eitaa logo
محسن عباسی ولدی
57.6هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
350 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام #محسن_عباسی_ولدی متخصص | نویسنده | مدرّس 🌱 مسائل تربیتی و سبک‌زندگی‌دینی 🌐 پایگاه‌های اطلاع رسانی: ktft.ir/v 📬 ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi 📱نشـانی صفحات مجازی حاج‌آقا در پیام‌رسان‌ها: @abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
اینجا گناه بخشند.mp3
7.38M
✨سحر ششم 🎙 سید مجید بنی فاطمه @abbasivaladi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 قسمت قبلی رو (اینجا) بخونید. 🔸قسمت چهارم: سلام وقتتون بخیر و نماز روزه‌هاتون قبول ✍🏻. امسال در ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتم که به صورت مستقیم دربارۀ برخی از مسائل تربیتی با شما حرف بزنم. تا به حال سه جلسه در خدمتتون بودم. امروز هم اگه خدا بخواد جلسۀ چهارم رو در خدمتتون خواهم بود. قبل از شروع جلسۀ چهارم از کسایی که جلسات قبل رو مطالعه نکردند، درخواست می‌کنم حتما به این نشونی‌ها مراجعه و مطالب رو مطالعه کنند. 📋لیست قسمت‌ها ساعت 11:20 در کانال @abbasivaladi منتظرتون هستم. @abbasivaladi
بسم الله الرحمن الرحیم در جلسۀ گذشته گفتیم که شناخت خدا،‌ رسول خدا و حجت خدا فطریه. یعنی این شناخت در گِل ما گذاشته شده. در یک کلمه باید گفت همۀ‌ دین فطریه. باور به این مطلب نگاه ما رو به تربیت زیر و رور می‌کنه. در این صورت ما در تربیت به دنبال عوامل و موانع شکوفایی فطرت خواهیم بود تا عوامل رو تقویت و موانع رو کنار بزنیم. راستی برای این که یادآوری بشه که چی شد ما به بحث فطرت رسیدیم، مطلب بعدی رو بخونید. @abbasivaladi
در جلسۀ اول گفتیم متقی شدن یکی از فلسفه‌های تصریح شدۀ روزه در قرآنه و قرآن وقتی اهل تقوا رو در اول سورۀ بقره می‌خواد معرفی کنه، ایمان به غیب داشتن رو به عنوان اولین ویژگی اونا می‌گه؛ اما متاسفانه حسابی علوم مادیگرا دارند ما رو از غیب غافل می‌کنند. در حالی که ایمان به غیب برگ برندۀ ما در تربیته،‌ همون علوم دارند طوری استدلال می‌کنند که ما به این نتیجه برسیم دربارۀ امور غیبی نباید با بچه‌ها حرف زد؛ یعنی به طور کلی پای امورغیبی رو از متن تربیت بچه‌ها بیرون کشیدند. این جا یه سؤال پیش اومد که مگه بچه‌ها از غیب چیزی هم می‌فهمند که بخوایم ایمان به غیب رو یکی از دغدغه‌هامون در مسیر تربیت اونا قرار بدیم؟ برای جواب این سؤال بود که بحث فطرت رو شروع کردیم. @abbasivaladi
قبل از این که بحث رو ادامه بدم از همۀ کسایی که به مطالعۀ بیشتر در این زمینه علاقمند هستند،‌ درخواست می‌کنم حتما حدیث یازدهم از کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی رحمة‌الله علیه رو مطالعه کنند. برای کسی که می‌خواد در حوزۀ تربیت کار کنه، مطالعه این بخش از کتاب شرح چهل حدیث، مثل نون شب واجبه. بنده جای دیگه‌ای جز تو این کتاب ندیدم که فطرت این قدر عمیق و دقیق و خلاصه بیان بشه. حتما لازمه با دقت و چند بار خونده بشه. اگه خواستید دربارۀ فطرت بیشتر مطالعه کنید به این کتاب‌ها هم مراجعه کنید: 🖌از استاد شهید مرتضی مطهری 📖 فطرت 📖فطرت در قرآن 📖 فطرت و تربیت 📖 فطری بودن دین 🖌آیت الله جوادی آملی 📖 فطرت در قرآن 🖌علامه طباطبایی 📖 ترجمۀ المیزان، ج 16، ص 266. 🖌 آیت الله مصباح یزدی، 📖معارف قرآن، جلد اول، بحث خداشناسی. @abbasivaladi
اما در ادامه امروز می‌خوایم بگیم نه تنها معرفت خدا فطریه، محبت خدا و اولیای خدا هم فطریه. اجازه بدید این بحث رو با یه آیه از سورۀ حجرات‌ شروع کنیم. نه، بذارید قبل از این که آیه رو بگم یه بار دیگه عهدی رو که با هم بستیم و هم قسم شدیم که فراموشش نکنیم یادآوری کنم؟ خودتون یادتون هست؟ 🤝 همه با هم، هم‌قسم شدیم که از ابتدا تا انتهای این بحث حواسمون باشه هر وقت آیه‌ای رو از قرآن خوندیم، یعنی داریم عین حرف خالق انسان رو می‌خونیم. هر وقت حدیثی رو خوندیم، یعنی داریم حرف کسی رو می‌خونیم که از طرف خالق انسان، بر ما حجته، کسی که خدا حرف اون و حرف خودش رو یکی دونسته. قرآن حرف یه دانشمند نیست، حدیث حرف یه نخبۀ دانشگاهی یا حوزوی نیست. کسایی که این عهد رو قبول کردند همین الان برای امضای اون یه صلوات بفرستند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم @abbasivaladi
حالا که عهدمون رو تجدید کردیم، بریم سراغ آیۀ هفت سورۀ حجرات: وَ اعلَموا أَنَّ فيكُم رَسولَ اللّهِ لَو يُطيعُكُم فی‏ كَثيرٍ مِنَ الأَمرِ لَعَنِتُّم وَ لكِنَّ اللّهَ حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ وَ زَيَّنَهُ فی‏ قُلوبِكُم وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ أُولئِكَ هُمُ الرّاشِدونَ. و بدانيد رسول خدا در ميان شماست هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دل‌هايتان زينت بخشيده و [به عكس] كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگان‌اند! «حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ» «حَبَّبَ» یعنی محبوب کرد. محبوبِ کی؟ «إلَيكُمُ» محبوب شما. چی رو محبوب کرد؟ «الإيمانَ» ایمان رو. این آیه صراحتا داره می‌گه خدا ایمان رو محبوب شما قرار داد. محبت ایمان، تو دل شماست. برای به دست آوردن اصل این محبت هم شما تلاشی نکردید. خدا لطف کرد و این محبت رو در دل شما قرار داد. @abbasivaladi
این قرآنه که داره به این صراحت با ما حرف می‌زنه. خدا از ما خواسته به چه چیزهایی ایمان بیاریم؟ ایمان به خودش، به کتاب آسمونیش، به پیامبرانش، به آخرت، به فرشته‌ها، ایمان به غیب و ... خدا کارش رو بلده. اگه به ما گفته ایمان بیارید، محبت ایمان رو هم در دلمون قرار داده. یعنی ما رو طوری آفریده که این امور رو دوست داشته باشیم و دوست داشته باشیم که بهشون ایمان بیاریم. @abbasivaladi
تازه خدا می‌گه «وَ زَيَّنَهُ فی‏ قُلوبِكُم» ای قربونت برم خدای من! چه می‌کنی با ما؟ معرفت رو که فطری کردی،‌ محبت رو هم که فطری کردی، حالا یه کاری کردی باهام که وقتی به ایمانی که تو قلبم وارد شده، نگاه کردم بگم چقدر قشنگه! تو ایمان رو توی دل من زیبا کردی، زینت بخشیدی. خدا هستی و خدایی کردن رو بلدی. وقتی به ما می‌گی ایمان بیاریم،‌ قبلش مقدمه‌ش رو فراهم می‌کنی. من باید یه شناخت قبلی داشته باشم. نمی‌شه که تو من رو به چیزی دعوت کنی که به طور کلی باهاش غریبه‌ام. پس یه معرفت فطری بهم می‌دی تا وقتی با دعوت انبیاء روبرو شدم،‌ دعوت اونا جنبۀ یادآوری داشته باشه. من باید به چیزی که دعوتم کردی تمایل داشته باشم، پس یه محبت فطری هم بهم می‌دی تا اون دنیا بهونه نگیرم که خدایا تو من رو به چیزی دعوت کردی که دوستش نداشتم. چقدر کارت درسته خدای مهربون و حکیم من! @abbasivaladi
«وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» نه، نه،‌ هنوز تموم نشده. خدا کارش خیلی درست‌تر از این حرفاست، خیلی. «کَرَّهَ» یعنی ناخوشایند کرد، کاری کرد که محبوب نباشه. برای کی؟ «إِلَيكُم» برای شما. چی رو؟ «الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» کفررو، خروج از طاعت رو، معصیت و گناه رو. ‼️چی فکر کردی دربارۀ خدا؟ ‼️فکر کردی حکمت خدا هم مثل حکمت ماست؟ ‼️چقدر خدا رو دست کم گرفتیم! 📣آهای بنده‌های من! من اگه شما رو به طرف خودم دعوت کردم،‌ قبلش بهتون معرفت فطری دادم، محبت فطری رو هم عطا کردم؛ کاری هم با دلتون کردم که از کفر و فسق و عصیان بدتون بیاد. دیگه چی می‌خواید بهتر از این؟ @abbasivaladi
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. می‌خوام یه قسمت از دعای اول صحیفۀ‌ سجادیه رو بخونیم. تو این ماه مبارک می‌خوایم عملا توبه کنیم. توبه کنیم از بی‌اعتنایی به معدن‌های پر از درّ و یاقوت حکمت. توبه کنیم از این که قرآن خوندیم ولی باهاش زندگی نکردیم. توبه کنیم از این که حدیث رو کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ حرف غریبه‌ها. توبه کنیم از این که صحیفۀ سجادیه تو خونه‌مون بود ولی حتی یه بار بهش مراجعه نکردیم. توبه کنیم از این که دعاها رو خوندیم؛ اما فقط برای این که ثواب ببریم یا حاجت بگیریم. دعا نخوندیم که راه زندگی رو پیدا کنیم. دعا نخوندیم که خدا رو بهتر بشناسیم. بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. گردن‌هامون رو کج کنیم و بگیم اومدیم در خونۀ‌ شما معرفت پیدا کنیم. فهمیدیم که جایی جز در خونۀ شما خبری نیست. آماده‌اید؟ @abbasivaladi