زیارةُ أبی أفضَلُ من زیارةِ الحسین [علیهالسلام] لأنّ الحسین [علیهالسلام] یزورُهُ العامّة و الخاصَّة، و أبی لایزورُهُ إلا الخاصّة؛
زیارت پدرم [امام رضا علیهالسلام] از زیارت امام حسین [علیهالسلام] افضل است؛ زیرا امام حسین [علیهالسلام] را عامّه و خاصّه زیارت میکنند، ولی پدرم را جز خاصّه [شیعیان دوازده امامی] زیارت نمیکنند.»(رک: الکافی، ج۴، ص۵۸۴؛ تهذیبالأحکام، ج۶، ص۸۴؛ وسائل الشیعة، ج۱۴، ص۵۶۲؛ کامل الزیارات، ص۳۰۶؛ عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۲۶۱).
🆔@abhas313
زمانی که دعبل به بیت زیر رسید:
و قبر ببغداد لنفس زکیة
تضمنها الرحمن فی الغرفات
در بغداد قبر رادمرد و نفس پاکیزه ای است که خداوند آن را در غرفه های بهشت با رحمت خود جای داده است.
( اشاره به قبر موسی بن جعفر علیه السلام است. )
آن حضرت فرمود: ای دعبل! می خواهی بعد از این بیت، دو بیت دیگر به پیوندم تا قصیده ات کامل شود؟
عرض کرد: بلی. یا بن رسول الله علیه السلام فرمود:
و قبر بطوس یالها من مصیبة
الحت علی الاحشاء بالزفرات
الی الحشر حتی یبعث الله قائما
یفرج عنا الغم و الکربات
و قبری در توس خواهد بود که چه مصیبتها بر آن وارد می شود.
که پیوسته آتش حسرت در درون می افروزد، آتشی که تا روز حشر شعله می کشد؛ تا خداوند روزی؛ قائم آل محمد علیه السلام را برانگیزد که غبار غم و اندوه را از دل ما و دوستدارانش، بزداید. اللهم عجل فرجه الشریف.
دعبل گفت: آقا! آنجا قبر کیست؟
قال علیه السلام: قبری و لا تنقضی الایام و اللیالی حتی یصیر طوس مختلف شیعتی و زواری الافمن زارنی فی غربتی بطوس کان معی فی درجتی یوم القیامة مغفورا له.
فرمود: قبر من است و روزها و شبها به پایان نخواهد آمد؛ مگر آنکه شهر توس محل رفت و آمد پیروان و زائران من گردد. به درستی که هر که در شهر توس و غربت من مرا زیارت کند، روز قیامت با من در درجه من باشد و گناهانش آمرزیده شود.
عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 632.
غنائم .
بحار، ج 49، ص 246، بقیه اشعار دعبل که در آنجا نقل شده بیش از هفتاد بیت است .
638192371159274429.pdf
25.58M
درباره حجاب
گزارش تحلیلی وضعیت حجاب در ترکیه
✍ امیرحسین نبی
ترکیه تاریخ پر فراز و نشیبی طی کرده در حوزه حجاب
و البته مبارزات مردمی زیادی برای تغییر قوانین و قواعد ضدحجاب و خانم های محجبه
تا همین چندسال پیش هم حجاب در بسیاری از جاها ممنوع بود.
این فایلی که براتون گذاشتم رو مرکز رصد فرهنگی تهیه کرده و حدود ۵۰ صفحه س
پینوشت۱:
مطالعه درباره سیاستها و فضای حجاب در ترکیه برای فیلم فعالان فرهنگی خصوصا فعالان حوزه حجاب و عفاف لازمه. پس حتماً این گزارش رو ببینین.
پینوشت۲:
کلا گزارش های مرکز رصد فرهنگی کشور خیلی مفید و قابل استفاده س برای اهالی فرهنگه.
اینم سایتش:
https://ircud.ir
.
مجموعه سخنرانی هاوجلسات معارفی👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
❤️"معارفی از اربعین"
https://eitaa.com/abhas313/3976
❤️"سیره معصومین"
https://eitaa.com/abhas313/3647
❤️مجموعه فیلم های کوتاه "سلوک عتباتی"
https://eitaa.com/abhas313/4065
❤️تاریخ عصر نبوی
https://eitaa.com/abhas313/3973
❤️تاریخ عصر خلافت
https://eitaa.com/abhas313/3974
❤️عصر احیاء اسلام راستین وتشکیل دولت مخفی
https://eitaa.com/abhas313/5837
❤️صبح جمعه های مهدوی
https://eitaa.com/abhas313/3953۷
❤️عهدی با جان؛لطائفی از دعای عهد
https://eitaa.com/abhas313/5326
❤️ولایت فقاهت وعدالت؛چالش ها وپرسش ها
https://eitaa.com/abhas313/3968
❤️ضرورت مطالعات تاریخی
https://eitaa.com/abhas313/1508
❤️منبع شناسی تاریخ اسلام
https://eitaa.com/abhas313/1509
❤️ادعیه وزیارات
https://eitaa.com/abhas313/3930
❤️پاسخ به پرسش های مخاطبین
https://eitaa.com/abhas313/3796
❤️یادداشت های توئیتی
https://eitaa.com/abhas313/3762
❤️شب تحول وسرنوشت
https://eitaa.com/abhas313/3154
https://eitaa.com/abhas313/3158
❤️اسرار اعتکاف
https://eitaa.com/abhas313/4574
❤️مجموعه مباحث معرفتی بین نمازمسجد حضرت رقیه س رمضان۱۴۴۵
https://eitaa.com/abhas313/5231
❤️نشست های معارفی با نوجوانان گفتمان انقلاب
https://eitaa.com/abhas313/5233
❤️مجموعه سخنرانی های معرفتی شب های قدررمضان۱۴۴۵
https://eitaa.com/abhas313/5232
❤️مجموعه سخنرانی های معارفی شهر تنکابن استان مازندران
https://eitaa.com/abhas313/3737
❤️مجموعه صدها سخنرانی معارفی در سیره حسینی
https://eitaa.com/abhas313/5862
❤️بسته جامع سیره وکلام رضوی
https://eitaa.com/abhas313/6398
💡حتما به این کانال بپویندید::👇👇
🆔@abhas313
💠بررسی" اعتبار پایان صفر را مژده دهید بهشت برشما واجب میشود"
متن عربی حدیث: «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.علل الشرائع – الشیخ الصدوق – ج ۱ ص ۱۷۶/معانی الأخبار – الشیخ الصدوق – ص ۲۰۴ .
ترجمه:
خ
ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردد،پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد میشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشتت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههای رومی بسر میبریم؟
ابوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است.
پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای أبا ذرّ آن را می دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت میباشی، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقهات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵)
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
💠بررسی" اعتبار پایان صفر را مژده دهید بهشت برشما واجب میشود" متن عربی حدیث: «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَ
🔰روایات از حیث سندی ضعیف است وافرادی در سند حدیث قرار دارند که مبهم ویا مجهولند .
🔰هیچ حدیث معتبری وجود ندارد که بیان کند «هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم»!. و این مطلبی جعلی است.
🔰روزهای سال با هم یکسان هستند، معنا ندارد، بدون علت ماهی بر سایر ماه ها برتری این چنینی پیدا کند که به صرف بیان تمام شدن آن ماه بهشت لازم و بشارت داده شود!.
🔰در روایاتی که اشاره به ماه آذر شده است ، منظور بیان برتری و جایگاه ویژه جناب ابوذر در طی یک حادثه است تا ماندگاری آن بیشتر شود. البته برخی از اهل سنت مانند احمد حنبل این روایت را قبول نکرده اند، شاید چرایی آن این باشد که ابوذر از حامیان اصلی اهل البیت علیهم السلام بوده و اثبات چنین فضیلتی برای آنان گران تمام می شده است.
🔰خبر سایر اصحاب به اتمام ماه آذر سبب بشارت آنان به بهشت نشد! لذا نمی توان برای سایر مسلمانان در نسلهای بعد این حدیث را جاری بدانیم.
🔰برای اینکه کسی به اشتباه نیفتد در حدیث به خوبی آمده است که پیامبر صلی الله و علیه وآله وسلم ماه را می دانستند و ملاک صرف خبر به خروج ماه نبوده است، بلکه مقصود بیان فضیلتی برای ابوذر بوده است.«قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ »
🔰از همه اینها گذشته حضرت فرموده اند: «خروج آذر». آذر از ماه های رومی است و ماه رومی روزهایش با ماه قمری تطابق ندارد. لذا اینگونه نیست که همواره ماه آذر با ماه صفر مطابق باشد. تا بتوان این بشارت ها را برای این ماه دانست.
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
💡تحلیل صدوری ودلالی حدیث موسوم به رفع قلم در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی #نه_ربیع #عید_الزهرا_س 🔸حج
💡تحلیل صدوری ودلالی حدیث موسوم به رفع قلم در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی
#نه_ربیع
#عید_الزهرا_س
🔸حجت الاسلام مهدی میرزائی
#مشاوره
🆔@abhas313
ثانیه های پایانی ماه صفره
تو فاطمیهات این روزها شروع شده
دلت شبیه دل مادرت پریشان است
همیشه کرب و بلاییم ما ولی امشب
کبوتر دلمان مقصدش خراسان است
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :سَبعَةُ أشياءَ بِغَيرِ سَبعةِ أشياءَ مِن الاسْتِهْزاءِ : مَنِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم يَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سألَ اللّه َ الجَنّةَ و لَم يَصْبِرْ على الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن تَعَوّذَ باللّه ِ مِن النّارِ و لَم يَتْرُكْ شَهَواتِ الدُّنيا فقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن ذَكَرَ اللّه َ و لَم يَسْتَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ .حديث
امام رضا عليه السلام :هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر مسخره آميز است: كسى كه به زبان خود استغفار كند اما در دلش [از گناه ]پشيمان نباشد خودش را مسخره كرده است، كسى كه از خدا بهشت بخواهد امّا در برابر سختيها شكيبا نباشد خود را به سخره گرفته است ، كسى كه خواهان موفقيت باشد امّا نكوشد خودش را به باد تمسخر گرفته است، كسى كه جوياى دورانديشى باشد امّا احتياط نورزد خودش را ريشخند كرده است، كسى كه از آتش دوزخ به خدا پناه برد امّا خواهشهاى دنيايى را رها نكند خود را به باد تمسخر گرفته است و كسى كه خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد خود را ريشخند كرده است.
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْلِي وَ لِوالِدَيَّ، وَلِإِخْوانِي وَأَخَواتِي، وَأَعْمامِي وَعَمَّاتِي، وَأَخْوالِي وَخالاتِي، وَأَجْدادِي وَجَدَّاتِي، وَأَوْلادِهِمْ وَذَرارِيهِمْ وَأَزْواجِي وَذُرِّيَّاتِي، وَأَقْرِبائِي وَأَصْدِقائِي وَجِيرانِي وَ إِخْوانِي فِيكَ مِنْ أَهْلِ الشَّرْقِ وَالْغَرْبِ، وَ لِجَمِيعِ أَهْلِ مَوَدَّتِي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ الْأَحْياءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْواتِ، وَ لِجَمِيعِ مَنْ عَلَّمَنِي خَيْراً، أَوْ تَعَلَّمَ مِنِّي عِلْماً
اللّٰهُمَّ أَشْرِكْهُمْ فِي صالِحِ دُعائِي وَزِيارَتِي لِمَشْهَدِ حُجَّتِكَ وَوَلِيِّكَ، وَأَشْرِكْنِي فِي صالِحِ أَدْعِيَتِهِمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَبَلِّغْ وَلِيَّكَ مِنْهُمُ السَّلامَ
به یاد همه دوستان
فرازی از دعای عالیه المضامین
وَعادَتُكُمُ الْإِحْسانُ وَسَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ، وَشَأْنُكُمُ الْحَقُّ وَالصِّدْقُ وَالرِّفْقُ
#امام_رئوف