💥علت نامگذاری ماه رمضان💥
✳در علت نامگذاری ماه نهم قمری به «رمضان» وجوهی گفتهاند؛
⬇️⬇️⬇️
🌺 «رمض»بارانی است که قبل از پاییز میبارد و
زمین را شستوشو میکند ⬅️همچنین ماه #رمضان انسانها را از گناه شستوشو و دلهایشان را پاک میکند.
=======
🌼 «رمض» حرارت سنگ بر اثر تابش خورشید است⬅️ روزهدار حرارت تشنگی و مانند آن را احساس میکند.
=======
🌸 «رمض النصل»(و نصل رمیض) یعنی تیر را تراشید⬅️در ماه #رمضان تیر را تیز میکردند تا در ماه شوال قبل از رسیدن ماههای حرام جنگ صورت پذیرد.
=======
🌹 #رمضان از اسمای الهی است و بر اثر رحمت پروردگار گناهان برطرف میشود.
=======
📚تفسیر تسنیم ج ۹_ص ۳۲۲
⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️
🌱لطائف ادبی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥همراهی هر سختی با دو گشایش💥
{فَإِنَّ مَعَ ٱلعُسرِ يُسرًا_إِنَّ مَعَ ٱلعُسرِ يُسرٗا}
انشراح_۵و۶
⁉️چرا در این آیات واژه #عُسر به صورت معرفه و #یُسر، نکره استعمال شده است؟🤔
⬇️⬇️⬇️⬇️
🌼هر گاه در عبارتی کلمه ای که «ال دار» است تکرار شود اصل اینست که مقصود از ال، عهد ذکری باشد یعنی منظور از این وژاه تکرار شده همان اولی است.
🌸در این آیات شریفه کلمه «عُسر» به معنای سختی و دشواری، همراه با «ال» است پس مقصود از «عُسر» در این آیه ها یک سختی است.
🌺واژه «یُسر» به معنای گشایش است که به صورت نکره و بدون «ال» استعمال شده است پس مقصود دو گشایش است.
🌹لذا معنای آیه چنین می شود؛
⬇️⬇️⬇️
«قطعا همراه با هر سختی دو گشایش است.»
📚تمهید القواعد(شهید ثانی_ره_)ص۳۴۹
📚المیزان_ج ۲۰_ص۳۱۶
⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️
🌱لطائف ادبی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥استمرار انقلاب اسلامی و انس با نهج البلاغه💥
🌺ما اگر بخواهیم امروز #انقلاب_اسلامی را ادامه بدهیم، یعنی آنچه به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی است،بایستی اسلام را همهجانبه مراعات کنیم و نمودارش #نهج_البلاغه است و برگردیم به #نهج_البلاغه و بازیابی کنیم.
🌸 #نهج_البلاغه جنگ، تویش هست، سیاست تویش هست، دیپلماسی تویش هست، ارتباطات خارجی و سیاست خارجی، اخلاق هم تویش هست، عبادت هم تویش هست، زهد هم تویش هست و همه چیز در نهجالبلاغه هست.
🌼 و این #نهج_البلاغه چند بُعدی،نموداری از اسلام چند بُعدی است که برای دوام انقلاب اسلامی و ساختن یک #انسان چند بُعدی ضروری و لازم است.
📚بیانات رهبری پیرامون نهج البلاغه
⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️
🌱لطائف ادبی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥بزرگترین و بدترین گناه و معصیت💥
«أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ»
نهج البلاغة_حکمت ۴۷۷
🔶️استخفّ از ماده «خ ف ف»است که به باب #استفعال برده شده و یکی از معانی باب استفعال مفعول را دارای صفتی دانستن است.#استخفاف گناه یعنی گناه را کوچک دانستن، سبک شمردن و خفیف دانستن گناه.
🔷️ پس بزرگترین #گناه در پیشگاه الهی گناهی است که خفیف و سبک شمرده شود.به همین سبب برخی معتقدند گناه نباید به صغیره و کبیره تقسیم شود و همه گناهان نسبت به مقام شامخ الهی کبیره اند.
💠لذا امام سجاد(علیه السلام) در دعای هشتم صحیفه سجادیه می فرمایند:
«اَللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِن.... اِسْتِصْغَارِ اَلْمَعْصِيَةِ»
خدایا به تو پناه می برم از اینکه معصیت را صغیر و کوچک بشمارم.
.
🔸️و در دعای ابو حمزة ثمالی اقرار می کنیم:
معصیت و گناه و خطای من از باب #استخفاف و کوچک شمردن نبود بلکه به خاطر غلبه هوای نفس بود.
🔹️«إِلَهِي لَمْ أَعْصِكَ حِينَ عَصَيْتُكَ وَ أَنَا بِرُبُوبِيَّتِكَ جَاحِدٌ وَ لاَ بِأَمْرِكَ مُسْتَخِفٌّ وَ لاَ لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَ لاَ لِوَعِيدِكَ مُتَهَاوِنٌ لَكِنْ خَطِيئَهٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي وَ غَلَبَنِي هَوَايَ....»
📚 پیام امام امیر المومنین (علیه السلام)_ج۱۵_ص۷۱۷
📚بهج الصباغة_ج١٣_ص٣٦١
📚دانش صرف_ص۲۶۲
⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️
🌱لطائف ادبی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥اقتصاد؛مایه استواری جامعه💥
«وَلَا تُؤتُواْ ٱلسُّفَهَآءَ أَموَٰلَكُمُ ٱلَّتِي جَعَلَ ٱللَّهُ لَكم قِياما»_نساء ٥
🌸در این آیه شریفه به لحاظ #نحوی، «التی» قید و صفت برای #اموال است یعنی اموال و ثروت شما دارای چنین وصفی هستند که خداوند آن ثروت را مایه #استواری شما و جامعه قرار داده است.
🌺یعنی اموال و دارایی ها و سیاست های اقتصادی همانند ستون ها و پایه هایی برای خیمه اجتماع و جامعه هستند .
🌼لذا اگر جامعه ای ثروت و دارایی و سیاست اقتصادی درستی نداشته باشد قوام و استواری خود را از دست می دهد و به آن جامعه #فقیر اطلاق می شود و فقیر به شخص یا جامعه ای گفته می شود که #ستون_فقراتش شکسته شده باشد .
🌹در زبان عربی به کسی که ندار هست #فاقد می گویند نه فقیر،و فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش زیر بار مشکلات اقتصادی خرد شده است.
🍀پس #اقتصاد و سیاست های اقتصادی مایه استواری جامعه و قوام اجتماع است که بیراهه رفتن در این سیاست ها موجب فقر و شکستن ستون فقرات جامعه می شود.
#مهار_تورم_و_رشد_تولید
📚تسنیم ج ۱۷ ص۳۳۰
⬇️⬇️ارائه نکات عمیق و ناب دینی⬇️⬇️
🌱لطائف ادبی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥مقام والای حضرت خدیجه💥
«وَجَدَكَ عَآئِلا فَأَغنىٰ»ضحی ۸
🌸واژه«اغنی»ثلاثی مزید و از باب #اِفعال است و معنای آن #جعل و تعدیه است پس «اَغنی» به معنای جَعَله غنیا است.
🌺در آیه شریفه «وَ وَجَدَكَ عَآئِلا فَأَغنىٰ»
فاعل اَغنی ،ضمیری است که به #خداوند متعال بر می گردد پس «اَغنی» یعنی جعل الله الرسول غنیا(خداوند پیامبر را بی نیاز قرار داد)
🌼نکته قابل توجه اینست که خداوند متعال کار #حضرت_خدیجه(سلام الله علیها) را به خود نسبت داده است یعنی خروج پبامبر از حالت فقر و غنی شدن پیامبر به واسطه #اموال حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بوده که خداوند آنرا به خود نسبت می دهد.
🌹این #نسبت حکایت از مقام والای حضرت خدیجه سلام الله علیها در پیشگاه الهی دارد زیرا خداوند #اعمال برخی از انسان ها را نمی پذیرد و از بعضی انسان ها فقط عمل را می پذیرد و نسبت به عده ای هم عمل را می پذیرد و هم خود انجام دهنده عمل را.
🌱این #نسبت به این معناست که خداوند متعال خود #حضرت_خدیجه را مانند حضرت مریم «فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٖ»آل عمران ۳۷_پذیرفته است و حضرت جز #صالحین است نه جزء الذین عملوا الصالحات.
🖤هدیه محضر مبارک اُمّ المومنین حضرت خدیجه کبری ( سلام الله علیها) صلوات.🖤
📚بیانات علامه جوادی آملی
📚دانش صرف ص ۲۰۲
📚قاموس قرآن ج ۵ ص ۱۲۵
🍀نکات عمیق و ناب دینی🍀
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥نماز از شما محافظت می کند💥
«حَافِظُواْ عَلَى ٱلصَّلَوَاتِ »۲۳۸بقره
🌺#حافظوا فعل امر از ماده حفظ است که به باب #مفاعله برده شده است و مهمترین معنای باب مفاعله #مشارکت است یعنی دوطرفه بودن امری.
🌼پس #محافظت به معنای حفاظت و نگه داشتن طرفینی است یعنی اگر شما از #نماز مواظبت و مراقبت کنید ،نماز هم از شما حفاظت و مواظبت می کند.
🌸حفاظت شما از #نماز یعنی فرا گرفتن احکام و آداب نماز،اقامه نماز اول وقت ،مداومت بر نماز،آشنایی با اسرار نماز و....
🌹 حفاظت #نماز از شما یعنی شفاعت نماز ، پذیرش سائر اعمال،جلوگیری از فحشاء،نصرت الهی ، آرامش و اطمینان خاطر ، برکت رزق و روزی و...
📚الدر المصون فی علوم الکتاب المکنون ج ۱ ص ۵۸۸
📚تسنیم ج۱۱ ص۴۷۲
🌱نکات عمیق و ناب دینی🌱
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💠علت نامگذاری قرآن💠
⁉️مهم ترین نام کتاب آسمانی مسلمانان #قرآن است اما چرا به این کتاب الهی ،قرآن می گویند؟
🔻نظرات متعددی پیرامون تحلیل واژه قرآن مطرح شده که مهمترین آن ها عبارتند از؛
⬇️⬇️⬇️
1⃣قرآن از ماده قرأ به معنای #خواندن است .
🔹چون قرآن از حقیقتی #مجرد به کتابی خواندنی تبدیل شد تا انسان بتواند در آن #تدبر بنماید.
2⃣از ماده قرأ به معنای #جمع کردن است.
⬇️⬇️
🔸چون قرآن،جمع کننده الفاظ و کلمات است.
🔹چون قرآن،سوره ها و آیات الهی را در خود جمع کرده است.
🔸چون قرآن،#جامع کتب آسمانی پیشین است .
🔹چون قرآن،در بردارنده #جمیع برنامه های سعادت دنیوی و اخروی است.
📚تفسر علیا؛تفسیر کلمات قرآنی با رهیافت عرفانی ج۱ ص ۲۶۱
📚تسنیم ج ۹ ص ۳۲۴
🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💠سوره قدر؛سوره امامت💠
🌺در سوره مبارکه #قدر ،نزول قرآن با فعل ماضی یعنی #اَنْزَلْناه(نازل کردیم) بیان شده اما نزول فرشتگان و ملائکه به صورت فعل مضارع یعنی #تَنَزَّلُ (نازل می شوند)مطرح شده است.
🌸ادباء معتقدند فعل مضارع دلالت بر #استمرار_تجددی می کند پس #تَنَزَّلُ به این معناست که فرشتگان و ملائکه هر سال در #شب_قدر نازل می شوند و نزولشان فقط برای زمان گذشته نبوده اما نزول قرآن،چون منحصر به زمان گذشته بوده ،با فعل ماضی بیان شده است.
⁉️محل تنزُّل و فرود آمدن فرشتگان در شب قدر چیست ؟ آیا فرشتگان در محل خاصی فرود می آیند؟
🌼قرآن،ظرف نزول فرشتگان را #قلب انسان کامل می داند«نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلأَمِينُ عَلَىٰ قَلبِكَ »١٩٣شعراء پس به نص قرآن کریم هر عصری #امامی می طلبد تاظرف نزول فرشتگان باشد و هیچ زمانی خالی از حجت الهی نیست لذا تمسک و استدلال به سوره قدر در مقابل مخالفان #امامت توصیه شده است؛
⬇️⬇️⬇️
«يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ تَفْلُجُوا»
📚مجموعه آثار شهید مطهری ج۲۸ص۶۹۲
📚بحار الانوار ج ۲۵ص ۷۱
🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸
@adabeyat313
💠نزول قرآن؛شب قدر یا روز مبعث؟💠
⁉️آیا قرآن کریم در #شب_قدر نازل شده یا روز ۲۷ رجب یعنی روز مبعوث شدن حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) به پیامبری؟؟
🌺قرآن کریم دو بار بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)نازل شده است؛
🔸نزول #اجمالی ودفعی؛قرآن در شب قدر به صورت اجمالی و دفعی بر پیامبر نازل شد.
🔹نزول #تفصیلی و تدریجی؛آغاز نزول تفصیلی در روز #مبعث بود که این نزول به تدریج در طی ۲۳سال کامل شد.
🌸در قرآن کریم نزول اجمالی و دفعی با واژه اِنزال از باب #اِفعال مطرح شده چون باب اِفعال بر #دفعی بودن نزول دلالت می کند؛
⬇️⬇️⬇️
✅إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ...۱قدر
✅إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَةٍ مُّبَٰارَكَةٍ...٣دخان
🌼اما نزول تفصیلی و تدریجی با واژه تنزیل از باب #تفعیل بیان شده است چون باب تفعیل، #تدریجی بودن نزول را می رساند؛
⬇️⬇️⬇️
✅تَبَارَكَ ٱلَّذِي نَزَّلَ ٱلفرقَانَ عَلَىٰ عَبدِهِ...١فرقان
✅وَقُرءَانٗا فَرَقنَٰاهُ لِتَقرَأَهُۥ عَلَى ٱلنَّاسِ عَلَىٰ مُكثٖ وَنَزَّلنَاهُ تَنزِيلٗا ..١٠٦اسراء
📚آشنایی با قرآن(شهید مطهری_ره)ج۱۴ص۷۳
📚تفاوت معنایی باب اِفعال و تفعیل
🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸
@adabeyat313
💠تاملی در معنای ابوتراب💠
🌺یکی از زیباترین #کُنیه های حضرت علی (علیه السلام)،#ابوتراب است که در چرایی نام گذاری حضرت به ابوتراب،نظریه هایی وجود دارد؛
⬇️⬇️⬇️
1⃣چون حضرت علی (علیه السلام)صاحب زمین و #حجت الهی بر روی زمین هستند لذا به حضرت ابوتراب گفته شده است.
2⃣تراب مشتق از ماده "ترب"است که ترب در لغت به معنای افتادگی و #خضوع کامل است و به خاک از آن جهت که زیر پا قرار می گیرد و با خضوع و افتادگی تناسب دارد تراب اطلاق می شود.
🔹شیعیان و شیفتگان حضرت علی (علیه السلام) نسبت به حضرت،تواضع کامل دارند و از اوامر و نواهی حضرت اطاعت محض می کنند لذا به آنان #تراب گفته می شود وبه حضرت امیر که پیشوا و زمامدار شیعیان است #ابوتراب گفته می شود.
🔸لذا در آیه شریفه «وَيَقُولُ ٱلكَافِرُ يَٰالَيتَنِي كُنتُ تُرَابَۢا»_٤٠ نبأ_ مقصود از تراب، #شیعه امیر المومنین است یعنی در عالم آخرت وقتی کافر،اجر و قرب و منزلت #شیعیان را مشاهده می کند، آرزو می کند که کاش در دنیا شیعه حضرت بود.
3⃣ابوتراب کنایه از #کثرت_عبادت است زیرا در عبادت انسان بر روی خاک سجده می کند و کثرت عبادت سبب انس پیشانی با خاک است لذا ابوتراب به معنای کثیر العبادة است.
🖤هدیه محضر مبارک امیر المومنین
امام علی (علیه السلام) صلوات🖤
📚بحارالانوار ج۳۵ ص۵۱
📚علل الشرائع ج۱ص۱۵۵
📚امام علی (علیه السلام)ج۲ص۱۱۶
🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸
@adabeyat313
💠بلاغت واژگان قرآنی(۱)💠
چرا در آیه{فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ} از واژه "اسطاعوا"استفاده شده ولی در آیه {وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً}کهف ۹۷_ واژه "استطاعوا" استعمال شده است؟⁉️
🌸آیه شریفه در مورد #سدی است که #ذوالقرنین آن را از آهن و مس مذاب ساخته بود که بالا رفتن از این سد آسان تر از سوراخ کردن آن برای #عبور_سپاه بود.
🌺 لذا از فعل اول "اسطاعُوا"حرفی به دلیل
آسان بودن کار #حذف شده است بنابراین گفته شده (فَمَا إسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ) یعنی سپاهیان توانایی بالارفتن از سد را نداشتند بر خلاف کار #سخت وطاقت فرسا در بخش بعدی آیه که از فعل دوم"استطاعوا" نه تنها حرفی حذف نشده، بلکه طولانی ترین صیغه در مورد آن استفاده شده است (وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً)یعنی آن ها توانایی سوراخ کردن سد را هم نداشتند.
🌼 پس حذف از فعل، آسانتر بودن کار را نشان می دهد برخلاف عدم حذف که دلالت بر سخت و طولانی بودن کار دارد.
🔹اسطاعوا👈کار آسان👈بالا رفتن
از سد
🔹استطاعوا👈کار سخت👈سوراخ
کردن سد
📚بلاغت واژگان قرآن کریم ص۱۷
🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸
@adabeyat313
💠تفاوت فقیر و مسکین💠
{إِنَّمَا ٱلصَّدَقَٰاتُ لِلفُقَرَآءِ وَٱلمَسَٰاكِينِ...}۶۰توبه
مطابق این آیه شریفه #زکات را هم می توان به فقراء داد و هم به مساکین.
🌺 #فقیر فعیل به معنای مفعول است مثل قتیل که به معنای کشته شده و مقتول است پس فقیر به معنای کسی است که از شدت فقر ،ستون فقراتش شکسته شده است.
🌸 #مسکین ،صیغه مبالغه از ماده «سکون» یا«مسکنت»است گویا شخص به خاطر عجز و شدت فقر ،ساکن و زمین گیر و خانه نشین شده است و به مسکنت و ذلت دچاره شده است.
🍀ویژگی مشترک :فقیر و مسکین هر دو #محتاج هستند و نمی توانند مخارج سالانه خود را تامین کنند.
🌼تفاوت فقیر و مسکین:
⬇️⬇️⬇️
🔸برخی معتقدند؛ «فقیر»به معنى کسى است که در زندگى خود کمبود مالى دارد، هر چند مشغول کسب و کارى باشد و هرگز از کسى درخواست نمی کند اما «مسکین» کسى است که نیازش شدیدتر است و دستش از کار کوتاه است، و به همین جهت، از این و آن درخواست مى کند.
🔹و عده ای هم معتقدند که فقیر کسی است که وضعیت به مراتب بدتری نسبت به مسکین دارد.
🍀نکته:الفقير والمسكين كالجار و المجرور اذ اجتمعا افترقا واذ افترقا اجتمعا.(فقیر و مسکین اگر در کنار هم ذکر شوند هر کدام معنای خاص و متفاوتی دارند اما اگر فقط یکی از آن ها ذکر شود می تواند معنای عامی داشته باشد که شامل دیگری هم بشود)
📚المهذب البارع فی شرح المختصر النافع ج ۱ ص۵۲۳
📚تفسیر نمونه ج ۸ ص۶
🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸
@adabeyat313
❌تفرقه در امت اسلامی❌
⁉️ در قرآن کریم،مذمت ونهی از #تفرقه_افکنی با دو قالب بیان شده است؛
وَلَا تَفَرَّقُوا...۱۰۳ آل عمران 👈حذف ت
ولا تَتَفرَّقوا...۱۳شوری. 👈 ذکر ت
تفاوت معنایی میان این دو تعبیر چیست؟
⬇️⬇️⬇️
🌸 آیه ی آل عمران خطاب به #امت_اسلامی است در حالی که آیه ی شوری در مورد ملت ها و آیین های مختلف است.در آیه ی آل عمران امت اسلامی را از هر گونه پراکندگی هر چقدر هم که کم یا جزئی باشد نهی می کند و بر حذر می دارد. به همین دلیل (وَ لا تَفَرَّقُوا) آمده است یعنی در فعل #حذف صورت گرفته برای دلالت بر نهی از هرگونه پراکندگی و تفرقه هرچند کم و ناچیز باشد.
🌺همچنین برخی قرائن نشان می دهد امت اسلامی بیشتر و شدیدتر از #تفرقه نهی شده است مثلا مؤمنین را با عبارت {یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا} مورد خطاب قرار داده و امر و نهی و تحذیر می کند.آنان را به وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی دعوت میکند {اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ} و با آوردن حال مؤكِّد {جميعاً} عبارت را مورد تأکید قرار میدهد تا نشان دهد که #وحدت برای همه ی افراد امت بدون هیچ استثنایی مطلوب است و وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی برای اکثریت امت کافی نیست بلکه شایسته است که همه ی مؤمنان این گونه باشند و حتى يك نفر از این قاعده استثنا نشود.
🌼به آوردن صیغه ی امر بسنده نمی کند بلکه علاوه بر آن با عبارت صریح {وَ لا تَفَرَّقُوا} آنها را از #تفرقه نهی می کند و به یاد آوری نعمت خدا بر آنها در ایجاد الفت بین قلب هایشان می پردازد و به آنها سفارش می کند تا مانند افراد متفرق نباشند (وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اِخْتَلَفُوا) که در صورت افتادن در تفرقه،به آنها وعده ی #عذابی_دردناك می دهد.
📚بلاغت واژگان قرآن کریم ص۲۰
🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸
@adabeyat313
💠معنای دقیق انفاق💠
🌸یکی از معانی باب إفعال #سلب است یعنی نفی مبدأ فعل مثلا شَکوی به معنای شکایت است اما وقتی که به باب إفعال برده شود به معنای برطرف نمودن شکایت است 👈 أشكيته؛شکایتش را برطرف نمودم.
🌺#انفاق از ماده نفق گرفته شده است و نفق به معنای سوراخ و حفره است.این ماده وقتی به باب إفعال مي رود به معنای #سلب است پس انفاق که مصدر باب إفعال است به معنای پر کردن خلأ ها و حفره هاست.
🌼پس #انفاق به هر خرج کردن و هزینه کردنی اطلاق نمی شود بلکه آن خرج کردنی که خلأيی را پُر نماید و نیازی از جامعه را برطرف سازد،انفاق نام دارد.
📚مروری بر مبانی،روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله خامنه ای در تفسیر توبه ص۴۸
📚دانش صرف ص۲۰۴
📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ص۷۷
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
@adabeyat313
💠مومنان برادر یکدیگرند💠
🌺کلمه أخ از ماده《ا خ و》گرفته شده است این واژه به صورت #جمع_مکسر جمع بسته می شود و جمع این کلمه گاهی بر وزن #فِعلان (اِخوان) استعمال شده است و گاهی بر وزن #فِعلة (إخوة).
🌸 #إخوة که جمع مکسر قلة است زمانی استعمال می شود که برادری میان اشخاص #نَسَبی و واقعی باشد اما #إخوان كه جمع مکسر کثرة است اشاره به رفاقت های برادرانه دارد و گویا دو رفیق به خاطر شدت رفاقت به منزله برادر پنداشته شده اند.
🌼در آیه شریفه {إِنَّمَا ٱلمؤمِنُونَ إِخوَة} 10حجرات_ ارتباط مومنان با واژه اخوة بيان شده است با اینکه ارتباط نَسَبی میان مومنان برقرار نیست ولی گویا #جامعه_ایمانی بمنزله یک خانواده قرار داده شده است که مومنان در این خانواده با یکدیگر برادرند و این نشان دهنده اهتمام قرآن به ارتباط مومنان و ایجاد پیوند عمیق برادری میان آنان است.
📚معانی الابنیة فى العربية ص ١٢٠
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
@adabeyat313
#معرفی_کتاب
🌺شخصیّت علمی و نخبگانی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) ذیل شخصیّت سیاسی و رهبریِ ایشان مکتوم مانده است؛ درحالیکه تمام کنشهای اجتماعی و سیاسی ایشان، قطعاً از پشتوانهی علمی و ایمانیِ پولادین و عمیقی برخوردار است. بدونشک مهمترین منبعِ این علم و ایمانِ پولادین، متن #قرآن کریم است.
🌸تاکنون نمونه هایی از تفاسیر رهبر معظّم انقلاب منتشر شده است اما نکتهی مهم این است که این تفاسیر، از نظر #روش_شناسی از ویژگیهای بدیعی برخوردار است که جمع این ویژگیها در تفسیر را میتوان یک «نوآوری در تفسیر» دانست که امروزه جای چنین نگرشی در مباحث تفسیری خالی است.
🌼کتاب «مروری بر روش و قواعد تفسیری حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی)» با تمرکز بر تفسیر سورهی برائت، اصول روششناختیِ تفسیر معظّمله را استخراج و در قالب اثری منسجم ارائه کرده است.
🌹این کتاب در چهار بخش کلی تدوین شده است :
1. روش تفسیری
2. گرایش تفسیری
3. مبانی و قواعد تفسیری
4. ویژگیها و امتیازات
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💠سِرّ نامگذاری امام هشتم به رضا💠
🌺 در این جهان هیچ موجودی از موجودی دیگر #راضی نمی شود، مگر به وساطت امام هشتم(علیه السلام).
🌸هیچ انسانی به توفیقی دست نیافته و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام #امام_رضا (علیه السلام).
🌼همچنین هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مرضی بار نمی یابد، مگر به وساطت مقام #رضوان رضا (علیه السلام).
🍀 او به این خاطر که به مقام رضا رسیده است، به این نام خوانده نمی شود؛ بلکه چون دیگران را به این مقام می رساند، ملقب به رضا (علیه السلام) شده است.
📚بیانات علامه جوادی آملی
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
@adabeyat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا، جای حضرت امام است؛
تیر نمیخورد ...
«شهید آوینی»
🖤امام خمینی (ره)🖤
@adabeyat313
💠 «ذَلَّ ، ضَلَّ ، زَلَّ »💠
🍀 قال مولانا امیرُالمومنین علیٌّ (علیه السلام)؛
⬇️⬇️⬇️⬇️
🌸من أعجب برأيه #ضلّ
غرور به نظر خود⬅️گمراهی
🌺و من استغنى بعقله #زلّ
⁉️❓️❔️
🌼و من تكبّر على الناس #ذلّ
تکبر برابر مردم⬅️خواری
⁉️به نظر شما معنای إسْتغنی بعقله چیست؟ آیا به معنای بی نیازی از عقل و استفاده نکردن از عقل است یا به معنای استفاده از عقل و اکتفاء کردن به آن ؟چرا؟🤔
📚بحار الأنوار ج1 ص160
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
@adabeyat313
💢تاملی در معنای تعذیب💢
🌸#تعذیب از ماده "عذب" گرفته شده است و عذب در لغت به معنای #گوارا استعمال شده است و "ماء عذب" به نوشیدنی اطلاق می شود که کاملا گوارا باشد.
🤔اما میان گوارا بودن و تعذیب و عذاب دادن چه ارتباطی وجود دارد؟⁉️
🌺یکی از معانی باب تفعیل #سلب است یعنی نفی مبدأ فعل مثلا قِشر به معنای پوست است اما وقتی که به باب تفعیل برده شود به معنای پوست کندن است 👈قشّرتُ الفاکهة؛میوه را پوست کندم.
🌼ظاهرا ماده عذب وقتی به باب #تفعیل برود معنای سلب می دهد پس تعذیب به معنای #سلب_گوارایی و شیرینی زندگی است پس عذّبتُه ای ازلتُ عذبَ حیاته.
📚مفردات الفاظ القرآن ص۵۵۵
📚دانش صرف ص ۲۱۲
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
@adabeyat313
💠جمع بودن الفاظ آیه ولایت💠
🪷شیعیان و اهل سنت #اتفاق نظر دارند که مقصود از آیه شریفه {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ آمَنُواْ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهم رَٰكِعُونَ} وجود مبارک #حضرت_علی (علیه السلام) است اما لفظ الذین _آمنوا_یقیمون و...در آیه شریفه جمع هستند و امام علی(علیه السلام)مفردند چگونه لفظ جمع بر مفرد دلالت می کند؟🤔
🌺تعظیم و تفخیم؛اطلاق لفظ جمع بر مفرد در صورت اقتضای مقام کاملا حکیمانه و مطابق با مقتضای حال بجهت #تعظیم شأن و احترام است و این گونه اطلاقات و استعمالات بسیار مشهور و فراوان هستند مثلا در آیه مباهله لفظ "ابناء _نساء_انفس"(که هر سه جنبه جمعی دارند) برای "حسنین ،حضرت زهراء،امیرالمومنین(علیهم السلام)" استفاده شده یا در آیه ۱۷۳ آل عمران لفظ "الناس" برای "نعیم بن مسعود اشجعی"استعمال گردیده است و.....(جناب طبرسی)
🌼تشویق؛دلیل جمع آوردن الفاظ در این آیه شریفه این است که مردم به سوی عملی همچون عمل حضرت (علیه السلام) #ترغیب و تشویق شوند یعنی احسان و تفقد مستمندان نباید به تاخیر بیفتد حتی به خاطر نماز(جناب زمخشری)
🌸آزمایش با بیان تلویحی؛لازمه آزمایش های الهی اینست که بیانات به صورت #تلویحی و کنایی باشند نه به صورت تصریحی.استفاده از لفظ جمع در این آیه برای عده ی زیادی از #مردم رحمت و مرحمت است زیرا اگر آیه به صورت مفرد نازل می شد به هیچ وجه قابلیت تاویل و توجیه نداشت و مخالفین و معاندین ممکن بود دست به اقداماتی بزنند که عواقب ترسناکی برای اسلام و مسلمین داشت (علامه شرف الدین).
#عید_غدیر
📚المراجعات ص۲۶۶
📚مجموعه آثار شهید مطهری ج ۳ ص۲۶۹
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💢سیاق آیه ولایت💢
🌸یکی از شبهات پیرامون آیه {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَٱلَّذِينَ آمَنُواْ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهم رَٰكِعُونَ} این است که #ولیّ در این آیه به قرینه #سیاق سائر آیات به معنای محب و دوست است زیرا آیات قبل و بعد این آیه پیرامون نهی از دوستی با کفار است مانند آیه{يَـٰا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ ٱليَهُودَ وَٱلنَّصَٰرَىٰٓ أَوۡلِيَآءَۘ بَعضُهم أَوۡلِيَآءُ بَعضٖ}پس موضوع آیه دوستی و محبت است نه سرپرستی و ولایت⁉️🤔
🌼اولا آیه قبل از آیه ولایت یعنی آیه {يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دِينِهِۦ فَسَوفَ يَأتِي ٱللَّهُ بِقومٖ يُحِبُّهم وَيُحِبُّونَهُۥٓ أَذِلَّةٍ عَلَى ٱلمؤمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى ٱلكَٰفِرِينَ....}پیرامون #امیر_المومنین و اهل بیت (علیهم السلام) است یعنی سیاق این آیات سیاق مدح وستایش و ثناء اهل بیت است و از آیات نهی از دوستی با کفار جداست.
🌺ثانیا اهل بیت (علیهم السلام)متواترا برای خلافت و ولایت حضرت امیر(علیه السلام)به آیه ولایت تمسک کرده اند و اگر بر فرض، سیاق آیات سیاق نهی از دوستی با کفار باشد این سیاق در هنگام تعارض با #نصوص هیچ ارزشی ندارد.
🌹ثالثا "انما" از ادوات #حصر است اگر ولیّ به معنای محب و دوست است پس حصر ولی در الله و رسول و حضرت امیر چه معنایی دارد؟؟ مگر دوستان منحصر در این سه گروهند؟؟مگر مومنین با یکدیگر دوستی و رفاقت ندارند؟؟
پس حصر در آیه فقط با معنای ولایت و سرپرستی سازگار است.
#عید_غدیر
📚دائرة المعارف قرآن کریم ج ۱ ص۴۳۳
📚المراجعات ص ۲۷۱
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَم"
عید شما مبارک... 💐💐💐💐
#عید_غدیر
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💢تاملی در معنای ولایت💢
🌺اصل معنای #ولایت عبارت از نزدیک بودن دو چیز با یکدیگر است. فرض بفرمایید وقتی که دو ریسمان محکم به هم تابیده میشوند و جدا کردن آنها از یکدیگر، به آسانی ممکن نیست آن را در عربی «ولایت» میگویند.پس ولایت یعنی اتصال و ارتباط و قرب دو چیز به صورت مماس و مستحکم با یکدیگر .
🌼همۀ معانی ای که برای #ولایت در لغت ذکر شده است - معنای محبت، معنای قیومیت و بقیهٔ معانی که هفت هشت معنا در زبان عربی هست - از این جهت است که در هرکدام از اینها به نوعی این #قرب و نزدیکی بین دو طرف ولایت وجود دارد مثلاً ولایت به معنای محبت است؛ چون محب و محبوب با یکدیگر یک ارتباط و اتصال معنوی دارند و جدا کردنشان از یکدیگر امکان پذیر نیست.
🌸 اسلام #حکومت را با تعبیر ولایت بیان میکند و شخصی را که در رأس حکومت قرار دارد به عنوان والی، ولی ، مولا ـ یعنی اشتقاقات کلمۀ ولایت - معرفی میکند معنای آن چیست؟ معنای آن این است که در نظام سیاسی اسلام، آن کسی که در رأس قدرت قرار دارد و آن کسانی که قدرت حکومت بر آنها در اختیار اوست، ارتباط و اتصال و پیوستگی جدایی ناپذیری از هم دارند، هر حکومتی که این طور نباشد این ولایت نیست؛ مثلا اگر در رأس قدرت کسانی باشند که با مردم ارتباطی نداشته باشند این ولایت نیست اگر کسانی باشند که رابطه آنها با مردم رابطهٔ ترس و رعب و خوف باشد نه رابطه محبت و التیام و پیوستگی، این ولایت نیست.
📚انسان ۲۵۰ ساله_حلقه سوم_ص۲۶
🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸
https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7