🔻البته امنبودن آن مکان مقدس، فقط بهمعنای امنیت جانی نیست؛ بلکه باید بالاترین گفتوگوهای اعتقادی و کلامی نیز در آنجا صورت بگیرد و تمام کمالات انسانی میتواند از آنجا صادر شود. تمام این اتفاقات، با امنیت همراه است. قرآن درباره انسانی که رشد فکری داشته باشد و از فطرتش منحرف نشود و آن را به فعلیت برساند، میفرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ» (انعام، ۸۲) «کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، امن بودن برای آنان است و آنان راهیافتگانند».
🔻 وقتی خداوند میفرماید کعبه محلی امن است، به این معناست که تمام مسلمانان وظیفه دارند که آنجا را امن نگه دارند و بدانند که اگر کسی امنیت آنجا را مورد تعرض قرارداد، یا در تأمین این امنیت کوتاهی کرد، با تعرض به مکانهای دیگر تفاوت بسیاری دارد و در اینجا، به تقابل با خدای متعال رفته است.
🔸
🕋 کعبه، براساس خلوص در توحید بنا نهاده شده است. تمام احکام کعبه و حج، این ظرفیت را دارند که انسان را به خالصترین مرتبۀ توحید برسانند؛ بههمیندلیل، تمام اعمال عبادیِ دیگر نیز در حج وجود دارند. در نظام کعبه باید اطاعت تام وجود داشته باشد، تا توحید خالص محقق شود در اعمال حج، تسلیم محض بودن کاملاً روشن است؛ لذا خداوند دیوارهای کعبه و آن محیط را از سنگ و خاک عادی قرار داده است؛ نه از سنگهای فاخر و قیمتی؛ تا خضوع، در نهایت تعبد و اخلاص تام محقق شود.
🔻 اعمال حج با این هدف بهوجود آمدهاند که اطاعت مطلق را در انسانها ایجاد کند و آنها را طاهر گردانیده، بهسوی توحید ببرد. انسان مراتبی دارد که با سیر در مراتب کعبه به فعلیت میرسد. مراتب کعبه نیز به مراتب انسان کامل، یعنی امام معصوم وابسته است. قرآن میفرماید: «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ» (بلد، ۱و۲) «قسم نمیخورم به این شهر درحالیکه تو در آن جای داری». یعنی این سرزمین، تمام عظمتش را از کسی پیدا میکند که در آن ساکن است؛ یعنی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله).
🔸
🕋 کعبه تجلیگاه انسان کامل است. افعال هر کسی، تنزلیافتۀ وجود آن شخص است. بنای کعبه نیز مرتبۀ نازلۀ وجود ابراهیم خلیل (علیه السلام) است که انسان کاملِ آن دوره بوده. بنابراین وقتی خداوند به انسانها امر مینماید که بهسوی کعبه بروند و آن اعمال را انجام دهند، درواقع بهسوی مقام انسان کامل میروند؛ یعنی انسانها باید لحظهبهلحظه، بهسوی انسان کاملِ زمان خود رو کنند. این نگاه است که به تمام حرکات و سکنات آنها جهت داده و آنها را بهسوی توحید میکشاند. فقط مکتب شیعه است که امام زنده دارد. لزوم وجود امام حیّ در شیعه به این جهت است که تمام روابط عالم وجود، به واسطه او معنا پیدا میکند.
🔻 شیعه اعتقاد دارد که حضرت ولیعصر (ارواحنا فداه) هر ساله در موسم حج حضور دارند و هنگامی که مردم به زیارت بیتالله الحرام میروند، درحقیقت، باید بهدنبال یافتن و دیدن و بیعت با او ـ که ولیّ زمان است ـ باشند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «يَفْقِدُ النَّاسُ إِمَامَهُمْ فَيَشْهَدُ الْمَوْسِمَ فَيَرَاهُمْ وَ لَا يَرَوْنَهُ»، مردم، امام خود را نمییابند. او در موسم [حج] حضور پیدا میکند، آنان را میبیند، ولى آنان وى را نمیبینند (کمالالدین، ج٢، ص٣۴۶).
🔻 امام صادق (علیه السلام) همچنین میفرمایند: «مَنْ نَظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ بِمَعْرِفَةٍ فَعَرَفَ مِنْ حَقِّنَا وَ حُرْمَتِنَا مِثْلَ الَّذِي عَرَفَ مِنْ حَقِّهَا وَ حُرْمَتِهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ كَفَاهُ هَمَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» (اگر کسی همراه با معرفت، به کعبه نگاه کند و همچنان که حق و حرمت کعبه را شناخت، با همان شناخت حرمت کعبه به حق و حرمت ما اهلبیت را نیز آگاه شود، خداوند گناهانش را میبخشد و امور دنیا و آخرتش را کفایت و سرپرستی مینماید)؛
🔻 درحقیقت، سیر بهسوی توحید الهی، از راه توحید ولایی است. در زیارت جامعه کبیره میخوانیم: «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُمْ» (هركه آهنگ خدا كند، بهوسيله شما آغاز میكند و هركه او را به يكتايى پرستد، طريق توحيدش را از شما مىپذيرد و هركه قصد حق كند، به شما توجه مینمايد). یعنی راه رسیدن به کعبه و حقیقت بیتالله، زیارت امام (علیه السلام) است.
🔻 اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کعبه متولد میشود، به این معناست که باطن کعبه را باید در امام جستوجو کرد. وقتی زمان تولد عیسی(علیه السلام) فرا میرسد، خداوند به مریم (سلام الله علیها) امر میکند که از معبد دور شود، اما دیوار کعبه برای مادر امیرالمؤمنین (علیه السلام) شکاف میخورد و او وارد میشود.
🔻 به ابراهیم (علیه السلام) امر میشود که: «طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْقَائِمِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (خانهام را برای طوافکنندگان و قیامکنندگان و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان پاک و پاکیزه گردان)؛ اما فاطمۀبنتاسد (سلام الله علیها) را برای بهدنیا آوردن امام علی (علیه السلام) به داخل کعبه میبرد.
طهارت کعبه به این است که علی (علیه السلام) در آنجا متولد شود. انشاءالله حقیقت این ارتباط بین کعبه و امام در جریان ظهور امام زمان (عجّلاللهلهالفرج) آشکار شود.
🔻 ما باید زمینه را مهیا کرده، این حقیقت رابطه قبله و مقام ولایت را در خود و جامعه مان محقق و آشکار کنیم. اگر در دورهای، کعبه در دست ظالمان است، این رابطه را از بین نمیبرد؛ بلکه ظهور امام (علیه السلام) و ارتباط مؤمنان با ایشان، مخفی است و اگر کسی مراتب این رابطه را در خود داشته باشد، بهطور حتم در آنجا به دیدار ایشان مشرّف خواهد شد. اگر با این نگاه حرکت کند، به هر طرف رو کند و هر عملی انجام دهد، خود را همراه امام میبیند.
🔻 اگر در روایت آمده که در روز دحوالارض، زمین از زیر کعبه از زیر آب بیرون آمد و خشکیاش پدیدار شد، سخنی پرمعناست. هم مفهوم ظاهری این مطلب، قابل بیان و تحقیق است (همانگونه که برخی محققان مصری، با تحقیقات زمینشناسی، به این نتیجه رسیدهاند که کعبه در وسط زمین قرار گرفته است) و هم بنابر نظام معنوی.
خداوند کعبه را بهعنوان قوام هستی قرار داده است. روایت معروفِ «لَوْلَا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ» (اگر زمین از حجت خدا خالی باشد، اهلش را فرو میبرد)، میتواند معنای دقیقی از این مطلب ارائه دهد. در اینجا میتوان نقش امام و کعبه در برقراری عالم هستی را بهخوبی درک کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند: «مَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ الآخِرَةَ فَلْيَؤُمَّ هَذَا الْبَيْتَ» (هر کس خواهان دنیا و آخرت است، باید این خانه را قصد کند)؛ یعنی کعبه را امام خود قرار دهد.
🔻 بنابراین، قیام دین به قوام کعبه است. امام زمان (علیه السلام) نیز که قیام میکند، از کنار کعبه قیام مینماید. بههمیندلیل، این روایت ناظر به یک حکم و امر انشائی است. یعنی برای گسترش و قوام دین، از اولین جاهایی که باید دین را در آن مستقر کرد، کعبه است و از آنجاست که بهسرعت انتشار پیدا میکند؛ بنابراین از وظایف دوران غیبت، آزادسازی بیتالله از دست ظالمان و غاصبان است؛ و یکی از معانی گسترش زمین از زیر کعبه نیز همین گستردگی نظام وجودی و حقیقی است که از کعبه آغاز میشود و شعاع وجودی آن همهجا را فرا میگیرد.
🔸
🕋 قرآن کریم درباره مکه میفرماید: «وَ مَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا» ( آلعمران،٩٧) «و هرکه وارد آن شود، در امان است».
این امنبودن شامل هر دو صورت امنیت میشود:
هم امنیت ظاهری را میرساند، هم امنیت معنوی.
از یک سو، حتی حیوانات در آنجا در امان هستند و اگر پشهای روی دست حاجی نشست، حق ندارد او را دور کند یا بکشد، و از سوی دیگر، درون نیز در آنجا به امنیت میرسد. «حقیقت کعبه» ، همان «حقیقت امام» است و کسی که وارد مکه شود، مانند کسی است که به «محضر امام» رسیده است. کسی که به محضر امام میرسد، خود را مطیع او قرار داده و دیگر در «امنیت مطلق» است.
🔻 اگر به حقیقت کعبه، با تمام مراتبی که دارد، نگاه کنیم، میبینیم که در هر دورهای، انسان کاملی میآید که ظهور کعبه است. و حقیقت کعبه همان حقیقتِ ولایتِ اوست.
قیام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از کعبه شروع شد، و قیام فرزندش امام مهدی (ارواحنا فداه) نیز از همانجا آغاز میشود (کمالالدین، ج١، ص٣٣١). اینطور نیست که آغاز حکومتهای الهی از کنار کعبه، اعتباری و ظاهری باشد. بههمینعلت است که وقتی امام زمان (علیه السلام) از کنار کعبه ندا میدهد، اولین کسی که با او بیعت میکند، جبرئیل (علیه السلام) است (تفسیر قمی، ج٢، ص٢٠۵).
🔻 هنگامی که خداوند به ابراهیم (علیه السلام) میفرماید: «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ» (حج، ۲۷) «و در میان مردم، برای حج بانگ برآور تا نزد تو آیند»؛ یعنی دیگران را نیز دعوت کن تا بیایند و مطیع امر الهی در تو شوند و مانند تو عمل کنند و به این مقامات برسند. حج اینقدر کشش دارد که خداوند و خلیلش ابراهیم (علیه السلام) و حبیبش رسول الله (صلی الله علیه و آله) و آخرین حجتش امام زمان (ارواحنا فداه) دست انسان را بگیرند و به آن مراتب و کمالات برسانند.
🙏حالا که متوجه این ظرفیت معنوی حج شدیم، باید آن را باور کنیم و سپس طلب نماییم، تا با عنایت الهی، آن را محقق کنیم. تا وقتی که طلب و سوز نباشد، رسیدن به آن مراتب ممکن نیست. چراکه طلب است که فعلیت را نیز بهدنبال میآورد.
🔸
🌐 منبع:
صحبت های #استاد_عابدینی در برنامه سمت خدا، سیره تربیتی حضرت ابراهیم (عليه السلام)
🔸
@abedini
شورای علمی نخستین جشنواره تبلیغی لقمان حکیم
جشنواره آثار تبلیغی طلاب سراسر کشور
ارسال آثار تا ۱۵ مرداد ۹۸ به سایت👇
🌐 BasteFarhangi.ir
instagram.com/loghman_hakim98
🔸 @abedini
🎙️حجت الاسلام عابدینی:
چگونگی ارتباط #مبلغ با مردم در امر #تبلیغ بسیار #تاثیرگذار است.
عضو شورای علمی #جشنواره_تبلیغی_لقمان_حکیم گفت: در کنار محتوای تبلیغی، روشهای تبلیغی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و نحوه #ارتباطات با مردم نیز یکی از مسائل مهم در این زمینه است.
حجت الاسلام و المسلمین #عابدینی، در نشست اعضای شورای علمی جشنواره تبلیغی لقمان حکیم، اظهار داشت: نگاه #قرآنی در زمینه تبلیغ را باید مورد توجه قرار داد و #سوژهها، #مدلها، قالبها و محتوای تبلیغی را میتوان از #قرآن_کریم دریافت و استفاده کنیم.
وی بیان داشت: حضرت #عیسی(ع) وقتی دید جمعیت #مؤمنان زیاد شد؛ اما رفتار مردم مؤمنانه نیست، برای این امر تدبیری اندیشید و برخیها را در کنار خود جمع کرد تا #دینداری را از او به صورت عملی بیاموزند در حالی که آن حضرت میتوانست با #سخن نیز آن مطالب را بیان کند.
عضو #شورای_علمی جشنواره لقمان حکیم، ادامه داد: عدهای از یاران در کنار آن حضرت زندگی کردند تا دینداری را از حضرت عیسی(ع) فرا بگیرند و پس از آن به عنوان هستههای دینداری در مناطق مختلف مستقر شدند تا مردم دیگر نیز دینداری را از آنها بیاموزند.
Eitaa.com/Loghman_hakim98
🔸 @abedini
🎙️حجت الاسلام #عابدینی:
تبلیغ باید #جریانساز باشد.
عضو #شورای_علمی جشنواره تبلیغی #لقمان_حکیم بیان داشت: در کنار #محتوای_تبلیغی که تولید میشود، روشهای تبلیغی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و در بحث #ارزیابی، در نظام #تبلیغ باید نگاه جامعی داشته باشیم که نحوه #ارتباطات نیز یکی از #مسائل مهم در این زمینه است.
حجت الاسلام #عابدینی با بیان اینکه #قالب محتواهای تبلیغی نباید جدا از رفتار باشد افزود: باید روشی در پیش گرفته شود که محتوا و رفتار؛ #ارتباط تنگاتنگی با هم داشته باشند و با هم دیده شوند.
عضو شورای علمی جشنواره لقمان حکیم، تاکید کرد: تمام بیان #قرآن_کریم به تعبیر #علامه_طباطبایی مصداقی بوده و ما بیان مفهومی نداریم و #قرآن کریم مفاهیم را با #مصادیق مشخص آورده است.
وی ابراز داشت: #مبلغ باید به گونهای رفتار کند که #مردم در دوراهیها با #الگوگیری از آن مبلّغ، راه را انتخاب کنند و صرفا بیان یک موضوع کافی نیست و این نگاه در واقع حلقه مفقوده عرصه تبلیغ است.
استاد #حوزه_علمیه قم بیان داشت: ما محتوا و قالبهای تبلیغی خوب، کم نداریم اما رفتار و ارتباطات با مردم در عمل کم رنگ است که باید تقویت شود.
وی با تأکید بر اینکه در تبلیغ باید نگاه #اجتماعی و #تشکیلاتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد افزود: تبلیغ باید جریانساز باشد که در این صورت #تاثیرگذاری در بین #مردم بیشتر خواهد بود.
Eitaa.com/Loghman_hakim98
🔸 @abedini
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #صوت_هیأت
🏴 #هیات_امام_حسن_علیه_السلام
🎙 #سخنران: حجة الاسلام و المسلمین #عابدینی
جلسات #شرح_آداب_الصلاه امام خمینی(ره)
#جلسه_6
🔆 موضوع بحث:
✴️ همه عبادات حول محور نماز است
📖 مرتبه علم
✳️ حقیقت خشوع
♨️ خضوع در مقابل پروردگار
🔈🔈کانال خانه طلاب جوان🔰🔰
@KhaneTolab
«حجت الاسلام پناهیان» در آیین رونمایی از کتاب «ادب عاشقی»:
🔹افرادی که به مجالس اهل بیت میروند دنبال عاشقی هستند.
🔹در واقع عزاداری و ماتم ـ به معنایی که عوام میفهمند و میگویند به جای این همه عزاداری، دنبال شادی و نشاط بروید ـ در آنها نیست.
🔹مجالس اهل بیت از آنجایی که مجالس عاشقی هستند، بیشترین نشاط را در دل انسان ایجاد میکنند.
🔹امیدوارم برخی برداشتهای عوامی در مورد مجالس اهل بیت برطرف شود!
🔹تشکر ما هیئتیها و اهالی مجالس اهل بیت، از این زحمت گرانسنگ «کتاب ادب عاشقی» در این است که این اثر را بخوانیم.
🔹این کتاب بهگونهای است که انسان، همان موقع مطالعه، از آن تغذیه معنوی شده و حظ و رشد معنوی برایش حاصل میشود.
fna.ir/dbvtb0
@Farsna
🔸جهت #خرید به تعداد کتاب #ادب_عاشقی، با موسسه فرهنگی پژوهشی تمحیص (متولی پژوهش و نشر آثار استاد عابدینی) تماس بگیرید👇
📲 09353557955
👌عرضه ویژه محرم با #۲۰_درصد تخفیف ۲۰ هزار تومان
🔻کتاب «ادب عاشقی» جدیدترین اثر منتشر شده #استاد_عابدینی، با موضوع «آداب حضور در مجالس اهل بیت(ع)»، در ده فصل، در بر دارنده آداب مقدّماتی حضور در مجالس اهل بیت (علیهم السلام)، آداب معرفتی مجالس اهل بیت و نکات کاربردی فردی، جمعی، تشکیلاتی و تمدنی در این زمینه است.
🔸 @abedini
#اطلاعیه
🏴 برنامه سخنرانی #استاد_عابدینی👆
در #دهه_اول #محرم_۱۴۴۱ق
✨از شام #شنبه، #۹_شهریور_۹۸
✨بعد از نماز مغرب و عشاء
🔻 #پنج_شب_اول، تا شام چهارشنبه #۱۳_شهریور_۹۸ در مسجدالشّهدای دانشگاه علم وصنعت
🏴 t.me/heyat_gomnam_iust #هیأت_شهدای_گمنام
🌐 میدان رسالت، خیابان هنگام، خیابان دانشگاه علم و صنعت، مسجدالشّهدای دانشگاه علم وصنعت ایران
🔻 #پنج_شب_دوم، از شام پنجشنبه #۱۴_شهریور_۹۸ تا شام دوشنبه #۱۸_شهریور_۹۸ در مسجد دانشگاه امیر کبیر
🏴 t.me/heiataut #هیئت_رهروان_شهدا
🌐 خیابان حافظ، روبروی خیابان سمیه، مسجد دانشگاه امیر کبیر
🏴 @abedini
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞ماجراى بسیار زیبای عنايت #حضرت_رقيه (سلام الله علیها)
👌حتماً ببینید
🎤 بیان #حاج_غلامرضا_سازگار
🔸
🏴 @abedini
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| توصیه رهبرانقلاب در دیدار مداحان:
◾️ در این برههی از زمان روی مسئلهی #خانواده تکیه کنید. دشمن -نه دشمن ایران یا دشمن انقلاب؛ دشمن بشریّت- تصمیم گرفته که نظام خانواده را در بین بشر از بین ببرد. خانواده سنّت الهی است. ۹۷/۱۲/۰۷
💻 @Khamenei_ir0