eitaa logo
صالحین (تجیر) ابوزیدآباد و حومه
137 دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
2.3هزار ویدیو
697 فایل
کانال مربیان، معلمین،والدین و هادیان سیاسی http://eitaa.com/abozeiedabad منطقه ابوزیدآباد-بخش کویرات آران بیدگل استان اصفهان* لینک کانال@abozeiedabad ارتباط با مدیرکانال https://eitaa.com/snatkar1364
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴۱۸ تیر ۷۸ علیرضا زاکانی(فرمانده بسیج وقت دانشگاه تهران)جلوی فتنه تاجزاده در ماجرای کوی دانشگاه ایستاد 🔷و امروز ۱۸ تیر ۹۸ علیرضا زاکانی(نماینده فعلی قم در مجلس) با پیگیری های زیاد و درایت جلوی فساد تاجگردون ایستاد خدا قوت دلاور خدا قون پهلوان بیان اخبار و ارائه تحلیل متناسب با اتفاقات سیاسی ایران و جهان 🆔 @tabloysiasi
🔴 پست اینستاگرامی غلامرضا تاجگردون ‼️ تاجگردون ارسال پالس های جو متشنج و نا آرام به مردم گچساران را به صورت معکوس آغاز کرد...!🤔🤔 🆔 @tabloysiasi
تا کنون برخی از نمایندگان شفاف اعلام کرده اند که چهارشنبه به اعتبار نامه تاجگردون رای منفی خواهند داد که عبارت اند از: ۱_مرتضی آقا تهرانی(نماینده تهران) ۲_زهره الهیان(نماینده تهران) ۳_اقبال شاکری(نماینده) ۴_علیرضا زاکانی(نماینده قم) ۵_روح الله نجابت(نماینده شیراز) ۶_سید احسان خاندوزی(نماینده تهران) ۷_علی خضریان(نماینده تهران) ۸_مالک شریعتی(نماینده تهران) ۹_هادی بیگی نژاد(نماینده ملایر) ۱۰_علی اکبر کریمی(نماینده اراک) 🆔 @tabloysiasi
⭕️ با دستور رییسی و هماهنگی که بین قوه قضاییه و کمیته امداد قرار گرفته سامانه ای طراحی شده که هرکسی که امکان پرداخت هزینه دادرسی رو نداشته باشه میتونه با ثبت نام در اون سامانه بدون پرداخت هزینه مراحل قضایی رو طی کنه! رییسی روزبه روز بازی روکه دولت رو شونه مردم میداره روداره برمیداره 👤 فامیل دور 🆔 @tabloysiasi
‏خبر خوش اینکه آیت الله رئیسی مجدداً تاکید کرد که "ترک فعل" مسئولان قبلی باید پیگیری شود. خبر خوش بعدی اینکه رئیس سازمان بازرسی اعلام کرد: پیگرد ترک فعلهایی چون بی توجهی به ساخت مسكن ارزان قيمت و راه اندازی سامانه های قانونی، در دستور كار است. آقای آخوندی آماده باشند. 👤 سید نظام الدین موسوی(نماینده تهران در مجلس) 🆔 @tabloysiasi
🔰 دعوت سید علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از مردم برای تماشای مستند درباره مافیای خودرو 🔷 مستند اختاپوس را حتما ببینید بیان اخبار و ارائه تحلیل های متناسب با اتفاقات سیاسی ایران و جهان 🆔 @tabloysiasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥طوفان نماینده انقلابی خمینی شهر در مجلس 🔹امروز صبح ⭕️ کار از استیضاح گذشته، حسن روحانی و ظریف باید محاکمه بشوند 🔹حتما گوش کنید 🆔 @tabloysiasi
نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 18 تیر.pdf
127.9K
💠🔸🔹 صبح صادق؛ ارگان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی @ssweekly
✅ خبر ویژه‌ (چهارشنبه 18 تیر) 🔴 تحلیل اشتباه بانک مرکزی به دولت وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با روزنامه شرق به تحلیل وضعیت اقتصادی و چرایی نرخ رو به رشد تورم در سال جاری پرداخت. وی معتقد است: «‌در اقتصاد ایران تا اواسط سال 1398، چهار دارایی داشتیم؛ طلا، دلار، خودرو و مسکن. از اواسط سال 1398 به این‌سو، بازار سرمایه نیز جذابیت خود را پیدا کرد. اصلی در اقتصاد با نام اصل «همگرایی قیمت در بازار دارایی‌ها» داریم؛ با این مفهوم که در دوره زمانی مشخص، قیمت دارایی‌ها از بابت میزان رشد به هم میل خواهند کرد. شاخص کل بازار سرمایه در فروردین 1397، 96 هزار واحد بود. این شاخص امروز حدوداً یک‌میلیون و 150 هزار واحد است. حدوداً شاخص کل بازار سرمایه در این بازه زمانی 17.5 برابر شده است. بر اساس اصل «هم‌گرایی قیمت در بازار دارایی‌ها» که یک اصل مهم اقتصادی است، یا باید رشد چهار دارایی (دلار، طلا، خودرو، مسکن) به سمت رشد بازار سرمایه حرکت کند یا آنکه بازار سرمایه باید برگردد. متأسفانه بانک مرکزی تحلیلی اشتباه به دولت ارائه داد. بانک مرکزی به دولت اعلام کرد که اگر نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند، نقدینگی بلوکه شده و ما می‌توانیم جلوی هجوم نقدینگی را به‌سوی بازارهای چهارگانه موازی بگیریم. این تحلیل اشتباهی بود که مدیران بانک مرکزی به دولت ارائه دادند؛ زیرا رشد شاخص کل بازار سرمایه به رشدی می‌رسد که ریسک آن بسیار بالاست و سرمایه‌گذار وقتی احساس خطر کرده و می‌بیند که فاصله درخور توجهی بین بازار سرمایه و چهار بازار موازی وجود دارد، نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کرده و به بازارهای دیگر منتقل می‌کند. درواقع هر بازاری که در مقایسه با دیگر بازارها از نظر رشد، جا مانده باشد، نقدینگی به سمت آن حرکت می‌کند. هدف‌گذاری بانک مرکزی، تورم 22 درصد است؛ اما با وضعیتی که اکنون مشاهده می‌شود، قطعاً امسال تورم بالای 30 درصد خواهد بود و شاید حتی از تورم سال 98 هم عبور کند؛ زیرا شاهد افزایش رشد شدید قیمت در پنج دارایی هستیم. 💠🔸🔹 صبح صادق؛ ارگان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی @ssweekly
✅ گزارش روز (چهارشنبه 18 تیر) 🔴 خلاف تعهدات و وظایف! اعتراض و انتقاد زنان کشورمان به وضعیت مد و لباس و بی‌توجهی مسئولین به آن موضوع تلخ چند سال اخیر حوزه فرهنگ کشور است؛ اما گویا گوش شنوایی در برابر مطالبه گری نیمی از جمعیت کشور و یا عزمی برای حل مسئله زنان ایرانی وجود ندارد! اعتراضی که برای درک آن، کافی است سری به مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه پوشاک و لباس در سطح شهر بزنید تا با وضعیت نابسامان و عجیب‌وغریب مانتوها و پوشاک زنانه روبرو شوید؛ اما این پایان ماجرای نظارت بر بازار پوشاک نیست! گزاره خبری: در این بازار آشفته گویا اشرافیت جریان‌های ترویج‌گر بی‌بندوباری و حیازدایی از جامعه ایرانی بیش از مسئولان است؛ چراکه در کنار فقدان محض سیستم نظارتی و با کمک گرفتن از فضای مجازی و کانال‌ها و صفحه‌های متعدد، در حال مدیریت کردن آن هستند. با این وجود، در روزهای گذشته خبری تأسف‌بارتر دیگری نیز منتشر شد! بر اساس این خبر، «مرضیه شفا‌پور»، دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طراحان لباس‌های هنجارشکن و مسئله‌دار در رستورانی مجلل گعده خصوصی گرفته است! گزاره تحلیلی: انتظار از مسئولین عرصه فرهنگ آن است که در مسیر ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی گام برداشته و بیشتر وقت و تلاش خود را در جهت حمایت از فعالینی در عرصه مد و لباس صرف کنند که مروج سبک پوشش اسلامی– ایرانی بوده و مبتنی بر ذائقه و سليقه زنان ایرانی لباس طراحی می‌کنند؛ بانوان خوش‌فکر و فعالی که تعداد آنان کم نیست، اما نیازمند شناسایی و حمایت هستند تا بتوانند بر جریانی مافیایی که با حمایت‌های مالی مشکوک، مروج سبک پوشش غربی هستند به رقابت پرداخته و بر آن غلبه کنند. (نویسنده: سید فخرالدین‌ موسوی) 💠🔸🔹 صبح صادق؛ ارگان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی @ssweekly
جوانی با زنی فاضله عقد ازدواج بست. بعد از گذشت چند روز، زنِ فاضله به شوهر گفت: من عالمه هستم و لازم ميدانم زندگی خود را مطابق شریعت داشته سامان دهیم. جناب شوهر با شنیدن این حرف، خیلی خوشحال شد و گفت خدا را شکر که چنین زنی نصیبم شد تا مطابق شریعت زندگی ‌کنیم. چند روزی که از عروسیشان گذشت، زن فاضله به شوهر گفت: ببین من با تو قرار گذاشتم که مطابق شریعت زندگی کنيم، شوهر گفت همينطور است. زن گفت ببين در شریعت خدمت كردن به پدر شوهر و مادر شوهر بر عروس واجب نیست. همچنین در شریعت است که مسکن زن بر شوهر الزامی می‌باشد، پس باید برایم منزلى جداگانه‌ مهیا کنی. آقای شوهر فكر كرد كه تهيه مسکن جداگانه چندان مشکلی نیست، اما پدر و مادر پیر تکلیفشان چه میشود؟ مرد این ناراحتی را نزد استادی از علما که فقیه بود بیان كرد. بعد از طرح مشكل، استاد جواب داد که حرف همسرت درست است و در اينجا حق با اوست. مرد جواب داد: جناب استاد من نیامده‌ام که فتوی بپرسم، من برای راه حل نزد شما آمده‌ام، مرا راهنمایی کنید تا از این مشکل خلاص شوم. فقیه گفت: اين مسأله یک راه حل آسان دارد، به خانمت بگو که من و تو با همدیگر قرار گذاشته‌ایم که مطابق شریعت زندگی کنیم لذا مطابق شریعت من می‌توانم زن دوم بگیرم تا زن دومم برای والدینم خدمت کند، ضمناً برایت مسکن جداگانه‌ای نيز مهیا می‌کنم. شب شوهر به زنش جوابی که از استاد شنیده‌ بود را بیان کرد. زنِ فاضله بهت زده گفت: ای من به قربان پدر و مادرت شوم، در این چند روز متوجه شدم که پدر و مادر تو مانند پدر و مادر خود من هستند و خدمت به آنها از نظر شريعت، در حُكم اکرام به مسلمين است، من با جان و دل برای آنها خدمت خواهم ‌کرد و ضرورتى نیست كه شما همسر دوم اختيار كنيد! نتيجه گيرى پند آموز: *کمی از اوقاتمان را نزد اساتید اهل علم على الخصوص علم فقه بگذرانیم، زیرا همه مسائل كه با گوگل حل نمی‌شوند!* 👌🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️حرکات زشت و توهین آمیز مجری یک برنامه اقتصادی صدا و سیما در مقابل یک تولید کننده موبایل ایرانی، این برنامه ۱۵ تیرماه ساعت ۱۶ از شبکه یک پخش شد. 🆔 @hvasl
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه‌ی ۳۵۱ جزء #۱۸ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت تحقیق استاد منشاوی ص۳۵۱ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ترجمه‌ گویای فارسی 📖صفحه ۳۵۱ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
قطعا كسانى كه آن بهتان را مطرح كردند، دسته‌‏اى توطئه‏‌گر از شما بودند. آنان با متهم ساختن يكى از زنان پيامبر خواستند خانواده او را آلوده نشان دهند و بر او طعنه زنند. شما آن بهتان را شرّى براى خود مپنداريد، بلكه آن در نهايت براى شما خير است، زيرا براى هر يك از آنان، آثار ناهنجار گناهى را كه مرتكب شده‌است خواهد بود. و شما بدين وسيله منحرفان جامعه خود را مى‌‏شناسيد، و آن كس از ايشان كه سهم عمده‏‌اى در گسترش آن بهتان را بر عهده داشته‌است، عذابى بزرگ خواهد داشت. (11) چرا وقتى آن بهتان را درباره هم‌كيش خود شنيديد، مردان و زنان مؤمن در حق او كه از خودشان به شمار مى‏‌رفت گمان نيك نبردند و نگفتند: اين بهتانى آشكار است؟ (12) چرا مدّعيان بر آن بهتانى كه زدند چهار مرد را گواه نياوردند؟ پس چون گواهان را نياورده‌‏اند، آنان نزد خدا قطعا دروغ‌گو به شمار مى‌‏روند. (13) و اگر فضل و رحمت خدا در دنيا و آخرت بر شما نبود، قطعا به خاطر بهتانى كه در آن وارد شديد، در هر دو جهان عذابى بزرگ دامن‌گيرتان مى‏‌شد. (14) آرى، هنگامى شما وارد آن بهتان شديد كه بى‌هيچ انديشه‌‏اى در درستى يا نادرستى آن، زبان به زبان آن را مى‏‌گرفتيد و چيزى را مى‏‌گفتيد كه از آن هيچ‏‌گونه آگاهى نداشتيد و گفت ‏و شنود آن را آسان مى‌‏پنداشتيد در حالى‌‏كه نزد خدا امرى بزرگ بود. (15) و چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد: ما حق نداريم اين شايعه بى‌‏دليل را بر زبان آوريم- خداوندا، تو منزّهى و خانواده پيامبرت از هرآلودگى پيراسته‌‏اند- اين سخن، افترايى بزرگ و بهت‌‏آور است. (16) خدا به شما پند مى‌‏دهد كه اگر ايمان داريد، هرگز مثل چنين كارى را تكرار نكنيد و به سخنان بى‌‏پايه نپردازيد. (17) خداوند احكام دين خود را كه از آيات او به شمار مى‌‏رود براى شما بيان مى‌‏كند، و خدا به مصلحت شما داناست و آن‌چه را برايتان مقرر مى‏‌دارد حكيمانه مقرر مى‌‏دارد. (18) كسانى كه دوست دارند كار زشت در ميان مؤمنان شايع شود، براى آنان در دنيا و آخرت عذابى دردناك خواهد بود، و خدا مى‌‏داند كه چه چيزى خشم او را در پى دارد و شما نمى‌‏دانيد. (19) و اگر فضل و رحمت خدا شامل حال شما نبود و اين‏‌كه خدا رئوف و مهربان است، قطعا به سزاى آن‌چه كرديد شما را كيفر مى‌‏داد. (20) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
نکته تفسیری صفحه ۳۵۱ (آیه 11)- داستان پرماجراى افک (تهمت عظیم) از مجموع آیات (11- 16) استفاده مى‏شود که شخص بى‏گناهى را به هنگام نزول این آیات متهم به عمل منافى عفت نموده بودند، و این شایعه در جامعه پخش شده بود. و نیز گروهى از منافقان به ظاهر مسلمان مى‏خواستند از این حادثه بهره بردارى غرض آلودى به نفع خویش و به زیان جامعه اسلامى و متزلزل ساختن وجاهت عمومى پیامبر کنند که این آیات نازل شد و با قاطعیت بى‏نظیرى با این حادثه برخورد کرد، و منحرفان بدزبان و منافقان تیره دل را محکم بر سرجاى خود نشاند. بدیهى است این احکام در هر محیط و هر عصر و زمان جارى است. قرآن در این آیه بى‏آنکه اصل حادثه را مطرح کند مى‏گوید: «مسلما کسانى که آن تهمت عظیم را مطرح کردند گروهى (متشکّل و توطئه‏گر) از شما بودند» (إِنَّ الَّذِینَ جاؤُ بِالْإِفْکِ عُصْبَةٌ مِنْکُمْ). سپس به مؤمنانى که از بروز چنین اتهامى نسبت به شخص پاکدامنى سخت ناراحت شده بودند دلدارى مى‏دهد که: «اما گمان نکنید این ماجرا براى شما بد است بلکه خیر شما در آن است» (لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ). چرا که پرده از روى نیات پلید جمعى از دشمنان شکست خورده و منافقان‏ کور دل برداشت، و این بد سیرتان خوش ظاهر را رسوا ساخت، و چه بسا اگر این حادثه نبود و آنها همچنان ناشناخته مى‏ماندند در آینده ضربه سخت‏تر و خطرناکترى مى‏زدند. این ماجرا به مسلمانان درس داد که پیروى از شایعه سازان، آنها را به روزهاى سیاه مى‏کشاند باید در برابر این کار به سختى بایستند. سپس در ادامه این آیه به دو نکته اشاره مى‏کند نخست این که مى‏گوید: «آنها هر کدام سهم خود را از این گناهى که مرتکب شدند دارند» (لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ). اشاره به این که مسؤولیت عظیم سردمداران و بنیانگذاران یک گناه هرگز مانع از مسؤولیت دیگران نخواهد بود. نکته دوم این که: «و از آنان کسى که بخش مهم آن را برعهده داشت عذاب عظیمى براى اوست» (وَ الَّذِی تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظِیمٌ). (آیه 12)- سپس روى سخن را به مؤمنانى که در این حادثه فریب خوردند و تحت تأثیر واقع شدند کرده و آنها را شدیدا طى چند آیه مورد سرزنش قرار داده، مى‏گوید: «چرا هنگامى که این (تهمت) را شنیدید مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسى که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند»؟! (لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً). یعنى چرا هنگامى که سخن منافقان را درباره افراد مؤمن استماع کردید با حسن ظن به دیگر مؤمنان که به منزله نفس خود شما هستند برخورد نکردید. «و (چرا) نگفتند این یک دروغى بزرگ و آشکار است» (وَ قالُوا هذا إِفْکٌ مُبِینٌ). شما که سابقه زشت و رسواى این گروه منافقان را مى‏دانستید، چرا ساکت شدید. (آیه 13)- تا اینجا سرزنش و ملامت آنها جنبه‏هاى اخلاقى و معنوى داشت که به هر حال جاى این نبود که مؤمنان در برابر چنین تهمت زشتى سکوت کنند و یا آلت دست شایعه سازان کوردل گردند. سپس به بعد قضائى مسأله توجه کرده، مى‏گوید: «چرا چهار شاهد براى آن نیاوردند»؟ (لَوْ لا جاؤُ عَلَیْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَداءَ). «اکنون که این گواهان را نیاوردند پس آنها نزد خدا دروغگویانند» (فَإِذْ لَمْ یَأْتُوا بِالشُّهَداءِ فَأُولئِکَ عِنْدَ اللَّهِ هُمُ الْکاذِبُونَ). این مؤاخذه و سرزنش نشان مى‏دهد که دستور اقامه شهود چهارگانه و همچنین حد قذف در صورت عدم آن، قبل از آیات «افک» نازل شده بود. (آیه 14)- سرانجام تمام این سرزنشها را جمع بندى کرده، مى‏گوید: «و اگر فضل و رحمت الهى در دنیا و آخرت شامل حال شما نمى‏شد به خاطر این گناهى که در آن وارد شدید عذاب سختى دامانتان را مى‏گرفت» (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ لَمَسَّکُمْ فِیما أَفَضْتُمْ فِیهِ عَذابٌ عَظِیمٌ). (آیه 15)- این آیه در حقیقت توضیح و تبیین بحث گذشته است که چگونه آنها حتى مؤمنان در این گناه بزرگ بر اثر سهل انگارى غوطه‏ور شدند، مى‏گوید: به خاطر بیاورید «هنگامى را که (به استقبال این دروغ بزرگ مى‏رفتید و) این شایعه را از زبان یکدیگر مى‏گرفتید» (إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ). «و با دهان خود سخنى مى‏گفتید که به آن علم و یقین نداشتید» (وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ). «و گمان مى‏کردید این مسأله کوچکى است در حالى که در نزد خدا بزرگ است» (وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ). در حدیثى از امیرمؤمنان على علیه السّلام مى‏خوانیم: شدیدترین گناهان گناهى است که صاحبش آن را سبک بشمارد. در واقع این آیه به سه قسمت از گناهان بزرگ آنها اشاره مى‏کند: «نخست» به استقبال این شایعه رفتن و از زبان یکدیگر گرفتن. «دوم» منتشر ساختن شایعه‏اى را که
هیچ گونه علم و یقین به آن نداشتند. «سوم» کوچک شمردن شایعه و به عنوان یک وسیله سرگرمى از آن استفاده کردن. (آیه 16)- و از آنجا که این حادثه بسیار مهمى بود که گروهى از مسلمانان آن را سبک و کوچک شمرده بودند باردیگر در این آیه روى آن تکیه کرده، و موجى تازه از سرزنش بر آنها مى‏بارد، و تازیانه‏اى محکمتر بر روح آنها مى‏نوازد، و مى‏گوید: «چرا هنگامى که آن را شنیدید نگفتید: ما حق نداریم که به این سخن تکلّم کنیم، خداوندا! منزهى تو، این بهتان بزرگى است»! (وَ لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما یَکُونُ لَنا أَنْ نَتَکَلَّمَ بِهذا سُبْحانَکَ هذا بُهْتانٌ عَظِیمٌ). در واقع قبلا تنها به خاطر این ملامت شده بودند که چرا با حسن ظن نسبت به کسانى که مورد اتهام واقع شده بودند نگاه نکردند، اما در اینجا مى‏گوید علاوه بر حسن ظن، شما مى‏بایست هرگز به خود اجازه ندهید که لب به چنین تهمتى بگشایید، تا چه رسد که عامل نشر آن شوید. (آیه 17)- اشاعه فحشا ممنوع است: باز در اینجا سخن از «داستان افک» و عواقب شوم و دردناک شایعه سازى و اتهام ناموسى نسبت به افراد پاک است. نخست مى‏گوید: «خداوند شما را اندرز مى‏دهد که هرگز چنین کارى را تکرار نکنید اگر ایمان (به خدا و روز جزا) دارید» (یَعِظُکُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَداً إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ). یعنى این نشانه ایمان است که انسان به سراغ این گناهان عظیم نرود، در حقیقت جمله مزبور یکى از ارکان توبه را ترسیم مى‏کند، چرا که تنها پشیمانى از گذشته کافى نیست باید نسبت به عدم تکرار گناه در آینده نیز تصمیم گرفت. (آیه 18)- و بعد براى تأکید بیشتر که توجه داشته باشند این سخنان، سخنان عادى معمولى نیست، بلکه این خداوند علیم و حکیم است که در مقام تبیین بر آمده و حقایق سرنوشت سازى را روشن مى‏سازد، مى‏گوید: «و خداوند آیات را براى شما بیان مى‏کند و خداوند دانا و حکیم است» (وَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ). به مقتضاى علمش از نیازهاى شما و عوامل خیر و شرتان آگاه است و به مقتضاى حکمتش دستورات و احکامش را با آن هماهنگ مى‏سازد. (آیه 19)- باز براى محکم کارى، سخن را از شکل یک حادثه شخصى به صورت بیان یک قانون کلى و جامع تغییر داده و مى‏گوید: «کسانى که دوست مى‏دارند زشتیها و گناهان قبیح در میان افراد با ایمان اشاعه یابد عذاب دردناکى در دنیا و آخرت دارند» (إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ). این تعبیر مفهوم وسیعى دارد که هرگونه نشر فساد و اشاعه زشتیها و قبائح و کمک به توسعه آن را شامل مى‏شود. و در پایان آیه مى‏فرماید: «و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید» (وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ). او مى‏داند چه کسانى در قلبشان حب این گناه است و کسانى را که زیر نامهاى فریبنده به این عمل شوم مى‏پردازند مى‏شناسد اما شما نمى‏دانید و نمى‏شناسید. (آیه 20)- در این آیه که در عین حال آخرین آیات «افک» و مبارزه با «اشاعه فحشا» و «قذف» مؤمنان پاکدامن است، بار دیگر این حقیقت را تکرار و تأکید مى‏کند که: «و اگر فضل و رحمت الهى شامل حال شما نبود و این که خدا مهربان و رحیم است» مجازات سختى دامانتان را مى‏گرفت (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللَّهَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ). کل ایات این صفحه که در مورد شایعه سازی هستش و فتنه ای که در اونه و پرهیز مومنان از دامن زدن به شایعه  درس های بزرگی این ایات برای ما داره  که مراقب باشیم  هر حرفی رو از هر کسی باور نکنیم  به خصوص در مورد مسایل ناموسی که طبق ایات قبل وجود 4 شاهد برای اثباتش لازمه و اگه کسی این شاهدها رو نداره  بهتره سکوت کنه چون در غیر اون صورت خودش باید شلاق بخوره  در سایر مسایل هم در مورد همدیگه اونقدر گمان نیک داشته باشیم که خبرهای غیر موثق رو در مورد هم باور نکنیم  اصلا اجازه شنیدن به خودمون ندیم  اگرم شنیدیم  اون طرف رو تبریه کنیم و خودمون به نشر شایعه اقدام نکنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آداب معاشرت در آینه نهج البلاغه .xmind
50.7K
--------------- ✿﷽✿ ------------- یڪے از ارزش هایے ڪہ بہ حفظ ڪیان خانوادہ واجتماع ڪمڪ میڪند،گذشت انسان هاست،بخصوص اگر این گذشت در عین قدرت و البتہ در حقوق فردے صورت گیرد، فضلیت بالاترے خواهد بود.و این امر قطعا میتواند در شڪل گیرے جامعہ مهدوے موثر باشد براے فهم بهتر این حڪمت نورانے آن را با ڪل نهج البلاغہ بررسے ڪردیم 🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸°❀°🔸 ✅از دوستی با چه افرادی باید پرهیز کنیم 1⃣ احمق : 💢چرا که میخواهد به تو نفعی رساند اما دچار زیانت می کند. 2⃣ بخیل: 💢 زیرا آنچه را که سخت به آن نیاز داری از تو دریغ می دارد. 3⃣ بدکار: 💢که با اندک بهایی تو را می فروشد. 4⃣ دروغگو: 💢که او به سراب ماند : دور را به تو نزدیک ، و نزدیک ، را دور می نمایاند.حکمت۳۸ 5⃣بی خرد 💢دوستی با احمق هرگز!! همنشین بی خرد مباش، که کار زشت خود را زیبا جلوه داده ، دوست دارد تو همانند او باشی. حکمت۲۹۳ 📘حکمت۳۸ 📘حکمت۳۸ 📘حکمت۳۸ 📘حکمت۳۸ 📘حکمت۲۹۳ 🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃 لازم بہ ذڪر است در تمام موارد تنها منبع مورد استفادہ، خود نهج البلاغہ باترجمہ مرحوم دشتے میباشد، با این رویڪرد ڪہ نهج البلاغہ بہ تنهایے تا حدزیادے میتواند مفسّر بخشهاے مختلف خود باشد. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ @nahjolbalagheiha ┗━━━🍂━
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات با امام زمان(عج) 🎵یابن الحسن کجایی!!! 🎤حسن #خلج ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 #پرسمان_مهدوی ⚜️ @P_Mahdavi
#سلام_مولای_مهربانم 💗 عطـرتو بـراے زنده شدڹ همہ شہر، ڪافي است و نسیم هر روز، تو را در لا بہ لاے رگہاے ما، جارے مي‌ڪند ڪاش هرگز عطر تو را، در لا بہ لاے شلوغي‌هاے دنیا گم نڪنیم #اللهم_عجل_لولیک_الفرج ☘️ ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 #پرسمان_مهدوی ⚜️ @P_Mahdavi