بایسته اول جهاد تبیین.mp3
5.14M
📼پادکست:بایسته اول جهاد تبیین
سخنران:حجت الاسلام بابایی
تاریخ:۱۴۰۱/۰۷/۱۳
هیئت حوزه علمیه حضرت مهدی(عج)
@abas_babaeii
🔰 هیئت دانشجویی ریحانه النبی محفل رهروان شهدا برگزار میکند:
💠 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین بابایی
🔹با نوای کربلایی سید محمد حسین حسینی
📆 چهارشنبه 20 مهر 1401
🕕 همزمان با اذان مغرب
🕌 مکان: دانشگاه فردوسی، نمازخانه دانشکده مهندسی
🌐همراه با پخش زنده
https://www.instagram.com/reyhan_info
#بقیه_الله_خیر_لکم
🆔 @reyhan_fum
🆔 @bas_eng
🆔 @basfum
@abas_babaeii
🥀مراسم هفتگی هیئت الشهدا
مراسم جشن ولادت پیامبر اکرم و امام جعفر صادق صلوات الله علیهما
🔷سخنران:حجت الاسلام بابایی
🎙 مداحان اهل بیت:
🔸حاج سعید پور محمد
🔸کربلایی حسین کاتب
🕖 چهارشنبه بیستم مهر ماه
از ساعت ۱۹:۳۰
📌مشهد_خیابان گلستان۴
حسینیه قرآن و عترت
@hoseinieh_qe
@abas_babaeii
🔴 هیأت لبیک
🌸جشن شب میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع)
🎙سخنران:حجتالاسلام #بابایی
🎤 مداحان:
برادر سید_محمدرضا_ #یعقوبی_آل
برادر صادق #میرزایی
⏰پنج شنبه ۲۱ مهر_ ساعت۱۹:۳۰
🔸بولوارشهیدمدرس۴حسینیه هنر
@Heiat_Labbayk
@abas_babaeii
🔴 سؤال مهم!
🔺واکنش عاطفی و رفتاری پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به اقدامات این روزهای دههی هشتادیها کدام گزینه است؟
1⃣ تأسف-اقدام امنیتی
2⃣ تحیر-اقدام تأدیبی
3⃣ غصه - اقدام تربیتی
4⃣ هیچکدام
این آیه شما را به پاسخ درست راهنمایی می کند:
«لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»
@abas_babaeii
🔴 برخی از نهادهای انقلابی تخصص دارند دراینکه با یک حرکت، هم انقلابیها را به خشم بیاورند و هم غیرانقلابیها را!
✅ مثل همین دیوارنگارهی اخیر میدان ولیعصر یا اکران فیلمهای برخی از سلبریتیها در تلویزیون
✋ خداقوت عزیزان
@abas_babaeii
📣📣 #اطلاع_رسانی
🔰نشست بصیرتی به مناسبت هـفـته وحـدت و تحـلیـل و بررسـی اتـفـاقـات و وقـایـع اخـیر کـشور به صورت حـضوری به هـمت واحـد فرهنگی تبلیـغی مدرسـه علمیـه مسجـد گـوهرشاد برگـزار میشـود.
🎤«سخـنران»:
حـجـت الاسـلام و المسلمیـن #بابایی
📆 «زمان»:
شـنـبه ۲۳/مهرماه
⏰ساعـت: ۸صبـح
🕌 «مکان»:
حـرم مطهر رضوی، مسجـد گوهرشاد، شبستان آیت الله میـلانی
✔️واحـد فرهـنگی-تبلیـغی
✔️پایگـاه بسیـج عالم آل محـمد«ع»
مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
@abas_babaeii
1_1803453580.mp3
42.7M
#سخنرانی
🔴 سؤال مهم: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چه کردند که از انسانهای وحشی، مجاهدان فیسبیلالله ساختند؟!
🔴 سه اقدام مهم ایشان در انسانسازی که امروز بهشدت به آنها نیازمندیم.
@abas_babaeii
هدایت شده از روحانیت مردمی
💠 پیامبرِ فرهنگی
«آقا» فرمودند برای معضلات جوان امروزی، کار فرهنگی کنید.
متولیان فرهنگ با آنهمه طول و عرض و دنگ و فنگ، یا کار نمیکنند یا کارنابلدند!
چرا باور نمیکنیم که «پیامبر عزیزمان»، خدای کارهای فرهنگی بودند؟!
شش اقدام سادهی فرهنگی از سیرهی نبوی برای همهی دغدغهمندان انقلابی پیشنهاد میکنم که با انجام این اقداماتِ بهظاهر کوچک، بخشی بزرگ از دیوار بیاعتمادی با نوجوانان و جوانان فرو خواهد ریخت؛ غیر از آنکه ظرف وجودمان نیز آمادهی فیوضات بیشتر «حضرتحق» خواهد شد ان شاء الله :
۱) هر روز اقلا به یک نفرشان سلام کنید؛
۲) لبخندتان را از مردم بهویژه جوانان دریغ مکنید؛
۳) برای سختیها و شکستها و اشتباهات آنان غصه بخورید؛
۴) نگران سلامتیشان باشید و نگرانیتان را ابراز کنید؛
۵) برای شنیدن سخنانشان وقت بگذارید؛
۶) در ورزش و تفریح با آنان همراهی کنید.
پ ن:
۱. روشناست که مسئول ایجاد اشتغال و ازدواج، نباید باسلام و لبخند و... احساسِ انجامِ وظیفه پیداکند؛ بلکه باید برای رفع مشکل جوانان آنقدر تلاش کند که شبْهنگام از فرط خستگی بیهوش شود!
۲. آنانی که درپی اقدامات فرهنگی بیشترند، به کتاب «سننالنبی» علامهیطباطبایی و «مفاتیحالحیاة» آیتالله جوادی آملی مراجعه فرمایند.
✍ به قلم حجتالاسلام عباس بابائی
@rohaniat_mardomi
هدایت شده از مدرسه تعالی🇱🇧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هو الحی🌹
مدرسه تعالی برگزار میکند: 👇
💠 تدریس کتاب «روش تحلیل سیاسی»
📌 فرصت ویژه برای آشنایی با گامها و بایستههای یک تحلیل سیاسی خوب و متقن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
⌛️ تعداد جلسات : ۵ جلسه
🗓️ زمان برگزاری : ۲۵مهر ۱۴۰۱ لغایت ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ( روز چهارشنبه کلاس برگزار نمیشود )
🕝 ساعت برگزاری کلاس ها: ۱۷:۰۰_۱۶:۰۰
👤 استاد:
🔷 حجتالاسلاموالمسلمین عباس بابایی
مدرس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در قالب درسهای ولایت فقیه، روش تحلیل سیاسی، نگاه تشکیلاتی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جهاد تبیین و...
📚 منبع تدریس: روش تحلیل سیاسی
💰هزینه ثبت نام : ۱۵۰ هزار تومان
📌 تخفیف دوره:
به مناسبت میلاد با سعادت رحمة للعالمین حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از تخفیف ۷۰ درصدی در این دوره بهره مند شوید (در صفحه پرداخت کد تخفیف اتوماتیک اعمال میشود)
🔰💢لینک ثبت نام:
https://taalei-edu.ir/event/134
🌐 لینک پشتیبان:
ایتا: @ravabet_omumi_taalei
✅ @Taalei_edu
🔴 چگونه میشود زنی که دریای لطافت است، کویر قساوت شود و جگر عموی پیامبر را به دندان بکشد؟!
🔴 چگونه میشود زنی که دریای نجابت است، کویر دنائت شود و بدنش را در انظار برهنه کند؟!
✅ امان از جهالت و حقارت و لجاجت و عداوت!
@abas_babaeii
🔴 اطلاعرسانی هیأت
🔸هیأت مذهبی فرهنگی راه شهیدان
✅ حجت الاسلام عباس بابائی
⏰ یکشنبه ساعت ۲۰:۳۰
📌 عبدالمطلب ۲۷
@abas_babaeii
هدایت شده از هیئت لبیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹#تصویری
✅چقدربرای مردممان #گوش هستیم؟
درس هایی از سیره #پیامبر (ص)
🎙حجت الاسلام #بابایی
#خیمه_رسول_الله(ص)
#هیئت_لبیک
✅@Heiat_Labbayk
بسْمِاللَّهِالرَّحْمَنِالرَّحِيمِ
📌#اطلاعیه
🔻جلسه هفتگی هیئت منتظران شهادت
🔰سخنرانی:
حجتالاسلام عباس بابایی
🔰مداحی:
حجتالاسلام نظری فاضل
برادر کربلایی محمد امین مدنی
📆 دوشنبه ۲۵ مهرماه
🕙 ساعت: ۱۹:۴۵
#هیئت_منتظران_شهادت
🆔 @hozeh_saghalein
🔴 انقلاب ۱۳۵۷، قیام مستضعفان و پابرهنگان بود علیه ظلم و فساد و تباهی؛
🔴 شورش۱۴۰۱، اغتشاش سرمایهداران و برهنگان است علیه عدل و داد و نظام ولایی.
✅ مقایسه این دو، حتی در مقام شوخی هم زشت است.
@abas_babaeii
1_1818013682.m4a
32.05M
✅ سخنرانی حجتالاسلام بابایی
🔴 تفاوت ویژهی «حاجقاسم» با دیگرِ مدیران چه بود؟
🔴 عامل اصلی اوجگرفتن و عظمت «شهدا» چیست؟
🔴 راه کوتاه و مطمئن برای برونرفت از مشکلات چیست؟
@abas_babaeii
هدایت شده از هیئت ریحانة النبی سلاماللهعلیها
🔰هیئت دانشجویی ریحانه النبی محفل رهروان شهدا برگزار میکند:
💠 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین بابایی
🔹با نوای کربلایی سید علی باغدار حسینی
📆 چهارشنبه 27 مهر 1401
🕕 همزمان با اذان مغرب
🕌 مکان: دانشگاه فردوسی، نمازخانه دانشکده مهندسی
🌐 همراه با پخش زنده
https://www.instagram.com/reyhan_info
🆔 @reyhan_fum
🆔 @bas_eng
🆔 @basfum
هدایت شده از هیئت لبیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹#تصویری
✅«عَزیز عَلیهِ ما عُنِّتُم»
«برای #نوجوانانی که در #اغتشاشات اخیر دستگیر شدند؛غصّه خورده ایم؟»
🔻درس هایی از سیره #پیامبر (ص)
🎙حجت الاسلام #بابایی
#خیمه_رسول_الله(ص)
#هیئت_لبیک
✅@Heiat_Labbayk
1_1826333791.mp3
9.61M
🔴 یکی از علتهای اصلی حوادث صدر اسلام «عدم تحلیل سیاسی مردم» بود.
🔴 مراحل پنجگانهی اقدامات شهدا در مواجهه با «ولایت»
🔴 «حاجقاسم» چگونه «حاجقاسم» شد؟
🔸 حجتالاسلام بابائی
@abas_babaeii
آبروی حرم
۱) پیامبر با سپاه مقتدر، فاتحانه وارد مکه شد.
سعدبن عباده شعار میداد: «الیوم یوم المَلحَمة!»(امروز روز انتقام است.)
پیامبر به علی فرمود: «پرچم را از سعد بگیر و فریاد بزن: الیوم یوم المرحمة!»(امروز روز بخشش است.)
همه بخشیده شدند؛ اما بناگاه نبی اکرم فریاد زدند: «این چند نفر باید خونشان ریختهشود؛ هرچند به خانهی خدا چنگ زنند!»
ویژگی اصلی و مشترک این گروه ۱۲ نفره که حدود نیمی از آنان بانوان بودند، «حرمتشکنیِ اسلام و پیامبر» بود!
آنان با شعر و هجو و تمسخر و استهزاء،
بر چهرهی نازنین آبروی اسلام و پیامبر خراش میانداختند.
۲) امام راحل فرمود: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر(عج) باشد، اهمیتش بیشتر است!»
هزینهی بالای این جمله تا جاییاست که حتی عدهای از مدعیانانقلاب نیز از بیان آن طفره میروند! این سنگینی باعث شد تا خود امام آنرا شفاف کنند: «برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می کند برای اسلام و همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند.»
حضرت امام به مشکلات نظام از همگان آگاهتر بودند اما «جمهوری اسلامی» را در مسیر همان اسلامی می دانستند که ائمهی اطهار جانشان را فدایش کردند.
۳) شاگرد مکتبیِ امامین انقلاب، «حاجقاسم حکیم» سالها بعد از بیان این جملات توسط امام عزیز، در وصیتنامهاش اينگونه نوشت: «امروز قرارگاه حسینبن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص)»
حال به قصهی «فتح مکه» برگردیم و این سوال را مطرح کنیم:
«در برابر کسانیکه «حرم جمهوری اسلامی» را با دروغ و اتهام و فحش و تمسخر و سخنرانی و بیانیه و پست و هشتگ و فکاهی و لطیفه و کاریکاتور و شعر و کلیپ و پادکست و فتوکامنت و موشنگرافی و... حرمت میشکنند، چه باید کرد؟»
یقیناً نگارنده در جایگاه صدور حکم نیست، اما بسان میلیونها دلدادهی «حرم جمهوری اسلامی» میدانم که در برابر این همه «حرمتشکنی»، عقابی است دنیوی و اخروی!
روی سخنم نه با خارجنشینانِ برهنه و مفلوک، که با انسانهای حقیر و مغروری است که بر سر سفرهی این حرم، فربه شدند و اکنون در حال بهنمایشگذاشتن نسخهی جدید و عجیبی از «نمکنشناسی» هستند!
عدهای ناچیز از بازیگران و هنرمندان و ورزشکاران و دانشگاهیان و حوزویان!
میخواهم در شمار «نمکنشناسها» از دستهای نام ببرم که در بسیاری از دولتها بر سر سفرهی انقلاب نشستند و با ندانمکاری و بدکاری و کمکاری و طلبکاری، «ولینعمتان» خود را آزردند و از جمهوری اسلامی، «آبرو» بردند؛ مدیران کارنابلد پرمدعای غربگرا.
همانانی که امام در مذمتشان فرمود: «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم؛ اما از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت.»
این را میدانم که اگر هیچ حکمی درمورد اینان صادر نشود، این جملهی «حاجقاسم» در موردشان تحقق خواهدیافت؛ کمااینکه در موارد مشابه فراوان دیدهایم که محقق شدهاست:
«والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد!»
🖋عباس بابائی
@abas_babaeii
1_1830887270.m4a
15.86M
🇮🇷بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ🇮🇷
🔹نشست بصیرتی_سیاسی
🔸موضوع:
▫️گفتمان حول اغتشاشات اخیر
▫️و وظيفه طلاب و جوانان
🎙با حضور استاد: حجت الاسلام عباس بابایی
📆سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱
🕌هیئت اندیشه ورز حضرت روح الله
@abas_babaeii
🥀مراسم هفتگی هیئت الشهدا
🔷سخنران:حجت الاسلام بابایی
🎙 مداحان اهل بیت:
🔸حاج سعید پور محمد
🔸کربلایی حسین کاتب
🕖 چهارشنبه بیست و هفتم مهر ماه
از ساعت ۱۹:۳۰
📌مشهد_خیابان گلستان۴
حسینیه قرآن و عترت
@hoseinieh_qe
هدایت شده از روحانیت مردمی
💠 بیانیه ۷۰ نفر از مدرسین حوزه علمیه خراسان در پی انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان توسط مقام معظم رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم
🖋 «حوزهی علمیهی مشهد مقدس یکی از کهنترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهد پرورش بزرگان نامآور در دانشهای عقلی و نَقلیِ اسلامی در طول چندین قرن است. مجاورت بارگاه منور رضوی علیه آلاف التحیة مایهٔ جذب علمای برجستهای از دیگر حوزههای علمیه نیز به این دیار علم و معنویت شده و در دورههای گوناگون به سرمایۀ ارزشمند آن افزوده است.
اکنون این حوزه با سوابق علمی و تاریخی و سیاسی کمنظیر، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گسترش کمّی و کیفیِ در خور توجّهی یافته و ظرفیت شایانی برای پرورش علما و محققان اسلامی در رشتههای گوناگون پدید آورده است. شکوفایی این ظرفیت، نیازمند مدیریتی جامع و پویا است.»
مقام معظم رهبری مدظلهالعالی
🔸 نظر به انتصاب اعضای محترم شورای عالی حوزه علمیه خراسان توسط رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی و سپردن مسئولیت خطیر تعیین مدیر حوزه به اعضای محترم این شورا، ضمن تشکر از معظمله برای این اقدام مبارک و تبریک به اعضای جدید و تقدیر از زحمات اعضای سابق و مدیریت کنونی حوزه، از اعضای محترم شورای عالی درخواست میکنیم در تعیین مدیر جدید، بهدور از تعارفات و توصیهها، از تقلیل جایگاه مدیر حوزه به مدیر صرفا اجرایی یا علمی یا سیاسی بپرهیزند و برای ارتقای حوزه به جایگاه مطلوب آن، شخصی را به عنوان مدیر حوزه تعیین نمایند که افزون بر ویژگیهای ممتاز شخصی همچون تقوا، تعهد، دلسوزی و روحیه جهادی، جامع ویژگیهای زیر باشد:
1⃣ باورمند به آرمانهای مترقی انقلاب اسلامی و منظومه فکری مقام معظم رهبری و دارای عزم راسخ برای تحول و پیشرفت همه جانبۀ حوزه علمیه در راستای دیدگاهها و توصیههای معظمله؛
2⃣ دارای مقبولیت علمی و مدیریتی در میان اساتید، نخبگان و مدیران حوزه و توان جذب، بهکارگیری و بسیج نیروها در راستای رشد و اعتلای حوزه؛
3⃣ دارای تخصص علمی، سوابق تألیف، تدریس، نقد و نظر در علوم اسلامی و انگیزهبخش و امیدآفرین برای حوزویان بهویژه طلاب و فضلای جوان؛
4⃣ دارای ارتباط علمی و تربیتی مستقیم با بدنه طلاب و اساتید حوزه و محبوبیت میان آنان؛
5⃣ دارای جایگاه و مقبولیت مردمی بهویژه در میان نخبگان و اقشار مرجع و توان برنامهریزی جهت ارتقای جایگاه و مرجعیت اجتماعی حوزه و افزایش کارآمدی حوزویان در جامعه؛
6⃣ دارای توان و سابقه سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت کلان و راهبردی برای دستیابی به اهداف کلان حوزه؛
7⃣ آگاه به مسائل کلان و چالشهای عام حوزههای علمیه و مشکلات اختصاصی حوزه علمیه خراسان؛
8⃣ دارای شناخت جامع و عمیق از سابقه علمی، فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان و ظرفیتهای کنونی علما، فضلا، طلاب و نهادهای حوزوی؛
9⃣ دارای شناخت و قدرت برقراری ارتباط و تعامل حوزه علمیه خراسان با نهادهای بزرگ و معتبر آموزشی، پژوهشی و فرهنگی کشور و جهان اسلام؛
🔟 برخوردار از سعه صدر و ارتباط سازنده با همه طبقات، گرایشهای فکری و سلایق سیاسی سالم حوزوی و استقبال از نقدهای منصفانه و دلسوزانه.
🔻در پایان از اعضای محترم شورای عالی خواستاریم بدون تعجیل در انتخاب مدیر جدید، از گزینههای واجد شرایط، برنامه جامع ناظر به تحول در بخشهای مختلف حوزه را مطالبه نموده و با بررسی سوابق و برنامهٔ آنان مدیر حوزه را تعیین فرمایند. بدیهی است تمامی امضاکنندگان این بیانیه خود را موظف به حمایت و مساعدت مدیر منتخب میدانند.
توفیقات روز افزون همه خدمتگزاران به حوزههای علمیه و اسلام عزیز را از درگاه خداوند متعال خواهانیم.
@rohaniat_mardomi
👇اسامی اساتید امضاکننده بیانیه در فایل زیر
هدایت شده از روحانیت مردمی
بیانیه جمعی از مدرسین حوزه علمیه خراسان نهایی.pdf
151K
بیانیه ۷۰ نفر از مدرسین حوزه علمیه خراسان در پی انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان توسط مقام معظم رهبری + اسامی
@rohaniat_mardomi
🔻طریقۀ دیکتاتوری، طریقۀ گفتگو
🖋 مهدی جمشیدی
۱. نظر قطعیِ امام خمینی این بود که او بر «کرسیِ رهبری» تکیه بزند، امّا هرگز از این امر استقبال نکرد، بلکه خویش را به حاشیه راند تا حتّی در معرض چنین انتخابی نیز قرار نگیرد. در پی ارائۀ هیچ «مؤیّد»ی از سوی امام خمینی نبود تا مبادا به پشتوانۀ اینچنین نظری، ذهن دیگران را مرعوب و به خود متمایل سازد. نگفت و نهفت و از صحنۀ بازیِ قدرت گریخت، درحالیکه دیگرانی بودند که طلب و تمنّای قدرت داشتند، امّا چنین «برگ برنده»ای در اختیار نداشتند. آری، او بهدنبال رهبریِ امّت نبود، امّا «تقدیر» چنین میخواست.
۲. آنگاه که به قدرت دست یافت، «مخالفان» و «منتقدانِ» پیشین خویش را قلعوقمع نکرد و از قدرت نراند، بلکه با همۀ آنها مدارا کرد و از درِ لطف و مرحمت وارد شد. او در پیِ آنهمه ظلم و جفای نخستوزیرِ دهۀ شصت برنیامد و بر او نتاخت و از او انتقام نگرفت. اگر در گذشته که رئیسجمهور بود، صبر ورزید و مدارا کرد، اینک که رهبر شد، بسیار بیش از آنهنگام، طریق «پدرانه» و «دوستانه» را در پیش گرفت و موافقت و مخالفت با «خویش» را معیار حقّ و باطل ندانست.
۳. او «ولیّفقیه» است و «نایت امام معصوم»، امّا هرگز برای خویش، «قداست» نمیتراشد. مبدأ «مشروعیّت» است، امّا بر دین و مردم اصرار میورزد و از خویش سخن نمیگوید. میگوید نهفقط قابلمقایسه با حضرت امیر نیست، بلکه از قنبر، غلام آن حضرت نیز فروتر است. او میتوانست «دکّان قداستفروشی» بگشاید و خویش را دریچۀ امام معصوم معرفی کند، امّا هرگز بهگونهای سخن نگفت و عمل نکرد که از آن، بوی الوهی و آسمانی بودن برخیزد.
۴. او همیشه به «قانون»، ارجاع داده و قانون را فصلالخطاب دانسته است، نه خویش را. بارهاوبارها گفته است که باید قانون، ملاک عمل باشد و نباید «بدعتهای قانونگریزانه» ایجاد کرد. او نظر خودش را بر قانون حاکم نمیکند، بلکه حتّی آنجا که قانون برخلاف نظرش باشد، باز خویش را موظّف به «اطاعت از قانون» میشمارد و معترض نمیشود. او قانون را محترم میانگارد تا همگان دریابند که حتّی رهبر نیز از قانون عبور نمیکند. او برای خویش در برابر قانون، «استثناء» نمیتراشد و «تبصره» نمیزند و «ویژهخواری» نمیکند، بلکه همچون یک شهروند عادی، تابع و تسلیم قانون است.
۵. او قدرت را در خویش، متمرکز نساخته و خود را به تبدیل به «قدرت متمرکز» نکرده است. مجال نداده که در اطرافش، «انباشت قدرت» به وجود بیاید و نهادها و قوا، «بیقدرت» و «صوری» شوند. از یک سو، عمدۀ بضاعتهای نظام در دولت، تجمیع و انباشته شده است و از سوی دیگر، او خود در پی «تفویض» و «واگذاری» برآمده و بسیاری از نیروهای سیاسی و اجتماعی در قالب شوراها و نمایندگیها و ... به «حضور مؤثّر» فراخوانده و قدرت در میان «کنشگران متنوّع»، توزیع کرده است. ازاینرو، امروز با «قدرت توزیعشده» و «کنشگریهای پخششده» مواجه هستیم.
۶. او جامعه را نیز بهصورت حداکثری، به «مشارکت» فراخوانده است و از نظریۀ «مردمسالاریِ دینی»، روایت رقیق و اقلّی نداشته است. مردمسالاریِ دینی به روایت او، جوهرۀ نظام است و مناسبات و معادلات سیاسی، وابسته به آن و برآمده از آن است. مردمسالاریِ دینی، محدود به انتخابات نیست و او «مردمسالاریِ انتخاباتی» را سقف و حداکثرِ مشارکت مردم در قدرت و تدبیر معرفی نکرده است، بلکه بر «مردمسالاریِ پساانتخاباتی» نیز اصرار ورزیده و فروع و اضلاعی را نیز برای حضور و فاعلیّتِ مردم در دورۀ پساانتخابات عرضه داشته است. او خواهانِ «حضور حداکثریِ مردم» است، نه گریزان از آن. او مردم را «رقیبِ» خویش نمیشمارد و نمیخواهد با تنگکردن دامنۀ انتخابها و کنشگریها مردم، قدرتِ خویش را تثبیت کند، بلکه «مردمیسازی» را سازوکارِ نافع و قطعیِ نظام قلمداد میکند.
۷. او یک «رهبرِ گفتگویی» است؛ آن هم نه «گفتگوی ساختهگی»، بلکه «گفتگوی واقعی». گفتگویی که در آن «استدلال»، غالب است و «برهان»، تعیینکننده. گفتگو در «شرایط برابر» و «بدون هراس از عواقب گفتهها». منطق او، «تحکّم» و «فرمان» و «امر» و «تحمیل» نیست، بلکه «همراهسازی» و «استدلالپردازی» و «اقناع» و «مباحثه» است. آنگاه که با دانشجویان دیدار میکند، بهواقع «میشنود» و خود را در جایگاه «مخاطب مستقیم» مینشاند. به دانشجو حقّ میدهد که «صریح» بگوید و «شفاف» بخواهد و «انتقاد» کند؛ چه از او و چه از دفترش و چه از نهادهای منصوبش. هیچچیز از پیش، طرّاحی نشده و تصنّعی نیست، بلکه مجال برای «گفتگوی ساختارنیافته» فراهم شده است. گفتههای چالشی و منتقدانه نیز زیر آن سقف، محبوس نمیشوند و خاص آن جمع محدود نیستند، بلکه رسانهای میشوند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
@abas_babaeii