نشانی مقاله را برای مطالعه دقیق مباحث فقاهتی انجام شده و نقد آن، تقدیم می کنیم: 📚 بررسی فقهی انتخاب اصلح و صالح مقبول 1️⃣ ما نه مبنای فقاهتی برای ادعای اشتراط مقبولیت در اصلحیت، یافتیم و بلکه ادله فقهی در رد آن است؛ 2️⃣ نه سخنی از ولی ّامر درباره جداسازی بین مفهوم اصلح و رأی آوری یافتیم. ✅ بنابراین، طبق آنچه ما می دانیم، چنین جدا انگاری ای، فاقد بهینه نگری در مساله است. 📚 اگر فقیه ارجمند یا فاضلی بتواند مبنای مدخلیت مقبولیت در «اصلحیت» را تبیین کند، قطعا بررسی دقیق خواهیم کرد و در صورت ضابطه مندی و درستی استدلال، دیدگاه خویش را اصلاح می کنیم. 🇮🇷 @abarin