eitaa logo
ادبیّات عربیّ
21.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
0 ویدیو
22 فایل
🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 🌹🌹کانالی متفاوت در ادبیّات عربی🌹🌹 👈 پیشنهاد ، انتقاد و تبادل : @Allah_akbarr 🔶 انتشار مطالب این کانال بدون لینک جائز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۱. حال مفرد 🟩 هرگاه حال، مفرد باشد بیان کنندهٔ حالت اسمی است که قبل از حال قرار گرفته است؛ مانند: لَقِیْتُ زَیْداً مَاشِیاً یعنی «با زید برخورد کردم در حالی که زید پیاده بود» بنابراین در مثال فوق، «مَاشِیاً» حال برای «زَیْداً» محسوب می‌شود و اگر بیان حالت گوینده (ضمیر متکلّم وحده) اراده شود گفته می‌شود: «لَقِیْتُ مَاشِیاً زَیْداً» یعنی «با زید برخورد کردم در حالی که من پیاده بودم». 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۸۹ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۲. حال و ذوالحال متعدّد 🟦 اگر دو حال برای دو صاحب حال باشد؛ مانند: «لَقِیْتُ زَیْداً مَاشِیاً رَاکِباً» یعنی «لَقِیْتُه مَاشِیاً وَ أَنا رَاکِبٌ» حال اوّل (مَاشِیاً) برای صاحب حال دوّم (زَیْداً) و حال دوّم (رَاکِباً) برای صاحب حال اوّل (ضمیر متکلّم وحده) است ترجمه: با زید برخورد کردم در حالی که من سواره بودم و زید پیاده بود. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۸۹ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۳. حال متعدّد و ذوالحال واحد 🟪 جائز است دو یا چند حال برای یک صاحب حال آورده شود؛ همان طوری که چند خبر برای یک مبتدا آورده می‌شود؛ مانند: إِشْتَرَیْتُ الرُّمَّانَ حُلْواً حَامِضاً یعنی «انار را خریدم در حالی که ترش شیرین بود». 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۸۹ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۴. تناسب حال با ذوالحال در فرض تعدّد آن دو 🟫 در صورتی که حال و ذوالحال هر دو متعدّد باشند؛ اگر معنی، ظاهر باشد و معلوم باشد که حال برای کدام ذوالحال است، هر حالی که به ذوالحال خود که از قرینه معلوم است، بازگشت می‌کند؛ مانند: لَقِیْتُ هِنْداً صَاعِداً مُنْحَدِرةً یعنی «برخورد کردم با هند در حالی که من بالارونده بودم و او فرود آینده بود» «مُنْحَدِرَةً» حال برای «هِنْداً» است چون هر دو مؤنّث می باشند و «صَاعِداً» حال برای فاعل (تُ) است چون هر دو مذکّر می باشند. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۸۹ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۵. رتبهٔ حال و ذوالحال 🔴 حکم حال، آن است که بعد از ذوالحال قرار گیرد؛ ولی در موارد پایین لازم است که حال قبل از ذوالحال واقع شود: 1. هرگاه ذوالحال، نکرهٔ محضه (اسم نکره ای که هیچ گونه تخصیصی نخورده است) باشد؛ مانند: قَدِمَ مُسْرِعاً رَجُلٌ یعنی «مردی شتابان آمد». 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۰ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۶. رتبهٔ حال و ذوالحال 2. هرگاه ذوالحال، محصورٌ فیه باشد (نفی و«إِلّا» یکی از راههای حصر است)؛ مانند: ما سَافَرَ رَاکِباً إِلَّا أَبُوْکَ یعنی «کسی جز پدر تو سواره به مسافرت نرفت». 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۰ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۷. رتبهٔ حال و ذوالحال 3. هرگاه ذوالحال به ضمیری که به حال ارتباط دارد اضافه شود؛ یعنی آن ضمیر به چیزی برمی گردد که وابسته به حال باشد؛ مانند: جَاءَ یَأْخُذُ بِثَارِ کُلَیْبٍ أَخُوْهُ یعنی «برادر کلیب (اسم شخص است) آمد در حالی می خواست انتقام خون او را بگیرد» در مثال فوق، «أَخُو» ذو الحال است و جملهٔ«یَأْخُذُ بِثارِ کُلَیْبٍ» جملهٔ حالیّه می باشد و ذو الحال به ضمیری اضافه شده که به بخشی از حال (کُلَیْب) بر می گردد. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۰ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۸. ذوالحالِ نکره 🟠 هرگاه ذوالحال، نکرهٔ محضه (اسم نکره ای که تخصیص نخورده است) باشد واجب است بعد از حال آورده شود؛ مانند: جَائَنِی رَاکِباً رَجُلٌ در مثال فوق، ذوالحال (رَجُل) نکرهٔ محضه است و به همین جهت بعد از حال (رَاکِباً) عنوان شده است. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۱ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🛑 ترجمهٔ «کُلّ» در عربی ✅ در صورت عدم اضافه (دارای تنوین بودن)⬅️ سه صورت دارد: 1. بعد از آن، مفرد بیاید⬅️ هر مثال: کُلٌّ جَلَسَ فِی مَکَانِهِ (هر کسی در جای خود نشست) 2. بعد از آن، جمع بیاید⬅️ همه مثال: کُلٌّ کَانُوْا جَاهِلِیْنَ (همهٔ آنها نادان بودند) 3. بعد از آن، «مِنْ» بیاید⬅️ هر یک مثال: کُلٌّ مِنَ الْعُلَمَاءِ (هر یک از دانشمندان) ✅ در صورت اضافه به مفرد نکره⬅️ هر مثال: کُلُّ نَفْسٍ = هر کسی ✅ در صورت اضافه به جمع معرفه⬅️ همه مثال: کُلُّ التَّلامِذَةِ (همهٔ دانش آموزان) ✅ در صورت استعمال در باب تأکید (چه به ضمیر جمع اضافه شود و چه به ضمیر مفرد)⬅️ همه مثال: جَاءَ الطُّلَّابُ کُلُّهُمْ (همهٔ دانش جویان آمدند)_ إِشْتَرَیْتُ الْعَبْدَ کُلَّهُ (همهٔ برده را خریدم) ✅ در صورت واقع شدنِ «کُلّ» بعد از نفی⬅️ هر مثال: مَا کُلُّ عَالِمٍ مُتَّقِیاً (هر دانشمندی پرهیزکار نیست) به این معنی که برخی پرهیزکار هستند و برخی نیستند ✅ در صورت واقع شدنِ نفی بعد از «کُلّ»⬅️ هیچکدام مثال: کُلُّ ذٰلِکَ لَمْ یَکُنْ ( هیچکدام از آنها نبود). 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c 🟤 انتشار بدون لینک جائز نیست👆
🌹نکته های جالب نحوی ۸۰۹. لزوم تأخیر حال از ذوالحال 1.هرگاه حال، محصورٌ فیه باشد؛ مانند: ما نُرْسِلُ الرُّسُلَ إِلَّا مُبَشِّرِیْنَ یعنی «ما پیامبران را نمی فرستیم مگر در حالی که تنها بشارت دهندگان باشند» حال (مُبَشِرِیْنَ) محصورٌ فیه است و ذوالحال «الرُّسُل» است. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۱ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۰. لزوم تأخیر حال از ذوالحال 2. هرگاه جملهٔ حالیّه توسّط واو به ذوالحال ارتباط پیدا کند؛ مانند: جَائَنِی الْغُلَامُ وَ هُوَ یَحْمِلُ الْبُشْریٰ جملهٔ اسمیّه، حال می باشد و با واو حالیّه با ذوالحال (الْغُلام) ارتباط پیدا کرده است. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۱ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۱. لزوم تأخیر حال از ذوالحال 3. هرگاه ذوالحال، مجرور به اضافه یا مجرور به حرف جرّ باشد؛ مانند: عَجِبْتُ مِنْ ذَهَابِ الْأَمِی‍ْرِ مَاشِیاً «الْأَمِیْر» مجرور به اضافه و ذوالحال است. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۱ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۲. تقدیم حال بر ذوالحال 🟡 تقدیم حال بر صاحب حال مرفوع یا منصوب جائز است؛ مانند: «جَاءَ ضَاحِکاً زَیْدٌ» و «رَأَیْتُ رَاکِبَةً هِنْداً». 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۲ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۳. مواضع وجوب تأخیر حال از ذوالحال 1. حال، محصورٌ فیه باشد؛ مانند: ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِیْنَ إِلّا مُبَشِّرِیْنَ 2. حال، جمله و رابط آن، واو باشد؛ مانند: سَافَرْتُ وَ قَلْبِی مُشْتاَقٌ 3. صاحب حال، مضاف إِلیه باشد؛ مانند: عَجِبْتُ مِنْ ذَهَابِکَ مُسْرِعاً. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۲ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۴. مواضع وجوب تأخیر حال از ذوالحال 4. عامل حال از فعل های جامد (غیر متصرّف) باشد؛ مانند: ما أَحْسَنَ زَیْداً مُقْبِلاً فعل تعجّب، جامد است 5. عامل حال، معنوی باشد؛ مانند: تِلْکَ بُیُوْتُهُمْ خَاوِیَةً «تِلْکَ» عامل معنوی است به این معنی که چون دارای معنای «أُشِیْرُ إِلَیْها» می باشد عمل کرده است. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۲ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۵. مواضع وجوب تأخیر حال از ذوالحال 6. عامل حال، اسم تفصیل باشد؛ مانند: زَیْدٌ أَفْصَحُ النَّاسِ خَطِیْباً یعنی «زید خوش بیان ترین مردم است در حالی که سخنرانی می کند» 7. عامل حال، اسم فعل باشد؛ مانند: نَزَالِ مُسْرِعاً یعنی «پایین بیا در حالی که شتاب کننده ای». 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۳ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۶. مواضع وجوب تأخیر حال از ذوالحال 8. عامل حال، متضمّن معنای فعل باشد بدون این که دارای حروف فعل باشد؛ مانند: هٰذا زَیْدٌ مُقْبِلاً یعنی «این شخص، زید است در حالی روی می آورد» «هٰذا» دارای معنای فعل «أُشِیْرُ» است 9.عامل حال، ادات تشبیه یا تمنّی یا ترجّی یا تنبیه باشد؛ مانند: کَأَنَّ زَیْداً هاجِماً أَسَدٌ 10. عامل حال توسّط حال تأکید شود؛ مانند: وَلّیٰ مُدْبِراً یعنی «روی گردانْد در حالی که پُشت کننده بود» «وَلّیٰ» و «أَدْبَرَ» به یک معنی هستند. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۳ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۷. أقسام عامل حال 🟢 عامل حال بر دو گونه است: ۱. لفظی: عاملی که فعل یا شبه فعل است ۲. معنوی: عاملی که متضمّن معنای فعل است بدون این که دارای حروف فعل باشد. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۴ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۸. أقسام عامل معنوی حال 🔵 عامل معنوی حال بر چند گونه است: ۱. اسم اشاره؛ مانند: هٰذا صَدِیْقُکَ مُقْبِلاً ۲. ظرف؛ مانند: زَیْدٌ عِنْدَکَ ضَیْفاً ۳. جارّ و مجرور؛ مانند: زَیْدٌ فِی الدَّارِ نائِماً ۴. حروف تمنّی و ترجّی و تنبیه و تشبیه و نداء: مانند: «لَیْتَهُ عِنْدَنا نازِلاً» و «لَعَلَّ زَیْداً إِلَیْنا قَادِماً» و «کَأَنَّهُ الْبَدْرُ طالِعاً» و «هاٰ إِنَّهُ الْخَطِیْبُ شاعِراّ» و «یا زَیْدُ هاجِماً». 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۴ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۱۹. حال بعد از استفهام 🟣 گاهی اسم های منصوبی بنابر حال بودن، بعد از ادات استفهام قرار می‌گیرند؛ مانند: «ما شَأْنُکَ قائِماً؟» (جایگاه تو چیست در حالی که ایستاده ای؟) و «ما بَالُکَ ماشِیاً؟» (خاطر تو چیست در حالی که پیاده هستی؟) و «مَنْ فِی الدَّارِ جَالِساً؟» (چه کسی در خانه است در حالی که نشسته است؟). 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۴ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۲۰. تقدیم حال بر عامل خود 🟤 حقّ حال، آن است که از عامل خود مؤخّر گردد، مگر آن که حال از اسم هایی باشد که صدارت طلب است که در این صورت واجب است حال بر عامل خود مقدّم گردد؛ مانند: کَیْفَ عَادَ أَخُوْکَ؟» یعنی «برادرت چگونه بازگشت؟» 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۴ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
🌹نکته های جالب نحوی ۸۲۱. جواز تقدیم حال بر عامل خود 🔶 گاهی حال به صورت جوازی بر عامل خود مقدّم می‌شود و آن در صورتی است که عامل حال، فعل متصرّف یا صفت غیر از أفعل تفضیل باشد؛ مانند: «مُبْتَسِماً قَدِمَ الزَّائِرُ» (زائر آمد در حالی که لبخند می زد) و «بَرِی‍ْئاً أَخُوْکَ مَحْبُوسٌ» (برادر تو زندانی است در حالی که بی گناه است). 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۵ ⛔انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
♦️أُدَباء و کتاب های ادبی 1. کتاب در باب همزهٔ ندائیّه سیوطی می گوید: من برای همزهٔ ندائیّه بیش از ۳۰۰ شاهد مثال پیدا کردم و آن را به صورت کتاب مستقلّی تألیف نمودم. 📘 همع الهوامع ج۱ ص ۱۷۲_ تاریخ نحو ص۲۵۹ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c 🟢 انتشار با لینک کانال جائز هست👆
🌹نکته های جالب نحوی ۸۲۲. جواز حذف عامل حال 🔻 هرگاه قرینه‌ای بر حذف عامل حال دلالت کند، حذف آن جائز است؛ مانند: «سَالِماً» به تقدیر «سِرْ سَالِماً» یعنی «سفر کن در حالی که سالم هستی» قرینه در این مثال، حالیّه است چون به کسی گفته می شود که قصد رفتن به سفر را دارد. 📒 کتاب مبادی العربیة ج ۴ بخش نحو ص ۲۹۵ ⛔ انتشار مطالب کانال بدون لینک‌ جائز نمی‌باشد. 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈 👉@Adabiat_arabi👈
♦️أُدَباء و کتاب های ادبی 2. مازنی و علم صرف مازنی اوّلین کسی است که مستقلّاً در علم صرف کتاب نوشت. 📘 رهنامه ش ۱۱و ۱۲ ص۱۰۵ https://eitaa.com/joinchat/1248723043Ce11c41323c 🟢 انتشار با لینک کانال جائز هست👆