eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
256 عکس
75 ویدیو
27 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 کارگاه ۴ ساعته «جریان شناسی سیاسی تحلیلی ایران معاصر تا انقلاب اسلامی» ➕اعطاء گواهی نامه رسمی 🗓امروز، دانشگاه باقرالعلوم ✅ثبت نام با ارسال نام به ۰۹۱۹۹۸۲۶۰۶۹ 💢رایگان! @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع) 💠(۱) 🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت
💠 (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک بود. چون: 🔻اولا اعتراض امام ع به حاکميت يزيد بود. در جواب مروان مي‌نويسد: علي الاسلام السلام اذ بليت الامه براع مثل يزيد. بايد فاتحه اسلام را خواند وقتي مثل يزيد حاکم امت اسلامي ميشود. 🔻ثانيا حضرت در موارد متعدد به اين که حاکميت و امامت جامعه حق ايشان است تصريح دارد: 🔹1. خطاب به وليد بن عتبه که از ايشان خواست با يزيد بيعت کند: مثلي لايبايع مثله و لکن ... ننظر و تنظرون اينا احق بالخلافه و البيعه. مثل من با يزيد بيعت نميکند و خواهيد ديد که که کدام يک از ما به خلافت و بيعت شايسته‌تر است. 🔹2. خطاب به ياران حر بعد از اشاره به ضرورت قيام عليه سلطان جائر و فساد بني اميه: و انا احق ممن غيّر و قد اتتني کتبکم و قدمت عليّ رسلکم ببيعتکم من شايسته‌تر هستم به خلافت نسبت به کساني که احکام الهي را تغيير دادند و پيام بيعت شما به من رسيده است. (طبري ج 7 ص 216 و 300، لهوف، ص 20) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (4) #بداهت‌ـ‌ولايت‌ـ‌فقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار می‌نویسد: ✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان مي‌شد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30) @aboutalebi57
نشریه دانشجویی پرسمان را در ایتا دنبال کنید https://eitaa.com/porsemanmag * نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها * معاونت آموزشی و پژوهشی * پژوهشگاه فرهنگ و معارف
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک #قيام‌ـ‌سياسي بود. چون:
💠 (ع)💠(۳) 💢 امام خميني (ره) درباره سياسي بودن حرکت امام حسين (ع)‌مي‌فرمايند: 🔻بايد آن بعد سياسى كربلا را براى مردم بيان كرد. سيد الشهدا ... وقتى كه آمد مكه و از مكه در آن حال بيرون رفت، يك حركت سياسى بزرگى بود كه در يك وقتى كه همه مردم دارند به مكه مىروند، ايشان از مكه خارج بشود. 🔻اين يك بود، تمام حركاتش، حركات سياسى بود؛ اسلامى- سياسى، و اين حركت اسلامى سياسى بود كه بنى اميّه را از بين برد، و اگر اين حركت نبود، اسلام پايمال شده بود. (صحيفه امام، ج18، ص: 177) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
(6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب و شئونات سياسي آنها اشاره می‌کند: ✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست. ✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشده‌اند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها. ✅ دستور داديم به و يگانه اين دوران، که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع)💠(۳) 💢 #بيان‌ـ‌ابعادـ‌سياسي‌ـ‌کربلا امام خميني (ره) در
💠(ع)💠(۴) امام سجاد (ع) همانند ساير ائمه (ع) به دنبال تحقق حکومت اسلامي بودند. 🔻 امام سجاد (ع) براي زمينه‌سازي حکومت اسلامي سه هدف را دنبال میکردند: 1️⃣ تدوين انديشه اسلامي صحیح و مقابله با افکار انحرافی 2️⃣ بیان حقانیت اهل بیت ع برای حاکمیت و خلافت و امامت. 3️⃣ ايجاد تشکيلات منسجم براي شيعيان 🔻 اقدامات حضرت در مواجهه با عموم جامعه، خواص جبهه حق و جبهه باطل: ✅ بیان معارف ديني و مباحث مربوط به امامت در قالب مباحث اعتقادی و معارف دینی براي عموم. ✅ بیان مشکلات بنی امیه و حاکمان آنها و صلاحيت و حقانيت اهل بیت ع براي حاکميت براي خواص شيعه و تشويق آنها به داشتن تشکيلات شيعي. ✅ برخوردهای مستقیم و کنایه آمیز و اشاره به ناشایست بودن حاکمان بني اميه و اطرافيان و حاميان‌ آنها برخورد با عبدالملک خليفه وقت و اطرافيانش مثل محمد بن شهاب زهري. (اقتباس از کتاب انسان 250 ساله) (ع) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها
(7) مخالفت با مخالفت با (عج) است. 🔸در نوشته‌ يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است: ✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ ‌ـ‌عصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق. 🔸مرحوم مرجع تهران در دوران به نايب السلطنه مي‌گويد: ‌ ✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين با – عليه الصلاه و السلام ـ است. (شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه،‌ص 128 و 131) @aboutalebi57
💢 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر ‌شیرازی، فکری نمایند، علما به حکومتي و ولايي بودن حکم ميرزا و لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند: ✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،‌شما، خود مي‌دانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که (ع) و حکم جنابشان درباره نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که مي‌دانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه، ص136)‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💢 #لزوم‌ـ‌تبعیت‌ـ‌فقها‌ـ‌از‌ـ‌‌حکم‌ـ‌‌ولایی‌ـ‌فقیه 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خوا
💢💢 (2) دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای شیرازی به دنبال اخذ با فتواي ميرزا از مراجع دیگر بود. ولي خود را موظف به دانستند. ✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده، «وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟» مرحوم مازندراني با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار مي‌دارد: «هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، ما است.» (موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211) @aboutalebi57
🌹 فقها در بین مردم (1)🌹 ✅ اعتقاد مردم به از امام زمان (عج) واستفاده از تعبير « (عج) » تأثیر زیادی در تبعیت مردم ا زحکم میرزا داشت. شيخ حسن کربلايي در اين زمينه مي‌نويسد: 🔻«مردم اوباش بلد و به اصطلاح وقت، مشتي‌ها که از هيچ رو باکي از هيچگونه مناهي و معاصي ندارند، به غيرت اسلاميّت، چپق‌ها را يکسره شکستند و شکسته چپق‌ها را بر تختگاه اداره کمپاني امتياز انداختند. از اين جماعت مشتي‌ها اين کلمه به فزوني شنيده مي‌شد: ... من را به اميد شفاعت صاحب زمان (عج) مي‌خورم، ولي چپق را به چه اميد بکشم؟ چرا که ميرزا گفته است استعمال تنباکو در حکم محاربه با امام زمان (عج)‌است.» (شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه، ص 119) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💢#لزوم‌ـ‌تبعیت‌ـ‌فقها‌ـ‌از‌ـ‌‌حکم‌ـ‌‌ولایی‌ـ‌فقیه💢 (2) دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای
💢 💢 (۳) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر ‌شیرازی، فکری نمایند، علما بر لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند: ✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،‌شما، خود مي‌دانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که (ع) و حکم جنابشان درباره نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که مي‌دانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه، ص136)‌ ✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده، «وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟» مرحوم مازندراني با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار مي‌دارد: هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، ما است.» (موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211) @aboutalebi57