eitaa logo
ابرفقه
1.2هزار دنبال‌کننده
466 عکس
434 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): عقل‌ها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلب‌ها، قلبها امامان حس‌ها و حسها امامان عضوها العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از چهارده معصوم
حديث اليوم الرسول الاکرم صل الله‏ عليه‏ و‏ آله : لا تَطلُبوا عَثَراتِ المؤمنينَ؛ فإنّ‏ مَـن تَتَبّعَ عَثَراتِ أخيهِ تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ، و مَن تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ يَفْضَحْهُ و لو في جَوفِ بَيتِهِ. پيامبر اكرم صل الله‏ عليه‏ و‏ آله : لغزشهاى مسلمانان را نجوييد كه هر كس لغزشهاى برادرش را پى جويد خداوند لغزشهاى او را پيگيرى مى‏كند و هر كه را كه خداوند عيبجويى كند رسوايش مى‏سازد هر چند در اندرون خانه خود باشد. الكافي : ۲/۳۵۵/۵
📚 فرق ایمان و اعتقاد 1️⃣ لایه های انسان انسان پنج لایه هویتی دارد: عقل، فکر، قلب، حس و عضو. 2️⃣ معنای اعتقاد اعتقاد یعنی این که فکر کسی به این برسد که چیزی درست است و قلب وی هم به آن گره بخورد. 3️⃣ معنی ایمان ایمان یعنی این که جوهره وجود کسی بر چیزی باشد. به طور طبیعی باید ایمان ما، برآمده از اعتقادات ما باشد. اما ممکن است مساله جور دیگری هم باشد. یعنی فردی دچار اعتقادات اشتباهی شده باشد؛ مانند خانم شهید راشل کوری، اما جوهره وجودش (ایمانش) درست باشد و از آمریکا به فلسطین برود و زیر بلدوزر کاترپیلار اسرائیلی شهید شود. چنان که ممکن است که فردی اعتقاداتش درست باشد (مثل مردم کوفه) اما این اعتقادات درست، به عمق فرد و ایمان نرسیده باشد و در شرایط سخت، این اعتقاد آب برود و جوهره بی ایمان کوفیان، رو بیاید. پس ایمان یعنی در وجود کسی نشستن چیزی. ایمان به حق، امری مربوط به لایه عقل یعنی جوهره وجود فرد نیک است و ایمان به باطل، مربوط به جهل، یعنی جوهره وجود افراد بد است. 4️⃣ تفاوت عملی اعتقاد و ایمان کسی که به چیزی اعتقاد دارد و فکر و قلبش به آن گره خورده است، هنگامی که شرایط بسیار سخت شود اعتقاد (فکر و قلب) کارکردش را از دست می دهد؛ مثل هنگامی که انسان در قبر باید پاسخگوی نکیر و منکر باشد. یا هنگامی که در شرایط کشنده قرار می گیرد؛ مثل مردم کوفه. آنها اعتقاد به امام حسین داشتند، اما ایمان به وی نداشتند یا ایمان شان خیلی ضعیف بود. پس اعتقاد، شکننده و سطحی است و ایمان، قرص و قطعی. 5️⃣ اعتقاد و ایمان به چه چیز؟ هم اعتقاد و هم ایمان، هر دو می توانند به امور خوب مربوط باشند یا امور بد. یعنی چنین نیست که اعتقاد در برابر ایمان باشد؛ بلکه اعتقاد مرحله پایین تری از مرحله ایمان است. پس نمی توان گفت که اعتقاد بد است و ایمان خوب. بلکه باید گفت که اعتقاد به چیز خوب، خوب است و اعتقاد به چیز بد، بد است. و نیز ایمان؛ ایمان به چیز خوب، خوب است و ایمان به چیز بد، بد است. 6️⃣ مگر ایمان به چیز بد هم داریم؟ بله: قرآن می فرماید: «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ أُوتُوا نَصيباً مِنَ الْكِتابِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ يَقُولُونَ لِلَّذينَ كَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى‏ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا سَبيلاً» نساء 51. آيا به كسانى كه بهره‏اى (اندك) از كتاب آسمانى داده شده است ننگريسته‏اى (كه چگونه) به «جبت» و «طاغوت» ايمان دارند و درباره كافران مى‏گويند كه اينان رهيافته‏تر از مؤمنانند؟! 7️⃣ ریشه یابی دو قطبی بین ظاهر و باطن دین ریشه برخی مطالب «دو قطبی ساز» بین ظاهر و باطن دین، به فرقه ضاله «مُرجِئَه» می رسد؛ هر چند که گاه ممکن است از تحلیل نادرست هم برآید. نگاهی که «اسلام جامع» را اسلام اعتقادی و خشک و ضد رحمت معرفی کند و در پی اسلام به اصطلاح رحمانی است و هر روز آن را با ادبیات نوبری بازتولید می کند، همسو با «نومرجئه گری» آقامیریستی است. ❌اساسا خود این حرفها، یک «اعتقاد» است! نه ایمان! لذا نباید فرد خوبی را به خاطر این اعتقادات نادرست، انسان بدی دانست.
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺اگر پروا 👈 آنگاه توان شناخت اِن تتقوا اللهَ یجعل لکم فَرقاناً 📚 برترین نمونه پروا، شناخت چارچوب و اصول فقه ولایی (مواضع رهبر) و بهره گیری از آن در شناختها تبیین امام خامنه ای از قفلی که شیطان کلیددار آن میشود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فتنه ی ترس!.mp3
1.48M
👂🏻از گرفتار شدن در فتنه‌ی ترس، بترسید⚠️⚠️⚠️ جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
🔸قیچی کردن عدالت ✂ قیچی بنفش ِ۱. تیغه نا امید کردن مردم عادی با معیشتی و مجازی ۲. تیغه کشاندن لشکر در روزهای پایانی با شعار و ترویج ولنگاری با کمک چند تا شوک روانی ✅ عدالت ۱. عدالت معیشتی ۲. و جلوگیری از مداخله انگلیس بر انتخابات 👈 وگرنه را شکست خواهند داد
📚 نقد مصلحت سنجی‌های فاقد وجاهت قانونی و فقهی در بررسی صلاحیتها ✅ لزوم انتقال از حزب‌الله سیاسی و حزب‌الله اجرایی، به «حزب‌الله فقاهتی»! 1️⃣ مرحله‌بندی جریان حزب‌الله آ. «حزب‌الله سیاسی» یعنی این که «خطوط کلان» را از رهبری بگیریم و خودمان با توجه به شناخت سیاسی از کشور و مسائل، برای آن چارچوب بسازیم؛ که طبعا با توجه به عدم تخصص ما در چارچوب‌سازی و مبانی فقاهتی، ضریب خطای ما قابل توجه است. ب. «حزب‌الله اجرایی» یعنی این که «خطوط کلان» را از رهبری می‌گیرد و بر اساس چارچوب و قوانینی که سیاسیون و یا خودمان بر این فرمایش کلان بار کرده‌ایم، عمل می‌کنیم؛ مانند عملگرایی احمدی نژاد سابق (دولت نهم). ج. «حزب‌الله فقاهتی» یعنی این که «رهنمود کلان» را از رهبری بگیریم و بر پایه قواعد فقه سیاسی و فقه نظام، چارچوب‌سازی کنیم و آن را به برنامه تبدیل کرده، مبنای عمل قرار دهیم. 2️⃣ خطر درجازدن ملغمه‌وار در مراتب حزب‌اللهی بودن اگر آیت الله رئیسی رئیس جمهور بشود و نتواند جریان «حزب‌الله فقاهتی» را ایجاد کند، ما به «دولت اسلامی» نخواهیم رسید؛ زیرا بنا به فرمایش امام خامنه‌ای در ۴ اسفند ۹۹ در جمع خبرگان، این حکومت نیازمند یا نرم افزار برآمده از کتاب و سنت (فقه) است و اگر چنین نرم افزاری، متناسب با نیاز امروز فراهم نشود، حکومت کار خاصی را به پیش نخواهد برد. ‼️ متأسفانه شواهدی در میان است که نشان می‌دهد که معدودی از اطرافیان آیت‌الله رئیسی، ملغمه‌ای از مشاوره‌های سیاسی و اجراییِ فاقد مبانی قانون و فقه سیاسی را پیشنهاد می‌ کنند. این مساله، بسیار خطرناک است! 3️⃣ ضوابط قانونی و ولایی و فقاهتی بررسی صلاحیت‌ها خب! شورای نگهبان بر اساس ضوابط قانون و فرمایش رهبری و نیز مبنای متقن فقه سیاسی، به صلاحیت‌ها رسیدگی کرده است. این که کسانی مشورت بدهند که باید با برخی بزرگان نظام و مسؤولان کشور رایزنی کرد که برخی نامزدهای دیگر، در حالی که صلاحیت‌شان احراز نشده است، در چرخه انتخابات قرار بگیرند که مثلا تنوع گرایش سیاسی ایجاد شود، این سخن اشکالات قانونی و فقاهتی بسیاری دارد: 👈 آ. طبق قانون و فرمایش رهبری معظم، شورای نگهبان موظف به اجرای «مُرّ قانون» است؛ نه مصلحت سنجی‌ از نزد خودشان؛ بنابراین تنها رهبری می‌تواند حکم حکومتی بدهد و هیچ شخصیت دینی یا سیاسی دیگری، صلاحیت ورود به مساله را ندارد. و اگر کسی می‌پندارد که رهبری باید ورود کند، خوب، برود نزد ایشان! چرا باید این مساله را در میان مردم بیان کرد که خدا نکرده دستاویز فتنه یا تفرقه شود! 👈 ب. به لحاظ فقه سیاسی، اظهار نظر در مورد یک موضوع سیاسی کلان، تنها در تخصص رهبری است؛ زیرا باید صدها عنوان درگیر در مساله را در گذشته و حال و آینده و حوزه‌های بسیار متنوعی مردمی و حاکمیتی و منطقه‌ای و جهانی و جهات گوناگون سیاسی و اقتصادی و امنیتی و ... را در نظر گرفت؛ زیرا همگی مستقیما متأثر از موضوعات مهم سیاسی هستند؛ لذا استناد کردن به یک نظر سنجی که هیچش به بار و به دار نیست، به قدری خطا است که بنده به عنوان متخصص فقه سیاسی دچار شگفتی شده‌ام. 4️⃣ پیامدهای مشاوره‌های نسنجیده 👈 آ. ایجاد شائبه عرفی‌گرایی به جای حق گرایی و قانون گرایی؛ یعنی ریاست جمهوری را باید با مناسبات جناحی تعریف کرد و نظام باید با برخی واقعیت جریان‌های خاص هماهنگ بشود؛ نه این که آنان لازم باشد که خود را با ترازهای درست نظام، هماهنگ کنند. 👈ب. ایجاد شائبه عدم حضور افرادی از گرایش‌های مختلف؛ در حالی که دو نامزد جریان وابسته به دولت اکنون در فهرست احراز صلاحیت شدگان هستند! 👈 ج. ایجاد بستر ملامت به دشمن؛ برخی سخنان می‌تواند دشمن زبان به ملامت بگشاید که؛ بله! آش عدم احراز صلاحیت‌ها، به قدری شور شده است که خودشان هم صداشان در آمده است! خب شایسته نیست که شورای نگهبان در معرض ملامت دشمنان قرار بگیرد. 👈د. خطر فتنه‌گری مقدس‌مآبان و آخوندهای غربزده در قم؛ تصور کنید که این حرف‌ها را گزک کنند و ببرند نزد برخی مدعیان مرجعیت و در قم هم بلوایی بر ضد شورای نگهبان بر پا کنند تا زیاده‌خواهی فتنه گران، مشروع هم جلوه کند! 👈ه. راستی مگر حسن روحانی هم گویا با برخی پندارها تأیید نشد و کشور را 8 سال و بلکه دهها سال دچار آسیب نکرد؛ خوب از یک سوراخ چند بار باید گزیده شد؟ ✅ پس همگان باید از ابتنای مسائل کشور بر استحسان هایی که به لحاظ فقهی فاقد وجاهت است و در فقه شیعه حرام است، خودداری کنند؛ زیرا که معلوم نیست بتوانیم با توبه کردن، پیامدهای بسیار خطرناک آن را بستُریم. 5️⃣ حرف آخر ان شاءالله دولت آینده در دستان با کفایت یک انقلابی باشد و از خطای مشاوران فاقد تراز «حزب‌الله فقاهتی»، آسیب نببیند. این یک خطر نظاموار در این شرایط است.
⬛️ انا لله و انا الیه راجعون آقای صادق لاریجانی نگاهی به اتهامات خود به شورای نگهبان و خوراک گیری و رادیو فردا و دویچه وله و در برابر، سخن بینداز:👇 «من نمی‏ گویم رأی خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که ‏_کذا ... ، فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد.» صحیفه امام، ‏۱۴: ۳۷۰. «نباید بگوید شورای نگهبان درست نیست. این، خودش درست نیست. باید خودش را اصلاح بکند». همان: ۳۷۱. «شورای نگهبان حدودش چه قدر است؛ ... نمی‏شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می‏کنی قانون را قبول نداری! قانون‏ ترا قبول‏ ندارد. نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت، که ما شورای نگهبان را قبول نداریم. نمی‏توانی قبول نداشته باشی ... من هم ممکن است با بسیاری از چیزها، من که یک طلبه هستم، مخالف باشم. لکن وقتی قانون شد [تصویب‏] خوب، ما هم می‏پذیریم. بعد از اینکه یک چیزی قانونی شد در آن، اگر بخواهد مردم را تحریک بکند، است؛ و باید با او دادگاهها عمل مفسد فی الارض بکنند.» همان: ۳۷۷. 🌕 البته آیت الله لاریجانی قصد انتقام گیری از شورا نداشتند و اعتراض به یک مساله داشتند که البته بهتر بود به شیوه دیگری و در جای دیگری بیان می شد.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
بخشهایی از مقاله استثنائی: علامه طباطبایی‌؛ انقلابی، ضدانقلاب یا غیرانقلابی؟ 1️⃣ در پی انتساب تهمت غیرعلمی و نامشروعِ «اسلام، اولین شهید انقلاب» به علامه طباطبایی، ناگزیریم نسبت ایشان با انقلاب را برای صیانت از حقیقت، بدون هیچ تعارفی بررسی کنیم. 2️⃣ باید واقعیت علامه طباطبایی را نشان داد نه این که آن قدر قداست به وی بدهیم که ضعف مواضع وی، سبب ارزش زدایی از انقلاب و امام و شهدا در ذهن برخی افراد شود! علامه یک مبارز انقلابی نبود و مرتکب اشتباه بزرگی هم شد؛ اما ما حجتی نیافتیم که او ضد انقلاب بوده است. 3️⃣ افراط و تفریط ویژگی جریان جاهل است؛ «مبارزِ انقلابی» پنداشتن علامه طباطبایی و اغماض از ضعف های ایشان در مسائل حیاتی، نتیجه اش آن است که در آن سوی طیف جهالت، عده ای علامه طباطبایی را ضد انقلاب معرفی کنند! محمد رضا حکیمی درباره «ضد انقلاب» بودن علامه طباطبایی مدعی است که علامه طباطلایی گفته است: «این انقلاب یک شهید دارد و آن هم اسلام است»! بررسی این مساله را در ابرنگار بیابید؛ اما اکنون به گزارش بخشی از مقاله درباره انقلابی نبودن علامه طباطبایی می پردازیم: 4️⃣ امام خامنه ای: مانع کبیره علامه طباطبایی: گناه کبیره! امام خامنه ای در ۲۶ مرداد ۱۳۷۱: «حق نداریم مأیوس شویم. یأس از رحمت خدا، از گناهان کبیره است. کسی حق ندارد از رحمت خدا مأیوس شود؛ ولو موانع آن رحمت را هم زیاد ببیند. اما چرا مأیوس شود؟ بعضی جاها، یأس، گناه کبیره نیست، اما مانع کبیره است. در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب، به بعضی کسان می‌گفتیم: “شما که به حکومت اسلامی و نظام اسلامی عقیده دارید و قبول دارید که اسلام از ما یک جامعه اسلامی می‌خواهد، پس چرا اقدام نمی‌کنید؟ …” می‌گفتند: فایده‌ای ندارد. چه فایده‌ای دارد؟ نمی‌بینید دشمن چطور مسلط است!» 5️⃣ ماجرای عبرت آموز درباره علامه طباطبایی؛ به نقل از امام خامنه ای: «پدرم با مرحوم علامه طباطبایی خیلی دوست بودند، ساعت ها در منزل پدرم می‌نشستند و با یکدیگر صحبت می‌کردند … من به عنوان یک طلبه جوان، درباره مسایل مبارزه با ایشان بحث می‌کردم و می‌گفتم: شما چرا در این فضای مبارزه وارد نمی‌شوید؟ … ایشان می‌گفتند: … ما در برهه‌ای از زمان می‌توانستیم تأثیر بگذاریم – مرادشان زمان مشروطه و بدو ورود تمدن جدید بود- ولی گناه بزرگی واقع شد که آن وقت، این کار تعقیب نشد؛ اما دیگر حالا وقت گذشته است و فایده‌ای ندارد … این مبارزات نخواهد رسید و این نظامی که ما می‌بینیم بر سر کار است، با این حرفها و با این یک ذره و دو ‌ذره، از بین نخواهد رفت”. شما ببینید، عالم روشن بینی مثل علامه طباطبایی – که دیگر در مورد روشن بینی و اگاهی ایشان، هیچ‌کس شک ندارد – تعبیرش از واقعیت جامعه این طوری بود که می‌گفت فایده‌ای ندارد!» حوزه و روحانیت در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، گردآوری دفتر مقام معظم رهبری، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، اول، پاییز ۱۳۷۵، ج۱، ص۵۶. 6️⃣ این اندوه امام راحل در منشور روحانیت هم ناظر به همین منطق علامه طباطبایی است؛ برخی می‌گفتند: «با گوشت و پوست نمی‏توان در مقابل توپ و تانک ایستاد و اینکه ما مکلف به جهاد و مبارزه نیستیم». صحیفه امام، ج ‏۲۱، ص ۲۷. 7️⃣ بخشی از صحبت دکتر غلامحسین دینانی درباره انقلابی بودن یا نبودن علامه طباطبایی، که در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۸ در پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای قرار گرفته است، قابل توجه است؛ هر چند که به نظر ما سخن ایشان کاملاً دقیق نیست؛ اما اجمالا درست است: ❌👈 «علامه‌ی طباطبایی با انقلاب مخالفت نکرد، ولی ذاتاً فکر انقلابی نداشت. صریح بگویم فکر انقلابی نداشت، انقلابش انقلاب فلسفی بود.» 🌻همه مقاله را با چندین فیلم و صوت ویژه در ابرنگار بخوانید.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | رهبر انقلاب، صبح روز گذشته: برنامه مخالفین به جان هم انداختن طرفدارهاست 📥 دسترسی به مجموعه فیلم‌نوشته‌ها👇 farsi.khamenei.ir/video-content?id=47929
♻️ ریس و واریس نادرست درباره فضای مجازی هر چند با قصد خیر و برای افزایش رای سبد جریان انقلابی، نباید از مسلمات حق و کلمات روشن رهبری در برخی حوزه‌ها کوتاه آمد و حتی واژگون حرف زد. نباید با زبان، پیمانی را که شناسنامه گفتمان انقلاب است را واریسید؛ که پس از انتخابات، باز ناگزیر، پیمان و سخن امروز را به گونه‌ای دیگر وابریسیم و این چنین، در هر جایی، به همین ریس و واریس بیفتیم. ✅ رهبرمان فرمود مساله اصلی و فوری مردم، فضای مجازی و سیاست خارجی نیست؛ بلکه مساله اصلی معیشت مردم و بیکاری و فساد است! ایشان می‌دانست که ما حریف حرف‌زدن در این عرصه نیستیم؛ اما انتظار این است که حریف نزدن باشیم! و در این گیرودار دشواری های سنگین معیشتی، به سراغ برای رسانه های نرویم! 👈 خب اگر باید چیزی گفته بشود، چرا مطالبه را برجسته تر نکنیم؟ ⬛️ سخنی نگوییم که به ما نمی آید و گاه در بیان آن نیز، جملات‌مان آشفته می شود و لحن‌مان، به تپق می‌افتد. ❌ به اعجاز آیات ۹۱ تا ۹۴ سوره نحل بنگرید و از احمدی‌نژاد در قربانی کردن رضایت خدا به پای رضایت خلقی که، آنها را «اصلِ مردم» می پنداشت، عبرت بگیرید: «وَ أَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذا عاهَدْتُمْ وَ لا تَنْقُضُوا الْأَيْمانَ بَعْدَ تَوْكِيدِها وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلاً إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ»: و بر پیمان خدا باشید و سوگندهای تان را نشکنید؛ پس از آن که آنها را سفت کردید؛ در حالی که خدا را نگهدار خود کرده‌اید؛ بی‌گمان خدا آنچه می‌کنید را می‌داند. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبى‏ مِنْ أُمَّةٍ إِنَّما يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ ما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» ✅👈 و مباشید چونان زنی که از هم‌گسلانه، [پشمِ] سخت‌به‌هم ریسیده‌اش را واریسید؛ [چُنان، که پیمان و] سوگندهای تان را برای همجوشی میان خود به کار بگیرید تا ، بیش از گروه دیگر بشود؛ هانا که خدا شما را در [این شرایط] می‌آزماید و بی‌گمان خدا در روز واپسین، آنچه را که در آن ریس و واریس داشته‌اید را برای‌تان روشن می‌کند. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ لكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» خدا اگر می‌خواست، شما را مردمی یکپارچه می‌کرد؛ ولی برخی را که بخواهد، می‌گمراهد و برخی را که بخواهد، می‌رهنماید و هانا که بازخواست می‌شوید از آنچه می‌کردید. «وَ لا تَتَّخِذُوا أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها وَ تَذُوقُوا السُّوءَ بِما صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ لَكُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ» و [پیمان و] سوگندهاتان را برای همجوشی میان خودتان به کار نگیرید؛ مانا که سست شود قدمی بعد از پای‌وَرزی‌اش و بدی را بچشید؛ از آن رو که [برخی را] از راه خدا باز داشتید و برای شما شکنجه‌ای بزرگ است. ✅ اگر توان داریم، به اقتضای حکمت، حرف‌های رهبری و سخن فطرت مردم و حرف خدا را سر دست بگیریم؛ و اگر نمی‌توانیم، حرف نادرست را همنوا با برخی، نزنیم؛ زیرا خدا اگر می‌خواست، بیشتر از ما بلد بود که «مردمی یکپارچه» را به هم آورد. ◽️ زدن برخی حرفها هم بی‌حکمتی است و هم نادلیری و وادادگی ✅👈 باور کنیم که: «و لینصرنّ الله من ینصره»