#کشفالاسرار
🔸 اِهْدِنَا الصّراطَ المُستَقیم - ...
🔻مومنان میگویند -
بار خدایا راه خود به ما نمای
وانگه ما را در آن راه بر روش دار
وانگه از روش به کشش رسان .
سه اصل عظیم است :
اول نمایش ، پس روش ، پس کشش .
... مومنان در این آیت از اللّه هر سه میخواهند ؛
که نه هر که راه دید در راه برفت ،
و نه هر که رفت به مقصد رسید .
و بس کس که شنید و ندید
و بس کس که دید و نشناخت
و بس کس که شناخت و نیافت .
▫️منبع: نواخان بزم صاحبدلان؛
گزیده کشف الاسرار و عدة الابرار میبدی
گزینش و گزارش از رضا انزابی نژاد
چهاردهم ۹۳ ،نشر جامی،ص ۲۸
@adabkhani
#کشفالاسرار
🔸اگر روزی بیندازد کمند از برج ایوانش
بسا دلها که اندر حضرت او در شکار آرد
آن چه جانی بُوَد که وعدهٔ دیدار فراموش کند؟
و آن چه دلی بود که نسیم معارف از گلزار وصال نبوید، و آن چه زبانی بود که جز نام دوست به خود را دهد؟
کز نام دوست بوی دوست آید و از خلوت دوست راحتِ جان فزاید.
روی ما شاد است تا تو حاضری با روی تو
جان ما خوش باد چون غائب شوی با یاد تو
ای بسا در حقهٔ جانِ غیورانت که هست
نعرههای سر به مُهر از درد بیفریاد تو
▫️منبع: نواخوان بزم صاحبدلان (گزیده کشف الاسرار و عدة الابرار) ، رشیدالدین ابوالفضل میبدی، گزینش و گزارش از دکتر رضا انزابینژاد،ص ۴۸،جامی ۷۵
@adabkhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزی_روزگاری
- بلدی با زنجیرْ سوخت، سوخت بکنی؟
- نه
- با تبر چطور؟ بلدی؟
- نه
- بلدی کتیرا بگیری؟
- اصلا و ابدا
- چوپونی چطور؟ میتونی گله بچرونی؟
- اوو که محال ممکنه بلد باشُم!
- تو تا حالا رنگرزی کردی؟
- نه، رنگرزی سی چنه؟!
- بلدی اگه دست و پای حیوون در رفت جا بندازی؟ بلدی مشک بزنی؟ بلدی شیر بدوشی؟ دیگ بشوری؟ دوغ بزنی؟
- نه
- بلدی رختاتو خودت بشوری؟
- نه
🔸بلدی روزی سه بار نون بخوری پنج بار شکر خدا بگی؟
@adabkhani 📽
#شهر_خدا 🌙
برای شبهای ماه مبارک رمضان و اُنس بیشتر با قرآن، از تفسیر بسیار کاربردی و حکیمانه استاد قرائتی استفاده کنید
دانلود:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mobiliha.nour&ref=share
#شبقدر
دستِ مرا بگیر در این «بالحسین» ها
این دست بر حسین تو یک عمر سینه زد
@adabkhani 🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻زمزمه لطیف ابیاتی از #حافظ توسط شهید مطهری در محفل خانوادگی - سال ۱۳۵۴
میِ صبوح و شکرخوابِ صبحدم تا چند؟
به عذرِ نیمشبی کوش و گریه سحری
از : کانال «بنیاد شهید مطهری»
@adabkhani
همانا امر به معروف و نهی از منکر دو خصلت از خصلتهای خداوند سبحان هستند و این دو، نه مرگ را نزدیک میکنند و نه از روزی [انسان] میکاهند
#نهجالبلاغه
🔹 پاشانی و استقلال ابیات و چند نوایی [در شعر حافظ]
این اصطلاح «انقلاب در غزل» کاربرد آرتور آربری است: مترجم قرآن، اسلامشناس و ایرانشناس بزرگ که فارسی میدانست ... او با ذهن انتقادی پیشرفته خودش غزل #حافظ را با دیگران مقایسه کرده بود و به این نتیجه رسیده بود که غزل حافظ یک فرق اساسی با دیگران دارد.
... با انسی که با شعر و ادب اروپایی داشته از چند گونه/گانه گویی حافظ شگفتزده میشود، اما با دانش و بینش عمیق ادبی-هنری خود... به خوبی بیآنکه معمازده و سردرگم شود، برمبنای شناختی که از انواع پدیده ها و سبکها و شیوهها و شگردهای شعر و داستان اروپایی از جمله «جریان سیال ذهن» ... جایگاه او را خوب و زود و درست درمییابد.
... همین کلمه انقلاب حافظ در غزل که من دیدم در مقدمه ۵۰ غزل ترجمه شده به انگلیسی آورده و راه بردم به اینکه اولین تکانی که حافظ خورده و تحولی که یافته این است که دیده که اگر «اتحاد معنایی» را در غزل رعایت کند دیگر ناچار است مثل قطعه یا قصیده که یک مضمون را بگیرد و برود جلو. یعنی وحدت مضمون را به صورت تکآوایی یا تکمضمونی یا حداکثر دو سهمضمونی حفظ کند. دیگر اوجش غزل مولاناست که دو مضمون اصلی بیشتر ندارد. دو درونمایه یکی عشق و یکی عرفان. یا میتوان گفت فقط عشق و عرفان و غراز و نشیب و چم و خمهای آن.
حافظ از بسیاری از مسائل حرف میزند. برای اینکار هوشمندانه غزل را دستکاری کرد. یعنی ربط هر بیتی را با قبل و بعد خودش برید. این کار واقعاً انقلاب بزرگی بود که حافظ در شعر فارسی انجام داد. توانست به این پایه برسد که رسیده.
بعضی هنوز در این بحث دارند که آیا این حرفی که بنده میزنم درست است یا نه. میگویند یک وحدت پنهانی در شعرهای حافظ هست و غزل او استقلال ابیات ندارد. یعنی شما میخواهید بگویید حافظ پریشان حرف میزده؟ گفتم نه.
این را حمل به صحت بفرمایید، من از پاشانی شعر حافظ حرف میزنم . حافظ خودش به پریشانی اشاره میکند:
حافظ، آن ساعت که این نظم پریشان مینوشت
طایر فکرش به دام اشتیاق افتاده بود
... به ندرت میتوان غزلی در دیوان حافظ یافت که اتحاد مضمونی داشته باشد. البته حال یکپارچهای بر غزل حاکم است، و عنصر وحدتبخش ردیف و قافیه و موسیقی هم وجود دارد؛ باز به قول آربری چند نوایی ( پلی فونی) و نیز به اصطلاح دیگر او کنتر پوآنی ( به وام از عالم موسیقی).
منبع: حافظ حافظه ماست، بهاءالدین خرمشاهی، نشر قطره، چاپ دهم۹۶، گزیدهای از صفحات ۱۴۵ تا ۱۴۷
@adabkhani 🏴
qurantr-pdf.rar
12.14M
ترجمه روان و پیامرسان قرآن کریم
استاد ملکی
برای نوجوانان و جوانان
فایلها به تفکیک سورهها در قالب پیدیاف هستند
سایت ترجمه خواندنی قرآن
«حافظ و شب قدر»
▫️آن شب قدري كه گويند اهل خلوت امشب است
يا رب اين تأثير دولت در كدامين كوكب است
▫️شب قدري چنين عزيز و شريف
با تو تا روز خفتنم هوس است
▫️چه مبارك سحري بود و چه فرخنده شبي
آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند
▫️ در شب قدر ار صبوحي كردهام عيبم مكن
سرخوش آمد يار و جامي بر كنار طاق بود
▫️شب وصل است و طي شد نامه هجر
سلام فيه حتي مطلع الفجر
منبع: دیوان حافظ - نسخه خطی - کتابخوان قائمیه
www.ghbook.ir/Book/3629
🔻
ای امیرِ کاروانِ واپسین
ای وجودت لنگر چرخ و زمین
ای دلیل راه هر گم کرده راه
بیپناهان جهان را تو پناه
ای تو سالار زمین و آسمان
پادشاه دوره آخر زمان
من یکی واماندهی از کاروان
در عقب افتاده لنگ و ناتوان
در میان رهزنان ماندم اسیر
گه به بالا میکشندم گه به زیر
مرکبم بردند و آبم ریختند
خون من با خاک ره آمیختند
برکنار ره نگاهی باز کن
این کنار افتاده را آواز کن
📜 منبع: مثنوی طاقدیس، ملا احمد نراقی، نشر امیرکبیر ۸۶، بخشی از «در مناجات با قاضیالحاجات و استغاثه به آستان امام عصر(ع)» ص۲۰۹
🎨 نقاشی دیجیتال، حسن روحالامین: نماز امام زمان(عج) بر پیکر امام حسن عسکری(ع)
@adabkhani
چو كارى بى فضول من بر آيد
مرا در وى سخن گفتن نشايد
وگر بينم كه نابينا و چاه است
اگر خاموش بنشينم گناه است
دیوان #سعدی، حكايت ۳۸، صفحه۲۹۷، چاپ سنگی، شماره کتابشناسی ملی ۹۹۳۹/۱/۱/۱/۱ ، اپلیکیشن کتابخوان قائمیه
@adabkhani
گل در بر و می در کف و معشوق بکامست سلطان جهانم به چنین روز غلامست
گو شمع میارید در این جمع که امشب
در مجلس ما ماه رُخ دوست تمامست
در مذهب ما باده حلالست ولیکن
بی روی تو ای سرو گل اندام حرامست
گوشم همه بر قول نی و نغمهٔ چنگست
چشمم همه بر لعل لب و گردش جامست
در مجلس ما عطر میامیز که ما را
هر لحظه ز گیسوی تو خوشبوی مشامست
از چاشنی قند مگو هیچ و ز شکّر
زآنرو که مرا از لب شیرین تو کامست
تا گنج غمت در دل ویرانه مقیمست
همواره مرا کوی خرابات مقامست
از ننگ چه گوئی که مرا نام ز ننگست
وز نام چه پرسی که مرا ننگ ز نامست
میخواره و سرگشته و رندیم و نظرباز
وانکس که چو ما نیست در این شهر کدامست
با محتسبم عیب مگوئید که او نیز
پیوسته چو ما در طلب عیش مدامست
حافظ منشین بی می و معشوق زمانی
کایّام گل و یاسمن و عید صیامست
دیوان #حافظ شیرازی
متن از ویکی نبشته
شمشاد خرامان کن
وآهنگِ گلستان کن
تا سرو بیاموزد
از قدِ تو دلجویی!
#حافظ
voice.ogg
1.92M
يعني چه؟ 🤔
ناگهان پرده برانداختهاي يعني چه
مست از خانه برون تاختهاي يعني چه
زلف در دست صبا گوش به فرمان رقيب
اين چنين با همه درساختهاي يعني چه
شاه خوباني و منظور گدايان شدهاي
قدر اين مرتبه نشناختهاي يعني چه
نه سر زلف خود اول تو به دستم دادي
بازم از پاي درانداختهاي يعني چه
سخنت رمز دهان گفت و كمر سر ميان
و از ميان تيغ به ما آختهاي يعني چه
هر كس از مهره مهر تو به نقشي مشغول
عاقبت با همه كج باختهاي يعني چه
حافظا در دل تنگت چو فرود آمد يار
خانه از غير نپرداختهاي يعني چه
🕯غزلیات #حافظ، نسخه خطی، اپلیکیشن کتابخوان قائمیه
@adabkhani
به نظر شما بیت آخر غزل، با قسمتی از آیهای که نوشتم ارتباطی داره؟
- حافظا در دل تنگت چو فرود آمد یار
خانه از غیر نپرداختهای یعنی چه؟
- مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ...
خداوند براى هيچ مردى در درونش دو دل قرار نداده است ... (احزاب ۴)
اذْهَبَا إِلَي فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَي (۴۳)
فَقُولَا لَهُ قَوْلاً لَّيِّناً لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَي (۴۴)
سوره طه
برويد به سوى فرعون كه او طغيان كرده است.
پس به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا (از خدا) بترسد
از تفسیر نور:
🔸 گام اوّل در امر به معروف و نهى از منكر، بيان نرم است. «فقولا له قولاً ليّنا»
🔸اميدها در نرمى است، و انتظارى از خشونت نمىرود. «قولاً ليّنا لعّله يتذكّر...»
🔸 شروع تربيت و ارشاد بايد از طريق گفتگوى صميمانه باشد. «فقولاله قولاً ليّنا» حتّى با سركشترين افراد نيز بايد ابتدا با نرمى و لطافت سخن گفت.
🔸 هرگز از هدايت ديگران مأيوس نشويد. «لعّله يتذكّر ...»