دیالکتیک ۲.mp3
9.44M
📖 فصل سوم:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۲)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام عبدالله محمدی
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
دیالکتیک ۳.mp3
6.79M
📖 فصل سوم:
دیالکتیک نظر و عمل در حادثه کربلا (۳)
🎙 همراه با:
حجت الاسلام عبدالله محمدی
#حسینیه_انسانیات
#فصل_سوم
•••༺ إِنْسانيّاتْ؛ انجمن حکمت عملی ༻•••
https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
📚تازه های نشر
مقاله «بررسی رابطه نظر و عمل از منظر علامه طباطبایی»
این جُستار در پی تبیین رابطهٔ نظر و عمل در اندیشهٔ علامه طباطبایی با هدف روشنشدن یکی از مهمترین ارکان حکمت عملی؛ یعنی رابطهٔ نظر و عمل از منظر این حکیم نوصدرایی است که با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن واکاوی آثار علامه طباطبایی، در مواردی که ایشان بهصورت مستقل به این مسئله وارد نشده، آن را براساس مبانی وی بازسازی کرده است. حاصل آنکه: علم از منظر علامه طباطبایی مبدأ تمام رفتارهای انسان است. علم و عمل، امور وجودی هستند و درنتیجه، شدت علم سبب شدت عمل میشود. بین نظر و عمل، تعاملی دوطرفه برقرار است. علامه با تأکید بر مفهوم التفات توانسته است عصمت معصومان و نیز تحقق ملکات اخلاقی را نیز با حقیقت علم مرتبط سازد.
نوآوریهای این جُستار عبارتاند از: سازماندهی سخنان پراکندهٔ علامه در این بحث، اصطیاد چهار تقریر از فرایند تعامل نظر و عمل، ارائهٔ تقریری ابتکاری از تأثیر عمل بر نظر، تکمیل دیدگاه علامه با رویکرد وجودی و نیز دخالتدادن حقیقت اعتباریات، نمایانساختن پیامدهای این دیدگاه در علوم انسانی.
پیوند دسترسی مستقیم به مقاله
https://jphilosophy.um.ac.ir/article_44850.html
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
✅ از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
✅ جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
❇️خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
❇️مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
✅بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
✅اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚 تقیه و مبارزه در سیره امام عسکری (ع)
✅ از اصول غیرقابل انکار در بحث امامت، آن است که هیچکدام و در هیچ مقطعی اصل مبارزه را ترک نکردند، بلکه روش مبارزه ایشان تغییر کرده است. حتی امام عسکری(ع) نیز که بیشتر عمرشان را در حصر و نظارت شدید عباسیان بودند، رهبری تشکیلات شیعیان را رها و یا حتی کمرنگ نکردند. اگر چنین است، تقیه به چه معناست؟ دو حکایت ذیل شناخت ما را نسبت به حقیقت تقیه و سیره این امام مظلوم دقیقتر می سازد:
1️⃣ ابوالادیان از خدمتکاران امام عسکری(ع) و مسئول رساندن نامه های امام به شیعیان بود. در واپسین روزهای حیات امام عسکری، به شهر مدائن رفت و تعدادی نامه و هزار دینار طلا از وجوهات شیعیان را دریافت کرد و بازگشت و ...
معنای این سخن آن است که در مدائن که نزدیکترین شهرها به پایتخت عباسی و تحت کنترل شدید آنهاست، جمعی از شیعیان همراه با تشکیلاتی منسجم زندگی میکنند . با اینکه اکثر آنها امام عسکری و حتی امام هادی را ندیده اند، از طریق این شبکه منسجم ایمان خویش حفظ کرده و توانسته اند در بین انبوه جاسوسان، با ابوالادیان ارتباط بگیرند، نامه ها و اموال خود را به وی بدهند و او به بیت امامت برساند.
2️⃣ امام عسکری (ع) یکی از خادمانش را مأمور کرد چوبی شبیه پاشنه در را به یکی از شیعیان برساند. در میانه مسیر چوب از دست خادم به زمین افتاد و شکست و نامه هایی از آن بیرون ریخت و ... .
پرسش مهم آن است که محتوای این نامه ها چه بوده است؟ اگر محتوای نامه ها مسائل شرعی، تفسیری و یا اخلاقی بود نیاز به چنین پنهان کاری نبود. این چه دستوراتی بوده است که امام با این حساسیت به نمایندگان خود میرساند؟ آیا غیر از این بوده که محتوای این نامه ها الهام بخش مبارزات فرهنگی و سیاسی شیعیان بوده ؟ آیا این نامه ها بیانگر شبکه ای منسجم بین امام و سرشاخه های شیعیان نبوده است؟
✅ این شواهد بیانگر آن است که تقیه را نمیتوان به معنای تعطیلی مبارزه تلقی کرد. بلکه تقیه تغییر شکل مبارزه و تبدیل موقت آن در قالبهای پنهانی و اطلاعاتی است.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
✅ لعن امام صادق به دشنام دهنگان
❇️وقيل للصادق(علیه السلام): يا ابن رسول الله! انا نرى فى المسجد من يعلن بسبّ اعدائكم و يسميهم. فقال: «ما له لعنه الله، يعرّض بنا. و قال تعالى: (و لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبّوا الله عَدوَاً بغير علم)(سوره انعام: 108« اعتقادات مفید، ج1، ص»107
❇️به امام صادق علیه السلام خبر دادند که ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ما در مسجد می بینیم که مردی از [طرفداران شما] در مسجد علنی دشمنان شما را سب می کند و به آنها فحش می دهد!. حضرت پاسخ دادند، او را چه می شود!، چرا این کارها را می کند، خداوند او را لعنت کند که آبروی ما را می برد و زمینه تعرض به ما [و شیعیان و مکتب ما] را فراهم می سازد. خداوند متعال در قرآن فرمود :به آنچه مشرکان غیر از خدا میخوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند. (انعام :108)
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚مطالبه انتقام، لازم است ولی کافی نیست.
1️⃣ روایات متعدد، فراگیر شدن ظلم را از مقدمات تکوینی ظهور دانسته اند. تفسیر دقیق این روایات آن است که باید «ادراک ظلم» در عالم فراگیر شود. بنابراین وظیفه مهم مومنان تبیین ظلم ظالم برای عموم مردم است. هر اندازه ادراک ظلم بیشتر شود، ظهور تعجیل خواهد شد و هر قدر عموم مومنان به ظلم و فساد بی تفاوت باشند، موانع ظهور بیشتر خواهد شد. بنابراین یادآوری مکرر ظلم اسرائیل و مطالبه انتقام به لحاظ معرفتی و دینی شایسته و بایسته است.
2️⃣ مطالبه انتقام نباید به شقاق و تفرقه بین مومنین منتهی شود. بدبینی مومنان به همدیگر به ویژه همرزمان و فرماندهان، همان است که دشمن دنبال میکند و اثر انتقام را نیز خواهد کاست
https://eitaa.com/abmohammadi/398
✅به همین ترتیب این مطالبه نباید با ناامیدی و رخوت منجر شود. اختلاف و ناامیدی هر دو مطلوب شیطان است
https://eitaa.com/abmohammadi/399
3️⃣ انتقام یکی از ابزار عادی و عقلایی مبارزه با ظلم است، لیکن این امر نباید ما را از توسل و تضرع به درگاه الهی غافل کند. تضرع به خداوند یک توصیه مقطعی برای مومنان نیست، بنده راهبرد دائمی است؛ چه در دوران فتح و چه در دوران ضعف؛ با تقوای الهی بن بستها گشایش می یابد «من یتق الله یجعل له مخرجا» و انابه باعث جبران ضعفها خواهد بود. «کان للاوابین غفورا»
( https://eitaa.com/abmohammadi/394)
4️⃣ قرآن کریم شرط نصرت الهی را انقطاع مومنان دانسته است. اعم از اینکه اسباب ظاهری همسوی با ایشان باشد یا خیر؛
مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره 214)
✳️اگر تکیه بر اسباب ظاهری غلبه پیدا کند انقطاع درونی کمرنگ میشود و حتی در فراوانی امکانات ظاهری نیز نصرت شامل امت نخواهد شد.
5️⃣ بنابراین مطالبه انتقام با لحاظ حفظ وحدت و نشاط زمینه ساز ظهور است. لیکن همراه شدن این مطالبه با روح توسل و تضرع همگانی، انقطاع و به دنبالش نصرت الهی را محقق خواهد ساخت.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚توسل و جهاد تبیین، لازمه مطالبه انتقام
1️⃣ بر اساس مبانی قرآنی، توسل و تضرع مخصوص شرایط ضعف نیست، در اوج قدرت نیز توجه به پروردگار لازم است. (سوره نصر مصداق همین اصل است. ) اگر فقط با تکیه بر پهپادهای پیشرفته و هایپرسونیک مطالبه انتقام میکنیم، مرتبه ای از شرک در ما باقیمانده است. احساس انقطاع و تضرع به پروردگار است که ما و بلکه پیامبران را مشمول نصرت الهی میکند.
✳️أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ (بقره214)
2️⃣ مسلمانان در بدر به دلیل احساس انقطاع به پروردگار شامل نصرت الهی شدند
✳️(وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّة آل عمران123)
ولی در حنین تکیه به اسباب و سلاح خود کردند و همین امر سبب شد از همان سلاح هم نتوانند استفاده کنند.
✳️(وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئًا؛ توبه25)
3️⃣ ابتلائات جمعی، نیازمند توسل جمعی است. حتی فرزندان را در ختم صلوات و توسلات دخیل کنیم . یقیناً این امر مقدمه ای برای تربیت سیاسی خانواده است.
4️⃣مطالبه انتقام امری به حق و ضروری است ولی نباید به اختلاف و شقاق بین مومنین منتهی شود. استکبار میلیونها دلار هزینه کرده تا قشر عادی را به سپاه بدبین کند، مبادا مطالبه به حق انتقام، به بدبین شدن قشر متدین و انقلابی به فرماندهان منجر شود.
5️⃣یکی از دغدغه های برخی مسئولین، همراهی افکار عمومی و سطح تاب آوری مردم است. صرفنظر از ضریب اهمیت این مولفه، پرسش مهم آن است که چه افراد و نهادهایی باید این آمادگی را ایجاد میکردند؟ سازمانها و گروههای تبلیغی انقلابی، اهل منبر و تریبون داران، رسانه ها و کانالهای پرجمعیت و ... چه میزان برای این دغدغه تلاش کردند؟ در این چند ماه چقدر این مساله در تبلیغ و رسانه برایمان اولویت بود که عزت ما با ارزش تر از رفاه ماست؟ چه کسی باید عموم مردم را به این باور برساند که هزینه سازش و سکوت از مقاومت بیشتر است؟ این باور چگونه باید تثبیت شود که تأسیسات آسیب دیده را میتوان دوباره ساخت اما اگر عزت و غرور ملی مخدوش شود، به راحتی قابل ترمیم نیست.
6️⃣ اگر این جهاد تبیین از سوی جبهه انقلاب فراگیر شود و با روحیه توسل و تضرع جمعی همراه گردد، یقینا مطالبه انتقام برکت خواهد یافت و در بستر عقلانی تری دنبال خواهد شد.
✅ پیشنهاد میکنم به جای متهم کردن افراد، هر کس سهم خود را در این جهاد تبیین روشن کند. اگر هیچ اقدامی نکنیم شش ماه دیگر هم این دغدغه باقیمانده و برای برخی بهانه خوبی برای فرار مخالفان مقاومت به شمار میرود.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
May 11
📚 مطالبه حکیمانه؛ مطالبه هیجانی
✳️ شرایط جنگی برای هر امتی ویژگیهای خاصی دارد. اضطراب و ترس برای جامعه در حال جنگ، سم است. قبل از قوت نظامی، قدرت رسانه ای تعیین کننده است. هر قدرتی که بتواند افکار عمومی و اذهان را مدیریت کند، بخشی از مسیر فتح را پیموده است. به همین دلیل است که قرآن کریم بلافاصله پس از دستور به جمع آوری سلاح، فلسفه آن را «ترهبون به عدو الله» معرفی کرده است. یعنی اثر روانی سلاح، قبل از اثر واقعی آن است.
✳️ و باز به همین دلیل است که کشورها آمار تلفات خود را اعلام نمیکنند. نداشته های خود را داشته و داشته های خود را چند برابر نشان میدهند.
اگر این اصل رعایت نشود، در عین بهره مندی از پیشرفته ترین ابزارها، گویی آن را نداریم!!
✳️ طبق تحلیل حکیمانه فرمانده «طرفین در موقعیت مرگ و زندگی» هستند. در این فضا هر سخن گفتنی که از آن استشمام ضعف شود، خدمت به دشمن است. بنابراین مسئولین حتی اگر به هر دلیلی قصد انتقام سریع نداشته باشند، نباید آن را اعلام کنند که خلاف اصل «ترهبون به عدو الله» است. البته نباید فراموش کنند که تأخیر غیرموجه در انتقام، القای ضعف و سستی برای مخاطب ایجاد میکند.
✳️ در جانب امت نیز اولاً باید مطالبه انتقام از لایه نیروهای انقلابی به دیگر اقشار جامعه گسترش یابد. طی این مسیر نه صرفا با شعار و احساس بلکه تا حد زیادی نیازمند تبیین عقلانیت جهاد است.
✳️ ثانیاً نشر تحلیلهایی که دوگانگی مسئولین نظام و تردید حتی بخشی از آنها را القا کند، علامت ضعف به سمت دشمن است. هر سخنی که بیان کننده شکاف بین مسئولان نظام در این مساله خطیر باشد، پیام تردید و ضعف را به دشمن منتقل میکند. چه شکاف خیالی بین رهبری و سپاه و چه شکاف بین سپاه و دولت و ....
✳️ به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از تحلیلها و کلیپها به زبان عربی ترجمه و به کشورهای منطقه از جمله مردم شهید پرور لبنان منتقل میشود؛ باید مراقبت بیشتری داشته باشیم. حتی اگر انتقادی به عملکرد دولت داریم نباید به گونه ای مطرح شود که مخاطبان گمان کنند رئوس حاکمیت در دفاع از جبهه مقاومت دو دسته هستند.
✳️ثالثا همانطور که قبلا گفتیم ( https://eitaa.com/abmohammadi/438) ناراحتی غیر از ناامیدی است. مراقبت و جدیت غیر از اضطراب و نگرانی است. انتقاد به جا غیر از القای شکاف و شقاق بین نیروهای انقلاب است. مراقب باشیم در فریضه مطالبه گری انتقام، نه القای ناامیدی شود، نه اضطراب، نه شقاق و اختلاف. نباید به نام مطالبه انتقام، یأس، اضطراب و تردید در سرمایه های مادی و معنوی مان ایجاد شود. بین مطالبه گری حکیمانه و احساسی تفاوت است. همواره جنایت علیه یک امت اسباب همدلی لایه های آن بوده است، این فرصت نباید از دست برود. دشمن منتظر کوچکترین پیام شکاف و اختلاف است تا از آنجا وارد شود.
#انتقام
#وحدت
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قضاوت فرزندان ما شانزده سال پس از جنایت اسرائیل
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚 گوهر خود را هویدا کن
✅امروز سوال رایج طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار متدین آن است که ما در نبرد با اسرائیل چه میتوانیم بکنیم؟ هنگامی که از متخصصان علوم دینی میپرسیم «وظیفه ما در این موقعیت حساس رویایی جبهه مقاومت و استکبار چیست؟»؛ بر اساس منطق وحیانی، جهاد تبیین را در صدر می نشانند.
✅ هنگامی که از فرماندهان میدان همین سوال را میپرسیم، با نگاه استراتژیک خود به صحنه نبرد همان پاسخ را تکرار میکنند. وقتی پای صحبت جهادگران و فعالان حاضر در ضاحیه می نشینیم همگی بر دو امرتأکید دارند: جهاد تبیین و تلاش حداکثری برای مواسات؛ که آنهم نیازمند اقناع و تبیین است. زیرا دامنه نیروهای انقلابی و متدین برای تأمین نیازهای مالی لبنان محدود است و باید از دیگر ظرفیتها استفاده شود. اینجا هم تبیین حرف اول را میزند. پس چرا باز هم کاری نمیکنیم؟ چه اتفاقی باید می افتاد تا اینروزها تبیین را چند برابر میکردیم؟
✅ روزهای منتهی به عملیات وعده صادق 2 قدری ضرورت جهاد تبیین بیشتر احساس شد. صدا و سیما تا حدی به این سمت گرایش یافت. شماری از طلاب و فضلا نیز به میان مردم رفتند و فعالان فجازی هم دست به کار شدند تا مقدمات تبیینی انتقام فراهم شود. اما به محض شنیدن خبر عملیات وعده صادق 2 همگی از خوشحالی به خیابان ریختیم و عملیات تبیینی فروکش کرد!! گویی احساس آسودگی به سراغمان آمد. غافل از اینکه هر عملیاتی نیازمند پیوست تبیینی قبل، حین و بعد آن است.
✅ مگر نه این است که تبیین راهبرد اصلی و دائمی جبهه حق است و اختصاص به زمان خاص ندارد؟ مگر نه این است که سپاه امیرالمومنین در صفین، از فقدان عمار بیشتر آسیب دید؟ مگر نه این است که در فقدان عمار، تیغ آخته و برّان مالک در نزدیکترین گام به دشمن، نتوانست اثرگذار باشد؟ پس چرا شعله تبیین را گرم نمیکنیم؟
اگر فکر کنیم تنها با حضور در ضاحیه میتوانیم موثر باشیم و اینجا کم اثریم؛ معلوم است صحنه را نشناخته ایم یا آنگونه که دشمن میخواهد شناخته ایم.
✅ بخواهیم یا نخواهیم بخشی از مردم عزیزمان، هنوز دغدغه ضاحیه و غزه را ندارند و با مراتب کمتر و بیشتر، آماج تیرهای مسموم رسانه صهیونیستی هستند. چه زمانی و چگونه باید جبهه دغدغه مندان به جبهه مقاومت را حداقل یک لایه از حزب اللهی های مستقر در ایتا جلوتر ببریم؟ تعداد افراد بی تفاوت چگونه باید کاهش یابد؟
✅ این روزها با ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری چه تفاوتی دارد؟ جبهه انقلاب قریب یکماه خواب و خوراک نداشت. بیستکال و دهها طرح ابتکاری آنروزها در مجموع نتیجه داد. طرح ابتکاری امروزمان چیست؟ چرا از ظرفیتهای اطرافمان برای تبیین استفاده نکنیم؟ چه میزان با نزدیکان ارتباط گرفتیم؟ چرا برای جمع آوری ایده های خلاقانه جلسه نمیگذاریم؟
✅ خارج از فضای مجازی، راننده و کاسب و همسایه و ... سوالاتی دارند که تقریبا پاسخ همه را بلدیم. حل شبهات این عده (که در مقیاس میلیونی باید لحاظ شوند) باعث چند برابر شدن کمک به جبهه مقاومت است. چه اتفاقی باید بیفتد تا برای تبیین «غیرتی» شویم؟
✅ سرمایه اصلی روحانیت قدرت اقناع و تبیین است. همان که دیگران ندارند و حسرتش را میخورند. کاری که طلاب میتوانند انجام دهند، از دیگر کنشگران ساخته نیست. محتوای تبیینی مبتنی بر قرآن و روایات در حوزه ها تولید میشود و به دست هنرمندان و فعالان رسانه فرآوری و جذاب سازی میشود. تجربه هیئت و منبر به ما آموخت چگونه مخاطبان از طیفهای مختلف را با مفاهیم دینی آشنا کنیم. اگر قدرشناس این نعمت باشیم، رزق بیشتری در این عرصه نصبیمان میشود.
#جهاد #تبیین
#ضاحیه
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا با اسرائیل میجنگیم ؟
اگر به او حمله نکنیم چه میشود؟
برای دنیایمان هم باید برابرش بایستیم
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
📚 چه کسی برنده است؟؟
✳️ برای ما که عادت به نگاه نقطه ای داریم تا خطی؛ نگاه ملکی مان بر نگاه ملکوتی غلبه دارد؛ فتح را در تعداد موشک و ساختمان تخریب شده و کشته های طرفین می سنجیم؛ این سوال تکرار میشود که بالاخره فاتح میدان فعلی کیست؟
✳️ قبلا درباره معیار این سنجش گفتگو کردیم که میدان اصلی نبرد، میدان اراده هاست و هر کس بتواند بعثت بیشتری در جانها ایجاد کند، فاتح اصلی است.
(https://eitaa.com/abmohammadi/330)
✳️اما دوباره شهادت سیدحسن و سنوار این سوال را برایمان ایجاد میکند. از زاویه دیگری به این امر نگاه کنیم. اگر در بین یاران شما کسی هست که دشمنان حاضرند برای از بین بردنش 85 تن بمب بر یک نقطه بریزند، شما برنده اید؛ به ویژه با توجه به اینکه بعد از شهادت او و یارانش، حملات این سپاه کوچک در برابر ارتش تا دندان مسلحی که هر روز از سمت بزرگترین قدرتهای نظامی امداد میشود، تعطیل نشد بلکه فعالتر هم شد.
✳️ اگر در بین یارانتان فرمانده ای هست که میتوانست در شهری دیگر در فلسطین یا خارج از فلسطین پنهان باشد و فرماندهی کند، ولی در خط مقدم و خطرناکترین نقاط تا آخرین ساعت ایستاد و تسلیم نشد و از چوب دستی اش هم برای حفظ آرمانش استفاده کرده است، شما پیروزید. حتی در بین غیرمسلمانان و عموم مردم جهان، امروز چه کسی تحقیر شده و حرف از شجاعت چه کسی است؟ فیلم شهادت سنوار تفکر غربی را تحقیر کرد. نباید از این صحنه آسان گذشت. اینکه تا آخرین لحظه دشمن به ظاهر بیشتر و قویتر جرات نکند مستقیم حمله کند و با شکلیک توپ تانک کار او را تمام کنند، یعنی مقاومت پیروز است.
✳️ تا زمانی که فرهنگ شهادت و استقامت بر فرهنگ سازش و تسلیم و اسارت غالب است، پیروزی با ماست. مبادا روشنفکر ما سازش را به نام صلح و مقاومت را به نام جنگ طلبی به خوردمان دهد. در چنین شرایطی وجود موشکهای پیشرفته به کارمان نخواهد آمد.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
جلد 22.pdf
708.2K
✏️ متن کامل #امواج_آلوده_شماره_22 ☝️ را دانلود کنید
🔍موضوعات ذیل از مباحث این جزوه است:👇
▫️عملیــات طوفــان الاقصی بــدون نتیجــه و فاجعهبــار بــود
▫️فلسطين، بهانهای برای غارت و فتنه
▫️اســرائیل عضــو ســازمان ملــل و دولتــی مشــروع اســت
▫️حزب الله لبنان سازمانی تروریستی است
▫️حزب الله لبنان مواد مخدر قاچاق میکند
▫️حزب الله لبنان در لبنان هم محبوبیت ندارد
▫️جنگ حزب الله با اسرائیل، دفاعی نیست
▫️حزب الله بــه دســتور رژیــم تهــران، لبنــان را بــه ویرانــی و فروپاشــی کشــاند
▫️اعلام آمادگــی بــرای ورود بــه جنــگ بــا اســرائیل تنــدروی اســت
▫️جمهـوری اسلامی بـه جـای جنـگ بـا اسـرائیل، بایـد فقـر را از کشـور برطـرف کنـد
▫️اولویت، رفع فقر از ایران است
▫️فاجعــه معــدن طبــس بــرای ســران جمهــوری اسلامی مهــم نیســت
🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @amvaje_alodeh
📚 توجیه جهاد و مقاومت برای غیرمومنین
❇️برای کسانی که دغدغه جهان اسلام، حفاظت از کیان مسلمین، همدردی با مسلمانان و ... ندارند، چگونه باید مبارزه با اسرائیل را توضیح دهیم؟ مسأله ای که بارها درباره آن گفتگو شده است ولی تکرار آن به زبانهای مختلف ضروری است.
❇️ هیچ عاقلی منتظر نمی ماند دشمن به داخل خانه اش بیاید و بعد تصمیم بگیرد چگونه با وی مقابله کند. اتفاقا اگر میخواهیم شرایط زندگی دنیوی مان بهتر شود، باید پیش دستانه قدرت خود را نشان دهیم. اگر دشمن از ما ضعف ببیند، شرایط اقتصادی متزلزل میشود.
دشمنی که ترس و ضعف را در طرف مقابل ببیند شهامت بیشتری بر تقابل پیدا میکند. به همین دلیل اگر نکران اقتصاد و گرانی دلار و ... هستیم باید مقاومت را جدی تر کنیم.
❇️حتی مربیان فوتبال هم میفهمند بهترین دفاع حمله است. تیمی که حمله نکند، شکست میخورد.
امیرمومنان در خطبه 27 نهج البلاغه علاوه بر ابعاد معنوی جهاد، نتایج دنیوی ترس از جنگ را بیان میکنند. ایشان جهاد را اسباب امنیت و راحتی دنیوی امتها معرفی کرده اند
دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَةُ.
حتی در زندگی دنیوی نیز جهاد دژ محکم و مطمئن است.
❇️ فمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَةِ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ وَ أُدِيلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْيِيعِ الْجِهَادِ وَ سِيمَ الْخَسْفَ وَ مُنِعَ النَّصَفَ.،
هر کس از ترس، جهاد را ترک کند، در همین دنیا ذلیل میشود و انواع بلایا او را دربر میگیرد... از عدالت محروم میشوند
❇️ قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ. فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الْأَوْطَانُ
به شما گفته بودم قبل از آنکه دشمن به شما حمله کند، به او حمله کنید. به خدا قسم هر امتی در خانه با دشمن بجنگد، ذلیل میشود. امّا شما سستى به خرج داديد، و خوارى و ذلّت پذيرفتيد، تا آنجا كه دشمن پى در پى به شما حمله كرد و سر زمين هاى شما را تصرّف نمود.
❇️این بیان حضرت، برای کسانی که هیچ دغدغه الهی و تمدنی نداشته باشد، یادآوری میکند اگر پیش دستانه به دشمنت حمله نکنی، خوار و ذلیل میشوی. همانگونه که دشمنان در حمله به شهر «انبار» به دلیل ترس مردم، غالب شدند.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
عبدالله محمدی در ویراستی : "پیروزی در میدان با پیوست تبیینی متقن، تکمیل و با ضعف در روایت، به شکست تبدیل میشود. برای تمسخر دشمن، قدرت نظامی او را ضعیف نشان ندهیم. امریکا و اسرائیل دیشب با توان بالای خود حمله کردند و مفتضح شدند. این عظمت پدافند ما بود که چنین نتیجه ای را رقم زد. باید از ضرورت قدرت پدافند ایران بیشتر بگوییم." | ویراستی
https://virasty.com/abmohammadi/1729971961476920783
26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی ره
🔹... دو خصوصیّت از برجستگیهای مرحوم آقای طباطبائی بنده را خیلی متوجّه خودش میکند و جذب میکند؛
▫️یک خصوصیّت، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است... در بحبوحهی این حوادث، مرحوم آقای طباطبائی توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد؛ یعنی آن کسانی که با افکار ایشان آشنا میشدند، موضعشان در مقابل مارکسیسم و در مقابل افکار گوناگون موضع تدافعی نبود، موضع تهاجمی بود که یک نمونهاش همین کتابهای آقای مطهّری (رضوان الله علیه) است که مشاهده میکنید. این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری که این تفسیر، دریایی از معارف سیاسی و اجتماعی است... این پایگاه فکری تهاجمی را مرحوم آقای طباطبائی به وجود آورد؛ این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاههای فکری پُرکنندهی خلأها و دارای جنبهی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی.
▫️خصوصیّت دوّم ایشان که آن هم به نظر من خیلی خصوصیّت برجسته و مهمّی است، این است که ایشان در عرصهی معارف توحیدی و مفاهیم عرشیای که به آنها در فکر رسیده بود، صرفاً به زایش فکری بسنده نکرد؛ در نفْس شریف خودش و قلب شریف خودش به آن حقایق و معارف متحقّق شد، عمل کرد به آنچه میدانست.
(مقام معظم رهبری، آبان ١۴٠٢)
#علامه_طباطبایی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri