eitaa logo
محسن عباسی ولدی
54.5هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.5هزار ویدیو
343 فایل
زیر مجموعهٔ کانون فرهنگی_تبلیغی آیین فطرت توحیدی کانال ‌زیر نظر مستقیم حاج آقا عباسی ولدی اداره ‌می‌شود. کانال ها و آدرسهای کانون: ktft.ir/v سایت و ادمین فروش انتشارات آیین فطرت: ketabefetrat.com @foroosh_fetrat ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 قسمت قبلی رو (اینجا) بخونید. 🔸قسمت چهارم: سلام وقتتون بخیر و نماز روزه‌هاتون قبول ✍🏻. امسال در ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتم که به صورت مستقیم دربارۀ برخی از مسائل تربیتی با شما حرف بزنم. تا به حال سه جلسه در خدمتتون بودم. امروز هم اگه خدا بخواد جلسۀ چهارم رو در خدمتتون خواهم بود. قبل از شروع جلسۀ چهارم از کسایی که جلسات قبل رو مطالعه نکردند، درخواست می‌کنم حتما به این نشونی‌ها مراجعه و مطالب رو مطالعه کنند. 📋لیست قسمت‌ها ساعت 11:20 در کانال @abbasivaladi منتظرتون هستم. @abbasivaladi
بسم الله الرحمن الرحیم در جلسۀ گذشته گفتیم که شناخت خدا،‌ رسول خدا و حجت خدا فطریه. یعنی این شناخت در گِل ما گذاشته شده. در یک کلمه باید گفت همۀ‌ دین فطریه. باور به این مطلب نگاه ما رو به تربیت زیر و رور می‌کنه. در این صورت ما در تربیت به دنبال عوامل و موانع شکوفایی فطرت خواهیم بود تا عوامل رو تقویت و موانع رو کنار بزنیم. راستی برای این که یادآوری بشه که چی شد ما به بحث فطرت رسیدیم، مطلب بعدی رو بخونید. @abbasivaladi
در جلسۀ اول گفتیم متقی شدن یکی از فلسفه‌های تصریح شدۀ روزه در قرآنه و قرآن وقتی اهل تقوا رو در اول سورۀ بقره می‌خواد معرفی کنه، ایمان به غیب داشتن رو به عنوان اولین ویژگی اونا می‌گه؛ اما متاسفانه حسابی علوم مادیگرا دارند ما رو از غیب غافل می‌کنند. در حالی که ایمان به غیب برگ برندۀ ما در تربیته،‌ همون علوم دارند طوری استدلال می‌کنند که ما به این نتیجه برسیم دربارۀ امور غیبی نباید با بچه‌ها حرف زد؛ یعنی به طور کلی پای امورغیبی رو از متن تربیت بچه‌ها بیرون کشیدند. این جا یه سؤال پیش اومد که مگه بچه‌ها از غیب چیزی هم می‌فهمند که بخوایم ایمان به غیب رو یکی از دغدغه‌هامون در مسیر تربیت اونا قرار بدیم؟ برای جواب این سؤال بود که بحث فطرت رو شروع کردیم. @abbasivaladi
قبل از این که بحث رو ادامه بدم از همۀ کسایی که به مطالعۀ بیشتر در این زمینه علاقمند هستند،‌ درخواست می‌کنم حتما حدیث یازدهم از کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی رحمة‌الله علیه رو مطالعه کنند. برای کسی که می‌خواد در حوزۀ تربیت کار کنه، مطالعه این بخش از کتاب شرح چهل حدیث، مثل نون شب واجبه. بنده جای دیگه‌ای جز تو این کتاب ندیدم که فطرت این قدر عمیق و دقیق و خلاصه بیان بشه. حتما لازمه با دقت و چند بار خونده بشه. اگه خواستید دربارۀ فطرت بیشتر مطالعه کنید به این کتاب‌ها هم مراجعه کنید: 🖌از استاد شهید مرتضی مطهری 📖 فطرت 📖فطرت در قرآن 📖 فطرت و تربیت 📖 فطری بودن دین 🖌آیت الله جوادی آملی 📖 فطرت در قرآن 🖌علامه طباطبایی 📖 ترجمۀ المیزان، ج 16، ص 266. 🖌 آیت الله مصباح یزدی، 📖معارف قرآن، جلد اول، بحث خداشناسی. @abbasivaladi
اما در ادامه امروز می‌خوایم بگیم نه تنها معرفت خدا فطریه، محبت خدا و اولیای خدا هم فطریه. اجازه بدید این بحث رو با یه آیه از سورۀ حجرات‌ شروع کنیم. نه، بذارید قبل از این که آیه رو بگم یه بار دیگه عهدی رو که با هم بستیم و هم قسم شدیم که فراموشش نکنیم یادآوری کنم؟ خودتون یادتون هست؟ 🤝 همه با هم، هم‌قسم شدیم که از ابتدا تا انتهای این بحث حواسمون باشه هر وقت آیه‌ای رو از قرآن خوندیم، یعنی داریم عین حرف خالق انسان رو می‌خونیم. هر وقت حدیثی رو خوندیم، یعنی داریم حرف کسی رو می‌خونیم که از طرف خالق انسان، بر ما حجته، کسی که خدا حرف اون و حرف خودش رو یکی دونسته. قرآن حرف یه دانشمند نیست، حدیث حرف یه نخبۀ دانشگاهی یا حوزوی نیست. کسایی که این عهد رو قبول کردند همین الان برای امضای اون یه صلوات بفرستند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم @abbasivaladi
حالا که عهدمون رو تجدید کردیم، بریم سراغ آیۀ هفت سورۀ حجرات: وَ اعلَموا أَنَّ فيكُم رَسولَ اللّهِ لَو يُطيعُكُم فی‏ كَثيرٍ مِنَ الأَمرِ لَعَنِتُّم وَ لكِنَّ اللّهَ حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ وَ زَيَّنَهُ فی‏ قُلوبِكُم وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ أُولئِكَ هُمُ الرّاشِدونَ. و بدانيد رسول خدا در ميان شماست هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دل‌هايتان زينت بخشيده و [به عكس] كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگان‌اند! «حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ» «حَبَّبَ» یعنی محبوب کرد. محبوبِ کی؟ «إلَيكُمُ» محبوب شما. چی رو محبوب کرد؟ «الإيمانَ» ایمان رو. این آیه صراحتا داره می‌گه خدا ایمان رو محبوب شما قرار داد. محبت ایمان، تو دل شماست. برای به دست آوردن اصل این محبت هم شما تلاشی نکردید. خدا لطف کرد و این محبت رو در دل شما قرار داد. @abbasivaladi
این قرآنه که داره به این صراحت با ما حرف می‌زنه. خدا از ما خواسته به چه چیزهایی ایمان بیاریم؟ ایمان به خودش، به کتاب آسمونیش، به پیامبرانش، به آخرت، به فرشته‌ها، ایمان به غیب و ... خدا کارش رو بلده. اگه به ما گفته ایمان بیارید، محبت ایمان رو هم در دلمون قرار داده. یعنی ما رو طوری آفریده که این امور رو دوست داشته باشیم و دوست داشته باشیم که بهشون ایمان بیاریم. @abbasivaladi
تازه خدا می‌گه «وَ زَيَّنَهُ فی‏ قُلوبِكُم» ای قربونت برم خدای من! چه می‌کنی با ما؟ معرفت رو که فطری کردی،‌ محبت رو هم که فطری کردی، حالا یه کاری کردی باهام که وقتی به ایمانی که تو قلبم وارد شده، نگاه کردم بگم چقدر قشنگه! تو ایمان رو توی دل من زیبا کردی، زینت بخشیدی. خدا هستی و خدایی کردن رو بلدی. وقتی به ما می‌گی ایمان بیاریم،‌ قبلش مقدمه‌ش رو فراهم می‌کنی. من باید یه شناخت قبلی داشته باشم. نمی‌شه که تو من رو به چیزی دعوت کنی که به طور کلی باهاش غریبه‌ام. پس یه معرفت فطری بهم می‌دی تا وقتی با دعوت انبیاء روبرو شدم،‌ دعوت اونا جنبۀ یادآوری داشته باشه. من باید به چیزی که دعوتم کردی تمایل داشته باشم، پس یه محبت فطری هم بهم می‌دی تا اون دنیا بهونه نگیرم که خدایا تو من رو به چیزی دعوت کردی که دوستش نداشتم. چقدر کارت درسته خدای مهربون و حکیم من! @abbasivaladi
«وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» نه، نه،‌ هنوز تموم نشده. خدا کارش خیلی درست‌تر از این حرفاست، خیلی. «کَرَّهَ» یعنی ناخوشایند کرد، کاری کرد که محبوب نباشه. برای کی؟ «إِلَيكُم» برای شما. چی رو؟ «الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» کفررو، خروج از طاعت رو، معصیت و گناه رو. ‼️چی فکر کردی دربارۀ خدا؟ ‼️فکر کردی حکمت خدا هم مثل حکمت ماست؟ ‼️چقدر خدا رو دست کم گرفتیم! 📣آهای بنده‌های من! من اگه شما رو به طرف خودم دعوت کردم،‌ قبلش بهتون معرفت فطری دادم، محبت فطری رو هم عطا کردم؛ کاری هم با دلتون کردم که از کفر و فسق و عصیان بدتون بیاد. دیگه چی می‌خواید بهتر از این؟ @abbasivaladi
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. می‌خوام یه قسمت از دعای اول صحیفۀ‌ سجادیه رو بخونیم. تو این ماه مبارک می‌خوایم عملا توبه کنیم. توبه کنیم از بی‌اعتنایی به معدن‌های پر از درّ و یاقوت حکمت. توبه کنیم از این که قرآن خوندیم ولی باهاش زندگی نکردیم. توبه کنیم از این که حدیث رو کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ حرف غریبه‌ها. توبه کنیم از این که صحیفۀ سجادیه تو خونه‌مون بود ولی حتی یه بار بهش مراجعه نکردیم. توبه کنیم از این که دعاها رو خوندیم؛ اما فقط برای این که ثواب ببریم یا حاجت بگیریم. دعا نخوندیم که راه زندگی رو پیدا کنیم. دعا نخوندیم که خدا رو بهتر بشناسیم. بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. گردن‌هامون رو کج کنیم و بگیم اومدیم در خونۀ‌ شما معرفت پیدا کنیم. فهمیدیم که جایی جز در خونۀ شما خبری نیست. آماده‌اید؟ @abbasivaladi
امام سجاد علیه السلام در دعای اول صحیفۀ‌ سجادیه در همون اوایل دعا به خدا عرض می‌کنند: «اِبتَدَعَ بِقُدرَتِهِ الخَلقَ ابتِداعاً وَ اختَرَعَهُم عَلىٰ‏ مَشِیتِهِ اختِراعاً ثُمَّ سَلَکَ بِهِم طَریقَ اِرادَتِهِ وَ بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ.» موجودات را به قدرتش آفرید، آفریدنی بی مانند؛ و آفریده‌ها را به اراده‌اش ساخت، ساختنی بی مثال. آن‌گاه، همۀ آن‌ها را در مسیر خواستۀ خود راهی کرد و در راه محبتش برانگیخت. به به! به به! «بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ» بعث، یعنی به حرکت در آوردن، برانگیختن خدا ما رو به حرکت درآورده. گفته بنده‌های من بلند شید راه بیفتید. تو چه راهی؟ «فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ» تو راه محبت خودش. جون همه‌مون فدات آقاجان! @abbasivaladi
چه خدای مهربونی هستی تو! معرفت دادی، محبت ایمان دادی، کراهت از کفر و فسوق عصیان دادی، دستمون رو هم گرفتی و بلندمون کردی و حرکتمون دادی. دیگه چی کار نکردی برامون خدا! چقدر این دو تا سؤال جدی‌تر می‌شه: ⁉️عوامل شکوفایی فطرت چه چیزهایی هستند؟ ⁉️موانع شکوفایی فطرت چه چیزهایی هستند؟ @abbasivaladi
«حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ» می‌دونید یکی از مصادیق اصلی محبت ایمان که تو آیۀ هفت سورۀ حجرات بود چیه؟ بذارید بحث امروز رو با یه حدیث که تیر خلاص به قلب همه‌مونه تموم کنیم. این حدیث رو مرحوم کلینی در کافی می‌آره. امام صادق علیه السلام دربارۀ مصداق ایمان که در این آیه اومده فرمودند: ‏ يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ‏.( الكافي، ج‏1، ص: 426) این جا اذان شد. التماس دعا یاعلی @abbasivaladi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایی غیر از من انتخاب کنید‼️ 💠 سلسه کلیپ‌های تفسیر موضوعیِ ۶ 🔸ببینید، عمل کنید و انتشار دهید. 👌کیفیت اصلی (کلیک کنید) @abbasivaladi
«اللّهم أغنِ کلّ فقیر» را که می‌خوانم، یاد تو می‌افتم. آیا می‌شود این دعا برای کسی به اجابت برسد، بدون آن که به عشق تو دست یابد؟ کیست که بدون عشق تو از دام فقر رها شده و بی‌نیاز گشته؟ اصلاً به جز عشق تو به چه چیزی ثروت می‌گویند؟ گیرم همۀ عالم درّ و یاقوت شوند و به دست کسی بیفتد که محتاج درهمی بوده. داشته‌های دنیاییِ این چنین، برای کسی که عاشق تو نیست، خیر است یا شر؟ درخواست ثروتمند شدن او از خدا، دعاست یا نفرین؟ از نگاه من «اللّهم أغنِ کلّ فقیر» یعنی خدا کند هر کسی که عاشق تو نیست، دیوانۀ تو شود. تو هم برای ما فقیران دعا کن تا به ثروت بی‌انتهای تو دست پیدا کنیم. شبت بخیر همۀ‌ ثروتم! @abbasivaladi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨سحر هفتم 🎙 سید رضا نریمانی @abbasivaladi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام وقتتون بخیر و نماز روزه‌هاتون قبول از ابتدای ماه مبارک تا الان چهار جلسه در خدمت شما بودم و امروز بناست اگه خدا بخواد در جلسۀ پنجم ادامۀ بحث رو با شما در میون بذارم. همراهی شما با یه بحث معرفتی نشون می‌ده که وظیفۀ امثال بنده در قبال شما چقدر سنگینه. تو این ماه عزیز دعا کنید که بتونم از عهدۀ این وظیفۀ سنگین بربیام. اگه از کسایی هستید که هنوز جلسات قبل رو مطالعه نکردید، قبل از شروع جلسه، حتما به این نشونی‌ها مراجعه و مطالب رو مطالعه کنید. قسمت اول 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14787 قسمت دوم 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14816 قسمت سوم 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14880 قسمت چهارم 👇 https://eitaa.com/abbasivaladi/14897 ساعت 11:20 در کانال @abbasivaladi منتظرتون هستم. @abbasivaladi
بسم الله الرحمن الرحیم اجازه بدید در ابتدا خلاصه‌ای از مطالبی که تا جلسۀ قبل گفته شد رو خدمتتون عرض کنم. 🔹 مراقب باشیم دین رو صرفا زمینی تبیین نکنیم. 🔸 از پیش خودمون برای احکام از جمله روزه،‌ فلسفه نبافیم. 🔹قرآن صراحتا می‌گه روزه برای اهل تقوا شدن ماست. 🔸 قرآن به صراحت می‌گه از اصلی‌ترین ویژگی‌های اهل تقوا ایمان به غیبه. 🔹 پس یکی از نشونه‌های این که روزه در ما اثر کرده یا نه، بیشتر شدن ایمان ما به غیبه. 🔸ایمان به غیب،‌ برگ برندۀ تربیت دینیه. 🔹 عده‌ای که فکر مادی دارند، با دلایل واهی، ایمان به غیب رو از صحنۀ تربیت بیرون کردند. 🔸انسان با فطرت معرفت و محبت به خدا و خدایی‌ها به دنیا می‌آد. 🔹 فطرت یعنی نوع آفرینش. 🔸 اصل ایمان در فطرت انسان وجود داره. 🔹 پس این که آیا بچه‌ها غیب رو می‌فهمند یا نه، سؤال انحرافیه. @abbasivaladi
❓سؤال: هر چی تا این جا دربارۀ فطرت گفتید، موضوعش انسان بود. در حالی که شما می‌خواستید بگید از مسائل غیبی با بچه‌ها هم صحبت کنید. آیا دلیلی وجود داره که بچه‌ها هم فطرت دارند؟ ✅جواب: 1️⃣وقتی در آیات و احادیث به صورت مطلق دربارۀ فطرت و نوع آفرینش انسان گفته می‌شه که معرفت و محبت فطری به خدا و خدایی‌ها داره، این شامل همۀ‌ انسان‌ها می‌شه، مگر این که دلیلی وجود داشته باشه به ما بگه فطرت انسان در کودکی فعال نیست و مثلا از یه سن خاصی به بعد بروز می‌کنه. 2️⃣ثانیا احادیثی وجود داره که به صراحت می‌گه بچه‌ها فطرت دارند. از کنار این احادیث نمی‌شه به راحتی گذشت. @abbasivaladi
قبل از این که اون احادیث رو خدمتتون عرض کنم خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید: بعضی‌ها شاید از این که فضای بحث ما خیلی داره معرفتی می‌شه خسته بشن؛ اما هیچ وقت فراموش نکنید دلیل این که بعضی از حرف‌های به ظاهر علمی، تونسته برگ‌های برندۀ ما در تربیت رو ازمون بگیره، دقیقا بی‌اطلاعی از همین مباحث معرفتیه. اگه بحثی که در این چند روزه داریم، برای همه واضح و آشکار بود، دیگه کسی نمی‌تونست به ما نسخه بده که به طور کلی با بچه‌ها دربارۀ امور غیبی حرف نزنید، چون اونا این حرف‌ها رو نمی‌فهمند. این حرف‌ها از مبانی اصلی ما در تربیته، اگه ازش بی‌خبر باشید، بقیه راحت می‌تونند گولتون بزنند. ماها با علم‌نمایی خیلی از حرف‌های غریبه‌ها از یه عالمه راهکار تربیتی نقد و آسون و میان‌بُر محروم شدیم. چرا؟ چون حوصلۀ مباحث معرفتی رو نداشتیم. پس خواهش می‌کنم حوصله کنید و با دقت این مباحث رو بخونید. @abbasivaladi
1️⃣ روایت اول عَن أَبِي عَبدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَا مِن مَولُودٍ يُولَدُ إِلَّا عَلَى الفِطرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ يُهَوِّدَانِهِ‏ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِه‏ (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص 49) امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مولودی نیست مگر این که بر فطرت به دنیا می‌آد، پدر و مادرش همون‌هایی هستند که او رو یهودی یا مسیحی یا مجوسی می‌کنند. به تعبیر «مولود» دقت کنید. مولود رو اگه بخوایم خیلی فارسی ترجمه کنیم باید بگیم نوزاد. @abbasivaladi
این روایت با یه مضمون مشترک و با اختلاف خیلی جزئی، هم در کتب حدیثی ما اومده و هم در کتب اهل سنت؛ مثل _ مسند احمد بن حنبل، ج16، ص 173؛ _ صحیح بخاری، ج 2، ص 426؛ صحیح مسلم، ج 4، ص 2047؛ سنن ابی داود، ج 4، ص 2014. البته در کتب اهل سنت این روایت از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که عبارتش با نقلی که از شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آوردیم یه تفاوت کوچیک داره که در معنا تفاوتی ایجاد نمی‌کنه. تو کتب اهل سنت معمولا این طوری این روایت نقل شده: «كُلُّ مَولودٍ يولَدُ عَلَى‏ الفِطرَةِ حَتّىٰ يَكونَ أَبَواهُ يُهَوِّدانِهِ وَ يُنَصِّرانِهِ وَ يُمَجِّسانِهِ» @abbasivaladi