eitaa logo
ابرفقه
1.2هزار دنبال‌کننده
467 عکس
439 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): عقل‌ها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلب‌ها، قلبها امامان حس‌ها و حسها امامان عضوها العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21
مشاهده در ایتا
دانلود
ادبیات رهبری در ۳ مقطع گوناگون، برای تشخیص نامزد مطلوب 📚 سیلان معنای اصلح و عناصر ساخت آن مفهوم اصلح در فقه انتخابات، دو رکن دارد: «ویژگی های فرد» و «ویژگی های محیط». با تغییر هر یک از این دو، ممکن است یک فرد که دوره پیش یا حتی تا یک سال پیش هم اصلح تلقی می‌شد، دیگر اصلح نباشد. تغییرات در محیط نیز بر دو گونه است: آ. تغییر در شرایط «انتخابات»؛ ب. تغییر در شرایط «پس از انتخابات». بنابراین، رهبری در شرایط گوناگون، ادبیات گوناگونی را برای اشاره به نامزد اصلح، با توجه به مطالب بالا، به کار می‌برد؛ لذا سه مقطع از این ادبیات را بررسی می‌کنیم: 1️⃣ مقطع انتخابات ۷۶؛ برجسته سازی «انتخاب اصلح» در انتخابات ۷۶، به سبب این که رهبری شرایطی را فراهم کردند که از مشارکت بیشینه نگرانی ای نباشد، تمرکز مفهوم سازی را بر «انتخاب اصلح» گذاشتند: آ. امام خامنه‌ای در ۱۳ اردیبهشت ۷۶: «باید گشت و اصلح‏ را پیدا کرد. باید گشت و امین‏ترین را انتخاب کرد. باید جستجو کرد و در بین این چند نفر، به طور نسبی قادرترینِ بر اداره کشور را پیدا کرد.». ب. امام خامنه‌ای در ۳۱ اردیبهشت ۷۶: «[ملت] باید زحمت بکشد و دنبال اصلح‏ بگردد. من مکرّر عرض کرده‏ام که مسئله، مسأله دین و خدا و ادای تکلیف است. همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح‏ هم یک تکلیف الهی است. ... ‏[نامزدها] در یک حد نیستند؛ بعضی صالحند، بعضی صالح‏ترند. بگردید آن صالح‏تر را شناسایی و پیدا کنید و به‌او رأی بدهید.» ج. امام خامنه‌ای در ۳۱ اردیبهشت ۷۶: «همه منتظرند که بتوانند به آن کسی که مورد علاقه‌شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأی بدهند. این، چیز خیلی خوب و برجسته‌ای است. ... بگردید آن صالحتر را شناسایی و پیدا کنید و به او رأی بدهید». د. امام خامنه‌ای در ۷ خرداد ۷۶؛ پس از انتخابات: «همه کسانی که به نحوی در این انتخابات شرکت کردند، دخالت کردند، تبلیغات انجام دادند و از کسی که مورد علاقه آن‏هاست و به نظرشان اصلح‏ بوده است، حمایت کردند، پیش خداوند متعال مأجورند». 2️⃣ مقطع انتخابات ۹۲؛ توجه دادن عادی به انتخاب اصلح آ. امام خامنه‌ای در ۲۵ اردیبهشت ۹۲: شما که در انتخابات شرکت میکنید، دنبال یک فرد اصلحی میگردید ... چگونه اصلح را پیدا کنیم و مشخصات یک انسانی که اصلح از دیگران است، چیست، نکاتی در این زمینه وجود دارد که ان‌شاءاللّه اگر بنده عمری داشتم، در آینده تا قبل از روز انتخابات عرض خواهم کرد.» ب. امام خامنه‌ای در ۱۴ خرداد ۹۲؛ یعنی ده روز پیش از انتخابات: «اصل مطلب در مسئله انتخابات، ایجاد حماسه سیاسی است ... در درجه‌ دوم هم، رأی به کسی است که یا شما، یا آن برادر و خواهر دیگر، یا بنده‌ی حقیر تشخیص داده‌ایم که برای آینده کشور مفیدتر از دیگران است.» تردیدی نیست که مفیدتر بودن برای آینده کشور، یعنی اصلح. ایشان هم چنین در روز ۲۲ خرداد ۹۲ سخنی دارند که برداشت های نادرست از آن را در مقاله «نظر رهبری درباره صالح مقبول و اصلح، آیا رهبری حرفی دال بر ائتلاف زدند؟» نقد کردیم. 3️⃣ مقطع انتخابات ۱۴۰۰؛ فروهشته سازی ادبیات انتخاب اصلح امام خامنه‌ای در این مقطع یعنی از سخنان نورور سال ۱۴۰۰ تا پیش از انتخابات، هفت سخنرانی داشتند (نوروز، ۲۵ فروردین، ۱۲ اردیبهشت، ۱۷ اردیبهشت، ۲۱ اردیبهشت، ۶ خرداد و ۱۴ خرداد) به دلیل شرایط این مقطع، در اکثر موارد تأکید بر اهمیت مشارکت مردم شده است و در هیچ مورد سخن از «انتخاب اصلح» نیامده است! در عوض مکرر بر معیارهایی مانند مبارزه با فساد و عدالت و قوت مدیریت تأکید شده است. تنها جایی که مفصل به معرفی معیارهای نامزد مطلوب اشاره کرده‌اند، در سخنان ۶ خرداد است که در آنجا هم در ذیل بحث نگرانی از مشارکت پایین مردم و راه حل این مشکل، وارد بحث می‌شوند، یعنی باز مستقلا به بیان میعارهای نامزد مطلوب، نمی‌پردازند و به مساله مشارکت در عنوان و صدر و ذیل مطلب می‌پردازند و متن آن نشان می‌دهد که به جای این که مردم را به شناخت نامزد اصلح با حداکثر دقت توصیه کنند، نه تنها سخن از نامزد اصلح نیست، بلکه سخن از این است که نامزدها باید «مدیریت قوی، قوت عمل، قوت اراده، کارامدی و صداقت» خود را به مردم نشان بدهند و آنان را قانع کنند. ✅ روشن است که انتقال بحث به ادبیات اصلح و صالح از یک سو، و از سوی دوم اصلح را صرف نظر از شرایط محیطی (رکن دوم سازنده مفهوم اصلح در فقه انتخابات) در نظر گرفتن و از سوی سوم، اصلح را کسی دانستن که برنامه تفصیلی بیشتری را تولید کرده باشد، سه خطایی است که با فقه انتخابات، ابرفقه و سخنان رهبری نمی‌تواند درست باشد. ❌ حیف عمرمان که صرف چیزی جز اطاعت از فرمایش رهبری (افزایش مشارکت)، ادبیات انحرافی، بازی در بستر تفرقه و فروریختن رأی نامزد مطلوب شود. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
40M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️مصاحبه انتخاباتی با خانم وکیل Antonella R در رم_ ایتالیا 🌍 ستاد مردمی آیت الله رئیسی در ایتالیا ◽️Campagna di sostegno all'ayatollah dottor Ebrahim Raisi in Italia 👉Sito: Raisitalia.org ◽️ @raisitalia
⚡️دسّ و جعل خطرناک سخن رهبری در نوشته لاریجانی! بعد از این که شورای نگهبان اعلام کرد صلاحیت علی لاریجانی احراز نشده است، نامبرده با استنادی نادرست از کلام رهبری. شورای نگهبان را خطاب قرار دارد که به سبب فلان فرمان رهبری، دلیل را بگویید و شورا اعلام کرد که سخن رهبری درباره است؛ نه نامبرده دوباره به کلامی از رهبری استناد کرده است که حاوی مغالطه تقطیع و دس و قیاس است تا بتواند بگوید که: نه خیر! کار شما «رد صلاحیت» بوده و باید سند بدهید: 👇 👈 لاریجانی: «با توجه به عدم دریافت دلایل اینجانب، مجددا این درخواست را اعلام می کنم. اما چرا بر این امر دارم؟ در تاریخ ۲۴ دی ۱۳۸۲ رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجدد صلاحیت 👈 👉 نمایندگان مجلس فرمودند: «آن وقت که صالح بود، حالا صلاحیتش را استصحاب کنید ... اگر خلافش ثابت نشده، این احراز، استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند.» لاریجانی می افزاید: «صلاحیت اینجانب، یک بار برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس، مورد تایید شورای نگهبان واقع گردیده است. آیا نبود؟ مگر اینکه با این بیان صریح رهبری معظم، شورای محترم، استنادات قوی داشته که بیان رهبری در استصحاب را کنار گذاشته اند، یعنی عملا به اینجانب رسیده اند. لذا انتظار طبیعی است که بنده «اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد» شورا را جدی تر مطالبه نمایم.» 📚 نقد جفاهای متن علی لاریجانی در حق رهبری و شورای نگهبان 1️⃣ مغالطه تقطیع و تحریف سخن رهبری در کلام رهبری، این کار (استصحاب) برای داوطلبان توصیه شده است. در متن ادعای لاریجانی این مساله شده است: ✅ امام خامنه ای: «در هم من به جناب آقای جنّتی پیغام دادم؛ پای این مطلب هم ایستاده‌ام و به نظر من هیچ شبهه هم ندارد، که جای استصحاب است ... به نظر من در ، میشود این کار را انجام داد. ... آن‌جایی هم که شک هست، استصحاب کنید. این، است که احراز صلاحیتشان ...» 2️⃣ و سخن رهبری در متن لاریجانی که در سایت جماران آمده است، واژه « » به آن چه که در سایت رهبری نوشته شده است، اضافه شده است که معنا را عوض کرده است و این کار اگر تعمدی بوده باشد دلیل خودش سند عدم صلاحیت است و اگر سهوی باشد که چنین سهوی خیلی عجیب است! ❌ متن علی لاریجانی: «رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجدد صلاحیت نمایندگان مجلس فرمودند». در حالی که سخن رهبری فقط درباره نمایندگان مجلس است و شامل داوطلب ریاست جمهوری نمی شود که بگوییم «احراز مجدد صلاحیت نمایندگان مجلس» استصحابی است. 👈 ضمنا اگر می خواست رهبری چنین سخنی بگوید، می گفت: «به طریق اولی احراز مجدد صلاحیت نمایندگان مجلس» هم استصحابی است نه «حتی». 👈 اساساً واژه «حتی» در آن متنی که سایت حفظ و نشر آثار به عنوان «بیانات» منتشر کرده است و نیز در متن تنظیمی به عنوان «خبر»، وجود ندارد. 3️⃣ مغالطه تقطیع و قیاس باطل رهبری تصریح دارند که مقام بررسی صلاحیت با تفاوت دارد. متن پرجفای لاریجانی این بخش را تقطیع کرده است و سپس دست به قیاس باطل زده است: ✅ امام خامنه ای: «واقعاً ببینیم آن مقدار صلاحیتی که برای ... وجود دارد، چه اندازه التزامی است ... آن که با اندک چیزی که دیده شود مخدوش میگردد، معلوم نیست که برای لازم باشد؛ آن مثلاً فرض بفرمایید برای یا برای برخی از دیگر .» 👈امام خامنه ای مفصلا بحث تفاوت تراز صلاحیت نماینده مجلس با مقامات عالی رتبه را بیان می کنند، پس نمی توان گفت که اگر تنزلی در روش احراز صلاحیت مجلس انجام شد، این تنزل در مقامات عالی رتبه هم لحاظ شود؛ این قیاس به قدری و مغایر نص است که استناد به آن حقیقتا اسباب وهن است. 🔸 کاش قدر صفت «نجابت»ی که رهبری به برخی داد، بیشتر دانسته می شد و حرمت خود و سخن رهبری و شورای نگهبان بیشتر محفوظ می ماند. همین تیره افراد هستند که می گویند برجام کار نظام (رهبری) بوده است. تهمت از این روشن تر؟ خب آقایان به شروط رهبری در برجام عمل نکردند! مثل کسی که ارکان نماز را به جا نیاورد و بعد بگوید که این همان نمازی است که خدا گفته است بخوانید. ا.امامی
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️پیام «کُلُسِّئو»ی ایتالیا به انتخابات ایران؛ از زبان یک کودک در رم. با زیرنویس فارسی. 🔸Messaggio del Colosseo per le elezioni iraniane, espresso da un bambino a Roma 🌍 ستاد مردمی آیت الله رئیسی در ایتالیا ◽️Campagna di sostegno all'ayatollah dottor Ebrahim Raisi in Italia 🔹 پایگاه اطلاع رسانی @raisitalia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 پیام جالب یک وکیل ایتالیایی (والریو) برای شرکت ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری ◽️ Messaggio di un avvocato italiano Valerio E. che invita gli iraniani a partecipare alle elezioni 🌍 ستاد مردمی آیت الله رئیسی در ایتالیا ▫️Campagna di sostegno all'ayatollah dottor Ebrahim Raisi in Italia ◽️پیام جالب یک وکیل ایتالیایی(والریو) برای شرکت ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری ◽️ Messaggio di un avvocato italiano, Valerio E., che invita gli iraniani a partecipate alle elezioni. 🌍 ستاد مردمی آیت الله رئیسی در ایتالیا ◽️Campagna di sostegno all'ayatollah dottor Ebrahim Raisi in Italia 🔹 raisitalia.org 🔸 @raisitalia
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | رئیس جمهور قوی با رأی بالای مردم 🔻 رهبرانقلاب: رئيس‌جمهوری که روز جمعه انتخاب خواهد شد اگر با رأی بالا انتخاب شود، رئیس جمهور قوی و قدرتمندی خواهد بود و کارهای بزرگی میتواند بکند. ۱۴۰۰/۳/۲۶ 🗳 💻 @Khamenei_ir
به نام خدا و سلام بر شما «انّما یَتَقبَّلُ اللهُ مِن المُتَّقین» مائده، ۲۷. خدا تنها از پرواگران می‌پذیرد. 🌼 سپاس از خدای بزرگ و امام زمان و رهبری عزیزمان و تشکر از همه مردم ایران و همه ایران‌دوستان غیر ایرانی که در مسیر سربلندی ایران و خدمت به مردم و بندگی خدا تلاش کردند. 🔺«پیروزی»، فقط از آن کسانی است که برای خدا و برای خدمت به خلق خدا و برای سربلندی ایران تلاش کردند؛ خواه رأی اکثریت، همسو با آنان باشد و خواه نباشد. 🔻«شکست» فقط از آن کسانی است که به جای برافراشتن حق، در پی دنیاطلبی و مبارزه با حق برآیند؛ چه رأی اکثریت با آنان باشد و چه نباشد. ✅ اما «رأی اکثریت»، فقط یک نعمت است که فرصتی برای خدمت به مظلومین و برافراشتن پرچم حق را به کسانی می‌سپرد؛ لذا همه کسانی که به نعمت شکوهمند رأی مردم را به دست آورده‌اند، تلاش خواهند کرد که در برابر خدا و خلق خدا سرافراز باشند. 💠 ستاد مردمی آیت‌الله رئیسی در ایتالیا، از تلاش همه برگزار کنندگان انتخابات و حماسه حضور مردم بی‌نظیر ایران، سپاس می‌گزارد و این فرصت شکوهمند خدمت را به دکتر تبریک می‌گوید. ان شاءالله به یاری خدا، پس از این نیز خواهیم کوشید که در خدمت برنامه‌های آیت‌الله رئیسی و بازگو کردن خواسته‌های ایرانیان خارج از کشور باشیم. 🌻زنده و برازنده ظهور باشید! ابوالفضل امامی، ۲۹ خرداد ۱۴۰۰- ایتالیا 🇮🇷 @raisitalia
‼️ آیا آمار وزارت کشور، به معنای نامشروع بودن نظام ایران است؟ می گویند که چون وزارت کشور اعلام کرده است که آمار مشارکت تقریبا یک درصد کمتر از نصف واجدین شرایط رأی دادن بوده است، پس اکثریت مردم مخالف نظام هستند و نظام نامشروع است. ۱. واجدین شرایط رأی دادن، مساوی با مردم نیستند؛ ۲. بسیاری از واجدین شرایط رأی دادن به صندوق رأی مراجعه کردند؛ اما نفوذی‌ها، یا دیر رأی گیری کردند، یا سامانه رأی را مختل کردند یا از برخی مردم در انتظار رأی دادن، رأی نگرفتند و احتمال کم‌خوانی یا اشتباه هم هست؛ لذا نمی‌توان گفت که همه این یک درصد واجدین شرایط مورد بحث، نیامده‌اند که رأی بدهند. ۳. نیامدن دلیل معارض نظام بودن نیست؛ چون: آ. برخی از مردم تحت جفای جریان ناکارامد، گرفتار نان شب و درگیر کار بوده‌اند و فرصت مناسب نیافته‌اند؛ ب. برخی از مردم به سبب کرونا یا مسائل دیگر، ضرورتی ندیده‌اند که رأی بدهند؛ ج. برخی نیز، از عدم احراز صلاحیت یک نامزد، دلگیر بوده‌اند و در کنار دیگر شرایط، در انتخابات شرکت نکرده‌اند؛ د. برخی هم مخالف این نظام هستند و برخی، حتی مخالف ایران هستند و در پی تجزیه ایران. ۴. برخی می‌گویند که اصل این است که هر کس در انتخابات شرکت نکرده است، مخالف نظام است! 👈 اینها از بی‌سوادی فقهی و حقوقی است؛ زیرا طبق قاعده، هنگامی به سراغ اصل می‌رویم که دلیلی در دسترس نباشد؛ اما مردمی که رأی نداده‌اند، در دسترس هستند، مدعی باید از آنها رأی‌گیری کنید ببینید که چند درصد مخالف نظام هستند و چند درصد بر پایه دلایل دیگری رأی نداده‌اند. پس در هنگامی که «دلیل» در دسترس هست، نمی‌توانید به «اصل» جعلی رجوع کرد. آیا یک درصد این افراد هم کسانی نیستند که موافق نظام باشند؟ 👈 افزون بر این، طبق مبنای مدعی، هر کس هم که در آن انتخابات کذایی شرکت نکند، ثابت می‌شود که مخالف نظر این مدعیان است. بنابراین، آیا قرار است در انتخابات فرضی، همه آن ۵۱ درصد شرکت کنند و همگی هم رأی به مخالفت با نظام بدهند؟ سبحان الله از این ادعا! ۵. اساساً این انتخابات، انتخاب ریاست جمهوری است و هر چند که از شرکت افراد می‌توان تأیید نظام را گرفت، اما عدم مشارکت، «دلیل» معارضه با نظام نیست. بله! اگر کسی در همه‌پرسی بر سر «اصل نظام» شرکت کند و رأی «نه» بدهد، این کار یعنی مخالفت با نظام. اما حتی شرکت نکردن در همه‌پرسی هم دلیل مخالفت با نظام نیست و تنها می‌تواند قرینه مخالفت با نظام باشد؛ نه بیشتر! ۶. آیا سیره عقلا در عالم این است که برای امر حیاتی تأسیس یا تغییر نظام، به پندارهای این چنینی عمل کنند و بگویند که چون مشارکت مردم در یک انتخابات عادی، یک درصد کمتر از پنجاه درصد شده است، پس باید نظام را عوض کنیم؟ ۷. حسن روحانی، هاشمی و احمدی‌نژاد نیز رئیس جمهور رای اقلیتِ واجدین شرایط رأی دادن بود؛ چرا در اینجا نمی‌گوییم که رئیس جمهور دیکتاتور و نامشروع است؟ ۸. تفاوت عناوین زیر در فقه سیاسی و عدم تلازم منطقی میان آنها: آ. نظام و بخشی از نظام؛ (مثلا دولت یا شورای نگهبان) ب. عملکرد بخشی از نظام و اصل آن بخش از نظام؛ ج. رأی ندادن به سبب عملکرد بخشی از نظام با موافق آن بخش از نظام نبودن؛ د. موافق بخشی از نظام نبودن و مخالف آن بخش بودن؛ ه. مخالف بخشی از نظام بودن و معارضه کردن با اصل نظام. ۹. سبب نارضایتی بخشی از مردم، عملکرد بد دولت حسن روحانی است! نه عملکرد خوب امام خامنه‌ای و نظام. دولت حسن روحانی هم با فریب مردم و دروغ بر سر کار آمد و اگر چیزی نامشروع بوده باشد، آن دولت است؛ نه نظام. 👈 طبق مبنای عقلایی، حقوقی یا فقهی نمی‌توان گفت که چون طبق ادعای وزارت کشور، رأی‌های شمرده شده، به میزان تقریبا یک درصد کمتر از نصف واجدین شرایط بوده‌اند، پس همه آنها مخالف نظام هستند و نظام دیکتاتور و نامشروع است؛ مگر این که کسی دچار یا باشد. 🌻 زنده و برازنده ظهور باشیم ✅👈 پ.ن امام خامنه ای در ۲۶ آذر ۱۳۸۲: «بعضى خيال مى‌كنند اگر ما انتخابات پُرشورى داشته باشيم، نظام جمهورى اسلامى مشروعيت پيدا مى‌كند و اگر انتخابات پُرشور نبود، نظام مشروعيت پيدا نمى‌كند. اين حرف، حرف درستى نيست. نظامهاى دمكراسى در دنيا با نصف آراءِ ما در رياست جمهورى و مجلس نظامهايشان را اداره مى‌كنند و احساس عدم مشروعيت هم نمى‌كنند. اين‌كه من بر حضور مردم اصرار مى‌كنم به‌خاطر اين است كه اين يك وظيفه شرعى و وجدانى و عقلانى است»
🌍 پاسخ ستاد مردمی آیت‌الله رئیسی در ایتالیا به روزنامه «کوریره دلّاسِرا» روزنامه مشهور «کوریره» در صفحه نخست روز چهارشبنه خود، با استناد به ادعاهای آقای روحانی و همتی، اقدام به تخریب دکتر رئیسی کرد. بلافاصله، مصاحبه مسوول ستاد مردمی دکتر رئیسی در ایتالیا، با خبرگزاری «ادنکرانوس»، به معرفی شخصیت آیت‌الله رئیسی و تعاملات آینده ایران و ایتالیا پرداخت تا دکتر رئیسی را با برچسب تندرو معرفی نکنند؛ اما خبرگزاری مذکور این مصاحبه را به بایگانی سپرد! دکتر امامی نشان می‌دهد که ایران، دیگر یک واحد سیاسی مرسوم نیست؛ بلکه نماینده یک فرهنگ ریشه‌دار و گسترده در منطقه و جهان است. لذا باید ظرفیت‌های عظیم اقتصادی منطقه‌ای و جهانی ایران و هم‌پیمانانش را نیز مد نظر قرار داد! حجة‌الاسلام امامی می‌افزاید که ایران جدید، قوی‌ترین ایران طول تاریخ خواهد بود و هم‌افزایی بیشینه نهادها حاکمیتی و مردمی و توان فزاینده جریان‌های منطقه‌ای و جهانی همسو با ایران از یک سو، و شکست هیمنه امریکا، فعال شدن گسل‌های عمیق و گسترده اجتماعی و سیاسی و افول آمریکا از سوی دیگر، نوید جهش عظیم اقتصادی و سیاسی ایران و هم‌پیمانانش را می‌دهد. لذا پس از رسوایی آمریکا و اذناب اروپایی آن؛ مانند فرانسه و انگلیس، ایران قدرتمند جدید، بهترین فرصت برای ملت‌های مستقل اروپایی؛ مانند ایتالیا است تا بتواند خود را به اقتصاد جوان جهان گره بزنند. این مصاحبه می‌کوشد که نگاه ایران به ایتالیا را فارغ از دسته‌بندی‌های داخلی ایتالیا، متوجه منافع متقابل ایران جدید و ایتالیای یکپارچه کند. 🇮🇷 @raisitalia
فقه تجویز واکسن برای رهبری و نگرانی از آن به نام خدا و سلام 1️⃣ اقسام فقه: فقه الهی (اطیعوا الله) و فقه ولایی (اطیعوا الرسولَ و اولی‌الامر منکم) 2️⃣ اقسام فقه الهی: فقه سیاسی و فقه غیر سیاسی که هر کدام، به دو گونه «فتوای جزئی» و «فتوای کلی حقیقی» بیان می‌شوند. 3️⃣ اقسام فقه ولایی: فقه حکم جزئی و فقه حکم کلی اقتضائی. 4️⃣ نسبت فقه الهی و فقه ولایی طبع فقه الهی، ترسیم وضعیت تراز روابط در نظام عالم است و طبع فقه ولایی راهنمایی برای تحقق این وضعیت است. 👈 بنابراین در مقام عمل، فقه ولایی بر فقه الهی مقدم است و در مقام هدف، فقه الهی بر فقه ولایی مقدم است. 5️⃣ توانایی مجتهد فقه سیاسی در چهار حوزه اجتهادی چهار حوزه «حقیقت شناسی، واقعیت شناسی، تحقق شناسی و تحقق بخشی داریم که ولیّ‌امر در همه آنها، تخصص لازم را دارد. ولی مجتهد فقه سیاسی الهی، طبعاً تنها در حوزه حقیقت شناسی تخصص اجمالی دارد؛ مگر این که به کمک دستگاه استنطاق (ابرفقه) به شناخت تفصیلی از کتاب و سنت برسد. اما مجتهد «فقه سیاسی ولاییِ کلی اقتضائی»، اگر تخصصی بیش از حقیقت شناسی مسأله داشته باشد، حتی می‌تواند تا حوزه تحقق شناسی هم پیش برود؛ اما حوزه تحقق بخشی و تجویز خارجی، طبعاً برای غیر از ولیّ‌امر، دست‌نایافتنی است. اما مجتهد، طبعا نمی‌تواند حکم ولایی جزئی یا تجویز فقه سیاسی الهی کلی را بفهمد؛ زیرا «تجویز»، ناظر به حوزه تحقق‌بخشی است. 6️⃣ در حوزه تحقق بخشی، سرمان نمی شود! در این‌جا خدا می‌فرماید خوداتکایی از ولیّ امر، بی‌گمان، راه شیطان است و شما سرتان نمی‌شود: «وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَی أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا». ۸۳، نساء. خبرهای امنیتی را نباید بپخشند و اگر به ولیّ‌امر برگردانند، او می‌فهمد چه کند. 7️⃣ توان فقیه فقه سیاسی در بررسی تجویز واکسن برای رهبری از این رو، اگر واکسن زدن رهبری، حکم ولایی جزئی باشد، داوری درباره آن در توان ما نیست؛ به این معنا که اگر رهبری فرموده باشند که چنین کاری بکنید، توان داوری فقاهتی درباره آن در اختیار هیچ کس نیست و هر داوری‌ای نسبت به آن، فاقد مبنای فقهی است. 8️⃣ احتمال توانایی فقیه فقه سیاسی در بررسی تجویز واکسن برای رهبری اما اگر رهبری در این زمینه، حکم ولایی ندارند و مساله را به کارشناسان واگذاشته اند، در اینجا، متخصصین وظیفه بررسی مساله را دارند. لذا در این نوشته، به بررسی فرض دوم می‌پردازیم؛ یعنی تصمیم رهبری را نمی‌توانیم نقد کنیم اما نظر کارشناسان را می‌توانیم نقد کنیم. 9️⃣ بررسی فقه امنیتی فقه دارای پنج لایه (عقل، فکر، قلب، حس و عضو) است که پایین ترین لایه آن، لایه «فقه عضو» است. فقه عضو نیز دارای پنج زیرلایه (لاژه) است که مهمترین لاژه آن، فقه امنیت است. 👈 اصل ویژه در فقه امنیت، احتیاط است؛ لذا قرآن نمی‌فرماید «لا تُلقوا بأیدیکُم فی التَّهلُکة» بلکه می‌فرماید «لا تُلقوا بأیدکم إلی التهلُکة» بقره، ۱۹۵. یعنی اگر راهی به سوی تهلکه می‌رود، در آن گام نگذارید؛ هر چند خود این گام، سبب تهلکه نباشد. اما این که چه راهی به سوی تَهلُکة می‌رود، در فرضی که حکم ولایی جزئی بر انجام یک کار خاصی نیست، باید از کارشناسان پرسید و چون این حوزه، حوزه فقه امنیتی است، این کارشناسان نمی‌توانند کسانی باشند که شائبه غیرخودی بودن دارند: «لا تَتَّخِذوا بِطانةً مِن دونِکم» آل‌عمران، ۱۱۸. اما این که چه کسی کارشناس «ناامن» است، بر عهده مکلّف است که در تجویز واکسن برای رهبری، این مسوولیت بر عهده ایشان است؛ لذا ما تنها وظیفه داریم که، اگر اطلاعات ویژه‌ای از آن کارشناسی داریم یا احتمال می‌دهیم که برخی از مسائل، مغفول مانده باشد، وظیفه بزرگ «نُصح» و «مشورت» داریم: «وَ أمرُهم شورای بینهم». شوری، ۳۸؛ در غیر این صورت نیز، تصدُّق و دعا، وظیفه ما است. 🔟 احتمال خطرپذیری رهبر در فقه امنیتی اما فرض پذیرش احتمال خطر از سوی رهبری، شاید برای هنگامی باشد که خطری بخواهد متوجه «عامه» مسلمان تحت امر رهبری بشود؛ پس «أنا اول المسلمین»! انعام، ۱۶۳. طبعاً مسئول هر گونه ناامنی ناشی از این خطرپذیری رهبری کسانی هستند که رأی امام جامعه را مطاع ندانستند یا در انجام آن کوتاهی کرده‌اند. 🌻 زنده و برازنده ظهور باشیم
2.43M
🔸چرا نوشته های کانال ابرفقه سنگین است؟ 🔻به سبب سه تنگنای همزمان: ▫️۱. تولید علم و ادبیات تخصصی آن که کمترین فاصله گیری بستر بیشترین خطا است و فرق آن با عرضه علم و ادبیات ویژه آن ▫️۲. اثبات هویت و تبیین چارچوب علم فقه سیاسی برای خواص که شرط آزادسازی این عرصه از ورودهای غیر حرفه ای و کاذب هست. ▫️۳. بسته بندی و عرضه تقریبا همزمان محصول تولید شده