هدایت شده از معاونت فرهنگی مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو
🔶مروارید های خاکی
🎙با روایتگری:حاج علیرضا دلبریان
📌سنگر غواصان شهید
🔻پنج شنبه ۲۷ آبان ماه بلافاصله بعد نماز عصر
#کارگروه_ایثار_جهاد_شهادت
#کارگروه_خدمات_اجتماعی
#معاونت_فرهنگی
#مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
•🔴بهمناسبت سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها مراسم عزاداری توسط هیئت مکتب القاسم در مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار گردید.🔴•
🔻در این مراسم حجتالاسلام و المسلمین نخاولی پیرامون اهمیت علم و جایگاه طلبگی به ایراد سخن پرداخت.
🔻ایشان با اشاره به آیه ُقلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ عنوان کرد: اگر نگاه سیاقی و همراه با قواعد به قرآن نداشته باشیم تصور ما از آیات قرآن با اشکال مواجه خواهد شد این آیه ابتدایی دارد که نشاندهنده اهمیت جایگاه معنویت در زندگی شخص عالم است:أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ ۗ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛
طبق این آیه باید دانست که مبدأ و منتهای علم باید معنویت باشد.
🔻ایشان در ادامه به الزامات علم پرداخت و افزود: الزامات علم در دو دسته ظاهری و باطنی تقسیم میشود؛ الزامات ظاهری مثل اینکه برخی از علوم همچون لغت و اخلاق و غیره باید در حوزه خوانده شود؛ اما از الزامات ظاهری مهمتر الزامات باطنی است که این الزامات باطنی درحقیقت همان تهذیب و معنویت میباشد.
🔻ایشان در تأیید این الزام باطنی به روایت عنوان بصری اشاره نمود که در آن امام صادق علیه الصلاة والسلام فرمودند: : لَیسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یرِیدُ اللهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی أَنْ یبْدِیهُ فَإِنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا مِنْ نَفْسِک حَقِیقَةَ الْعُبُودِیةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یفَهِّمْک.
🔻ایشان در پایان به مطالعهی سیرهی علما سفارش کرد و عنوان داشت: این کار ضمن افزایش انگیزه باعث این میشود که شما در کار تحصیلی خود روش پیدا کنید.
🔻در پایان مراسم ذاکر اهلبیت برادر سیدمصطفی قدمگاهی به ذکر مصیبت و نوحهخوانی پرداخت.
👈 #گزارش_تصویری
👈 #هیئت_هفتگی
👈 #حجتالاسلام_نخاولی
👈 #مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸 چهارشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰🔸
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←
•🔴گزارش جلسه چهارم از سلسله نشست های علمی-پژوهشی🔴•
🔶عنوان جلسه: تفسیر فلسفی علامه طباطبایی از آیه شریفه « كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا »(اسراء/۲۰) در کتاب شریف المیزان
🎙 ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین حسینی شریف (استاد سطوح عالی فلسفه اسلامی و عضو هیئت علمی مدرسه علمیه عباسقلی خان)
چکیده نشست:
🔻استاد محترم در ابتدای جلسه که به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی بود، اشاراتی به مقامات علمی و عملی مرحوم علامه طباطبایی کرد و بیان داشت: مرحوم علامه در راه تبیین معارف اسلامی زحمات زیادی کشیدند و در این راه سختی های زیادی را نیز متحمل شدند و طلاب حوزه های علمیه باید به صورت مکرر به تفسیر المیزان که یکی از آثار ارزشمند مرحوم علامه بوده است، مراجعه داشته باشند.
🔻ایشان در بخش دوم بیانات خود به بیان نکات فلسفی آیه ۲۰ سوره اسراء پرداخت و فرمود: خداوند دارای دو نوع رحمت است که یکی؛ رحمت رحمانی و دومی رحمت رحیمی است و در واقع رحمت رحیمی صورت رحمت رحمانی است و همچنین رحمت رحمانی به منزله ماده برای رحمت رحیمی است و
همان رحمت گاهی تبدیل به غضب می شود.
🔻تمام موجودات مختار عالم اعم از جن و انس، این دو نوع رحمت برایشان مصداق دارد و اگر موجودات از نعمت های الهی که خداوند به آن ها اعطا کرده درست استفاده نکنند، رحمت رحمانی تبدیل به غضب الهی می شود و منشا آن خود انسان و اختیار اوست، به این معنا که موجودات می توانند با حسن اختیار و انتخاب خود در پی رحمت رحمانی رحمت رحیمی خداوند را شامل حال خود کنند و اگر سوء انتخاب داشته باشند، رحمت الهی تبدیل به غضب می شود.
🔻ایشان در پایان بیانات خود به تبیین برهان عقلی علامه در این آیه اشاره کرد و فرمود: عرفا و فلاسفه صادر اول را همان وجود منبسط می دانند و عقل اول را از تعینات صادر اول می دانند و همه موجودات از صادر اول بهره مند هستند، که در آیه شریفه از آن به عطاء تعبیر شده است و این عطای خداوند هیچ حد زمانی و مکانی و رتبی نیز ندارد و خلاف این غیر ممکن است و دلیل آن را " اصل علیت و سنخیت بین علت و معلول " دانستند.
👈 #گزارش_تصویری
👈 #سلسله_نشستهای_علمیپژوهشی
👈 #حجتالاسلام_حسینیشریف
👈 #مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸 سهشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰🔸
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←
•🔴گزارش بازدید مسئولین و اساتید محترم و جمعی از طلاب مدرسه علمیه عباسقلی خان از کتابخانه مدرسه به مناسبت هفته کتابدار و کتابخوانی🔴•
🔸به همت واحد پژوهش مدرسه و پشتیبانی مسئولین محترم ، اقدام به احیاء و ساماندهی کتب موجود در کتابخانه و ایجاد مخازن مختلف کتب با موضوعات متنوع گردید.
🔻 در این بازدید مدیر محترم مدرسه توضیحاتی در مورد فعالیت های انجام شده در کتابخانه و همچنین از دغدغه های خودشان نسبت به احیاء کتابخانه و استفاده از کتب علمی توسط طلاب مدرسه، ارائه کرد و گفت: آن چه که برای یک مدرسه علمیه ضروری است آشنایی طلاب با کتب و منابع علمی است و کتابخانه باید یکی ازبخش های فعال یک مدرسه علمیه باشد.
🔻در ادامه متصدی محترم کتابخانه جناب آقای عاشوری، به توضیح تفصیلی مخازن مختلف کتابخانه و عناوین موجود در هر یک از این مخازن پرداخت و بیان داشت: به منظور حفظ و صیانت از منابع و کتب مرجع و ارزشمند علمی و شروح وحواشی درسی، تصمیم به ایجاد مخازن مختلف در کتابخانه گرفته شد و طلاب عزیز می توانند در ساعات مقرر که اعلام خواهد شد به منظور امانت یا مطالعه در محل کتابخانه به متصدی کتابخانه مراجعه داشته باشند.
🔻در پایان مسئولین و طلاب محترم از سالن مطالعه کتابخانه که محل مخصوص مطالعه طلاب می باشد، بازدید به عمل آوردند.
👈 #گزارش_تصویری
👈 #بازدید_کتابخانه
👈 #هفته_کتابدار_کتابخوانی
👈 #مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸 چهارشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰🔸
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←
•🔴گزارش جلسه چهارم از سلسله جلسات پنج شنبه های علمی-پژوهشی🔴•
🔸عنوان جلسه: جلسه دوم از « سلسله جلسات مهارت افزایی پژوهش در حوزه کلام امامیه »
1️⃣🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حسین شانه چی (مدرس سطوح عالی کلام اسلامی و مدیر موسسه امامت مشهد)
✅موضوع جلسه دوم: بررسی تعریف و جایگاه علم کلام در علوم اسلامی و بیان اجمالی از تاریخ علم کلام
📕چکیده جلسه دوم : استاد محترم در این جلسه به تبیین تعاریف مختلف از علم کلام پرداختند. ایشان در تعریف علم کلام فرمود: علم کلام از سه جهت؛ موضوع، روش و غایت تعریف می شود و این که تعریف علم کلام منحصر در خداشناسی باشد، صحیح نیست. از نظر استاد جامع ترین تعریفی که برای علم کلام می توان بیان کرد عبارت است از: « علمی که به روش عقلی و نقلی به بررسی عقاید دینی می پردازد و هدف آن استنباط، تبیین، تنظیم و اثبات و دفاع استـ»
ایشان در ادامه بیانات خود به بیان تمایزات و مشترکات علم کلام با سایر علوم مثل فلسفه و عرفان و فقه پرداختند و نزدیک ترین علم به علم کلام را علم فقه نامیدند. همچنین در بحث جایگاه علم کلام، به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره شد که از علم کلام به دانش شریف یاد کرده بودند و علامه طباطبایی نیز در تفسیر خود نقل کردند.
ایشان در پایان بیانات خود به بیان اجمالی از تاریخ پیدایش علم کلام نیز اشاره کرد و فرمود: اصطلاح علم کلام و متکلم از زمان صادقین رواج پیدا کرده است و دوران طلایی مباحث کلام در این دوران بوده است ولی حقیقتا علم کلام از زمان امام سجاد علیه السلام رایج شده است و شاگردان کلامی زیادی توسط امام سجاد علیه السلام پرورش داده شده اند و صادقین علیهما السلام این دانش را توسعه داده اند. لذا نخستین و پایه ای ترین دانش دینی ما دانش کلام است.
کتاب ارزشمند احتجاج شیخ طبرسی از نمونه های مباحث کلامی اهل بیت علیهم السلام می باشد.از جمله کتب مهمی که در این جلسه توسط استاد معرفی شد به شرح زیر است:
👈کتاب سیر تطور کلام شیعه جناب استاد جبرئیلی
👈کتاب تاریخ کلام جناب استاد طالقانی
👈کتاب قرآن و علم کلام جناب استاد قدران قراملکی
👈 #گزارش_تصویری
👈 #سلسله_جلسات_پنجشنبهها
👈 #حجتالاسلام_شانهچی
👈 #مدرسه_علمیه_عباسقلیخان
🔸 پنجشنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰🔸
【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】:
→@abasgholikhan_ir ←