eitaa logo
ابرفقه
684 دنبال‌کننده
423 عکس
354 ویدیو
19 فایل
امیرالمؤمنین (ع): عقل‌ها امامان فکرها هستند، فکرها امامان قلب‌ها، قلبها امامان حس‌ها و حسها امامان عضوها العقولُ أئمةُ الأفکار والأفکار أئمة القلوب والقلوب أئمة الحواسّ والحواسّ أئمة الأعضاء. کراجکی، کنز، ۱: ۲۰۰ کتاب ابرفقه: https://24on.ir/g/21
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ابرفقه معیار دینداری 🌻هسته ابرفقه 👈 العقول أئمه الافکار ... عقلها امامان فکرها هستند و فکرها امامان عقلها و عقلها امامان حسها و حسها امامان عضوها 🌕عنصر حیاتی ارزش فرد و جامعه به این است که عقل داشته باشد و عقل غیر از فکر، بلکه امام آن است ✅ لذا معیار حیاتی دینداری «سلامت عقل درون» و «پذیرش عقل برین» یعنی ولیّ امر است؛ اما معیارهای دیگر، سطحی است؛ از جمله معیار «صدق الحدیث و اداء الامانة» و حتی معیار «اعتقاد داشتن به امام»: 🌗انواع نسبت فرد با امام آ. امام پذیری سطحی (فکری): شناخت فکری و تعهد قلبی به وی (امام پذیری اعتقادی) ب. امام پذیری عمقی (عقلی): سنخیت عقلی با امام، حتی اگر از نظر فکری او را نشناخته ایم؛ مانند امام پذیری شهید راشل کور ی که شیعه عقلی بود؛ اما مسیحی اعتقادی (فکری). 🌒معیارهای سطحی دینداری آ. معیار عملی (عضو): برجسته ترین معیار عملی نماز است: «الصلاة عمود الدین ...» محاسن، ۱: ۴۴؛ اما این معیار به هیچ وجه ارزش حیاتی و تعیین کننده در تعیین تدین کسی ندارد ب. معیار ارتباطی (حس): در انتخاب طرف ارتباط و نوع ارتباط با دیگران تدین درستی داشته باشیم. لذا گفته می شود که «المرء علی دین اخیه». یا امام فرمودند که معیاریّت طول رکوع و سجود نماز برای ارزیابی تدین فرد، نادرست است و راستگویی و امانت داری معیار است: «لا تنظروا الی طول رکوعه و سجوده ... و لکن انظروا الی صدق الحدیث و اداء امانته» کافی، ۳: ۲۷۳ بنابراین «لا ایمان لمن لا أمانة له و لا دین لمن لاعهد له» مستدرک وسائل، ۱۶: ۹۶ ج. معیار قلبی: بر پایه برخی روایات، ارزش فرد به ارزش کسی است که او را دوست دارد: المرء مع من احب. اما باید دانست که محبت قلبی، معیار ارزش فرد نیست؛ زیرا ممکن است که کسانی «قلوبهم معک» باشند در عین حال «سیوفهم علیک» هم معنادار باشد د. معیار فکری (اعتقادی): معیار رایج برای ارزش سنجی افراد، افکار مورد اعتقاد افراد است که آنان را به مسلمان و شیعه و سنی و غیر آنان تقسیم می کند؛ در حالی که معیار تدین افراد به تعهدات قلبی نسبت به دانسته های فکری نیست و ارزش هر کس به «عقل» وی است. ه. معیار عقلی: عقل یعنی جوهره وجود نه قوه فکر، که کارش درک کلی یا استدلال کردن باشد. بنابراین امیرالمؤمنین می فرماید «الانسان بعقله» و در عین حال امام صادق (ع) می فرماید که عقل عامل به دست آوردن بهشت است و لذا معاویه را فاقد عقل می داند؛ در حالی که معاویه فاقد قوه فکر و استدلال و درک کلی نبود 🌕به امام صادق (ع) عرض کردم من در معاشرتم با مردم به شگفتی افتاده ام، چون کسانی را می بینم که فلان و فلان را به سرپرستی برگزیده اند، اما راستگو، وفادار به عهد و پیمان و امانتدارند؛ و از آن سو هم مردمانی را می بینم که شما را به ولایت و سرپرستی برگزیده اند، اما مثل آنان راستگویی، عهد شناسی و امانتدار نیستند: «... أقوام لا یتولَّونکم و یتولَّون فلاناً و فلاناً؛، لهم أمانة و صدق و وفاء؛ و أقوام یتولَّونکم لیست لهم تلک الأمانة و لا الوفاء و لا الصدق؛ قال: فاستوی ابوعبدالله جالسا فأقبل علی کالغضبان ...» کافی، ۱: ۳۷۵ 💐آنگاه امام صادق (ع) در تحلیلی استراتژیک، مساله عمق و سطح را مطرح می کنند؛ یعنی کسانی که ولیّ امرشان الهی است، و عمق استراتژیک شان آباد و نورانی است، خداوند سطح شان را نیز از ظلمت به در می آورد: «اللَّه ولیّ الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات إلى النور» و کسانی که در عمق استراتژیک (حوزه ولیّ امر) دچار طاغوت شده اند، این طاغوتها، در نهایت، سطح نورانی آنان را نیز به ظلمت می آلایند و دچار ظلمت در عمق و سطح، خواهند شد: «و الذین کفروا أولیائم الطاغوت یخرجونهم من النور إلی الظلمات» کافی، همان ⁉️یک هیأتی دچار لغزش در راستگویی، امانتداری و وفای به عهد، بهتر است یا یک غیرشیعه ای که کمتر دچار این لغزشها می شود؛ به عبارت دیگر، یک فرد بی ولایت اما با اخلاق اجتماعی قوی تر، بهتر است یا یک فرد ولایی با اخلاق اجتماعی ضعیف تر؟ درست است که ارزش راستگویی و امانتداری، نسبت به طول دادن رکوع و سجود نماز ، بیشتر است، اما نه اینکه از همه چیز مهمتر باشد؛ حتی از عمق استراتژیک؛ لذا تمام خیرها نیز، از عقل داشتن ارزش کمتری دارد 📚 ابرکاوی بخشی از گفتگوی اساتید اکبرنژاد و باباخانی آن بخش از سخنان استاد باباخانی که درباره تدین هیأتی آمده است، قرینه بر تدین عقلی (حیاتی) است و برتر از تدین سطحی مورد انتقاد استاد اکبرنژاد (صدق الحدیث و اداء الامانة) است؛ هر چند می توان گفت که سخنان اجمالی استاد اکبرنژاد، اگر در دستگاه ابرفقه، فهم شود اوج تدین را نشان می دهد؛ یعنی نه تدین عضوی، نه تدین حسی، نه تدین قلبی، نه تدین فکری و حتی نه تدین عقلی، بلکه تدین «تعقلی»؛ یعنی رشد همه لایه ها با محوریت عقل؛ لذا رشد آ.بهجت بیشتر عقلی است و رشد امام خامنه ای تعقلی و رشد متوازن همه لایه ها است 🌻ابرفقه @abarin
🌻دو نیمه عقل: تودد در اهل بیت و تودد به سوی مردم 🌕امام رضا علیه السلام: التودد الی الناس نصف العقل. 🌓نصف عقل در ارتباط با حقیقت (ولی امر) است 🌗نصف دیگر در ارتباط با واقعیت (مردم). 🌻مودت با امام با حرف «فی» آمده است و مودت با مردم با حرف «الی» یعنی باید به سوی مردم رفت و به آنان مودت داشت. 💐 گویا مودت یعنی محبت همراه با تبعیت ✅عجیب است که امام خامنه ای به سوی مردم می رود و حتی در ناگواریها هم توددآمیز با آنان رفتار می کند و حتی حسن روحانی را اگر از سوی آنان برگزیده شده باشد تایید می فرماید تا نشان دهد که مایل است نصف دیگر عقلش هم کامل بشود. دشواری این تودد کمتر از تودد در راه اهل بیت نیست. بلکه شاید بیشتر هم باشد. ❇️این روش، روش رشد تعقلی است 🌻ابرفقه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻ابرهیأت؛ در پاسخ به پرسش عزیزی: 🌹ابرهیات، هیات تعقلی است؛ یعنی رشد همزمان لایه های عقل، فکر، فلب، حس و عضو 🚨نه فقط تمرکز بر لایه قلب و بیشینه رشد فکری 🤝برادرخواندگی حسینیه ها با اردوی جهادی ⬛️امیرپردازه: عقلها امامان فکرها، فکرها امامن قلبها، قلبها امامان حسها و حسها امامان عضوها 🌻ابرفقه @abarin
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻من، علی اصغر خیالت بود! به هوایش چقدر سینه زده سینه سرخ مهاجر هیات و شب هفتم محرم باز؛ با علی اصغرش شدم بیعت ز مجلس از عدم رستم چقدر شانه های من پُر بال! باز هم آمدم حسینیه؛ چقدر زینب علی خوشحال! ا⬛️ا ... ... و دوباره وداع از هستی؛ باز از خاطرت مرا شُستی؟ من همان کودکم که هنوز! گاه، تیر سه شعبه، ! نه! به هیات نرفته ام هرگز! من هنوز است! سینه سرخ هیات تان خسته و کم انگیره است! پدرم! خانواده قسمت تان! قل اعوذ برب [بربّ] الناس کاش ام البنین شوی مادر! غرق فرزند؛ و اسم من عباس 🚨👈و لاتَقتُلو أولادَکم خشیةَ إملاق نحن نَرزقهم و ایاکم اِنّ قتلَهم کان خِطئًا کبیرا. اسرا ٣١ 😔سینه سرخان مهاجر هیات را با تیر سه شعبه در عدم رها نکنیم! گناه دارد! 🌻ابرفقه
⬛️ ابرفقه عزاداری سخنرانی در شب عاشورای ۹۸؛ رم. مجتمع آموزشی شهید باهنر با حضور سفرای ایران در ایتالیا و واتیکان، مقامات کنسولی، نماینده ایران در فائو و دوستداران ایرانی و ایتالیایی امام حسین (ع). 🌑شب سنگین مصائب عاشورا تسلیت باد 🌻امیرپردازه امیرالمؤمنین (ع) یک نظام ساده و کاملاً عادی را در تبیین لایه های انسان و جامعه بیان می کند: الْعُقُولُ أَئِمَّةُ الْأَفْکارِ وَ الْأَفْکارُ أَئِمَّةُ الْقُلُوبِ وَ الْقُلُوبُ أَئِمَّةُ الْحَوَاسِّ وَ الْحَوَاسُّ أَئِمَّةُ الْأَعْضَاء (، بحار، ۱: ۹۶) عقل‌ها، ائمه فکرها هستند و فکرها، ائمه دل‌ها هستند و دل‌ها ائمه حسّ‌ها هستند و حسّ‌ها، ائمه عضوها. 💠تبیین مثالی امیرپردازه انسان همانند خودرویی است که اعضای او، کارکرد بدنه خودرو، سامانه عصبی وی کارکرد سامانه انتقال نیرو و انتقال پیام، قلب او همانند پیشران، و فکر او همانند چراغ خودرو و سامانه راهیابی (ناوبری) است؛ و عقل نقش راننده خودرو را انجام می دهد و رانندگی درست یعنی تعقل و تنظیم تمام توانش ها در راستای هدف. تبیین امیرعزاداری 1️⃣عزاداری عضوی هماهنگ کردن ظاهر بدن با عزا؛ یعنی پوشیدن لباس مشکلی، سینه زدن و دیگر امور مربوط به وضعیت ظاهری بدن 2️⃣عزاداری حسی تراز کردن شبکه ارتباطی در فضای واقعی و مجازی با معیارهای فرد حسینی و عزادار امام حسین؛ یعنی حتی دریافت داده یا ارسال داده ها در شبکه مجازی و واقعی که در ایام عادی نادرست نیست، ممکن است در محرم و برای عزادار حسینی نادرست باشد؛ چنان که لباس گُلگُلی چنین است. 3️⃣عزاداری قلبی خوشی و ناخوشی کردن ما باید تناسب با فرد حسینی و عزادار باشد؛ شادی و ناشادی و دوست داشتن و نادوستی باید تناسب یابد. 4️⃣عزاداری فکری قواره شدن فکر با تراز اندیشه حسینی و اندیشیدن در چرایی عاشورا و درس ها و عبرتها و فاصله گرفتن از تحلیل هایی که ممکن است گوشه قبای عاشورا و امام حسین علیه السلام را بگیرد. 5️⃣عزاداری عقلی افراد محب امام حسین و بَکّاء که مثلا در قبل از انقلاب هم داشتیم؛ گویا در محرم، فرزند و عزیزتر از فرزندشان کشته شده بود؛ کسانی مثل علامه طباطبایی یا سید احمد خوانساری شاید این چنین بودند. ✳️نسبت عزاداری ها عزاداری عضوی معمولا آسانتر است و گام نخست برای تمرین عزاداری حسینی است. اما شاگرد امام حسین در کلاس نخست نمی ماند و رشد می کند؛ در گام بعد، ضمن حفظ عزاداری عضوی، نوبت به عزاداری حسی می رسد، عزاداری حسی یعنی تراز کردن شبکه ارتباطی و حس برونی مان با صداقت و درستکاری حس درونی در خودمان و در جامعه؛ یعنی پالایش ارتباطی خویش و شبکه ارتباطی جامعه. سپس به عزاداری قلبی می رسیم که رفیق بازی افراطی یا کم محبتی نسبت به اطرافیان تراز می شود و این محبت در خدمت امام حسین (ع) و محبانش قرار می گیرد: «و ولیّ لمن والاکم و عدو لمن عاداکم مصباح المتهجد، ۲: ۷۷۵» و در گام پنجم فرد در جوهره وجودش عزادار است. 💠تفاوت دستگاه امام حسین با دستگاه دیگر معصومین آیا دستگاه امام حسین دستگاه ویژه ای است و نظام محاسباتی اش با نام محاسباتی دستگاه امیرالمؤمنین (ع) تفاوت دارد؟ شیخ جعفر شوشتری به درستی می گوید که باب حسین (ع) اوسع است و کشتی و نجات وی اسرع است (الخصائص الحسينية: ۱۴)؛ شاید این تفاوت در بیان پیامبر به شکل «حسین منی و انا من حسین؛ کامل الزیارات: ۵۲» و "لا یوم کیومک" بیان شده باشد. یعنی کسانی نمی توانند سوار کشتی سایر معصومین شوند، زیرا جا برای هر کسی ندارد؟ اما وسعت کشتی امام حسین این جا را به برخی جاماندگان کشتی نجات می دهد. دیگر این که در عصر شتاب حرکت و درک اهمیت لحظه ها و ذره ها، اسرع بودن کشتی حسین می تواند اولویت خود را به سرعت بیابد.👇
🌔نسبت اشک و بهشت آیا یک قطره اشک برای امام حسین (ع) یا یک استکان چای در مجلس عزای حسینی دادن مساوی با بهشت و خاموش شدن همه آتش های جهنم و حتی برزخ است؟ آیا نیست؟ ماجرا چیست؟ پاسخ هم مثبت است و هم منفی؛ برای کسی که در مرتبه عزاداری عضوی است؛ یک استکان چای دادن می تواند همه آتش برزخ و جهنم را خاموش کند. برای کسی که در مرتبه عزاداری حسی است، یک سخن نگفتن یا یک سخن نشنیدن یا خارج شدن از یک شبکه یا گروه مجازی به پاس عزاداری، می تواند تمام آتش جهنم و بزرخش را خاموش کند؛ ولو هر چند گناهکار باشد. برای کسی که در مقام عزاداری قلبی است، یک اشک شوق یا عزا برای حسین کار را تمام می کند؛ زیرا این بزرگترین داشته او در این مرتبه است. اما برای کسی که این مقام و این کلاس را گذرانده است، باید یک قطره اندیشه اش امام حسینی بشود و برای کسی که اندیشه اش هم حسینی شده است، باید یک قطره از جوهره وجودش حسینی شود تا کارکرد یک استکان چای دادن در مرتبه نخست داشته باشد. و کسی که جوهره و عقلش هم اجمالا حسینی شد، باید یک قطره از تعقل حسینی را انجام دهد تا کارکرد یک قطره اشک در مرتبه سوم (قلب) را داشته باشد. در این حال اگر وی جزء عزاداران عقلی نیز باشد و چنان جوهرش در ماتم حسینی بسوزد که جزء بَکائین باشد، باز هم ممکن است به پای کسی نرسد که در مرتبه رشد عزاداری عضوی، یک کفش عزاداران را مرتب کرده است. 🌻عزاداری تعقلی امام خمینی امام خمینی رحمة الله علیه در پیش از انقلاب از مقام عزاداری عقلی به عزاداری تعقلی رسید. او تمام حوزه های شخصی خود (عضو، حس، قلب، فکر و عقل) را به گونه ای مرتبط و همسو حسینی و عزادار کرد و آنگاه توانست اجمالا تمام لایه های جامعه را درگیر «حیات و ممات» حسین گونه کند. او امام حسین و عزاداری را از یک رسم به یک رسم کننده خطوط سعادت تبدیل کرد. او امام حسین را از حسینیه و محرم به شهر و ادارات و وزارت خانه و مجلس و نظام کشاند و در تمام طول سال استمرار بخشید. 🌕گام دوم انقلاب، حسینی تر: شتابان تر و گستردهتر کردن حرکت انقلاب این اوج عزاداری است و اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی باید عزاداری تعقلی را رشد بدهیم؛ باید همه لایه های هویت خود و جامعه را با شتاب و گستره کشتی حسین (ع) (اوسع و اسرع) هماهنگ کرد. باید به سوی «نجات بندگان خدا از الجهالة و حیرة الضلالة». کتاب المزار: ۱۰۸ حرکت کرد. امام خمینی به ما آموخت که «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» یعنی چه! او عملا هویت جامعه را با دوستان حسینی در جهان سلمی کرد و با دشمنان حسین ع حربی کرد. نه این که فقط زیارت عاشورا را بخواند، بلکه زیارت عاشورا را اجرا کرد، خمینی و بسیجیانش هیچ نامه ای برای امام حسین ننگاشتند، اما دویست هزار شهید برایش فرستادند تا روح علی اصغرش شاد شود و اهداف خداوند محقق شود؛ خدایا کار مردم ایران حججی دادن است و این چنین، حجت را برای حضرت حجت تمام کردیم که حالا دیگر بیاید! 🌓نکته سلم لمن سالمکم ما نمی گوییم هر کس با من خوب است، با او خوبم، بلکه می گوییم من که باشم؟ هر کس با حسین خوب است، حتی اگر با من بد باشد، من با وی سر آشتی و نیکی دارم و هر کس با حسین ع بد است، حتی اگر فرزند یا والدینم باشند، من با آنان بد هستم؛ چه رسد استکبار. این فراز خیلی به انسان صبر عاشقانه و تحمل پذیر در برای دشمنی های خانگی و خویشاوندان و دوستان و جریان و حزب سیاسی رقیب می دهد. آقا هر کس چپ یا راست است باشد، اگر حسینی است، من دوستش دارم و دیگر با وی بد نمی کنم و به وی بد نمی گویم. بلکه با اشکالاتش آن هم با عشق به خودش، مخالفت می کنم. با این نگاه چقدر روابط اصلاح می شود؟ چقدر غصه های جانکاه، تحمل پذیر می شوند. چقدر عروس و مادر شوهر و رقبای انتخاباتی و دوستان و ... روابط شان زیباتر می شود؟👇
💧روضه خوانی امام حسین علیه السلام در شب عاشورا به پشت خیمه ها می رود، خارها را می کند تا فردا پای فرزندانش را نخلد؛ آری «لا یترک المیسور بالمعسور» عوالی، ۴: ۵۸؛ وقتی نمی شود همه خارها را کند، دست کم می شود برخی را کند. اکنون فرزندان فاطمه زهرا و علی (انا و علیٌّ ابوا هذه الامة. کمال الدین، ۱: ۲۶۱) در زمین ادارات و جامعه و فرهنگ و سیاست و اقتصاد، با خارهایی مواجهند، شما را به خدا هر کسی به شوق حسین هر خواری را که می تواند از سر راه بردارد. یکی از داستانهای عاشقانه و سوزناک شب عاشورا، نشست حضرت زینب با امام حسین و نگرانی از بی وفایی یارانش در فردا بود؛ حبیب، داستان را از هلال می شنود و می رود پی دوستان و داستان نگرانی حضرت زینب را بیان می کند و همگی نزد امام حسین علیه السلام و حضرت زینب می رسند و وفاداری را نشان می دهند تا دل گرامی حضرت زینب آرام بگیرد (الدمعة الساکبة، ۴: ۲۷۴). دلی که پس از عاشورا تنها باید گفت: «امان از دل زینب». همین زینب همین امشب هم در همین چادرهای سوگواری می آید و نگران فردا است که آیا امام زمان مان را تنها می گذاریم یا نه؟ آیا نائبش را یاری می کنیم یا نه؟ اگر هستید همه بگوییم یا حسین یا زینب یا صاحب الزمان؛ لبیک یا خامنه ای. با تلخیص و ویرایش 🌻ابرفقه @abarin
❌ رهبر انقلاب صبح امروز: آمریکا بداند که ما سردرگم نمیشویم 👈 جمهوری اسلامی، جمهوری عزت است 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: الان مشاهده میکنید، باز مسئله‌ی مذاکره را آمریکاییها همین طور دارند دنبال میکنند. این یک ترفند است. این را باید همه بدانند. همه باید توجه کنند. 🔹️ البته آمریکا هم یک، آمریکاییها هم یک جور حرف نمیزنند. گاهی میگویند مذاکره‌ی بی‌قید و شرط. گاهی میگویند مذاکره‌ی بدون پیش‌شرط. گاهی میگویند مذاکره‌ی با دوازده شرط. حالا یا واقعاً سیاستشان، سیاست آشفته‌ای است، نمیدانند چه میخواهند، که احتمال دارد این باشد، یا هم این است که دارند ترفند میزنند. یکی از ترفندها هم همین است. یکی یک حرفی بزند، آن دیگری یک چیز دیگری بگوید، برای اینکه طرف مقابل را سردرگم کنند. لکن ما سردرگم نمیشویم، ما راهمان روشن است. ما میفهمیم داریم چه کار میکنیم. ⛔ آمریکا که میگوید کنیم، مقصودش این نیست که بیاییم یک راه‌حل عادلانه‌ای پیدا کنیم. نه. مقصودش این است که بیاییم سر میز مذاکره بنشینیم، ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. این است. مقصود از مذاکره این است. 🔹️ حالاها این قدر گستاخ شدند که همین را صریح هم میگویند. قبلها بنده این را میگفتم که آمریکاییها مقصودشان این است. بعضی‌ها میگفتند نه، نه‌خیر، این جور نیست. اما حالا خود آمریکاییها میگویند. 🔹️ همین چند روز قبل از این یکی‌شان باز همین حرف را زد که باید بنشینیم سر میز مذاکره با ایران و ایران فلان چیزها را قبول کند. مقصود اینها از مذاکره این است. یعنی ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. خیلی خب، بروند با آن کسانی که به عنوان گاو شیرده آنها عمل میکنند، بروند با آنها هر جور میخواهند همین طور مذاکره کنند. 🔺️ اما جمهوری اسلامی، جمهوری مؤمنین است، جمهوری مسلمین لله است، جمهوری عزت است. ۹۸/۶/۲۶ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹واکنش آقا به حذف نام شهدا☝️ 🌹 تا یاد شهید را ز ما دزدیدند، 🌹 شهید را ز ما دزدیدند 🌹بنیاد تشیع از شهادت بوده 🌹 شهید را ز ما دزدیدند خیابان 👈کوچه 📛 تعویض جای قاتل و شهید از اینجاست. @abarin
🌤 عصرنوشت 🌤 🔴 چه کسی شایستگی امامت بر جامعه را داراست؟ ☑️ پاسخ: آن کس که حاصل جمع جبری «عقلش» (یعنی سرمایه‌اش) و «تعقلش» (یعنی به‌کارگیری سرمایه‌اش) از بقیه بیشتر باشد. @abarshagerd ✍
🟩 آفرینش عقل، درمان، شکوفایی و ظهور 💠 «خَلَقَ اللَّهُ تعالى الْعَقْلَ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ مِنَ الْعِلْمِ و الْقُدْرَةِ و النُّورِ و الْمَشِيئَةِ بِالْأَمْرِ ...». خداوند بلند مرتبه، عقل را از چهار چیز آفرید: علم، قدرت، نور، خواست انجام چیزی 💐عصاره نابِ فکر (علم)، قلب (قدرت)، حس؟ (نور) و عضو (مشیت) در عقل هست. 🌻 لذا تعقل (همکاری همه لایه ها در انجام وظیفه) راه رشد جامع است که یک نمونه آن، دیدار ایمانی (ملاقاه الاخوان) است؛ که راه شکوفایی عقل درون و حتی ظهور بیشتر عقل برین (عج) برای ما است. امام زمان به پسر مهزیار در دیر شدن دیدارش می فرماید: «لا! و لَکنَّکم کَثّرتُم الاموال و تَجَبّرتُم عَلَی ضُعَفاء المُؤمنین و الذی بَینَکُم 🌹«ملاقاةُ الإخْوانِ نُشْرَةٌ و تلقیحٌ لِلعَقل و إن کان نَزْراً قليلا»؛ اَمالی، مفيد: ۳۲۸. دیدار برادران، درمان بیماری [عقل] و بارور کردن عقل است هر چند که زمان آن خیلی اندک باشد. ✅ کدام بیماری برای عقل، سخت تر از غیبت امام زمان (عج) است؟ اگر به دست من افتد فراق را بکشم! 🌻 مرجع ابرفقه @abarin
🌻چهار چارپاره درباره قهرمان سازی از افسانه بیگانه (پترس) و قهرمان سوزی از حقایق افسانه گون شهیدان 🌹نه فقط در کتاب درسی مان دل مان را ربود با پترس غرب دنبال خون خورشید است سال هشتاد و هشت، طرح سورس! _____________ 🌹شد برشته بریجتون وقتی نادر مهدوی به دریا زد این طرف جام قهرمانی را پترس، افسانه وار بالا زد _____________ 🌹سند ۲۰۳۰، چُنان سیلاب و تنی مثل سد ذو القرنین پترس واقعی است، فهمیده نام او روی کوی قلب _____________ 🌹شهدا زنده اند؛ البته بهنام محمدی را کشت پترس قهرمان قلابی روزن نور بست با انگشت _____________ ا. امامی؛ کاشف زَوا و ابرفقه
به نام خدای مان؛ سلام ✅ رویکرد قلبیِ ستیزا با نگاهی به شریعتی و انتخابات 🌻پردازه ابرفقه: عقلها امام فکرها هستند، فکرها امام قلبها، قلبها امام حسها و حسها امام عضوها؛ بنابراین ابرفقه ارتباطی نشان می دهد که ما پنج روش ارتباطی داریم که اگر با هم جمع شوند، روش ارتباطی تعقلی را شکل می دهند؛ که روش امام خمینی و امام خامنه ای بوده است. در گذار ارتباطی تعقلی همه لایه ها به صورت متوازن و هماهنگ و چرخه وار رشد می کنند و این رشد، رشد برتر و ماندگارتر است. 💠گفتیم که روش مرحوم شریعتی، بیشتر روش ارتباطی قلبی با چاشنی فکری بود. آنگاه رویکردهای ارتباطی را در دو دسته «سلبی» و «ایجادی» بخش بستیم و گفتیم که رویکرد شریعتی در روش ارتباطی قلبی، بیشتر بر شورآفرینی بر پایه عناصر سلبی انگیزه سازی بوده است؛ هر چند که عناصر ایجادی نیز نقش داشته اند. عناصر سلبی شورآفرینی به این معنا است که از احساسات منفی محیط بر ضد جریانها استفاده شود تا احساس مشترک تولید شود. این مساله در منطق حاکم بر آثار شریعتی کاملا روشن است؛ منطق «تضاد دیالکتیکی» و ضرورت استمرار ستیز برای تحقق تکامل مارپیچی. 🌗این «تضاد دیالکتیکی» به صورت مشخص بر سه حوزه «زر و زور و تزویر» یعنی سرمایه داران، حاکمان و دین و روحانیون، تمرکز دارد که پیامد طبیعی آن ستیز بین فقیر با ثروتمند، بین دین و روحانی با مردم، و بین حاکم و مردم است؛ یعنی به جای همبسته کردن اینها، باید در گسست و شکاف و تضاد آنها دمید و از دل عناصر جامعه و از در هر عنصری، دشمن آن را برجسته کرد. نزد روشنفکر، جهات سلبی روحانیون را فریاد زدن، نزد روحانیون، جهات سلبی روشنفکر را نواختن، نزد هر دو، جهات سلبی مردم را گفتن و نزد هر سه جهات سلبی ثروتمندان را و نزد هر چهار، جهات سلبی حکومت را و نزد حکومت، جهات سلبی هر چهار را گفت. اینها یعنی تمرکز بر نقاط گسست و حرکت جامعه از محوریت ایجادی و همبستگی به تولید احساس مشترک سلبی با خویش به قیمت دمیدن در تنوره اختلاف بین همگان. 🔥کاری که سید محمد خاتمی (باغی فتنه) و جریان نفاق کنونی با انقلاب هراسی و دین هراسی و عدالت هراسی و رقیب هراسی و جنگ هراسی و حتی خودهراسی (آبگوشت بزباش) و تحقیر هویت ملی و بیگانه ستایی، در انتخابات می کنند؛ یعنی تفرقه بینداز و حکومت کن. 💠در این حال ما دیگر جامعه نداریم، یعنی وجه «جامع» و جمع کننده نداریم، بلکه یک عده افراد هستند که از «بغض معاویه» دور هم اجتماع کرده اند نه از «حب علی»؛ «أین جامع الکلم علی التقوی»! چنین جامعه ای یعنی فردگرایی و بلکه حتی خود فردستیزی با آنتی تز سازی از آن. چنین جامعه ای مستعد شورش و ترور و ستیز و فروپاشی و شیطان پرستی است. این جامعه شبیه جامعه برخی اصولگراها است که می گویند بیایید با ما ائتلاف کنید، وگرنه رقیب رای می آورد؛ یعنی با ترساندن نیروهای ارزشی از رقیب، در حال خودمرکزی هستند. 🌕 آیت الله خامنه ای در مصاحبه خرداد ۶۰ درباره شریعتی ضمن ارائه داوری بسیار منصفانه و مدبرانه می گویند: «متأسفانه به نام رساندن اندیشه‌های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پیگیری خط و راه او، فجایعی در کشور صورت می‌گیرد. فراموش نکرده‌ایم که یک مشت قاتل و تروریست به نام «فرقان‌ها» خودشان را دنباله‌روی خط شریعتی می‌دانستند.» مرجع ابرفقه @abarin
به نام خدا؛ سلام 🌍رویکرد همفزا با نقدی به حافظ و احمدی نژاد 💠نیروی ایجابی و سلبی (حب و بغض و جاذبه و دافعه) هر موجودی با دو نوع موجود رو به رو است: آ. موجوداتی که با وی سنخیت و سازگاری دارند و لذا بین آنها محبت و کشش هست؛ ب. موجوداتی که با وی ناسازگاری دارند؛ بنابراین بین آنها بغض و ستیز است. 💠برای موفقیت در چنین جهانی، به هر دو نیروی حب و بغض نیازمندیم و در بسیاری از موارد باید با افرادی که در حب و بغض با ما مشرکند، متحد شویم. 🌕اما نیروی اصلی در عالم، نیروی سنخیت و سازگاری (با خداوند و خیرات) است و بنابراین محور همبستگی برتر و ماندگارتر، نیروی حب و همبستگی است و اشتراک در بُغض و ستیز، نمی تواند محوریت داشته باشد: «ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت». لذا امام خمینی فقط نگفت که نظام سیاسی طاغوت بد است، بلکه در سال ۴۸، ولایت فقیه را به عنوان نظام جایگزین معرفی کرد و شعار اصلی انقلاب هم بیشتر ایجادی است: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». 💠بنابراین نیروی دافعه و ستیزا و انگیزه های سلبی، نمی توانند محور جامعه باشند؛ بلکه باید مکمل باشند؛ چون دشمنِ دشمن ما، در همه مسائل، دوست ما نیست؛ بلکه خصوص دشمنی با دشمن یا از آن جهت که با دشمن ما دشمن است، در جایگاه دوست ما است. 🔥جامعه سازی یا جامعه سوزی؟ جمع کردن افراد در زیر چتر دشمنی های مشترک با دیگران و با حربه «بُغضاً لمعاویه و نه حبّا لعلی»، «جامعه» سازی نیست؛ بلکه یک «اجتماع سازی» مستعد فروپاشی و ستیز در ابعاد دیگر است. احمدی نژاد در سال ۸۴ بیشتر رویه اش بر شورآفرینی ایجادی بود تا سلبی؛ چنان که رویه جلیلی و رئیسی رویه ای ایجادی بر محوریت همبستگی بود؛ نه گسست و دو قطبی و تفرقه ای که احمدی نژاد هم در سال ۸۸ به آن رو آورد. 📚نقدی به حافظ معلوم نیست که حافظ هر چه کرده، همه از منطق قران کرده باشد. او می گوید: «دیو چو بیرون رود فرشته درآید»؛ در حالی که قرآن می فرماید «حق آمد و باطل رفت»: «جاء الحقُّ و زهَق الباطلُ». دیو برای چه باید برود که فرشته بیاید؟ آیا نذر کرده است؟ 🌕اگر حق بیاید باطل می رود و اگر حق برود، باطل می آید؛ در هر دو حالت، آمد و شد حق تعیین کننده است: «قلوبٌ خَلَت عن ذکرِ الله فأذاقها اللهُ حُبَّ غیره». این سخن یعنی در جامعه طاغوتی اصلاح معنا ندارد و باید انقلاب اسلامی رخ دهد؛ زیرا باطل قرار نیست با دست خودش از بین برود و دیو بنای بر رفتن ندارد. 💠تقدم رویکرد نفی بر اثبات اما رویارویی «نفی و اثباتی»؛ مانند: «لا اله الا الله» و «من یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله» برای جایی است که تصور شود که کسی جز خدا یا کسی همراه با خدا، می تواند پرستیدنی باشد و برای رسیدن به مطلوب، هم باید دوست را داشت و هم دشمن را: «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا». در این جا باید با استواری طاغوت را نفی کرد و آنگاه ایمان درست آورد. مشابه این مساله برای کسانی است که از ظلم طاغوت خسته شده اند و آماده پذیرش حق هستند (در آنجا مناسب است که «لا الهٌ» باشد نه «لا الاهَ» زیرا آنان ابتدا خدا را به خوبی نشناختند تا بتوانند همه را نفی کنند، بنا براین جنس معبودان غیر از خدا را نفی نمی توانند بکنند و نیز «یکفُرُ» با آنان سازگار است، نه «یکفُرْ». پس از تحقق ایمان، ترک گناه نسبت به انجام مستحبات، مقدم است؛ بنابراین بهترین کار در ماه رمضان نیز ترک گناه است (البته ترک گناه بر انجام واجبات تقدم ندارد، زیرا عدم انجام واجبات، خودش مصداق ترک گناه است)؛ در این جا بحث: «دفع شر موش» مقدم بر «جمع گندم» است. 🌍هوشیارسازی بخش هایی از حوزه درباره حوزه علمیه که امام خامنه ای گفته اند درد را تبیین کنید که حوزه بفهمد درد دارد؛ وگرنه تا درد را نبپذیرد، در پی درمان نخواهد رفت. در اینجا ما در وضعیت پیشاشورافرینی هستیم. یعنی بخش هایی از حوزه مثل موجودی بی حس، دچار اختلال در سامانه ایمنی است که حتی درد را نیز درک نمی کند! و لذا باید با تبین درد، او را به وضعیت هوشیاری رساند و تا بتوان شورآفرینی را از راه سلبی و ایجابی برای اصلاح امور ایجاد کرد. 🌻مرجع ابرفقه @abarin
🚨 برای گیرندگان درس مذاکره از عاشورا: نه و نه 💠آقای ظریف غمت نباشه جریان انقلابی پاسخ بی حرمتیهای آمریکا را خواهد داد.
◻️علوم شناختی و ابرفقه 🔸چیستی علوم شناختی علوم شناختی (کاگنیتیو ساینس)، غیر از شناخت شناسی است. علوم شناختی، دانشی است که با بهره از دانش های گوناگونی همانند علم اعصاب، روان شناسی، فیزیک امواج، شیمی، زبان شناسی، فلسفه ذهن، مکاترونیک و ساهوش (هوش ساختگی) می کوشد که تا هم انسان را همانند ربات در اختیار بگیرد و هم ربات را تا مرز انسان بالا ببرد و میان ربات و انسان برای مدیریت هر دو در راه خواسته های خود پیوند برقرار کند 🔸پیشینه علوم شناختی علوم شناختی از دهه ۳۰ و ۴۰ میلادی جرقه های جدی خورد و در ۱۹۵۰ جدی تر شد. سپس با تشکیل انجمن علوم شناختی و نشریه علوم شناختی در آمریکا در دهه ۱۹۷۰ شکل گرفت و کریستوفر، برای نخستین بار اصطلاح علوم شناختی را در سال ۱۹۷۳ به کار برد. اینک دهها دانشگاه در جهان (و حدود ده دانشگاه و پژوهشکده در ایران) مشغول فعالیت در این حوزه هستند و به دلیل اهمیت این دانش، با شتابی تصاعدی و رشدی بیش از فیزیک، در حال پیشرفت است. 🔸 اهداف علوم شناختی گفته می شود که این دانش برای خدمت به بشر در حوزه آموزش و پرورش، طبابت، جامعه سازی، روان شناسی و توانمند سازی معلولین است. ضمن تأیید این امور، به نظر می رسد که بهره اصلی این دانش را همانند فیزیک هسته ای، آمریکایی ها و صهیونیست ها در راستای استعمار ذهن و غصب پردازش مغز به شکل مستقیم و عبور از آگاهی های اختصاصی افراد برای تصمیم گیری و اقدام به جای آنان ببرند 🚨 آنان در پی شناخت فرایند دریافت داده ها در انسان، کیفیت تبدیل آنها به اطلاعات و بخش خاصی از مغز که متولی این کار است، روش و محل دقیق نگهداری انواع اطلاعات و داده ها، چگونگی و محل پرداخت انگیزه و نحوه تعامل انگیزه و اندیشه برای تولید تصمیم و نحوه و مرکز عملیاتی کردن تصمیم در مغز هستند. این اطلاعات هم به تولید هوش منصوعی و رباتیک کمک می کند و هم به امکان مدیریت مغز و فرایندهای یاد شده با تحریک های جایگزین نامحرم از مجاری خارج از ضوابط 🔸 نمونه کار شناختی مثلاً نیچر گزارش داده است که گروهی از پژوهشگران، دو موش را انتخاب کردند، موش «آ» در برزیل بود و یاد گرفت که اگر اهرم خاصی را بفشارد، چیزی دریافت می‌کند و موش «ب» در آمریکا نگهداری می شد. پیام های الکتریکی قشر حرکتی موش آ به موش ب منتقل شد. در این حال، با این که موش ب و دیگر موش هایی که در وضعیت آن قرار می گرفتند، نسبت به این پیام، شرطی نشده بودند، به سبب این پیام انتقال یافته، در دو سوم موارد، همان کار موش آ را انجام می دادند. 💣 هم زمان با تلاش برای دست یابی مستقیم الکترومغناطیسی به مرکز مهار انسان و ساخت اتاق فرمان به مغز با روش یک واسطه ای، عده ای در پی تغییر ژن های مرتبط با دریافت داده، پردازش و تبدیل به اطلاعات، حافظه، پیام های تحریک انگیزه و تصمیم گیری از روش بیوتروریزم و مواد غذایی هستند و از سوی دیگر با روش چند واسطه ای و نسبتا طبیعی تر در پی تروریزم توالدی و صنعتی سازی رحم اجاره ای و کشت آزمایشگاهی نطفه در راستای رباتیزم انسان می باشند 📚 همکاری هوشمند ابرفقه با طبیعت در مقاله «ابرطبیعات» نشان داده شد که دانشمندان فیزیک کنونی، اقدام به تولید فیزیک ماتریالیستی کرده اند. اینک در پی تحمیل فیزیک مادی بر انسان و طی کردن فرایند رباتیزم انسان هستند. تسخیر انسان به روش های گوناگونی ممکن است، از جمله از روش علوم شناختی؛ اما سطح تسخیر متفاوت است. همان گونه که تسخیر جن نیز از سوی انسان ممکن است یا این که خداوند در قرآن به تأثیر بر انسان با سحر، اشاره کرده است. به نظر ما پروژه «کاگنیتیو ساینس» که با ظاهر خدمت به علم و بشر، با شتاب مشغول بلع بودجه های کلان است، در حال تبدیل جهان انسانی به عصر بردگی بشر و پایین تر از آن، رباتیزم بشر و تنزل وی از موجودی آگاه و اراده مند به موجودی مسخر و دستور پذیر از بیرون است ❇️ سنجش علوم شناختی با ابرفقه میان علوم شناختی و ابرفقه، نسبت وارونه است؛ ابرفقه در پی ارتقاء عقل، فکر، قلب، حس و عضو در مسیر کمال است و به نظر می رسد که هدف اصلی علوم شناختی، در جهت بردگی انسان و سست کردن امور یاد شده و فرمان پذیری از طاغوت برون است. از این رو در پی فروکاست «عقل» به «فکر» و فکر به «مغز» و «مغز» به هارد، رم و سی پی یو پیشرفته است. ◼️کتاب «ابرفقه» با ۴۰٪ بهاکاه، ۳۰هزار تومان ◼️ کانال و گروه ابرفقه با گروهداری امامی 🌻زنده و برازنده ظهور باشید!
📚 متن فارسی سخنرانی در همایش «توحید در جهان باستان و اسلام» در میلان (۲۰ مهر ۹۸) را در پایگاه «ابرنگار» بخوانید. ◾️«توحید اسلامی؛ نفی سوروسیزم و ترامپیزیم! 🌻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻ابرشناخت شخصیت ها از سوی امام خامنه ای 🌍 مرجع ابرفقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻 سلام بر اهل بیت ع و شما پی روان آنان و عرض تسلیت 🌹بیان جذاب و نکته سنجانه ولی فقیه درباره برکات سفر حضرت امام رضا علیه السلام. 🌻 برکت عقلی، برکت فکری، برکت قلبی، برکت حسی (شبکه عظیم ارتباطی) و برکت عضوی (مادی) #ابرفقه
🔴سوال میکنند که فرقه تشیع انگلیسی چه فرقه ای است و چه عقایدی دارد؟ چکیده افکار این فرقه، خلاصه کردن در ۴ چیز است:👇 1️⃣ ثواب داشتن زنی! (نتیجه: معرفی مذهب بعنوان مذهب و خونریزی در شبکه های جهانی و ذهن غیرمسلمانان) 2️⃣ پی در پی و و دائمی ایام محسنیه و کاظمیه و.. (نتیجه: معرفی بعنوان مذهب و ایجاد دلزدگی در جامعه) 3️⃣ توهین و مقدسات (برای شعله ور نگهداشتن جنگ شیعه و سنی و فتنه های مذهبی) 4️⃣ مخالفت با جمهوری اسلامی و گروههای مقاومت (لیدر این فرقه که یک "آیت الله قلابی به اسم شیرازی است"! حتی یک جمله علیه جنایات ندارد. و جالب است بدانید در که همه شیعیان خود را میکشد، فعالیت این فرقه آزاد است!) 👈 از این رو، این فرقه یا خوانده میشود. •✾📚 @Dastan 📚✾•
🌹 فضای مجاز امروز: «وَ اذْکرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخافُونَ أَنْ یتَخَطَّفَکمُ النَّاسُ فَآواکمْ وَ أَیدَکمْ بنصره» انعام، 26 ✅ و به یاد آورید هنگامی که شما در زمین، اندکی به ضعف کشیده شده بودید می ترسیدید که مردم شما را بربایند پس پناه بخشید به شما و با نصر خود شما را یاری کرد. 🔥👈امروزه نیز استکبار رسانه ای دشمن، ناگهان حساب فردی با یک میلیون همراه (پیگیر) را چنان می رباید که اثری از آن نمی ماند. 📚 مجموعه های انقلابی که ظرفیت جنگ نرم هم دارند، فضای مجازی انقلاب را نیز از سیستم داعشی اینترنت آمریکایی نجات دهند و در کنار مردم انقلابی، به کوتاهی شدید دولت در شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی واکنش نشان دهند. تا هویت مجازی یک فرمانده جنگ نرم با تمام نیروها و همراهانش، این گونه در معرض «ربودن» و حذف حساب نباشد 💠 مواجهه برخی در فضای مجازی با دشمن، ذلیلانه تر از مواجهه تیم برجام است و «تقریباً هیچ» دستاوردی ندارند؛ «در حد صفر»! حد اکثر اینکه دست برد دشمن را تا حدی کم می کنند. 🌘جنگیدن در «کنج خانه» و با «قواعد دشمن» جنگی از پیش شکست خورده است. چرا برای تغییر قواعد بازی قیام نمی کنیم؟ چرا مطالبه قانونی و شکایت و حتی روشنگری را رها می کنیم؟ تا کی؟ ✅👈 امام خامنه ای: «در مسئله فضای مجازی، آنچه از همه است، مسئله اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ !» ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨👈و لن ترضَی عنک الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم ... و لئن اتبعت اهوائهم ... بقره 120: و یهود و نصارا از تو راضی نشوند تا به آیین (هوای پرستی) شان درآیی ...و اگراز هواهای آنان پیروی کردی ... 🙈 دموکراس کشک👉👇 ⭕️ خبرنگار: درسته دولتی رو که با دموکراسی انتخاب شده سرنگون کنن؟ 👤کلاریج (رئیس وقت بخش آمریکای لاتین سازمان سیا): بستگی داره که منافع امنیت ملی آمریکا چطور تامین بشه! 👤فیلیپ اگی (مامور سابق CIA): اگر دولتی که به روی کار میومد با ما همکاری می‌کرد، مشکلی نبود، اما اگه همکاری نمی‌کرد، دموکراسی دیگه برای ما هیچ ارزشی نداشت... ⭕️ ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی گرامی باد
🌹سیزده آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی مبارک 💧آبان در اصل آب بان بوده است چنانکه مهربان هم در اصل مهر بوده است 🌔چیزی مثل خادم مهر (خورشید) 🌈 یعنی گماشته آب یعنی فرشته موکل بر آب یا زمان و ماهی که گماشته شده برای آب که قاعدتا از باران فراهم میشده. 💦 فرشته باران یا ماه باران: آبان ☄ ۱۳ آبان هم برای خودش سیزده ای است اما سیزده ای که آمریکایی ها دانش آموزان را مثل برگی از درخت مدرسه با تیر می چیدند. 🔥مرگ بر آمریکا 🌻سلام بر های انقلاب؛ ضد استکبار ِ 🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل با قرآن برای توجیه برجام ♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه برجام، عاشورا را تحریف کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی مدعیان مرجعیت و مدعیان داغ ولایت اهل بیت است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند. 🗣 رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند. ⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد: 1⃣ نادیده گرفتن سیاق آیات نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برامدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸. 2⃣ نادیده گرفتن عقل و فهم عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر (ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود. 3⃣ نادیده گرفتن تصریحات درون آیه تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد: آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستی (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است. ب. خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است. ج. درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است. د. نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر (ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است. ✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد. 4⃣ نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره می شود: 👈از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را. 🔻🔻ا🔻🔻 🚨نبی اکرم (ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»! آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند. (کنز العمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲)