eitaa logo
🌺لطائف ادبی🌺
693 دنبال‌کننده
3 عکس
4 ویدیو
0 فایل
ارتباط با خادم کانال،بیان انتقادات،پیشنهادات،نکات ادبی https://eitaa.com/Yafatematozzahra313
مشاهده در ایتا
دانلود
💥نحوه خطاب قرار دادن پدر از منظر قرآن💥 ✴ قرآن کریم در ۸ آیه نحوه خطاب قرار دادن پدر را تعلیم می دهد که تمامی آیات مکی هستند ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 🌺از زبان حضرت یوسف(علیه السلام)👈يا إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَيا _٣یوسف 🌸از زبان حضرت یوسف👈يا هذا تَأْوِيلُ رُويايَ مِنْ قَبْلُ_۱۰۰یوسف 🌼از زبان حضرت ابراهیم(علیه السلام)يا لِمَ تَعْبُدُ ما لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ _۴۲مریم 🌹از زبان حضرت ابراهیم👈يا إِنِّي قَدْ جَاءَنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ_۴۳مریم 🍁از زبان حضرت ابراهیم👈يا لَا تَعْبُدِ الشَّيْطَانَ_۴۴مریم 🌼اززبان حضرت ابراهیم👈يا إِنِّي أَخَافُ أَنْ يَمَسَّكَ عَذَابٌ مِنَ الرَّحْمَنِ_۴۵مریم 🌱از زبان دختران حضرت شعیب(علیه السلام)👈قالَتْ إِحْدَاهُما يَا اسْتَأْجِرْهُ: ۲۶ مریم 🍂از زبان حضرت اسماعیل(علیه السلام)👈يا افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ: ١٠٢.قصص ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ ♻️استعمال یا در حالت منادای مضاف به "ی متکلم" از پیوند عمیق عاطفی میان فرزند و حکایت می کند و نحوه خطاب هم باید به گونه ای باشد که این بُعد عاطفی کاملا مشهود باشد.لذا از میان اقسام متعدد منادای مضاف به "ی" فقط یک صورت در قرآن استعمال شده است. 📚المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته .ج ١.ص ١٨٥ 🍁لطائف ادبی🍁 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥استماع یعنی گوش جان سپردن 💥 🔹️وَإِذَا قُرِئَ ٱلقرءَانُ فَٱستمِعُواْ لَهُ.اعراف ۲۰۴🔹️ 🌸یکی از معانی باب افتعال ، است یعنی با جدیت و کوشش مبدا فعلی را محقق نمودن. 🌺استماع باب افتعال است و معنای دارد یعنی زمانی که قرآن خوانده می شود شنونده باید تمام تلاش خود را بکند تا به آیات الهی گوش فرا دهد . 🌼پس استماع با سمع تفاوت دارد سمع به معنای شنیدن است (ممکن است شخصی مطلبی را بشنود ولی گوش ندهد) و استماع به معنای گوش جان سپردن و تلاش نمودن برای تحقق فعل است یعنی نهایت تلاش برای محقق شدن گوش دادن . 📚دانش صرف.ص۲۵۰ 📚علوم العربیة.ص٨٣ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥«علیها ما اکتسبت»؛مظهر لطف الهی💥 🔹️لَهَا مَا كَسَبَت وَعَلَيهَا مَا ٱكتَسَبت ٢٨٦بقرة🔹️ 🌼«کَسَبَت» فعل ثلاثی مجرداز ماده «ک_س_ب» است به معنای به دست آوردن چیزی اما «اکتسبت »به باب افتعال برده شده است و معنای را به همراه دارد. 🌺بنابراین یعنی بدست آوردن چیزی (چه با تلاش و کوشش چه بدون تلاش )اما یعنی بدست آوردن چیزی همراه با تلاش و زحمت. 🌸 پس «لهَا مَا كَسَبَتْ» به این معناست ؛ثواب اعمال نیک برای انسان لحاظ می شود حتی اگراتفاقی و بدون تلاش و زحمت آن را انجام داده باشد 🌹اما « َوعَلَيْها ما اكَتَسَبَتْ» یعنی فقط اعمال بدی که انسان برایش تلاش کرده عقاب دارد نه اعمال بد بدون تلاش. ♻️پس این آیه شریفه مظهر لطف الهی است که برای همه اعمال خوب ثواب لحاظ می شود ولی فقط به اعمال بدی که همراه با تلاش و کوشش باشد عقاب تعلق می گیرد. 📚صرف روان با قرآن و حدیث ص۲۶۰ 📚درسنامه علم صرف ص۲۴۶ 📚الصرف الوافی ص۱۱۰ 📚علوم العربیة ص٨٣ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥بررسی لغوی واژه «تبیین»💥 🌺«تبیین» از ماده «بین» گرفته شده است و «بین» در لغت به معنای فراق و جدایی است. 🌸 «تبیین» باید جداکننده باشد؛ پس «بیان» به هر گفتاری اطلاق نمی شود بلکه به روشنگری هایی که حق از باطل باشد گفته می شود. 🌼«تبیین»یعنی اوج روشنگری؛ «تبیین» از باب «تفعیل» است و دلالت بر دارد یعنی نهایت روشنگری که موجب جدایی و تفکیک حق و باطل شود. 🍁تدریجی بودن «تبیین»؛ تبیین باید گام به گام باشد زیرا در تبیین از باب تفعیل، جنبه لحاظ شده است پس تبیین، روشنگری است که گام به گام و متناسب با شرایط است. 📚المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته.ج ۷ ص۴۴۰ 📚واژه شناخت قرآن ص۴۰۶ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥تزکیه نفس؛خوب یا بد؟💥 🌺برخی از آیات قرآن در مقام توصیه و امر به هستند مانند آیه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» شمس ۹ 🌸از طرف دیگر در آیه  «فَلاَ تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ»_نجم ۳۲_ از تزکیه نفس نهی شده و تزکیه مورد مذمت قرار گرفته است. 🌼 این تعارض ظاهری چگونه مرتفع می شود؟ تزکیه نفس ، خوب و ستایش شده است یا بد و مذمت شده؟ 🌹پاسخ :هر دو فعل در این دو آیه از ماده«ز_ک_و»از باب تفعیل می باشند اما به نظر می رسد تزکیه در آیه«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» معنای دارد و در آیه «فَلاَ تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ» معنای دارد یعنی در عین تلاش برای پاک کردن نفس، نفس خود را پاک ندانید و به خودتان نسبت پاکی ندهید. ♻️پس انسان باید تمام سعی و تلاش خود را برای خودسازی و تزکیه نفس انجام دهد اما هیچ گاه نفسش را پاکیزه و خوب نداند. خودسازیخودستایی❌ 📚گروه علمی صرف ⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥علت نامگذاری ماه رمضان💥 ✳در علت نامگذاری ماه نهم قمری به «رمضان» وجوهی گفته‌اند؛ ⬇️⬇️⬇️ 🌺 «رمض»بارانی است که قبل از پاییز می‌بارد و زمین را شست‌وشو می‌کند ⬅️همچنین ماه  انسانها را از گناه شست‌وشو و دلهایشان را پاک می‌کند. ======= 🌼 «رمض» حرارت سنگ بر اثر تابش خورشید است⬅️ روزه‌دار حرارت تشنگی و مانند آن را احساس می‌کند. ======= 🌸 «رمض النصل»(و نصل رمیض) یعنی تیر را تراشید⬅️در ماه  تیر را تیز می‌کردند تا در ماه شوال قبل از رسیدن ماههای حرام جنگ صورت پذیرد. ======= 🌹  از اسمای الهی است و بر اثر رحمت پروردگار گناهان برطرف می‌شود. ======= 📚تفسیر تسنیم ج ۹_ص ۳۲۲ ⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥همراهی هر سختی با دو گشایش💥 {فَإِنَّ مَعَ ٱلعُسرِ يُسرًا_إِنَّ مَعَ ٱلعُسرِ يُسرٗا} انشراح_۵و۶ ⁉️چرا در این آیات واژه به صورت معرفه و ، نکره استعمال شده است؟🤔 ⬇️⬇️⬇️⬇️ 🌼هر گاه در عبارتی کلمه ای که «ال دار» است تکرار شود اصل اینست که مقصود از ال، عهد ذکری باشد یعنی منظور از این وژاه تکرار شده همان اولی است. 🌸در این آیات شریفه کلمه «عُسر» به معنای سختی و دشواری، همراه با «ال» است پس مقصود از «عُسر» در این آیه ها یک سختی است. 🌺واژه «یُسر» به معنای گشایش است که به صورت نکره و بدون «ال» استعمال شده است پس مقصود دو گشایش است. 🌹لذا معنای آیه چنین می شود؛ ⬇️⬇️⬇️ «قطعا همراه با هر سختی دو گشایش است.» 📚تمهید القواعد(شهید ثانی_ره_)ص۳۴۹ 📚المیزان_ج ۲۰_ص۳۱۶ ⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥استمرار انقلاب اسلامی و انس با نهج البلاغه💥 🌺ما اگر بخواهیم امروز را ادامه بدهیم، یعنی آنچه به معنای واقعی کلمه انقلاب اسلامی است،بایستی اسلام را همه‌جانبه مراعات کنیم و نمودارش است و برگردیم به و بازیابی کنیم. 🌸 جنگ، تویش هست، سیاست تویش هست، دیپلماسی تویش هست، ارتباطات خارجی و سیاست خارجی، اخلاق هم تویش هست، عبادت هم تویش هست، زهد هم تویش هست و همه چیز در نهج‌البلاغه هست. 🌼 و این چند بُعدی،نموداری از اسلام چند بُعدی است که برای دوام انقلاب اسلامی و ساختن یک چند بُعدی ضروری و لازم است. 📚بیانات رهبری پیرامون نهج البلاغه ⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥بزرگترین و بدترین گناه و معصیت💥 «أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ» نهج البلاغة_حکمت ۴۷۷ 🔶️استخفّ از ماده «خ ف ف»است که به باب برده شده و یکی از معانی باب استفعال مفعول را دارای صفتی دانستن است. گناه یعنی گناه را کوچک دانستن، سبک شمردن و خفیف دانستن گناه. 🔷️ پس بزرگترین در پیشگاه الهی گناهی است که خفیف و سبک شمرده شود.به همین سبب برخی معتقدند گناه نباید به صغیره و کبیره تقسیم شود و همه گناهان نسبت به مقام شامخ الهی کبیره اند. 💠لذا امام سجاد(علیه السلام) در دعای هشتم صحیفه سجادیه می فرمایند: «اَللَّهُمَّ إِنيِّ أَعُوذُ بِكَ مِن.... اِسْتِصْغَارِ اَلْمَعْصِيَةِ‌» خدایا به تو پناه می برم از اینکه معصیت را صغیر و کوچک بشمارم. . 🔸️و در دعای ابو حمزة ثمالی اقرار می کنیم: معصیت و گناه و خطای من از باب و کوچک شمردن نبود بلکه به خاطر غلبه هوای نفس بود. 🔹️«إِلَهِي لَمْ أَعْصِكَ حِينَ عَصَيْتُكَ وَ أَنَا بِرُبُوبِيَّتِكَ جَاحِدٌ وَ لاَ بِأَمْرِكَ مُسْتَخِفٌّ وَ لاَ لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَ لاَ لِوَعِيدِكَ مُتَهَاوِنٌ لَكِنْ خَطِيئَهٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي وَ غَلَبَنِي هَوَايَ....» 📚 پیام امام امیر المومنین (علیه السلام)_ج۱۵_ص۷۱۷ 📚بهج الصباغة_ج١٣_ص٣٦١ 📚دانش صرف_ص۲۶۲ ⬇️⬇️ارائه نکات دینی عمیق و ناب⬇️⬇️ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥اقتصاد؛مایه استواری جامعه💥 «وَلَا تُؤتُواْ ٱلسُّفَهَآءَ أَموَٰلَكُمُ ٱلَّتِي جَعَلَ ٱللَّهُ لَكم قِياما»_نساء ٥ 🌸در این آیه شریفه به لحاظ ، «التی» قید و صفت برای است یعنی اموال و ثروت شما دارای چنین وصفی هستند که خداوند آن ثروت را مایه شما و جامعه قرار داده است. 🌺یعنی اموال و دارایی ها و سیاست های اقتصادی همانند ستون ها و پایه هایی برای خیمه اجتماع و جامعه هستند . 🌼لذا اگر جامعه ای ثروت و دارایی و سیاست اقتصادی درستی نداشته باشد قوام و استواری خود را از دست می دهد و به آن جامعه اطلاق می شود و فقیر به شخص یا جامعه ای گفته می شود که شکسته شده باشد . 🌹در زبان عربی به کسی که ندار هست می گویند نه فقیر،و فقیر یعنی کسی که ستون‌ فقراتش زیر بار مشکلات اقتصادی خرد شده است. 🍀پس و سیاست های اقتصادی مایه استواری جامعه و قوام اجتماع است که بیراهه رفتن در این سیاست ها موجب فقر و شکستن ستون فقرات جامعه می شود. 📚تسنیم ج ۱۷ ص۳۳۰ ⬇️⬇️ارائه نکات عمیق و ناب دینی⬇️⬇️ 🌱لطائف ادبی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥مقام والای حضرت خدیجه💥 «وَجَدَكَ عَآئِلا فَأَغنىٰ»ضحی ۸ 🌸واژه«اغنی»ثلاثی مزید و از باب است و معنای آن و تعدیه است پس «اَغنی» به معنای جَعَله غنیا است‌. 🌺در آیه شریفه «وَ وَجَدَكَ عَآئِلا فَأَغنىٰ» فاعل اَغنی ،ضمیری است که به متعال بر می گردد پس «اَغنی» یعنی جعل الله الرسول غنیا(خداوند پیامبر را بی نیاز قرار داد) 🌼نکته قابل توجه اینست که خداوند متعال کار (سلام الله علیها) را به خود نسبت داده است یعنی خروج پبامبر از حالت فقر و غنی شدن پیامبر به واسطه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بوده که خداوند آنرا به خود نسبت می دهد. 🌹این حکایت از مقام والای حضرت خدیجه سلام الله علیها در پیشگاه الهی دارد زیرا خداوند برخی از انسان ها را نمی پذیرد و از بعضی انسان ها فقط عمل را می پذیرد و نسبت به عده ای هم عمل را می پذیرد و هم خود انجام دهنده عمل را. 🌱این به این معناست که خداوند متعال خود را مانند حضرت مریم «فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٖ»آل عمران ۳۷_پذیرفته است و حضرت جز است نه جزء الذین عملوا الصالحات. 🖤هدیه محضر مبارک اُمّ المومنین حضرت خدیجه کبری ( سلام الله علیها) صلوات.🖤 📚بیانات علامه جوادی آملی 📚دانش صرف ص ۲۰۲ 📚قاموس قرآن ج ۵ ص ۱۲۵ 🍀نکات عمیق و ناب دینی🍀 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💥نماز از شما محافظت می کند💥 «حَافِظُواْ عَلَى ٱلصَّلَوَاتِ »۲۳۸بقره 🌺 فعل امر از ماده حفظ است که به باب برده شده است و مهمترین معنای باب مفاعله است یعنی دوطرفه بودن امری. 🌼پس به معنای حفاظت و نگه داشتن طرفینی است یعنی اگر شما از مواظبت و مراقبت کنید ،نماز هم از شما حفاظت و مواظبت می کند. 🌸حفاظت شما از یعنی فرا گرفتن احکام و آداب نماز،اقامه نماز اول وقت ،مداومت بر نماز،آشنایی با اسرار نماز و.... 🌹 حفاظت از شما یعنی شفاعت نماز ، پذیرش سائر اعمال،جلوگیری از فحشاء،نصرت الهی ، آرامش و اطمینان خاطر ، برکت رزق و روزی و.‌‌‌‌.. 📚الدر المصون فی علوم الکتاب المکنون ج ۱ ص ۵۸۸ 📚تسنیم ج۱۱ ص۴۷۲ 🌱نکات عمیق و ناب دینی🌱 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💠علت نامگذاری قرآن💠 ⁉️مهم ترین نام کتاب آسمانی مسلمانان است اما چرا به این کتاب الهی ،قرآن می گویند؟ 🔻نظرات متعددی پیرامون تحلیل واژه قرآن مطرح شده که مهمترین آن ها عبارتند از؛ ⬇️⬇️⬇️ 1⃣قرآن از ماده قرأ به معنای است . 🔹چون قرآن از حقیقتی به کتابی خواندنی تبدیل شد تا انسان بتواند در آن بنماید. 2⃣از ماده قرأ به معنای کردن است. ⬇️⬇️ 🔸چون قرآن،جمع کننده الفاظ و کلمات است. 🔹چون قرآن،سوره ها و آیات الهی را در خود جمع کرده است. 🔸چون قرآن، کتب آسمانی پیشین است . 🔹چون قرآن،در بردارنده برنامه های سعادت دنیوی و اخروی است. 📚تفسر علیا؛تفسیر کلمات قرآنی با رهیافت عرفانی ج۱ ص ۲۶۱ 📚تسنیم ج ۹ ص ۳۲۴ 🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💠سوره قدر؛سوره امامت💠 🌺در سوره مبارکه ،نزول قرآن با فعل ماضی یعنی (نازل کردیم) بیان شده اما نزول فرشتگان و ملائکه به صورت فعل مضارع یعنی (نازل می شوند)مطرح شده است. 🌸ادباء معتقدند فعل مضارع دلالت بر می کند پس به این معناست که فرشتگان و ملائکه هر سال در نازل می شوند و نزولشان فقط برای زمان گذشته نبوده اما نزول قرآن،چون منحصر به زمان گذشته بوده ،با فعل ماضی بیان شده است. ⁉️محل تنزُّل و فرود آمدن فرشتگان در شب قدر چیست ؟ آیا فرشتگان در محل خاصی فرود می آیند؟ 🌼قرآن،ظرف نزول فرشتگان را انسان کامل می داند«نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلأَمِينُ عَلَىٰ قَلبِكَ »١٩٣شعراء پس به نص قرآن کریم هر عصری می طلبد تاظرف نزول فرشتگان باشد و هیچ زمانی خالی از حجت الهی نیست لذا تمسک و استدلال به سوره قدر در مقابل مخالفان توصیه شده است؛ ⬇️⬇️⬇️ «يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ خَاصِمُوا بِسُورَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ تَفْلُجُوا» 📚مجموعه آثار شهید مطهری ج۲۸ص۶۹۲ 📚بحار الانوار ج ۲۵ص ۷۱ 🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸 @adabeyat313
💠نزول قرآن؛شب قدر یا روز مبعث؟💠 ⁉️آیا قرآن کریم در نازل شده یا روز ۲۷ رجب یعنی روز مبعوث شدن حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) به پیامبری؟؟ 🌺قرآن کریم دو بار بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)نازل شده است؛ 🔸نزول ودفعی؛قرآن در شب قدر به صورت اجمالی و دفعی بر پیامبر نازل شد. 🔹نزول و تدریجی؛آغاز نزول تفصیلی در روز بود که این نزول به تدریج در طی ۲۳سال کامل شد. 🌸در قرآن کریم نزول اجمالی و دفعی با واژه اِنزال از باب مطرح شده چون باب اِفعال بر بودن نزول دلالت می کند؛ ⬇️⬇️⬇️ ✅إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ...۱قدر ✅إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَةٍ مُّبَٰارَكَةٍ...٣دخان 🌼اما نزول تفصیلی و تدریجی با واژه تنزیل از باب بیان شده است چون باب تفعیل، بودن نزول را می رساند؛ ⬇️⬇️⬇️ ✅تَبَارَكَ ٱلَّذِي نَزَّلَ ٱلفرقَانَ عَلَىٰ عَبدِهِ...١فرقان ✅وَقُرءَانٗا فَرَقنَٰاهُ لِتَقرَأَهُۥ عَلَى ٱلنَّاسِ عَلَىٰ مُكثٖ وَنَزَّلنَاهُ تَنزِيلٗا ..١٠٦اسراء 📚آشنایی با قرآن(شهید مطهری_ره)ج۱۴ص۷۳ 📚تفاوت معنایی باب اِفعال و تفعیل 🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸 @adabeyat313
💠تاملی در معنای ابوتراب💠 🌺یکی از زیباترین های حضرت علی (علیه السلام)، است که در چرایی نام گذاری حضرت به ابوتراب،نظریه هایی وجود دارد؛ ⬇️⬇️⬇️ 1⃣چون حضرت علی (علیه السلام)صاحب زمین و الهی بر روی زمین هستند لذا به حضرت ابوتراب گفته شده است. 2⃣تراب مشتق از ماده "ترب"است که ترب در لغت به معنای افتادگی و کامل است و به خاک از آن جهت که زیر پا قرار می گیرد و با خضوع و افتادگی تناسب دارد تراب اطلاق می شود. 🔹شیعیان و شیفتگان حضرت علی (علیه السلام) نسبت به حضرت،تواضع کامل دارند و از اوامر و نواهی حضرت اطاعت محض می کنند لذا به آنان گفته می شود وبه حضرت امیر که پیشوا و زمامدار شیعیان است گفته می شود. 🔸لذا در آیه شریفه «وَيَقُولُ ٱلكَافِرُ يَٰالَيتَنِي كُنتُ تُرَابَۢا»_٤٠ نبأ_ مقصود از تراب، امیر المومنین است یعنی در عالم آخرت وقتی کافر،اجر و قرب و منزلت را مشاهده می کند، آرزو می کند که کاش در دنیا شیعه حضرت بود. 3⃣ابوتراب کنایه از است زیرا در عبادت انسان بر روی خاک سجده می کند و کثرت عبادت سبب انس پیشانی با خاک است لذا ابوتراب به معنای کثیر العبادة است. 🖤هدیه محضر مبارک امیر المومنین امام علی (علیه السلام) صلوات🖤 📚بحارالانوار ج۳۵ ص۵۱ 📚علل الشرائع ج۱ص۱۵۵ 📚امام علی (علیه السلام)ج۲ص۱۱۶ 🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸 @adabeyat313
💠بلاغت واژگان قرآنی(۱)💠 چرا در آیه{فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ} از واژه "اسطاعوا"استفاده شده ولی در آیه {وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً}کهف ۹۷_ واژه "استطاعوا" استعمال شده است؟⁉️ 🌸آیه شریفه در مورد است که آن را از آهن و مس مذاب ساخته بود که بالا رفتن از این سد آسان تر از سوراخ کردن آن برای بود. 🌺 لذا از فعل اول "اسطاعُوا"حرفی به دلیل آسان بودن کار شده است بنابراین گفته شده (فَمَا إسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ) یعنی سپاهیان توانایی بالارفتن از سد را نداشتند بر خلاف کار وطاقت فرسا در بخش بعدی آیه که از فعل دوم"استطاعوا" نه تنها حرفی حذف نشده، بلکه طولانی ترین صیغه در مورد آن استفاده شده است (وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً)یعنی آن ها توانایی سوراخ کردن سد را هم نداشتند. 🌼 پس حذف از فعل، آسانتر بودن کار را نشان می دهد برخلاف عدم حذف که دلالت بر سخت و طولانی بودن کار دارد. 🔹اسطاعوا👈کار آسان👈بالا رفتن از سد 🔹استطاعوا👈کار سخت👈سوراخ کردن سد 📚بلاغت واژگان قرآن کریم ص۱۷ 🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸 @adabeyat313
💠تفاوت فقیر و مسکین💠 {إِنَّمَا ٱلصَّدَقَٰاتُ لِلفُقَرَآءِ وَٱلمَسَٰاكِينِ...}۶۰توبه مطابق این آیه شریفه را هم می توان به فقراء داد و هم به مساکین. 🌺 فعیل به معنای مفعول است مثل قتیل که به معنای کشته شده و مقتول است پس فقیر به معنای کسی است که از شدت فقر ،ستون فقراتش شکسته شده است. 🌸 ،صیغه مبالغه از ماده «سکون» یا«مسکنت»است گویا شخص به خاطر عجز و شدت فقر ،ساکن و زمین گیر و خانه نشین شده است و به مسکنت و ذلت دچاره شده است. 🍀ویژگی مشترک :فقیر و مسکین هر دو هستند و نمی توانند مخارج سالانه خود را تامین کنند. 🌼تفاوت فقیر و مسکین: ⬇️⬇️⬇️ 🔸برخی معتقدند؛ «فقیر»به معنى کسى است که در زندگى خود کمبود مالى دارد، هر چند مشغول کسب و کارى باشد و هرگز از کسى درخواست نمی کند اما «مسکین» کسى است که نیازش شدیدتر است و دستش از کار کوتاه است، و به همین جهت، از این و آن درخواست مى کند. 🔹و عده ای هم معتقدند که فقیر کسی است که وضعیت به مراتب بدتری نسبت به مسکین دارد. 🍀نکته:الفقير والمسكين كالجار و المجرور اذ اجتمعا افترقا واذ افترقا اجتمعا.(فقیر و مسکین اگر در کنار هم ذکر شوند هر کدام معنای خاص و متفاوتی دارند اما اگر فقط یکی از آن ها ذکر شود می تواند معنای عامی داشته باشد که شامل دیگری هم بشود) 📚المهذب البارع فی شرح المختصر النافع ج ۱ ص۵۲۳ 📚تفسیر نمونه ج ۸ ص۶ 🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸 @adabeyat313
❌تفرقه در امت اسلامی❌ ⁉️ در قرآن کریم،مذمت ونهی از با دو قالب بیان شده است؛ وَلَا تَفَرَّقُوا...۱۰۳ آل عمران 👈حذف ت ولا تَتَفرَّقوا...۱۳شوری. 👈 ذکر ت تفاوت معنایی میان این دو تعبیر چیست؟ ⬇️⬇️⬇️ 🌸 آیه ی آل عمران خطاب به است در حالی که آیه ی شوری در مورد ملت ها و آیین های مختلف است.در آیه ی آل عمران امت اسلامی را از هر گونه پراکندگی هر چقدر هم که کم یا جزئی باشد نهی می کند و بر حذر می دارد. به همین دلیل (وَ لا تَفَرَّقُوا) آمده است یعنی در فعل صورت گرفته برای دلالت بر نهی از هرگونه پراکندگی و تفرقه هرچند کم و ناچیز باشد. 🌺همچنین برخی قرائن نشان می دهد امت اسلامی بیشتر و شدیدتر از نهی شده است مثلا مؤمنین را با عبارت {یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا} مورد خطاب قرار داده و امر و نهی و تحذیر می کند.آنان را به وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی دعوت میکند {اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ} و با آوردن حال مؤكِّد {جميعاً} عبارت را مورد تأکید قرار میدهد تا نشان دهد که برای همه ی افراد امت بدون هیچ استثنایی مطلوب است و وحدت و چنگ زدن به ریسمان الهی برای اکثریت امت کافی نیست بلکه شایسته است که همه ی مؤمنان این گونه باشند و حتى يك نفر از این قاعده استثنا نشود. 🌼به آوردن صیغه ی امر بسنده نمی کند بلکه علاوه بر آن با عبارت صریح {وَ لا تَفَرَّقُوا} آنها را از نهی می کند و به یاد آوری نعمت خدا بر آنها در ایجاد الفت بین قلب هایشان می پردازد و به آنها سفارش می کند تا مانند افراد متفرق نباشند (وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اِخْتَلَفُوا) که در صورت افتادن در تفرقه،به آنها وعده ی می دهد. 📚بلاغت واژگان قرآن کریم ص۲۰ 🌸نکات عمیق و ناب دینی🌸 @adabeyat313
💠معنای دقیق انفاق💠 🌸یکی از معانی باب إفعال است یعنی نفی مبدأ فعل مثلا شَکوی به معنای شکایت است اما وقتی که به باب إفعال برده شود به معنای برطرف نمودن شکایت است 👈 أشكيته؛شکایتش را برطرف نمودم. 🌺 از ماده نفق گرفته شده است و نفق به معنای سوراخ و حفره است.این ماده وقتی به باب إفعال مي رود به معنای است پس انفاق که مصدر باب إفعال است به معنای پر کردن خلأ ها و حفره هاست. 🌼پس به هر خرج کردن و هزینه کردنی اطلاق نمی شود بلکه آن خرج کردنی که خلأيی را پُر نماید و نیازی از جامعه را برطرف سازد،انفاق نام دارد. 📚مروری بر مبانی،روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله خامنه ای در تفسیر توبه ص۴۸ 📚دانش صرف ص۲۰۴ 📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ص۷۷ 🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸 @adabeyat313
💠مومنان برادر یکدیگرند💠 🌺کلمه أخ از ماده《ا خ و》گرفته شده است این واژه به صورت جمع بسته می شود و جمع این کلمه گاهی بر وزن (اِخوان) استعمال شده است و گاهی بر وزن (إخوة). 🌸 که جمع مکسر قلة است زمانی استعمال می شود که برادری میان اشخاص و واقعی باشد اما كه جمع مکسر کثرة است اشاره به رفاقت های برادرانه دارد و گویا دو رفیق به خاطر شدت رفاقت به منزله برادر پنداشته شده اند. 🌼در آیه شریفه {إِنَّمَا ٱلمؤمِنُونَ إِخوَة} 10حجرات_ ارتباط مومنان با واژه اخوة بيان شده است با اینکه ارتباط نَسَبی میان مومنان برقرار نیست ولی گویا بمنزله یک خانواده قرار داده شده است که مومنان در این خانواده با یکدیگر برادرند و این نشان دهنده اهتمام قرآن به ارتباط مومنان و ایجاد پیوند عمیق برادری میان آنان است. 📚معانی الابنیة فى العربية ص ١٢٠ 🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸 @adabeyat313
🌺شخصیّت علمی و نخبگانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) ذیل شخصیّت سیاسی و رهبریِ ایشان مکتوم مانده است؛ درحالی‌که تمام کنش‌های اجتماعی و سیاسی ایشان، قطعاً از پشتوانه‌ی علمی و ایمانیِ پولادین و عمیقی برخوردار است. بدون‌شک مهمترین منبعِ این علم و ایمانِ پولادین، متن کریم است. 🌸تاکنون نمونه هایی از تفاسیر رهبر معظّم انقلاب منتشر شده است اما نکته‌ی مهم این است که این تفاسیر، از نظر از ویژگی‌های بدیعی برخوردار است که جمع این ویژگی‌ها در تفسیر را می‌توان یک «نوآوری در تفسیر» دانست که امروزه جای چنین نگرشی در مباحث تفسیری خالی است. 🌼کتاب «مروری بر روش و قواعد تفسیری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی)» با تمرکز بر تفسیر سوره‌ی برائت، اصول روش‌شناختیِ تفسیر معظّم‌له را استخراج و در قالب اثری منسجم ارائه کرده است. 🌹این کتاب در چهار بخش کلی تدوین شده است : 1. روش تفسیری 2. گرایش تفسیری 3. مبانی و قواعد تفسیری 4. ویژگیها و امتیازات 🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸 https://eitaa.com/joinchat/2801795392C7e35edddf7
💠سِرّ نامگذاری امام هشتم به رضا💠 🌺 در این جهان هیچ موجودی از موجودی دیگر نمی شود، مگر به وساطت امام هشتم(علیه السلام). 🌸هیچ انسانی به توفیقی دست نیافته و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام (علیه السلام). 🌼همچنین هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مرضی بار نمی یابد، مگر به وساطت مقام رضا (علیه السلام). 🍀 او به این خاطر که به مقام رضا رسیده است، به این نام خوانده نمی شود؛ بلکه چون دیگران را به این مقام می رساند، ملقب به رضا (علیه السلام) شده است. 📚بیانات علامه جوادی آملی 🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸 @adabeyat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا، جای حضرت امام است؛ تیر نمی‌خورد ... «شهید آوینی» 🖤امام خمینی (ره)🖤 @adabeyat313
💠 «ذَلَّ ، ضَلَّ ، زَلَّ »💠 🍀 قال مولانا امیرُالمومنین علیٌّ (علیه السلام)؛ ⬇️⬇️⬇️⬇️ 🌸من أعجب برأيه غرور به نظر خود⬅️گمراهی 🌺و من استغنى بعقله ⁉️❓️❔️ 🌼و من تكبّر على الناس تکبر برابر مردم⬅️خواری ⁉️به نظر شما معنای إسْتغنی بعقله چیست؟ آیا به معنای بی نیازی از عقل و استفاده نکردن از عقل است یا به معنای استفاده از عقل و اکتفاء کردن به آن ؟چرا؟🤔 📚بحار الأنوار ج1 ص160 🌸نکته های جذاب و عمیق دینی🌸 @adabeyat313