eitaa logo
محسن عباسی ولدی
56.4هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
348 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام #محسن_عباسی_ولدی متخصص | نویسنده | مدرّس 🌱 مسائل تربیتی و سبک‌زندگی‌دینی 🌐 پایگاه‌های اطلاع رسانی: ktft.ir/v 📬 ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi 📱نشـانی صفحات مجازی حاج‌آقا در پیام‌رسان‌ها: @abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌼🌼🌼 ✅ خلاصه‌ی چهاردهم: چرا سرِ رسیدن به خدا مسابقه نمی دیم؟ 🍃🌼🌼🌼 ☑️ سؤالی که از اوّل درسا برای همه تون پیش اومده بود، این بود: چی کار کنیم که خدا رو بزرگ ببینیم؟ 👈بنده هم می گفتم صبر کنید تا عطش بیشتری برای پیدا کردن جواب این سؤال ایجاد بشه. ▫️توی ادامۀ درسا ما می خوایم بریم سراغ پاسخ این سؤال؛ امّا قبلش بذارید بازم توقفی داشته باشیم و به یه دغدغه ای که برای بعضیا پیش اومده جواب بدیم. ‼️اون دغدغه اینه: چقدر این راه، راه پر پیچ و خمیه! هر طرف رو که می خوای بگیری، می بینی یه طرف دیگه روی زمینه. ▫️مطالعه می کنی،‌ تکبّر میاد. ▪️مطالعه نمی کنی، جهل دامنت رو می گیره. ▫️عبادت می کنی، مبتلا به عُجب می شی. ▪️عبادت نمی کنی، غرق غفلت می شی. ▫️میای به هیچ بودن خودت فکر کنی، ناامید می شی. ▪️می خوای ناامید نشی، برای همینم خودت رو کسی حساب می کنی؛‌ ولی از خدا غافل می شی. ▫️به بزرگی خدا می خوای توجه کنی، می بینی نمی تونی باهاش صمیمی بشی. ▪️می خوای باهاش صمیمی بشی، می بینی ادب بندگی رو دیگه مراعات نمی کنی. ✔️ بله، کاملاً درسته. راه پر پیچ و خمیه، باریکه، طی کردنش مشکله. ✖️ اینا رو نمی گم که ناامید بشید، می گم که حواستون باشه این راه، بدون تضرّع در خونۀ خدا و توسّل به اهل بیت علیهم السلام اصلاً پیمودنی نیست. ✅ اما این مسیر، راهی نیست كه مقصد توی مقصد نشسته باشه و تو رو نگاه كنه و بگه بیا. مقصدِ این مسیر که خودِ خداست، راهنمای آدمای سرگردونه. 🔰امام سجاد علیه السلام یه سلسه مناجاتی دارند که معروف به مناجات خمس عشره. یکی از مناجات‌هاش، مناجات المریدینه. معرکه ایه این مناجات. دوست داشتنی و خوندنیه. ◻️مناجات المریدین،‌ مناجات کساییه که اراده کردند به خدا برسن. همون اول حرف آخر رو می زنه: 🌿سُبحانَکَ ما أَضیَقَ الطُّرُقَ عَلىٰ مَن لَم تَكُن دَلیلَهُ وَ ما أَوضَحَ الحَقَّ عِندَ مَن هَدَیتَهُ سَبیلَهُ. 🍂منزهى تو! چه قدر تنگ است راه ها برای کسى که تو راهنمایش نباشى و چه اندازه حق، روشن و آشکار است در نزد کسی که تو راهش را نشان داده اى. ▫️آره، این راه خیلی باریک و پر پیچ خمه؛ امّا برای کی؟ ▫️برای کسی که خدا راهنماش نباشه. ▫️این همه دغدغه ای که فهرست شد، همه به جاست؛ امّا برای وقتیه که ما بخوایم بدون خدا تو راه خدا قدم بذاریم. ▫️وقتی خدا دست من و شما رو می گیره، دیگه چرا غم و غصه؟ چرا نگرانی؟ چرا تشویش و حیرت؟ 🔻اگه می خوایم این راه طولانی، برامون نزدیک بشه و سختیاش آسون، خوب توجّه کنیم ببینیم این بنده های خاص خدا چه ویژگی هایی دارن. ✅ اولین وصف این بنده‌های خاص اینه که برای رسیدن زودتر به خدا اهل مسابقه ان. ‼️ماها چه قدر نیاز داریم به این مسابقه! ▪️وقتی زودتر رسیدن به خدا دغدغه مون می شه، ‌ خیلی چیزایی رو که نمی دیدیم، می بینیم، خیلی از چیزا که برامون بی اهمیت بود، با اهمیت می شه. ▪️غیر از بندگی دیگه چی هست که آدم رو به خدا برسونه؟ هیچی،‌ فقط بندگی. ▪️آدمِ اهل مسابقه دلش نمی خواد که توی مسابقۀ بندگی از کسی عقب بیفته. برای همینم همش دنبال چیزایی می گرده که مصداق بندگی باشن؛ • کمک به دیگران، • گذشت، •‌ بردباری،‌ • تواضع،‌ • مراقبت از آبروی دیگران،‌ • قناعت، • پرهیز از اسراف،‌ • دوری کردن از غیبت، • ترک سوء ظنّ و .... . ❌مردم توی دنیا با هم مسابقه گذاشتن که این اندازه دغدغۀ دنیا زیاد شده. ⬅️جامعه ای رو تصور کنید که همه شون با هم دارن مسابقه می دن که زودتر برسن به امام زمانشون. امام زمان علیه السلام اصل خیره دیگه و خدا هم فرمود برای رسیدن به خیر از هم سبقت بگیرید. 🔰چه کولاکی به پا می شه توی این جامعه؟! الآن توی جامعۀ ما این مسابقه نیست. خب‌ نباشه، ما که می تونیم توی محیط دور و بر خودمون این مسابقه رو بر پا کنیم. ⏮ بخشی از پاسخ سؤالی که مدت‌هاست منتظرش هستید، توی همین مناجاته که تو متن کامل این درس روش متوقف شدیم. چهاردهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌼🌼🌼🍃➖➖➖ 🌼 اینم پی‌دی‌اف درس چهاردهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇‌
014_درس_چهاردهم_چرا_سر_رسیدن_به.pdf
199.7K
درس چهاردهم: چرا سرِ رسیدن به خدا مسابقه نمی‌دیم؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌼🌼🌼 ✅ خلاصه‌ی پانزدهم: چه جوری می‌شه شب و روز بندگی کرد؟ 🍃🌼🌼🌼 ☑️ توی درس گذشته گذارمون افتاد به وادی مناجات المریدین از امام سجاد علیه السلام. در این مناجات بنده از خدا می‌خواد که ملحق بشه به بنده‌هایی که چند تا ویژگی‌ دارن؛ 👈اوّلین ویژگی این بود که این بنده‌ها برای زودتر رسیدن به خدا، با هم مسابقه می‌ذارن. ❌چقدر بدن کسایی که نگاهشون صیّاد بدیای مردمه. ✅چقدر خوبه آدما روی خوبیای هم ریز بشن. 👆اهل مسابقه که بشیم، همین اتفاق می‌افته، خوبیای مردم برامون مهم میشه. ▫️یکی از اثرایی که اهل مسابقه شدن داره اینه که شما همیشه دنبال کسایی می‌گردین که جلوتر از خودتون باشن. ⬅️ این اثر خیلی زندگی رو قشنگ می‌کنه؛ • اوّلاً باعث می‌شه شما توی زندگی‌تون آدمای خوب رو پیدا کنید • ثانیا ًباعث می‌شه صفات خوب بقیه، براتون جلوه داشته باشه. ▪️وقتی توصیف جامعۀ دینی رو می‌شنوید، حتماً با خیالتون توی این جامعه زندگی کنید، ببینید چه لذّتی داره! بعد از این خیال، سعی کنید که توی زندگی خودتون یکی از اعضای این جامعه بشید و تلاش کنید فضای اطرافتون رو ببرید تو حال و هوای این جامعه. 🔰حالا بریم سراغ صفت بعدی که خیلی قشنگه. اون ویژگی قشنگ چیه؟ 🌿وَ بَابَکَ عَلى الدَّوامِ یَطرُقونَ 🍂[بندگانی که] دائم در خانۀ تو را می‌زنند علی الدوام یعنی حتّی یه لحظه از در زدن خسته نمی‌شن. از در خونۀ تو فاصله نمی‌گیرن. ⛔️هیچ وقت این نکته رو فراموش نکنیم: ما وقتی مشکل‌دار می‌شیم که از درخونۀ خدا فاصله می‌گیریم. دائم باید در این خونه باشیم. همیشه باید در حال در زدن باشیم. ✅ همۀ حرف توی این علی الدوامه و گرنه همۀ آدما حتی اون کافره طبق نصّ قرآن وقتی یه مشکل عجیب و غریب براش پیش میاد که دستش از همه جا کوتاه می‌شه، در خونۀ خدا رو می زنه و کاری به هیچ کس نداره. ❌حواسمون باشه اگه یه لحظه از در زدن خسته بشیم، همون لحظه شیطون بردتمون. ما اگه از خودمون غافل باشیم، شیطون از ما غافل نیست. عین گرگی که منتظره یه برّه از گله جدا شه. شیطون دیده‌بانی می‌کنه ببینه کی ما از در خونۀ خدا فاصله می‌گیریم. ❓چه جوری همش در خونۀ خدا باشیم؟ هر کاری می کنیم، به این قصد این باشه که در خونۀ خدا رو بزنیم. ▫️خدایا! نماز خوندن من، روزه گرفتنم، قرآن خوندنم، در زدنه. ▫️بچه‌داریم و محبّت به همسر، در زدنه. ▫️تر و تمیز کردن خونه و دنبال روزی زن و بچه‌ رفتنم در زدنه. من از این دفه همۀ این کارا رو می‌کنم برای این که تو دوست داری انجام بدم. 🔺این طوری که باشه انسان دائم در حال در زدنه. ‼️اگه این طوری بشیم که دیگه هیچ مشکلی توی زندگی نخواهیم داشت. هیچ چیزی نمی تونه روی دوشمون سنگینی کنه. 🔻امّا ویژگی بعدی: 🌿و إِیّاکَ فِی اللَّیلِ وَ النَّهارِ یَعبُدونَ. 🍂[بنده‌هایی که] شب و روز تو را عبادت می‌کنند. ❓می‌دونید معنای این حرف چیه؟ ✅ یعنی اینا کاری به جز بندگی ندارن، فقط بندگی. یعنی اینا هر کاری می‌کنن، مصداق بندگیِ خداست. ↪️ برگردیم به خودمون و ببینیم ما در طول شبانه روز چقدر بندگی می‌کنیم؟ 🔺زندگی به اندازۀ بندگی معنا پیدا می‌کنه. اگه در طول روز، یه ساعت بندگی کنیم، یعنی یه ساعت داریم زندگی می کنیم. بقیش دیگه زندگی نیست. ▫️وقتی خدا می‌گه من شما رو نیافریدم، مگه برای بندگی، یعنی باید همۀ زندگی، بندگی باشه، همۀ زندگی؛ ▫️ولی ما روی این «همه» حسّاس نیستیم. ▫️همین که نماز می‌خونیم و روزه می‌گیریم،‌ دیگه خیالمون راحت می‌شه. ❌ اصلاً مشکل این جاست که ما بندگی رو جزء زندگی می‌دونیم؛ در حالی که بندگی، همۀ زندگیه. 🔰این صفت و صفت قبلی یه جورایی در طول هم هستند. کسی که دائم در حال زدنِ درِ خونۀ خداست همیشه هم دغدغۀ بندگی این خدا رو داره. پانزدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌷🌷🌷🍃➖➖➖ 🌷 اینم پی‌دی‌اف درس پانزدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇‌
015_درس_پانزدهم_چه_جوری_میشه_شب.pdf
216.6K
درس پانزدهم: چه جوری می‌شه شب و روز بندگی کرد؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌺🌺🌺 ✅ خلاصه‌ی شانزدهم: خدا برای بنده‌هایی که دوسشون داره چی کار می‌کنه؟ 🍃🌺🌺🌺 ☑️ سر سفرۀ مناجات المریدین امام سجاد علیه السلام نشستیم. 👈 توی درس قبلی،‌ ویژگی بنده‌های خاص رو شناختیم. 🔻حالا ببینیم چه چیزی رو خدا به این بنده‌ها می‌ده : 🍃«[این بنده‌ها] کسانی هستند که تو آبشخورهای آنان را صاف و زلال می‌کنی» ▫️خیلی از ماها مشکلمون اینه که آبشخورای معنوی‌مون صاف و زلال نیست. خیلی قاطی داره. 🍃«تو این بندگان را به چیزهایی که میل دارند می‌رسانی.» ▫️خدا به این بنده‌ها می‌گه: چی می‌خواید بنده‌های من! به من بگید تا برآورده کنم؟ 🍃«آنها را به آنچه به دنبالش هستند می‌رسانی » ▫️این بنده‌ها وقتی دنبال چیزی می‌گردن، خدا دستشون رو می‌گیره و به اون چیزی که دنبالشن می‌رسونه. 🍃«و نیازهایشان را از فضل خویش برآورده ساختی» ▫️یکی از دلایل آرامش اولیای الهی اینه که نیازهای مادی و معنویشون رو می‌سپارن دست خدا. 🍃«تو وجود این بنده‌ها را از محبّت خویش پر می‌کنی» 🔻همۀ این مناجات یه طرف، شیرینی این قسمت یه طرف ▫️خدا وجود این بنده‌ها رو پر از محبّتش می‌کنه؛ ▫️یعنی دیگه جایی نمی‌مونه که خالی از محبّت باشه. 🍃«تو این بندگان را از آب زلال خویش سیراب می‌کنی» 🍃«پس به [لطف و مرحمت] تو به لذّت مناجات با تو می‌رسند» ▫️خدایا! این لذّت مناجات رو خود این بنده‌ها به دست نمیارن، این تو هستی که لذّت مناجاتت رو به اینها می‌چشونی 🔻در خونۀ این خدای مهربون می شه توقعای زیادی داشت. برای همینم ببینید بنده از خدا چی می‌خواد: 🍂«از تو می‌خواهم که مرا از کسانی قرار دهی که بیش از همه از تو حظّ و بهره دارند و از کسانی که جایگاهشان در نزد تو از همه بالاتر است. و از کسانی که بیش از همه از محبّت تو بهره دارند و نصیب آنها از معرفت تو برتر از دیگران است.» ‼️خیلی باید دعا کنیم که عاشق شیم. ▫️ما از عشق خدا چیزی نفهمیدیم. ▫️این حسّی که از خدا توی دل ماست، محبّتیه که خدا با فطرتمون همراه کرده. ▫️تازه به قدری بدی کردیم که اون محبّته هم کم شده. ▫️تک و توک توی هر زمونه‌ای پیدا می‌شن که عشق خدا رو فهمیده و چشیده باشن؛ ▫️امّا درِ خونۀ این خدای مهربون می‌شه درخواست کرد که ما رو از اون تک و توکا بکنه. ▫️معرفتمون به خدا هم خیلی کمه. 🔰امام سجّاد علیه السلام دارن به ما یاد می‌دن که از خدا فقط معرفتش رو نخواید، ازش بخواید که بیشترین معرفت رو نصیبتون کنه. شانزدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌺🌺🌺🍃➖➖➖ 🌺 اینم پی‌دی‌اف درس شانزدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
016_درس_شانزدهم_خدا_برای_بنده_هایی.pdf
221.1K
درس شانزدهم: خدا برای بنده‌هایی که دوسشون داره چی کار می‌کنه؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌹🌹🌹 ✅ خلاصه‌ی هفدهم: «فقط خدا» معناش چیه؟ 🍃🌹🌹🌹 ☑️ این درس چهارمیه که سر سفرۀ مناجات المریدین نشستیم. 🔻از این جا به بعد امام سجاد علیه السلام شروع می‌کنن به وصف حال خودشون. ✅ اگه می‌خواید وصف عاشقی رو بخونید این چند فراز رو بخونید: 🍃فقَدِ انقَطَعَت إِلَیکَ هِمَّتی. 🍂من همتم رو از همه جا قطع و فقط متوجّه تو کردم. ▫️یعنی شما هیچ تلاشی برای جلب نظر و رضایت کسی جز خدا نمی‌کنید، هیچ کس. ▫️دغدغۀ گوش دادن به حرف کسی جز خدا رو ندارید. ▫️اگه دنبال رضایت کسی، یا نزدیک شدن به کسی یا گوش دادن به حرف کسی غیر از خدا هم باشید، ▫️تنها در صورتیه که خدا دستور داده باشه. ▫️گاهی وقتا فکر می‌کنیم کسی اگه از نظر قلبی، از غیر خدا بریده نباشه، نباید توی ظاهر هم مثل کسایی برخورد کنه که از غیر خدا بریده. ❌این تفکرخیلی اشتباهه..اتفاقاً برای خیلیا راه اصلاح قلب، از اصلاح رفتارهای ظاهری شروع می‌شه. ◻️امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: 🍃ابتدای [راه] زهد، خود را به زهد زدن است.🍃 🔻اگر این وسوسه اومد سراغتون، که این کار "ریا" ست، محکم به شیطون بگید: 🍃و انصَرَفَت نَحوَک رَغبَتی. 🍂و میل قلبی من به سوی تو منصرف شده. ▫️یعنی دیگه به کسی غیر از تو میل ندارم. ▫️این همون انقطاع قلبیه. ▫️گناه نکردن خیلی خوبه، ولی میل به گناه نداشتن اوج بندگیه. ▫️وقتی تمایلات قلبی و درونی درست می‌شه، آدم دیگه میل به گناه پیدا نمی‌کنه. 🍃فأَنتَ لا غَیرُکَ مُرادِی. 🍂تو مراد من هستی؛ نه کسی غیر از تو.من جز تو هیچ مراد دیگه‌ای ندارم. ▫️به این «لاغَیرُکَ» توجه کنید. توحید یعنی این. 🍃و لَکَ لا لِسِواکَ سَهَرِی وَ سُهادِی. 🍂شب‌بیداری و بی‌خوابی من فقط برای توست؛ نه برای غیر تو. و وَصلُکَ مُنىٰ نَفسی. ▫️رسیدن به تو آرزوی من است. ▫️اگه کسی آرزوش رسیدن به خدا باشه، همۀ زندگیش متحوّل می‌شه، همۀ زندگیش. 🍃و إِلَیکَ شَوقی. 🍂من فقط به سوی تو اشتیاق دارم. ▫️خدایا! من از همه چیز کنده شدم و دارم میام به سمت تو. 🍃و فی مَحَبَّتِکَ وَلَهی. 🍂خدایا سرگشتگی من فقط به خاطر محبّت توست. 🍃و إِلَىٰ هَواکَ صَبابَتی. 🍂خدایا!‌ من به خواسته و تمایل تو عشق می‌ورزم. ▫️می‌میرم برای چیزی که تو می‌خوای. 🍃و رِضَاکَ بُغیَتی. 🍂خشنودی تو حاجت منه. ▫️یعنی من در خونت که میام از تو می‌خوام که از من راضی باشی. ▫️چشم که گفتم و تو راضی شدی، دیگه منتظر هیچی نیستم، هیچی. 🍃و رُؤیتُکَ حَاجَتی. 🍂حاجت من دیدن توست. ▫️لازم نیست که بگم این دیدن، دیدن با چشمِ سر نیست، دین با چشمِ دله. ▫️این رو بهتون بگم که یکی از معانی دیدن خدا دیدن حجت خداست. 🍃و جِوَارُکَ طَلَبِی وَ قُربُکَ غایةُ سُؤلی. 🍂مطلوب من هم‌نشین شدن با توست و نهایت درخواست من نزدیک شدن به توست. ▫️معناش این نیست که من هیچی نمی‌خوام جز این، معنای دقیقش اینه که همه چی توی نزدیکی به تو هستش. 🔰بندۀ خوب کسیه که اوج درخواستش این باشه: «وَ قُربُکَ غایةُ سُؤلی». ⏮تفسیر و شرح این فرازهای زیبا رو تو فایل پی دی اف بخونید. هفدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌹🌹🌹🍃➖➖➖ 🌹 اینم پی‌دی‌اف درس هفدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
🍃🌻🌻🌻 ✅ خلاصه‌ی هجدهم: می‌شه خدا، هم دنیای آدم باشه، هم آخرت؟ 🍃🌻🌻🌻 ☑️ سر سفره مناجات المریدین بودیم. 👇در ادامه به یک فراز کلیدی می رسیم: 🍃و فی مُناجاتِکَ رَوحی وَ راحَتی. 🍂خوشی و راحتی من تنها در مناجات با توست. ▫️ما در بارۀ مناجات، دچار بدفهمی شدیم. ▫️مناجات به معنای نجوا کردن و راز و نیاز کردنه. ✖️نباید فکر کرد که مناجات صرفاً به معنای طلبِ حاجت کردنه. ▫️راز و نیاز کنیم یعنی: • امروز دلمون گرفته، بریم در خونۀ خدا باهاش حرف بزنیم، درد دل کنیم. • فردا دلمون نمی‌گیره؛ امّا به نعمتای خدا که فکر می‌کنیم، یه عالمه خودمون رو شرمندۀ خدا می‌بینیم. می‌ریم در خونۀ خدا که هم پیام شکرمون رو بهش برسونیم، هم اعلام شرمندگی کنیم. • اصلاً بریم در خونۀ خدا برای این که شرح حالمون رو به خدا بدیم. ‼️دقت کنید به دعاهای اهل بیت علیهم السلام و ببینید توی خیلی از قسمتای دعا اصلاً از خدا چیزی نخواستن فقط دارن می‌گن من کی هستم، تو چه خدایی هستی. من چی کارا کردم، تو چه جوری با من تا کردی. 🍂داروی بیماری من و شفای جگر عطشناکم و خنکای حرارت قلبم و برطرف شدن سختی‌های زندگیم فقط پیش توست. ▫️خدایا! این حال من بود که برات وصف کردم. حالا از تو چی می‌خوام؟ ⏮ شرح مفصل در خواست ها رو تو متن درس بخونید اما این فرازهای عاشقانه آخر رو ببینید: 🍃و لا تَقطَعنی عَنکَ وَ لا تُبعِدنی مِنکَ. 🍂مرا از خودت نبُر و مرا از خودت دور نکن. ▫️بریدن من از خدا وحشتناکه؛ امّا وای به روزی که خدا منو از خودش ببُره. ▫️ممکنه تو به قدری از من بدت بیاد که بگی برو اون دور دورا وایسا. اینم برای من قابل تحمّل نیست؛ 🔰مناجات المریدین با اوج شروع شد، با اوج بیشتر که تیر خلاص دعاست تموم می‌شه. ❓این تیر خلاص چیه؟ آقا با چهار تا کلمه خدا رو صدا می‌زنن که خیلی عاشقانه و محبّتیه: 🍃یا نَعیمی وَ جَنَّتی وَ یا دُنیایَ وَ آخِرَتِی 🍂ای نعمت من و بهشت من! و ای دنیای من و آخرت من! ▫️کاش باور می کردیم که راه همونیه که اهل بیت علیهم السلام نشون دادن! ▫️کاش حتّی یه لحظه از در خونۀ اهل بیت علیهم السلام جدا نمی‌شدیم! هجدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌻🌻🌻🍃➖➖➖ 🌻 اینم پی‌دی‌اف درس هجدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
018_درس_هجدهم_میشه_خدا_هم_دنیای.pdf
213.1K
درس هجدهم: می‌شه خدا، هم دنیای آدم باشه، هم آخرت؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌸🌸🌸 ✅ خلاصه‌ی نوزدهم: خداشناس‌تر از اهل بیت علیهم السلام کسی رو می‌شناسید؟ 🍃🌸🌸🌸 ☑️ توی این درس می‌خوایم بریم سراغ پاسخ این پرسش: ❓چی کار کنیم که خدا رو بزرگ ببینیم؟ ◻️خیلیا فکر می‌کنن مسیر شناخت خدا، از خود خدا شروع می‌شه و بعدش به معرفت اهل بیت علیهم السلام منتهی می‌شه؛ در حالی که طبق روایات باید گفت: ▫️معرفت خدا از معرفت اهل بیت علیهم السلام شروع می‌شه. ▫️امام باقر علیه السلام فرمود: 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا عبادت می‌شود و 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا شناخته می‌شود و 🍃تنها به وسیلۀ ماست که خدا به وحدانیت و یگانگی پذیرفته می‌شود. ▫️امام صادق علیه السلام فرمود: 🍃ابن کَوّاء [از سران خوارج] خدمت امیرمؤمنان علی علیه السلام رسید و عرض کرد: ای امیر مؤمنان! معنای آیۀ «وَ عَلَى الأَعرافِ رِجالٌ یَعرِفونَ کلّاً بِسیماهُم؛ بر «اعراف» مردانى هستند كه هر یك از آن دو را از چهره شان می شناسند» چیست؟ 🍃حضرت فرمود: ماییم آن مردانی که بر اعراف هستند که یارانمان را به چهره می‌شناسیم 🍃و ما اعرافی هستیم که خدای عزّوجلّ شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت ما. 🍃ما اون اعرافی هستیم که خداوند عزّوجلّ در روز قیامت ما را [به خلقش] معرّفی می‌کند؛‌ 🍃پس وارد بهشت نمی‌شود مگر کسی که ما را بشناسد و ما هم او را بشناسیم 🍃و وارد آتش نمی‌شود مگر کسی که ما را نشناسد و ما هم او را نشناسیم. 🍃اگر خداوند تبارک و تعالی اراده می‌کرد، خودش را به مردم [بدون واسطه] می‌شناساند؛ 🍃امّا ما را به عنوان درهای [معرفت] و صراطِ [مستقیم] و راه خودش و آن جانبی قرار داد که از سوی آن به سمت خدا می‌روند. 🔺در دو قسمت از این روایت امیر مؤمنان علی علیه السلام به صراحت راه شناخت خدا رو شناختن اهل بیت علیهم السلام معرّفی می‌کنن: 1️⃣ یکی اون جایی که فرمود: «ما اعرافی هستیم که خدای عزّوجلّ شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت ما» 2️⃣ و یکی هم اون جایی که فرمود: «اگر خداوند تبارک و تعالی اراده می‌کرد، خودش را به مردم [بدون واسطه] می‌شناساند؛ امّا ما را به عنوان درهای [معرفت] و صراطِ [مستقیم] و راه خودش و آن جانبی قرار داد که از سوی آن به سمت خدا می‌روند». ⁉️چرا فکر کردیم برای رسیدن به معرفت خدا و معرّفی خدا به دیگران، باید مستقل از قرآن و روایات عمل کنیم؟ ⛔️به قدری توی شناخت خدا از خود خدا و اهل بیت علیهم السلام فاصله گرفتیم که اوضاعمون شده اینی که توی درسای خداشناسی دینیِ مدرسه و معارف دانشگاه و اصول عقاید حوزه می بینید. 👈خدایی رو معرفی می‌کنن که باهاش هیچ حسی نمی‌شه گرفت. ❓این همه درس دینی و معارف، چرا انگیزۀ بندگیِ خدا رو توی ماها زیاد نکرد؟ ‼️اگه امیر المؤمنین علی علیه السلام فرمود: «اگر پرده‌ها کنار برود، بر یقین من چیزی افزوده نخواهد شد»، این ویژگی، تنها برای امیرالمؤمنین علیه السلام نیست، برای همۀ اهل بیته. ❌حالا ما این اهل بیتی که نشستن روبروی خدا و دارن از فاصلۀ «فکانَ قابَ قَوسینِ اَو اَدنیٰ» تماشاش می‌کنن و خدا رو به ما معرفی می‌کنن، گذاشتیم کنار و یه شبحی رو با خیالات خودمون درست کردیم و داریم دربارَش حرف می‌زنیم و توصیفش می‌کنیم؟ ✅ خدایی که ما توی فطرتمون می‌شناسیم، فقط و فقط با خدایی که قرآن و اهل بیت علیهم السلام معرفی می‌کنن تطبیق داره. ⬅️ به همین دلیلم شما با خدای جوشن کبیر و خدای ابوحمزه، خیلی احساس نزدیکی می‌کنی تا این شبحی که به اسم خدا به ما معرفی کردن. 🔰این معنای اول معرفت خدا به وسیلۀ اهل بیت علیهم السلام بود. نوزدهم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌸🌸🌸🍃➖➖➖ 🌸 اینم پی‌دی‌اف درس نوزدهم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
019_درس_نوزدهم_خداشناستر_از_اهل.pdf
207.8K
درس نوزدهم: خداشناس‌تر از اهل بیت علیهم السلام کسی رو می‌شناسید؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌼🌼🌼 ✅ خلاصه‌ی بیستم: مدرسه اصلی توحید کجاست؟ کسی بلده؟ 🍃🌼🌼🌼 ☑️ داشتیم در باره این صحبت می‌کردیم که معنای معرفت خدا به وسیلۀ اهل بیت علیهم السلام چیه؟ ❌بحث سر این نیست که ما دو تا راه داریم: یکی شناخت خدا به صورت مستقل و یکی هم از راه اهل بیت علیهم السلام. 👈ما یه راه بیشتر نداریم. ▫️هیچ خدایی جز اونی که قرآن و اهل بیت علیهم السلام معرفی می‌کنن وجود نداره. ▫️امام باقر علیه السلام به دو نفر از یارانشون فرمود: 🍃به شرق عالم بروید و به غرب عالم بروید؛ نمی‌توانید علم صحیحی را پیدا کنید؛ مگر آن‌ که از ناحیۀ ما اهل بیت صادر شده باشد.🍃 🔺این روایت اگه در بارۀ هیچ علمی صدق نکنه، در بارۀ علم توحید که صدق می‌کنه. ❓پس چرا این قدر توی معرفت توحیدی، برای رفتن به طرف اهل بیت علیهم السلام این پا و اون پا می‌کنیم؟ ▫️آدم با عقلش می‌تونه خدا رو اثبات کنه؛ امّا اثبات خدا مرحلۀ اوله. نمی‌شه به این مرحله بسنده کرد: ✅ باید خدا رو شناخت. باید فهمید خدا کیه. 👆به این مرحله که می‌رسیم پای عقل می‌لنگه و نمی‌تونه پیش بره. ‼️نباید این نکته رو هم فراموش کرد که ماها نیازمند معرفت خداییم، نه اثبات خدا. ▫️اونی که نیازمند اثبات خداست، کافریه که هیچ اعتقادی به خدا نداره ▫️یا مسلمون شبهه‌زده‌ای که توی وجود خدا تردید کرده. ▫️اینا هم وقتی خدا براشون اثبات شد، نباید متوقف بشن، باید برن سراغ شناخت توصیفی خدا. ⬅️ این که «خدا هست» مشکل اصلی امروز ما نیست؛ این که «خدا کیست؟» مشکل ماست. ▫️شما وقتی وارد آیات و روایات می‌شید، شاید به جرأت بشه گفت که توی آیات و روایاتی که در بارۀ توحید وارد شده، ▫️هفتاد هشتاد درصد و حتّی بیشتر، دربارۀ معرفی خداست. ▪️این در حالیه که بیشتر حرفای ما و اختلافای ما توی نحوۀ اثبات خداست. 🔰ما وقتی می‌خوایم روش آموزش عقاید رو از اهل بیت علیهم السلام بگیریم، باید به میزان حساسیت‌هایی که اون بزرگواران در بارۀ مسائل مختلف داشتن توجه کنیم. 🍃«السَّلامُ عَلیٰ مَحالِّ مَعرِفَةِ اللّه»؛ 🍂سلام بر جایگاه های شناخت خداوند. ❓این مگه از همون فرازای اولیۀ زیارت جامعۀ کبیره نیست؟ ▫️ما وقتی می‌خوایم به خدا معرفت پیدا کنیم، باید از یه جایی شروع کنیم. ❓نقطۀ شروع کجاست؟ ▫️اهل بیت علیهم السلام. ❓مگه توی همین زیارت جامعه نمی‌خونیم «اَرکاناً لِتَوحیدِه»؟ ❔چطور می‌شه با یه استدلالای بی‌پایه، خودمون رو از این همه منبع عظیم توحیدی محروم کنیم؟ ⛔️به نظرم توی قیامت ما جز ناسپاس‌ترین امت‌ها محشور می‌شیم؛ امتی که کنار دریا دنبال آب می‌گرده؛ ولی به دریا نگاه نمی‌کنه. بیستم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌼🌼🌼🍃➖➖➖ 🌼 اینم پی‌دی‌اف درس بیستم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
020_درس_بیستم_مدرسه_اصلی_توحید_کجاست.pdf
203.4K
درس بیستم: مدرسه اصلی توحید کجاست؟ کسی بلده؟ https://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌷🌷🌷 ✅ خلاصه‌ی بیست و یکم: معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی چی؟ 🍃🌷🌷🌷 ☑️ داشتیم دربارۀ این صحبت می‌کردیم که وقتی می‌گیم باید برای رسیدن به توحید از راه اهل بیت علیهم السلام رفت، به چه معناست؟ 🔻یه روایت طولانی از امیرمؤمنان علی علیه السلام هست که به حدیث نورانیت معروفه و برای یه عمر مستی کردن بسه. ◻️روزی ابوذر از سلمان پرسید: ❔معنای معرفت امام امیرالمؤمنین علیه السلام به نورانیت چیست؟ ▫️سلمان گفت: ای جُندَب! [لقب ابوذر] بیا با هم برویم و از خود حضرت این سؤال را بپرسیم. ▫️به نزد حضرت آمدیم و گفتیم: ای امیر مؤمنان! به نزدت آمده‌ایم تا در بارۀ معرفت شما به نورانیت بپرسیم؟ ▫️حضرت فرمود: به جان خودم قسم که این معرفت بر هر زن و مرد مؤمنی واجب است. 🔻حتماً به این عبارت توجه کنید: ▫️حضرت به جان عزیزشون قسم خوردن که واجبه. این وجوب، زن و مرد هم نمی‌شناسه. ▫️سپس امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: ایمان کسی کامل نمی‌شود؛ مگر آن که به کُنه معرفت نورانی من دست پیدا کند. • وقتی که این گونه مرا شناخت، خدا قلبش را برای ایمان امتحان می‌کند • و به او برای اسلام شرح صدر می‌دهد • و او را عارف و بینا می‌کند • و اگر کسی در این معرفت کوتاهی کند، همانا اهل شک و تردید است. ▫️خدای عزیزمون فرمود: فمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهدیَهُ یَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ. پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید، دلش را به پذیرش اسلام می گشاید. ▫️شرح صدری که نشونۀ توجه خدا به بندشه، از خونۀ معرفت نورانی امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌گذره. ❓چرا این اندازه روی اصول دین و فروع دین شبهه تولید می‌شه و جوونای ما هم گرفتار این شبهه‌ها می‌شن؟ ▫️وقتی حضرت می‌فرمان: و مَن قَصَّرَ عَن مَعرِفَةِ ذَلِکَ فَهُوَ شَاک وَ مُرتَابٌ؛ کسی که در دست‌یابی به معرفت نورانی من کوتاهی می‌کنه، توی شک و تردیده. ‼️بفهمیم حضرت چی میگن. به راحتی از این عبارت می‌شه فهمید که: اگه معرفت نورانی حضرت رو به دست بیاریم، شک و شبهه و تردید دامنمون رو نمی‌گیره. ▫️حضرت در ادامه فرمودن: معرفت نورانی من همان معرفت خداوند عزوجل و معرفت خداوند عزوجل، همان معرفت نورانی من است. 🔰عظمت و بزرگی خدا رو کسانی می‌تونند درک کنند که مقام ماورائی اهل بیت علیهم السلام رو بشناسند. ✅ حدیث نورانیّت، خیلی طولانیه؛ امّا همین قدر بگم که با توجّه به ادامۀ این حدیث و احادیث دیگه‌ای که در بارۀ این موضوع داریم، 👈معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی شناخت مقام ماوراء انسانی این چهارده نور مقدّس. بیست و یکم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌷🌷🌷🍃➖➖➖ 🌷 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و یکم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
021_درس_بیست_و_یکم_معرفت_نرانی_اهل.pdf
222.2K
درس بیست و یکم:‌ معرفت نورانی اهل بیت علیهم السلام یعنی چی؟ http://eitaa.com/abbasivaladi
🍃🌺🌺🌺 ✅ خلاصه‌ی بیست و دوم: این قدر مهربونی،‌ توی ذهن کی جا می‌شه؟ 🍃🌺🌺🌺 ☑️ گفتیم باید خدا رو بزرگ دید تا خیلی از چیزایی که دنبالش هستیم و به خاطرش آفریده شدیم، به دست بیاد. ◻️بنا داریم از امروز بریم سراغ حجت خدا و با چراغی که اهل بیت علیهم السلام توی این راه روشن می‌کنن، خدا رو اون طور که هست، بشناسیم. 🔻وقتی قرآن رو باز می‌کنیم، اوّلین سوره‌ای که می‌بینیم سورۀ حمده: ☘بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ الحَمدُ للهِ‌ رَبِّ العالَمینَ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ مالِکِ یَومِ الدّینِ 🔺 اولین آیۀ قرآن که خودش توصیف خداست: بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ 👆این آیه یکی از قشنگ‌ترین توصیفای خداست و قرآن با اون شروع می‌شه. ▫️حتماً روایاتش رو شنیدید که «رحمان»، رحمت عام خداست که شامل همه می‌شه؛ هم کافر و هم مؤمن. ▫️«رحیم» هم رحمت خاص خداست که شامل مؤمنین می‌شه. ⛔️بعضیا فکر می‌کنن مصادیق رحمت عام، فقط نعمتایی مثل بارون و دریا و آسمون و خورشید و ماه و ... این جور چیزاست که هم کافرا ازش بهره می‌برن و هم مؤمنا. 👈در حالی که وقتی می‌ریم سراغ قرآن می‌بینیم که رحمت عامِّ خدا فراتر از این چیزاست؛ مثلاً خود "قرآن" رحمت عامه: ☘أو تَقولوا لَو أَنّا أُنزِلَ عَلَینا الکِتابُ لَکُنّا أَهدیٰ مِنهُم فَقَد جاءَکُم بَیِّنَةٌ مِن رَبِّکُم وَ هُدىً وَ رَحمَةٌ. 🌼یا نگویید: «اگر کتاب آسمانى بر ما نازل می شد، از آنها هدایت یافته تر بودیم»! اینک آیات و دلایل روشن از جانب پروردگارتان، و هدایت و رحمت براى شما آمد! 🔺مخاطب این آیه کفّار و مشرکین هستند. ◻️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم از مصادیق رحمت عام خدا هستن: ☘و ما أَرسَلناکَ إِلّا رَحمَةً لِلعالَمینَ. 🌼ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم. 🌀خیلی باید در بارۀ رحمان بودن خدا فکر کرد. ❌نباید رحمان بودن رو طوری معنا کرد که انگار خدا که می‌خواسته به مؤمنا و آدم خوبا نعمت بده، مجبور شده به آدم بدا هم بده. ⬅️ شما به نوع برخورد خدا با فرعون و دور و بریاش نگاه کنید. یه عالمه ازش مهربونی می‌چکه. ◻️دو تا از بنده‌های ویژه و خوبش رو به صورت خصوصی می‌فرسته سراغ فرعون و دستور می‌ده که باهاش درست برخورد کنید. ☘فقولا لَهُ قَولاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَو یَخشىٰ. 🌼امّا به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد! ‼️دقت کنید. فرعون و دور و بریاش کافر عادی نیستند، نماد کفر و عنادن؛ امّا خدا رحمتش چقدر عامه که شامل حال اینا هم می‌شه؟ 🔰رحمان بودن خدا رو فراموش نکنیم، برای اینه که توجّه به صفت رحمانیت الهی، نوع برخورد ما با آدما رو عوض می‌کنه. 🚫اگه محبّت و مهربونی ما فقط شامل حال آدم خوبا بشه، از خدا فاصله گرفتیم. ◻️اهل بیت علیهم السلام این طوری نبودن. آدمای بدم از مهربونی و رحمت اهل بیت علیهم السلام بهره‌ها داشتن. ◻️توی جریان جنگ احد داریم که حضرت رو هدف قرار داده بودن و خون از صورتشون جاری بود و در همون حال داشتن می‌گفتن: 🍃«اللّٰهُمَّ اهدِ قَومی فَإِنَّهُم لا یَعلَمونَ؛ خدایا! قوم من را هدایت کن که اینها نمی‌دانند».🍃 🔺اینا همه همون جنبه‌های رحمانیته که توی اهل بیت علیهم السلام نمود پیدا کرده. ‼️یه کم خودمون را با پیغمبر که باید الگوی ما باشه، مقایسه کنیم و ببینیم کجای کاریم؟ بیست و دوم http://eitaa.com/abbasivaladi ‌ ➖➖➖🍃🌺🌺🌺🍃➖➖➖ 🌺 اینم پی‌دی‌اف درس بیست و دوم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇