اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْلِي وَ لِوالِدَيَّ، وَلِإِخْوانِي وَأَخَواتِي، وَأَعْمامِي وَعَمَّاتِي، وَأَخْوالِي وَخالاتِي، وَأَجْدادِي وَجَدَّاتِي، وَأَوْلادِهِمْ وَذَرارِيهِمْ وَأَزْواجِي وَذُرِّيَّاتِي، وَأَقْرِبائِي وَأَصْدِقائِي وَجِيرانِي وَ إِخْوانِي فِيكَ مِنْ أَهْلِ الشَّرْقِ وَالْغَرْبِ، وَ لِجَمِيعِ أَهْلِ مَوَدَّتِي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ الْأَحْياءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْواتِ، وَ لِجَمِيعِ مَنْ عَلَّمَنِي خَيْراً، أَوْ تَعَلَّمَ مِنِّي عِلْماً
اللّٰهُمَّ أَشْرِكْهُمْ فِي صالِحِ دُعائِي وَزِيارَتِي لِمَشْهَدِ حُجَّتِكَ وَوَلِيِّكَ، وَأَشْرِكْنِي فِي صالِحِ أَدْعِيَتِهِمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَبَلِّغْ وَلِيَّكَ مِنْهُمُ السَّلامَ
به یاد همه دوستان
فرازی از دعای عالیه المضامین
وَعادَتُكُمُ الْإِحْسانُ وَسَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ، وَشَأْنُكُمُ الْحَقُّ وَالصِّدْقُ وَالرِّفْقُ
#امام_رئوف
💠پرونده اول#دهه_محسنیه
🔰در هیچ روایتی از معصومین ع دهه ای به نام محسنیه نداریم وتنها دهه منصوص که امام موسی بن جعفر ع به آن اشاره داشته اند دهه اول محرم است
🔰در نگاه به تاریخ شیعه نیز می بینیم که جز در دهه اول محرم، در هیچ موسم دیگر، شور عزا در سراسر شهرهای شیعی شکل نمی گرفته است. در عزای امام حسین علیه السلام نیز بسیاری از اهل تسنن ایران در کنار شیعیان به عزاداری می پرداخته اند.در تاریخ هیچ گزاره ای مبنی بر دهه محسنیه نداریم
🔰ذکر مصیبت برای اهل بیت ع به خصوص حضرت سیدالشهدا در هر روز وساعتی از سال موجب گشایش امور وبسیار مبارک وپسندیده است هرچند در روایتی از امام رضا ع ایشان می فرمایند با شادی اهل بیت ع شاد باشید وبا حزن آن ها محزون باشید
🔰حضرت فاطمه زهرا بعد از غصب مقام خلافت امیرالمومنین ع وتصرف زمین های فدک برای اعتراض وتبیین حقایق ودفاع از امیرالمومنین ع به مسجد پیامبر ص آمده ودر برابر مخالفین خطبه می خواند وهیچ گزارش تاریخی مبنی بر حالات جراحت در این ماجرا از ایشان نقل نشده است در حالیکه نحوه راه رفتن وچگونگی حضور حضرت صدیقه س در منابع تاریخی در این ماجرا گزارش شده است .با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسولالله؛ راه رفتنش هیچ۷ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(ص) نداشت.» میتوان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمهای به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمیتواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) تشبیه کند.[ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۶، ص۲۶۳]
بنابراین هجوم وضربت دیدن حضرت بلافاصله بعد از شهادت پیامبر ص صورت نگرفته است
💠پرونده دوم#دهه_محسنیه
🔰در منابع تاریخی شیعه واهل تسنن آمده است که امام علی وحضرت صدیقه س بر مرکبی می نشستند وچهل شب به خانه انصار می رفتند وواقعه غدیر را برای مردم یادآوری می کردند.
اگر جراحاتی بر بدن حضرت بود علاوه بر اینکه مانع رفت وآمد ایشان میشد در منابع تاریخی نیز که جزئیات را ذکر کرده اند مطرح می گشت .
از آنجا که بنا بر روایت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه و واقعه سقط جنین، آن حضرت به طور مداوم و پیوسته بستری بود تا به شهادت رسید، میتوان چنین نتیجه گرفت که تا زمان ملاقاتهای شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حملهای به خانه او صورت نگرفته بود؛[کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۵۳] زیرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت دیگر توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر)[همان، ص۱۴۶و ۱۴۸] را نداشت.
📌امام علي - طبق گفته "ابن قتيبه دينوري" - شبها حضرت فاطمه را سوار بر چارپايي ميكرد و در مجالس انصار ميگردانيد. فاطمه(س) از آنها ميخواست از امام علي پشتيباني كنند، آنان در پاسخ ميگفتند:
اي دختر رسول خدا ! بيعت ما با ابوبكر انجام شده و كار از كار گذشته است. نميتوانيم نقض بيعت كنيم. اگر شوهر تو قبل از ابوبكر به سوي ما ميآمد، به او مراجعه كرده و رهبري او را مي پذيرفتيم. (
پينوشت:
ابن قتيبة الدينوري، ابومحمد عبداللّه بن مسلم، الامامة والسياسة، تحقيق الشيري، چاپ: اول، سال چاپ: 1413 - 1371 ش، انتشارات شريف الرضي، ج1، ص29
💠پرونده سوم#دهه_محسنیه
🔰طبق شواهد تاریخی هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) به مدینه باز گشت.[تاریخ الیعقوبی، ج۱،ص۱۲۷] شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا(س) و بیعت گرفتن از امام علی(ع) حضور داشته و از ایشان طرفداری میکرده، در سپاه اسامه نیز به عناون پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنی اسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی(ع) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چارهای جز بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) ندیدند.[سید مرتضی، الشافی فی الإمامة، ج۳، ص۲۴۳] این گزارشها گویای آن است که ماجرای حمله به خانه فاطمه زهرا(س) نمیتواند در روزهای اول ماه ربیع الاول افتاده باشد.
💠پرونده چهارم#دهه_محسنیه
🔰اگر بخواهیم برای همه مصیبت های وارد بر اهل بیت دهه بگیریم و عزاداری کنیم، باید تمام سال را مشکی پوشیده و عزاداری کنیم، که این حرکت ضررش بیشتر از نفعش خواهد بود. وقتی بیش از حد جامعه را مجبور به گریه و عزا کنیم، بعد از مدتی جامعه تاب نمی آورد و خواستار تعطیل شدن آن می شود. به همین دلیل حضرت آیت الله شبیری زنجانی این خطر را گوشزد کردند و درباره آن هشدار دادند و فرمودند: «افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد. از آنجا که جامعه نمیتواند نسبت به همه عزاداریهای پیاپی مراقبت داشته باشد، سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میآورد.»
هم اکنون دو ماه محرم و صفر و یک ماه فاطمیه به عنوان ایام عزا در جامعه پذیرفته شده است، اگرچه تنها درباره دهه اول محرم روایت وجود دارد. در این سه ماه برای پیامبر اکرم، حضرت زهرا، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام رضا علیهم السلام اقامه عزا می شود. بنابراین با ایجاد دهه عزا برای بقیه امامان معصوم علیهم السلام یعنی امیر المومنین، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام، کمتر از هفتاد روز دیگر به این ایام اضافه می شود و با برگزاری دهه محسنیه، این عدد به هشتاد روز می رسد. با این حساب، حدود نیمی از سال به عنوان ایام عزا معرفی خواهد شد.
🔰نامگذاری ایام سال و دهه گرفتن برای اهل بیت علیهم السلام گاهی از اوقات در جمع محدودی انجام می شود که آثار منفی چندانی ندارد، اما اگر بنا باشد که این مسأله در قالب جمعی و ساحت اجتماعی برپا شود، علاوه بر منفعت هایی که در مواردی پیدا خواهد کرد، ممکن است آثار منفی ای نیز داشته باشد. از آن جمله این امر برای بسیاری از افراد جامعه که در سطح ایمانی پایین یا متوسط هستند ممکن است ایجاد دافعه نماید. کما اینکه آیت الله شبیری زنجانی نیز چندی قبل به این مطلب اشاره فرمودند.
💠پرونده پنجم#دهه_محسنیه
🔰از این گذشته، تعیین این ایام برای عزاداری محسنیه به گونه ای صورت میگیرد که با مناسبت های دلخواه این افراد همچون نهم ربیع الاول تضاد نداشته باشد وگرنه با استناد به قرائت ایشان، اتفاقا ایام محسنیّه با ایام نهم ربیع الاول تلاقی پیدا خواهد نمود؛ پس چگونه است که به یکباره در ایامی که حضرت زهرا(س) به بستر بیماری افتاده اند و درد و رنج بسیاری را متحمل می شوند، آن هم درست در نهم ربیع، مصیبت برداشته میشود و شادیهای خارج از عرف جای آنها را میگیرد؟!
🔰شاد یا محزون بودن، یک حالت قلبی است. مگر میشود که کسی از روی تقویم شاد یا محزون باشد؟! بله، تقویم سبب میشود تا موضوع یادآوری (ذکر) شود؛ توجه جلب شود. اما در هر حال شادی و یا حزن، به قلب است و نه به تقویم.آله
اگر تاریخ اسلام را فقط در دوران 23 سالهی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله مطالعه کنیم، هر روزش مصادف با حوادث تلخی بوده است، چرا که کفار، مشرکان، منافقان، جاهلان و بالاخره مسلمانان پوستهای، بیبصیرت، دم دمی مزاج، نان به نرخ روز خور و ... در آن دوران، هر روز مصیبت تازهای را تحمیل میکردند (چنان که امروز میکنند)
اگر تاریخ اسلام را پس از رحلت، مورد مطالعه قرار دهیم، از همان ساعت اولش تا همین ساعتی که این نوشتار را میخوانید، نه تنها هر روز، بلکه هر ساعت و دقیقهاش، قرین با ظلم و جنایت و خیانت بوده است.
خ
حال چه کنیم؟ یک تقویم بگذاریم مقابل خودمان و دائم ورق بزنیم و گریه کنیم؟! یا مردم را به برپایی مراسم (که کار فردی نیست، بلکه اجتماعی و مردمی است) فرا بخوانیم؟! آیا اسلام چنین آموزههایی دارد و از مردم چنین خواسته است؟!
متأسفانه بعضی با برداشت نادرست از حکمت والا و انسان ساز عزاداری، خصوصا برای امام حسین(ع)، گمان می کنند برای هر مصیبتی که به اهلبیت علیهمالسلام در طول زمانهای متمادی وارد شده، باید لباس مشکی پوشیده و عزاداری کنند. درحالی که چنین کاری نه ممکن است و نه معقول، و نه از شیعیان خواسته شده است. در این صورت شیعه باید در تمام طول سال به سوگواری نشسته و در عزا به سر برد.
آیا مگر انسان برای هر موافقت، خوشایند و امر نشاط آوری، مراسم جشن میگیرد؟! و مگر برای هر موضع مخالف و یا نارضایتی و ناخوشایندی، و حتی حزن و اندوه خود از یک واقعه، مراسم عمومی عزاداری برپا میکند؟!
مثلاً یک تقویم جلوی خود بگذارند و بگویند: امروز مصادف است با رحلت پسر رسول خدا صلوات الله علیه و آله، پس یک مراسم عزا بگیریم – در چنین روزی، حصر اقتصادی و اجتماعی در شعب ابیطالب (ع) رخ داد، پس عزاداری کنیم – در این روز دندان ایشان در جنگ شکست، پس مراسم عزاداری برپا کنیم – در چنین روزی، یهودیان صهیونیست آن زمان، کفار و مشرکین مکه را تحریک به جنگی دیگر کردند، پس مراسم عزاداری برپا کنیم – امروز یک کافری، فرزند امام سجاد علیه السلام را کُشت، پس مراسم عزاداری برپا کنیم و...؟!
💠پرونده ششم#دهه_محسنیه
🔰دیدگاه مراجع
📍آیتالله وحید خراسانی از مراجع پیشگام در اقامه عزا برای اهل بیت(ع) هستند و در ایام شهادت حضرت زهرا(س) و امام صادق(ع) و برخی ائمه(ع) دیگر آئین پیادهروی با پای پیاده از منزل تا حرم حضرت معصومه(س) را به راه انداختهاند. با این وجود با تماسی که خبرگزاری ایکنا؛ با دفتر این مرجع تقلید داشت، دفتر ایشان با صراحت اعلام کردند که ایشان هیچ نظری در مورد اقامه عزا در ایامی به نام محسنیه(ع) نداشتهاند.
📍همچنین آیتالله شبیری زنجانی نیز در این باره بیان کردند که افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد و جامعه نمیتواند نسبت به همه عزاداریهای پیاپی مراقبت داشته باشد. این مرجع تقلید گفت: همینطور پشت سر هم دهه درستکردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان، زمینه انکار مجموعه عزاداریها را به وجود میآورد. افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد.
📍مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که «نظر شما در مورد برگزاری ایام محسنیه چیست؟» می فرمایند:
«توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.»
💠پرونده هفتم#دهه_محسنیه
🔰از سویی عده ای از کسانی که در دهه محسنیه عزاداری نمی کنند وبه امور روزمره خود می پردازند، به سبب برگزاری این دهه مورد اتهام قرار می گیرند که به صورت مطلوب به عزای اهل بیت ع نپرداخته اند در حالیکه در مورد تاریخ هجوم وشهادت حضرت محسن ع اختلاف نظر وجود دارد وقدر متیقن تاریخی این است که طبق برخی پژوهش ها ۳۰روز وبرخی گزاره ها پنجاه روز بعد از شهادت پیامبر اکرم ص هجوم صورت گرفته وموجب شهادت حضرت محسن ع گردیده است .
📌مجموعه ای از دلایل تاریخی وروایی مبنی بر عدم هجوم به خانه حضرت زهرا س وبلافاصله بعد از شهادت پیامبر ص وجود داره
📌از طرفی پژوهش های تاریخی نشون میده تاریخ شهادت حضرت محسن ع وهجوم به خانه حضرت زهرا س سی روز یا در برخی پژوهش ها پنجاه روز بعد از شهادت پیامبر گرامی اسلام ص است وتهاجم به خانه بلافاصله بعد از شهادت پیامبر ص ودر این ایام صورت نگرفته است .
📌البته جمع شدن در ثقیفه بنی ساعده از سوی انصار وبعد پیوستن خلیفه اول ودوم به این جمع ومدیریت این جلسه مبنی بر بيعت با ابوبکر در همین ایام صورت گرفته است .
✍عزیزان برای دسترسی به یادداشت ها به لینک های زیر مراجعه کنید
https://eitaa.com/abhas313/6426
https://eitaa.com/abhas313/6427
https://eitaa.com/abhas313/6428
https://eitaa.com/abhas313/6429
https://eitaa.com/abhas313/6430
https://eitaa.com/abhas313/6431
https://eitaa.com/abhas313/6432
حضور پر شور و شوق نونهالان و نوجوانان پایگاه حر زیباشهر در روز جمعه ۱۶ شهریور ماه 😍
.
سین برنامه:
⚽️ - ورزش صبحگاهی
🍳 - صبحانه و پذیرایی
🏓 - فوتبال دستی، پینگپنگ و دارت
🕌 - حلقه های معرفتی صالحین
💻 - کلاس سواد رسانه ای
.
- معاونت تعلیم و تربیت
- پایگاه حر زیباشهر
📲 @rahrovan_basij_hor