May 11
May 11
واقعا علت این همه آه و ناله از فیلتر تلگرام چیه؟
چرا وقتی از وایبر به واتس آپ، و بعدا از واتس آپ به تلگرام مهاجرت میکردیم، کسی چیزی نمی گفت؟
وقتی لاین رو رها کردیم، چرا ناراحت نشدیم؟
واقعا اینقدر از امکانات داخلی بیزاریم؟ واقعا فکر میکنیم حضور در فضای مجازی داخلی خیلی برامون خطرناکه؟ خب چرا علیه آپارات و اسنپ و... گارد نداریم و احساس خطر نمیکنیم؟
بنظرم بخشی از اعتراضات به ورود به پیام رسان های داخلی، صرفا یک جو و بی انصافی باشه
#علی_فروغی دوست قدیمی و #بسیجی ای است که سابقه رفاقت مان به سال 86 و همان اوایل ورود به #دانشگاه_امام_صادق برمیگردد
به عنوان رییس شبکه سه منصوب شده. مطمئنم با ایمان و انگیزه انقلابی اش، موفق خواهد بود.
صدای جیغ و ناله #ضد_انقلاب از همین ابتدا علیه او بلند شده و فهمیده اند که کم کم باید از صدا و سیما، صدای #انقلاب_اسلامی و #خمینی_کبیر را بشنوند
برای موفقیت #حاج_علی دعا کنیم
✍️خلاصه ارائه بحث برادر #احسان_صفرزاده با موضوع: مدعیان مردم گرایی و تمنای دیکتاتوری از ولی فقیه (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 بخشي از مشكلات امروز جامعه به حوزه جامعه شناسي سياسي و روانشناسي سياسي بر مي گردد. رهبري روز اول سال در حرم امام رضا (ع) جمله اي گفتند كه خيلي دقيق بود: «مشكل اصلي امروز كشور ما يك #مشكل_ذهني است» ما با «#خطاي_محاسباتي» در ذهن جمعي بخشي از جامعه روبرو هستيم. اين خطاي شناختي، گاهي در «هست ها و نيست ها» است و گاهي در «بايدها و نبايدها».
💢 در لايه عوام (بدنه جامعه) تصور غلطي از «حاكميت» و به ويژه «شخص حاكم» (رهبر) وجود دارد. بخشي از مردم، رهبري را «همه كاره» حاكميت ميدانند و به تبع آن مسئول مشكلات و كاستيها. شايد اين سوء تفاهم، به برداشت عاميانه از عنوان ولايت «مطلقه» فقيه بر گردد و يا در مورد «#حكم_حكومتي» تصور مي كنند كه از آن بايد به عنوان يك رويه استفاده كرد. در حاليكه رهبري معتقدند حكم حكومتي صرفا براي «موارد استثنا» است. فقه سياسي هم همين را مي گويد. #قانون_اساسي به صراحت حدود مسئوليت #ولي_فقيه را مشخص كرده است. ضمن اين كه نادر بودن موارد استفاده رهبري از امكان «حكم حكومتي» دليلي بر سعه صدر و گريز ايشان از ديكتاتور مسلكي است.
💢 صرف نظر از انگيزه هاي سياسي نگارندگان اصلي نامه اخير به رهبري، بدنه انقلابيون امضا كننده آن از چنين سوءتفاهم هايي رنج مي برند. در ميان امضا كنندگان نامه معدود افرادي هستند كه تجربه #عدالتخواهي داشته و سرخورده شده اند, ولي اكثريت مطلق، افرادي هستند كه هيچ تجربه اي از عدالتخواهي و مبارزه با فساد حتي در اندازه هاي كوچك آن هم ندارند. البته انقلابي هستند ولي تماشاچي بوده اند و در ميدان مبارزه با فساد توقع دارند مانند كارتون «#ميتي_كومان» فرستاده هاي ويژه حاكم بزرگ در موقعيت هاي ظلم و فساد سر برسند و مظنونان به فساد را دور سر چرخانده و به برج و باروي شهر بكوبانند! و آنها اين مبارزه را صرفا تماشا كنند!
💢 در سالهاي بعد از انقلاب و به ويژه بعد از جنگ شاهد ريزش بخشي از بدنه انقلابي كف جامعه بوده ايم. بخشي از اين بدنه به دليل همين خطاهاي ذهني و سوءتفاهم ها دچار مشكل شده و فروريخته است. بخشي از مردم پرشور سالهاي نخست به دليل ناتواني از تحليل و فهم پيچيدگي ها و هزارتوهاي #بوروكراسي و ديوان سالاري، حسن ظنشان نسبت به اساس جمهوري اسلامي تبديل به #ترديد شد. بخشي از جوانان انقلابي در سالهاي بعد از جنگ از انگيزه و شور و شوق انقلابي تهي شدند.
كيفيت رابطه «#امام_و_امت» از جنس «قطع و يقين» است. «شك و ترديد» كيفيت اين رابطه را زايل مي كند. مامومي كه پيش از اين، به اقتداي امامش، يك كنشگر فعال (مثلا بسيجي فعال در مسجد محله و رزمنده در جبهه بود) حالا تبديل به موجودي گيج و گنگ مي شود كه سر در خود فرو بردن و سكوت را ترجيح مي دهد. يكي از دلايل روزمرگي، مسائل متناقض نمايي است كه در ذهن به صورت حل نشده باقي مانده و رسوب كرده است.
@goftare_asr
@abd_alhamid
خلاصه ارائه بحث برادر #احسان_صفرزاده با موضوع:
مدعیان مردم گرایی و تمنای دیکتاتوری از ولی فقیه(۲)
💢 نهاد سياست در دوره مدرن يك نظام پيچيده است. نگرش «بخشي» يا «#جزء_نگري» آفت تحليل نظام هاي پيچيده است. در نظام سياسي متغيرهاي بسيار زيادي دخالت دارند كه با چشم «جزءنگر» نمي توان همه آنها را ديد. مامومين جزءنگر معمولا امام را مساوي با كل نظام سياسي مي دانند. در حاليكه به تعبير آيت الله خامنه اي «رهبري، كل نظام نيست بخشي از نظام است». اين گزاره بايد در قالب هاي مختلف تفهيم شود. بايد با ابزارهاي مختلف تصورات خطا را اصلاح كرد. برای برخی، درك روابط پيچيده قدرت در جامعه پيچيده معاصر برايشان ساده نيست.
💢 در كره حتي داستان هاي افسانه اي مبتني بر پيچيدگي روابط قدرت ساخته و پرداخته شده است. سريال هايي كه بر اساس اين داستان ها نوشته شده نشان ميدهد كه امپراتور لزوما يگانه عامل موثر بر مسائل كشور نيست بلكه مجموعه اي از نيروهاي متفاوت و متكثر در مقدرات كشور تاثير دارند. اين داستان ها با اين كه افسانه اي است ولي به مخاطبش كمك مي كند تا نظام هاي سياسي را تك عاملي نديده و پيچيدگي واقعيت را درك كند.
ولي در ايران افسانه گاهي كاركردي منفي پيدا مي كند يعني نه تنها پيچيدگي نظام سياسي را به تصوير نمي كشد بلكه با روايت مثبت از ديكتاتوري فردي، مخاطب را به ساده پنداري عادت مي دهد. افسانه رضاخان نمونه بارز اين مورد است. رضاخانِ افسانه اي با رضاخانِ تاريخي متفاوت است. رضاخان افسانه اي كسي است كه گران فروش را داخل تنور نانوايي مي اندازد تا طبقات محروم نانشان ارزان شود و نان در اثر اين اقدام ارزان مي شود! در حاليكه تاريخ روايت ديگري دارد. تورم ناشي از سوءمديريت رضاخان در تاريخ ايران بي سابقه است. نظام اجتماعي ايران در نتيجه سياست هاي فردمحور رضاخان به فروپاشي رسيد.
کشور توسط انگليس و شوروي اشغال شد. ارتش پرهزينه رضاخاني به جاي مقاومت در برابر اشغالگران و دفاع از كشور رسما فروپاشيد و سربازانش با زيرپوش و پايجامه در جاده ها و خيابان ها به گدايي افتادند. اشغالگران بيماري هاي واگيردار با خود آوردند. تورم به بالاي هزار درصد رسيده و قيمت اجناس بيش از ده برابر شد. قحطي جان دهها هزار ايراني را گرفت.
💢 افسانه «رضاخان؛ ديكتاتور مصلح» باعث شده تا در زمان حاضر هم #تمناي_رفتارهاي_ديكتاتور_مآبانه از شخص اول نظام سياسي داشته باشيم. يعني اگر رضاخان با عصا مسئولان زيردستش را كتك مي زد و سر و صورتشان را خوني مي كرد اين توقع وجود دارد كه در جمهوري اسلامي هم شخص اول كشور با مسئولان مختلف برخوردي مشابه داشته باشد. در حاليكه در فقه سياسي اسلام نظريه ولايت فقيه نقطه مقابل ديكتاتوري و فردمحوري است. یعنی در مدل در جمهوري اسلامي، اصلاح يك فرايند جمعي است. مردم نبايد صرفا #تماشاچي باشند.
💢 به عنوان نمونه «#طرح_رسيدگي_به_اموال_مسئولان» چند هفته پيش در مجلس مطرح شد و به تصويب نرسيد!
واكنش جماعت انقلابي مذكور (امضا كنندگان نامه) چيست؟ سرخوردگي بيشتر و احساس ياس مضاعف! حال آنكه اگر همين جماعت هر كدام در محيط شهرستان خود واكنش مردم به راي منفي نماينده شان را به طرح بر مي انگيخت مسئله تغيير مي كرد. اين ها حوصله فعاليت اجتماعي و سياسي هدفمند در محيط شهرستان خود را ندارند. نق زدن در قالب نامه به رهبري برايشان راحت تر است.
با اينكه عملكرد رييس جمهور و دولتِ منتخب مردم و نمايندگانِ مجلسِ منتخب مردم از نظر آنها رضايتبخش نيست ولي حوصله ندارند براي تغيير و اصلاح فرهنگ سياسي انتخاباتي همشهريانشان فعاليت مدني داشته باشند. «لا تصلح الرعیه الا بصلاح الولاه» را به عنوان قاعده گرفته اند در حالیکه حضرت در ادامه اش فرموده «و لا تصلح الولاه الا باستقامه الرعیه»
چون اهل استقامت و پیگیری نیستند ساز و کارهای مردم سالاری دینی را بی نتیجه میدانند. و جالب است که با شعار حمايت از مردم مي خواهند هنجارها و قواعد مردم سالاري را دور بزنند.
@goftare_asr
@abd_alhamid
🔴 امروز: نمایندگان مجلس در اعتراض به خروج آمریکا از برجام، پرچم آمریکا و برجام را آتش زدند
🔴 دقیقا دیروز و امروز: نمایندگان مجلس قوانین مد نظر آمریکا در حوزه امور مالی مملکت را تصویب کردند
همینقدر مسخره!
#پالرمو #FATF #برجام
🔸 @abd_alhamid
❓ شما چه تصوری از رهبری در داره امور مملکت دارید ؟
1⃣ ایشان همه کاره مملکت هستند و تا جزییات امور مملکت در اختیار ایشان است.
2⃣ فردی مومن و متدین و نائب امام زمان عج هستند ولی در اداره امور مملکت نقشی ندارند. دائما در سخنرانیهای شان تذکراتی می دهند ولی متأسفانه کسی به سخنان ایشان اعتنا نمی کند! لا أمر لمن لایطاع...
❗️ اگر به یکی از این دو نگاه قائلید، مطمئنا ساختار جمهوری اسلامی را نشناخته اید!
نظریه اول، رهبری را «دیکتاتور» تصور میکند
و نظریه دوم، ایشان را «منبری» و هر دو گروه منحرف از مسیر ولایت هستند.
🔹معمولا اعضای گروه اول را ضدانقلاب ها تشکیل میدهند چرا که از حکومتداری، همان نظام سلطنتی و شاهنشاهی در ذهن شان نقش بسته و رهبر را «شاه» خوبی نمیدانند
🔹 اما طرفداران نگاه دوم، غالبا انقلابی های کم سطح و شعارزده ای هستند که با مشاهده مشکلات مملکت، تلاش میکنند همه چیز را به گردن هر کسی جز رهبری بی اندازند تا به زعم خودشان، از ولایت دفاع کرده باشند!
اینان تصور میکنند رهبری کسی مثل حاج حسین شریعتمداری است که با زبان و قلم خویش در حال روشنگری افکار عمومی بوده و اختیاراتی ندارد.
.
✅ به ماجرای برجام دقت کنید:
طاغوت زده ها می خواهند همه چیز را گردن رهبری انداخته و سایرین را تبرئه کنند
برخی برادران متدین هم میخواهند با استناد به بخشی از صحبت های رهبری، بگویند کسی به حرف های ایشان توجه نکرد!
⛔️ شما را به خدا اینقدر جایگاه رهبری را تضعیف نکنید. مگر در نگاه شما، رهبری فردی ضعیف و مسلوب الاختیار است که در کنج حجره ای نمور نشسته و منبری می رود و کاری از او نمی آید؟
پس برای چه حکومت اسلامی تشکیل دادیم و از آن دفاع می کنیم؟ سخنرانی و مخالفت کم اثر با تصمیمات طاغوتیان که در زمان حکومت های جور نیز اتفاق می افتاد...
.
❇️ برادران عزیز!
درست است که رهبری به اندازه کافی مبسوط الید نیست، اما آنچنان که شما ترسیم میکنید هم بدون قدرت و اختیارات نیست. اگر به ساختار در هم تنیده قدرت در جمهوری اسلامی توجه کنید، میتوانید سربازان بهتری برای ایشان باشید
🔸 @abd_alhamid
❓موضع رهبری درخصوص برجام چه بود؟
غالب برادران حزب اللهی و معتقدان به انقلاب اسلامی، دو برداشت متفاوت از موضع ایشان دارند:
1⃣ ایشان با برجام مخالف بودند و در سخنرانی های متعددشان این مخالفت را بیان کردند. سخنرانی های ایشان در چند سال اخیر مملو از ابراز نارضایتی از روند اقدامات دولت می باشد، اما صد حیف و افسوس که کسی به حرف های ایشان وقعی ننهاد و #خسارت_محض رخ داد.
⛔️ مهم ترین ایراد این تحلیل این است که قدرت رهبری را با کسی مثل حاج حسین شریعتمداری شبیه می داند که در کنجی نشسته و حرف حقی میزند ولی خب کاری از دستش بر نمی آید!
⛔️ بدتر اینکه تلویحا میگویند متاسفانه مردم دیگر رهبری را قبول ندارند و ایشان مقهور جنگ روانی رئیس جمهور پنجاه درصدی شده اند!
2⃣ گروه دوم که غالبا احمدی نژادی و همدلان با امضا کنندگان آن نامه سرگشاده هستند، چنین میگویند:
رهبری در سخنرانی هایشان دائما از تیم مذاکره کننده و مسیر مذاکرات و #نرمش_قهرمانامه حمایت کردند. ابزارهای در اختیار رهبری مثل صدا و سیما و خطبه های نماز جمعه و فرماندهان عالیرتبه نظامی، مرتبا به نفع برجامیون و علیه منتقدان عمل کردند و در مرحله آخر هم نقش غیر قابل انکار بیت در تصویب بیست دقیقه ای برجام نشان دهنده تصمیم عملی ایشان می باشد.
⛔️ این تحلیل هم تلویحا _و گاهی صراحتا_ رهبری را به تناقض در قول و عمل متهم کرده و میخواهد با زاویه ای نه چندان تند، مسیر خود را از ایشان جدا کند.
.
❗️ اگر موضع و تحلیل شما در یکی از دو دسته فوق قرار میگیرد، به ثمرات اندیشه تان هم فکر کنید
و به این سوال هم فکر کنید که آیا می توان تحلیل دیگری هم کرد؟
.
ان شاءالله من هم تحلیل خودم را خواهم نوشت، اما پیش از آن از نظرات شما بهره خواهم برد.
🔸 @abd_alhamid
*اسرائیل چه نقشهای برای غزه دارد؟*
نقشهای که میبینید، پراکندگی بمبارانهای اسراییل را نشان میدهد. مطابق این نقشه تحلیل خودم رو می نویسم:
1. اسرائیل برای پایین آوردن تلفات ناشی از ورود زمینی در حال ویران کردن هر مانعی است که سر راهش وجود دارد. بمبارانهای خطی برای همین انجام شدهاند.
2. چون این کار مستلزم ویران کردن روزانه منازل مردم و در نتیجه برانگیخته شدن مستمر افکار عمومی علیه این رژیم است، باید یک شوک عظیم ارزش خبری همه ویران کردنهای آینده را از بین ببرد: بمباران کردن بیمارستان المعمدانی! از این پس دیگر هر جنایتی عادیانگاری خواهد شد و ارزش خبری آن کاهش مییابد.
3. بنظر میرسد از ساحل غزه نیز قرار است بدان حمله شود و بمبارانها، مسیر الحاق نیروهایی که از شمال و غرب وارد میشوند را دارند باز میکنند.
4. احتمالا قرار است نیمه شمالی غزه تسخیر شود و این کار از طریق تقسیم آن به چند منطقه مجزا و سپس نابود کردن هر بخش(که مقاومت بدلیل تجزیه و محاصره شدن در آن تضعیف شده) صورت خواهد گرفت.
5. در محلات جنوبی که بدلیل مرز مشترک با مصر دارای بیشترین تونل هستند، احتمالا ورود زمینی نخواهیم داشت و تلاش خواهد شد با کوچاندن جمعیت از شمال و تحمیل مشکلات معیشتی و اجتماعی به جنوب، نارضایتی عمومی علیه مقاومت و در نتیجه از بین بردن آن توسط مردم غزه صورت گیرد.
و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین ✌️
در يك كلام، مصلحت پابرهنه ها و گودنشينها و مستضعفين، بر مصلحت قاعدين درمنازل و مناسك و متمكنين و مرفهين گريزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامى مقدم باشد و نسل به نسل و سينه به سينه شرافت و اعتبار پيشتازان اين نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و بايد سعى شود تا از راه رسيده ها و دين به دنيا فروشان، چهره كفرزدايى و فقرستيزى روشن انقلاب ما را خدشه دار نكنند و لكه ننگ دفاع از مرفهين بي خبر از خدا را بر دامن مسئولين نچسبانند و آنهايى كه در خانه هاى مجلل، راحت و بى درد آرميده اند و فارغ از همه رنجها و مصيبتهاى جان فرساى ستون محكم انقلاب و پابرهنه هاى محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتى از دور هم دستى بر آتش نگرفته اند، نبايد به مسئوليتهاى كليدى تكيه كنند، كه اگر به آن جا راه پيدا كنند چه بسا انقلاب را يك شبه بفروشند، و حاصل همه زحمات ملت ايران را بر باد دهند.
صحیفه امام، جلد 20،ص 334
*سکانس پایانی قهرمان*
آنطور که دشمن گفته و تصاویر نشان میدهند، سکانس پایانی قهرمانِ قصه ما اینگونه بوده:
پیرمرد، تنها بود و بیکس و البته شجاع و نترس. جوانهای دشمن محاصرهاش کردند ولی قهرمان، تا آخرین گلوله جنگید. نیروهای تیپ ویژه، از او ترسیدند و با تانک به سمت او شلیک کردند. زانوی چپش کاملا خرد شد، ساعد دست راست هم شست، انگشت سبابه دست چپ هم قطع شد؛ اما او تسلیم نشد.
فرمانده نیروهای ویژه تلاش کرد با نیروهایش از پلهها بالا رفته و بر قهرمانِ زخمی و بیرمق، پیروز شود؛ اما او با نارنجک اینها را عقب راند.
شکستگی استخوانها و خونریزی، رمق از قهرمان ربوده بود. کوادکوپتر وارد ساختمان شد تا بدانند این #مرد_تسلیم_ناپذیر کیست؟ اما او در تنهایی و جراحت هم کاملا باهوش و زرنگ بود: چهرهاش را با چفیهای پوشانده بود و با همان درد شدید، کوادکوپتر را فراری داد.
تکتیرانداز دشمن به پیشانیاش شلیک کرد اما خونی بر صورتش نریخته، یعنی خونریزی خیلی شدید بوده و خونی در بدن نداشته.
در نهایت مجددا تانک دشمن گلوله دیگری شلیک کرد و طبقه دوم آوار شد. نیروهای ویژه، هنوز جرأت نزدیک شدن به قهرمان در طبقه دوم را نداشتند و او را رها کردند.
یک روز بعد و پس از تمام شدن همه چیز، بالاخره بالا رفتند و قهرمانی را دیدند که در کنار سلاح و کتاب دعایش به شهادت رسیده است.
فیلمنامه و دکوراسیون صحنه، عجیب سورئال است. قهرمان قصه، یک کلاشینکف خراب دارد که ناگزیر شده با چسب برق، قطعات آن را به هم بچسباند. تا آخرین فشنگ و آخرین قطره خون جنگیده. پیکرش نه روی زمین، که روی مبل افتاده و زیر تونلها نیست؛ بلکه در یک منزل مسکونی عادی است. عجب دکوراسیون عجیبی برای پایانبندی فیلم! قهرمان، خانه، مبل، اسلحه و البته کتاب دعا...
حتی وقتی سربازان دشمن بالای پیکر او هستند، هیچ نشانهای از خوشحالی در آنها نیست؛ چهرههایشان بهتزده است.
#ابوابراهیم شهید شده و اکنون، منتظر ابراهیم هایی هستیم که قرار است بت بزرگ را بشکنند و بساط نمرود و نمرودیان را جمع کنند. آتش بر این ابراهیمها، گلستان است و خوشا به حال اینان.
همیشه، خورشید در سپیدهدم خود، از میان خون برمیخیزد. آنان که سرخی شفق را میبینند، منتظر سپیدی خورشید هم هستند.
#شهید_یحیی_سنوار
#یحیی_سنوار 🌷
💐 https://ble.ir/abd_alhamid
💐https://eitaa.com/abd_alhamid