eitaa logo
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی
923 دنبال‌کننده
252 عکس
77 ویدیو
13 فایل
فرمایشات حضرت آیت الله مهدوی حفظه الله @rezanik110
مشاهده در ایتا
دانلود
دو تفاوت بزرگ حق و باطل حق همیشه یکی است و همراه با دلیل است و باطل هم متعدد است و هم دلیل ندارد. @abolhasanmahdavi110
✅ بالاترین تشرف خدمت امام زمان عجل الله را در بین هزاران تشرف کدام می دانید؟ 🔸 ما نظیر نداریم در دوران غیبت کبری که یک مرجع تقلید با جرات بگوید من امام را نشان تان می دهم. 🔸 تشرف آیت الله سیدابوالحسن مدیسه ای 🔹 داستان تشرف در جلسه سوم حق و حقیقت مورخ ۲۸ دی ماه از دقیقه ۳۷ به بعد. @abolhasanmahdavi110
حق و حقیقت؛ جلسه3.mp3
13.78M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱۴۴۲ 🔻حق و حقیقت؛ جلسه۳ باطل متعدد است و واقعیت ندارد 📆 ۲۸دی۱۳۹۹ ⏰مدت زمان: ۵۶دقیقه 🔹مسجد امام جعفرصادق علیه‌السلام
سید بحرالعلوم (رضوان الله تعالی علیه) یکی از همسایگان شان را احضار کردند و با تندی با ایشان صحبت کردند و گفتند فلانی که همسایه تان است که اسمش در تاریخ هم امده است ایشان سه شبانه روز است چیزی نداشته بخورد و فقط مقداری شکر داشته که آب زده و به بچه هایش داده،چرا کمکش نکردی گفت آقا من خبر نداشتم،این بهانه هایی است که ماها فوری می تراشیم و می خواهیم مسئولیت را از سر خودمون رد بکنیم،سید بحرالعلوم فرمودند اگر خبر داشتی و اقدام نکرده بودی که یهودی بودی من دارم می گویم چرا خبر نداشتی در حالی که همسایه ات بوده و بعد سید یک غذای مطبوعی را به ایشان دادند که بعدا معلوم شد اصلا غذای دنیایی نبوده ظاهرا غذای بهشتی بوده که ملائک اورده بودند چون غذایی نبوده که مردم بتواند ان را پخته باشند و مرسوم نبوده و روی ان را پوشانده بودند و به واسطه دادن گفتند بروید بهشون بدهید و وقتی برده بود صاحب خانه تعجب کرده بود که از کجا فهمیده بودید که ما چیزی در خانه نداشتیم و ارتباط سید با عالم ملکوت خیلی قوی بوده. @abolhasanmahdavi110
✅ ارتباط مال اندوزی با دین داری با نگاهی اجمالی به اطرافمان در می یابیم که غالب ثروتمندان از دینشان غافلند. و در مقابل، کسانی که علقه ی کمتری به دنیا دارند، راحتتر با دین ارتباط برقرار می کنند؛ چون عقلشان بیشتر از دیگران کار می کند. امّا شخصی ثروتمند بر خلاف اوست، یعنی چون مال زیاد، او را از آخرت غافل کرده، عقلش کارآیی درستی ندارد. همین غفلت است که غالب اشخاص ثروتمند را از دین و مظاهر دینداری دور نموده است.برای همین،انسان های ثروتمند معمولا اهل شرکت در جلسات مذهبی نیستند،در کارهای خیر شرکت نمی کنند، در محل زندگیشان (بالای شهر) مساجد کمتری می سازند، فرهنگ دینی شان ضعیف است، به افرادی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند توهین می نمایند، اهل رفتن به جبهه و جنگ نیستند و به طور کلی معمولا دین و مظاهر دینی در بینشان کم رنگ است.اما کسانی که ثروت کمتری دارند و یا متوسط الحال هستند، بیشتر در کارهای خیر شرکت میکنند، فعالیتهای دینی شان بیشتر است، فرهنگ اسلامی شان قوی تر است، اهل جبهه و جنگ هستند و مظاهر دین داری بیشتر از دیگران از وجودشان نمایان است.این که غالب افراد ثروتمند اهل غفلت هستند، در همه ی زمان ها همینطور بوده است. مثلا به پیروان حضرت نوح هنگ «اراذل» میگفتند، چون وضع مالیشان بد بود. از این رو آنها را به لحاظ اجتماعی، انسانهایی پست می دانستند. در زمان پیامبر اسلام نیز همین پندار غلط ادامه داشت. @abolhasanmahdavi110
اراده شخص عامل عمده اعمال انسان است و البته شش عامل بیرونی جزئی دیگه هم هست ۱.نطفه ۲.غذای حلال و حرام. آیه ۵۱ سوره مومنون ۳.محیط خوب یا بد ۴.استاد و معلم ۵.رفیق ۶.پدر و مادر @abolhasanmahdavi110
مرحوم پدر ما رفته بودند تو یک مغازه ای که دم مسجد بود مغازه اش و رادیو مغازه هم روشن بود و داشت اذان می گفت و مرحوم پدر ما هم داشتند می رفتند مسجد که نماز مغرب و عشا را بخونند و رفتند داخل مغازه و مغازه دار خوشحال شدند که حاج آقا برای چی آمدند و رفتند بهش گفتند این رادیو را خاموش کن گفت حاج آقا اینکه موسیقی نیست این دارد اذان می گوید و گفت می دونم این را خاموشش کن ، گفت برای چی گفت برای اینکه اذان داره اتمام حجت می کنه تو داری به اذان توهین می کنی وقتی می گوید حی علی صلاح داره می گوید بدوید ، تو بدوید که نیست تصمیم هم نداری پس این را خاموش کن که حداقل نفهمی و الا چوب می خوری همین ‌که فهمیدی و عمل نمی کنی به اندازه فهمت ، بچه ای که نمی فهمد عذر خواهی می کنم وقتی به لباسش نجاست می کند ایرادی بهش نمی گیرند چون نمی فهمد ، همین بچه یک سال بعد کم کم یک حرفهایی می زند که پدر و مادرش پی می برند که یه مقداری می فهمد و به همان اندازه فهمش بهش ایراد می گیرند تو که می فهمی اونجا را چرا اینجا را نفهمیدی؟ هر کسی متناسب با سنش و متناسب با عقلش @abolhasanmahdavi110
 ✅ادب دیدن بلادیده بسیار پیش می آید که افراد دردمند و بلادیده را ببینیم. امام باقر (علیه السلام) درباره رعایت ادب هنگام رویارویی با افراد دردمند فرموده اند: هرگاه چشمتان به انسان بلادیده ای افتاد، آهسته و به طوری که خود او نشنود، سه مرتبه بگویید: «ال‍ْحَمْدُ للّٰه الّذِی عَافَانِی مِمَّا ابْتَلَاکَ بِهِ وَلَوْشَاءَ فَعَلَ» (الحمدللّٰه که خداوند مرا به بلای تو مبتلا نکرد؛ درحالی که اگر می خواست، مرا هم مبتلا می کرد.) «مَنْ قَالَ ذَلِكَ لَمْ يُصِبْهُ ذَلِكَ الْبَلَاءُ أَبَداََ» کافی ج ۲ ص ۹۷(هرکس این جمله را بگوید، هرگز آن بلا به او نخواهد رسید.) البته، انسان با گفتن این جمله، از گرفتاری انسان مبتلا اظهار خوش حالی نمی کند و واقعا برای او ناراحت است و به همین سبب، این جمله را آهسته میگوید؛ اما در همان حال، خوشحال است که خودش گرفتار آن بلا نیست. کتاب شکر صفحه ۹۹ @abolhasanmahdavi110
 🔹 گاهی انسان غذایی را که در حلال و طیب بودنش شک دارد، رد می کند. حال آیا این برخورد و رد احسان ناشی از تکبر است؟ 🔸 در این مواقع ، انسان باید به خود مراجعه کند: گاهی هر دو علت در شخص وجود دارد و باعث می شود تا آن احسان را رد کند؛ اما شیطان نمی گذارد که شخص آن علت بد را متوجه شود! از یک طرف ، چون شک دارد آن غذا حلال است یانه، آن را رد می کند. از طرف دیگر، تکبری که در او وجود دارد، سبب می شود احسان را رد کند. در اینجا، شیطان عمل او را برای فرد خوب جلوه می دهد و او متوجه تكبر درون خود نمی شود؛ از این روست که باید به خود مراجعه کند و ببیند آیا رد احسانی که انجام داد، به دلیل آن است که خودش را برتر می داند یا نه: « بَلِ الْإِْنسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصيرَةٌ » ( بلکه انسان بر نفس خویشتن بیناست.) قیامت آیه ۱۴. انسان نیز می تواند خود را آزمایش بکند. اگر در طیب بودن غذایی واقعا شک دارد، می تواند آن غذا را قبول کند؛ اما خودش از آن استفاده نکند، بلکه به دیگری بدهد تا او از آن غذا بهره ببرد. برای آن شخص سوم هم شکی در پاک بودن غذا وجود ندارد؛ زیرا او از دست فرد دوم که مالک است، می گیرد و اطلاع ندارد که از فرد اول به دوم رسیده است . پس در ظاهر، وظیفه دارد که هديه فرد دوم را حمل برصحت کرده و بدون تفحص و پرس و جوکردن از آن استفاده کند. براین اساس، انسان با این عمل می تواند خود را بیازماید و ببینند آیا نفس او به این قبول کردن هدیه و سپس بخشیدن به دیگری قانع می شود یا نه. کتاب تکبر صفحه ۱۲۴ @abolhasanmahdavi110
 🔸🔸ضرورت تقلید برای غیرمجتهد این مطلب نیز اشتباه است که گفته می شود: «چون عقل در وجود انسان قرار دارد، پس دیگر به تقلید نیازی نیست ، انسانی که درزمینهای تخصص ندارد، باید به حکم عقل خویش به متخصص مراجعه کند و این قاعده در تمام موضوعات زندگی لازم الاجراست، عقلای عالم نیز اشتباه کردن متخصص را احتمال می دهند و می دانند که مثلا تا ۱۰ درصد احتمال دارد متخصص هم اشتباه تشخیص دهد؛ اما اطاعت کردن از تمام دستاوردهای او را لازم می دانند. فقیهی هم که در مسائل دینی نظر می دهد آنچه با تخصص خود از منابع دینی برداشت می کند ، برای مقلدانش بازگو می کند اگرچه احتمال دارد حکم واقعی چیز دیگری باشد. با وجود این احتمال، باز هم وظیفه انسان عمل کردن ۱۰۰ درصد به دستور مجتهد است . بنابراین، طبق قانون عقل که رجوع غیرمتخصص به متخصص لازم است انسان ها باید در تمام مسائلی که نیاز به تخصص دارد، به کارشناس مراجعه کنند همان طور که انسان نمی تواند بقیه مسائل تخصصی را با عقل خود بفهمد و مثلا در ساخت ساختمان ، مداواکردن بیمار، تعمیر وسایل زندگی و در هر کاری که نیاز به نظر کارشناس داشته باشد، باید به کارشناس آن فن مراجعه کند، در مسائل دین هم باید به مرجع تقلید رجوع کند. به بیان دیگر، همان طورکه نظر تمام کارشناسان را در تمام زمینه ها، بدون چون و چرا می پذیرد، باید نظر کارشناس دین و مجتهد را نیز بدون چون و چرا بپذیرد. کتاب تکبر صفحه ۱۶۰ @abolhasanmahdavi110
 مجازات دنیوی دینداران مجازات و تنبیه دنیوی خداوند حکیم، در این دنیا نصیب کسانی می شود که به دین اسلام پایبند بوده و به پرداخت خمس اعتقاد داشته باشند ولی خمس مالشان را ندهند. زیرا هرکس به اندازه درک و فهمی که دارد مسئول است و به همان اندازه مؤاخذه میشود و انسان دیندار چون فهم بالاتری دارد و می داند که باید خمس بدهد ولی از پرداخت آن خودداری می کند دچار مؤاخذه ی الهی می شود. اما کسی که دین ندارد، درک و فهم کمتری هم دارد، و درکش از بسیاری از چیزها کوتاه است. خداوند نیز در این دنیا او را عقاب نمی کند و جزای او را به سرای جاویدان، یعنی قیامت واگذار می کند. در روایت آمده است: «کسی که خمس مالش را نمی دهد خدای متعال دو پنجم مالش را از بین می برد.» این روایت در مورد دیندارانی است که به خمس عقیده دارند و می دانند پرداخت خمس مال واجب است. کسی که به بهانه های مختلف خمس مالش را ندهد، از طرفی لعنت امام زمان علیه السلام را نصیب خود نموده است و از طرف دیگر، خداوند متعال دو برابر مقداری که باید به را نصیب خود نموده است و از طرف دیگر، خدا عنوان خمس می پرداخت را از بین می برد. کتاب رزق صفحه ۵۰ @abolhasanmahdavi110
حضور حضرت زهرا(سلام الله علیها) در اجتماع وقتی حضرت در مسجد حضور پیدا کردند ومیخواستند از امیرالمومنین علیه اسلام دفاع کنند و ولایت را تنها نگذارند،حضورشان در مسجد اینگونه نبود که چادر را کنار بگذارند و بگویند:به حداقل حجاب اکتفا میکنم.اینگونه نبود. تاریخ میگوید:چادری که حضرت بر سر کرده بودند تا روی زمین آمده بود.وقتی هم وارد مسجد شدند،با اینکه چادر سرشان بود و دورشان را زنان احاطه کرده بودند، درعین حال بین مردان نیامدند و گوشه ای سخنرانی کنند.دستور دادند پرده ای زدند و از پشت پرده سخنرانی کردند. سخنرانی شان هم سخنرانی بشری نیست،به گونه ای است که صدها سال هرکس آمده و فکر کرده،میگوید:اصلا امکان ندارد این عبارتها را بشر بیان کرده باشد،بشر نمیتواند،توانایی ندارد .انسانهای بلیغ و فصیح سالها خوب فکر میکنند،میبینند نمیتوانند بهتر از این جملات بسازند.بخشی از این خطبه مربوط به خلقت انسان است. کسانیکه در این زمینه کار کرده اند،میدانند چه میگویم.عقل مبهوت می ماند.انسان چند سال باید زحمت بکشد تا اصلا بداند قرآن راجع به خلقت انسان چه میگوید.حدود 300 آیۀ قرآن را باید بررسی کند و تفسیرش را خوب بداند.آن وقت در این خطبه حضرت تمام آیات قرآن را در ده کلمه خلاصه کرده اند؛یعنی پنج جمله که هر جمله دو کلمه ای است. بعد این پنج جمله نیز بر وزن هم است؛یعنی اینگونه نیست که پنج جملۀ دو کلمه ای گفته باشند،کلمات در حال اختصار،در اوج فصاحت است. جامع تمام آیات قرآن است و در ضمنش یک استثناء منقطع دارد.دربارۀ آنها اصلا عقل مبهوت می ماند.آنهایی که به ادبیات عربی مسلطند، میگویند :این چیست؟! اگر صدها انسان پنجاه سال هم فکر کنند، نمیتوانند این سیصد آیه را جمع کنند.معلوم است خطبه،خطبۀ بشری نیست.نفر دومی وجود ندارد که بتواند این خطبه را بیان کند. هر قسمتی از این خطبه همینطور است. حال حضرت در مسجد در دفاع از ولایت چنین جملات نورانی را میخواهند بیان کنند. بنا نیست تا میخواهند این کار را بکنند، ازحجابشان کم بگذارند و بگویند حالا که وظیفۀ اجتماعی داریم،میآییم در حضور مردان می ایستیم،همه هم نگاه کنند. کسی که عقل کل است،این است،کار خوب را فدای کار خوب دیگر نمی کند. همه را با هم رعایت میکند که الآن شما نمیتوانید کوچکترین ایرادی بگیرید،نه به کلام حضرت،نه به رفتار حضرت، نه به وظایف اجتماعی حضرت.همه برای ما الگوست. حضرت زهرا سلام الله علیها؛ اسوه‌ای نیکو @abolhasanmahdavi110
🔹برترین انفاق🔹 بهترین مصرف صدقه و انفاق آن است که انسان بخشی از مال خود را برای تقویت دین مردم، استوارسازی ایمان آنها، تهذیب اخلاقشان و تعلیم قرآن و احکام و دستورهای اهل بیت از مصرف کند؛ نظیر ساختن مسجد و پشتیبانی مالی از مجالسی که به همین منظور در مساجد و حسینیه ها و خانه ها تشکیل می شود. این گونه انفاق ها سبب سلامتی فکر و دین انسان ها می شود و ارزشش بسیار برتر از سلامتی جسمی آن هاست. مدتی بحث پزشک خانواده به منظور سلامتی جسمانی مردم مطرح بود، می توانیم بخشی از انفاقات خود را برای طرح عالم خانواده، به منظور سلامتی فکر و روح آنها اختصاص دهیم. از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل است: إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَهُ اَلْمَالِ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِکَ صِحَّةُ اَلْبَدَنِ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِکَ تَقْوَى اَلْقَلْوبِ. بحار الانوار ج ۱ ص ۸۸ و ج ۶۷ ص ۵۱ یکی از نعمت ها، گشایش در مال است و ارزشمندتر از آن، سلامت بدن است و ارزشمندتر از همه، تقوای دلهاست. بنابراین کمک فکری به انسان ضعیف و کسی که راه حل مشکل خود را نمی داند یا توانایی حل آن را ندارد، یکی دیگر از عوامل فضیلت یافتن صدقه است؛ یعنی انسان به جای دادن ماهی به چنین کسی، خوب است ماهیگیری را به او تعلیم دهد. 📚 کتاب سخاوت صفحه ۱۳۰ @abolhasanmahdavi110