«وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» نه، نه، هنوز تموم نشده. خدا کارش خیلی درستتر از این حرفاست، خیلی.
«کَرَّهَ» یعنی ناخوشایند کرد، کاری کرد که محبوب نباشه.
برای کی؟ «إِلَيكُم» برای شما.
چی رو؟ «الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» کفررو، خروج از طاعت رو، معصیت و گناه رو.
‼️چی فکر کردی دربارۀ خدا؟
‼️فکر کردی حکمت خدا هم مثل حکمت ماست؟
‼️چقدر خدا رو دست کم گرفتیم!
📣آهای بندههای من! من اگه شما رو به طرف خودم دعوت کردم، قبلش بهتون معرفت فطری دادم، محبت فطری رو هم عطا کردم؛ کاری هم با دلتون کردم که از کفر و فسق و عصیان بدتون بیاد.
دیگه چی میخواید بهتر از این؟
@abbasivaladi
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. میخوام یه قسمت از دعای اول صحیفۀ سجادیه رو بخونیم.
تو این ماه مبارک میخوایم عملا توبه کنیم.
توبه کنیم از بیاعتنایی به معدنهای پر از درّ و یاقوت حکمت.
توبه کنیم از این که قرآن خوندیم ولی باهاش زندگی نکردیم.
توبه کنیم از این که حدیث رو کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ حرف غریبهها.
توبه کنیم از این که صحیفۀ سجادیه تو خونهمون بود ولی حتی یه بار بهش مراجعه نکردیم.
توبه کنیم از این که دعاها رو خوندیم؛ اما فقط برای این که ثواب ببریم یا حاجت بگیریم. دعا نخوندیم که راه زندگی رو پیدا کنیم. دعا نخوندیم که خدا رو بهتر بشناسیم.
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. گردنهامون رو کج کنیم و بگیم اومدیم در خونۀ شما معرفت پیدا کنیم. فهمیدیم که جایی جز در خونۀ شما خبری نیست.
آمادهاید؟
@abbasivaladi
امام سجاد علیه السلام در دعای اول صحیفۀ سجادیه در همون اوایل دعا به خدا عرض میکنند:
«اِبتَدَعَ بِقُدرَتِهِ الخَلقَ ابتِداعاً وَ اختَرَعَهُم عَلىٰ مَشِیتِهِ اختِراعاً ثُمَّ سَلَکَ بِهِم طَریقَ اِرادَتِهِ وَ بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ.»
موجودات را به قدرتش آفرید، آفریدنی بی مانند؛ و آفریدهها را به ارادهاش ساخت، ساختنی بی مثال. آنگاه، همۀ آنها را در مسیر خواستۀ خود راهی کرد و در راه محبتش برانگیخت.
به به! به به! «بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ»
بعث، یعنی به حرکت در آوردن، برانگیختن
خدا ما رو به حرکت درآورده. گفته بندههای من بلند شید راه بیفتید.
تو چه راهی؟ «فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ» تو راه محبت خودش.
جون همهمون فدات آقاجان!
@abbasivaladi
چه خدای مهربونی هستی تو!
معرفت دادی، محبت ایمان دادی، کراهت از کفر و فسوق عصیان دادی، دستمون رو هم گرفتی و بلندمون کردی و حرکتمون دادی. دیگه چی کار نکردی برامون خدا!
چقدر این دو تا سؤال جدیتر میشه:
⁉️عوامل شکوفایی فطرت چه چیزهایی هستند؟
⁉️موانع شکوفایی فطرت چه چیزهایی هستند؟
@abbasivaladi
«حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ» میدونید یکی از مصادیق اصلی محبت ایمان که تو آیۀ هفت سورۀ حجرات بود چیه؟
بذارید بحث امروز رو با یه حدیث که تیر خلاص به قلب همهمونه تموم کنیم.
این حدیث رو مرحوم کلینی در کافی میآره.
امام صادق علیه السلام دربارۀ مصداق ایمان که در این آیه اومده فرمودند: يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ.( الكافي، ج1، ص: 426)
این جا اذان شد.
التماس دعا
یاعلی
@abbasivaladi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 مغفرت الهی، بزرگترین نعمت خدا به انسانها
به خدای متعال پناه ببریم...
#لبیک_یا_خامنهای
#ماه_رمضان
#محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
محسن عباسی ولدی
😍 چه قدر حرف داریم با خدا‼️ 💠 سلسه کلیپهای تفسیر موضوعیِ #تا_خدا ۵ 🔸ببینید، عمل کنید و انتشار دهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایی غیر از من انتخاب کنید‼️
💠 سلسه کلیپهای تفسیر موضوعیِ #تا_خدا ۶
🔸ببینید، عمل کنید و انتشار دهید.
👌کیفیت اصلی (کلیک کنید)
#محسن_عباسی_ولدی
#ماه_رمضان
@abbasivaladi
«اللّهم أغنِ کلّ فقیر» را که میخوانم، یاد تو میافتم. آیا میشود این دعا برای کسی به اجابت برسد، بدون آن که به عشق تو دست یابد؟ کیست که بدون عشق تو از دام فقر رها شده و بینیاز گشته؟ اصلاً به جز عشق تو به چه چیزی ثروت میگویند؟
گیرم همۀ عالم درّ و یاقوت شوند و به دست کسی بیفتد که محتاج درهمی بوده. داشتههای دنیاییِ این چنین، برای کسی که عاشق تو نیست، خیر است یا شر؟ درخواست ثروتمند شدن او از خدا، دعاست یا نفرین؟
از نگاه من «اللّهم أغنِ کلّ فقیر» یعنی خدا کند هر کسی که عاشق تو نیست، دیوانۀ تو شود. تو هم برای ما فقیران دعا کن تا به ثروت بیانتهای تو دست پیدا کنیم.
شبت بخیر همۀ ثروتم!
#شب_بخیر #بهانه_بودن
#ماه_رمضان
#محسن_عباسی_ولدی
@abbasivaladi
سلام وقتتون بخیر و نماز روزههاتون قبول
#عباسی_ولدی_هستم
از ابتدای ماه مبارک تا الان چهار جلسه در خدمت شما بودم و امروز بناست اگه خدا بخواد در جلسۀ پنجم ادامۀ بحث رو با شما در میون بذارم.
همراهی شما با یه بحث معرفتی نشون میده که وظیفۀ امثال بنده در قبال شما چقدر سنگینه.
تو این ماه عزیز دعا کنید که بتونم از عهدۀ این وظیفۀ سنگین بربیام.
اگه از کسایی هستید که هنوز جلسات قبل رو مطالعه نکردید، قبل از شروع جلسه، حتما به این نشونیها مراجعه و مطالب رو مطالعه کنید.
قسمت اول 👇
https://eitaa.com/abbasivaladi/14787
قسمت دوم 👇
https://eitaa.com/abbasivaladi/14816
قسمت سوم 👇
https://eitaa.com/abbasivaladi/14880
قسمت چهارم 👇
https://eitaa.com/abbasivaladi/14897
ساعت 11:20 در کانال @abbasivaladi منتظرتون هستم.
@abbasivaladi
بسم الله الرحمن الرحیم
اجازه بدید در ابتدا خلاصهای از مطالبی که تا جلسۀ قبل گفته شد رو خدمتتون عرض کنم.
🔹 مراقب باشیم دین رو صرفا زمینی تبیین نکنیم.
🔸 از پیش خودمون برای احکام از جمله روزه، فلسفه نبافیم.
🔹قرآن صراحتا میگه روزه برای اهل تقوا شدن ماست.
🔸 قرآن به صراحت میگه از اصلیترین ویژگیهای اهل تقوا ایمان به غیبه.
🔹 پس یکی از نشونههای این که روزه در ما اثر کرده یا نه، بیشتر شدن ایمان ما به غیبه.
🔸ایمان به غیب، برگ برندۀ تربیت دینیه.
🔹 عدهای که فکر مادی دارند، با دلایل واهی، ایمان به غیب رو از صحنۀ تربیت بیرون کردند.
🔸انسان با فطرت معرفت و محبت به خدا و خداییها به دنیا میآد.
🔹 فطرت یعنی نوع آفرینش.
🔸 اصل ایمان در فطرت انسان وجود داره.
🔹 پس این که آیا بچهها غیب رو میفهمند یا نه، سؤال انحرافیه.
@abbasivaladi
❓سؤال: هر چی تا این جا دربارۀ فطرت گفتید، موضوعش انسان بود. در حالی که شما میخواستید بگید از مسائل غیبی با بچهها هم صحبت کنید. آیا دلیلی وجود داره که بچهها هم فطرت دارند؟
✅جواب:
1️⃣وقتی در آیات و احادیث به صورت مطلق دربارۀ فطرت و نوع آفرینش انسان گفته میشه که معرفت و محبت فطری به خدا و خداییها داره، این شامل همۀ انسانها میشه، مگر این که دلیلی وجود داشته باشه به ما بگه فطرت انسان در کودکی فعال نیست و مثلا از یه سن خاصی به بعد بروز میکنه.
2️⃣ثانیا احادیثی وجود داره که به صراحت میگه بچهها فطرت دارند. از کنار این احادیث نمیشه به راحتی گذشت.
@abbasivaladi
قبل از این که اون احادیث رو خدمتتون عرض کنم خواهش میکنم به این نکته توجه کنید:
بعضیها شاید از این که فضای بحث ما خیلی داره معرفتی میشه خسته بشن؛ اما هیچ وقت فراموش نکنید دلیل این که بعضی از حرفهای به ظاهر علمی، تونسته برگهای برندۀ ما در تربیت رو ازمون بگیره، دقیقا بیاطلاعی از همین مباحث معرفتیه.
اگه بحثی که در این چند روزه داریم، برای همه واضح و آشکار بود، دیگه کسی نمیتونست به ما نسخه بده که به طور کلی با بچهها دربارۀ امور غیبی حرف نزنید، چون اونا این حرفها رو نمیفهمند.
این حرفها از مبانی اصلی ما در تربیته، اگه ازش بیخبر باشید، بقیه راحت میتونند گولتون بزنند.
ماها با علمنمایی خیلی از حرفهای غریبهها از یه عالمه راهکار تربیتی نقد و آسون و میانبُر محروم شدیم. چرا؟ چون حوصلۀ مباحث معرفتی رو نداشتیم.
پس خواهش میکنم حوصله کنید و با دقت این مباحث رو بخونید.
@abbasivaladi
1️⃣ روایت اول
عَن أَبِي عَبدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَا مِن مَولُودٍ يُولَدُ إِلَّا عَلَى الفِطرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِه (من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 49)
امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مولودی نیست مگر این که بر فطرت به دنیا میآد، پدر و مادرش همونهایی هستند که او رو یهودی یا مسیحی یا مجوسی میکنند.
به تعبیر «مولود» دقت کنید. مولود رو اگه بخوایم خیلی فارسی ترجمه کنیم باید بگیم نوزاد.
@abbasivaladi
این روایت با یه مضمون مشترک و با اختلاف خیلی جزئی، هم در کتب حدیثی ما اومده و هم در کتب اهل سنت؛ مثل
_ مسند احمد بن حنبل، ج16، ص 173؛
_ صحیح بخاری، ج 2، ص 426؛
صحیح مسلم، ج 4، ص 2047؛
سنن ابی داود، ج 4، ص 2014.
البته در کتب اهل سنت این روایت از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که عبارتش با نقلی که از شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آوردیم یه تفاوت کوچیک داره که در معنا تفاوتی ایجاد نمیکنه. تو کتب اهل سنت معمولا این طوری این روایت نقل شده:
«كُلُّ مَولودٍ يولَدُ عَلَى الفِطرَةِ حَتّىٰ يَكونَ أَبَواهُ يُهَوِّدانِهِ وَ يُنَصِّرانِهِ وَ يُمَجِّسانِهِ»
@abbasivaladi
شیخ مفید قبل از این که این روایت رو در کتابش نقل کنه، میگه «تلقاها العامة و الخاصة بالقبول» یعنی این روایتی است که شیعه و سنی اون رو تلقی به قبول کردند. (تصحيح اعتقادات الإمامية، ص 61)
چرا روی پذیرش از طرف شیعه و اهل سنت تأکید دارم؟ برای این که بگم به قدری این مسئله از نگاه دینی واضحه که دو نوع نگاه متفاوت به اسلام (یعنی تشیع و تسنن) یک حرف مشترک دربارۀ اون میزنند. کدوم مسئله: این که انسان با فطرت به این دنیا میآد.
@abbasivaladi
یه نکتۀ تکمیلی دیگه دربارۀ این حدیث:
سید مرتضی در کتاب «أمالی» خودش توضیحی در این حدیث داره که قابل توجهه که بر اساس اون باید گفت: پدر و مادر دو مصداق اصلی از عوامل تأثیرگذار تربیتی هستند که در بیشتر موارد، اصلیترین عناصر تأثیرگذارند؛ اما طبق چیزی که از مجموع آیات و احادیث به دست میآد، عوامل دیگهای مثل معلم یا دوست و همنشین هم در انحراف انسان از مسیر فطرت تأثیر ویژهای میذارن. (ر.ک: أمالی المرتضى، ج2، ص 85)
@abbasivaladi
2️⃣ روایت دوم
امام باقر علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کردند که حضرت فرمودند:
«كُلُ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ يَعْنِي الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُه» (الكافی، ج2، ص 13)
هر مولودی بر فطرت به دنیا میآد یعنی بر معرفتِ این که خدای عزوجل خالق و آفرینندۀ اوست.
این روایت به صراحت یکی از مصادیق اصلی فطرتی رو معلوم کرده که بچهها همراه اون به دنیا میآن.
بچهها «الله» رو فطرتا میشناسن و میدونند که «الله» آفرینندۀ اونهاست.
یادتون نرفته که فطرت یعنی چی؟ یعنی در نوع آفرینششون این معرفت گذاشته شده.
معنای مولود رو هم که فراموش نکردید؟ مولود یعنی نوزاد.
@abbasivaladi
قبل از این که روایت بعدی رو بگم، میخوام یه سؤال بپرسم. سؤالم شبیه درد دله؛ اما تحملم کنید.
⁉️اگه این حرفها رو یه روانشناس غربی میزد که برای خودش اسمی هم در کرده، بازم این قدر راحت از کنارشان عبور میکردیم؟
من میگم جواب این سؤال برای خیلیها منفیه و دلیل دارم براش.
الان خیلیها قبول کردند که با بچهها نباید دربارۀ خدا حرف زد؛ چون خدا مفهوم حسی نیست و بچهها هم مفاهیم غیرحسی رو نمیتونن بفهمن.
چرا این رو قبول کردند، چون روانشناسهای غربی این حرف رو زدند.
تو دوران کودکی ما از خدا و اهل بیت علیهم السلام و بهشت و جهنم و خیلی از مفاهیم دیگه حرف زده میشد و کسی هم باهاش مشکل نداشت؛ چون حرف اون روانشناسهای غربی به پدر و مادرمون نرسیده بود.
پدر و مادرهای ما بر اساس همون تربیت فطریای که بلد بودند ما رو با این مفاهیم آشنا میکردند.
اما بعدش که اون مفاهیم وارد ذهن پدر و مادرا و معلمامون شد، آروم آروم باور کردیم که نباید در این بارهها با بچهها حرف زد.
@abbasivaladi
3️⃣ روایت سوم
امام صادق علیه السلام فرمودند: قالَ مُوسَى بنُ عِمرانَ یا رَبِّ أَیُّ الأَعمالِ أَفضَلُ عِندَکَ فَقالَ حُبُّ الأَطفالِ فَإِنّی فَطَرتُهُم عَلىٰ تَوحیدی فَإِن أَمَتُّهُم أَدخَلتُهُم بِرَحمَتی جَنَّتی» (المحاسن، ج 1، ص 293).
موسی بن عمران به خدا عرض کرد: کدوم یکی از کارها پیش تو فضیلت بیشتری داره؟ خدا جواب داد: محبت کردن به اطفال، چون من اونا رو بر توحید خودم آفریدم. اگه اونها رو از دنیا ببرم، به رحمت خودم وارد بهشت خودم خواهم کرد.
«حب الاطفال» من از عمد اطفال رو ترجمه نکردم. برای این که خیلی معناش واضحه.
طفل فطرت توحیدی داره. از این واضحتر هم میشه حرف زد؟
@abbasivaladi
بازم میخواهم عهدمون رو یادآوری کنم: ما هم قسم شدیم که یادمون نره قرآن یعنی کلام خدا خالق انسان و حدیث یعنی حرف کسی که از طرف خالق انسان، بر ما حجته.
ما نباید اجازه بدیم حرف کسی به غیر از خدا و حجت خدا بر فکر ما حکومت کنه.
بیشک اگه حرف خدا و حجت خدا با حرف کسی که ظاهرا دانشمنده تعارض داشت، باید طرف خدا و حجت خدا رو گرفت. این یه قانون روشن و واضحه که متأسفانه برای ما مبهمش کردند و کاری کردند که فراموشش کنیم.
@abbasivaladi
حرف خدا رو تو قرآن با دقت بخونیم. حتما تفسیر بخونیم. تفسیر نور حاج آقای قرائتی برای همۀ ما قابل فهمه.
حتما حدیث بخونیم. خودمون رو از این منبع عظیم محروم نکنیم.
به لطف خدا ما دورۀ کوتاه مدتی رو در کانال تربیتکدۀ آیین فطرت برگزار کردیم که به شما میگه چرا باید حدیث بخونیم و چه جوری باید حدیث بخونیم و چه کار کنیم که حدیث خوانی بین خانوادهمون مرسوم بشه.
این دوره رو از دست ندید. مثل همۀ دورههامون رایگانه و تو فضای ایتا هم برگزار میشه.
نه جلسه بیشتر نیست ولی میتونه انقلاب ویژهای تو تربیت خودتون و بچههاتون ایجاد کنه.
همین الان برید تو کانال تربیتکده و دوره رو شروع کنید.
https://eitaa.com/tarbiatkadeh/2229
التماس دعا
یاعلی
هدایت شده از کانون آیین فطرت | تربیتکده
💠 دورهٔ کوتاه مدت: جلای دلها ❤️
(حدیث را وارد زندگی کنیم)
✅ فوائد حدیث خوانی در زندگی
✅ شیوه حدیثخوانی
✅ حدیث خوانی و تربیت فرزند
✅ روش چهل حدیث نویسی در خانواده
🎧 جلسات به صورت صوتی و آفلاین
🎙مدرس دوره:
حجةالاسلام #محسن_عباسی_ولدی
🗓 تاریخ شروع: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲، پنجم ماه مبارک
💠 اجرا: در کانال تربیتکده
📋 سر فصلهای دوره: کلیک کنید.
🎞 توضیحات حاج آقا رو ببینید.
#جلای_دلها
#تربیتکده
eitaa.com/tarbiatkadeh