eitaa logo
ابَرشاگرد
500 دنبال‌کننده
568 عکس
38 ویدیو
14 فایل
هرکه خواهان «ابَرتعقل» است، باید «ابَرشاگرد»ی کند. ارتباط با بنده: @abarshagerd1 تارنمای(وبلاگ) «ابَرشاگرد» در فضای مجازی: abarshagerd.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 شب‌نوشت 🌙 این قسمت: حیوانی به نام «سین گاف» ✔️ روستاییان، بهترین و متبحرترین متخصصین مواجهه با «سگ» و پارس‌های آن هستند. یک فرد متبحر خوب می‌داند که اگر در برابر سگ بایستد و فرار نکند، آن حیوان عقب‌نشینی خواهد کرد، و اگر برای رهایی از ترس پا به فرار بگذارد، سگ را به مهمانی باشکوهی آن هم به صَرف پاچه‌هایش دعوت نموده است! 🔴 حال اگر سگی پس از پارس کردن به سوی کسی حمله‌ور شد، آیا می‌توان از آن سگ دلخور و دلگیر بود؟ ❇️ پاسخ روشن است. خیر! از سگ که انتظاری نیست؛ زیرا طبیعتش همان است که گذشت. 🔘 عامل هجوم آن سگ، «ترس و فرار» آن فرد بوده است. پس بر سگ حرجی نیست و آن شخص خود را باید سرزنش کند. @abarshagerd ✍️
🌙 شب‌نوشت 🌙 ⭕️ سؤال: چرا دشمنان و فتنه گران در فتنه های اخیر بر روی حضور «زنان» در تجمعات اعتراضی سرمایه گذاری بسیاری می کنند؟ ❇️ پاسخ: دست کم به ۷ دلیل. ⏪ کشاندن زنان به عرصه ی اعتراضات، علی الظاهر نشانه ی خوبی برای «اجتماعی» نشان دادن تجمعات علیه حکومت به شمار می آید. ⏪ زنان طبیعتا کمتر مورد ظن خرابکاری قرار می گیرند و به همین علت می توانند راحت تر و آسوده تر کار خود را به پیش ببرند. ⏪ با توجه به قوی تر بودن عواطف در زنان نسبت به مردان، آسان تر می توان آنان را مدیریت نمود. ⏪ در فهرست مجرمان سابقه دار، اسامی زنان خیلی کمتر از مردان است و لذا تعداد زنانِ در اصطلاح «سفید» بیشتر هستند و این، کار شناخت عوامل خرابکار را برای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دشوارتر می کند. ⏪ در صورت برخورد نیروهای امنیتی، سوژه های خوبی برای مظلوم نمایی و تحریک عواطف و احساسات جهت «ظالم» معرفی کردن حکومت و به خیابان کشاندن افراد بیشتری از عامه ی مردم به شمار می آیند. ⏪ حضور زنان می تواند به حضور خانوادگی در عرصه ی اعتراضات تبدیل شود که وجهه ی اعتراضات را مشروع تر جلوه می دهد. ⏪ ایجاد جاذبه ی جنسیتی برای افزایش حضور مردان در تجمعات. @abarshagerd ✍️
🌙 شب‌نوشت 🌙 امروز یاد دوران کودکی در ذهنم تداعی شد. یادش بخیر! برخی کودکان (یا کودک صفتان) چه شیشه ها که می شکنند و با توهم فتحی عظیم پا به فرار می گذارند! ⭕️ اما حقیقت آن است که اقدام به شکستن شیشه گاهی نشانه ی شکستن و فروریختن شخصیت فرد از دورن است. در این صورت شکستن شیشه و سایر حرکات انتحاری این چنینی، صرفا برون ریز آن حالات و پرده ای است برای پوشاندن «شکست درون». 💥 امروز صدای شکسته شدن شیشه ی عمر یک جریان خاص به وضوح شنیده می شد. شما نشنیدید؟ @abarshagerd ✍️
⛅️ صبح‌نوشت ⛅️ ⚡️ خیرخواهانه به خودم تذکر چندین‌باره می‌دهم و به محضر دوستان مکرم نیز عرض می‌کنم که به خاطر «امنیت» و «احساس امنیت»ی که دارا هستیم، از پروردگارمان تشکر کنیم. در صورت نبود احساس امنیت، یک قطره آب خوش نیز از گلویمان پایین نخواهد رفت. ✔️ لئن شکرتم لأزیدنکم و لئن کفرتم إن عذابی لشدید (سوره‌ی ابراهیم - آیه‌ی شریفه‌ی ۷) @abarshagerd
🎥 معرفی فیلم 🔹 در زمانه‌ی بالا بودن تب میهن‌فروشی در میان برخی از بی‌هنران مدعی هنر، ساخت و تماشای آثاری نظیر «آدم برفی» ارزش و اهمیت خاصی می‌یابد. نویسنده و کارگردان: داوود میرباقری @abarshagerd
📝 پاسخ مبسوط به نسبت خلاف واقع آقای روحانی به ساحت مقدس پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ⏰ امشب ساعت ۲۱ @abarshagerd ✍️
🌙 شب‌نوشت 🌙 تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل قرآن برای توجیه برجام ♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه برجام، عاشورا را تحریف کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی مدعیان مرجعیت و مدعیان داغ ولایت اهل بیت است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند. 🗣 رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند و باز برای بار دوم و سوم و … پیامبر با آنان عهد می بست و آنان هم عهد می شکستند. ⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد: ۱. نادیده گرفتن سیاق آیات نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برامدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸. ۲. نادیده گرفتن عقل و فهم عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر (ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود. ۳. نادیده گرفتن تصریحات درون آیه تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد: آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستیم (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است. ب: خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است. ج: درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است. د: نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر (ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است. ✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد. ۴. نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره می شود: از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را. 🔻🔻🔻🔻🔻 نبی اکرم (ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»! آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند. (کنز العمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲) ✍️ حجت الاسلام دکتر الف الف میبدی (دکتری فقه سیاسی گرایش روابط بین الملل) @abarshagerd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ ظهرنوشت ☀️ 🔴 یعنی از نظر جناب‌تان مشکل در «شیوه‌ی اجرا» است؟ مگر در برجام با اوباما هم بر سر «اصول» و هم بر سر «شیوه‌ی اجرا» به توافق و تفاهم نرسیدید؟ خب نتیجه؟ ⬅️ احیانا تصور نمی‌کنید مشکل در جای دیگری است؟ @abarshagerd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 شب‌نوشت 🌙 ⬅️ حسن ر : بعضی فکر می کنند آدمی که اخم کند قاطع و انقلابی است، وقتی لبخند بزند می شود لیبرال! ➡️ حسن ا : بعضی فکر می کنند آدمی که در برابر منتقدان اخم کند قاطع و انقلابی است، وقتی در برابر مستکبران لبخند بزند می شود معتدل! @abarshagerd ✍️
⛅️ صبح‌نوشت ⛅️ ♻️ حتی اگر فرض کنیم که تقسیم‌بندی بی‌مبنا و بی‌مایه‌ی نهادهای ج.ا.ایران به دو دسته‌ی نهادهای مردمی (مثلا ریاست جمهوری) و نهادهای حاکمیتی (مثلا قوه‌ی قضائیه) صحیح باشد، حقا رویکرد و عملکرد آقای رئیسی در این چند ماه به تنهایی خط بطلانی است بر شبهه‌ی غیرمردمی بودن نهادهای حاکمیتی و عدم کارآمدی آن‌ها. @abarshagerd
🔹برنامه اندروید ایتا به نسخه 4.1 بروزرسانی شد 🔸امکاناتی که در این نسخه به برنامه افزوده شده در لینک زیر قابل مشاهده است: https://eitaa.com/eitaa/148 🔹این نسخه هم‌اکنون از فروشگاه‌های اندرویدی معتبر و نیز وبسایت رسمی ایتا به نشانی زیر قابل دریافت است: http://www.eitaa.org/dl
🌻 سالروز ولادت لبریز از سعادت رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی؛ حضرت محمد بن عبدالله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و حضرت امام صادق (سلام الله علیه) را صمیمانه تبریک عرض می کنم. گوارایتان باد! ✅ نبی اکرم (ص): «اوّلُ ما خَلَقَ اللهُ نوری». اولين چيزى كه خداوند آفريد نور من بود. 🔰 عوالى اللئالى، ج ۴، ص ۹۹ — بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۷ @abarshagerd
⛅️ صبح‌نوشت ⛅️ ⚠️ یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عاملان برهم‌زننده‌ی وحدت امت اسلامی کسانی هستند که به جای تلاش در جهت یکپارچگی و انسجام هر چه بیشتر صفوف مسلمانان علیه «دشمنان اسلام»، تحت عنوان و لوای «اسلام» نسخه‌ی عادی‌سازی روابط با خصم را تجویز می کنند. 🌹 یافتن پرتقال‌فروش با شما! @abarshagerd
🌙 شب‌نوشت 🌙 شامگاه جمعه ۲۴ خرداد ۹۲ بود. هنوز سه یا چهار ساعت از اتمام رأی گیری و آغاز شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری نگذشته بود که با دوستم - که از مطلعین محسوب می شد - تماس گرفتم و جویای نتایج اولیه شدم. آقای روحانی پیشتاز بود. پس از شنیدن این خبر، با افسوس خطاب به دوستم گفتم: «اگر ما مردم صرفا یک کتاب را مطالعه می کردیم، اکنون نتیجه ی انتخابات به طور قطع چیز دیگری می شد». (اشاره ی بنده ناظر به کتاب مشهور «امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای» نوشته ی جناب روحانی بود.) در ادامه دوستم به من پاسخ داد: «خودِ تو چقدر در راه معرفی این کتاب به مردم تلاش کرده ای؟» از شما چه پنهان که کلام دوستم را پذیرفتم. آری! پذیرفتم که بنده و امثال بنده در این قضیه حسابی کوتاهی کرده ایم و لایق شرمساری هستیم. شاید تفصیل بیشتر به صلاح نباشد. حتی بعدها به این نتیجه رسیدم که خطاب بنده به دوستم در آن شب آنچنان هم دقیق نبوده است: ⬅️ اولا برای جلوگیری از حصول آن نتیجه، نیازی نبود که یکایک مردم کمر به مطالعه ی آن کتاب ببندند؛ شاید حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار نفر کافی بود! ⬅️ ثانیا لزومی به مطالعه ی تمامی صفحات آن کتاب نبود. مطالعه ی صرفا 👈یک جمله👉 از صفحه ی ۵۸۲ می توانست کار را ۱۸۰ درجه بچرخاند! باور می کنید؟ فقط «یک جمله»! و اینگونه است که کمبود شدید میزان مطالعه، اثر خود را اکنون حتی در زندگی روزمره ی ایرانیان نیز نشان می دهد. 📚 کتابخوان و کتاب دوست باشیم! 📚 🌹 به مناسبت ۲۴ آبان؛ روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار @abarshagerd ✍️
📝 آن «یک جمله» چه بود؟ 💥 اشاره‌ی جناب روحانی به بدعهدی اروپایی‌ها در نامه به البرادعی ⬅️ صفحه‌ی ۵۸۲ از کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» - پایین صفحه @abarshagerd
☀️ ظهرنوشت ☀️ 🔴 اگر آمریکایی‌ها اهل عمل به قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ بودند که برجام را آن‌گونه لت‌و‌پار نمی‌کردند! مگر نه آنکه کل توافق «برجام» ذیل قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ و در واقع پیوست یکم آن محسوب می‌شود. @abarshagerd
✅ حضور فرمانده ی سپاه أمیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در میان دغدغه مندان و معترضان به افزایش قیمت بنزین و گفتگو با آنان @abarshagerd
🌙 شب‌نوشت 🌙 مقید هستم که در هر حال و شرایط، الزاما هفته ای یکبار به قبرستان پا بگذارم؛ شنبه ها. این در حالی است که هیچ یک از عزیزان بنده در قبرستان شهر مدفون نیستند، اما در عین حال انس با اموات را بر خود و سایرین لازم می دانم. بعضی از دوستان می پرسند که غم های زیادی ناشی از رنج ها و مشکلات دنیوی در درون مان جا خشک کرده است. باور کنیم که زیارت اهل قبور این ظرفیت را داراست که غم ها و حزن های دنیا را از قلب انسان بزداید. واقعا؟ بلی! فقط کافی است بر روی این حقیقت تمرکز کنیم که همه ی کسانی که اکنون در قبرستان ها مدفون هستند، همانند ما مبتلا به رنج ها و گرفتاری هایی بوده اند، اما با این حال از این دنیا رخت بربسته اند و رنج های دنیوی شان بالاخره به اتمام رسیده است. پس رنج هایی که متحمل می شویم روزی تمام خواهد شد و سپس به دیدار خدای مان خواهیم رفت. به به! نتیجه آنکه «طبیعی» دانستن و «محدود» تصور کردن رنج های دنیا، غم های ناشی از آن را از دل های ما می زداید. امتحان کنیم! ✅ «قبرستان» محل بسیارخوبی برای تفکر و تمرکز در این حقیقت است. @abarshagerd ✍️
🌙 شب‌نوشت 🌙 خامنه ای جوگیر نمی شود 🌹 با هم تعارف که نداریم. امروز برخی از دوستان انتظار اتخاذ موضعی متفاوت از رهبر معظم در قبال «افزایش قیمت بنزین» داشتند. انتظارشان این بود که حضرتشان با کلمات و لحن کوبنده که در تاریخ سخنرانی ها و موضع گیری های ایشان ماندنی شود خطاب به دولت، کل طرح (مصوبه ی «قانونی» شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا) را تخطئه کرده و از سرتاپا شست و شو دهند و پس از انتقاد شدید از عاملان آن، فرمان لغو آن را از سخنگاه (تریبون) فقه آل محمد صادر نمایند! احتمالا این دوستان عزیزمان همین انتظار و توقع را در قضیه ی «اجرای برجام» نیز از امام شان داشتند، هر چند ممکن است آن را بر زبان جاری نکرده باشند. آنچه در بالا گذشت، همه ی فهم ما از ماهیت و ساختار یک نظام الهی و نوع ارتباطات و مناسبات «امام - امت» است. مادامی که «و ما أرسلنا من رسول الّا لیطاع بإذن الله» را با «لیقوم الناس بالقسط» ندیدیم و تحلیل و جانمایی درست و ترازی نکردیم، ابهامات ما پیرامون نحوه ی مدیریت ولیّ فقیه که سهل است، حتی در خصوص پیامبر اکرم (ص) نیز پابرجا خواهد ماند. امروز برخی متوقع بودند که امامِ امت، برای دفاع از امت، نهادهای برخاسته از متن امت را لِه فرمایند! خدا می داند که با این اقدام، چه میزان بر محبوبیت فزاینده ی رهبری عزیز افزوده می شد. لابد حضرات یادشده اینگونه اقدامات و واکنش ها را «انقلابی» تصور می کنند و نام می نهند! همین تصور و فهم بدوی به اضافه ی عدم اطلاع صحیح از تاریخ است که بعضی از برادران و خواهران ما در کشور، رهبر فعلی را نعوذبالله «اهل مسامحه» و رهبر پیشین را «قاطع» می دانند و تخیل می کنند! براستی برخورد با بنی صدرِ منفور چقدر برای «رهبر پیشین» دشوار بود که اکنون انتقام گیری «رهبر فعلی» از دولتی که در اوج کمبود محبوبیت به سر می برد دشوار باشد؟ ⬅️ اشتباه نشود! نگارنده در خصوص درست یا نادرست بودن تصمیم بر افزایش قیمت بنزین فعلا نظر خود را ابراز نمی کند. عرض و مدعای این حقیر اساسا ناظر به چیز دیگری است. اگر نمی دانیم بدانیم که رهبر فعلی خوب می داند که دوران صدارت این دولت و جلوس این مجلس نیز به اتمام خواهد رسید، اما آنچه می ماند و لازم و واجب است که بماند، «ساختارهای قانونی» است. آری! ساختارهای قانونی. اگر ذره ای به «قانون» خدشه وارد شود و زبانم لال باب «قانون شکنی» باز شود، نه نظام، نه ملت و نه کشور تا سالیان متمادی روی خوش نخواهند دید و برخورداری از رفاه مطلوب و امنیت کامل به آرزویی دست نیافتنی مبدل خواهد شد. نیازی به توضیح بیشتر نمی بینم. عجیب تر و تأسف بارتر آنکه برخی انتظار دارند که اصلی ترین و بزرگترین حامی ساختارهای قانونی و مردمی، خود وارد صحنه شده و با پرچم «انقلابی گری»!! و «مردم سالاری»!!، کمر به کوبش و هدم ساختارهای مردمیِ یک نظام دینی و مردم سالار ببندد! مگر می شود؟! مگر داریم؟! ⚠️ همین حالا این پنبه را از گوش بدر کنیم و این عینک را از روی چشمان برداریم که منافع مردم را می توان از راه درهم شکستن و نادیده گرفتن نهادهای «قانونی» برخاسته از رأی مردم تحصیل کرد. اگر بر فرض منفعتی هم در این بین عاید شود، قطعا و حتما کوتاه مدت و خُرد است، لیکن ضررها و خسارت های آن قطعا و حتما درازمدت و کلان خواهد بود. اگر بنا بر این باشد که امام جامعه نیز همانند برخی از ما در مواجهه با هر اتفاق ریز و درشتی دچار جوزدگی شود و دست به گفتارها و رفتارهایی بزند که ناشی از احساساتی شدن و موج سواری بر وضعیت باشد، اصلا «امام» جامعه را می خواهیم چکار؟! امام جامعه همانقدر که «گاز» ماست، «ترمز» ما نیز هست. القصه 💥💥 خامنه ای جوگیر نمی شود، بلکه جوهای منفی و مخرب را می گیرد و می زداید. حذف جوهای منفی، مقدمه ی ایجاد و دوام جوهای مثبت و آرامش بخش در کشور است. در این فضاست که اتخاذ تصمیم عقلانی برای مردم و مسئولان ممکن است. @abarshagerd ✍️
💢 تدبیر مدبّر انقلاب چگونه طرح پیچیده‌ی دشمنان را با شکست مواجه کرد؟ 🔴 البته این صرفا یک «تحلیل» است نه «داده»، اما تحلیلی قابل توجه. @abarshagerd
🌙 شب‌نوشت 🌙 حمایت «گفتمانی» یا حمایت «اجرایی»؟ ⭕️ عدم ولایت پذیری کافی در بین عده ای، برای چندمین بار موجب ایجاد زحمت شده و ما را به نگاشتن و تنظیم این وجیزه وادار نموده است. (تا باشه از این زحمت ها! ☺️). خداوند متعال یکایک مردم شریف و بزرگوار ایران را در امتحانات پیچیده و خطیر ولایت مداری سرافراز فرماید! آمین! در طلیعه ی این متن لازم است صریحا عرض کنم که هم اکنون مخاطب این قلم دوستانی هستند که حمایت و پشتیبانی دیروز ولیّ امر از نهادها و ساختارهای قانونی و مردمی را دالّ بر حمایت ایشان از طرح افزایش قیمت بنزین می دانند. متأسفانه عده ای اینگونه تخیل کردند، غافل از اینکه ⏪ اولا این حمایت ها فراگیر و همیشگی بوده و منحصر در هیچ مدت زمان خاص و نهاد بخصوصی نبوده و نیست. همه ی دولت ها، همه ی مجلس ها و همه ی ... در تمام طول ۴۰ سالی که از آغاز انقلاب می گذرد مورد پشتیبانی رهبران نظام اسلامی بوده اند و من بعد نیز چنین خواهد بود. ⏪ ثانیا این حمایت ها جملگی در یک ویژگی مشترک اند و البته در این بین بعضی از حمایت ها برخوردار از یک امتیاز خاص می باشند. ویژگی مشترکی که در تمامی حمایت های رهبری نظام از دستگاه های مختلف وجود دارد عبارت است از حمایت «اجرایی». «حمایت رأس نظام» یکی از حداقل هایی است که نهادها و دستگاه های قانونی برای انجام وظایف خود بدان احتیاج ضروری و مبرم دارند. اما برخی از دستگاه ها علاوه بر این نوع حمایت، 👈 به سبب صحیح بودن ریلی که در آن حرکت می کنند 👉، طبیعتا از حمایت ویژه و خاصی برخوردار می شوند که بدان حمایت «گفتمانی» می گوییم. بنابر آنچه گذشت، به هیچ روی نمی توان حمایت های دائمی رهبری انقلاب از دستگاه های قانونی (مانند: دولت، مجلس و ...) را 👈 لزوما 👉 به معنای حمایت «گفتمانی» و رضایت ایشان از دستگاه ها دانست، که اگر چنین باشد به ناچار باید حمایت های فراوان أمیرالمؤمنین (ع) از خلفای ثلاث را نیز مساوی با رضایت حضرت ایشان از خلافت آن افراد تلقی کرد که قطعا چنین نبوده است. 🔰 اینکه علت و حکمت این قبیل حمایت های أمیرالمؤمنین (ع) چه بوده خود موضوع نوشتار جداگانه و مفصل دیگری است، اما فی الحال توجه دوستان را به موارد اندکی از این حمایت ها جلب می کنم: ⬅️ حمایت «اجرایی» أمیرالمؤمنین (ع) از خلیفه ی اول: جناب ابوبکر در آغاز خلافت در مورد برخورد با رومیان تردید داشت. ‏با گروهى از صحابه در میان گذاشت پاسخ قانع کننده نشنید سرانجام با أمیرالمؤمنین علیه السلام، به مشورت نشست، حضرت فرمود: «پیامبر (ص) تصمیم بر نبرد با آنان را داشت، تو هم راه آن حضرت را دنبال کن پیروز خواهى شد. ابوبکر از این نظر امام خوشحال شد و گفت فال نیکى زدى ‏و به خیر بشارت دادى». (تاريخ يعقوبى، ج ۲، صص ۱۳۲ و ۱۳۳) ⬅️ حمایت «اجرایی» أمیرالمؤمنین (ع) از خلیفه ی دوم: «لولا عَلیٌ لَهَلَکَ عُمَرُ» (تفسیر کبیر، فخر رازی، ج ۲۱، ص ۴۲۲) - «أعُوذ بالله مِن مُعضِلَةٍ لَیسَ لَهَا ابُوالحَسَن» (الاستيعاب، ج‏ ۳، ص ۱۱۰۳) ⬅️ حمایت «اجرایی» أمیرالمؤمنین (ع) از خلیفه ی سوم: «وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِیتُ أَنْ أَکونَ آثِما» (نهج البلاغه،خطبه ی ۲۴۰) ❇️ در ختام این وجیزه، فرمایشی بسیار مهم و شایان توجه از رهبر معظم را با یکدیگر به مرور می نشینیم؛ باشد که این سخن راهگشا موجب توانمندسازی هرچه بیشتر ما در تفکیک دو مقوله ی حمایت گفتمانی و اجرایی از یکدیگر شده و انتظاراتمان را از جناب ایشان تعدیل نماید: «رهبری در مسؤولیتهای این دستگاهها دخالت نمیکند، مگر خیلی بندرت و در مواردی که احساس کند تخلّف آشکاری صورت میگیرد. مسؤولیتهای مجلس با خودِ مجلس است. 👈 بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم میشود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم به‌صورت یک قانون عمل میکنم و مخالفت نمیکنم. موارد متعدّدی پیش می‌آید از اقدامهایی که در دولت انجام میگیرد و مورد قبول من نیست؛ اما مسؤولانی دارد که تنظیم و تصمیم‌گیری کرده‌اند؛ وظیفه‌ی آنهاست 👉. اگر آن تصمیم‌گیری شامل خودِ رهبری هم باشد، ما طبق آن تصمیم‌گیری عمل میکنیم و نمیگوییم نه؛ اما جاهایی هست که رهبری احساس میکند اگر در این‌جا به مسؤولی که وظیفه‌ای داشته و به آن توجّه نکرده، تذکّر و توجّه ندهد، زاویه‌ی بسیار خطرناکی در مسیر عمومی ملت پیش می‌آید. لذا وارد میدان میشود.» بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین - ۲۶ آذر ۸۲ @abarshagerd ✍️