eitaa logo
محسن عباسی ولدی
56.4هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
348 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام #محسن_عباسی_ولدی متخصص | نویسنده | مدرّس 🌱 مسائل تربیتی و سبک‌زندگی‌دینی 🌐 پایگاه‌های اطلاع رسانی: ktft.ir/v 📬 ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi 📱نشـانی صفحات مجازی حاج‌آقا در پیام‌رسان‌ها: @abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌹🌹🌹 ✅ خلاصه‌ی هفدهم: «فقط خدا» معناش چیه؟ 🍃🌹🌹🌹 ☑️ این درس چهارمیه که سر سفرۀ مناجات المریدین نشستیم. 🔻از این جا به بعد امام سجاد علیه السلام شروع می‌کنن به وصف حال خودشون. ✅ اگه می‌خواید وصف عاشقی رو بخونید این چند فراز رو بخونید: 🍃فقَدِ انقَطَعَت إِلَیکَ هِمَّتی. 🍂من همتم رو از همه جا قطع و فقط متوجّه تو کردم. ▫️یعنی شما هیچ تلاشی برای جلب نظر و رضایت کسی جز خدا نمی‌کنید، هیچ کس. ▫️دغدغۀ گوش دادن به حرف کسی جز خدا رو ندارید. ▫️اگه دنبال رضایت کسی، یا نزدیک شدن به کسی یا گوش دادن به حرف کسی غیر از خدا هم باشید، ▫️تنها در صورتیه که خدا دستور داده باشه. ▫️گاهی وقتا فکر می‌کنیم کسی اگه از نظر قلبی، از غیر خدا بریده نباشه، نباید توی ظاهر هم مثل کسایی برخورد کنه که از غیر خدا بریده. ❌این تفکرخیلی اشتباهه..اتفاقاً برای خیلیا راه اصلاح قلب، از اصلاح رفتارهای ظاهری شروع می‌شه. ◻️امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: 🍃ابتدای [راه] زهد، خود را به زهد زدن است.🍃 🔻اگر این وسوسه اومد سراغتون، که این کار "ریا" ست، محکم به شیطون بگید: 🍃و انصَرَفَت نَحوَک رَغبَتی. 🍂و میل قلبی من به سوی تو منصرف شده. ▫️یعنی دیگه به کسی غیر از تو میل ندارم. ▫️این همون انقطاع قلبیه. ▫️گناه نکردن خیلی خوبه، ولی میل به گناه نداشتن اوج بندگیه. ▫️وقتی تمایلات قلبی و درونی درست می‌شه، آدم دیگه میل به گناه پیدا نمی‌کنه. 🍃فأَنتَ لا غَیرُکَ مُرادِی. 🍂تو مراد من هستی؛ نه کسی غیر از تو.من جز تو هیچ مراد دیگه‌ای ندارم. ▫️به این «لاغَیرُکَ» توجه کنید. توحید یعنی این. 🍃و لَکَ لا لِسِواکَ سَهَرِی وَ سُهادِی. 🍂شب‌بیداری و بی‌خوابی من فقط برای توست؛ نه برای غیر تو. و وَصلُکَ مُنىٰ نَفسی. ▫️رسیدن به تو آرزوی من است. ▫️اگه کسی آرزوش رسیدن به خدا باشه، همۀ زندگیش متحوّل می‌شه، همۀ زندگیش. 🍃و إِلَیکَ شَوقی. 🍂من فقط به سوی تو اشتیاق دارم. ▫️خدایا! من از همه چیز کنده شدم و دارم میام به سمت تو. 🍃و فی مَحَبَّتِکَ وَلَهی. 🍂خدایا سرگشتگی من فقط به خاطر محبّت توست. 🍃و إِلَىٰ هَواکَ صَبابَتی. 🍂خدایا!‌ من به خواسته و تمایل تو عشق می‌ورزم. ▫️می‌میرم برای چیزی که تو می‌خوای. 🍃و رِضَاکَ بُغیَتی. 🍂خشنودی تو حاجت منه. ▫️یعنی من در خونت که میام از تو می‌خوام که از من راضی باشی. ▫️چشم که گفتم و تو راضی شدی، دیگه منتظر هیچی نیستم، هیچی. 🍃و رُؤیتُکَ حَاجَتی. 🍂حاجت من دیدن توست. ▫️لازم نیست که بگم این دیدن، دیدن با چشمِ سر نیست، دین با چشمِ دله. ▫️این رو بهتون بگم که یکی از معانی دیدن خدا دیدن حجت خداست. 🍃و جِوَارُکَ طَلَبِی وَ قُربُکَ غایةُ سُؤلی. 🍂مطلوب من هم‌نشین شدن با توست و نهایت درخواست من نزدیک شدن به توست. ▫️معناش این نیست که من هیچی نمی‌خوام جز این، معنای دقیقش اینه که همه چی توی نزدیکی به تو هستش. 🔰بندۀ خوب کسیه که اوج درخواستش این باشه: «وَ قُربُکَ غایةُ سُؤلی». ⏮تفسیر و شرح این فرازهای زیبا رو تو فایل پی دی اف بخونید. هفدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌹🌹🌹🍃➖➖➖ 🌹 اینم پی‌دی‌اف درس هفدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
🍃🌻🌻🌻 ✅ خلاصه‌ی هجدهم: می‌شه خدا، هم دنیای آدم باشه، هم آخرت؟ 🍃🌻🌻🌻 ☑️ سر سفره مناجات المریدین بودیم. 👇در ادامه به یک فراز کلیدی می رسیم: 🍃و فی مُناجاتِکَ رَوحی وَ راحَتی. 🍂خوشی و راحتی من تنها در مناجات با توست. ▫️ما در بارۀ مناجات، دچار بدفهمی شدیم. ▫️مناجات به معنای نجوا کردن و راز و نیاز کردنه. ✖️نباید فکر کرد که مناجات صرفاً به معنای طلبِ حاجت کردنه. ▫️راز و نیاز کنیم یعنی: • امروز دلمون گرفته، بریم در خونۀ خدا باهاش حرف بزنیم، درد دل کنیم. • فردا دلمون نمی‌گیره؛ امّا به نعمتای خدا که فکر می‌کنیم، یه عالمه خودمون رو شرمندۀ خدا می‌بینیم. می‌ریم در خونۀ خدا که هم پیام شکرمون رو بهش برسونیم، هم اعلام شرمندگی کنیم. • اصلاً بریم در خونۀ خدا برای این که شرح حالمون رو به خدا بدیم. ‼️دقت کنید به دعاهای اهل بیت علیهم السلام و ببینید توی خیلی از قسمتای دعا اصلاً از خدا چیزی نخواستن فقط دارن می‌گن من کی هستم، تو چه خدایی هستی. من چی کارا کردم، تو چه جوری با من تا کردی. 🍂داروی بیماری من و شفای جگر عطشناکم و خنکای حرارت قلبم و برطرف شدن سختی‌های زندگیم فقط پیش توست. ▫️خدایا! این حال من بود که برات وصف کردم. حالا از تو چی می‌خوام؟ ⏮ شرح مفصل در خواست ها رو تو متن درس بخونید اما این فرازهای عاشقانه آخر رو ببینید: 🍃و لا تَقطَعنی عَنکَ وَ لا تُبعِدنی مِنکَ. 🍂مرا از خودت نبُر و مرا از خودت دور نکن. ▫️بریدن من از خدا وحشتناکه؛ امّا وای به روزی که خدا منو از خودش ببُره. ▫️ممکنه تو به قدری از من بدت بیاد که بگی برو اون دور دورا وایسا. اینم برای من قابل تحمّل نیست؛ 🔰مناجات المریدین با اوج شروع شد، با اوج بیشتر که تیر خلاص دعاست تموم می‌شه. ❓این تیر خلاص چیه؟ آقا با چهار تا کلمه خدا رو صدا می‌زنن که خیلی عاشقانه و محبّتیه: 🍃یا نَعیمی وَ جَنَّتی وَ یا دُنیایَ وَ آخِرَتِی 🍂ای نعمت من و بهشت من! و ای دنیای من و آخرت من! ▫️کاش باور می کردیم که راه همونیه که اهل بیت علیهم السلام نشون دادن! ▫️کاش حتّی یه لحظه از در خونۀ اهل بیت علیهم السلام جدا نمی‌شدیم! هجدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌻🌻🌻🍃➖➖➖ 🌻 اینم پی‌دی‌اف درس هجدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
018_درس_هجدهم_میشه_خدا_هم_دنیای.pdf
213.1K
درس هجدهم: می‌شه خدا، هم دنیای آدم باشه، هم آخرت؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌸🌸🌸 ✅ خلاصه‌ی نوزدهم: خداشناس‌تر از اهل بیت علیهم السلام کسی رو می‌شناسید؟ 🍃🌸🌸🌸 ☑️ توی این درس می‌خوایم بریم سراغ پاسخ این پرسش: ❓چی کار کنیم که خدا رو بزرگ ببینیم؟ ◻️خیلیا فکر می‌کنن مسیر شناخت خدا، از خود خدا شروع می‌شه و بعدش به معرفت اهل بیت علیهم السلام منتهی می‌شه؛ در حالی که طبق روایات باید گفت: ▫️معرفت خدا از معرفت اهل بیت علیهم السلام شروع می‌شه. ▫️امام باقر علیه السلام فرمود: 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا عبادت می‌شود و 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا شناخته می‌شود و 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا به وحدانیت و یگانگی پذیرفته می‌شود. ▫️امام صادق علیه السلام فرمود: 🍃ابن کَوّاء [از سران خوارج] خدمت امیرمؤمنان علی علیه السلام رسید و عرض کرد: ای امیر مؤمنان! معنای آیۀ «وَ عَلَى الأَعرافِ رِجالٌ یَعرِفونَ کلّاً بِسیماهُم؛ بر «اعراف» مردانى هستند كه هر یك از آن دو را از چهره شان می شناسند» چیست؟ 🍃حضرت فرمود: ماییم آن مردانی که بر اعراف هستند که یارانمان را به چهره می‌شناسیم 🍃و ما اعرافی هستیم که خدای عزّوجلّ شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت ما. 🍃ما اون اعرافی هستیم که خداوند عزّوجلّ در روز قیامت ما را [به خلقش] معرّفی می‌کند؛‌ 🍃پس وارد بهشت نمی‌شود مگر کسی که ما را بشناسد و ما هم او را بشناسیم 🍃و وارد آتش نمی‌شود مگر کسی که ما را نشناسد و ما هم او را نشناسیم. 🍃اگر خداوند تبارک و تعالی اراده می‌کرد، خودش را به مردم [بدون واسطه] می‌شناساند؛ 🍃امّا ما را به عنوان درهای [معرفت] و صراطِ [مستقیم] و راه خودش و آن جانبی قرار داد که از سوی آن به سمت خدا می‌روند. 🔺در دو قسمت از این روایت امیر مؤمنان علی علیه السلام به صراحت راه شناخت خدا رو شناختن اهل بیت علیهم السلام معرّفی می‌کنن: 1️⃣ یکی اون جایی که فرمود: «ما اعرافی هستیم که خدای عزّوجلّ شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت ما» 2️⃣ و یکی هم اون جایی که فرمود: «اگر خداوند تبارک و تعالی اراده می‌کرد، خودش را به مردم [بدون واسطه] می‌شناساند؛ امّا ما را به عنوان درهای [معرفت] و صراطِ [مستقیم] و راه خودش و آن جانبی قرار داد که از سوی آن به سمت خدا می‌روند». ⁉️چرا فکر کردیم برای رسیدن به معرفت خدا و معرّفی خدا به دیگران، باید مستقل از قرآن و روایات عمل کنیم؟ ⛔️به قدری توی شناخت خدا از خود خدا و اهل بیت علیهم السلام فاصله گرفتیم که اوضاعمون شده اینی که توی درسای خداشناسی دینیِ مدرسه و معارف دانشگاه و اصول عقاید حوزه می بینید. 👈خدایی رو معرفی می‌کنن که باهاش هیچ حسی نمی‌شه گرفت. ❓این همه درس دینی و معارف، چرا انگیزۀ بندگیِ خدا رو توی ماها زیاد نکرد؟ ‼️اگه امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود: «اگر پرده‌ها کنار برود، بر یقین من چیزی افزوده نخواهد شد»، این ویژگی، تنها برای امیرالمؤمنین علیه السلام نیست، برای همۀ اهل بیته. ❌حالا ما این اهل بیتی که نشستن روبروی خدا و دارن از فاصلۀ «فکانَ قابَ قَوسینِ اَو اَدنیٰ» تماشاش می‌کنن و خدا رو به ما معرفی می‌کنن، گذاشتیم کنار و یه شبحی رو با خیالات خودمون درست کردیم و داریم دربارَش حرف می‌زنیم و توصیفش می‌کنیم؟ ✅ خدایی که ما توی فطرتمون می‌شناسیم، فقط و فقط با خدایی که قرآن و اهل بیت علیهم السلام معرفی می‌کنن تطبیق داره. ⬅️ به همین دلیلم شما با خدای جوشن کبیر و خدای ابوحمزه، خیلی احساس نزدیکی می‌کنی تا این شبحی که به اسم خدا به ما معرفی کردن. 🔰این معنای اول معرفت خدا به وسیلۀ اهل بیت علیهم السلام بود. نوزدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌸🌸🌸🍃➖➖➖ 🌸 اینم پی‌دی‌اف درس نوزدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
019_درس_نوزدهم_خداشناستر_از_اهل.pdf
207.8K
درس نوزدهم: خداشناس‌تر از اهل بیت علیهم السلام کسی رو می‌شناسید؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌼🌼🌼 ✅ خلاصه‌ی بیستم: مدرسه اصلی توحید کجاست؟ کسی بلده؟ 🍃🌼🌼🌼 ☑️ داشتیم در باره این صحبت می‌کردیم که معنای معرفت خدا به وسیلۀ اهل بیت علیهم السلام چیه؟ ❌بحث سر این نیست که ما دو تا راه داریم: یکی شناخت خدا به صورت مستقل و یکی هم از راه اهل بیت علیهم السلام. 👈ما یه راه بیشتر نداریم. ▫️هیچ خدایی جز اونی که قرآن و اهل بیت علیهم السلام معرفی می‌کنن وجود نداره. ▫️امام باقر علیه السلام به دو نفر از یارانشون فرمود: 🍃به شرق عالم بروید و به غرب عالم بروید؛ نمی‌توانید علم صحیحی را پیدا کنید؛ مگر آن‌ که از ناحیۀ ما اهل بیت صادر شده باشد.🍃 🔺این روایت اگه در بارۀ هیچ علمی صدق نکنه، در بارۀ علم توحید که صدق می‌کنه. ❓پس چرا این قدر توی معرفت توحیدی، برای رفتن به طرف اهل بیت علیهم السلام این پا و اون پا می‌کنیم؟ ▫️آدم با عقلش می‌تونه خدا رو اثبات کنه؛ امّا اثبات خدا مرحلۀ اوله. نمی‌شه به این مرحله بسنده کرد: ✅ باید خدا رو شناخت. باید فهمید خدا کیه. 👆به این مرحله که می‌رسیم پای عقل می‌لنگه و نمی‌تونه پیش بره. ‼️نباید این نکته رو هم فراموش کرد که ماها نیازمند معرفت خداییم، نه اثبات خدا. ▫️اونی که نیازمند اثبات خداست، کافریه که هیچ اعتقادی به خدا نداره ▫️یا مسلمون شبهه‌زده‌ای که توی وجود خدا تردید کرده. ▫️اینا هم وقتی خدا براشون اثبات شد، نباید متوقف بشن، باید برن سراغ شناخت توصیفی خدا. ⬅️ این که «خدا هست» مشکل اصلی امروز ما نیست؛ این که «خدا کیست؟» مشکل ماست. ▫️شما وقتی وارد آیات و روایات می‌شید، شاید به جرأت بشه گفت که توی آیات و روایاتی که در بارۀ توحید وارد شده، ▫️هفتاد هشتاد درصد و حتّی بیشتر، دربارۀ معرفی خداست. ▪️این در حالیه که بیشتر حرفای ما و اختلافای ما توی نحوۀ اثبات خداست. 🔰ما وقتی می‌خوایم روش آموزش عقاید رو از اهل بیت علیهم السلام بگیریم، باید به میزان حساسیت‌هایی که اون بزرگواران در بارۀ مسائل مختلف داشتن توجه کنیم. 🍃«السَّلامُ عَلیٰ مَحالِّ مَعرِفَةِ اللّه»؛ 🍂سلام بر جایگاه های شناخت خداوند. ❓این مگه از همون فرازای اولیۀ زیارت جامعۀ کبیره نیست؟ ▫️ما وقتی می‌خوایم به خدا معرفت پیدا کنیم، باید از یه جایی شروع کنیم. ❓نقطۀ شروع کجاست؟ ▫️اهل بیت علیهم السلام. ❓مگه توی همین زیارت جامعه نمی‌خونیم «اَرکاناً لِتَوحیدِه»؟ ❔چطور می‌شه با یه استدلالای بی‌پایه، خودمون رو از این همه منبع عظیم توحیدی محروم کنیم؟ ⛔️به نظرم توی قیامت ما جز ناسپاس‌ترین امت‌ها محشور می‌شیم؛ امتی که کنار دریا دنبال آب می‌گرده؛ ولی به دریا نگاه نمی‌کنه. بیستم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌼🌼🌼🍃➖➖➖ 🌼 اینم پی‌دی‌اف درس بیستم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
020_درس_بیستم_مدرسه_اصلی_توحید_کجاست.pdf
203.4K
درس بیستم: مدرسه اصلی توحید کجاست؟ کسی بلده؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌷🌷🌷 ✅ خلاصه‌ی بیست و یکم: معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی چی؟ 🍃🌷🌷🌷 ☑️ داشتیم دربارۀ این صحبت می‌کردیم که وقتی می‌گیم باید برای رسیدن به توحید از راه اهل بیت علیهم السلام رفت، به چه معناست؟ 🔻یه روایت طولانی از امیرمؤمنان علی علیه السلام هست که به حدیث نورانیت معروفه و برای یه عمر مستی کردن بسه. ◻️روزی ابوذر از سلمان پرسید: ❔معنای معرفت امام امیرالمؤمنین علیه السلام به نورانیت چیست؟ ▫️سلمان گفت: ای جُندَب! [لقب ابوذر] بیا با هم برویم و از خود حضرت این سؤال را بپرسیم. ▫️به نزد حضرت آمدیم و گفتیم: ای امیر مؤمنان! به نزدت آمده‌ایم تا در بارۀ معرفت شما به نورانیت بپرسیم؟ ▫️حضرت فرمود: به جان خودم قسم که این معرفت بر هر زن و مرد مؤمنی واجب است. 🔻حتماً به این عبارت توجه کنید: ▫️حضرت به جان عزیزشون قسم خوردن که واجبه. این وجوب، زن و مرد هم نمی‌شناسه. ▫️سپس امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: ایمان کسی کامل نمی‌شود؛ مگر آن که به کُنه معرفت نورانی من دست پیدا کند. • وقتی که این گونه مرا شناخت، خدا قلبش را برای ایمان امتحان می‌کند • و به او برای اسلام شرح صدر می‌دهد • و او را عارف و بینا می‌کند • و اگر کسی در این معرفت کوتاهی کند، همانا اهل شک و تردید است. ▫️خدای عزیزمون فرمود: فمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهدیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ. پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید، دلش را به پذیرش اسلام می گشاید. ▫️شرح صدری که نشونۀ توجه خدا به بندشه، از خونۀ معرفت نورانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌گذره. ❓چرا این اندازه روی اصول دین و فروع دین شبهه تولید می‌شه و جوونای ما هم گرفتار این شبهه‌ها می‌شن؟ ▫️وقتی حضرت می‌فرمان: و مَن قَصَّرَ عَن مَعرِفَةِ ذَلِکَ فَهُوَ شَاک وَ مُرتَابٌ؛ کسی که در دست‌یابی به معرفت نورانی من کوتاهی می‌کنه، توی شک و تردیده. ‼️بفهمیم حضرت چی میگن. به راحتی از این عبارت می‌شه فهمید که: اگه معرفت نورانی حضرت رو به دست بیاریم، شک و شبهه و تردید دامنمون رو نمی‌گیره. ▫️حضرت در ادامه فرمودن: معرفت نورانی من همان معرفت خداوند عزوجل و معرفت خداوند عزوجل، همان معرفت نورانی من است. 🔰عظمت و بزرگی خدا رو کسانی می‌تونند درک کنند که مقام ماورائی اهل بیت علیهم السلام رو بشناسند. ✅ حدیث نورانیّت، خیلی طولانیه؛ امّا همین قدر بگم که با توجّه به ادامۀ این حدیث و احادیث دیگه‌ای که در بارۀ این موضوع داریم، 👈معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی شناخت مقام ماوراء انسانی این چهارده نور مقدّس. بیست و یکم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌷🌷🌷🍃➖➖➖ 🌷 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و یکم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
021_درس_بیست_و_یکم_معرفت_نرانی_اهل.pdf
222.2K
درس بیست و یکم:‌ معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی چی؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌺🌺🌺 ✅ خلاصه‌ی بیست و دوم: این قدر مهربونی،‌ توی ذهن کی جا می‌شه؟ 🍃🌺🌺🌺 ☑️ گفتیم باید خدا رو بزرگ دید تا خیلی از چیزایی که دنبالش هستیم و به خاطرش آفریده شدیم، به دست بیاد. ◻️بنا داریم از امروز بریم سراغ حجت خدا و با چراغی که اهل بیت علیهم السلام توی این راه روشن می‌کنن، خدا رو اون طور که هست، بشناسیم. 🔻وقتی قرآن رو باز می‌کنیم، اوّلین سوره‌ای که می‌بینیم سورۀ حمده: ☘بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ الحَمدُ للهِ‌ رَبِّ العالَمینَ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ مالِکِ یَومِ الدّینِ 🔺 اولین آیۀ قرآن که خودش توصیف خداست: بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ 👆این آیه یکی از قشنگ‌ترین توصیفای خداست و قرآن با اون شروع می‌شه. ▫️حتماً روایاتش رو شنیدید که «رحمان»، رحمت عام خداست که شامل همه می‌شه؛ هم کافر و هم مؤمن. ▫️«رحیم» هم رحمت خاص خداست که شامل مؤمنین می‌شه. ⛔️بعضیا فکر می‌کنن مصادیق رحمت عام، فقط نعمتایی مثل بارون و دریا و آسمون و خورشید و ماه و ... این جور چیزاست که هم کافرا ازش بهره می‌برن و هم مؤمنا. 👈در حالی که وقتی می‌ریم سراغ قرآن می‌بینیم که رحمت عامِّ خدا فراتر از این چیزاست؛ مثلاً خود "قرآن" رحمت عامه: ☘أو تَقولوا لَو أَنّا أُنزِلَ عَلَینا الکِتابُ لَکُنّا أَهدیٰ مِنهُم فَقَد جاءَکُم بَیِّنَةٌ مِن رَبِّکُم وَ هُدىً وَ رَحمَةٌ. 🌼یا نگویید: «اگر کتاب آسمانى بر ما نازل می شد، از آنها هدایت یافته تر بودیم»! اینک آیات و دلایل روشن از جانب پروردگارتان، و هدایت و رحمت براى شما آمد! 🔺مخاطب این آیه کفّار و مشرکین هستند. ◻️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم از مصادیق رحمت عام خدا هستن: ☘و ما أَرسَلناکَ إِلّا رَحمَةً لِلعالَمینَ. 🌼ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم. 🌀خیلی باید در بارۀ رحمان بودن خدا فکر کرد. ❌نباید رحمان بودن رو طوری معنا کرد که انگار خدا که می‌خواسته به مؤمنا و آدم خوبا نعمت بده، مجبور شده به آدم بدا هم بده. ⬅️ شما به نوع برخورد خدا با فرعون و دور و بریاش نگاه کنید. یه عالمه ازش مهربونی می‌چکه. ◻️دو تا از بنده‌های ویژه و خوبش رو به صورت خصوصی می‌فرسته سراغ فرعون و دستور می‌ده که باهاش درست برخورد کنید. ☘فقولا لَهُ قَولاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَو یَخشىٰ. 🌼امّا به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد! ‼️دقت کنید. فرعون و دور و بریاش کافر عادی نیستند، نماد کفر و عنادن؛ امّا خدا رحمتش چقدر عامه که شامل حال اینا هم می‌شه؟ 🔰رحمان بودن خدا رو فراموش نکنیم، برای اینه که توجّه به صفت رحمانیت الهی، نوع برخورد ما با آدما رو عوض می‌کنه. 🚫اگه محبّت و مهربونی ما فقط شامل حال آدم خوبا بشه، از خدا فاصله گرفتیم. ◻️اهل بیت علیهم السلام این طوری نبودن. آدمای بدم از مهربونی و رحمت اهل بیت علیهم السلام بهره‌ها داشتن. ◻️توی جریان جنگ احد داریم که حضرت رو هدف قرار داده بودن و خون از صورتشون جاری بود و در همون حال داشتن می‌گفتن: 🍃«اللّٰهُمَّ اهدِ قَومی فَإِنَّهُم لا یَعلَمونَ؛ خدایا! قوم من را هدایت کن که اینها نمی‌دانند».🍃 🔺اینا همه همون جنبه‌های رحمانیته که توی اهل بیت علیهم السلام نمود پیدا کرده. ‼️یه کم خودمون را با پیغمبر که باید الگوی ما باشه، مقایسه کنیم و ببینیم کجای کاریم؟ بیست و دوم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌺🌺🌺🍃➖➖➖ 🌺 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و دوم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
022_درس_بیست_و_دوم_این_قدر_مهربونی،‌(1).pdf
236.9K
درس بیست و دوم: این قدر مهربونی،‌ توی ذهن کی جا می‌شه؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌹🌹🌹 ✅ خلاصه‌ی بیست و سوم: چرا باورمون نمی‌شه خدا این قدر مهربونه؟ 🍃🌹🌹🌹 ☑️ داشتیم در بارۀ رحمان و رحیم حرف می‌زدیم. ⛔️گاهی اوقات ما توی تفسیر دین به قدری سطح نگاهمون رو پایین میاریم که با یه آیه یا یه روایت کلّ دین رو تفسیر می‌کنیم، بدون این که به آیات و روایات دیگه توجه کنیم؛ 👇مثل این آیۀ معروف: ☘محَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلى الکفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم. 🌼محمّد صلی الله علیه و آله فرستادۀ خداست و کسانى که با او هستند، در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربان‌اند. ▫️بعضیامون این آیه رو طوری برداشت می‌کنیم که انگار در برابر کفار هیچ مهربونی و نرمشی نباید وجود داشته باشه، ▫️اگه این برداشت درسته، پس این همه برخورد ملایم و نرمی که رسول خدا صلی الله علیه و آله با مشرکین و کفار داشتند، چی می‌شه؟ 👇به این آیه توجه کنید: ☘و إِن أَحَدٌ مِنَ المُشرِکینَ استَجارَک فَأَجِرهُ حَتّىٰ یَسمَعَ کلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبلِغهُ مَأمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُم قَومٌ لایَعلَمون. 🌼و اگر یکى از مشرکان از تو پناهندگى بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد)! سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهى ناآگاهند! 🔺شأن نزول این آیه در بارۀ مشرکینی هست که خدا دستور جنگیدن با اونا رو داده و توی آیات قبل گفته بعد از این که ماه‌های حرام تمام شد، هر کجا پیدا کردید، اینا رو بکشید؛ ▫️امّا همین خدا برای همین مشرکا می‌گه اگه کسی از اینا خواست پیام خدا رو بشنوه، بهش اجازه بده 👆این یه مهربونی. ▫️اگه پناهش دادی، نکنه بترسونیش. نه، بذار حرف خدا به گوشش بخوره 👆این یه مهربونی دیگه. ▫️حرف خدا رو که شنید، بازم باهاش تند برخورد نکن. اون رو برسون به جایی که احساس امنیت کنه 👆اینم یه مهربونی. ⁉️پیغمبر من! چرا این طوری باید برخورد کنی؟ «ذلِکَ بِأَنَّهُم قَومٌ لا یَعلَمونَ» چون اینا نمی‌دونن. ⬅️ رحمت رحمانیه خیلی عجیبه. وقتی آدم بهش فکر می‌کنه، تازه متوجه می‌شه که چه‌قدر از خدا و اهل بیت علیهم السلام فاصله گرفته و چه‌قدر دین رو اشتباه فهمیده. ▫️آره، توی دین برخورد تند و خشن هم هست، ▫️خدا اهل انتقام هست، عذاب داریم، جهنّم هست؛ ❔اما برای کی؟ توی چه مرحله‌ای؟ ❔قوم نوح رو هم عذاب داد؛ اما کِی؟ ‼️950 سال یه پیغمبر حرف می‌زنه و دعوت می‌کنه، قبول نمی‌کنن، بعدش خدا عذابشون می‌کنه. 🔰یکی از حُسنای بزرگ توحید توصیفی اینه که در عین حالی که آدم داره عقایدش رو مبتنی بر اون چیزی که خدا و اهل بیت علیهم السلام گفتن تنظیم می‌کنه، کاملاً حس می‌کنه که اخلاقش هم داره اصلاح می‌شه. ❌اصلاً اصلاح عقیده اگه منجر به اصلاح اخلاق نشه، به چه درد می‌خوره؟ ❓توی این دو درسی که بحث توحید توصیفی رو شروع کردیم، به خودتون دقت کنید، ببینید آیا این بحثا روی انگیزه‌های اخلاقی و رفتاریتون اثر داشته یا نه؟ بیست و سوم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌹🌹🌹🍃➖➖➖ 🌹 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و سوم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
023_درس_بیست_و_سوم_چرا_باورمون_نمی‌شه.pdf
211.6K
درس بیست و سوم: چرا باورمون نمی‌شه خدا این قدر مهربونه؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌻🌻🌻 ✅ خلاصه‌ی بیست و چهارم: این همه فاصله بین ما و اهل بیت علیهم السلام؟ چرا؟ 🍃🌻🌻🌻 ☑️ از دو درس قبل نشستیم سر سفرۀ توحید توصیفی که قرآن و روایات برامون پهن کردن. 🔰اوّلش فکر نمی‌کردم که این قدر روی رحمت رحمانیه متوقف بشیم؛ امّا حالا می‌بینم نمی‌شه به این راحتی ازش عبور کرد و چقدر هم نیاز داریم به تأمل و دقت دربارۀ این رحمت. ◻️یه آیه‌ای توی قرآن هست که وقتی آدم بهش فکر می‌کنه، واقعاً دوست داره بمیره برای این خدایی که این قده بنده‌هاش رو دوست داره و دوست نداره حتّی بنده‌های بدشم، ازش رو برگردونن و راه دیگه‌ای رو طی کنن: ☘إنَّما الصَّدَقاتُ لِلفُقَراءِ وَ المَساکینِ وَ العامِلینَ عَلَیها وَ المُؤَلَّفَةِ قُلوبُهُم وَ فی الرِّقابِ وَ الغارِمینَ وَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ابنِ السَّبیلِ فَریضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ. 🔺بر اساس این آیه، یکی از مصارف زکات برای اینه که باهاش دل غیرمسلمونا رو نرم کرد تا بیان و مسلمون بشن: ▫️المُؤَلَّفَةِ قُلوبُهُم ▫️مسلمون زحمت می‌کشه، عرق می‌ریزه، شب و روزش رو صرف می‌کنه یه پولی به دست میاره بعدش خدا می‌گه بخشی از این رو به عنوان زکات بده. ▫️حالا حاکم شرع می‌خواد اینا رو خرج کنه. ▫️اون رو هم خدا مشخص می‌کنه که چه جوری خرجش کن. ▫️اون جاییش که خدا حکم می‌کنه به فقیر یا بدهکار یا کسی که توی راه مونده بده، حرفی نیست؛ ▫️امّا این که پول زحمت مسلمون رو می‌ذاره کف دست کسی که مسلمون نیست برای این که دلش نرم بشه (حالا آیا مسلمون بشه یا نه هم معلوم نیست)‌ این خیلی حرفه. ❔خدایا! آدم شدن ماها چقدر برات مهمّه که هر کاری می‌کنی تا ماها بیایم به سمتی که رشد و کمالمون در گرو اونه؟ ◻️این رحمت رحمانیه، خیلی قشنگ‌تر از اون چیزیه که تا حالا توی ذهنمون بوده. در بارۀ این موضوع خیلی کم گفته شده. 👇مثلاً این آیه رو شما خیلی شنیدید: ☘فلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفسَکَ عَلىٰ آثارِهِم إِن لَم یُؤمِنُوا بِهذا الحَدیثِ أَسَفاً. 🌼گویى می خواهى به خاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کنى اگر به این گفتار ایمان نیاورند! 🔺خدا داره پیغمبرش رو دلداری می‌ده: ❕حبیب من!‌ عزیز من! پیغمبر من! ❔داری با خودت چی کار می‌کنی؟ ❔چرا داری خودت رو دق مرگ می‌کنی؟ برای چی؟ ❔برای این که اینا به قرآن ایمان نمیارن؟ ▫️همین کافرا و مشرکا و یهودیا و مسیحیا. ▫️پیغمبرمون به قدری دلش برای اینا می‌سوزه و غصه‌شون رو می‌خوره که داره دق مرگ می‌شه. ▫️توی تاریخ وقتی آدم می‌بینه که حضرت از چه کسایی بعد فتح مکه، گذشت کردند، دلش زیر و رو می شه. ⁉️این همه فاصله بین ما و بین اهل بیت علیه السلام؟ چرا؟ ‼️یکی از کسایی که مشمول مهربونی خدا شده و قصَّش بدجور دل آدم رو می‌بره قصۀ «صفوان بن امیه»، از دشمنان سرسخت رسول خدا، هستش. ⏮ می‌تونید تو فایل پی دی اف شرح این داستان و موارد مشابه‌ش رو بخونید. بیست و چهارم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌻🌻🌻🍃➖➖➖ 🌻 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و چهارم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
024_درس_بیست_و_چهارم_این_همه_فاصله.pdf
211.3K
درس بیست و چهارم: این همه فاصله بین ما و اهل بیت علیهم السلام؟ چرا؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌸🌸🌸 ✅ خلاصه‌ی بیست و پنجم: آیا خدای ما و خدای قرآن، یکیه؟ 🍃🌸🌸🌸 ‼️چقدر خدایی که توی مدرسۀ قرآن و اهل بیت علیهم السلام داریم می شناسیم، با خدایی که توی ذهنمون جا داده بودیم و به دلمونم زور کرده بودیم که قبولش کنه فرق داره. ☑️ می‌خوایم از این درس بریم سراغ رحمت رحیمیه؛ رحمتی که مختص مؤمنینه. 🔻بریم سراغ یه آیه در بارۀ رحمت رحیمیه: ☘وَ إِذا جاءَکَ الَّذینَ یُؤمِنونَ بِآیاتِنا فَقل سَلامٌ عَلَیکُم کَتَبَ رَبُّکُم عَلىٰ‏ نَفسِهِ الرَّحمَةَ أَنَّهُ مَن عَمِلَ مِنکُم سوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِن بَعدِهِ وَ أَصلَحَ فَأَنَّهُ غَفورٌ رَحیمٌ. 🌼هر گاه کسانى که به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، به آنها بگو: سلام بر شما! پروردگارتان، رحمت را بر خود فرض کرده هر کس از شما کار بدى از روى نادانى کند، سپس توبه و اصلاح (و جبران) نماید، (مشمول رحمت خدا مى‏شود چرا که) او آمرزنده مهربان است. 🔺در بارۀ این آیه جفا شده. ▫️توی این آیه خداوند داره در بارۀ بخشش گناه مؤمنین حرف می‌زنه؛ ▫️یعنی همون رحمت رحیمیه ▫️و این بخشش رو اختصاص می‌ده به گناهانی که از روی جهل انجام شده. ▫️حالا با استناد به همین آیه خیلی زود بعضیا به این جوونا و نوجوونای بیچاره می گن: ⛔️«حواستون باشه ها، فکر نکنید اگه عمدی گناه کردید، خدا شما رو می بخشه ها. خدا به صراحت داره می گه گناهانی رو که از سر جهل انجام دادید می بخشه». 🍃امام صادق علیه السلام در بارۀ همین آیه این روایت رو فرمودند: • هر گناهی که بنده انجام می دهد؛‌ حتّی اگه به گناه بودن آن علم داشته باشد، • باز هم چون در ذهنش خطور کرده که معصیت پروردگارش را انجام دهد [باید گفت که این گناه را] جاهلانه انجام داده است. • در بارۀ همین نوع از جهل، خداوند تبارک و تعالی آنجا که حرف یوسف به برادرانش را نقل می کند،‌ فرموده: «هَل عَلِمتُم ما فَعَلتُم بِيوسُفَ وَ أَخيهِ إِذ أَنتُم جاهِلونَ؛آيادانستيد بايوسف وبرادرش چه کرديد، آنگاه که جاهل بوديد؟!» ‼️اگه درست توی قرآن و روایات بگردید، می‌بینید که جهل هم با عمد جمع می شه و هم با علم: 👈طبق روایات و استعمالای مختلف جهل توی قرآن معلوم می‌شه که جاهل اصلی کسیه که نتونه بر نفسش غلبه کنه و گناهی رو انجام بده. 🔰تو آیه 68 تا 70 سوره فرقان دقت کنید! ▫️طرف زنا کرده، خدا بهش وعده داده که عذابت می کنم، خوارت می کنم، عذاب تو چند برابر هم هست، یه عذاب عادی نیست. ▫️خوب که خط و نشونش رو می‌کشه، می گه حالا توبه کن، ایمان بیار، دو تا کار خوبم بکن، من می بخشمت. ▫️چه قدر ناز می خره این خدا! ▫️چه قدر ناز می کشه! ▫️این خدا چه قدر فرق داره با خدایی که ما می شناسیمش. بیست و پنجم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌸🌸🌸🍃➖➖➖ 🌸 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و پنجم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇