eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
1.8هزار دنبال‌کننده
226 عکس
56 ویدیو
26 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مباحث مطرح شده در این سخنرانی: 🔹پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، یکی از پر بحث‌ترین موضوعات مورد توجه عموم مردم، مسئله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است. 🔸شیوه‌های مختلفی برای بررسی کارآمدی یک نظام سیاسی وجود دارد. 1⃣ یکی از شیوه‌های بررسی کارآمدی یک حکومت، مقایسه آن با حکومت پیش از آن است، مثل حکومت پهلوی. 2⃣ از دیگر روش‌های بررسی کارامدی یک حکومت، بررسی آن با ساختار سیاسی دیگر کشور هاست. آنچه تاکنون غرب‌گریان و جریان خودتحقیری از ان بهره می‌برده است، مثل مقایسه با ترکیه یا ژاپن. 🔸 بررسی پیشرفت های جمهوری اسلامی و اهداف محقق نشده سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737487T13995068(Web).Mp3
954.6K
📻 ۵ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: چرا رسانه های جمهوری اسلامی اعتراضات آمریکا را به طور گسترده پوشش می‌دهند اما در قبال اعتراضات آبان ماه سکوت کردند؟ 🔹جواب: مقایسه اعتراضات آبان و اعتراضات آمریکا سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737487T13905468(Web).Mp3
1.05M
📻 ۶ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: چرا رهبری در قبال اشخاص و اتفاقات، قاطعیت امام خمینی(ره) را ندارد؟ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
وقتی به معنی صلح است ، که پذیرنده سنگری دارد و اگر صلح را قبول نکرد ، پشت گرمی به لشگری دارد و اگر پرچم سفید نداشت ، یا به یاران خود امید نداشت سر به زانوی غم اگر که گذاشت ، دامن مهر مادری دارد دامن مادری اگر که نداشت ، چاره ی دیگری اگر که نداشت باز در اوج بی کسی هایش ، سر در آغوش همسری دارد سنگری نیست ، لشگری هم نیست ، چند وقتی ست مادری هم نیست پشت این مرد ظاهرا خالی ست ، نه … که در پشت خنجری دارد هرچه گشتم میان باطل و حق ، هیچ حرفی به غیر جنگ نبود ای لغت نامه ها قبول کنید صلح معنای دیگری دارد! محمدحسین ملکیان سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737487T14056550(Web).Mp3
645.4K
📻 ۷ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: آیا انقلاب اسلامی از مسیر خود فاصله گرفته است؟ 🔻اگر این انقلاب مستضعفین هست، پس چرا الآن بیشترین فشار روی همین قشر است. آیا انقلاب از مسیر خود فاصله گرفته و سرمایه داری را پیش گرفته است؟ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
📌 دسترسی سریع به مطالب کانال 📻 رادیو معارف ⁉️1⃣ علت مخالفت برخی روحانیون مجلس خبرگان با ولایت فقیه در ابتدای انقلاب چه بود؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/285 ⁉️2⃣ چرا گروه هایی مثل حزب توده و مجاهدین خلق که در پیروزی انقلاب سهیم بودند، بعد از انقلاب صاحب منصبی نشدند؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/290 ⁉️3⃣ با این وضعیت اقتصادی، چطور می‌گویید جمهوری اسلامی کارنامه درخشانی دارد؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/292 ⁉️4⃣ آیا مذاکره با آمریکا بر خلاف شعار استکبارستیزی جمهوری اسلامی نیست؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/294 ⁉️5⃣ چرا رسانه های جمهوری اسلامی اعتراضات آمریکا را به طور گسترده پوشش می‌دهند اما در قبال اعتراضات آبان ماه سکوت کردند؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/297 ⁉️6⃣ چرا رهبری در قبال اشخاص و اتفاقات، قاطعیت امام خمینی(ره) را ندارد؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/298 ⁉️7⃣ اگر این انقلاب مستضعفین هست، پس چرا الآن بیشترین فشار روی همین قشر است. آیا انقلاب از مسیر خود فاصله گرفته و سرمایه داری را پیش گرفته است؟ https://eitaa.com/aboutalebi57/300 سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
☑️آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المومنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله‌گر درست شد، این ما را هدایت می‌کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. امام خمینی(ره) | ۲ شهریور ۱۳۶۵ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737468T14097610(Web).Mp3
1.09M
📻 ۸ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: چرا دوباره برای جمهوری اسلامی رفراندوم برگزار نمی‌شود؟ 🔻چرا نسل امروز حق ندارد نظام سیاسی مطلوبش را انتخاب کند و باید نتایج رفراندوم ۴۰ سال پیش را بپذیرد؟ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737487T13962314(Web).Mp3
820.9K
📻 ۹ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: چرا مسئولین کشور ما در مقابل آمریکا شمشیر را از رو بسته اند؟ 🔻چرا با وجود منابع بسیار در کشور، ارزش پول ما انقدر پایین است؟ سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
📌یک بار برای همیشه! 🏦 ؟ 1⃣ 🔻آيا بانکداری جمهوری اسلامی است؟‌ 🔻آيا قانون مصوب شوراي نگهبان است؟ 🔻آيا همه کساني که از بانک گرفته‌اند مرتکب و شده‌اند؟ 🔸واقعا مشکل کجاست و تکليف چيست؟ 🔹يکی از بحثهاي مهم در بحث «اسلامي بودن نظام جمهوري اسلامي ايران» بحث است که به طور گسترده در فضاي حقيقي و مجازي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. 🔹اينجانب معتقدم در طرح مشکلات بحث بانکداري جمهوري اسلامي، خلط‌ مبحثهایی صورت گرفته است و بعضا آدرس‌ غلط داده شده است و از مشکلات اصلي غفلت شده است. 🔻همچنين براي بسياري از مردم به ويژه متدينين دغدغه جدي نسبت به معاملات‌ بانکي پديد آمده است. از آنجا که عموم‌ مردم در زندگي خود براي خريد‌ منزل ، خودرو، وسائل زندگي و بعضا کسب و کار نيازمند به هستند، اين مسأله مشکلات زيادي براي متدينين ايجاد کرده است. لذا لازم است اين بحث به طور جدي مورد دقت و بررسي قرار گيرد. 🔸به همين جهت در چند پست به اين بحث مهم کشور که از مباحث مهم مربوط به نظام اسلامي و دغدغه‌هاي مردم است، پرداخته خواهد شد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
🏦 ؟ 2️⃣ 🔹ربوی بودن‌ بانکها به عنوان علت‌ اصلي مشکلات در بانکداری جمهوری اسلامی يکي از آدرسهای غلط در بحث مشکل بانکداري در جمهوري اسلامي است. ❇️ واقعا در بانکداری جمهوری اسلامی چیست؟ آيا مشکل «نرخ‌ بهره» و دريافت «ديرکرد» است؟ 🔹 يکي از اصلي‌ترين مسائلی که موجب گله مندي‌ شده است، «بالابودن‌ سود تسهيلات» است. 🔻ولذا همواره بانکهاي ايران با بانکهاي کشورهاي ديگر مقايسه ميشوند و «کم‌ بودن درصد سود» در اين بانکها و «زياد‌ بودن‌ سود» در بانکهای ايران را نشانه ی ربوي و غيراسلامي بودن بانکهاي ايران و اسلامی بودن بانکهای کشورهای غیراسلامی میدانند. ◀️ واقعا اگر سود بانکهاي جمهوري اسلامي 1 درصد يا 3 درصد بود، مردم اعتراض ميکردند؟؟ 🔹حقيقت اين است که طبق فتواي همه فقهای شيعه، زياد يا کم بودن سود بانکي دليل بر ربوي يا غيرربوي بودن آن نيست! 🔻طبق فتواي همه فقها اگر تسهيلات بانکي باشد، سود آن است خواه يک درصد باشد خواه 50 درصد و بالاتر. و اگر تسهيلات بانکي براي معاملاتي مثل خريد خودرو،‌ مسکن، وسائل منزل،‌ تأسيس کارخانه و ... باشد و بر اساس «عقود‌ شرعيه» مثل بيع سلف، اجاره به شرط تمليک، مشارکت و ... باشد طبق فتواي همه فقهاي شيعه سود آن اشکال‌ ندارد حتي اگر 50 درصد و يا بيشتر باشد. 🔸 بنابراین آنچه به آن اعتراض می شود، یعنی بالا بودن نرخ بهره، اگرچه مطلوب نیست، اما اشکال شرعی ندارد. لذا بالا بودن نرخ بهره در ایران و پایین بودن آن در سایر کشورها، ناشی از مسائل اقتصادی از قبیل رکود و تولید و تورم است و ربطی به مسائل فقهی ندارد. ✅ به طور خلاصه، اگر قرارداد بین بانک و دریافت کننده تسهیلات، شرعی باشد، نرخ سود هرقدر باشد اشکالی ندارد و اگر قرارداد، غیرشرعی باشد، نرخ سود 1 درصد هم باشد حرام است. 🔻البته مطلب فوق به اين معنا نيست که در بانکهاي ما هيچ نوع مشکل فقهي وجود ندارد. و نکته مهم اينست که مشکلات فقهي کجاست؟ و علت‌ اعتراض برخي از مراجع و بزرگان چيست؟ که در پستهاي بعدي به آن اشاره خواهد شد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
🏦 ؟ 3⃣ ❇️ فتاوای مراجع تقلید نشان میدهد که اسلامی بودن مورد تایید آنهاست (به جز برخی موارد جزیی اختلاف فتوا) ⁉️حال سؤال اینست که اگر چنین است، چرا برخی از مراجع در سالهای اخیر به وضعیت بانکداری اعتراض دارند؟ 🔹 اشکالات مراجع دو وجه دارد: 1️⃣ اتفاقات‌ اجرایی و عملی به این معنا که قانون بانکداری اسلامی در «عموم‌ موارد» مورد تایید‌ همه‌ فقهاست. 🔻اما اشکال بزرگان به اینست که این قوانین در مواردی در عمل درست‌‌ اجرا‌ نمیشود و تخلفاتی‌ در‌ عمل وجود دارد نه در اصل قانون. در حالی که اگر به همان قانون به طور دقیق عمل شود هیچ خلاف شرعی رخ نمیدهد. 🔸مثلا وقتی بانک در قالب وام، برای خرید خودرو با مشتریان شریک می‌شود، اگر واقعا خریدار، خودرو بخرد هیچ مشکلی در سود دریافتی بانک در این معامله وجود‌ ندارد. چون در واقع، بانک سهم خودش از از ماشین را می‌فروشد و مختار است با هر نرخی این کار را انجام دهد که این اختیار، در سود بازپرداخت، خودش را نشان میدهد. 🔹یا مثلاً در سود سپرده، اگر بانک با سپرده مشتریان کار اقتصادی مشروع انجام دهد و سود را علی الحساب پرداخت کند و در پایان، سود واقعی را حساب کند، هیچ اشکالی ندارد. 2️⃣ اختلاف نظر ها یعنی برخی از مواد قانون مصوب بانکداری اسلامی از نظر برخی مراجع صحیح است و از نظر برخی صحیح نیست. مثلا در وام قرض‌ الحسنه یا دریافت از نظر برخی‌ فقها جایز‌ است و از نظر برخی فقها جایز‌ نیست. 🔻لذا مراجعی که این موارد را صحیح نمیدانند طبق فتوای خود به این ماده اشکال میکنند. در این موارد طبیعتا هر فردی باید به فتواي‌ مرجع خود عمل کند. ✅ با اين شرايط بسياري از معاملات بانکي طبق نظر همه فقها درست است اگر بانک و مردم به شرايط قانوني عمل کنند و برخي معاملات هم بستگي به فتواي هر مرجعي دارد. ❇️ سؤال بعدي اينست که با اين شرايط دقيقا تکليف مردم با معاملات بانکي چيست؟ کدام موارد بي اشکال است؟ کدام موارد اشکال دارد يا محل اختلاف است؟ ان شاء‌الله در پست بعدي به اين موارد اشاره خواهيم کرد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737468T14054510(Web).Mp3
1.32M
📻 ۱۰ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: آیا حیف از اسلامِ پاک و کامل نیست که به سیاست که شرط و معنی آن، تزویر و دروغ و اختلاس و آدم کشی است، آلوده شود؟ 🔷جواب: سه تعریف مرحوم امام(ره) از سیاست 🔹رابطه دین و سیاست 🔹 معنای سیاست اسلامی 🔹 بحث سوء استفاده برخی، از حکومت دینی سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
هدایت شده از رسول توکلی
↙️🔸↙️🔸↙️🔸↙️🔸↙️🔸↙️ 🔸 راه برون رفت از مشکلات کشور چیست؟ مقاومت یا سازش؟ 🔹تجربه تاریخی ما کدام راه را تایید می کند؟ 🔸 پیامدهای مقاومت یا سازش در کشورهای مختلف چه بوده است؟ 🔹هزینه مقاومت بیشتر است یا سازش؟ 🔸 تفاوت دوگانه جنگ و صلح با دوگانه مقاومت و سازش چیست؟ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ ⬇️ 2️⃣ دومین وبینار گفتمان انقلاب 🟢با حضور : حجه الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی (دکترای علوم سیاسی ،مسئول طرح ولایت کشوری) 🗓یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹ 🕖 ساعت ۱۹ ◀️ در : 🌐 http://www.skyroom.online/ch/amin1306/es1 با گزینه میهمان وارد شوید 🌐 @hozeh_esf ↗️ ↗️ ↗️ ↗️ ↗️ ↗️ ↗️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 برنامه تلویزیونی پرسمان 🗓️ شنبه ها (از امروز) ⏰ ساعت 10:20 صبح 💠 از شبکه قرآن و معارف سیما 👤 با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
✅هم اکنون شروع برنامه پرسمان 🔹سوالات این برنامه: 🔻معنای سیاست 🔻رابطه اسلام و سیاست 🔻بررسی تحقق شعارهای انقلاب
🏦 ؟ 4⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (1) ✅ دريافت سود‌ سپرده از بانک 🔻ارتباط مردم با بانک در دو قالب کلی است: 1️⃣ مردم پول خود را به عنوان سپرده در اختیار بانک قرار میدهند و بانک عامل کار میشود و به مردم سود پرداخت میکند. 2️⃣ بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 🔻در قالب اول که مردم پول خود را در اختیار بانک در قالب میگذارند و سودی را دریافت میکنند، طبق فتوای همه‌ مراجع این معامله بانکی و دریافت سود اگر در قالب یک فعالیت‌ اقتصادی و بر اساس عقود‌ شرعی مثل مضاربه، مشارکت و ... در اختیار بانک قرارگیرد و بانک طبق موازین‌ شرعی سود را به مردم پرداخت کند، اشکال شرعی ندارد و دریافت‌ سود صحیح است. (البته برخي شرايط و جزييات در فتاواي برخي مراجع هست که هرکس باید به فتوای مرجع خود مراجعه کند.) ⛔️در همین مورد اگر بانک با این پول فعالیت اقتصادی در قالب عقود شرعی نداشته باشد و خدای ناکرده این پول را مثلا با سود 20 درصد به دیگران قرض بدهد و بخشی از این سود را خودش بردارد و بخشی از آن را به مشتری بدهد قطعا ربا محسوب شده و حرام‌ است. 🔹حال این که بانک این پول را در قالب عقود شرعی مصرف میکند یا خیر طبیعتا با تحقیق و سوال از بانک عامل روشن میشود که وظیفه مکلفین است. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
سیر مطالعات سیاسی.doc
51.2K
سير مطالعات سياسي ويژه دانشجويان و طلاب شامل 15 جلد کتاب در حوزه‌هاي تاريخ معاصر، جريانشناسي، غربشناسي و انقلاب اسلامي سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
سير مطالعاتي تاريخ معاصر و جریان شناسی 2.doc
84K
سیر مطالعاتی تاریخ معاصر و جریان شناسی در دو سطح سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
🏦 ؟ 5⃣ 💢 تکلیف‌ شرعی مردم با معاملات‌ بانکی (2) ✅ بخش دوم: پرداخت سود‌ تسهيلات به بانک 🔹مورد دوم ارتباط مردم با بانک به اين شکل است که بانک پولی را در اختیار مردم قرار میدهد و مردم این پول را در مصارف مختلفی مثل خرید، سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی صرف میکنند و به بانک سود پرداخت میکنند. 🔻دريافت تسهيلات بانکی در دوقالب است: ❇️ 1️⃣ تسهيلات‌ قرض‌ الحسنه 🔹در مواردی بانک این پول را به عنوان قرض الحسنه به مردم میدهد و مردم اختیار دارند این پول را در هر موردی که نیاز دارند خرج کنند. در تسهیلات قرض الحسنه معمولا بانکها مبلغی به عنوان کارمزد (بین 2 تا 4 درصد) دریافت میکنند. دریافت کارمزد در وام قرض الحسنه از مواردی است مورد اختلاف فقهاست. ✅مراجعی مثل آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، فاضل، مکارم و نوری همدانی دریافت در را به شرطی که واقعا‌ صرف‌ هزینه های بانک مثل حقوق کارمندان کرایه مکان و .... شود، «بدون‌ اشکال» میدانند. (البته میزان آن حداکثر تا 4 درصد برآورد شده است نه بیشتر) 🔴مراجعی مثل آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی و وحید خراسانی دریافت در را یا جایز‌ نمیدانند و یا با «شرایط‌ خاصی» جایز میدانند که مقلدین این مراجع باید برای اطلاع از شرایط آن به دفاتر این مراجع یا استفتاءات مراجعه نمایند. ❇️ 2️⃣ تسهيلات‌ خرید مسکن، خودرو، وسائل منزل یا فعالیتهای‌ اقتصادی، صنعتی، کشاوری و .... 🔸این دسته از تسهیلات به شرطی که در قالب یکی از «عقود‌ شرعی» مثل جعاله، مضاربه، مشارکت، مزارعه و ... باشد و بر اساس به بانک سود پرداخت کنند طبق فتوای عموم‌ مراجع بدون اشکال است. (البته جزييات وشرايط خاصي در فتاواي برخي مراجع وجود دارد که بايد به دفتر يا استفتاءات يا رساله آن بزرگواران مراجعه کرد.) 🔴اما اگر افرادی که این نوع تسهیلات را از بانک میگیرند و آن را صرف آن «معامله خاص» نکنند و یا قواعد آن را رعایت‌ نکنند قطعا حرام است و مرتکب میشوند. 🔻مثل این که تسهیلات خودرو یا وسائل منزل بگیرند ولی خودرو یا وسیله منزل نخرند و فاکتور‌ صوری به بانک بدهند. یا مثلا تسهيلات برای تأسیس‌ کارگاه صنعتی یا فعالیت کشاورزی بگیرند ولی بروند و با این پول زمین‌ بخرند و .... سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
▶️ مشاهده اولین قسمت برنامه «پرسمان» شبکه قرآن با حضور حجت‌الاسلام ابوطالبی از طریق تلوبیون http://www.telewebion.com/episode/2423068 🔹مباحث این برنامه: 🔻معنای سیاست 🔻رابطه اسلام و سیاست 🔻بررسی تحقق شعارهای انقلاب سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
D1737328T13370861(Web).Mp3
856K
📻 ۱۱ رادیو معارف 🎙استاد ابوطالبی ⁉️ سوال: دلایل عقلی ولایت فقیه و حکومت فقها چیست؟! سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
📌با دنبال کردن هشتگ می‌توانید به سوالات و فایلهای قبلی دسترسی پیدا کنید.
🏦 ؟ 6⃣ 💢 غلطهای‌ مشور و تصورات‌ نادرست از و معاملات بانکی (1) 🔹یکی از تصورات نادرست در مورد اين است که هر «سودی» که از طرف دريافت کننده پول به صاحب پول داده شود، بهره يا ربا محسوب ميشود و حرام است. 🔻مثلا اگر بانک از مردم پول گرفت يا مردم از بانک پول گرفتند و بابت اين پول به طرف مقابل سود و مازادي دادند،‌ حرام است! 🔸جواب: ربايی که امروز در جامعه ما احتمال تحقق دارد ربای قرضی است که در شرع آمده است. ◀️و آن در صورتي است که پولي قرض داده شود و قرض‌ گيرنده ی پول، «صرفا در ازاي دريافت پول»، به قرض دهنده، سود يا مازاد بدهد. ✅اما اگر پول قرض نباشد بلکه يک معامله‌ اقتصادی بر اساس توافق طرفين باشد، يعني کسي پولي را به کسي بدهد که بر اساس عقود‌ شرعي مثل مضاربه، مشارکت،‌جعاله و .... اين پول صرف فعاليت‌ اقتصادی صنعتی يا کشاورزی و .... شود يا جنسي مثل خانه، خودرو و ... خريده شود و ضوابط عقود شرعيه در آن رعايت شود، سود اين تجارت يا معامله يا فعاليت اقتصادي حرام‌ نيست. ولو اين که اين سود 50 درصد يا 100 درصد و يا حتي بيشتر باشد. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57