☘چرا امام حسین (ع) قیام کرد؟!☘
علامه حسن زاده آملی: جناب سيد الشهداء عليه السلام به برادرش فرمود: كه اگر من به لانه حيوانات پناه ببرم، بنى اميه بر من دست پيدا مى كنند.
مى داند كه او را مى كشند و جناب اميرالمؤ منين علی عليه السلام مى دانست او را شهيد مى كنند.
من عالم مى دانم كه من را مى كشند، حالا كه مى داند خوب چرا توى خانه؟ چرا توى دهليز؟ چرا توى يك بيابانى بى اطلاع ؟ خوب، حالا كه مرا مى كشند، طورى كشته و شهيد شوم كه خون من هدر نرود، مظلوميت من بر ملا بشود، آنها كه بالاخره على عليه السلام را مى كشتند، لذا مى رود به مسجد.
اگر مسجد هم مى رفت آن شب او را مى كشتند، به يك وجه ديگر. چه بهتر كه حقانيتشان را بر مردم معلوم كنند، در مسجد سر نماز (مسجد ماءمن مردم است ) كه قساوت و شقاوت را خوب برساند.
اين را اختيار كرده، اين مسير را برگزيده است، نبايد گفت: چرا على اميرالمؤمنين عليه السلام تن به تهلكه داده ؟ چرا؟ قرآن كه مى فرمايد: لا تلقوا بايدكم الى التهلكه
ايشان بالاتر از اين حرفها است. امام اختيار مى كند آن طريق شهادت را كه حقانيتش پياده بشود و بر ملا بشود.
فرمايش آقاى قزوينى با سخن جناب آقاى شعرانى هر دو يكى است كه فرمود: ائمه تقيه نمى كردند؛ چون عالم بودند به وقت و كيفيت وفات خود، بله امر به تقيه مى نمودند.
منبع: سیره چهارده معصوم
🖤 @abolfazael✅
💢ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺁﺧﺮﺕ، ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺩﻧﻴﺎ، ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺣﺮﺍﻡ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
📚پندهای حکیمانه در اثار استاد حسن زاده املی
⭕کانال ابولفضائل
🖤 @abolfazael✅
افعال ما ملکوت دارد.mp3
428.8K
💢افعال ما ملکوت دارد...
👤 علامه حسن زاده آملی روحی فداه
🖤 @abolfazael✅
ابوالفضائل
💢افعال ما ملکوت دارد... 👤 علامه حسن زاده آملی روحی فداه 🖤 @abolfazael✅
💢دلیل اینکه اعمال انسان،انسان را یا جهنمی میکند یا جهنمی به دلیل داشتن ملکات هر کاری است...❌
💢ﻫﻤﻨﺸﻴﻦ ﺧﻮﺏ ﺣﻮﺍﺭﻳﻮﻥ ﻋﻴﺴﺎﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻛﺴﻰ ﻫﻤﻨﺸﻴﻨﻰ ﻛﻨﻴﻢ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻴﺴﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﺎﻧﺪﺍﺯﺩ ﻭ ﻭﻗﺘﻰ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ، ﺣﺮﻑ ﺍﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺰﻭﻧﻰ ﺩﺍﻧﺶ ﺷﻤﺎ ﺑﺸﻮﺩ، ﭼﻴﺰﻯ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻳﺎﺩ ﺑﺪﻫﺪ... ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﻛﺎﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺗﺮﻏﻴﺐ ﻭ ﺗﺤﺮﻳﺺ ﻛﻨﺪ. (301)
📚پندهای حکیمانه در اثار استاد حسن زاده املی
🖤 @abolfazael✅
💢ﺧﻮﺩ ﺷﻨﺎﺳﻰ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﻯ ﺑﺮ ﺧﺪﺍﺷﻨﺎﺳﻰ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﭼﻪ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺧﺪﺍﻳﺶ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﺪ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ.
پندهای حکیمانه در اثار استاد حسن زاده املی📚
🖤 @abolfazael✅
علامه حسن زاده آملی :
🌷بزرگان ما فرموده اند شب و روزى يك بار محاسبه داشته باش ، در يك وقت معين به محاسبه بنشين و نفس را به حساب بكش كه روزت را به چه نحو گذرانده اى!؟ ببين كه خرج و دخل روزانه ات چيست؟
☘️ ببين كه اقبال و اِدبارت و صواب و ناصوابت تا چه اندازه بود !؟ بر محاسن شاكر باش و از مقابح تائب . مرد حساب باش كه دار ، دار حساب است ، در نظام احسن عالم يك ذره بى حسابى نيست...
⭕کانال ابولفضائل
@abolfazael✅
👈معرفت نفس
🔹پس از آن كه انسان به معرفت نفس خويش نائل گشت ، در آن مى انديشد كه چه را بايد بجويد و چه فعلى را بايد انجام دهد تا به سعادت ابدى واصل شود و اين از اهم امور است و مادامى كه انسان نفس خويش را نشناسد، چگونه مى توان چيزى ديگر را بشناسد؟ و به راستى كه اگر او از خويشتن غافل باشد، معرفت طبيعيات چه سودى برايش خواهد داشت ؟!
⬅️منبع:عيون مسائل نفس و شرح آن ، ج ۱، ص ۶۳
⬅️حضرت علامه حسن زاده آملي روحی فداء
⭕️کانال ابولفضائل
🖤 @abolfazael✅
🍷خطر استقامت نکردن در سلوک
سُبحانَ الله!
که بزرگان علم و عمل فرمودند:
کسانی که یکی دو قدم پیش آمدند و دست برداشتند و برگشتند، یک جوری شدند، مثلاً قساوتی برایشان پیش می آید.
در هر حال؛ به سیر و سلوک پرداختن و سپس رها کردن خیلی خطر دارد! شاید بعضی روایات هم در این باره داشته باشیم.
📚 علامه حسن زاده آملی
شرح اشارات؛ نمط هشتم
🖤 @abolfazael✅
👈بهترين دلها
✳️ارزش انسان به معارف است ، پس بهترين ظرف هاى علم - يعنى نفوس انسانى - آن ظرفى است كه گنجايش آن بيشتر است ، چنان كه با شاگرد نا مدارش كميل - رضوان الله تعالى عليه - فرمود: (( يا كميل ! ان هذه القلوب اوعيه ، فخيرها اوعاها؛ يعنى اى كميل ! اين دل ها ظرف ها هستند، پس بهترين آنها آن دلى است كه ظرفيت و گنجايش او بيشتر است.
⬅️منبع:گنجينه گوهر روان ، ص ۲۱۰
⬅️حضرتعلامه حسن زاده آملي روحی فداء
⭕️کانال ابولفضائل
🖤 @abolfazael✅
✳️هدف این باشد که به کوی او قدم برداری.هرعضوی روی فطرت تکوینی الهی خود کار کند، آن کار حمد آن عضو است.در هر حال انسان لله رب العالمین باشد.
والحمد لله علی کل حال.
🔹دون مقام انسان است که برای اطفای شهوت و آتش غضب و... کارکند.
⬅️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم.ص۲
⬅️علامه حسن زاده آملی روحی فداء
⭕️ کانال ابولفضائل
🖤 @abolfazael✅
💠و چون روح انساني هر اندازه بيشتر نايل به حقايق نوري وجودي عقلي شد استعداد و ظرفيت وي براي تحصيل و اكتساب معارف بالاتر بيشتر ميشود ، سر اين جمله بلند در دعاي افتتاح ، كه ظاهرا از منشأت امام عصر عليه السلام است نيز معلوم مي گردد
كه فرمود :
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الْفاشى فِى الْخَلْقِ اَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ الظّاهِرِ بِالْکَرَمِ مَجْدُهُ
ستایش خاص خدایى است که هویدا است در میان خلق کارش و ستایشش و آشکار است به بزرگوارى شوکتش
الْباسِطِ بِالْجُودِ یَدَهُ الَّذى لا تَنْقُصُ خَزآئِنُهُ وَ لا تَزیدُهُ کَثْرَهُ الْعَطآءِ
و گشاده است دستش آنکه نقصان نپذیرد خزینه هایش و نیفزایدش بسیارى عطا
اِلاّ جُوداً وَ کَرَماً اِنَّهُ هُوَ الْعَزیزُ الْوَهّابُ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ قَلیلاً مِنْ
مگر جود و بزرگوارى براستى که او عزیز و بسیار بخشنده است .
⬅️انسان و قرآن
⬅️حضرت علامه حسن زاده آملي روحي فداء
⭕️ کانال تولدی دوباره
🖤 @abolfazael✅
💠تنها از آفریدگارت شرم بدار نه از آفریده هایش.
💠بگذار تا دیگران از تو رنگ بگیرند نه تو از آنان.
💠هرکس در هر پایه ای که هست اگر رهزن است، ارزش پشیزی ناچیز ندارد.
💠 بی پرده بگویم : مگسانند گرد شیرینی.
💠پیمانت را با خدا و پیمبر سخت استوار کن و از ته دل بگو خدایا آمدم. گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن. کوتاهی سخن ، خود را باش.
💠خواب ، خوراک ، کار و زندگی را اندازه است که در کم آن ، بیم تباهی است و در افزون آن ، ترس رسوایی. شکم تهی ، رهزن شود چنانکه آکنده ی آن ، که سیر ، گرسنه ی دیدار نمی شود و سیراب تشنه ی دلدار نگردد.
💠 میانه روی مایه ی بلندپایگی ، ارجمندی و نیک بختی است.
⬅️نامه هابرنامه ها
⬅️حضرت علامه حسن زاده آملي روحي فداء
⭕️ کانال تولدی دوباره
@abolfazael
علامه حسن زاده آملی روحی فداه:
🔶شكى نيست كه در احكام هندسه و رياضى اختلافى نيست و يقينى است و داراى قال و قيل نمى باشد
گرچه در نحوه پيش آمد مبادى بحث دارند،
🔸به همين خاطر ابتدا جوانان را با هندسه آشنا مى كردند،
🔷و افلاطون بر سر در آكادمى نوشت:
«هركس هندسه نمى داند در آن وارد نشود»
🔹چون هندسه علم حقيقى يقينى است فكر را تعديل مى كند و از اعوجاج به در مى آورد و براى يافتن مسائل علوم ديگر آماده مى شود، لذا علوم رياضى را علوم تعليمى مى گويند، چون آنها را ابتدا تعليم مى كردند،
🔻ولى عرصه هندسه محدود است، زيرا تنها درباره مقادير بحث مى كند و وافى به حلّ ديگر مشكلات نيست: مثل سه ضلع مثلث در سطح مستوى برابر دو قايمه است.
مصباح الانس(ترجمه و شرح ناييجى)، ج۱، ص: ۲۰۸
⭕ کانال ابولفضائل ⭕
🖤 @abolfazael✅