eitaa logo
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
7هزار دنبال‌کننده
183 عکس
430 ویدیو
2.8هزار فایل
تحلیل کتب فارسی ،‌نگارش ،‌علوم و فنون ۱_۲_۳ ,پاسخ به خودارزیابی ها,نمونه سوالات مستمر و ترم https://eitaa.com/adabiyatjame1112 مدیر کانال : فرحناز حسینی @Fhossieni ادمین : @Zahraghadirian (فقط جهت ارسال مطلب برای کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته مهم در مورد تأیید سوابق تحصیلی ✅سامانه مای سنجش فعلا برای دانش آموزان ثبت نام کننده نیمسال دوم مدارس بزرگسالان، راه دور و ایثارگران و اتباع مشکل دارد که پس از پیگیری فراوان و تماس با همکاران وزارتخانه قرار هست تا فردا، مشکل حل شود. ✅دانش آموزان پایه دوازدهم مدارس روزانه حتماً و قطعاً باید وارد سامانه مای سنجش شوند و فقط مشخصات و عکس خود را بررسی و تأیید نمایند. ✅چنانچه مشخصات داوطلب (خاصه تاریخ تولد اشکال داشت) باید روی گزینه استعلام از ثبت احوال کلیک نمایید ✅ فارغ التحصیلان دیپلم قبل از ۱۳۸۴ و پیش دانشگاهی قبل از ۱۳۹۱ باید به سامانه مای مدیو مراجعه و نسبت به استعلام مدارک تحصیلی شان اقدام و استعلام گیرنده را آموزش و پرورش قید نمایند. ✅ نوع نظام آنها یا سالی واحدی هست یا نیمسالی واحدی باید دقت کنید که اشتباه ثبت نکنید ‼️ اگر کد دانش آموزی ۸ رقمی باشد نیمسالی واحدی ولی اگر ۹ رقمی و بیشتر باشد، سالی واحدی هست سال تحصیلی فارغ التحصیلی، ابتدای سال در سامانه ۱۳۹۹-۴۰۰ می آید را ۱۳۹۹ می آورد که درست هست. ⭕️ آخرین مهلت بررسی و تأیید سوابق تحصیلی تا ۱۵ اردیبهشت ماه می باشد.
روز معلم برهمه ی معلمان مبارک 🌹🌹🌹 امید که دانش آموزان عزیز قدر دان زحمات دبیران خود باشند و با یک‌جمله یا نوشته ی زیبا برای معلمان خود این قدردانی وارادت را نشان دهند.
💢درود و احترام خدمت استادان ارجمند ضمن تبریک مجدد روز استاد خدمت همه شما عزیزان، به اطلاع می رساند که جدول هدف ، محتوا و ارزشیابی سرانجام در سایت سنجش وزارت آموزش وپرورش قرار  گرفت. آخرین مطالب مربوط به قسمت های محدود شده برای امتحانات نهایی ( بخش مربوط به گنج حکمت، روان خوانی و شعرخوانی ) در این جدول درج شده است. همکاران جهت رویت جدول مذکور به آدرس http://Azmoon.medu.ir مراجعه نمایند. دبیرخانه کشوری راهبری زبان و ادبیات فارسی مستقر در استان همدان https://shad.ir/lit_gam2 https://t.me/adabiyatjame11 🍃🍃🍃🍃🍃 پ.ن: با توجه به جدول اهداف ارسالی که در سایت قرار گرفته است : 🔴 از گنجهای حکمت و روان خوانی ها و شعر خوانی ها "معنی عبارت" ، "آرایه" و "دستور" سوال داده  . ( یعنی دانش آموزان عزیز از این بخشهای گنجهای حکمت،روان خوانی ها و شعرخوانی ها :تاریخ ادبیات،املا،معنی لغت و مفهومها را کامل ) به نظر شخصی بنده کنایه های این درسها چون بیشتر مفاهیم را در خود گنجانده است را هم بخوانید . 🟣 شعرخوانی( شعرحفظی) هرچهار شعر کتاب فارسی دوازدهم مورد سوال است .(فارسی دهم و یازدهم نیز تمام شعرخوانی ها سوال حفظ شعر داده می شود ) 🟢 درس ستایش و درس نیایش جزو دروس اصلی حساب می شوند و کامل باید خوانده شوند 🟡 همه ی دروس اصلی که بالای آن در کتابتان شماره خورده است مباحث آرایه ، دستور، معنی ، مفهوم، املا،لغت ،تاریخ ادبیات ،کارگاههای متن پژوهی سوال داده خواهد شد پس کامل ، عمقی  و مفهومی . 🔸این جدول اهداف برای هرسه پایه ی دهم، یازدهم و دوازدهم ، درس فارسی نهایی خرداد تنظیم شده است . به امید موفقیت شما دانش آموزان عزیز . کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم 🔰🔰🔰 @adabiyatjame1112
4_5877560648908415339.pdf
146.4K
📣🔴 قابل توجه همکاران و دانش آموزانی که کتاب ازصفرتاصد فارسی را خریداری کرده اند: باتوجه به اینکه که امسال،اولین چاپ کتاب در اختیار همکاران و دانش آموزان عزیز سراسر کشور قرار گرفت نیاز به ویرایش و اعمال تغییراتی داشت و از آنجایی که موفقیت دانش آموزان در امتحان نهایی برای ما مولفان کتاب بسیار اهمیت داردپس از بررسی مجدد مطالب ، نکات اصلاحی را دراین فایل مشخص کرده ایم . لطفا این فایل را دراختیار دانش آموزانی که کتاب را تهیه کرده اند قرار دهید تا با توجه به تغییرات متن ومطالب ارزشمند آن نمره ی خوبی در آزمون نهایی خردادماه کسب نمایند .🙏🌹 گروه مولفان از صفرتاصد فارسی دوازدهم ،نشر تیرگان ،چاپ اول ۱۴۰۲ https://eitaa.com/adabiyatjame1112 جهت سفارش کتاب به آیدی زیر در ایتا پیام دهید 👇👇 @Fhossieni
769527fZjo5SvflK9qi1BG2.pdf
442.5K
🔴جدول هدف-محتوا-ارزشيابي ( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد ) @adabiyatjame1112
769528fqiry2ZpbXLvJVaGO.pdf
588.7K
🟣جدول هدف-محتوا-ارزشيابي ( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد ) @adabiyatjame1112
769530fLkvYomRPMcIp0aqD.pdf
611.3K
🔴جدول هدف-محتوا-ارزشيابي ( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد ) 💢درپایان جدول اهداف مشخص شده از گنجهای حکمت ،روان خوانی ها و شعرخوانی ها چه درنهایی سوال داده می شود . @adabiyatjame1112
769532fmItDKCluqpe49N6y.pdf
580.1K
🔴جدول هدف-محتوا-ارزشيابي ( سوالات نهایی براساس این اهداف طرح خواهند شد ) 💢درپایان جدول اهداف مشخص شده از گنجهای حکمت ،روان خوانی ها و شعرخوانی ها چه درنهایی سوال داده می شود . @adabiyatjame1112
تعداد جمله = تعداد فعل چه بارز و چه محذوف با توجه به آن که می خواهیم تعداد جمله را با تعداد فعل به دست بیاوریم.چند نکته دربارۀ فعل : 1-مصدر، فعل نیست . ✔️نبود او عاشقش از روی دیدن / ولیکن عاشقش بود از شنیدن دو فعل ( نبود، بود) داریم و دو جمله 2- گاهی افعال شکل مصدر دارند و از معنی و ... می فهمیم . ✔️مشکل توان رفتن به بالا =توان رفت . «توان رفتن» فعل است و تشکیل جمله داده است . 3-گاهی « باید» و« شاید» به تنهایی فعل محسوب می شدند : ✔️عدل و انصاف و راستی باید ( لازم است ) / ور خزینه تهی بود شاید ( شایسته است .) سه فعل داریم و سه جمله : تمامی صفاتی که پس از موصوف می آیند به جز شمارشی و دو واژه ی چند و دیگر. به عبارت دیگر صفت پیشین داریم و متضاد آن صفت پسین . انواع صفت بیانی ( پسین به جز شمارشی) : 1- مطلق: تمامی صفاتی که فاعلی، مفعولی، لیاقت و نسبی نیستند! ✅مثل: خوشحال، تندرست، خطرناک،سالم ، کامل ، مغلوب، خوب و ... 2- فاعلی : به جای آن که فرمول حفظ کنید،به عنوان یک فارسی زبان به معنی دقت کنید و بینید کلمه دلالت برانجام دهنده کاری می کند یا خیر . الف- بن مضارع + نده = آینده، دارنده، رخشنده، گوینده ب- بن مضارع + ا = کوشا، گویا، دارا، پویا، جویا، شنوا، بویا و... پ- بن مضارع + ان = خندان ، گریان ، تابان ، درخشان، رخشان، پویان ، روان(= رونده ) ت- بن ماضی/ مضارع +گار =آفریدگار، پروردگار، آموزگار، رستگارو... ث-بن ماضی + ار = خریدار(خرید کننده) ، خواستار(= خواهنده) ج- اسم / بن/ صفت+ گر =زرگر ، توانگر، کارگر، روشنگر و... چ-اسم/صفت+ بن مضارع = خداشناس، راستگو ، زحمتکش ، ریاضی دان و... : الف- می توانیم درپایان این کلمات «نده» بیاوریم : خداشناسنده ، راستگوینده ، زحمت کشنده ب- می توانیم با این کلمات جمله بسازیم : خداشناس : کسی که خدا را می شناسد . راست گو: کسی که راست می گوید. زحمت کش: کسی که زحمت می کشد. ریاضی دان: کسی که ریاضی را می داند . 3-مفعولی: بن ماضی+ ه/ـه : پرورده ، شکسته، نوشته، ایستانده، شنیده ، گفته ، دیده و... 4-لیاقت: مصدر+ ی : خوردنی ، آشامیدنی، گفتنی، دیدنی و ... 5-نسبی الف- اسم + ی : آسمانی، نارنجی، فنی، آبادانی، ، سنندجی، کاری و... ب- اسم +ین : امروزین ، آهنین، پولادین ، سیمین و... پ-اسم + ینه: سیمینه ، زرّینه، چرمینه، چوبینه و... ت-اسم + انی: روحانی، عقلانی، جسمانی، نورانی و... ث- اسم+ انه : کودکانه ، بچگانه، سالانه ، شبانه و... 🔵 نکته: از فرمول ( بن ماضی+ ار) سه نوع کلمه ساخته می شود. 1-صفت فاعلی : خریدار(= خرید کننده) 2-صفت مفعولی: گرفتار(= گرفتار شده) 3-اسم مصدر: گفتار(= گفتن) 🔶آنچه داخل پرانتز آوردیم در حقیقت روش تشخیص است. ❓ قافیه ی کدام بیت، صفت فاعلی است؟❓ 1-شب تار است و ره وادی ایمن درپیش/ آتش طور کجا موعد دیدار کجاست 2- بازپرسید زگیسوی شکن در شکنش / کاین دل غمزده سرگشته گرفتار کجاست 3-سفر اول پرواز به دام افتاده است /بلبل ما نشنیده است که گلزار کجاست 4- چشم تا کار کند گرد کسادی فرش است/ دربساط سخن امروز خریدار کجاست ؟ ادامه دارد ... شادروان استاد اسمعیل محمد زاده https://eitaa.com/adabiyatjame1112
1-«ی» صفت لیاقت ساز=خوردنی (مندرج در همین درس) 2-«ی» صفت نسبی ساز = ایرانی ( مندرج در همین درس) 3-«ی» حاصل مصدر ساز/حاصل مصدر/ مصدری = صفت+ ی .این « ی » معادل«بودن» است. خوبی: خوب « بودن» /جوانمردی: جوانمرد« بودن» / زیبایی: زیبا« بودن» 4- «ی » نکره : الف- اگر هجا (بخش ) ی پایانی واژه ای « ی » نکره داشته باشد، آن هجا تکیه( استرس) نمی گیرد. ب- در بعضی از کلماتی که « ی » نکره دارند، می توان به جای « ی » نکره واژه ی «یک» آورد. خودم این راه را توصیه نمی کنم زیرا قبل از واژه اگر « یک » می آوریم ، آن یک صفت شمارشی است و در حالی که « ی » نکره نمی تواند معادل صفت شمارشی باشد . به همین دلیل در ده ها هزار یا صدها هزار کلمه نمی توانیم به جای «ی» نکره از واژه ی یک استفاده کنم و آنهایی هم که می توان چنین کاری کرد چندان مانوس نیست. 🔻یکی از استثنائات کلمات جمع است . در کلمات جمع به جای «ی » نکره نمی توانیم « یک » بیاوریم مثلا نمی توانیم جمله ی «جوانانی را دیدم » بگوییم: «یک جوانان» را دیدیم .علاوه برآن بسیاری از کلمات به ویژه کلماتی که مفهوم انتزاعی دارند این روش جواب نمی دهد مثلا در جمله ی «دستی بر سر طفل کشید» نمی توانیم بگوییم: یک دست برسرطفل کشید. یا « به مناسبتی جمع شده بودیم » را نمی توانیم بگوییم: « به یک مناسبت جمع شده بودیم » وده ها هزار مثال دیگر: می خواهم بگویم اگر به جای «ی» نتوانیم « یک » بیاوریم نباید بگوییم که «ی » نکره نداریم . پ-یک روش کاملا کاربردی را که حدود 20 سال پیش از یکی از دوستان یاد گرفته بودم ، قبلا عرض کردم .این روش خیلی جالب است : هنگام تلفظ «ی » نکره می توانیم یک دست خود را به علامت ناشناس بودن کسی یا چیزی بالا ببریم . ادامه دارد ... ✍شادزوان استاد اسمعیل محمد زاده https://eitaa.com/adabiyatjame1112
کانال متوسطه اول در پیام رسان ایتا 👇 https://eitaa.com/Adabiatjameaval