eitaa logo
مهدی میرزائی
564 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
424 ویدیو
566 فایل
كانال رسمى حجت الاسلام مهدی میرزائی در زمينه نشر درسگفتارها، مواضع و سخنراني هاى ايشان و ارائه ومعرفی محتویات راهبردی در تربیت انسان تراز در تحقق تمدن مهدوی برای كاربران مي باشد. ▶️https://t.me/alab : ارتباط با ادمین📮 ⇨ @Mahdimir255
مشاهده در ایتا
دانلود
📔سلسله جلسات شیوه ها وفنون تدریس ادبیات عرب 👈نکته هایی نو وکاربردی در شیوه های تدریس فعال در کلاس متناسب با علوم ادبی 👈بسیار پر فائده برای ارتقاء ومهارت افزایی اساتید با تجربه وهم چنین اساتید مبتدی 🎙حجت الاسلام مهدی میرزایی 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/abhas313/2186 https://eitaa.com/abhas313/2187 https://eitaa.com/abhas313/2188 https://eitaa.com/abhas313/2189 https://eitaa.com/abhas313/2190 https://eitaa.com/abhas313/2191 https://eitaa.com/abhas313/2192 https://eitaa.com/abhas313/2193 https://eitaa.com/abhas313/2194 🆔@abhas313
☑️تمهیدی بر کتاب الموجز 📎محورهای بحث 📌رابطه اصول فقه با علوم انسانی 📌بررسی اصول فهم در قبال اصول فقه 📌ماهیت شناسی استدلال اصولی 📌کاربردهای حقوقی دانش اصول فقه 📌مقایسه تطبیقی کتب تحصیلی قدیم وجدید در دانش اصول فقه 📌معرفی کتب اصولی ایت الله سبحانی 📌اهداف تحصیل کتاب الموجز 📌بررسی مشخصه های مکتب قم ونجف 📌کتابشناشی الموجز ✏️کتب کاربردی ✏️کتب اصطلاح شناسی ✏️کتب بینشی ✏️کتب تحلیلی 📌رابطه کتاب حلقات والموجز 🎙استاد مهدی میرزائی 👇👇👇👇 https://eitaa.com/abhas313/1546 https://eitaa.com/abhas313/1549 https://eitaa.com/abhas313/1552 🆔@abhas313
زمینه های ورود به لمعه ومنبع شناسی متناظر با ان 📚جلسه اول /مقصد شناسی زمینه های ورود به لمعه ومنبع شناسی متناظر با ان 📚جلسه دوم/کاریافت های ویژه در لمعه خوانی ✔️آشنایی با تاریخ فقه ✔️جغرافیای فقه ✔️رجال مقدماتی ✔️کتب قواعد فقهی ✔️اشنایی با اصول مقدماتی ✔️مکتب شناسی فقهی ✔️حدیث خوانی فقهی ✔️تطبیق با نظرات مراجع فعلی ✔️کتابشناسی لمعه ✔️دفتر نکات فقهی واصولی ✔️معرفی نرم افزار های مرتبط ✔️اولویت بندی در کتب لمعه ✔️موسسات فقهی واصولی ✔️معرفی شروح وحواشی 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/abhas313/3466 https://eitaa.com/abhas313/3467 🆔@abhas313
قله ها را دیدن.... اندر حکایت مهاجرت میرزای شیرازی از نجف به اصفهان مرحوم میرزای شیرازی از اصفهان به زیارت نجف اشرف آمد، مرحوم شیخ مرتضی انصاری هم در نجف بود و میل داشت میرزا به اصفهان مراجعت نکند و در حوزه نجف اقامت نماید. شیخ انصاری در مجلسی با حضور میرزای شیرازی مسئله‌ای را مورد بحث قرار می‌دهد و راجع به بیع فضولی چنان غور می‌کند و به چند صورت برای نفی و اثبات آن مسئله دلیل و برهان اقامه می‌کند، میرزا از مقام والای علمی شیخ تعجب کرده و در آن مجلس این بیت را می‌گوید: چشم مسافر چو بر جمال تو افتد عزم رحیلش بدل شود به اقامت برای استفاده بیشتر از مرحوم شیخ از برگشتن به اصفهان منصرف شده و در نجف ماندگار می‌شود و در درس شیخ شرکت می‌کند و به جائی می‌رسد که میرزای شیرازی، مرجع کل می‌شود. با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل 🆔@abhas313
کتاب "نا" به نوشته مریم برادران صفحه۱۶۰ 👈شما در کجا درس خوانده اید؟؟؟؟؟ 🆔@abhas313
في حديثه (علیه السلام): كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ در حديثى از آن حضرت (ع) آمده است: هنگامى كه كارزار سرخ مى شد ما خود را در پناه رسول اللّه (صلى الله عليه و آله) حفظ مى كرديم. و از ميان ما كسى نزديكتر از او به دشمن نبود. نهج البلاغه 🆔@abhas313
مهدی میرزائی
#عشق_محمد_ص #شجاعت_نبی_اکرم_ص في حديثه (علیه السلام): كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِ
اميرمؤمنان على بن ابىطالب عليه السلام كه مى فرمود: «وَاللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِي لَمَا وَلَّيْتُ عَنْهَا؛ به خدا سوگند اگر تمام عرب، دست به دست هم دهند و به جنگ با من برخيزند من هرگز به ميدان جنگ پشت نخواهم كرد». همچنين در جاى ديگر مى فرمايد: «وَاللَّهِ لاَبْنُ أَبِيطَالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْيِ أُمِّه؛ به خدا سوگند انس و علاقه فرزند ابوطالب به مرگ و شهادت از علاقه طفل شيرخوار به پستان مادرش بيشتر است». در يك كلمه، همان على بن ابيطالبى كه در جنگ احزاب و خيبر و بدر و... رشادت هاى بى مانندى در برابر دشمن نشان داد و شجاعان عرب را بر خاك افكند مى گويد: «هنگامى كه آتش جنگ شعله ور مى شد ما به رسول خدا صلي الله عليه وآله پناه مى برديم و او از همه به تيررس دشمن نزديكتر بود». اين مسئله واقعاً عجيب است، فرمانده دشمن معمولاً در تيررس دشمن قرار نمى گيرد آن هم به گونه اى كه از همه به تيررس دشمن نزديكتر باشد تا بتواند مديريت لشكر را انجام دهد. اين نشانه مهمى از شجاعت پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله وتوكل او بر ذات پاك پروردگار و آرامش بخشيدن به نفرات لشكر است تا آنها بدانند يارى خداوند در انتظارشان است و به يقين پيروز مى شوند و هرگز احتمال شكست را در وجود خود راه ندهند كه اين خود عامل مهم پيروزى در ميدان نبرد است. شرح نهج البلاغه آیت الله مکارم حفظه الله 🆔@abhas313
بررسی نقل به معنا در روایات امامیه👇 👈این دو مقاله از جمله مقالاتی خوبی هستند که نقل به معنا را در روایات امامیه مورد تحقیق قرار داده اند وبه منابع متعددی استناد داده اند. 💡اصالت نقل به لفظ در روایات شیعه https://ensani.ir/fa/article/483859/%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D9%81%D8%B8-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87 💡نقل به معنا در روايات https://fazellankarani.com/persian/articles/22491/ 📌ان شاء الله در آینده بحث مبسوطی پیرامون نقل به معنا خواهیم داشت. 🆔@abhas313
مهدی میرزائی
بررسی نقل به معنا در روایات امامیه👇 👈این دو مقاله از جمله مقالاتی خوبی هستند که نقل به معنا را در ر
نقدی بر پرهیز از تدقیق های ادبی وبلاغی در کلام معصومین ع به سبب نقل به معنا کلام ائمه مبتنی بر حکمت بوده است وبرای بیان مقصود خود از الفاظی استفاده کرده اند که متضمن جهان شمول بودن پیام ایشان می باشد به این معنا که مخاطب زمان خود وزمان های اینده را در بر گیرد برخورداری حکمت در کلام معصومین ع به این معناست که امامان معصوم ع در بیان مقصود خود الفاظ را به صورت دقیق بیان می کرده اند وپیش وپس شدن عبارات و واستفاده از واژگان در کلام امام با دقت ادبی همراه بوده است ونمی توان کلام امام را با تساهل وتسامح تصویر کرد . با این مقدمه می توان از به کارگیری علوم ادبی در کلام معصومین ع صحبت به میان آوریم وبگوییم باید برای فهم کلام معصوم ودقت های کلامی او به فنون ادبی تمسک کنیم . در این میان شبهه ای می تواند به ذهن برسد وآن این است که ممکن است بگوییم این نتیجه گیری که چون بیان امام دقیق ومبتنی بر حکمت است، بنابر این باید در کلام امام دقت های ادبی را به کار برد با اشکال نقل به معنا از کلام معصومین ع مواجه است ؛زیرا زمانی می توانیم به فنون ادبی برای فهم کلام معصومین ع تمسک کنیم که کلام آن ها نقل به لفظ شده باشند وحال آنکه می دانیم در روایات نقل به معنا نیز صورت گرفته است خوب در صورت نقل به معنا در کلام معصومین ع دیگر این همه بحث های ادبی وبلاغی جایی نخواهد داشت . در ادامه پس از مفهوم شناسی نقل به معنا ادله ای را آورده ایم که دال بر این است که روایات معصومین نقل به لفظ می شده است واگر روایتی نقل به معنا شده است در شرایط اضطراری بوده واصل در سیره اصحاب در نقل روایات معصومین ع نقل به لفظ است وخود نقل به معنا شرایط سختی را داشته است وکسانی که در نقل به معنا ضابط نبودند مورد ضعف از جانب اصحاب قرار گرفته اند. 🆔@abhas313
مهدی میرزائی
نقدی بر پرهیز از تدقیق های ادبی وبلاغی در کلام معصومین ع به سبب نقل به معنا کلام ائمه مبتنی بر حکم
🔰تفاوت نقل به معنا در مکتب فریقین در اهل سنت نقل به معنا یعنی برداشت راوی بدون جمود بر لفظ است بر خلاف شیعه که قول معصوم را حجت می دانستند وتلاش داشتند روایات معصومین ع را به طور دقیق نقل کنند واز نسبت دروغ بر امام اجتناب می کردند 🔰تاکید اهل بیت ع بر ضبط دقیق روایات 📍 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْمَدَنِيِّ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حُسَيْنٍ الْأَحْمَسِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْقَلْبُ يَتَّكِلُ عَلَى الْكِتَابَةِ. 9- الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْوَشَّاءِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ اكْتُبُوا فَإِنَّكُمْ لَا تَحْفَظُونَ حَتَّى تَكْتُبُوا. 📍مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ احْتَفِظُوا بِكُتُبِكُمْ فَإِنَّكُمْ سَوْفَ تَحْتَاجُونَ إِلَيْهَا. 📍عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخَيْبَرِيِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ اكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لَا يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلَّا بِكُتُبِهِمْ. 📍عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَ النَّاسَ فِي مَسْجِدِ الْخَيْفِ فَقَالَ نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِي فَوَعَاهَا وَ حَفِظَهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا فَرُبَ‏ حَامِلِ‏ فِقْهٍ‏ غَيْرُ فَقِيهٍ وَ رُبَّ حَامِلِ فِقْهٍ إِلَى مَنْ هُوَ أَفْقَهُ مِنْهُ ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ‏ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ‏ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ فَإِنَّ دَعْوَتَهُمْ مُحِيطَةٌ مِنْ وَرَائِهِمْ الْمُسْلِمُونَ إِخْوَةٌ تَتَكَافَأُ دِمَاؤُهُمْ وَ يَسْعَى بِذِمَّتِهِمْ أَدْنَاهُمْ. کافی ج1ص403. 🔰سیره اصحاب در نقل به لفظ 📍مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْعُبَيْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْبَزَّازِ عَنْ حَنَانٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ عَنْ طَرِيفِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ‏ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي عَنْ رَجُلٍ بَاعَ امْرَأَتَهُ قَالَ عَلَى الرَّجُلِ أَنْ تُقْطَعَ يَدُهُ وَ تُرْجَمُ الْمَرْأَةُ وَ عَلَى الَّذِي اشْتَرَاهَا إِنْ وَطِئَهَا إِنْ كَانَ مُحْصَناً أَنْ يُرْجَمَ إِنْ عَلِمَ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ مُحْصَناً أَنْ يُجْلَدَ مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ تُرْجَمُ الْمَرْأَةُ إِنْ كَانَ الَّذِي اشْتَرَاهَا وَطِئَهَا. 73- 73- مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مُوسَى الْبَغْدَادِيِّ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ سِنَانِ بْنِ طَرِيفٍ قَالَ‏ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ ذَكَرَ مِثْلَ مَعْنَاهُ بِأَلْفَاظِهِ مُقَدَّمَةً وَ مُؤَخَّرَةً 🔰سیره اصحاب مبنی بر اجتناب از اخذ روایات از غیر اعرابی 🔰رجالیان شیعه شرط ضابط بودن را برای راوی ضروری دانسته اند 🔰تصیحیح کتب توسط معصومین ع نجاشى به سند صحيح از داوود بن قاسم جعفرى چنين نقل مى كند : عرضت على أبي محمّد صاحب العسكر عليه السلام كتاب يوم وليلة ليونس . فقال لي : تصنيف من هذا؟ فقلت : تصنيف يونس مولى آل يقطين . فقال : اعطاه اللّه بكل حرف نورا يوم القيامة ص447 🆔@abhas313