فهرستی از مسائل عمیقتر مجلس و انتخابات توسط برادر گرامی حجتالاسلام حسین ایزدی :
https://eitaa.com/taalighat/1332
@abdollahimahdi
🔸درنگی در انتخاب انتخابات!
انتخابات الگویی ناکام در تأمین مشارکت مؤمنانه مردم...
https://eitaa.com/yahyayahya/613
@abdollahimahdi
💐🌾🍀🌼🌷🍃
🍃🌺🍂
🌾🍂
🌿
🌹
سلام علیکم،
عرض ادب و احترام،
طاعات و عبادات قبول حق،
در این ماه مبارک رمضان؛
🌹سال نو را با چند فراز از بهترین دعاهای ابوحمزه ثمالی خدمت شما تبریک عرض میکنم:
🔹يا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ، وَأَجْوَدَ مَنْ أَعْطىٰ، أَعْطِنِى سُؤْلِى فِى نَفْسِى وَأَهْلِى وَوالِدَىَّ وَوَُلْدِى وَأَهْلِ حُزانَتِى وَإِخْوانِى فِيكَ؛ ▫️ای بهترین کسی که از او خواسته میشود و سخیترین کسی که عطا میکند، خواستهام را در حق خودم و خانوادهام و پدر و مادرم و فرزندانم و خاصانم و برادران دینیام به من عطا کن :
🔸اللّٰهُمَّ أَرْغِدْ عَيْشِى؛ ▫️خداوندا زندگیام را گوارا گردان، 🤲
🔸وأَظْهِرْ مُرُوَّتِى؛ ▫️جوانمردیام را آشکار ساز، 🤲
🔸وأَصْلِحْ جَمِيعَ أَحْوالِى؛ ▫️همه احوالم را اصلاح کن، 🤲
🔸واجْعَلْنِى مِمَّنْ أَطَلْتَ عُمْرَهُ؛ ▫️از کسانی قرارم ده که عمرش را طولانی کردی، 🤲
🔸وحَسَّنْتَ عَمَلَهُ؛ ▫️و اعمال و کردارش را نیکو ساختی، 🤲
🔸وأَتْمَمْتَ عَلَيْهِ نِعْمَتَكَ؛ ▫️و نعمت را بر او تمام کردی، 🤲
🔸ورَضِيتَ عَنْهُ؛ ▫️و از او راضی و خشنود شدی، 🤲
🔸وأَحْيَيْتَهُ حَياةً طَيِّبَةً فِى أَدْوَمِ السُّرُورِ، وَأَسْبَغِ الْكَرامَةِ، وَأَتَمِّ الْعَيْشِ؛ ▫️و او را به زندگانی پاکیزه زنده داشتی، در بادوامترین خوشیها و کاملترین کرامتها و کاملترین زندگیها ...🤲
🔸...وَاجْعَلْنِى مِنْ أَوْفَرِ عِبادِكَ عِنْدَكَ نَصِيباً فِى كُلِّ خَيْرٍ أَنْزَلْتَهُ وَ تُنْزِلُهُ فِى شَهْرِ رَمَضانَ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَنْتَ مُنْزِلُهُ فِى كُلِّ سَنَةٍ ...؛ ▫️مرا از پر نصیبترین بندگانت در نزد خود قرار ده، در هر خیری که فرو فرستادی و در ماه رمضان در شب قدر نازل میکنی و نازل کننده آنی در هر سال ... 🤲
🔸...وَارْزُقْنِى حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ فِى عامِنا هٰذَا وَفِى كُلِّ عامٍ، ▫️در این سال و هر سال زیارت خانهات را نصیبم فرما،🤲
🔸وارْزُقْنِى رِزْقاً واسِعاً مِنْ فَضْلِكَ الْواسِعِ؛ ▫️از احسان گستردهات روزی فراخ ارزانی من کن،🤲
🔸واصْرِفْ عَنِّى يَا سَيِّدِى الْأَسْواءَ؛ ▫️بدیها را ای آقای من از من برگردان،🤲
🔸...وَأَلْحِقْنِى بِأَوْلِيائِكَ الصَّالِحِينَ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الْأَبْرارِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيارِ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِمْ وَعَلَىٰ أَجْسادِهِمْ وَأَرْواحِهِمْ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ؛🤲🤲🤲
🌹
🌿
🌾🍂
🍃🌺🍂
💐🌾🍀🌼🌷🍃
@abdollahimahdi
🔸 تقویت مشارکت مردمی منوط به تغییر و تحول در مناسبات حاکمیتی!
🔹مشارکت مردم یک قطعه پازل از یک نقشه جامع تحول و پیشرفت کشور است و علاوه بر آن حلقهای از یک زنجیره و چرخدندهای درون یک سیستم است که بدون حلقات و چرخدندههای دیگر امکان حرکت ندارد ...
🔹عوامل دیگری هم در این چرخه نقش دارند اما مهمترین عامل در تقویت مشارکت مردم، مناسبات حاکمیتی است، نمی شود مسئولین نظام بر کرسی خود تکیه بزنند و بدون اصلاح زیرساختهای قانونی و مناسبات سازمانی و بدون ایجاد سازوکارهای مشارکت مردمی، مردم را به مشارکت دعوت کنند!
🔹به عنوان مثال اگر سطحی از مشارکت مردم در تولید و توزیع، ایجاد کارگاهها و فروشگاههای خرد است، حاکمیت غلط میکند مجوز مالها و سراها و فروشگاههای بزرگ و تبلیغات آنرا صادر میکند که هزاران خرده کارگاه و فروشگاه را له و نابود نمایند...
🔹حاکمیت تغییر و تحول را برای افزایش مشارکت مردم باید از خودش شروع کند...
🔹مدل حکمرانی ما نه تنها بسترها و مناسبات مشارکت مردم را ندارد بلکه تاب و توان تحمل مشارکت مردم را نیز ندارد و در برابر آن موانع بسیار جدی ایجاد کرده است...
@abdollahimahdi
🔸خلاصی از نار در خلاصی از تمدن ظلمانی و سبک زندگی غربی!
🔹در شبهای قدر دعای «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» را صد بار تکرار میکنیم و پس از ذکر هزار صفت از اوصاف خدای متعال، درخواست رهایی از آتش را داریم...
در ادعیه بسیار دیگری نیز این مضمون تکرار میشود از جمله در انتهای دعای هر روز ماه رجب از خداوند درخواست میکردیم «حرم شیبتی علی النار» ...
🔹اما این خلاصی از آتش چه معنایی دارد ؟
یک سطح از معنای آن، خلاصی از آتش جهنم در روز قیامت است که لازمه آن پاکیزه زیستن و تمحیص از گناهان است...
اما سطح عمیقتری از معنای نار ، ولایت طاغوت است که فرمودند: «وَلَايَةُ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ هِيَ النَّارُ»، در نتیجه طلب خلاصی از آتش، یعنی طلبِ رهایی از ولایت طاغوت که بواسطه تولی به ولایت امام حاصل میشود (فَإِنَّ اَللَّهَ فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ اَلنَّارِ بِوَلاَيَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ).
🔹اما این رهایی از ولایت طاغوت در دنیا چطور واقع میگردد؟
با تبری و دوری از مناسبات ولایت طاغوت و تولی به ولایت امام،
🔹مناسبات ولایت طاغوت چیست؟
طاغوت یک جریان تاریخی است که مسیری به سوی ظلمات دارد و در این مسیر هر پدیدهای را که رقم میزند مناسبات ظلمانی است و اهل آن نیز اهل نار هستند: وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ...
دوری از مناسبات طاغوت و خروج از ولایت طاغوت و حرکت از ظلمات به سوی نور و حیات طیبه یعنی دوری از پدیدهها و دستاوردها و مدلها و الگوهای تمدنی جریان ظلمانی غرب در زندگی فردی و اجتماعی!
یعنی تلاش برای احیای تمدن اسلامی مبتنی بر اصول و مبانی اسلامی و اقامه دین در همه ساختارها و روابط و مناسبات فردی و اجتماعی و سبک زندگی!
یعنی تلاش جهت تمحیص و خلوص محیط زندگی از کفر و نفاق و الحاد و التقاط ...
و همه اینها منوط به تقویت نهاد دین، تفقه دینی، تولید علم دینی و ارائه الگوها و مدلهای دینی و کاربست آنها در زندگی فردی و اجتماعی و از همه مهمتر و مقدم بر همه اینها، تبری از مناسبات طاغوت است ...
@abdollahimahdi
827.1K
از حجتالاسلام میرزامحمدی روایتی راجع به برتری فضیلت دعا بر تلاوت قرآن [در ماه مبارک رمضان] شنیدم و از یکی دوستان و شاگردان ایشان حجتالاسلام شمس مستند آنرا مطالبه کردم چنین پاسخ دادند...
@abdollahimahdi
سلام علیکم
ویراستهای بنده را مشاهده و نقد بفرمایید:
https://virasty.com/abdollahimahdi
عضویت در ویراستی:
https://virasty.com/r/bVo9
@abdollahimahdi
هدایت شده از دقایق الحقایق!
🔹حقیقت شب قدر و نزول تدریجی آن!
🔸در روایات، حقیقت شب قدر را وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها دانسته اند، در اینصورت نسبت آن با شبهای قدری که هرساله تکرار میشوند و پی در پی می آیند و می روند چیست؟
🔸همانطور که قرآن که یک حقیقت نورانی است، یک نزول دفعی در شب قدر بر قلب پیامبر و یک نزول تدریجی در طی 23 سال داشته است، شب قدر (23 ماه مبارک رمضان) نیز یک حقیقت نورانی است که همان وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیهاست و نزول دفعی ایشان بر عالم مادی همان ایام حیات ایشان است و نزول تدریجی مقامات و مراتب کمال آن بزرگوار و تجلی ایشان که سرچشمه جریان قرآن و ولایت است، در شبهای قدر هر سال به میزان تولی و توسل و توصل به دامان اهل بیت علیهم السلام واقع می گردد.
🔸شاید فهم دقیق تر این ارتباط، با شناخت نشأت و حیات انسانی (نشأت دفعی) و تفاوت آن با نشأت مادی و جسمانی (نشأت تدریجی) حاصل شود، علامه طباطبائی درتفسیر المیزان، با اشاره به این دو موطن حیات، به حقیقت ملکوتی ورای عالم مادی اشاره می کنند و تفاوت آنرا با نشئه مادی و دنیوی اینگونه می شمرند :
- نشأت انسانی، تقدم زمانی بر نشأت جسمانی ندارد (برخلاف آنچه درمورد عالم ذر گفته می شود)، بلکه همراه آن و محیط بر آن است و صرفاً تقدم رتبی دارد مانند تقدم «کن» بر «یکون» در امر خداوند : «أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ»
- نشأت جسمانی سیر از عدم به وجود و از قوه به فعل است و تکاملی تدریجی است اما انسان در نشأت انسانی، غیرتدریجی و فعلیت محض است.
- نشأت جسمانی، زمانمند و منطبق با مرور ایام و لیالی است در حالیکه نشأت انسانی، دفعی و آنی و ثابت است و ...
🔸همه مخلوقات در آن نشئه مشغول تسبیح خداوند هستند، «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ»، نشأت انسانی، همان حقيقتى است كه خداوند از آن تعبير به ملكوت كرده و فرموده: «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ»، و آيه شريفه «كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ» نيز بدان اشاره دارد.
🔸نشأت انسانی، همان حقیقتى است که آیات قدر نیز بر آن دلالت دارد، مانند آیه «و إن من شی ء إلا عندنا خزائنه، و ما ننزله إلا بقدر معلوم» (حجر21) و آیه«إنا کل شیء خلقناه بقدر»(قمر49) و آیه«و خلق کل شیء، فقدره تقدیرا» (فرقان2) و آیه«الذی خلق فسوى، و الذی قدر فهدى»(اعلى3)
🔸مطابق با این آیات، خداوند با تقدیر و اندازه گیری خود، هر چیزى را از ساحت اطلاق به ساحت و مرحله تعین و تشخص نازل میسازد. بهره مؤمنین از برکات و مواهب شب قدر نیز که حقیقت روحانی آن وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها است، هر ساله در شب قدر متناسب با حد و قدر مؤمنین و اندازه شناخت و معرفت ایشان به قدر حضرت زهرا سلام الله علیها (هرچند فطموا الخلق عن معرفتها)، اندازه گیری و مقدر میشود، شبهای قدر هر ساله با همه تکثر و تعددشان، از یک وجود ثابت و حقیقی از عالم ملکوت و خزائن غیب خدای متعال، نشأت می گیرند و در واقع تنزل نور و تجلی مقام و منزلت وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها بقدر معلوم در شبهای قدر است.
🔸«... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا».
@abdollahimahdi
سلام علیکم
عرض ارادت و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
در این شب عزیز و گرانقدر ، با هدیه این روایت به شما دوست عزیز ، درخواست عفو و بخشش نسبت به همهی کوتاهیها، تضییع حقوق، سوء قضاوت، تندی، غیبت و همهی خطاهای احتمالی دارم و طلب حلالیت مینمایم :
🔸 امام صادق علیهالسلام فرمودهاند:
▫️عفو درهنگام قدرت از سنّتهای پیامبران و پرهیزگاران میباشد، حقیقت عفو آن است که از رفیقت درگذری و چیزی را ظاهر نکنی، و سخن ناروای او را فراموش نمایی و از اصل قضیّه در باطن خود چیزی نگه نداری، و بر احسان خود به آن بیفزایی.
▫️ کسی به این مقام نخواهد رسید مگر اینکه خداوند از او درگذرد و گناهان گذشته و آینده او را مورد رحمت قرار دهد و او را به کرامت خود زینت بخشد و از انوار خود بر او بپوشاند.
▫️ عفو و غفران دو صفت از صفات خداوند هستند، که آنها را در میان بندگان خود به ودیعت نهاده است تا مردم به اخلاق خداوند متخلّق گردند و خداوند فرموده است:
«وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللهُ لَکُمْ وَ اللهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ.»
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۰۰
🔸التماس دعای مخصوص در این شبهای خاص... 🤲
@abdollahimahdi
https://virasty.com/abdollahimahdi/1713183692303258404
امیناخ، مشاور سابق ستاد کل ارتش اسرائیل:
ایران در عملیات خود حدود ۱۰ درصد هزینههایی که اسرائیل متحمل آن شده، هزینه کرده است.
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ
انفال آیه ۶۵
ای رسول، مؤمنان را بر جنگ ترغیب کن که اگر بیست نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر غالب خواهند شد و اگر صد نفر بوده بر هزار نفر از کافران غلبه خواهند کرد، زیرا آنها گروهی بیدانشند.
@abdollahimahdi
🔸گامهای اساسی ساماندهی عفاف و حجاب؛
در یک جمعبندی به نظر حقیر، در رابطه با مدیریت کلان جریان عفاف و حجاب در کشور چند اقدام اساسی مورد نیاز است که به نظر میرسد خلاء جدی آنها وجود دارد:
🔹1- تعیین «نقشه جامع» و «نظام موضوعات» پدیده عفاف و حجاب: کلاننگری و جامعنگری نسبت به همه عوامل و عناصر مؤثر در پدیده عفاف و حجاب و تدوین نقشه جامع و جغرافیای عوامل و عناصر و نظام موضوعات و طبقهبندی آنها؛ این محصول برای مهندسی ظرفیتها و تعیین مأموریتها و توزیع مسئولیتها و ارزیابی فعالیتها مورد نیاز است. شناخت و تبیین هر کدام از عناصر و عوامل و موضوعات دخیل در این پدیده مانند ابزار هنری و رسانهای، اقتصاد، صنعت، سیاست، خانواده، مسجد، مردم و... و نیز تبیین نسبتها و روابط بین آنها برای رسیدن به نظام افعال و اقدامات لازم است.
🔹2- تعیین «ظرفیتهای مؤثر» در پدیده عفاف و حجاب: شناسایی همه ظرفیتهای بالفعل و بالقوه در صحنه و میدان جامعه، لازمه تقسیم و توزیع متوازن مسئولیتها و مأموریتها و تعیین مختصات مشارکت و سهمدهی به آنها و نهایتاً رسیدن به نظام ارادهها و عوامل مؤثر است.
🔹3- توجه به جریان کلان «افکار عمومی» جامعه و تلاش جهت ایجاد ذهنیت و تصویر صحیح: آنچه حرکت فردی و اجتماعی را جهتدهی میکند، تصویر ذهنی است، باید دقت نمود که پدیدهها و وقایع اجتماعی و آثار و محصولات هنری و رسانهای و سایر عوامل و مجموع ظرفیتهای مؤثر جبهه حق در مواجهه با عوامل مؤثر جبهه باطل، چه تصویری برای مردم جامعه خلق میکند؟ ذهنیت و تصویر مطلوب چیست و چگونه باید ایجاد شود؟ مثلاً اگر در برابر ناهنجاریها اقدام مؤثری صورت نمیگیرد، تصویر خلق شده، «ضعف و ناتوانی نظام در برابر خواسته عمومی و فراگیر مردم» است و برای جبران این تصویر و ایجاد تصویر مطلوب چه اقداماتی لازم است صورت گیرد؟
🔹4- توجه ویژه به ظرفیت «رسانه»: مهمترین ابزار دشمن در تصویرسازی و جهتدهی ذهنیات و خلق تصویر مطلوب، رسانه است در حالیکه غالباً نسبت تصویرسازی رسانه با واقعیات جامعه معکوس است و یا یک واقعیت جزئی تعمیم داده میشود و ... آیا ظرفیت رسانه جبهه خود را در تصویرسازی ذهنی و شکلدهی افکار عمومی و جهتدهی حرکت جامعه را به درستی احصاء نمودهایم؟ به نظر میرسد در صحنه و میدان جامعه، بازی را به جو رسانهای دشمن باختهایم و آنچه او تصویرسازی میکند حرکتدهنده و جریانساز است تا حدی که خود ما هم گاهی تصور میکنیم مطالبه حداکثری و عمومی جامعه، بیحجابی و بیعفتی است...
🔹5- توجه به اصل «مردمیسازی» و کنشگری مردمی در پیشبرد اهداف: به نظر میرسد مهمترین راهبرد و مؤثرترین راهکار در مواجهه با بحران بیحجابی، ایجاد فرصت و ظرفیت حضور و نقشآفرینی مردم است و صرفاً انتظار از دستگاههای حاکمیتی و رسمی، کافی نیست، گرچه مردمیسازی این مسئله نیز منوط به اقدام حاکمیت در ایجاد فرصتها و ظرفیتهای قانونی و عینی حضور و نقشآفرینی مردم است. شناخت ظرفیتهای مردمی و بسیج نیروها و امکانات و مسئولیت سپاری به ایشان مطابق با نقشه جامع میتواند مهمترین گام در رفع این بحران باشد.
🔹6- مسئولیت و تولیت عفاف و حجاب و سلسله مراتب مدیریت و فرماندهی و شبکه تعاملی؛ شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین چالشهای عرصه حکمرانی عفاف و حجاب، مشخص نبودن متولی این امر و سلسله مراتب مدیریت و فرماندهی شبکه تعاملی با حضور فعال اجزای این شبکه است... به نظر میرسد دفتر مقام معظم رهبری شایسته تعیین متولی این امر است و مانند اقدام اخیر ایشان در رابطه با مدیریت مساجد، میبایست شبکه فعالان این عرصه و راهبری این شبکه توسط ایشان تعیین گردد و الا در وضعیت موجود ساختارها و قوانین کشور، این مسئله صاحب نخواهد داشت در عین حالی که سی چهل صاحب دارد!
🔹7- اقتدار و مواجهه فعال با نابسامانیها و ناهنجاریها خصوصاً در رابطه با عوامل اشاعه فحشاء و فراتر از عوامل ارتکاب فحشاء؛ نبودن اقتدار و مواجهه فعال خصوصاً در برخورد با عوامل اصلی اشاعه بیحجابی و بیعفتی بزرگترین آسیبی است که بخاطر اهمال دستگاههای قضایی و انتظامی و اطلاعاتی در کشور به وجود آمده است و لازمه اقتدار مبتنی بر عقلانیت و خشونت مبتنی بر قانون، اصلاح زیرساختهای فکری و قانونی این امر است...
ادامه 👇
@abdollahimahdi
🔹8- سیاستگذاری کلان عرصه عفاف و حجاب و تعیین اصول اساسی آن؛ یک کار عالمانه و فقیهانه لازم است تا با استناد به منابع وحیانی و منویات امامین انقلاب، اصول و سیاستهای کلان این عرصه استحصال و به عنوان راهبردهای محوری در همه مراحل برنامهریزی و طراحی اقدامات، مد نظر قرار گیرند؛ به عنوان مثال اصل «تقبیح فواحش و بیعفتی و بیحجابی و تعظیم ارزشها» اقتضاء دارد تا در برنامههای هنری و رسانهای مسئله بیحجابی تقبیح شود و خیلی عیان از بیماری فکری و روحی و روانی شخص بیحجاب سخن گفته شود و یا اصل «تقدم مبارزه با عوامل اشاعه فحشا بر عوامل ارتکاب فحشا» یا «اصل حفظ انسجام و وحدت شهروندان» و ...
@abdollahimahdi