🌙 شبنگار 🌙
حرف بیمزهای که در این روزها شنیدم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گفته میشود:
🔴 «به نامزدهای انتخاباتی دیگر کاری نداشته باشید؛ بلکه فقط اصلحیت نامزد مورد نظر خودتان را تبلیغ کنید!»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما را به خدا این شد حرف؟!
انسان هیچ دقتی در این حرف نمیبیند.
«اصلح بودن» یعنی چه؟
یعنی «خوبتر بودن».
کاملا معلوم است که «خوبتر» صفت تفضیلی است و صفت تفضیلی ذاتا با «مقایسه کردن با دیگران» بر یک فرد قابل تطبیق است.
اگر از شما بپرسند که چرا معتقد هستید که نامزد مورد نظر شما نسبت به دیگران «اصلح» است، چه میخواهید پاسخ بدهید؟
راهی جز «مقایسه کردن» وجود دارد؟
اگر بنا بر سخن ولیفقیه، رأی دادن به «اصلح» واجب است، پس «تبلیغ» اصلح نیز واجب است، و وقتی اصلح بودن ذاتا با «مقایسه کردن» قابل دستیابی است، پس سخن گفتن از ضعفهای نامزدهای دیگر در مقایسه با نامزد اصلح(البته مبتنی بر ملاکهای ارائهشده از سوی ولیامر) برای اثبات اصلحیت نامزد اصلح، اساسا کار نادرستی نیست و «تخریب» به شمار نمیآید.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
مدیریت «نامتوازن» آقای قالیباف بر شهرداری تهران
♻️ بازخوانی ارزیابی «رهبر انقلاب» از مدیریت شهرداری تهران در دوران تصدی قالیباف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸 آیا امام خامنهای مدیریت دکتر قالیباف را در قامت شهردار تهران، یک «مدیریت جهادی تراز» توصیف کردهاند؟
🔸 از نگاه رهبر، «مدیریت جهادی» قالیباف مربوط به کدام لایهی «مدیریت شهری» بوده است؟
🔻🔻🔻🔻🔻
شهرداری تهران در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف، «۳ بار» با رهبر دیدار کرده است؛ در سالهای ۸۴، ۸۶ و ۹۲. رهبر گرامی در همهی این دیدارها، دغدغهی خود را نسبت به هویت دینی تهران ابراز کردهاند.
🔘 ایشان در دیدار ۱۳ اسفند ۸۴ یکی از مشکلات اساسی تهران را فقدان هویت آن عنوان کرده و تأکید کردند: «باید با برنامهریزی بلندمدت و با پیگیری مجدانه، هویت ایرانی و اسلامی در شهر تهران متجلی شود.»
🔘 رهبر در دیدار ۴ تیر ۸۶ باز هم به این موضوع اشاره نموده و بر توجه همزمان به کالبد و روح شهر تهران از جمله مسائل فرهنگی و ارزشهای دینی تأکید کردند. ایشان گفتند: «مسائل فرهنگی در همهی شهرها به ویژه تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و باید به این مسأله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است.» و گفتند: «باید ارزشهای انقلاب و اسلام در همهی بخشهای فرهنگی رعایت شود و این کار نیازمند تلاش، انگیزه و عزم لازم است.»
🔹 اکنون ببینیم که ارزیابی رهبر از مدیریت آقای قالیباف بر شهرداری تهران پس از گذشت ۸ سال از آغاز مدیریت ایشان چه بوده است؟
🔘 رهبر در دیدار ۲۳ دی ۹۲ باز همان دغدغه را مطرح میکنند: «حقیقتا معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدیترین مسائل خود بدانند.» و گفتند: «باید هرچه ممکن است، محیط زندگی شهر به گونهای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحتتر امکانپذیر باشد.»
⬅️⬅️ میبینیم که رهبر از عملکرد مدیر هشتسالهی شهرداری تهران در این زمینه هیچ تمجیدی به عمل نمیآورند؛ بلکه گلایهی رهبر بر جدی ندانستن این مسئلهی مهم از سوی آقای قالیباف آشکار است؛ این در حالی است ایشان ۸ سال پیش بر پیگیری مجدانهی تجلی هویت اسلامی در تهران تأکید کرده بودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر در دیدار سال ۸۴، «فرهنگسراها» را جزو مسائل مهم شهرداری دانسته و افزودند: «فرهنگسراها ضمن داشتن محیطی معنوی و درسآموز همراه با فرهنگ اسلامی و انقلابی باید از مدیریتی متعهد، انقلابی و دینی برخوردار باشند.»
⬅️⬅️ اما رهبر در دیدار سال ۹۲ باز هم به این موضوع اشاره کرده و از مراکز فرهنگی شهرداری و لزوم توجه بسیار جدی به محتوای این مراکز فرهنگی سخن به میان آورده و در این زمینه از مدیریت شهرداری تمجیدی نمیکنند. ایشان گفتند: «کارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است؛ اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود، اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و کژی خواهد شد.». ایشان با تأکید بر لزوم استفاده از محتوای قوی و صحیح فرهنگی خاطرنشان کردند: «در مراکز فرهنگی همچنین باید از افراد اهل فرهنگی استفاده کرد که واقعاً متدین و انقلابی و معتقد به اسلام سیاسی و مردمسالاری دینی باشند.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔘 با این وجود، رهبر در «یک جا» مدیریت قالیباف را «جهادی» توصیف کردهاند. ببینیم که این توصیف به کدام لایهی مدیریت جهادی مربوط است؟
⬅️ رهبر در دیدار سال ۹۲ با قدردانی از خدمات شهرداری تهران در سالهای اخیر گفتند: «با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حملونقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخشهای مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستانها، ساخت بزرگراهها و پل ها، گسترش مترو، و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است.». رهبر رمز این موفقیتها را مدیریت جهادی دانسته و تأکید کردند: «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد... .»
⬅️⬅️ میبینیم که منظور رهبر از توصیف «مدیریت جهادی»، اساسا مربوط به «هویت» و «فرهنگ» در شهر تهران نیست.
✍ ابَرشاگرد
🌥 پگاهنگار 🌥
🌸 نمازی که با آن میتوان کوه را نیز جابهجا کرد
⬅️ نماز حاجت روز پنجشنبه
برای انتخابات پیشرو این نماز را از دست ندهید!
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
🔴 کسانی که در جریان انتخابات پیشرو، ملاکهای بیانشده از سوی نائب رسولالله (خامنهای عزیز) برای انتخاب «اصلح» را به کناری نهاده و ملاکهای خودشان را به عنوان «معیار اصلحیت» قرار دادند، بدانند که بنده در فردای قیامت در محضر پدران همهی ما (رسول خاتم و أمیرالمؤمنین) با آنان احتجاج خواهم کرد که با چه حجتی حرمت کلام ولیّ خدا را شکستند؟ هر کس که میخواهد باشد.
⚠️ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ ⬅️ بقره، ۷۹
⚠️ پس وای بر آنها که نوشتهای با دست خود مینویسند، سپس میگویند: «این، از طرف خداست.» تا آن را به بهای کمی بفروشند. پس وای بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و وای بر آنان از آنچه از این راه به دست میآورند! ⬅️ ترجمهی آیتالله مکارم
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
🔘 وضعیت «حافظهی تاریخی» برخی از ما مردم به جایی رسیده است که اگر دو سه سال دیگر از ما بپرسند که «نظرتان در بارهی برجام چیست؟»، احتمالا پاسخ خواهیم داد:
برجام؟
این نام برای من خیلی آشناست، اما نمیدانم کجا این نام را شنیدهام؟!
یافتم. یافتم.
«برجام» همان بازیگری بود که در آن فیلم مشهور بازی میکرد!
اما متأسفانه در خاطرم نیست که نام بازیگر نقش اول مرد بود یا نقش اول زن!
اما انصافا خیلی خوب بازی میکرد! 😊
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
با قید فوریت برای آقای پزشکیان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اگر فلان مادر با ازدواج دخترش با فلان پسر مخالف باشد، و اگر مادرِ همان پسر نیز با ازدواج پسرش با همان دختر مخالف باشد، آیا میتوانیم مادرِ دختر و مادرِ پسر را همسان بپنداریم؟!
البته که خیر!
مادر آن دختر برای مصلحت دختر خودش با آن ازدواج مخالفت میکند و مادر آن پسر هم برای مصلحت پسر خودش. اینها چه ربطی به هم دارند؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نتیجه:
🔻 دلسوزان کشور با «توافق ژنو» و «برجام» مخالف بودند؛ چون آن را توافق بدی برای کشور میدانستند که منافع کشور را تأمین نمیکرد.
🔺 اما اگر نتانیاهو با توافق ژنو و برجام مخالف بود اساسا به این خاطر بود که تصور میکرد که کار ایران نزدیک است که یکسره شود و اگر آمریکا به جای توافق با ایران، مقداری به تحریمها بیفزاید، ایران رو به قبله خواهد شد. در مقابل اوباما استدلال میکرد که حد نهایی تحریمها را علیه ایران اِعمال کردیم و به نتیجهی مطلوب نرسیدیم و تحریمها نیز در حال سست شدن (fray) بود، اما در عوض با این توافقها توانستیم صنعت هستهای ایران را متوقف و به عقب برانیم.
❌ این دو نگاه «همسان» هستند؟!
✍ ابَرشاگرد
ابَرشاگرد
🌥 پگاهنگار 🌥 🌸 نمازی که با آن میتوان کوه را نیز جابهجا کرد ⬅️ نماز حاجت روز پنجشنبه برای انتخا
🌸 فردا هر کس که میتواند این نماز حاجت را بخواند. ⬆️
✍ ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
🔘 دیروز پس از غروب آفتاب قرآن کریم را باز کردم تا چند آیه برای پیروزی «جلیلی» در انتخابات بخوانم.
ناخواسته با این آیه مواجه شدم:
⬅️ أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (عنکبوت، ۲)
⬅️ آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها میشوند و آزمایش نخواهند شد؟! (ترجمهی آیتالله مکارم)
✍ ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
در قضیهی مشروطه، چه چیز سبب «شکست اسلام» شد؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حضرت امام خمینی:
⚠️ «اين جوّى كه ساختند در ايران و در ساير جاها [نجف]، اين جو اسباب اين شد كه آقا شيخ فضل الله را با دست 👈بعضى از روحانيونِ👉 خود ايران محكوم كردند و بعد او را آوردند در وسط ميدان و به دار كشيدند و پاى آن هم ايستادند كف زدند و 👈شكست دادند اسلام را👉 در آن وقت. و 👈مردم👉 غفلت داشتند از اين عمل، حتى 👈علما👉 هم غفلت داشتند».
📖 صحیفهی نور، ج ۱۸، ص ۲۴۸
ابَرشاگرد