❎عبادت ابلیسی یعنی برای اهل بیتی که دشمن موسیقی و لهو و لعب و غناء هستند با همین دست معاصی شعرخوانی کنی.
عن ابی عبد الله علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله... إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَنِي رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ وَ لِأَمْحَقَ الْمَعَازِفَ وَ الْمَزَامِيرَ وَ أُمُورَ الْجَاهِلِيَّةِ وَ أَوْثَانَهَا وَ أَزْلَامَهَا وَ أَحْدَاثَهَا...
🔸از امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که ایشان فرمود: به راستی که خدای تبارک و تعالی مرا از روی مرحمت و لطف به عالَمیان برانگیخت و [نیز] برای اینکه آلاتِ موسیقی و مزامیر (سازها) و امورِ جاهلیت و بُتهایش و قمارهایش و بدعتهایش را نابود سازم.
📚الأمالي (للصدوق)/ص416
الكافي (ط - الإسلامية)/ج6/ص396
بحار الأنوار (ط - بيروت)/ج76/ص126
پ. ن :ابلیس میخواست به شیوه و روش خودش، یعنی طبق هوای نفس و سلیقه اش خداوند را عبادت کند
اما خداوند متعال نپذیرفت و فرمود:
إِنِّی أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَیْثُ أُرِیدُ
دوست دارم از راهی که می خواهم فرمانبرداری شوم.
و این است داستان مسلمانانی که به طریق معصیت مثل #نماهنگ_مذهبی و... می خواهند عرض ارادت کنند.
❎احادیث و روایات در خصوص غناء و آلات غناء برای کسانی که گفتند با یک روایت حکمی صادر کردیم 👇🏾
💥1- پیامبر صلی الله علیه و آله میفرمایند: همانا خداوند تعالی مرا راهنما و رحمت برای جهانیان قرار داده و مرا امر کرده که مزمارها و معزفه ها و تارها و بت ها و اعمال جاهلیت را از بین ببرم، بدرستی که معامله و تجارت و خرید و فروش آلات موسیقی حرام است.
📚(مستدرک الوسائل، ج13، ص219) (مستدرک، ج2، ص 458)
💥2- سوره مبارکه اسرا (بنی اسرائیل)، آیه 64: (و به شیطان گفته شد) هرکس را میتوانی با صدایت از راه بلغزان... در روایتی از امام صادق علیه السلام در خصوص این قول خداوند در قرآن سؤال شد، حضرت در پاسخ فرمودند:
👌 منظور از با صدایت غنا و تارها و آلات موسیقی است که همانا آنها از صداهای شیاطین است.
📚 (الغدیر، علامه امینی، ج8، ص69، ح3) (تفسیر نورالثقلین، ج4، ص42)
💥 3- از عبدالله بن عباس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:برخی از اقوام هستند که قرآن را برای غیر خدا فرا میگیرند و از آن به عنوان وسیله ای از آلات موسیقی استفاده میکنندو با قرآن غنا میکنند، تا اینکه فرمودند این اقوام طبل و آلات موسیقی را نیکو میشمارند امر به معروف و نهی از منکر را زشت میدانند. سپس فرمودند: اینان در ملکوت آسمانها پلیدهای نجس خوانده می شوند.
📚(وسائل الشیعه، ج12، ص230، ح27) (تفسیر قمی، ص427)
💥 4- از امام صادق علیه السلام درباره قول زور(که در آیه 30 سوره مبارکه حج آمده) سؤال شد، فرمودند:
غناء همان قول زور و سخن باطل است... شما را از نواختن آلات موسیقی همچون سنج ها برحذر میدارم، همانا شیطان با کسیکه آنرا بنوازد به سرعت همراه میشود ملائکه از او فرار میکنند و نفرت دارند. هرکه در خانه اش چهل روز طنبور (سه تار) باشد غضب الهی را بسوی خود جلب کرده است.
📚(من لایحضره الفقیه، ج4، ص46، ح6)
👌 با توجه به آنچه بیان شد، تذکر میدم در این روایت فقط منظور طنبور یا همون سه تار نیست بلکه منظور همه آلات موسیقيه.
💥5- در فقه الرضوي (باب شرب خمر وغناء) از امام رضا عليه السلام روایت شده که فرمودند: هر کس درخانه اش طنبور(سه تار)، عود ياهر چیزی از وسايل موسيقي از قبیل معزفه و يا شطرنج و ساير وسايل شبيه به آن (وسايل قمار) را چهل روز نگهدارد، پس به حقيقت و حتما شايسته خشم خداست و اگر در آن چهل روز ازدنيا برود، همچون فاجر فاسقي مرده است که جايگاه او جهنم خواهد بود و اين عاقبت، بد بازگشتي خواهد بود.
📚 (تفسير اثنا عشري، ج9، ص49)
💥6- امام صادق عليه السلام فرمودند: هنگامي که آدم وفات يافت، شيطان و قابيل در زمين به شادي پرداختند و براي سرزنش آدم عليه السلام به نواختن تار و آلات موسيقي مشغول شدند و هر چه از اين گونه در زمين است و مردم از آن لذت ميبرند، از همانجا سرچشمه گرفته است.
📚(فروع الکافي، ج6، ص31، ح3) (وسائل الشيعه، ج6، ص223، ح5) (لئالي الاخبار، ج5، ص221)
💥7- جابر بن عبدالله از پيامبر صلي الله عليه وآله نقل کرده که فرمودند: شيطان اولين کسي بود که آواز خواند و اولين کسي بود که نوحه کرد، هنگاميکه آدم عليه السلام از درخت ممنوعه در بهشت خورد، آواز خواند و وقتي که حضرت حوا از بهشت رانده شد و به زمين آمد، شيطان چون نعمت هاي بهشت را به ياد آورد نوحه و زاري کرد.
📚(وسائل الشيعه، ج12، ص231، ح28) (لئالي الاخبار، ج5، ص222)
💥8- امام صادق عليه السلام فرمودند: جز اين نيست که خداوند صنايعي را که از آن فساد محض ايجاد ميشود حرام کرده است. مثل سازها و ني ها و همه آلات موسيقي و لهو و هر چه که شبيه به آن است، و بايد از آن دوري کرد و در اين وسائل و آلات و هر آنچه از آنها ايجاد ميشود هيچ صورتي از صلاح و درستي نيست و لذا آموختن آن و آموزش آن و استفاده از آن و اجرت گرفتن براي آن و تمامي صورتهاي آن حرام است.
📚(وسائل الشيعه، ج12، ص57، ح1، به نقل از تحف العقول)
👌نکته قابل توجه اینه که تو این روایت از همه انواع موسیقی نام برده شده.
💥💥9- اسحاق بن جریر روایت کرده که امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:همانا شیطانی بنام قفندر وجود دارد، هرگاه چهل روز در خانه کسی بربط نواخته شود و مجلس غنا برگزار گردد، آن شیطان تمام اعضای خود را بر تمام اعضای صاحبخانه میگزارد قرار میدهد و در آن میدمد، بعد از این دمیدن است که غیرت از او برداشته میشود بطوریکه از تجاوز به ناموسش نیز باکی ندارد!!
📚(فروع کافی، ج6، ص433، ح14) (وسائل الشیعه، ج12، ص1232، ح1) (لئالی الأخبار، ج5، ص221)
👌و در حدیث دیگری آمده است: وقتی که چنین شد، شرم و حیا از او برداشته میشود به گونه ای که از سخنان ناروایی که به مردم میگوید، یا مردم درباره او میگویند، پروایی ندارد. 📚(مستدرکالوسائل، ج13، ص217)
💥10- امام صادق علیه فرمودند: نواختن تار نفاق را در قلب می رویاند همانطور که آب، سبزه را می رویاند.
📚(بحارالانوار، ج79، ص441، ح20) (وسائل الشیعه، ج12، ص223، ح3) (لئالی
الأخبار، ج5، ص221)
💥11- امام باقر علیه السلام فرمودند: غنا نفاق را در قلب میرویاند همچنان که درخت خرما خوشه میرویاند
📚 (مستدرک الوسائل، ج13، ص212)
💥 12- امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: فرشتگان به خانه ای که در آن شراب، دف(نی و دایره) و طنبور(سه تار) و نرد (آلات قمار) وجود داشته باشد وارد نمیشوند و دعای آن خانه به اجابت نمی رسد و برکت از آن خانه دور می شود.
📚 (وسائل الشیعه، ج12، ص235، ح13) (سنن النبی(ص)، ج8، ص171، ح13019)، لئالی الأخبار، ج5، ص222)
💥13- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: نوازنده سه تار در روز قیامت حاضر میشود، در حالی که صورتش سیاه و در دستش طنبوری از آتش است و بالای سرش هفتاد هزار ملک [از مأمورین عذاب] خواهد بود که در دست هر یک گرزی از آتش است که بر سر و صورت او می زنند،اهل غنا از قبرش کور و کر و لال محشور می شود، زناکار و اهل مزمار و دف نیز همانند او محشور میشوند.
📚 (یحارالانوار، ج76، ص253) (مستدرک الوسائل، ج13، ص219) 👌قابل توجه اینکه حشر اهل غنا در این روایت با حشر شخص زناکننده یکسان شمرده شده!!!
💥14- مردی از اهل شام از حضرت علی علیه السلام درباره معنای آواز کبوتر (قمری) پرسید. حضرت فرمودند:
او نوازندگان موسیقی و آوازه خوانان را نفرین میکند.
📚 (بحارالانوار، ج79، ص252، ح8) (لئالی الأخبار، ج5، ص221) (وسائل الشیعه، ج12، ص234، ح10)
💥 15- حضرت علی علیه السلام فرمودند: سلام کردن به شش گروه جایز نیست: یهودی، نصرانی، کسانیکه نردبازی میکنند، شرابخوارن، نوازندگان نی و طنبور.
📚(بحارالانوار، ج79، ص252، ح7) (خصال، ج1، ص330، ح29) (الرائد-ابن قولویه، ص490)
💥16- امام رضا علیه السلام فرمودند: گوش دادن به آلات موسیقی مثل تارها از گناهان کبیره است.
📚(مستدرک، ج2، ص459) (مستدرک الوسائل، ج13، ص220،ح15178)
💥17- حضرت علی علیه السلام فرمودند: بر قومی از بنی اسرائیل شبانه عذاب نازل شد، صبح که شد، دریافتند که چهار گروه از آنان نابود شده اند: طبل زنندگان، آوازخوانان، احتکار کنندگان، رباخواران.
📚 (مستدرک الوسائل، ج13، ص27)
💥 18- امام صادق علیه السلام فرمودند: (در آخر الزمان) آلات لهو و لعب (موسیقی) را می بینی که در رهگذر مردم آشکارا به کار گرفته می شود، مردم عبور میکنند و کسی جرأت نمی کند که از آن جلوگیری به عمل آورد.
📚(منتخب الاثر، ص534) (بشارة السلام، ص126) (بحارالانوار، ج52، ص258)
💥 19- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی صدایش را به غنا بلند نمی کند، مگر اینکه خداوند دو شیطان بر او مأمور می کند که بر دوشهای او سوار شوند و با پاشنه پایشان بر سینه وی می زنند تا وقتی که وی ساکت شود.
📚(بحارالانوار، ج76، ص247) (مستدرک الوسائل، ج13، ص214)
💥 20- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا خداوند، دف، طبل، نی ها، و آلات لهو و لعب را حرام کرده است.
📚 (مستدرک، ج2، ص458)
💥21- از امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمودند: خدای متعال ملتی را که در میان آنها بربط به صدا در آید، پاک و سعادتمند نمی کند.
📚 (وسائل الشیعه، ج17، ص313)
💥22- پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: غنا مؤثر به سوی زنا است.
📚 (بحار الانوار، ج76، ص247) (مستدرک الوسائل، ج13، ص214)
💥 23- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا گروهی خواهند بود که شب را تا به صبح به لهو و شرب خمر و غنا مشغول می شوند، پس به همین جهت مسخ می گردند و به صورت میمونها و خوکها در می آیند.
📚 (بحارالانوار، ج76، ص132)
💥24- امام صادق علیه السلام فرمودند: خانه ای که محل غنا باشد از بلاهای خطرناک ایمن نمی باشد و دعا در آن خانه مستجاب نمی شود و فرشتگان الهی به خانه غنا وارد نمی شوند.
📚(الکافی، ج6، ص433) (وسائل الشیعه، ج17، ص303)
💥 25- از امام صادق علیه السلام درباره غنا سؤال کردند.حضرت فرمودند: به خانه هایی که خداوند از اهل آنها روگردان است، داخل نشوید.
📚(الکافی، ج6، ص434) (وسائل الشیعه، ج17، ص306) همچنین فرمودند:
💥 26- مجلس غنا مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نظر [رحمت] نمی کند.
💥27- امیرالمؤمنین علی علیه السلام اطلاع یافت که مردی طنبور می نوازد، حضرت او را از این کار بازداشت و طنبور او را شکست، سپس از وی خواست که توبه کند و او نیز توبه کرد. سپس قرمود: آیا میدانی هنگامی که طنبور نواخته می شود چه می گوید؟ عرض کرد: وصی پیامبر داناتر است.
حضرت فرمودند: طنبور در هنگام نواختن می گوید: سَتَندِم سَتَندِم أیا صاحِبی سَتَدخُل جَهَنَّمَ أیا ضارِبی بزودی پشیمان میشوی،بزودی پشیمان میشوی ای دارنده من به زودی داخل دوزخ می شوی ای نوازنده من
📚(مستدرک الوسائل، ج13، ص220)
💥28- امام رضا علیه السلام فرمودند: هرکس خود را از غنا پاک نگه دارد، خداوند به باد دستور می دهد درختی را که در بهشت است به حرکت درآورد و صدایی بشنود که مانندش را هرگز نشنیده است،و کسیکه خود را از غنا باز ندارد هرگز آن صدا را نشنود.
📚 (الکافی، ج6، ص434) (وسائل الشیعه، ج17، ص317)
💥و در حدیث دیگر:
29- امام صادق علیه السلام فرمودند: شنیدن صدای این درخت بهشتی، عوض و پاداش است برای کسی که در دنیا از خوف خدا از شنیدن غنا پرهیز نماید.
📚 (بحارالانوار، ج8، ص127)
💥 30- ابو درداء روایت می کند: روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ضمن سخنان خود درباره بهشت و نعمتهای آن مطالبی بیان فرمود، درمیان جمعیت عربی بادیه نشین بود، برخاست و روی زانو نشست و گفت: یا رسول الله! آیا در میان نعمت های بهشتی گوش دادن به آواز خوانی و موسیقی نیز وجود دارد؟حضرت فرمودند: آری! در بهشت نهری است که در دو طرف آن دختران سفید و نورانی قرار گرفته اند و با صداهای زیبای خود چنان آوازی می خوانند که مخلوقات جهان هرگز مثل آن را نشنیده اند، و آن از بهترین نعمت های بهشتی است.
📚(بحارالانوار، ج33، ص547) (کتاب العدل و المعاد، باب 23، حدیث 182)
💥31- از امام صادق علیه السلام سؤال شد: انسان پست و فرومایه کیست؟ فرمودند: کسی که شراب بنوشد و طنبور بنوازد.
📚(وسائل الشیعه، ج12، ص234، ح11) (لئالی الأخبار، ج5، ص222)
🔴وای بر....🔴
امام صادق علیه السلام فرمودند:
(در آخر الزمان)آلات لهو و لعب (موسیقی) را می بینی که در رهگذر مردم آشکارا به کار گرفته می شود، مردم عبور میکنند و کسی جرأت نمی کند که از آن جلوگیری به عمل آورد. (منتخب الاثر، ص۵۳۴) (بشاره السلام، ص۱۲۶) (بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۵۸
مارا چه شده؟!
به کجا میرویم؟!!!
📢📣🔴توجهی بیشتر🔴📣📢
امام صادق علیه السلام فرمودند:
جز این نیست که خداوند صنایعی را که از آن فساد محض ایجاد میشود حرام کرده است. مثل سازها و نی ها و همه آلات موسیقی و لهو و هر چه که شبیه به آن است، و باید از آن دوری کرد و در این وسائل و آلات و هر آنچه از آنها ایجاد میشود هیچ صورتی از صلاح و درستی نیست و لذا آموختن آن و آموزش آن و استفاده از آن و اجرت گرفتن برای آن و تمامی صورتهای آن حرام است.
وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۵۷، ح۱، به نقل از تحف العقول
yeknet.ir_-_shoor_4_-_hazrat_roghayeh_1398_-_mehdi_ranaei_0.mp3
6.07M
فهمیده ام از آنچه خوش آیند رقیه ست
شادی حسیــــــن بسته به لبخند رقیه ست
تعریف من از عشق همان بود که گفتم
در بند کسی باش که در بند رقیــــــه ست
دلتون وصل شد التماس دعای فرج🌹
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
کفِ خاطراتِ ما آرزوی خیلی هاس👌🏽
الحق که دیده نشدنِ زن تمامِ جذابیت اوست
طراحی یوجی یاماموتو برای پاییز سال ۲۰۱۹
4_189702683920171043.pdf
619.8K
📚فایلِ پنجاه سند از بیش ازچهارصد سندِ اثباتِ وجود مولاتنا حضرت رقیه (صلوات الله وسلامه علیها) از شیعه و سنی❤️
هدایت شده از ازدواج های مهجور
ترفند خوبیه گرچه حتی بیانش هم زشت و زننده هست
ولی خب برای اینکه بفهمی آیا داماد آدم است یا یک دیوث بی غیرت که حاضر است ناموسش هر روز از خانه بین سیلی از نامحرمان بیرون رود ازش این سوال رو بپرسی اگر گفت با اشتغال زنم مشکلی ندارم با در اونی بندازیش بیرون
یکی از فوائد متعه کردن همینه
متعه کنید تا گوشت ندیده نباشید و هر بی شرفی رو خواستگاری نکنید
متعه کنید تا از بی زنی بی غیرت و دیوث بار نیایید
متعه کنید تا موقع مهریه خریت نکنید
متعه کنید تا یک وجب گوشت دین و دنیاتون رو به باد نده
این ها که گفتم برای متاهل و مجرد بود
❎گناه جدید ، بلای جدید
💢قَالَ سیدنا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا صلوات الله علیه:
کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ
🔸حضرت آقا امام رضا صلوات الله علیه:
هرچه بندگان از گناهان ایجاد کنند آنچه را که مرتکب نمی شدند، برای آن ها از بلا ایجاد می کند آن چه را که نمی شناختند.
📚الكافي- ط الاسلامية جلد 2 صفحه 275
❎با تقیه دینتان را قوت دهید
💎 [ثواب الأعمال] ابْنُ الْمُتَوَکِّلِ عَنِ الْحِمْیَرِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ حَدِیدٍ الْمَدَائِنِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: صُونُوا دِینَکُمْ بِالْوَرَعِ وَ قَوُّوهُ بِالتَّقِیَّةِ وَ الِاسْتِغْنَاءِ بِاللَّهِ عَنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ مِنَ السُّلْطَانِ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ أَیُّمَا مُؤْمِنٍ خَضَعَ لِصَاحِبِ سُلْطَانٍ أَوْ مَنْ یُخَالِطُهُ عَلَی دِینِهِ طَلَباً لِمَا فِی یَدَیْهِ مِنْ دُنْیَاهُ أَخْمَلَهُ اللَّهُ وَ مَقَّتَهُ عَلَیْهِ وَ وَکَلَهُ إِلَیْهِ فَإِنْ هُوَ غَلَبَ عَلَی شَیْ ءٍ مِنْ دُنْیَاهُ وَ صَارَ فِی یَدِهِ مِنْهُ شَیْ ءٌ نَزَعَ اللَّهُ الْبَرَکَةَ مِنْهُ وَ لَمْ یَأْجُرْهُ عَلَی شَیْ ءٍ یُنْفِقُهُ فِی حَجٍّ وَ لَا عُمْرَةٍ وَ لَا عِتْقٍ .
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند:
دینتان را با پارسایی نگه دارید، و با تقیه تقویت کنید، و با خدا بی نیاز شوید از حاجت خواستن از سلطان. بدانید که هر مؤمنی خضوع کند برای سلطان، یا وابسته شود به او در دینش، برای درخواست از دنیایش، خدا او را گمنام میکند و دشمنش میدارد و او را به وی وامی گذارد، و اگر او به چیزی از دنیای آن سلطان دست یافت، خدا برکتش را میبرد و ثوابش نمی دهد بر آنچه در حج یا عمره، و با آزاد کردن بنده، صرف کند.
📚ثواب الاعمال،ص۲۲۰
❎از شیعیان عهد گرفته شده که در دولت باطل تقیه کنند
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السّلام قَالَ رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ شِیعَتِنَا . فَقُلْتُ یَا سَیِّدِی کَیْفَ ذَاکَ ؟ قَالَ لِأَنَّهُمْ أُخِذَ عَلَیْهِمُ الْعَهْدُ بِالتَّقِیَّةِ فِی دَوْلَةِ الْبَاطِلِ ، یَأْمَنُ النَّاسُ وَ یَخَافُونَ ، وَ یُکَفَّرُونَ فِینَا وَ لَا نُکَفَّرُ فِیهِمْ ، وَ یُقْتَلُونَ بِنَا وَ لَا نُقْتَلُ بِهِمْ ، مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا ارْتَکَبَ ذَنْباً أَوْ خَطْباً إِلَّا نَالَهُ فِی ذَلِکَ غَمٌّ مَحَّصَ عَنْهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ أَنَّهُ أَتَی بِذُنُوبٍ بِعَدَدِ الْقَطْرِ وَ الْمَطَرِ وَ بِعَدَدِ الْحَصَی وَ الرَّمْلِ وَ بِعَدَدِ الشَّوْکِ وَ الشَّجَرِ . فَإِنْ لَمْ یَنَلْهُ فِی نَفْسِهِ فَفِی أَهْلِهِ وَ مَالِهِ ، فَإِنْ لَمْ یَنَلْهُ فِی أَمْرِ دُنْیَاهُ مَا یَغْتَمُّ بِهِ تَخَایَلَ لَهُ فِی مَنَامِهِ مَا یَغْتَمُّ بِهِ فَیَکُونُ ذَلِکَ تَمْحِیصاً لِذُنُوبِهِ .
🔷 امام رضا جان سلام الله علیه فرمودند از پیروان ما قلم برداشته شده است . راوى گفت پرسیدم چگونه چنین چیزی ممکن است اى آقای من؟ فرمودند چون مأمور شده اند در دولت باطل به تقیّه رفتار کنند و در این کار از ایشان پیمان گرفته شده است . مردم همه در امانند و آنان در کمال خوف و بیم بسر می برند ، و به خاطر ما ایشان را تکفیر میکنند ، ولى ما به خاطر آنان تکفیر نمی شویم ، و آنان در راه ما کشته میشوند ، لکن ما براى ایشان کشته نمیشویم . هیچ کدام از شیعیان ما نیست که مرتکب گناهى شود مگر آنکه اندوه و غمّ او را فرا میگیرد بگونهای که گناهان او را برطرف می کند هر چند گناهانش به تعداد دانه های باران باشد ، یا به تعداد ریگ و شن بیابان ها و خارها و درخت ها . و چنانچه در امور شخصیاش مبتلا به اندوه نشود دربارۀ خانوادهاش یا اموالش غمى به او خواهد رسید . و اگر در امر دنیایش غمى به او نرسد و مبتلا به مصیبتى نگردد ، خواب ناراحت کنندهاى بیند که موجب ریختن گناهان او گردد .
📜بحار الأنوار ۶۸ / ۱۹۹ ، حدیث ۲ ،
📜عن عیون اخبار الرّضا علیهالسّلام
❎بال و پرشان را کوتاه کنید...
💢رسول اللّه صلی الله علیه و آله :
«وَأَیُّما رَجُلٌ تَتَزَیَّنُ امْرَأَتُهُ وَتَخْرُجُ مِنْ بابِ دارِها فَهُوَ دَیُّوثٌ... وَالْمَرْأَةُ إِذا خَرَجَتْ مِنْ بابِ دارِها مُتَزَیِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَالزَّوْجُ بِذلِکَ راضٍ یُبْنی لِزَوْجِها بِکُلِّ قَدَمٍ بَیْتٌ فِی النّارِ، فَقَصِّرُوا أَجْنِحَةَ نِسائِکُمْ، وَلا تَطُولُوها، فَإِنَّ فِی تَقْصیرِ أَجْنِحَتِها رِضیً وَسُرُورا وَدُخُولَ الْجَنَّةِ بِغَیْرِ حِسابٍ، احْفَظُوا وَصِیَّتِی فِی أَمْرِ نِسآئِکُمْ حَتّی تُنْجُوا مِنْ شِدَّةِ الْحِسابِ، وَمَنْ لَمْ یَحْفَظْ وَصِیَّتِی فَما أَسْوَأَ حالُهُ بَیْنَ یَدَیِ اللّه ِ».
وقال صلی الله علیه و آله وسلم: «النِّسآءُ حَبائِلُ الشَّیْطانِ».
🔷 مردی که زنش خود را زینت دهد و از خانه خارج شود دیّوث (یعنی: بی غیرت) است... و زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و خوشبو خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن (یا دختر) در جامعه بر میدارد برای شوهرش (یا پدرش)، خانه ای در جهنّم بنا میشود؛ پس بال و پرِ زنان خودتان را کوتاه کنید (و آنها را در بی حجابی و بی عفّتی بی پر و بال بگذارید) ؛ چرا که در کوتاه کردن بال و پر آنها هم رضایت خدا، و هم سرور و شادی کانون خانواده، و هم داخل شدن در بهشت بدون حساب و کتاب وجود دارد، وصیّت مرا در مورد زنان خود حفظ کرده و بدان عمل کنید تا از شدّت عذاب روز حساب نجات یابید، و هر که این وصیّت را در مورد زن و یا دخترش ترک کند چه حال و روز بدی در فردای قیامت در برابر پروردگارش خواهد داشت؟! » و فرمود: «زنان (بهترین) دامهای شیطان هستند».
📚بحار الانوار (۱۰۰/۲۴۹) ؛ مستدرک سفینة البحار
❎چه کسانی چهارپا نیستند...؟
💎[ بصائر الدرجات] مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ بَشِیرٍ عَنْ أَبِی عُثْمَانَ الْأَحْوَلِ عَنْ کَامِلٍ التَّمَّارِ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام وَحْدِی فَنَکَسَ رَأْسَهُ إِلَی الْأَرْضِ فَقَالَ قَدْ أَفْلَحَ الْمُسَلِّمُونَ إِنَّ الْمُسَلِّمِینَ هُمُ النُّجَبَاءُ یَا کَامِلُ النَّاسُ کُلُّهُمْ بَهَائِمُ إِلَّا قَلِیلٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنُ غَرِیبٌ وَ الْمُؤْمِنُ غَرِیبٌ.
🔷کامل تمار میگوید: به تنهایی نزد امام باقر علیه السلام بودم. حضرت سر به زیر انداخت و فرمود: تسلیم شوندگان رستگار شدند و تسلیم شوندگان همان فرزانگان و گرامیانند، ای کامل! مردم همه چهارپایانند مگر اندکی از مؤمنان، و مؤمن هم غریب و تنها است.
📚بحارالانوار، ج۲،ص۲۰۱،ح۶۸
پ. ن :دریایی نکته و حرف و کلام در این حدیث نهفته است که واگذار به خودتان
❎زراعت گندم نشد خرید گندم برای بسیاری از مردم مثل ما امکانش وجود دارد
🔴 1- عَنْ عَبَّادِ بْنِ حَبِيبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ شِرَاءُ الْحِنْطَةِ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ شِرَاءُ الدَّقِيقِ يُنْشِئُ الْفَقْرَ وَ شِرَاءُ الْخُبْزِ مَحْقٌ قَالَ قُلْتُ: لَهُ أَبْقَاكَ اللَّهُ فَمَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى شِرَاءِ الْحِنْطَةِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ يَقْدِرُ وَ لَا يَفْعَلُ.
🟠 عبّاد بن حبيب گوید : شنیدم امام صادق صلوات الله علیه می فرمود : خرید گندم فقر را دور می کند و خرید آرد فقر را ایجاد می کند و خرید نان کاستی و بی برکتی و نابودی است! راوی گوید : به ایشان گفتم : خداوند شما را باقی بدارد! پس کسی که نمی تواند گندم بخرد (چطور)؟ فرمود : این برای کسی است که می تواند (گندم بخرد) و انجام ندهد!
📚الكافي ج5ص166
❎ادامه ی روایات
🔴 2- عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ يَا أَبَا الصَّبَّاحِ شِرَاءُ الدَّقِيقِ ذُلٌّ وَ شِرَاءُ الْحِنْطَةِ عِزٌّ وَ شِرَاءُ الْخُبْزِ فَقْرٌ فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْفَقْرِ.
🟠 ابوصباح کنانی گوید : امام صادق صلوات الله علیه به من فرمود : ای اباصباح! خرید آرد #ذلت است و خریدن گندم #عزت است و خرید نان #فقر است! پس از فقر به خداوند پناه می بریم!
📚الكافي ج5ص167
🔴 3- عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنْ شَيْخٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مِنْ مُرِّ الْعَيْشِ النُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ وَ أَكْلُ خُبْزِ الشِّرَاءِ [الشري].
🟠 امام صادق صلوات الله علیه فرمود : از تلخی زندگی منتقل شدن از خانه ای به خانه دیگر و خوردن نان خریدنی است!
📚 الكافي ج6ص531
🔴 4- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِذَا كَانَ عِنْدَكَ دِرْهَمٌ فَاشْتَرِ بِهِ الْحِنْطَةَ فَإِنَّ الْمَحْقَ فِي الدَّقِيقِ.
🟠 امام صادق صلوات الله علیه فرمود : هنگامی که یک درهم پول نزد تو بود با آن گندم بخر زیرا بی برکتی و کاستی در (خرید) آرد است!
📚الكافي ج5ص167
🔴 5- عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِيدِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ قَالَ: مَنِ اشْتَرَى الْحِنْطَةَ زَادَ مَالُهُ وَ مَنِ اشْتَرَى الدَّقِيقَ ذَهَبَ نِصْفُ مَالِهِ وَ مَنِ اشْتَرَى الْخُبْزَ ذَهَبَ مَالُهُ.
🟠 امام کاظم صلوات الله علیه فرمود : هر کس #گندم بخرد مالش زیاد می شود و کسی که #آرد بخرد نیمی از مالش از بین می رود و کسی که #نان بخرد مالش از بین می رود!
📚التهذيب ج7ص162
❎مشهد اردهال ضریح مطهر سلطان علی بن محمدالباقر علیهما السلام نائب الزیاره و دعا گوی دوستان و شیعیان هستیم.
بحث فقهي استدلالي حول النيروز.pdf
1.25M
❎جهت مطالعه اهل علم
بحث فقهي في بیان ان النیروز من اعیاد المجوس و مما یضر الاسلام و التشیع فلایجوز الاحتفال به. لسماحة آیة الله الشیخ ماجد الکاظمي.
❎شیعیان فقط چهار عید دارند...
💢امام هادى عليه السلام :
إنَّمَا الأعيادُ أربَعَةٌ لِلشّيعَةِ : الفِطرُ و الأضحى و الغَديرُ و الجُمُعَةُ
🔷 شيعيان فقط چهار عيد دارند : فطر ، قربان ، غدير و جمعه .
📚 بحار الأنوار ، ج 98 ، ص 351
❎چه قومی و دسته ای را دوست داری؟
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
💢مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّهُ فِى زُمرَتِهِم؛
🔷هر كس گروهى را دوست بدارد، خدا او را در زمره آنان محشور خواهد كرد.
📚نهج الفصاحه: ص ۶۰۹، ح ۲۹۸۶
پ:ن:مراقب باشیم در این ایام #نوروز تبلیغِ چه و قوم و دسته ای میشود مراقب باشیم محبت و ارادت نسبت به چه اقوامی را در دل خود و اطرافیانمان وارد میکنیم
که عاقبتِ محبتِ نسبت به قوم و دسته ای محشور شدنِ با آنهاست و این فرمایش رسول الله صلی الله علیه و آله از اعجازاتِ روانشناسیِ اسلامیست چرا که زیاد شدن علائم قومی در زندگی ما موجب ایجادِ محبت نسبت به آنها میشود و زیاد شدنِ محبتِ آنها در دلِ افراد یعنی روشن شدنِ شعله های جزء آنها در آمدن، فتأمل...
🔸🔸بسیار بسیار به روایت زیر توجه بفرمایید🔸🔸
🔷قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
ما مِن عَبدٍ استَحيا مِن الحَلالِ إلاّ ابتَلاهُ اللّه ُ بالحَرامِ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
هيچ بنده اى نيست كه از [طلب] #حلال شرم كند، مگر آنكه خداوند به #حرام گرفتارش سازد
📚وسائلالشیعة، ج۸، ص۱۱۶
بحارالانوار، ج۶۴، ص۱۳۶ ج۶۵، ص۳۱۸؛ ج۶۶، ص۴۰؛ ج۶۹، ص۲۳۳؛ ج۷۹، ص۲۳۳؛ ج۸۷، ص۳۴۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما هم چقدر مسلمان افراطی ای هستید!!!
هی میگید تلویزیون رو حذف کنید و فلان کنید و بهمان کنید مگه میشه آخه؟!
اصلا این شماها هیچ بفکر شادی و زندگی بچه ها نیستید
اصلا حرفهای شما نشدنیه غیر علمیه:))))
جواب هذیاناتِ فوق را در کلیپ بالا ببینید.
❎چرا زنان نباید نوشتن یاد بگیرند؟ و به جای آن سوره نور و نخ ریسی یاد بگیرند؟
#حجاب #عفاف #تبرج
💢عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَفِ وَ لَا تُعَلِّمُوهُنَّ الْكِتَابَةَ وَ عَلِّمُوهُنَّ الْمِغْزَلَ وَ سُورَةَ النُّورِ.
🔸امام صادق علیه السلام از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می فرماید: زنان را در غرفه و بالاخانه جا مدهید و نوشتن به ایشان نیاموزید و سوره یوسف را تعلیم ایشان مکنید و چرخ رشتن به یاد ایشان بدهید و سوره نور را به ایشان تعلیم کنید.
الکافی/ج5/ص516
من لا يحضره الفقيه/ج1/ص374
الوافي/ج22/ص801
هداية الأمة/ج3/ص66
مجمع البيان/ج5/ص315
لوامع صاحبقرانی/ج4/ص361
الجعفريات- الأشعثيات/ص98
تفسیر البرهان/ج3/ص153
النوادر - ط دار الكتاب/ص49
حلیة المتقین/ص128
تفسیر کنز الدقائق/ج9/ص239
تفسير نور الثقلين/ج3/ص568
و اما توضیحات مجلسی اول رحمة الله علیه ذیل همین روایت:
«و روى إسماعيل بن أبي زياد» السكوني كالكليني[1] «الغرف» جمع غرفة و هي البيت الأعلى فإنه من الستر أبعد، و يمكن أن ينظر الأجانب إليهن إلا أن يكون الجدران مرتفعة، و معه فمتابعة النص أولى لأنه يمكن أن يكون له حكمة خفية لا نعرفها «و لا تعلموهن الكتابة» أي الخط فإنه يمكن أن يكتبن إلى الأجانب مع أن خطهن من العورة و كلما كن إلى الستر أقرب كان أولى «و لا تعلموهن سورة يوسف (ع)» فإن فيها حكاية العشق «و علموهن المغزل» أي الغزل أو عمله، و المغزل مثلثة الميم ما يغزل به و أقل مراتبه التأسي بسيدة نساء العالمين فاطمة الزهراء عليها السلام «و سورة النور» فإن فيها حد الزنا و آيات الحجاب و ما يناسبهن.
و لعل عدم تعليم سورة يوسف و تعليم سورة النور مختصان بالعرب، و بمن يعرف معانيهما، و يؤيده ما رواه الكليني في القوي عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: لا تعلموا نساءكم سورة يوسف و لا تقرئوهن إياها فإن فيها الفتن و علموهن سورة النور فإن فيها المواعظ[1].
🔸اسماعیل بن ابی زیاد مشهور به سکونی روایت کرده است چنانکه کلینی نیز این خبر را از او آورده است.
غُرَف جمع غرفه است که همان بالا خانه باشد و این نوع خانه از پوشش دورتر است
و چه بسا مردان بیگانه به زنان نگاه بیندازند مگر اینکه دیوارهای منزل بلند باشد و امکان رؤیت درون خانه وجود نداشته باشد
هر چند با وجود دیوارهای بلند نیز پیروی از نص کلام معصوم سزاوارتر می باشد چرا که ممکن است حکمتی پنهان در بین باشد که ما آن را ندانیم
به زنان کتابت را نیاموزید
مقصود نگارش خط است چرا که ممکن است به بیگانگان و نامحرمان نامه نگاری کنند، و با نظر داشت اینکه نگاشته های زنان نوعی #عورت محسوب می شود، پس به طور کلی هر چه ایشان پوشیده تر باشند سزاوار تر است
به زنان سوره يوسف را میاموزید
چرا که در این سوره داستان عشق (عشق زلیخا به یوسف) گزارش شده است
به زنان مِغزَل بیاموزید
مقصود همان نخ ریسی است و کمترین مراتب حکمت این دستور تأسّی (الگو گیری) از سرور بانوانِ خلقت، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد
به زنان سوره نور بیاموزید
چرا که در این سوره مبارکه حد شرعی زنا و همچنین آيات حجاب و آنچه مناسب با زنان است وارد شده است
شاید عدم آموزش سوره يوسف و آموزش سوره نور مختص به زنان عرب و یا کسانی باشد که معانی این دو سوره را می فهمند
و این برداشت را خبری با سند قوی تایید می کند که کلینی از امیر المؤمنین علی علیه السلام روایت نموده است:
به زنانتان سوره يوسف را میاموزید و آن سوره را برایشان مخوانید چرا که فتنه ها (شهوانی) در آن بیان گشته است و به آن ها سوره نور را یاد دهید که مشتمل بر پندها است.
📚روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه( ط- القديمة) (المجلسي، محمد تقى)/ج8/ص375
علامه محمد تقی مجلسی رحمة الله علیه می فرماید خط و نوشتار زن نوعی عورت است؛ یعنی ناموسی است یعنی باید به شدت از نامحرم مخفی شود.
جناب محمد تقی مجلسی! کجایی تا ببینی زنان و مردان در فضای مجازی و حقیقی چه اختلاط ها و فسادهایی که به راه نیانداختند؛ تا جایی که امروز اگر این مطالب حق و سخنان نورانی را برایشان بازگو کنیم بیشتر برایشان جنبه طنز و مضحکه دارد نعوذ بالله.
دختر با یک گوشی به راحتی در فضای مجازی راه ارتباطی با کلی نامحرم را پیدا می کند و در فضای حقیقی نیز معمولا خبری از حجب و حیا و عفت نیست.
❤️اللهم عجل لولیک الفرج❤️
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
❎یکی از مواردی که به ما ایراد میگیرند و این ایراد از آن ایراد های عجیب است که هیچ مبنایی ندارد
حال ایراد و اشکال چیست؟
👈🏾میگویند در خود قرآن وجه و کفین(صورت و دست ها تا مچ) استثناء شده شما افراطی هستید که بیش از قرآن برای زن ها حجابی قائل شدید
در جواب باید بگوییم که اولا ما از خودمان چیزی نگفتیم بلکه صرفا نقل و توضیح فتاوای مراجع تقلید را بیان کردیم چرا که احکام شرعی را باید از مراجع گرفت نه اینکه هر غیر متخصصی وارد شود و از خودش فتوا بدهد
👈🏾اما جواب نسبتا تفصیلی به این موضوع
🔷در کجای قرآن وجه و کفین استثناء شده؟ دقیقا جلد چندمِ قرآن؟؟
این در حالیست که عده ای از فقها مانند مرحوم آقای بروجردی صرفا با توجه به ظواهر قرآن فتوا به وجوبِ ستر وجه و کفین شده اند
حال ببینیم قرآن کریم چه فرموده که سترِ وجه و کفین از آن بر می آید
👈🏾دستور به پوشیدن جلباب
🔹يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا🔹
🔸ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: جلباب هایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد.] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنی] شناخته شوند نزدیک تر است، و در نتیجه [از سوی اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.🔸
📚آیه 59 سوره احزاب
در پست های بعدی معنای جلباب در آیه را از نظر مفسرین و لغویین و حتی روایات بررسی کنیم و روشن شود آیا در قرآن وجه و کفین استثنا شده یا خیر ⁉️
🌹حجابِ مؤمنات 🌹
🆔 @hejabe_momenat313
#حجاب
#حجاب_مؤمنات
#پوشیه
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
❎اقوالِ #مفسرین
1️⃣الجلباب خمار المرأة الذی یغطی رأسها و وجهها إذا خرجت لحاجة
ترجمه 👈🏾جلباب:خِمارِ زن است که سر و صورت زن را موقع خروج از منزل برای نیاز میپوشاند.
📚تفسیر مجمع البيان مرحوم طبرسى، جلد 7،ص156
2️⃣طباطبایی صاحب تفسیر #المیزان فرموده اند:
هو ثوب تشتمل به المرأة فیغطی جمیع بدنها أو الخمار الذی تغطی به رأسها و وجهها.
ترجمه 👈🏾جلباب ثوبی است که زن به وسیله ی آن تمام بدنش را میپوشاند یا خماری است که زن به وسیله اش سر و صورت خود را میپوشاند.
📚تفسیر المیزان، جلد 16،ص338
3️⃣#قرطبى مىگويد: «جلباب ثوب الاكبر من الخمار» تصريح مىكند ثوبى است كه بزرگتر از خمار است؛ يا كل بدن را شامل بشود. و بعد در ادامه گفته است: «قيل انه القناع و الصحيح انه ثوب الذى يستر جميع البدن» آن لباسى است كه همه بدن را شامل مىشود.
📚الجامع فى تفسير القرآن (قرطبی)
4️⃣وفی معناه اقوال:منها انّه رداء یغطّی المرأة من رأسها الی قدمیها ومنها انّه الخمار الذی یغطّی رأسها و وجهها.
ترجمه:
درمعنای #جلباب اقوالیست:
۱ردایی که از سر تا پای زن را بپوشاند.
۲ردایی که سر و روی زن را بپوشاند.
📚تفسیرالکاشف،ج۶،ص۲۳۹
5️⃣تفسیر صافی :
يغطّين وجوههنّ و ابدانهنّ بملاحفهنّ إذا برزن لحاجة و من للتّبعيض فانّ المرأة ترخى بعض جلبابها و تتلفّع ببعض ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ يميّزن من الإماء و القينات
ترجمه 👈🏾صورتهایشان و بدن هایشان را با روپوش و لباس بپوشانند .
📚تفسير الصافي، ج4، ص: 204
📚تفسير كنز الدقائق، ج10، ص: 443
@hejabe_momenat313
#حجاب
#پوشیه
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
❎اقوال #صحابه در معنای #جلباب
🔷اولا مىدانيد که مقام و منزلت ابن عباس خصوصاً در تفسير قرآن مورد توجه علماء خاصه و عامه است اولاً.
و ثانياً: در معانى لغات قرآن بسيارى از موارد، در مواردی که اختلافی بوده كلام ابن عباس ختم الكلام بوده. ابن عباس و ابن مسعود رواياتى را نقل كردهاند، ابن عباس مىگويد جلباب رداى است كه از بالا تا پايين بدن را بپوشاند.
در همان تفسير قرطبى (ج 14، ص 243) همين مطلب را دارد «و روى عن ابن عباس و ابن مسعود انه الرداء يعنى رداء كامل- در ادامهاش مىگويد: و اختلف الناس فى صورة الارخائه ـ علماء اختلاف كردهاند در اينكه حالا اين رداء را به چه نحوى بيندازد، بنحوى كه پوشيه كامل باشد، باز مىگويد: ـ قال ابن عباس و عبيدة السلمانى ذلك ان تلويه المرأة حتى لا يظهر منها الا عين واحدة تبصر بها» ـ «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» كه يدنين را به يرخين معنا كرديم.
مىگويد طورى آويزان كند فقط يك چشم زن باز باشد که با او بتواند ببيند، دو مرتبه يك مطلب ديگرى را از ابن عباس نقل مىكند ـ ذلك ان تلويه فوق الجبين و تشده ثم تعطفه على الانف و ان ظهر عيناها...» كه حالا ما به اينها مىرسيم اين طورى است كه فقط دو چشم زن مشخص است. على اى حال خود ابن عباس جلباب را بمعناى👈🏾 رداء كاملى كه تمام بدن را بپوشاند تفسير كرده است.
مؤيد بعدى در كتاب الدر المنثور سيوطى (ج5، ص 221) از ام السلمه نقل كرده است كه همين روايت از عائشه هم نقل شده است.
👈🏾«لما نزلت هذه الاية ـ وقتى اين آيه شريفه يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ نازل شد ـ خرج النساء الانصار كأن على رئوسهن الغربان ـ زنهاى انصار از خانهها خارج شدند گويا بر سرهاى آنها يك كلاغى نشته است كنايه است ـ من اكسية ـ جمع كساء است ـ اكسية سود يلبسنها» لباسهاى مشكى كه آنها پوشيده بودند. علاوه بر ابن عباس و ام السلمه عائشه هم این روایت را نقل كرده است .
🔷شاهد بعدى تعبيرى است که عائشة دارد، آنطورى كه صحيح مسلم (ج4، حديث 2131) نقل مىكند. عائشة مىگويد «خمرت وجهى بجلبابى» وجه خودم را با جلبابم پوشاندم، وقتى بوده كه نامحرمى داخل مىشده، گفته وجه خودم رابا جلبابم پوشاندم.
@hejabe_momenat313
#پوشیه
#حجاب