eitaa logo
محسن عباسی ولدی
54.9هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
343 فایل
زیر مجموعهٔ کانون فرهنگی_تبلیغی آیین فطرت توحیدی کانال ‌زیر نظر مستقیم حاج آقا عباسی ولدی اداره ‌می‌شود. کانال ها و آدرسهای کانون: ktft.ir/v سایت و ادمین فروش انتشارات آیین فطرت: ketabefetrat.com @foroosh_fetrat ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام وقتتون بخیر و نماز روزه‌هاتون قبول از ابتدای ماه مبارک تا الان چهار جلسه در خدمت شما بودم و امروز بناست اگه خدا بخواد در جلسۀ پنجم ادامۀ بحث رو با شما در میون بذارم. همراهی شما با یه بحث معرفتی نشون می‌ده که وظیفۀ امثال بنده در قبال شما چقدر سنگینه. تو این ماه عزیز دعا کنید که بتونم از عهدۀ این وظیفۀ سنگین بربیام. اگه از کسایی هستید که هنوز جلسات قبل رو مطالعه نکردید، قبل از شروع جلسه، حتما به این نشونی‌ها مراجعه و مطالب رو مطالعه کنید. قسمت اول 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14787 قسمت دوم 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14816 قسمت سوم 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14880 قسمت چهارم 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14897 ساعت 11:20 در کانال @abbasivaladi منتظرتون هستم. @abbasivaladi
بسم الله الرحمن الرحیم اجازه بدید در ابتدا خلاصه‌ای از مطالبی که تا جلسۀ قبل گفته شد رو خدمتتون عرض کنم. 🔹 مراقب باشیم دین رو صرفا زمینی تبیین نکنیم. 🔸 از پیش خودمون برای احکام از جمله روزه،‌ فلسفه نبافیم. 🔹قرآن صراحتا می‌گه روزه برای اهل تقوا شدن ماست. 🔸 قرآن به صراحت می‌گه از اصلی‌ترین ویژگی‌های اهل تقوا ایمان به غیبه. 🔹 پس یکی از نشونه‌های این که روزه در ما اثر کرده یا نه، بیشتر شدن ایمان ما به غیبه. 🔸ایمان به غیب،‌ برگ برندۀ تربیت دینیه. 🔹 عده‌ای که فکر مادی دارند، با دلایل واهی، ایمان به غیب رو از صحنۀ تربیت بیرون کردند. 🔸انسان با فطرت معرفت و محبت به خدا و خدایی‌ها به دنیا می‌آد. 🔹 فطرت یعنی نوع آفرینش. 🔸 اصل ایمان در فطرت انسان وجود داره. 🔹 پس این که آیا بچه‌ها غیب رو می‌فهمند یا نه، سؤال انحرافیه. @abbasivaladi
❓سؤال: هر چی تا این جا دربارۀ فطرت گفتید، موضوعش انسان بود. در حالی که شما می‌خواستید بگید از مسائل غیبی با بچه‌ها هم صحبت کنید. آیا دلیلی وجود داره که بچه‌ها هم فطرت دارند؟ ✅جواب: 1️⃣وقتی در آیات و احادیث به صورت مطلق دربارۀ فطرت و نوع آفرینش انسان گفته می‌شه که معرفت و محبت فطری به خدا و خدایی‌ها داره، این شامل همۀ‌ انسان‌ها می‌شه، مگر این که دلیلی وجود داشته باشه به ما بگه فطرت انسان در کودکی فعال نیست و مثلا از یه سن خاصی به بعد بروز می‌کنه. 2️⃣ثانیا احادیثی وجود داره که به صراحت می‌گه بچه‌ها فطرت دارند. از کنار این احادیث نمی‌شه به راحتی گذشت. @abbasivaladi
قبل از این که اون احادیث رو خدمتتون عرض کنم خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید: بعضی‌ها شاید از این که فضای بحث ما خیلی داره معرفتی می‌شه خسته بشن؛ اما هیچ وقت فراموش نکنید دلیل این که بعضی از حرف‌های به ظاهر علمی، تونسته برگ‌های برندۀ ما در تربیت رو ازمون بگیره، دقیقا بی‌اطلاعی از همین مباحث معرفتیه. اگه بحثی که در این چند روزه داریم، برای همه واضح و آشکار بود، دیگه کسی نمی‌تونست به ما نسخه بده که به طور کلی با بچه‌ها دربارۀ امور غیبی حرف نزنید، چون اونا این حرف‌ها رو نمی‌فهمند. این حرف‌ها از مبانی اصلی ما در تربیته، اگه ازش بی‌خبر باشید، بقیه راحت می‌تونند گولتون بزنند. ماها با علم‌نمایی خیلی از حرف‌های غریبه‌ها از یه عالمه راهکار تربیتی نقد و آسون و میان‌بُر محروم شدیم. چرا؟ چون حوصلۀ مباحث معرفتی رو نداشتیم. پس خواهش می‌کنم حوصله کنید و با دقت این مباحث رو بخونید. @abbasivaladi
1️⃣ روایت اول عَن أَبِي عَبدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَا مِن مَولُودٍ يُولَدُ إِلَّا عَلَى الفِطرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ يُهَوِّدَانِهِ‏ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِه‏ (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص 49) امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مولودی نیست مگر این که بر فطرت به دنیا می‌آد، پدر و مادرش همون‌هایی هستند که او رو یهودی یا مسیحی یا مجوسی می‌کنند. به تعبیر «مولود» دقت کنید. مولود رو اگه بخوایم خیلی فارسی ترجمه کنیم باید بگیم نوزاد. @abbasivaladi
این روایت با یه مضمون مشترک و با اختلاف خیلی جزئی، هم در کتب حدیثی ما اومده و هم در کتب اهل سنت؛ مثل _ مسند احمد بن حنبل، ج16، ص 173؛ _ صحیح بخاری، ج 2، ص 426؛ صحیح مسلم، ج 4، ص 2047؛ سنن ابی داود، ج 4، ص 2014. البته در کتب اهل سنت این روایت از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که عبارتش با نقلی که از شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آوردیم یه تفاوت کوچیک داره که در معنا تفاوتی ایجاد نمی‌کنه. تو کتب اهل سنت معمولا این طوری این روایت نقل شده: «كُلُّ مَولودٍ يولَدُ عَلَى‏ الفِطرَةِ حَتّىٰ يَكونَ أَبَواهُ يُهَوِّدانِهِ وَ يُنَصِّرانِهِ وَ يُمَجِّسانِهِ» @abbasivaladi
شیخ مفید قبل از این که این روایت رو در کتابش نقل کنه، می‌گه «تلقاها العامة و الخاصة بالقبول‏» یعنی این روایتی است که شیعه و سنی اون رو تلقی به قبول کردند. (تصحيح اعتقادات الإمامية، ص 61) چرا روی پذیرش از طرف شیعه و اهل سنت تأکید دارم؟ برای این که بگم به قدری این مسئله از نگاه دینی واضحه که دو نوع نگاه متفاوت به اسلام (یعنی تشیع و تسنن) یک حرف مشترک دربارۀ اون می‌زنند. کدوم مسئله: این که انسان با فطرت به این دنیا می‌آد. @abbasivaladi
یه نکتۀ تکمیلی دیگه دربارۀ این حدیث: سید مرتضی در کتاب «أمالی» خودش توضیحی در این حدیث داره که قابل توجهه که بر اساس اون باید گفت: پدر و مادر دو مصداق اصلی از عوامل تأثیرگذار تربیتی هستند که در بیشتر موارد،‌ اصلی‌ترین عناصر تأثیرگذارند؛ اما طبق چیزی که از مجموع آیات و احادیث به دست می‌آد، عوامل دیگه‌ای مثل معلم یا دوست و همنشین هم در انحراف انسان از مسیر فطرت تأثیر ویژه‌ای می‌ذارن. (ر.ک: أمالی المرتضى، ج‏2، ص 85) @abbasivaladi
2️⃣ روایت دوم امام باقر علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کردند که حضرت فرمودند: «كُلُ‏ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ يَعْنِي الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُه‏» (الكافی، ج‏2، ص 13) هر مولودی بر فطرت به دنیا می‌آد یعنی بر معرفتِ این که خدای عزوجل خالق و آفرینندۀ اوست. این روایت به صراحت یکی از مصادیق اصلی فطرتی رو معلوم کرده که بچه‌ها همراه اون به دنیا می‌آن. بچه‌ها «الله» رو فطرتا می‌شناسن و می‌دونند که «الله» آفرینندۀ اونهاست. یادتون نرفته که فطرت یعنی چی؟ یعنی در نوع آفرینششون این معرفت گذاشته شده. معنای مولود رو هم که فراموش نکردید؟ مولود یعنی نوزاد. @abbasivaladi
قبل از این که روایت بعدی رو بگم،‌ می‌خوام یه سؤال بپرسم. سؤالم شبیه درد دله؛ اما تحملم کنید. ⁉️اگه این حرف‌ها رو یه روانشناس غربی می‌زد که برای خودش اسمی هم در کرده، بازم این قدر راحت از کنارشان عبور می‌کردیم؟ من می‌گم جواب این سؤال برای خیلی‌ها منفیه و دلیل دارم براش. الان خیلی‌ها قبول کردند که با بچه‌ها نباید دربارۀ خدا حرف زد؛ چون خدا مفهوم حسی نیست و بچه‌ها هم مفاهیم غیرحسی رو نمی‌تونن بفهمن. چرا این رو قبول کردند، چون روانشناس‌های غربی این حرف رو زدند. تو دوران کودکی ما از خدا و اهل بیت علیهم السلام و بهشت و جهنم و خیلی از مفاهیم دیگه حرف زده می‌شد و کسی هم باهاش مشکل نداشت؛ چون حرف اون روانشناس‌های غربی به پدر و مادرمون نرسیده بود. پدر و مادرهای ما بر اساس همون تربیت فطری‌ای که بلد بودند ما رو با این مفاهیم آشنا می‌کردند. اما بعدش که اون مفاهیم وارد ذهن پدر و مادرا و معلمامون شد، آروم آروم باور کردیم که نباید در این باره‌ها با بچه‌ها حرف زد. @abbasivaladi
3️⃣ روایت سوم امام صادق علیه السلام فرمودند: قالَ مُوسَى بنُ عِمرانَ‏ یا رَبِّ أَیُّ الأَعمالِ أَفضَلُ عِندَکَ فَقالَ حُبُّ‏ الأَطفالِ‏ فَإِنّی فَطَرتُهُم عَلىٰ تَوحیدی فَإِن أَمَتُّهُم أَدخَلتُهُم بِرَحمَتی جَنَّتی» (المحاسن، ج ‏1، ص 293). موسی بن عمران به خدا عرض کرد: کدوم یکی از کارها پیش تو فضیلت بیشتری داره؟ خدا جواب داد: محبت کردن به اطفال، چون من اونا رو بر توحید خودم آفریدم. اگه اونها رو از دنیا ببرم، به رحمت خودم وارد بهشت خودم خواهم کرد. «حب الاطفال» من از عمد اطفال رو ترجمه نکردم. برای این که خیلی معناش واضحه. طفل فطرت توحیدی داره. از این واضح‌تر هم می‌شه حرف زد؟ @abbasivaladi