eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
597 عکس
98 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح اسمای الهی جلسه یازدهم 5 1 402
14- دعا هم یک اسم است. دعا این لقلقه زبان و دعاهای متداول نیست. اینها ظاهر دعا است. لذا این دعا اگر بخواند و با وجودش هماهنگ باشد دعای لفظی با دعای حقیقی یکی می‌شود. ولی نعوذ بالله من سیئات اعمالنا و شرور انفسنا اگر دعایی بخواند که قلبش با او همراه نباشد اولین نفاق همین جا است. 15- نخستین نفاقی که برای انسان رخ می‌دهد حالت انسان با خودش است نه با دیگران. انسان اول منافق درونی می‌شود و بعد منافق بیرونی. حرف می‌زند و از واقعیتی سخن می‌گوید ولی واقعیت در درونش ننشسته است. سخن از راستی می‌گوید و ایثار ولی هنوز آنها در وجودش ننشسته و درک نکرده است. ظاهری می‌گوید ولی در جانش نچشیده است. 16- خدای متعال از سویی می‌گوید کل نفس ذائقة الموت و از سویی دیگر میفرماید یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام. ذو الجلال صفت وجه است نه رب. جلال و اکرام اسمای الهی است. وجه هم اسم الهی است. وقتی مواجه با وجود نورانی او شدند، انسان و اسم برخی را مضل است و برخی را هادی. یهدی من یشاء و یضل من یشاء. یذل من یشاء هم دارد. عزت و ذلت از اوست. 17- ما بحمدالله به این نتیجه رسیدیم فلله الحمد عدد کلماته که وجه الهی اسم الهی است که از معرفت نفس خودش را نشان می‌دهد. هر چیزی از وجه شیء نمایان است. آثارش باید در جلوه ذاتی باشد و بعد تجلیاتش بروز کند. هرچه نیازش بیشتر اسمش بیشتر. هرچه معرفت نفسش بیشتر شود اسرار الهی بیشتر در درون او می‌تابد. 18- دعا نقطه اتصال انسان به حقیقت اسم است که از آن اسم بهره‌وری می‌کند و بهره‌مند می‌شود و حرف می‌زند. از کوزه همان برون تراود که دروست. اینجاست که ما نیاز به نگهبانی و نگهداری داریم. در جلسات گذشته گفتیم دم علی الطهارة. طهارت ظاهری بیاید و طهارت باطنی هم بیاید. اینها که کنار برود کم کم به منزل و مرحله‌ای می‌رسیم که می‌توانیم رنگ و جلوه اسماء را بگیریم. 19- برای همین در دعاهای ماه رجب به خصوص در دعای امام زمان ع.. داریم: اللهم انی اسئلک بمعانی (مرحله بعد از لفظ است) که صفت آن این است: لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک. 20- این معانی ما را به جایی می‌رساند که فرقی بین این معانی و بین خدا نیست. ضمیر ذوی العقول آمد که هم است. نه ها. الفاظ از لفظ آغاز می‌شود به معنا می‌رسد و به مسمی ظهور می‌یابد و به اتحاد تشخص پیدا می‌کند. وحدت در کثرت و کثرت در وحدت همین جا است. 21- اینها اسمای الهی می‌شوند. اسمایی که عبودیت دارند. عبودیت نقطه اتصال ربوبیت است. العبودیة جوهرة کنها الربوبیة. عبودیت ذات و جوهری است که ذاتش ربوبیت است. شاید این مطالب برای برخی که نشنیده باشند یا راه نیفتاده باشند مقداری گزاف باشد. 22- روزی در محضر استادم حضرت علامه حسن زاده آملی قدس الله نفسه الزکیة صحبت از تصرفات شد. اولیای الهی و انبیا و امام زمان ع.. چطور تصرف می‌کنند. امام زمان ع.. در تمام اشیای عالم می‌توانند تصرف کنند مانند تصرف ما در چشم و گوش ما. 40 – 50 سال قبل فرمودند آقاجان من هر تصرفی که صورت می گیرد به عین ثابتی است که انسان به اسم می‌رسد. حرف سنگینی است از این حکیم. 23- هر تصرفی که از هر متصرفی تحقق می‌یابد به وسیله تعین اسمی است که با آن تعین می‌یابد. تا این مرحله حاصل نشود تصرفی حاصل نمی‌شود. ان شاء‌الله بعدا می‌رسیم که همین الفاظ عینی و حقایق اسماء اسماء لفظی نیز دارند. 24- خلاصه مطالب: مدارج و معارج وجودی از آن اسماء الهی است. هر پیغمبری به هر رتبه‌ای رسیده است به اسمی از اسمای الهی رسیده است. یک یا دو تا 72 حرف. غیر از اسمی که تنها اختصاص به خداوند دارد. بحث اسماء مستأثره را خواهیم رسید. و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو. این را در نماز غفیله بخوانید که نکند غفلت کوچک هم داشته باشید. تمام اسماء در اختیار آقا رسول الله ص.. است. امشب سجده شکری در سحرگاهان انجام دهیم که امت آقا رسول الله ص.. هستیم. کتابی آورد که همه چیز در آن هست. لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین. خود این مبین اسمی است. باید تبیین شود. بکوشیم در معرفت نفس. نواقص را کنار بگذاریم. دفترچه وجودی داشته باشید. دفترچه ثبت و ضبط اسمای حقیقی‌تان. رزقنا الله که ان شاء الله به این مرحله برسیم. @abbasi_khorasani
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 📜نکات مهم جلسه پنجم شرح اسماء الهی: 1- به خطبه‌ای که امشب انشاء می‌شود عنایت ویژه‌ای داشته باشید. تشکر از حضار و عزیزان مجازی: 2- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد. الحمد الله الذی جعل الحمد مفتاحا لذکره. و جعل الذکر سببا لأنسه و جعل الأنس سببا لحبّه و جعل الحبّ واسطة بینه و بین خلقه. و الصلاة و السلام علی جمیع الأنبیاء و المرسلین سیما علی حبیب اله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرّمین. سیما علی سیدة نساء العالمین حبیبة حبیب اله العالمین و بقیة الله فی الارضین علیهما و علیهم صلوات الله اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین بهم نتولی و من اعدائهم نتبرّء الی الله. 3- عرض کردیم بالاترین و مهم‌ترین و معروف‌ترین و مبسوط‌ترین علوم علم عرفان است. حتی برهان و فلسفه و حکمت مقدمه عرفان است. عرفان مقدمه قرآن است و قرآن تجلی اسماء است. مجلای اسمای الهی قرآن است. مبسوط‌ترین و شریف‌ترین علوم علم اسماء است. 3- عرض کردیم این اسماء الفاظ نیست گرچه الفاظ هم هست. ما نیاز به الفاظ داریم برای اینکه به معنا برسیم. معنا را هم لازم داریم تا به مسمی برسیم. اسم یعنی آنکه دلالت بر مسما دارد و عین مسمی است. در شب گذشته عرض کردیم انبیا و اولیای الهی اگر آمدند برای هدایت آمدند و هدایت به درجات اسمای الهی است. 4- در معرفت نفس حکمت کاربرد دارد. حکیم است که کارایی دارد. خدای حکیم است که نزول اجلال آیاتش را بر نفس حکیم دارد. نفس حکیم در درون خود آیات را می‌پروراند و تجلی‌ای در او به وجود می‌آید. خدای حکیم آیات فرستاده است آیات را هم تحویل می‌گیرد. غیر از آیات چیز دیگری تحویل نمی گیرد. 5- روزی در محضر آقا رسول الله ص.. ذکر حضرت عیسی بن مریم ع.. شد. قبل از آمدن آقا رسول الله ص.. حضرت عیسی بد و اگر رسول خدا ص.. نبود حضرت عیسی ع.. خاتم انبیا می‌شد. کسی بلند شد و گفت یا رسول الله ص.. در کتب قبلی و تاریخ گذشته‌ها آمده است که عیسی ع.. روی آب راه می‌رفت و مرده زنده می‌کرد و بیماری‌های صعب العلاج را شفا می‌داد. 6- ادب محافل و مجالس اقتضا می‌کند و رسول اکرم ص.. و اصحاب گوش کردند. بعد شروع به صحبت کردند. این حرف جایگاهش همین محفل ما است. لو اعطی اسم آخر لمشی علی الهواء. اگر یک اسم دیگر به جناب عیسی ع.. داده می‌شد نه تنها روی آب که روی هواء و آسمان راه می‌رفت. 7- بعد فرمودند تفضیل برتری انبیا و رسولان الهی یکی بر دیگری به وسیله اسمای الهی است. فضّلنا بعض النبیین علی بعض. این تفضل عاملش اسمای الهی است. وجود اسماء باعث تفضل اسمای الهی بر یکدیگر است. 8- . حروف خودش اسمای الهی است. هر حرفی خودش جایگاهی خاص دارد. اسماء بر اساس حروف است و حروف هر یک جایگاه خاصی دارد. در اوفاق سماوی و ارضی و وفق‌های عددی هم هر یک کمال خاص خود را دارد. تفضیل انبیا و اولیای الهی بر اساس اسمای الهی است. این هم سخن دوم بعد از تفاوت این دو نبی. 9- مطلب سوم اینکه اما من رسول الله ص.. اوتیت جوامع الکلم. من رسول خدا ص.. تمام حروف و اسماء به من داده شده است. امام سجاد ع.. بارها می‌گفتند خدایا تو را شکر می‌کنم که مرا در دوره آخر الزمان قرار دادی. از امام علی ع.. سؤال کردند که امام زمان ع.. کی ظهور می‌کنند. زمان مشخص نکردند فرمودند وقتی عقل و عقول کامل شود ظهور رخ می‌دهد. 10- از دقت همه شما به مباحث تشکر می‌کنم. بنا داریم بعد از مدتی جمع ما به کمالاتی برسند که اسماء چه خبر است. مدارج و منازل سیر و سلوک هدف میانه است. رسیدن به او هدف نهایی است. من رسول الله ص.. تمام کلم و اسماء را به من داده‌اند. می‌توانیم بگوییم مقام محمود همین است. در زیارت عاشورا از خدا می‌خواهید به مقام محمود برسید. 11- مقام محمود یعنی سیر نهایی‌ای که 124000 پیغمبر راه را آمده‌اند. چقدر امت داشتند؟ خبر نداریم. امام صادق ع.. فرمودند این مقدار پیامبر داریم. پیش‌‌نیاز بوده است. تا عقول اینها تجمیع شود و هدف واحدی دارند که یک مسمی را نشان دهند. 12- هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن. اگر از من طلبه بپرسید محور اسماء الله که می‌چرخد و مجمل و مبسوط می‌شود و جمع می‌شود می‌گویم سوره حدید و آیات اول این سوره مبارکه را دریابید. اسماء الهی سیر منازل انسانی است. مدارج انسان و معارج او بر اساس اسمای الهی تدوین و تکمیل می‌شود. 13- فلله الأسماء الحسنی فادعوه بها. باید دعوت و هدایتمان به وسیله اسماء باشد و به وسیله اسماء پیش می‌رویم. دعوت و دعای به اسماء باید داشته باشیم. و ذروا الذین یلحدون باسمائه. باید کسانی که در مسیر اسماء نیستند رها کنیم. توکل و تهجد و تفویضمان باید در اسماء الهی باشد. هر کس مهمان سفره اسمی است که خوانده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷شهادت "مختار بن ابوعبید ثَقَفی" (67 ق) ✍ مختار بن ابوعبید ثقفی از جمله رهبران انقلابی کوفه بود که از امام حسین(علیه‌السلام) و نمایندهاش حضرت مسلم بن عقیل(علیه‌السلام) حمایت نمود و در نتیجه، از سوی عبیداللَّه بن زیاد عامل یزید در کوفه، دستگیر و زندانی شد. مختار در ایام قیام امام حسین(علیه‌السلام) همچنان در زندان عبیداللَّه بن زیاد به سر می برد تا این که به وساطت شوهر خواهرش، عبداللَّه بن عمر در نزد یزید بن معاویه، از زندان آزاد گردید. ✅ پس از مرگ یزید، جهت خون خواهی امام حسین(علیه‌السلام) در کوفه قیام نمود و جمع کثیری به او پیوسته و تمام قاتلان امام حسین(علیه‌السلام) و عناصر اصلی ضد امام حسین(علیه‌السلام) و اهل بیت را دستگیر و به مکافات اعمالشان رساند. ✅ مختار ثقفی پس از 18 ماه حکومت در کوفه و نواحی آن، در چهاردهم رمضان سال 67 قمری در برابر لشکریان عبداللَّه بن زبیر به فرماندهی مصعب بن زبیر، و خیانت برخی از لشکریان خود شکست خورد و به شهادت رسید. @abbasi_khorasani
💠 دعای روز چهاردهم 🌷 اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِي فِيهِ بِالْعَثَرَاتِ، وَ أَقِلْنِي فِيهِ مِنَ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ، وَ لا تَجْعَلْنِي فِيهِ غَرَضاً لِلْبَلايَا وَ الْآفَاتِ، بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ. خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان. 🌸🌸🌸🌸🌸 💠آثار برخی از گناهان در کلام امام سجاد علیه السلام 🌷 گناهانی که باعث نزول بلاها می شود: و گناهانى كه بلا نازل مى‌كنند؛ ترك فريادرسى مظلوم و يارى ندادن او، و رها ساختن امر بمعروف و نهى از منكر است. 🌹وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُنْزِلُ اَلْبَلاَءَ تَرْكُ إِغَاثَةِ اَلْمَلْهُوفِ وَ تَرْكُ مُعَاوَنَةِ اَلْمَظْلُومِ وَ تَضْيِيعُ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنِ اَلْمُنْكَرِ 📚اصول کافی، ج 2، ص 331، ح 5. @abbasi_khorasani
💠 فرازی از خطبه پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در فضیلت ماه رمضان: 🌟 برترین کارها در ماه مبارک رمضان (۱۴) 🌷امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمود: من برخاستم و گفتم: ❓ اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟ فرمود: «اى ابو الحسن! برترینِ کارها در این ماه، پرهیز از حرام هاى الهى است». 🌹 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السّلام فَقُمْتُ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ فَقَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ 📗 اقبال الاعمال، ج1، ص 270. @abbasi_khorasani
💠 پیامدهای اسراف و تبذیر الف. پیامدهای دنیوی: ۳- ورشکستگی (افلاس) ✍ از دیگر آثار زیانبار افراط و ولخرجی که کم و بیش در اطراف خود به چشم دیده‏ایم، ورشکستگی است. خیلی از افراد به خاطر داشتن ثروت زیاد دست به انواع ریخت و پاشها و ولخرجی می‏زنند و چون دارای ثروت هستند، ترسی از آینده ندارند، غافل از اینکه ولخرجی موجب مفلسی و بینوایی است. 🔹اگر این اسراف و ولخرجی از حد اعتدال و میانه‏روی تجاوز کند و فرد مسرف به ریخت و پاش خود مغرورانه افتخار کند، طولی نمی‏کشد که استخوانهای او زیر ضربات سهمگین ورشکستگی مالی خورد شده و به خاک مذلت کشیده می‏شود. علی علیه‏السلام فرمودند: 🌷 «مَنْ افْتَخَرَ بِالتَّبْذیرِ اِحْتَقَرَ بِالاِْفْلاسِ؛هر کس به ریخت و پاش افتخار کند، با تهیدستی (ورشکستگی) کوچک می‏شود.» 📚ميزان الحكمه ج۱، ص۵۲۸. @abbasi_khorasani
💠 روز 💠 💎 راهکاری برای جلوگیری از بیماری 🔻أمیرالمؤمنین على عليه‌السلام: قِـلَّةُ الأكْلِ يَمْنَعُ كَثـيرا مِنْ أَعـلالِ الجِسْمِ ❇️ كم‌خوردن، از بسيارى از بيماري‌هاى جسمى جلوگيرى می‌كند. 📚 غررالحكم، ج ۴، ص ۵۰۵ ‌ @abbasi_khorasani
📺پخش زنده شرح اسماء الهی توسط حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته تا دقایقی دیگر ... @abbasi_khorasani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح اسمای الهی جلسه دوازدهم 6 1 403
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 بسم الله الرحمن الرحيم ✅مطالب را با هشتگ دنبال کنید. جلسات توسط حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته رائه میشود: @abbasi_khorasani
14021224.mp3
12.86M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه اول 🗓تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
صوت جلسه دوم_17-03-24_17-06-02-202_67_41.mp3
10.18M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه دوم 🗓تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۳ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14021226.mp3
14.95M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه سوم 🗓تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۴ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14021227.mp3
15.94M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه چهارم 🗓تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۵ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14021228.mp3
14.42M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه پنجم 🗓تاریخ ۲۷ اسفند ۱۴۰۲، ۶ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14021229.mp3
17.73M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه ششم 🗓تاریخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۷ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14030101.mp3
18.48M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه هفتم 🗓تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۸ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14030102.mp3
14.93M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه هشتم 🗓تاریخ ۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14030103.mp3
18.77M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه نهم 🗓تاریخ ۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14030104.mp3
15.66M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه دهم 🗓تاریخ ۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
14030105.mp3
16.06M
🌷بسم الله الرحمن الرحیم اللم صل علی محمد و آل محمد 📻شرح اسماء الهی توسط آیت الله هادی عباسی خراسانی دامت برکاته 📖بر اساس دعای شریف جوشن کبیر 🎙جلسه یازدهم 🗓تاریخ ۴ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳ رمضان ۱۴۴۵ @abbasi.khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا