📍رابطه علوم دینی با مساله مدیریت جوامع
اساسی ترین تفاوت در علوم انسانی مدرن وغربی با علوم انسانی بر گرفته از معارف اسلامی ،منقطع بودن علوم انسانی غربی از معارف وحیانی است.در مبانی اندیشه دینی با توجه به این که خالق وهستی بخش انسان خداست از این رو بیش ترین معرفت وشناخت را نسبت به انسان دارد وسعادت وشقاوت انسان را بهتر از خود او می داند؛به همین سبب برنامه ای که او برای زندگی سعادتمندانه بشر از سوی انبیا عرضه می کند راقی ترین ولذت بخش ترین برنامه ای است که می توان برای بشر ارائه داد .اما جهان مدرن به سبب دوری از معارف وحیانی وبا روی آوردن به عقل خود بنیاد خویش مدعی برنامه ای سعادت بخش برای خود است که هر چه پیش می رود به نابودی خود مینجامد وامروز با بحران وخلا هویت ومعنویت روبروست.بسیاری از افسردگی ها وخود کشی ها وپوچ انگاری ها همه وهمه در روی برتافتن از معارف زلال وحیانی وانقطاع از آن است.البته در جهان غرب تلاش های گسترده ای در تدوین وطراحی این علوم صورت گرفته است که نمی توانیم این زحمات وتلاش ها را کتمان کنیم وموفقیت مرهون تلاش نیز از سنت های الهی است که اختصاصی به جامعه ایمانی ندارد وحتی غیر مومنین نیز در صورت تلاش به نتایجی دست خواهند یافت واز طرفی این سنت یک تهدید بزرگ برای جامعه ایمانی است که در صورت عدم تلاش عقب خواهد افتاد.با توجه به سنت سعی وتلاش که نسبت به جامعه ایمانی وغیر ایمانی مساوی است با این تفاوت که در صورت تلاش جامعه ایمانی برکت نیز از سوی خدا ضمیمه خواهد شد باید جامعه مسلمین تلاش های مضاعفی در تهیه وتدوین علوم انسانی مبتنی بر معارف دینی کند .یعنی با توجه به اقتضائات زمانه وپیشرفت های فناورانه ای که در جهان کنونی صورت گرفته که بسیار متفاوت با گذشته است از این رو باید تلاشی مضاعف صورت گیرد تا از ماحصل آنچه در منابع دینی موجود است در جهت تدوین این دانش ها استفاده شود .منابع دینی به سبب ادبیات خاص وفضای خاصی که بر آن حاکم است وخیلی در این یادداشت به توضیح آن نخواهیم پرداخت نیازمند ابزارهایی است تا خوب فهم شود وبرای فهم آن نیازمند تجهیزاتی است که بدون این تجهیزات توانمندی فهم آن وجود نخواهد داشت ویا فهمی اشتباه از ان صورت می گیرد.به شخصی که توانمندی قابل توجهی در فهم منابع دینی را داشته باشد مجتهد می گویند که با تسلط وتضلعی که بر منابع دینی دارد می تواند مراد صاحب شریعت را به خوبی متوجه شده ومنتقل کند .
🆔@abhas313
📍معرفی برخی از نخبگان جوامع غربی متخصص در فرهنگ اسلامی وشیعی
همانطور که در یادداشت های قبلی گفته شد تصور ما این است که نخبگان باید در عرصه های مهندسی وپزشکی ورود کنند و حال آن که در کشورهای غربی به خصوص آمریکا عمده خروجی های تحصیلی آن ها در رشته های علوم انسانی تحصیل می کنند ونخبگان این جوامع در اندیشکده ها وبنیاد های علوم انسانی مشغول هستند.
در ادامه مطالب به معرفی برخی از مهم ترین نخبگان جوامع اروپایی وآمریکایی که در تفسیر وتاریخ وحدیث اسلامی سال ها کار کرده اند می پردازیم .
. «تئودور نولدکه» (Theodor Noeldeke):
این مستشرق بزرگ آلمانی در سال 1836 م. در «هامبورگ» به دنیا آمد. وی در سال 1856 م. با رساله تاریخ قرآن به درجه دکتری نایل آمد. این کتاب در اصل، به زبان لاتینی به نگارش درآمده بود و در سال 1860 م. منتشر شد. پس از مرگ وی «اوتو پریتسل» (Otto Pretzl) این کتاب را کامل کرد و با عنوان تاریخ نص قرآنی به طبع رسانید. این کتاب، حاوی مطالب بسیار مهمی درباره قرآن و علوم قرآنی است و در زمره مهمترین کتابهایی است که مورد انتقاد و خشم مسلمانها قرار گرفته است.
2. «اگناس گلدزیهر» (Ignaz Goldziher):
او از بزرگترین مستشرقان آلمانی زبان و مجاری نژاد و صاحب آثار بسیاری در زمینه «اسلامشناسی» است. وی در یک خانواده یهودی الاصل در سال 1850 م. در شهر «اشتول فسنبرگ» به دنیا آمد و در سال 1921 م. در بوداپست وفات یافت. او در دانشگاههای «بوداپست»، «لایپزیک»، «برلین» و «لیدن» تدریس کرد و در «سوریه»، «الجزایر»، «فلسطین» و «مصر»، فعالیتهای علمی و فرهنگی داشت. در «الازهر» نزد استادانی همچون «محمّد عبده» به فراگیری دانشهای اسلامی پرداخت و در «سوریه» با «شیخ طاهر الجزایری» عضو مجمع علمی دمشق و مدیر کتابخانه ظاهری آشنا شد و بهره ها از وی برد.
آثار و اندیشه های وی مورد غضب فراوان مسلمانان قرار گرفته است؛ بویژه این که از خانوادهای یهودی بوده است. مهمترین کتاب وی مذاهب تفسیری در میان مسلمانان است. این کتاب در سال 1920 م. در شهر «لیدن» به چاپ رسیده است. او علاوه بر این کتاب، دارای آثار متعدد در زمینه قرآن پژوهی است.
3. «رژی بلاشر» (Regis Blachere):
این مستشرق فرانسوی در سال 1900 م. در حاشیه «مونروگ» در پاریس به دنیا آمد. در سال 1915 به مراکش سفر کرد.o وی تا سال 1970 م. استاد کرسی زبان عربی بود. یکی از مهمترین آثار وی درباره قرآن، در آستانه قرآن و نیز ترجمه قرآن به زبان فرانسه است. لازم به ذکر است که این ترجمه قرآنی، همانند غالب ترجمه های مستشرقان، بر حسب ترتیب زمانی نوشته شده بود، امّا در سال 1957 م. بر حسب ترتیب مصحف مرتّب گشت. کتاب در آستانه قرآن در سال 1958 م. در پاریس به نگارش درآمد و ترجمه آن به فارسی توسط مرحوم «دکتر محمود رامیار» انجام گرفته است.
4. «ریچارد بل» (Richard Bell):
وی یک مستشرق انگلیسی الاصل بود که در دانشگاه «ادینبورگ» زبان عربی را به خوبی آموخت. او قرآن را به انگلیسی ترجمه کرده است. پس از این ترجمه، مهمترین اثر وی راجع به قرآن، کتابی است با عنوان مقدمه ای بر ترجمه قرآن. این کتاب در دانشگاه «ادینبورگ» به چاپ رسید. وی در این اثر می گوید: مهمترین تأثیر بر شخصیت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از طرف محیطهای بومی؛ مانند یهودیت، نصرانیت، و وثنيّت و نیز محیط های خارجی؛ مانند مجوسیت و آیین زرتشت بوده است. این کتاب را شاگرد و دوست «بل»؛ یعنی «مونتگمری وات» بازنگری و بازنگاری کرده است.
5 . «مونتگمری وات» (W.Montgomery Watt):
از مستشرقان بزرگ و صاحب آثار بسیاری در زمینه «اسلام شناسی» است. مهمترین کتاب وی در زمینه قرآن پژوهی، بازنگری و بازنگاری مقدمه ای بر ترجمه قرآن، اثر استادش، «ریچارد بل» است که شرحش گذشت. همچنین تفسیری به انگلیسی بر قرآن دارد. او صاحب مهمترین سیره نبوی است که به دست یک مستشرق یا محقق غیرمسلمان نگاشته شده است؛ در دو جلد که جلد اوّل آن، «محمّد در مكّه» و جلد دوم آن، «محمّد در مدینه» است. رهیافت او به اسلام، بسیار دوستانه و همدلانه است. او به همه مستشرقان و غربیان اعلام کرده است که باید ولو برای رعایت اخلاق و عرف تحقیق هم که شده، قرآن را کتاب حضرت محمّد صلی الله علیه وآله وسلم و اثر او ندانیم، بلکه مانند مسلمانان، آنرا وحیانی و الهی بشمریم.
🆔@abhas313
📍متخصصین غربی کتاب اصول کافی مرحوم کلینی
ویلفرد مادلونگ
ویلفرد فردیناند مادلونگ W. Madelung (۱۹۳۰ – ۲۰۲۳ م) اسلامشناس و استاد تاریخ اسلام دانشگاه آکسفورد به مناسبت ترجمه برخی آثارش از جمله کتاب مشهورش با عنوان جانشینی محمد (ص)، چهره ای نام آشنا در ایران است. مادلونگ چند مقاله درباره الکافی دارد
آندره نیومن
از استاد آندره نیومن درباره الکافی کلینی چندین اثر شایسته توصیف و تحلیل است. / مقاله «آموزه غیبت امام عصر در دیدگاه کلینی و نعمانی» (۲۰۰۲ م)
رابرت گلیو
از پژوهشهای دکتر رابرت گلیو درباره الکافی کلینی میتوان به مقالات زیر اشاره کرد: مقاله «پیوند حدیث و فقه؛ مجموعههای رسمی احادیث امامیه»(۲۰۰۱ م)
مارسین کاوسکی
دکتر مارسین کاوسکی در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ میلادی دو مقاله درباره الکافی کلینی منتشر کرد که ترجمه فارسی آنها در مجموعه مقالات کنگره هزاره کلینی آمده است
تمیمه دائو
تمیمه دائو ( Tamima Bayhom-Daou) در رساله دکتری خود با عنوان رساله خود با عنوان The Imami Shii Conception of the Knowledge of Imam and the Sources of Religious Doctrine in the Formative Period: From Hisham B. Al-Hakam (d. ۱۷۹ A.H.) to Kulini (d. ۳۲۹ A.H.). ( ۱۹۹۶ م ) از جمله پژوهشگرانی است که تصویر دکتر امیر معزی از شیعه با تاکید بر دو مؤلفه غلو و باطن گرایی را نقد کرد.
مراجعه تفصیلی در این لینک https://hadith.net/PrintSourceText.aspx?n=145&e=76983&p=1
🆔@abhas313
📍اعتبار علمی علوم حوزوی
*خیلی ها سوال می پرسند ومی گویند آیا واقعا تحصیل در حوزه ارزش واعتبار علمی دارد ؟
در پاسخ باید بگوییم هم شیوه تحصیل وهم علومی که در حوزه به شما ارائه می گردد بسیار دقیق تر ومعتبر از نهاد دانشگاه است ؛زیرا روش تحصیلی در حوزه های علمیه بسیار دقیق وموشکافانه است ویکی از مهم ترین مزایای حوزه نسبت به دانشگاه در همین ویژگی منحصر به فرد حوزه های علمیه است زیرا یک محصل باید دانش را در مراحل مختلف بیاموزد ویکی از مهم ترین مراحل مباحثه وارائه درس به هم دوره ای های خود است ؛شما با مباحثه های مستمر مهارت های متعددی را می آموزید که در غوطی هیچ عطاری یافت نمی شود وهمین روش موجب تسلط واشراف شما بر مباحث علمی می شود اما در دانشگاه با توجه به خلا این روش ها به ذبح آموزه ها منتهی می شود .از سویی غیر از روش دقیق وموشکافانه آموختن که در نهاد حوزه وجود دارد شما علومی را فرا می گیرید که متاسفانه جایش در دانشگاه خالی است ؛یعنی علومی که پایه تمام علوم دیگر است وبا آموختن این علوم در هر علم دیگری وارد شوید توانمندی نظریه پردازی وارائه ایده های جدید را خواهید داشت ؛به عبارتی می توان گفت با کسب این علوم کلید های خلاقیت وابتکار در سایر علوم در دستان شما قرار می گیرد ودر صورت نبود این کلید ها قدرت خلاقیت وابتکارتان بسیار کاهش می یابد ونمی توانید در حوزه علوم خلاقانه بیندیشید ومبتکرانه به ارائه نظریات جدید بپردازید .علومی مانند منطق ،اصول فهم وفلسفه از جمله علوم مادری هستند که بر هر علم اموزی واجب است تا آن ها را به عنوان کلید همه علوم بیاموزد تا استدلال های نادرست را تشخیص دهد ومقصود ومراد هر گوینده ونویسنده ای را درست تشخیص دهد تا بتواند ایده ای نو بر پهنه علم دراندازد واز سویی با فهم فلسفه بتواند در دانش ها عملیات فلسفیدن را صورت دهد .بنابراین کسی که با روش عمیق حوزوی درس بخواند وعلوم مادر وپایه ای را در حوزه مسلط گردد این توانمندی را دارد در هر علم دیگری وارد وکرسی نظریه پردازی دائر کند .به همین دلیل وقتی به بزرگان واندیشمندان مسلمان خود می نگریم همه مشی فقیهانه وحکیمانه داشته اند وبا تسلط بر دانش های مادر در علوم تجربی وریاضی نیز طرحی نو در انداخته اند ؛بوعلی ها ،رازی ها ،خیام ها و....از جمله اندیشمندان علوم تجربی مسلمانی هستند که قبل از کرسی نظریه پردازی در علوم تجربی اندیشه های خود را با مبانی اصول وفلسفی ومنطقی تقویت واستوار کرده اند .
🆔@abhas313
📍ورود از دوره های سیکل ودپیلم به حوزه یا ورود از مقاطع عالی تحصیلی
*از سویی برخی از دانش آموزان می گویند اگر بعد از اتمام تحصیل دوران دانشگاه به حوزه بیایند دستاوردی بهتر خواهند داشت؛هر چند که عده بسیار زیادی از طلاب با مقاطع عالی تحصیلی مثل ارشد ودکتری وارد حوزه می شوند ولی چند نکته ضروی است که بیان آن برای افرادی که چنین می اندیشند خالی از لطف نیست :
1-بیش تر کسانی که از مقاطع عالی تحصیلی وارد حوزه می شوند به سبب قرار گرفتن در سن تشکیل خانواده ودغدغه های معیشتی وبرنامه های مختلفی که دارند تمرکز کمتری بر علوم حوزوی خواهند داشت .هر چند نمی خواهیم امکان تمرکز را در این دسته از ورودی های به حوزه نفی کنیم چه بسا افراد موفقی امروز در فضای حوزوی تنفس می کنند که از مقاطع عالی تحصیلی دانشگاهی وارد حوزه شده اند وخروجی ها موفقی در حوزه هستند ولی به سبب عمق دانش های حوزوی به خصوص اهمیت دانش های مقدماتی ونیاز به تمرکز بالا در تحصیل این دروس واز سویی دغدغه های متعدد در این دوره به خصوص مباحث معیشتی کمی محصل در سال های ابتدایی دچار مشکل خواهد شد .البته پیرامون مسائلی معیشتی باید گفت به سبب این که عمده حوزه های کشور برای ورودی های سیکل ودیپلم ومتناسب با نیازهای آن ها طراحی شده است به همین دلیل شاید شهریه ای که یک ورودی دیپلمه از حوزه دریافت می کند متناسب با اوست تا یک ورودی در مقطع عالی دانشگاهی که در سنین بالاتری قرار گرفته وقاعدتا یا تشکیل خانواده داده است ویا در پی مقدمه سازی برای تشکیل خانوده است ؛به همین دلیل ورودی از مقاطع عالی دانشگاهی مشکلاتی را با خود به همراه دارد که البته برخی ازمدارس که ورودی های دانشگاهی قبول می کنند در صدد رفع این مشکلات بوده اند .حال وقتی شخصی از سنین پائین تر وارد حوزه می شود هم مشکلات معیشتی کمتری خواهد داشت وازسویی به سبب سن کم فراغت بیش تر وتمرکز بهتری در تحصیل علوم حوزوی دارد .
2-نکته دوم که باید به آن توجه کرد این است که برخی فکر می کنند در صورت ورود به حوزه دیگر نمی توانند به دانشگاه ورود کنند ودر دانشگاه ادامه تحصیل دهند .در پاسخ می گوییم اتفاقا کسانی که ابتدا به حوزه می آیند در ادامه روند تحصیل می توانند وارد دانشگاه شوند ولی کسانی که از ابتدا وارد دانشگاه می شوند ورودشان به حوزه با مشکلاتی مواجه است که در مطالب بالا به آن اشاره کردیم .بنابراین برای تحصیل در هر دو نهاد ورودی ابتدایی از حوزه رفتن ما به دانشگاه را تسهیل می کند .
🆔@abhas313
📍اعتبار مدارک علمی حوزه چگونه است ؟
جایگاه مدارک حوزوی در زمان فعلی
در مورد مدارک حوزوی نیز باید بگوییم این مدارک علمی در نظام عالی کشور معتبر می باشند ومورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است ومزایای علمی واستخدامی دیگر مدارک دانشگاهی را در مقاطع مختلف داراست.
در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مدارک حوزی پیرامون مزایای علمی واستخدامی مدارک حوزوی مطالب زیر آمده است (مصوب جلسه 368 مورخ 3/11/1374 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
1- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که بر اساس مدرک صدر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح یک را طبق برنامه پیوس
2- ت گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کاردانی دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
2- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که براساس مدرک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح دو را طبق برنامه پیوست گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
3- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که بر اساس مدرک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قم دوره سطح سه را طبق برنامه پیوست گذراندهاند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
4- طلاب و فضلاء حوزه علمیه که بر اساس مدرک صادر شده مدیریت حوزه علمیه قمدوره سطح چهار را طبق برنامه پیوست در یکی از رشته های فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، قضا، عقاید و کلام، ادیان و مذاهب و تربیت مبلغ گذرانده اند، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان دوره دکتری دانشگاه ها برخوردار خواهند بود.
5- فارغ التحصیلان دوره سطح دو می توانند در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها با گرایش های پنج گانه رشته الهیات و معارف اسلامی و رشته زبان و ادبیات عرب شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن ادامه تحصیل دهند.
6- فضلا و طلاب حوزه های علمیه فارغ التحصیل دوره سطح سوم می توانند در امتحان ورودی مقطع دکتری همه پنج رشته دانشکده الهیات و معارف اسلامی و نیز رشته زبان و ادبیات شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن بر حسب تشخیص گروه آموزشی، دروس پیش نیاز را تا سقف تعداد واحدهای مجاز در دو نیم سال تحصیلی بگذرانند.
رشته های پنج گانه دانشکده الهیات عبارتند از:
1- علوم قرآن و حدیث
2- تاریخ تمدن و ملل اسلامی
3- ادیان و عرفان
4- فقه و مبانی حقوق اسلامی
5- فلسفه و حکمت اسلامی
اعتبار فوق العاده مدارک حوزوی در نهاد های مرتبط با حوزه
برخی از نهاد ها که به صورت مستقیم با خروجی های حوزه مرتبطند مدارک حوزوی برایشان جایگاه ویژه ای نسبت به مدارک دانشگاهی دارد.زیرا آنچه در وهله اول خواستار آن هستند اشراف وتسلط روحانی بر مبانی دینی است تا از دریچه زبان ومبانی دینی در این نهاد ها با کارکنان وکادر آن در ارتباط باشند وبه تبیین آموزه های دینی در میان کادر سازمان ونهاد مربوطه بپردازند.
نکته قابل توجهی که گاهی از آن غفلت می شود این است که اولین مطالبه از یک روحانی تسلط او بر مبانی دینی است وانتظار می رود روحانی حتی اگر بر مسائل مختلف اشراف دارد ولی در مسائل ومبانی دینی در قدم اول تسلط بسیار خوبی داشته باشد .به عبارتی اشراف روحانی بر سایر علوم ومهارت ها برایش فضل حساب می شود .
لزوم اصلاحیه در معادل مدارک حوزوی
در معادل های مدارک در زمان فعلی باید تحولی صورت بگیرد؛زیرا طلاب با وجود این که دروس متعددی را با با روش های موشکافانه وعمیق می آموزند ودرس می گیرند وبه همین جهت از رشته های همسو با خود در دانشگاه جلوترند اما معادل های پایینی برای مدرک آن ها وجود دارد به همین دلیل در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برنامه ای در جهت اعتلای معادل های مدارک حوزوی صورت گیرد واین یک مطالبه جدی نهاد حوزه از نهاد های بالادستی است .
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
🔰محل تنفس نخبه ترین وزبده ترین نخبگان تاریخ ؛نگاهی نخبگانی به حوزه ودانش های حوزوی در عصر مدرن ✍یا
🔰محل تنفس نخبه ترین وزبده ترین نخبگان تاریخ ؛نگاهی نخبگانی به حوزه ودانش های حوزوی در عصر مدرن
https://eitaa.com/abhas313/5466
🔰یک چالش!!!!
https://eitaa.com/abhas313/5467
🔰علوم انسانی دانش های کلان برای مدیریت وطراحی جامعه مطلوب
https://eitaa.com/abhas313/5468
🔰رابطه علوم دینی با مساله مدیریت جوامع
https://eitaa.com/abhas313/5469
🔰معرفی برخی از نخبگان جوامع غربی متخصص در فرهنگ اسلامی وشیعی
https://eitaa.com/abhas313/5470
🔰متخصصین غربی کتاب اصول کافی مرحوم کلینی
https://eitaa.com/abhas313/5471
🔰اعتبار علمی علوم حوزوی
https://eitaa.com/abhas313/5472
🔰ورود از دوره های سیکل ودپیلم به حوزه یا ورود از مقاطع عالی تحصیلی
https://eitaa.com/abhas313/5473
🔰اعتبار مدارک علمی حوزه چگونه است ؟
https://eitaa.com/abhas313/5474
🆔@abhas313
پرونده ویژه "ژرفای حوزه"👇👇👇
💠گنجینه صوتی ژرفای حوزه
https://eitaa.com/abhas313/5446
💠گنجینه یادداشت های ژرفای حوزه
https://eitaa.com/abhas313/5448
https://eitaa.com/abhas313/5475
🆔@abhas313
دیگر شما را خسته نمىکنم و از کتب عرفا و بخصوص محى الدین ابن عربى نام نمىبرم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد.
جناب آقاى گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما مىخواهم درباره اسلام به صورت جدى تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهاى والا و جهان شمول اسلام است که مىتواند وسیله راحتى و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسى بشریت را باز نماید. نگرش جدى به اسلام ممکن است شما را براى همیشه از مسئله افغانستان و مسائلى از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک مىدانیم. با آزادى نسبى مراسم مذهبى در بعضى از جمهوریهاى شوروى، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمىکنید که مذهب مخدر جامعه است. راستى مذهبى که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبى که طالب اجراى عدالت در جهان و خواهان آزادى انسان از قیود مادى و معنوى است مخدر جامعه است؟ آرى، مذهبى که وسیله شود تا سرمایههاى مادى و معنوى کشورهاى اسلامى و غیر اسلامى، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولى این دیگر مذهب واقعى نیست؛ بلکه مذهبى است که مردم ما آن را «مذهب امریکایى» مىنامند.
در خاتمه صریحاً اعلام مىکنم که جمهورى اسلامى ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتى مىتواند خلأ اعتقادى نظام شما را پر نماید. و در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجوارى و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم مىشمارد. والسلام على من اتبع الهدى.
۱۱ دى ۱۳۶۷/۲۲ جمادى الاول ۱۴۰۹.
روح اللَّه الموسوى الخمینى.
🆔@abhas313
اما در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزه ها، این جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی دانم.
اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مسئلهای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی می طلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.