علم وقتی در سینه باشد حفظ می شود.mp3
3.4M
علم وقتی در سینه باشد حفظ می شود.
آيه ۴۹ سوره عنکبوت
دو کار پروردگار برای بیان وظایف ما.mp3
1.16M
۱.نازل کردن قرآن و کتب آسماني
۲.ارسال رسولان الهي
نکته سوم در مورد حادثه تروریستی حرم شاهچراع.mp3
952.4K
؛༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀
🎧 #صوت_سخنرانی
نکته سوم در مورد حادثه تروریستی حرم شاهچراغ
📜 خطبه دوم نماز جمعه
🗓 ۲۷ مردادماه ۱۴۰۲
چه کسانی از اولیا خدا هستند.mp3
3.55M
چرا تقوا مان دائمی نیست
دو بشارت در دنیا و دو بشارت در آخرت برای ولی خدا.mp3
3.04M
دو بشارت در دنیا و دو بشارت در آخرت
تفسیر آيه ۴۶ سوره یونس
❇️ بازگوکردن فضایل خود؛ گام برداشتن بر مرز تکبر
🔻 البته اینکه انسان فضایل خود را در جمعی بازگو کند تا بهتر او را بشناسند، نشانه تکبر نیست؛ اما در مرز تکبر قرار دارد؛ زیرا در بازگو کردن مطالب ممکن است ضمن اینکه خود را معرفی میکند خود را هم برتر بداند که در این صورت دچار تکبر شده است؛ لذا برای دوری جستن از مرز سقوط، می تواند نام خود را در هنگام ذکر فضایل به زبان نیاورد و بگوید:《کسی را می شناسم که این ویژگی ها را دارد》 تا از شر نفس در امان .بماند سپس خود را ارزیابی کند و ببیند که آیا نفس او قانع شده یا اینکه سرکشی می کند و می گوید خودت را هم معرفی می کردی این کار مانند نصیحت کردن است. انسان نصیحت کننده گاهی ضمن اینکه
می خواهد با نصیحت خودش دیگران را اصلاح کند قصد دارد آنها را هم مرید خود کند. این شخص میتواند برای آزمایش خود و تشخیص اینکه به دنبال مرید بازی است یا خیر، از راهی دیگر اقدام کند؛ بدین صورت که فرد را نزد شخص دیگری بفرستد که بهتر از خودش می تواند مشورت دهد آن وقت به نفس خود مراجعه کند و ببیند آیا نفسش هنوز سرکشی دارد و به او می گوید که خودت مشورت بده یا قانع می شود و برجای خود می نشیند به هر حال انسان بر نفس خویش بصیرت دارد و میتواند با رجوع به خود بفهمد که آیا با گفتن فضایل ،خود را از دیگران برتر می پندارد یا خیر: (بَلِ الْإِنسانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصيرة ) بلکه انسان بر نفس خویشتن بیناست بعضی نیز برای بیان فضایل خود ،به آیه ۱۱ سوره ضحی تمسک می جویند: (وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّک فَحَدِتْ) (نعمت پروردگارت را بازگو کن) و کمالات خود را برای دیگران از باب بازگو کردن نعمات الهی مطرح می سازند که این هم از همان مباحث دو پهلوست؛ یعنی انسان با این عمل ،روی مرز حرکت می کند و ممکن است هر دو نیت با هم مخلوط شود. از طرفی ،گمان می کند که به مضمون آیه عمل کرده و نعمتهایی را که خدا به او داده است بازگو می کند؛ اما از طرف دیگر در ضمن این عمل، مسائل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد؛ مثلاً ممکن است از روی عجب باشد یا از روی تکبر به همین دلیل انسان باید مراقب باشد تا در این دره ها سقوط نکند.با توجه به این مطلب باید در عمل کردن به مضمون آیه شریفه ، به شدت مواظب فریب دادن نفس و زینت دادن شیطان باشیم.
📚تکبر صفحه ۱۳۶