سنت الهی حاکم بر انتخابات - استاد عابدینی - 10فروردین 1400 .docx
1.29M
🔸جزوه «سنت الهی حاکم بر انتخابات»
#Word
🔻متن پیاده شده سخنرانی #استاد_عابدینی
سهشنبه ١۴٠٠/١/١٠
🔻تشکر از کانون کریم آل الله (علیه السلام)
🔈 صوت این سخنرانی👇
🌐 eitaa.com/abedini/2232
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی
🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی
📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی که طی ٣٠ جلسه در ماه رمضان سال ١٣٩٨ ارائه شده بود (متن و صوت آن جلسات👇)
⚡ eitaa.com/abedini/1916 ایتا
⚡ t.me/ostadabedini/2687 تلگرام
✅ انشاءالله این مباحث امسال در بهار قرآنی ماه مبارک رمضان ١۴٠٠ شمسی تکمیل خواهدشد.
🔻از ابتدای ماه رمضان، هر روز (بیست و سه روز غیر از جمعه ها)، از ساعت ۱٢ الی ۱۳
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان
🔸ان شاء الله، با همکاری دفتر نهاد (حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان)، صوت هر جلسه، در کانالهای استاد عابدینی در پیامرسانهای سروش، ایتاء، و تلگرام، ارائه خواهد شد.
#انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
01 نظام٢ - ج31 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
17.12M
🔸جلسه 1👆
🌙چهارشنبه ٢۵ فروردین١۴٠٠
⚡جلسه 31 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔻مروری از مباحث گذشته
🔻مراحل داستان خلقت آدم و قوای وجودیش و بیان حرکت عظیم انسان
🔻قوای فطرت شوق به کمال و فطرت فرار از نقص
🔻توجه به بدن و زینت تعلقات آن، و تعلق به دنیا و آثارش، اسباب هبوط
🔻آخرالزمان دوره شدیدترین تعلقات، و شدیدترین حساسیت و ادراک ظلمت
🔻بعثت انبیاء الهی، گردنه های حرکت عظیم انسان در ادراک مصادیق ظلم و مبارزه با آن
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
#اطلاعیه
🔸 درس #نظام_اندیشه_اسلامی استاد عابدینی امروز پنجشنبه ٢۶ فروردین ١۴٠٠ برگزار نمیشود.
🔻جلسه بعدی انشاءالله «یکشنبه ٢٩ فروردین ١۴٠٠»
استاد عابدینی
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی 🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی 📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی
🔸جلسه 2
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان
🔸 متوجه مشکلات موجود پخش آنلاین از نوسان و قطع و وصل در صوت جلسه شدیم، و درحال پیگیری با مسئولین برگزاری (نهاد) برای حل مشکل هستیم، تا ان شاءلله در جلسات بعد بستر پخش آنلاین با کیفیت بهتری در دسترس قرار بگیرد.
02 نظام٢ - ج32 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
28.31M
🔸جلسه 2👆
🌙یکشنبه ٢۹ فروردین١۴٠٠
⚡️جلسه 32 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸ادامه مرور مباحث گذشته:
🔻تمایز «من حقیقی عالی» و «من موهوم سرابی»، و تمایز دو جبهه حق و باطل بر اساس آن
🔻کار انبیاء و اولیاء الهی بسوی ظهور، بیان اندیشه در حرکت مصداقی است که حساسیت و ادراک ظلم در جبهه حق قوی تر شود.
🔸بحث جدید در ادامه مباحث سابق:
🔻«بسترسازی ظهور، در انقلاب اسلامی»
🔻شناخت نقص ها و نیستی های حرکت انقلابی که از آنها انقطاع بیابیم، و شناخت کمالات در صحنه حرکت انقلابی که افق صعودمان داشته باشیم.
📌خلاصه نکات جلسه ٢👇
🌐 eitaa.com/abedini/2247
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 2 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔸ادامه مرور مباحث گذشته:
🔻تمایز «من حقیقی عالی» و «من موهوم سرابی»، و تمایز دو جبهه حق و باطل بر اساس آن
⚡️از داستان آدم تا بعثت نبی خاتم و تا امامت اهل البیت و دوره غیبت تا به امروز، جبهه حق و وحدتش بر اساس «من عالی» است، چرا که از عالم مثال به بالا (بسوی «من عالی»)، هر ارتباطی بر اساس یک «اتحاد» است.
⚡️نبرد جبهه حق با جبهه باطل از ابتدای خلقت آدم (بعنوان خلیفة الله) است، که خلیفة الله و تجلّی «من حقیقی عالی» موجب تمایزش از «من موهوم سرابی» میشود، و کار شیطان در جبهه باطل برای ساقط کردن خلافت الهی انسان، به مخلوط کردن و مشوب کردن «تن محوری» و «من موهوم» با «من حقیقی» است که خودش را به دروغ حق جلوه دهد، و مدام برعلیه مصادیق «من حقیقی عالی» در جبهه حق، ظلم و عصیان و تقابل و دشمنی دارد.
⚡️این نبرد حق و باطل، در درون و بیرون انسان جریان دارد، میان مصداق «منِ موهوم سرابی» در سران کفر و شیطنت، با مصداقِ «من حقیقی عالی» که شاخص آن انبیاء با وسعتِ امتِ مؤمنشان بودند، که «منِ عالیِ شاملِ اجتماعی» در «خلیفة الله» است، که با «ارتباط حب ولیّ الهی و بغض از دشمنان الهی» به «وحدتِ حقیقی اجتماعی» در امت شکل میگیرد.
⚡️کار عاشورا هم نشان دادن مصداق «منِ حقیقیِ عالی» در اوج، و نشان دادن مصداقِ «من موهوم سرابی» در اوجش بود، که حساسیت و هشیاری و بیداری ما را نسبت به مبارزه با ظلم ها و ظلمت ها و احیای توحید و عدالت و معنویت ها بیشتر شود.
🔻کار انبیاء و اولیاء الهی بسوی ظهور، بیان اندیشه در حرکت مصداقی است که حساسیت و ادراک ظلم در جبهه حق قوی تر شود.
⚡️کلمات معصومین در مورد علائم ظهور و جریانات قبل از ظهور که ادراک ظلم و حساسیت نسبت به آن بیشتر میشود، بیاناتی صرفا خبر دهنده (اِخباری) نیست، بلکه علاوه بر پیام خبری، دارای محتوای دستوری و برنامه دهنده (إنشایی) هم هستند، که میفرمایند به سمتی حرکت کنید که درک حق و حساسیت به حقانیت و عدالت عمیقتر شود، و ادراک ظلم هم بالاتر رود و تمایز حق و باطل و وحدت در مقابل آن بیشتر شود.
👇👇👇
▫️٢
🔸بحث جدید در ادامه مباحث سابق:
🔻«بسترسازی ظهور، در انقلاب اسلامی»
⚡️انقلاب اسلامی در همین راستای برنامه اهل بیت (علیهم السلام) شکل گرفته، که طبق آیات «لِيَميزَ اللَّهُ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبيثَ بَعْضَهُ عَلى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَميعاً فَيَجْعَلَهُ في جَهَنَّم» (انفال ٣٧) و «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق» (انبیاء ١٨) سه کار را ایجاد کرده است:
💫1. اولا تمایز جبهه حق و جبهه باطل ایجاد شد.
💫2. ثانیا تراکم و وحدت یافتن جبهه باطل در دشمنی با انقلاب اسلامی ایجاد شد.
💫3. ثالثا تراکم و وحدت یافتن جبهه حق (در جبهه مقاومت) در مقابله با دشمنی جبهه باطل شکل گرفت.
این میشود مقدمه سازی و بسترسازی ظهور، که اندیشه ولایی اهل بیت برای حرکت بسوی محض شدن حق و تمایزش از باطل، در تحولات اجتماعی و حرکت عینی محقق میشود.
🔻شناخت نقص ها و نیستی های حرکت انقلابی که از آنها انقطاع بیابیم، و شناخت کمالات در صحنه حرکت انقلابی که افق صعودمان داشته باشیم.
⚡️بر اساس آیه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه» (فاطر ١٠)، که هم با حرکت عملی و مصداقی یک رفع و کندن از مراحل پست و نقص قبلی است، و هم با افق حیات طیبه تمدن اسلامی در آینده، یک نگاه به میزان صعودمان بسوی قله شکل میگیرد. کندن ها و انقطاع از مراحل قبلی، بعد از ورود به آنها است که توقف نکرده و از آنها عبور میکنیم به مراحل بالاتر.
همانطور که در مباحث سلوکی امام خمینی میفرمایند: «تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود»، یعنی پس از ورود در حجاب است که قدرت کنار زدن حجاب برای حرکت به مرحله بالاتر پیدا میشود.
⚡️برای عبور باید بدانیم که ما چه چیزی نیستیم که کندن از نقص ها را محقق کند، و بدانیم که چه چیزی هستی حقیقی ماست که میخواهیم باشیم تا صعود بسوی آن محقق شود. آزمایش های الهی برای انقلاب اسلامی مدام شکل میگیرد که بدانیم نقصهایمان کجاست و نقطه کمال و اوج گرفتن ما باید بسوی چه سمتی باشد.
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 درس آنلاین انسان شناسی قرآنی 🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی 📌ادامه درس گفتارهای نظام اندیشه اسلامی
🔸جلسه 3
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بهتر فعال میباشد.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
03 نظام٢ - ج33 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
25.81M
🔸جلسه 3👆
🌙دوشنبه ۳٠ فروردین١۴٠٠
⚡️جلسه 33 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور
🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور
🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر.
🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری
🔸قیام خراسانی و قیام یمانی نشان از حاکمیت اسلامی در این دو منطقه، و حرکت اندیشهی در عمل در منطقه آنها
🔻اندیشه جهادی منتظران در صحنه عمل، عامل وحدت و پیوستگی در جبهه مقاومت
📌خلاصه نکات جلسه ٣👇
🌐 eitaa.com/abedini/2252
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 3 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔸فرق بین علائم ظهور و شرایط ظهور
⚡️ما یک علائم ظهور داریم، و یک شرایط ظهور. از جمله شرایط ظهور آماده شدن یک تعدادی از یاران حضرت است که بیان شده است. از جمله علائم ظهور، اصول و قواعدی مصداقی است که اسباب شناخت مسیر خواهند بود. مثلا در جریان بعثت خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علائمی برای شناخت حضرت در کتب پیشینیان قرار داده شده بود که بتوانند شخصیت ایشان را با یقین تشخیص دهند، کما اینکه در قرآن کریم میفرماید آنها پیامبر را آنطور میشناختند که پسرانشان را میشناختند: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُم» (بقره 146، و انعام 20)
⚡️در علائم ظهور پنج علامت را جزو علائم حتمیه قرار داده اند: خروج سفیانی، قیام یمانی، صیحه آسمانی، خسف بیداء (فرو رفتن سپاه سفیانی در زمین صحرایی بین مکه و مدینه)، قتل نفس زکیه.
⚡️در مجموعه علائم ظهور (بخصوصه در موارد غیر حتمی)، در طول دوران های مختلف مصادیقی پیدا کرده، و معلوم نیست که فقط منحصر به مصادیق همان سال ظهور باشند.
⚡️بعضی از این علائم ظهور، مشترک هستند بین علائم ظهور و علائم رجعت و علائم قیامت، که بر اساس نگاه علامه طباطبایی این از مبانی مهم اندیشه ای است، که «ظهور و رجعت و قیامت سه مرتبه از یک حقیقت هستند، که آن حقیقت، "بروز توحید" است»، ولذا باعث میشود که علائم در هر سه مرتبه، سه بروز تشکیکی دارند و سه مرتبه علائم از یک حقیقت باشند. مثلا صیحه آسمانی و ندای جبرئیل بر تایید امام زمان (علیه السلام) در هر سه مرتبه سه بروز خاص خود را داشته باشد.
🔻جغرافیای منطقه ای کشورها در علائم ظهور
⚡️در مجموعه علائمی که برای ظهور آمده، منطقه سوریه یک تمرکز خاصی دارد (بخصوصه در خروج سفیانی)، و بعد آن به ترتیب یمن، عراق، ایران و افغانستان (خراسان قدیم)، حجاز، فلسطین، اردن، و ترکیه در روایات ذکر شده اند که نشان میدهد باید حوادث این منطقه ها را رصد کرد، و آماده بودن برای شناخت فرصتهای موجود در آنها و استفاده از آنها باید داشت.
⚡️دشمنان ما هم با اطلاع از اخبار این منطقه ها در پیشبینی های روایات از حوادث آخرالزمانی، به دنبال تأخیر انداختن ظهور بودند، اما خدای سبحان کار همین دشمنان را در جهت تعجیل و تسریع و تثبیت در حرکت بسوی ظهور قرار داده است، چرا که امر خدا بر اراده بندگان غالب و قاهر است: «وَاللَّهُ غالِبٌ عَلى أَمرِهِ ولكِنَّ أَكثَرَ النَّاسِ لايَعلَمُون» (یوسف، 21). درست عملیات دشمنان ما در مناطقی بوده که روایات آخرالزمانی ما در همین مناطق بوده است و کارشان موجب پیوستگی و قدرت یافتن محور مقاومت در مقابله با آنها شده است. مثلا سوریه در اثر این فشارها یک منطقه حاصلخیز از نیروی مجاهد پرور شده است.
👇👇👇
▫️۲
🔸مهدویت یک نقشه راه و نظریه تمدنی است در برابر تمام مکاتب فکری دیگر
⚡️ما هنوز از ظرفیت مهدویت و نقشه راه تمدنی آن در نظریه سازی و نظریه پردازی استفاده نکرده ایم. مهدویت یک نظریه تاریخ ساز و آغاز حیات حقیقی انسانی است پس از پایان زندگی محصور در روابط دنیوی و پست انسان.
⚡️آینده پردازی امیدآفرین و انگیزشی و عمیق تمدنی در فضای مهدویت یک افق روشن و بی منتها بسوی بینهایت (تا قیامت در ثمره شکوفایی انسان) دارد، که این آینده نگری محدود به افق گرایشهای مادی و وهمی نیست، و همچنین یک حالت صرفاً انفعالی و جبر تاریخی (بدون دخالت انسان) نیست، بلکه با فاعلیت ما و فعل و اختیار انسان های منتظر و تکلیف گرایی ایشان مرتبط است. یعنی در عین اینکه یک هدف قطعی در آینده تاریخ است، اما زمانش و تأخیر یا تسریعش بسته به حرکت ها و افعال انسان های منتظر است.
🔻آخرین دولت بودن حکومت مهدوی، پس از رسوایی نظریه های تمام مکاتب بشری
⚡️ظرفیت عظیم نظریه تمدنی مهدویت و ممتاز بودنش در مقایسه با آینده پردازی های دیگر مکاتب آشکار میشود. وقتی نظریه پردازی های دیگر و به صحنه آمدن افکار دیگر انسانی در دولت ها و سیاست ها واقع شده باشد، و تمام آنها حد و ضعف و نقصهایشان آشکار شده باشد، آن وقت اوج فکر و صحنه گردانی نظریه مهدویت خودش را نشان میدهد، لذا میفرمایند دولت ما اهل البیت (ع) «آخرین دولت» است.
🔻[پیرامون موضوع «آخرین دولت» در جلسه 73 مهدویت:
ostadabedini.blog.ir/post/94
⚡️در روایت، امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «لِکُلِّ أُنَاسٍ دَوْلَةٌ یَرْقُبُونَهَا وَ دَوْلَتُنَا فِی آخِرِ الدَّهْرِ تَظْهَر»، «هر عدّه ای را حاکمیّت و دولتی هست که منتظرش هستند، همانا دولتِ ما در آخر دهر ظاهر میشود.» (امالی صدوق، ص489)؛
⚡️همچنین میفرمایند: «مَا یَکُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا یَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا یَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّینَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ یَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْلِ»، «این امر (ظهور) محقق نمیشود تا وقتی که هیچ صنف و تفکّری از مردم (حتی تفکرات صنفی و جزئی و فرعی) نماند الا اینکه حاکمیّت بر مردم یافته باشد، تا اینکه بهنگامهی ظهور هیچ کسی نتواند بگوید که ما هم اگر به حاکمیت میرسیدیم عدالتورزی میداشتیم! ، سپس بعد از حاکمیّت تمامِ اصنافِ فکریِ مردم، حضرتِ قائم (علیه السلام) قیام مینماید به اقامه ی حق و عدل».
⚡️اینگونه دیگر اندیشه ای نمیماند که بتواند در مقابل «دولتِ حقّهی مهدوی» قد عَلَم کند و هیچ اهل اندیشه و مکتب فکری نمیتواند ادعای اصلاح و عدالت ورزی کند و به دروغ خودش را فریبا و زیبا جلوه دهد تا مردم احساس کنند که غیرِ دولتِ مهدوی هم دیگرانی هستند که «حرفِ جدید» داشته باشند و میل به آنها پیدا کنند. بلکه «آخرین و برترین حرف و فکر و عمل در دولت و حکمرانی» بالعیان معلوم میشود که تنها در «دولتِ مهدوی» بحق برپا گشته است، و بطلانِ تمامِ مدّعیانِ دیگر و نقص و ناتوانیِ تفکرّاتشان آشکار میشود. دیگر هیچ رقیبی برای عرض اندام در برابر «دولتِ حق» باقی نمیماند و هیچ عذری برای رویگردانی از «دولتِ حق» وجود ندارد: «فَماذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ فَأَنَّى تُصْرَفُون» (یونس،32). ]
👇👇👇
▫️۳
🔸قیام خراسانی و قیام یمانی نشان از حاکمیت اسلامی در این دو منطقه، و حرکت اندیشهی در عمل در منطقه آنها
⚡️در علائم ظهور وقتی میفرماید جریان قیام یمانی و قیام خراسانی و حرکت سپاهی از ایران و سپاهی از یمن خواهد بود، نشان میدهد در این دو منطقه قبل از ظهور یک حاکمیت اسلامی و استقرار سپاهیان مرتبط با حضرت حجت شکل گرفته است (چون وقتی یک لشگری بخواهد از جایی حرکت کند، حتما باید حاکمیتی در آنجا بوده باشد تا بتواند لشگری را ایجاد کند که این لشگر قدرت حرکت داشته باشد).
⚡️همچنین اینکه حاکمیت ایران باید طولانی تر و سابق بر یمن باشد (و نحوه ای حالت مرکزی دارد)، و حرکت قیام یمانی که سپاهی از یمن است در مدتی کوتاهتر و نزدیکتر، چرا که از علائم حتمی نزدیکتر به ظهور است، [ولذا کمکِ حاکمیت شیعیان در ایران به حاکمیت یافتن شیعیان در یمن، و پس از استقرار حاکمیتشان، کمک به ایجاد شدن یک سپاه و لشگر مجهز و آماده در یمن، در برنامه دهی روایات اهمیت پیدا میکند]، چون (همانطور که جلسه گذشته گفتیم) این علائم علاوه بر خبردهی در آینده نگری، بیان یک برنامه و دستور و تکلیف برای ما هم هست که مرتبط با حرکت اختیاری ما در این دو منطقه جریان ظهور تسریع میشود. در همین راستا، وقتی از شهید سلیمانی پرسیده بودند که نگاه شما به جریان یمن چگونه است؟ ایشان گفته بود «هرچقدر ما به جریان حزب الله در لبنان اطمینان داریم، آن را ضرب در ده بکنید، آن مقدار به جریان یمن اطمینان داریم».
⚡️اهل یمن هم مقاومت و سختی پذیری ایشان در جنگ بسیار بالاست (برعکس فضای زندگی در لبنان که تجملات و مظاهر دنیا قوی تر است، زندگی در یمن با کمترین تعلق به دنیاست لذا تحمل سختی برایشان آسان تر است)، و هم اقتدایشان به نگاه جهانیِ انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی و استکبارستیزی در آنها قویست. اندیشه اهل یمن در معرکه و میدان نبرد بسرعت عمیقتر و صحیحتر شده و بسوی نگاه جهانی منتقل شد.
🔻اندیشه جهادی منتظران در صحنه عمل، عامل وحدت و پیوستگی در جبهه مقاومت
⚡️محور مقاومت از ایران بسمت کل منطقه و بخصوص در سوریه و یمن منتقل شده، و از منطقه بسمت جهانی شدن پیش میرود، که این حرکت، با پیاده سازی نگاه اندیشه مهدویت در مقاومت عملی، در حال آماده سازی خود برای ظهور است.
⚡️کاری که دشمن ما دارد برعلیه مسلمانان و شیعیان میکند، از یکطرف خودش را مجبور میبیند در دخالت کردن، تا بتواند جلوی یکسری حرکت هایی را بگیرد، اما از طرف دیگر دارد میبیند که هر دخالتی که میکند اثرش در راستای سرعت حرکت اندیشه جهادی و تقویت و تثبیت محور مقاومت به نتیجه میرسد. کشورهایی با فرهنگهای مختلف در محور مقاومت، به هم متصل شده اند، که این انتظار با حالت جهادی، همان اندیشهی در حرکت است.
⚡️این اتصال منطقه ای در اندیشه جهادی و وحدت و پیوستگیشان به هم، موجب تعجیل در حرکت بسوی ظهور است. کما اینکه در روایات از «روحیه جهادی و صبر فعال در انسان منتظر» می فرمایند «الْمُنْتَظِرُ لِأَمْرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّه»، و «من حبس نفسه لداعينا، و كان منتظرا لقائمنا، كان كالمتشحط بدمه بين سيفه و ترسه في سبيل اللّه».
⚡️حرکت های منتظرین ظهور، حرکت های جهادی و اندیشه ای است که یک موج منطقه ای و جهانی ایجاد میکند، مانند حرکت جهادی سردار سلیمانی در محور مقاومت، که این حرکت نمونه ای از «الفرج من الله عزوجل» است، که در روایت میفرماید: «أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِي انْتِظَارُ الْفَرَجِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ». ظهور را در پیش روی اقدام و حرکت جهادی خود می بینند، و هر گشایش و فرجی را هم از خدا می دانند و دست قدرت خدا را آشکار میبینند، که با تثبیت این روحیه جهادی و خلوص الهی در منطقه به ظهور نزدیک میشویم.
👇👇👇
▫️۴
🔻[پیرامون موضوع «حرکت جهادی منتظرین» در جلسه 26 مهدویت:
ostadabedini.blog.ir/post/32
⚡️ذیل تمام روایاتی که در رابطه با انتظار است -و تقریباً بیش از 20 روایت است- در تمامشان آمده است که اگر کسی در حال انتظار از دنیا برود، در حال مبارزه و جهاد بوده و مرگش هم شهادت است. اینکه میفرماید منتظر مجاهد «كَالْمُقَارِعِ مَعَهُ بِسَيْفِهِ» مانند کسی است که همراه قائم (عج) با شمشیر مبارزه میکند، و «كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِه» مثل کسی است که در خونِ خودش غوطهور است و به شهادت رسیده است؛ و «بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّه (ص) بِالسَّيْفِ» یا «إِنَّ الْمَيِّتَ مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ شَهِيدٌ» ، و «مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِهَذَا الْأَمْرِ كَانَ كَمَنْ كَانَ مَعَ الْقَائِمِ فِي فُسْطَاطِهِ لَا بَلْ كَانَ بِمَنْزِلَةِ الضَّارِبِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْف» ، و « أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ أَلْفِ شَهِيدٍ مِثْلِ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُد» ، و «كَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّه (ص) فِي فُسْطَاطِهِ» ، و... .
⚡️حضرت سجاد (ع) در وصف منتظران امام مهدی (عج) مىفرمايند: «إِنَّ أَهلَ زَمَانِ غَيبَتِهِ، القَائِلُونَ بِإِمَامَتِهِ، المُنتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ، أَفْضَلُ أَهلِ كُلِّ زَمَانٍ، لِأَنَّ اللَّهَ -تَعَالَى ذِكرُهُ- أَعطَاهُم مِنَ العُقُولِ وَ الْأَفهَامِ وَ الْمَعرِفَةِ مَا صَارَت بِهِ الغَيبَةُ عِندَهُم بِمَنزِلَةِ المُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِى ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنزِلَةِ المُجَاهِدِينَ بَينَ يَدَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) بِالسَّيفِ، أُولَئِكَ المُخلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهراً» ؛ آنهايى كه در زمان غيبت او قائل به امامت او و منتظر ظهور اويند، برترين مردم همهى زمانهايند، چون خداوند به آنها عقول و فهم و معرفتی بخشیده كه غيبتِ امام نزد آنها بهمنزلهی مشاهدهى اوست، و خداوند اينها را در آن زمان همانند مجاهدان با شمشیر در خط مقدّم كنار رسولالله (ص) قرار مىدهد، بهراستی، اينها مخلَصون حقيقى و شيعيان راستين ما و دعوتگران و مبلّغانِ به سوى دين خدا در نهان و آشكار هستند].
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
رفیق روزهای بندگی - استاد عابدینی - ویرایش جدید رمضان ١۴۴٢ .pdf
2.52M
🔸کتابچه رفیق روزهای بندگی👆
مجموعه نکاتی از آداب انس با قرآن از مباحث #استاد_عابدینی
🔻این کتابچه شامل ۳۰ نکته کوتاه متناسب با ۳۰ روز ماه مبارک رمضان برای بهره برداری هرچه بیشتر از این سفرهی ضیافت الهی است که توسط هسته منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است.
🔹 لازم به ذکر است که اصل کتاب آداب انس با قرآن استاد عابدینی، در مراحل چاپ و آماده سازی است.
🔻
Instagram.com/shamsolvahy
Instagram.com/ostadabedini
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
🔸جلسه 4
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بالا فعال میباشند.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
04 نظام٢ - ج34 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
24.79M
🔸جلسه 4👆
🌙سه شنبه ۳١ فروردین١۴٠٠
⚡️جلسه 34 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸جنگهای نزدیک به ظهور، جنگهای نامتقارن
🔸آیا دجال و سفیانی نماد هستند یا شخص هستند؟
🔸انقلاب اسلامی، مهمترین حرکت اجتماعی منتظران در دوران غیبت
🔸مومنان در دوران نزدیک ظهور، بمانند انبیاء الهی ظاهرکننده امر و اراده الهی خواهند بود
📌خلاصه نکات جلسه ۴👇
🌐 eitaa.com/abedini/2261
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
بسم الله
🔸خلاصه نکات جلسه 4 #انسان_شناسی_قرآنی
#استاد_عابدینی
▫️١
🔻جنگهای نزدیک به ظهور، جنگهای نامتقارن
⚡️جنگ نامتقارن این است که معیارهای قدرت دو طرف سپاه مقابل هم با یکدیگر همخوانی ندارد. اینطور نیست که مثلا به تعداد اسلحه ها و ابزار و ادوات جنگی دشمن و با همان سیاست جنگی، در طرف خودی هم لزوما با همان ابزار ها و سیستم جنگی وارد نبرد شده باشند. مثلا در جهت ظاهری، قایقهای تندرو در برابر ناوهای عظیم میجنگند، بمانند داوود با قلاب سنگ در برابر جالوت عظیم الجثه.
⚡همچنین در جهت باطنی، قدرت نرم افزاری و تصرف قلب ها و غلبه اندیشه ای در سپاه حق موجب نوعی جنگ نامتنقارن میشود که اساسا قبل از نبرد سنخ جنگش با قوای طرف مقابل فرق میکند، بلکه در منطق بر فکر و قلب و احساس سپاهیان دشمن غالب میشود و باعث میشود که اکثریت آنها به سپاه حق بپیوندند. این سیر در همان جهت غلبه نظام روح بر نظام بدن است، و جریانات پیشرو فقط بدنبال لشگر در برابر لشگر بودن نیست، بلکه قدرت رسانه ای در انتقال منطق حق و توجهات درونی الهی را در نیروهای طرف مقابل برانگیخته میکند.
⚡از همین جهت است که نیروهای امام زمان (علیه السلام) کسانی هستند که با یقین ترین افراد و مستحکم ترین افراد در نظام اعتقادی و روح خالص تر و صدق عمیق تر هستند که همین قدرت روحی آنها موجب ایجاد مراتبی از غلبه میشود.
⚡️آیت الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی: همانطور که امروز دنیا از ظلم پر شده، همینطور هم از عدالت پر خواهد شد. آنجا حضرت نیاز به طبل و شیپور و توپخانه ندارد، بلکه ما با مغز آنها کار داریم، ما با هواپیماهای آنها کار نداریم، بلکه با مغز و شناخت خلبان آن هواپیما کار داریم، که غلبه بر منطق ایشان می یابیم.
🔻آیا دجال و سفیانی نماد هستند یا شخص هستند؟
⚡️در منابع روایی اهل سنت روایت منحصر به فردی هست که از رسول خدا (ص) نقل میفرماید: «َدُونَ السَّاعَةِ اثْنَانِ وَ سَبْعُونَ دَجَّالًا، مِنْهُمْ مَنْ لَا يَتْبَعُهُ إِلَّا رَجُلٌ وَاحِدٌ»، یا در بیان دیگری «يكون قبل خروج الدجال نيف (زائد) على سبعين دجالا»، یعنی عنوان دجال یک نماد است که به افراد مختلف قابل تطبیق است، علاوه بر اینکه بر یک نفرشان تطبیق کاملتری دارد. همین حالت میتواند در مورد سفیانی هم باشد.
🔻انقلاب اسلامی، مهمترین حرکت اجتماعی منتظران در دوران غیبت
⚡️منتظر کسی است که از وضع موجود به وضع مطلوب، حرکت اجتماعی مصلحانه ایجاد میکند، که با این نگاه میتوانیم بگوییم انقلاب اسلامی مهمترین حرکت منتظرانه در گذر از وضع موجود طاغوتی آن موقع، بسوی وضع موعود جامعه مهدوی و زمینه سازی برای ظهور حضرت حرکت میکند. در دوران غیبت کبری بزرگترین صحنه جمع منتظرانی که حرکت اجتماعی منتظرانه و مصلحانه ایجاد کردند که به سمت وضع موعود با جان و مال خویش با روحیه جهادی حرکت کرده اند جریان مؤمنانِ همراه با انقلاب اسلامی است در تمام منطقه و جهان.
⚡️در دوران ظهور باید حرکت های سخت داشت، بمانند شهید سلیمانی ها که خوابشان در مرکب ها بوده و غذایشان سخت و لباسشان سخت و خشن تماما با حرکت مجاهدانه است که تخطئه احکام نظام بدن، و توجه به جهاد در حرکت بسوی وضع موعود است:
⚡ «ذُكِرَ الْقَائِمُ عِنْدَ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَقَالَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ أَرْخَى بَالًا مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ قَالُوا وَ كَيْفَ قَالَ لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا ع لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَقُ وَ النَّوْمُ عَلَى السُّرُوجِ وَ مَا لِبَاسُ الْقَائِمِ ع إِلَّا الْغَلِيظُ وَ مَا طَعَامُهُ إِلَّا الْجَشِب».
⚡همچنین در نقل دیگر: «عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِالطَّوَافِ فَنَظَرَ إِلَيَّ وَ قَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ مَا لِي أَرَاكَ مَهْمُوماً مُتَغَيِّرَ اللَّوْنِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ نَظَرِي إِلَى بَنِي الْعَبَّاسِ وَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ مِنْ هَذَا الْمُلْكِ وَ السُّلْطَانِ وَ الْجَبَرُوتِ فَلَوْ كَانَ ذَلِكَ لَكُمْ لَكُنَّا فِيهِ مَعَكُمْ فَقَالَ يَا مُفَضَّلُ أَمَا لَوْ كَانَ ذَلِكَ لَمْ يَكُنْ إِلَّا سِيَاسَةُ اللَّيْلِ وَ سِيَاحَةُ النَّهَارِ وَ أَكْلُ الْجَشِبِ وَ لُبْسُ الْخَشِنِ شِبْهَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَّا فَالنَّارُ فَزُوِيَ ذَلِكَ عَنَّا فَصِرْنَا نَأْكُلُ وَ نَشْرَبُ وَ هَلْ رَأَيْتَ ظُلَامَةً جَعَلَهَا اللَّهُ نِعْمَةً مِثْلَ هَذَا».
👇👇👇
▫️٢
⚡️امام خمینی در صحیفه نور ج20 از ص196 به بعد دیدگاه ها را در رابطه با انتظار بیان میکنند.
🔻مومنان در دوران نزدیک ظهور، بمانند انبیاء الهی ظاهرکننده امر و اراده الهی خواهند بود
⚡️آنچه که برای انبیاء الهی در طول تاریخ محقق میشد، از ظهور امر الهی در نفوس و اراده و حرکت انبیاء الهی، همان حقایق برای مؤمنان خالص در دوران نزدیک به ظهور آشکار میشود، که مثل انبیاء حرکت و اراده شان ظاهرکننده اراده خدای سبحان است. آشکار میکنند که با خدامحوری حرکت دارند، در میدانی که بر مرکزیت ولایتِ انسان کامل است که خلیفة الله و مظهر تام اراده و امر خدای سبحان است، و فقط اسماء الهی در او آشکار است.
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini
🔸جلسه 5
جلسه شروع شد
✅ امروز هردو لینک با کیفیت بالا فعال میباشند.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live
هدایت شده از مدرسهعلمیه ثامنالائمه (ع)
درس اخلاق 1 اردیبهشت 1400.mp3
17.05M
🔉 #صوت
🔶 #درس_اخلاق
🔶 #جلسه_پانزدهم
🔸 بابیان #استاد_عابدینی
🔹 چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400
🔻 #استاد_عابدینی
#طلبه_تراز_انقلاب #حوزه_علمیه #طلبه #مدرسه_ثامن_الائمه #14000201
🔸 @Abedini
🔻جهت عضویت در کانال مدرسه علمیه ثامن الائمه به آدرس زیر مراجعه کنید.
👇👇👇👇👇👇
🔸https://eitaa.com/joinchat/2540306445Ca76d88d134
🔸جلسه 6
جلسه شروع شد
✅ امروز لینک هیأت آنلاین با کیفیت بالا فعال میباشد.
🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇
🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054
👌لینک هیأت آنلاین👆با ترافیک کاملا رایگان
#اطلاعیه
🔸امروز شنبه، کلاس انسانشناسی تعطیل است.
(استاد جهت برنامه سمت خدا تهران هستند).
🔻 جلسه بعدی، فردا، يکشنبه ۵ اردیبهشت ١۴٠٠
05 نظام٢ - ج35 از ابتدا - استاد عابدینی - رمضان١۴٠٠ .mp3
27.13M
🔸جلسه 5👆
🌙چهارشنبه ١ اردیبهشت ١۴٠٠
⚡️جلسه 35 از ابتدای بحث مجموعه جلسات #انسان_شناسی_قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی ٢
🔸اجابت ها بقدر تقاضاهاست، که انقلاب اسلامی یک مرتبه اجابت بقدر تقاضاهای اجتماعی بود
🔸اقامه دین در حاکمیت های مؤمنان، تقاضای ظهور را بیشتر میکند
🔸هرگاه جلوهی ظهور عمیق تر شود، نحوه ای از غیبت محقق میشود
🔸مراتب رفع غیبت و تحقق ظهور در افراد و جوامع مختلف
🔸خرق حجاب زمان و مکان، در ارتباط با حضرت، در دوران غیبت
🔻کسی که حال و گفتمان زندگیش آمادگی دائمی برای نصرت امام باشد، حجاب زمان و مکان را خرق میکند
🔻اجازه رجعت اختیاری به منتظر مجاهد در هنگام قیام امام زمان (علیه السلام)
🔸نزد منتظران خالص امام زمان، غیبت به منزله مشاهده است، و حجابی برایشان نیست
🔸غیبت، دوره غلبه یافتن جنبه باطنی (یلی الربی) بر جنبه ظاهری (یلی الخلقی)
🔸حقیقت انتظار، در ارتباط وجودی با هدایت امام، فوق زمان و مکان
🔸حقیقت همراه بودن با امام زمان ع، شناخت امام است که وظیفه ات را برای امامت انجام دهی
🔸مؤمنان دوران غیبت، بهشتیانی که در جستجوی نور هدایت امام هستند، ولو مکان امام را نمی دانند.
📌خلاصه نکات جلسه ۵👇
🌐 eitaa.com/abedini/2272
🔸
✅ کانال استاد عابدینی
🔸 @abedini