eitaa logo
کانون شعر و ادب پردیس الزهرا(س)
381 دنبال‌کننده
844 عکس
46 ویدیو
29 فایل
جاودان زی،‌ ای زبان دانش و فرزانگی تا به گیتی، نور بخشد آفتاب خاوری ✨🖋️ارتباط با دبیر مجموعه: @A_Jalalipour
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ فریاد زدم - علی- پناهم دادند/ این گونه به این میكده راهم دادند  با دیدن این شوق عنایاتی كرد/ لبخند علی مرا خراباتی كرد من مستِ مِی ابوترابم یك عمر/ سر زنده به نشئه یِ شرابم یك عمر بد مستیِ من قصه ی پُر دنباله است/ زیرِ سرِ باده ای صد و ده ساله است این بزم مرا اهل سخن می سازد/ تنها مِی كوثری به من می سازد من معتقدم باده سرشتی دارد/ انگور نجف طعم بهشتی دارد می داخل خُم، سینجلی می گوید/ قُل می زند و علی علی می گوید... @adabpardis 💚
﷽ قاصم الجبارین🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 از دانشجو معلمان و معلمانی که علاقه و تمایل به همکاری با کانون تربیتی شهید سلیمانی ، در زمینه های و و در بخش رادیویی و کتابخوانی کانون دارند، میتوانند از طریق لینک زیر اعلام آمادگی کنند. 👇👇👇👇👇👇 🆔https://survey.porsline.ir/s/P94eOcbx پاسخ به سوالات شما: @mehdi_mohebi
شاید بعضی هامون تجربه کردیم که شب اول محرم یهو دلمون میگیره! غم عالم میشینه توی دلمون! اروم و قرار نداریم و دلمون شور میزنه! میدونی سر این آشوب چیه؟ از امام صادق روایت شده: هرگاه شب اول محرم فرا می‌رسد، اول غروب و نزدیک به اذان مغرب که ماه نو در آسمان قرار می‌گیرد، مادرمان حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) از عرش الهی و بهشت برین پیراهن خونین جدم حسین ع را به آسمان اول می‌آورد و به سمت زمین تکان می‌دهد… پیراهنی که آغشته به خون قلب و پیشانی و محاسن و حلقوم و نقطه نقطه ی وجود ایشان است. وقتی ایشان پیراهن را به سمت زمین تکان می‌دهند فریادی می‌زنند که صدای ایشان در تمام عالم می‌پیچد و به فریاد ایشان تمام ملائکه و سماواتیان به لرزه در می‌آیند و دل مومنین و محبان و عاشقان حسین (علیه السلام) مثل کاسه ی چینی در سینه شان تکه تکه و پاره پاره می‌شود... ثمرات الاعواد/ج۳/ص۳۶ حرم امام رضا(ع)_ شب اول محرم🖤 @adabpardis
عاشقانت می فروشند عیش را ، غم می خرند دل به پاى روضه می ریزند ماتم می خرند باز هم شیر حلال مادران تاثیر کرد بچه ها دارند از بازار پرچم می خرند مثل خاروخس درین سیل به راه افتاده ایم باز در هم آمدیم و باز در هم می خرند ماه ها در یک طرف ماه محرم یک طرف بیشتر از ماه ها ماه محرم می خرند علی اکبر لطیفیان @adabpardis
🏴 عزاداری از نگاه امام موسی صدر: « معنای عزاداری‌‌های ما برای امام حسین و معنای اینکه ما هر سال به یاد امام حسین هستیم و معنای اینکه همیشه می‌‌گوییم: «یا لَیتَنا کُنّا مَعَکَ فَنَفُوزُ فَوزاً عَظیماً» (کاش ما همراه تو بودیم تا به رستگاری بزرگ می‌‌رسیدیم) این است که ما امام حسین را در میان خود می‌‌یابیم. از خود پرسیدم: اگر امام حسین‌ (ع) این روزها در میان ما بود چه می‌‌کرد؟ آیا صبر می‌‌کرد تا برادران و همسایگانش در سرما و با گرسنگی و خواری کوچ کنند؟ اگر این‌طور است چگونه این حدیث پیامبر(ص) را تفسیر کنیم که «ما آمَنَ بِاللهِ وَ الیومِ الآخِرِ مَن باتَ شَبعاناً وَ جارُهُ جائِعٌ.» (هرکس شب با شکم سیر بخوابد درحالی‌که همسایه‌‌اش گرسنه باشد، به خدا و روز بازپسین ایمان نیاورده است.) هرکس سالم باشد و همسایه‌‌اش بیمار، هرکس ثروتمند باشد و همسایه‌‌اش تنگدست، به خدا و روز بازپسین ایمان نیاورده است. آیا امام حسین تحمل می‌‌کند که همسایه‌‌اش خوار شود؟ در سرما باشد؟ در ترس و وحشت باشد؟ درمورد برادران دینی و هم‌وطنان نیز همین‌طور. آیا ممکن است امام حسین بی‌‌اعتنایی و بی‌‌توجهی و سکوت را تحمل کند؟» @adabpardis
«قسمت ۱» لهوف در میان مقاتل، لهوف سید بن‌طاووس، از معتبرترین‌ها و البته موجزترین‌هاست و ترجمه سیداحمد فهری را می‌توان روان‌ترین برگردان آن به زبان فارسی دانست. وی واژه «لهوف» را به آه سوزان ترجمه کرده است. لهوف را نمی‌توان یک اثر تاریخی دانست و اگر کسی بخواهد به‌عنوان یک کتاب تاریخی به این منبع مراجعه کند با پرسش‌های بسیاری مواجه می‌شود. @adabpardis
کانون شعر و ادب پردیس الزهرا(س)
#معرفی_کتاب «قسمت ۱» لهوف در میان مقاتل، لهوف سید بن‌طاووس، از معتبرترین‌ها و البته موجزترین‌هاست
. به‌طور مثال بخش‌هایی از اتفاقاتی که در زندگی امام حسین (ع) افتاده به دلیل همان مختصر بودن کتاب مطرح نشده است. سید بن‌طاووس، کتاب را با نگاهی عرفانی نگاشته و از همین رو است که عنوان هر بخش را «مسلک» نامیده است. مسلک اول را با حوادث قبل از ماجرای عاشورا؛ ولادت امام حسین (ع) و مراسم ولادت او؛ تعبیر خواب ام‌الفضل و گریه شدید پیامبر (ص) بر امام مولود آغاز کرده است و در مسلک‌های بعد زمانه پس از شهادت امام حسن، حج و سخنرانی امام حسین در مکه... و نهایتا آنچه در روز عاشورا در کربلا بر امام و اهل بیت او رفت را مسلک‌به‌مسلک آورده است و در پایان نیز تدفین اجساد مطهر شهدای کربلا را شرح داده است. لهوف اینجا به پایان می‌رسد و ما می‌مانیم و آنچه بر خواهر بهترین برادر رفته است. الشام... الشام... الشام... @adabpardis
«غضب خدا بر یهودیان آن‌گاه شدت گرفت که برای خدا پسر قرار دادند، و بر نصاری آن زمان که خدای را سه‌گانه دانستند و بر مجوس وقتی که شمس و قمر را پرستش کردند، خشم خدا بر امّتی سخت شد که برای کشتن پسرِ دختر پیامبر خود هم‌داستان شدند». @adabpardis 🏴
🔸قسمت دوم در کربلا چه گذشت؟ شیعیان شیخ عباس قمی را با مفاتیح الجنان می‌شناسند، اما حق او بر گردن شیعه بیش از اینهاست. شیخ عباس، مقتلی مفصل‌تر از لهوف به یادگار گذاشته با نام «نفس‌المهموم» که نامش برگرفته از حدیث امام صادق (ع) است که فرمود: «نَفَسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ همُّه لَنا عِبادَةٌ وَ کِتمانُ سِرّنا جِهادُ فی سَبیلِ الله» ترجمه: نَفَس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود تسبیح است، اندوه بر ما عبادت است و کتمان و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. نفس‌المهموم از لهوف مفصل‌تر و از همین روی به لحاظ تاریخ‌شناسانه دقیق‌تر است. آغازش همانند لهوف با ولادت امام است، اما پایانش با قیام مختار خاتمه یافته. باب اول، حاوی دو فصل است فضایل امام حسین (ع) و همچنین ثواب گریستن در عزای امام حسین و لعن قاتلان وی. باب دوم، حاوی رخداد‌هایی است که بعد از بیعت کردن مردم با یزید بن‌معاویه تا شهادت امام حسین (ع) اتفاق افتاده است. این باب مفصل‌ترین باب کتاب و در ۲۰ فصل تنظیم شده است. باب سوم، حاوی وقایع بعد از شهادت امام حسین (ع) است. باب چهارم، حاوی رویداد‌های پس از شهادت امام حسین (ع)، مانند گریستن آسمان، ناله فرشتگان و گریستن جنیان است. باب پنجم، درباره فرزندان و زنان امام و فضیلت زیارت آن‌ها و همچنین ستم حاکمان ظالم در تخریب بارگاه حسینی است در خاتمه کتاب، قیام توابین و قیام مختار شرح داده شده است. @adabpardis‌ 🖤
کانون شعر و ادب پردیس الزهرا(س)
🔸قسمت دوم در کربلا چه گذشت؟ شیعیان شیخ عباس قمی را با مفاتیح الجنان می‌شناسند، اما حق او بر گردن ش
برشی از کتاب: از اخبار بسیار استفاده می‌شود که برای امام حسین علیه‌السلام و حاملین اسرار، مسلم بوده است که محل شهادت،زمین کربلاست و بایست حسین علیه‌السلام به عراق بروند.در این صورت چرا ابی عبدالله علیه السلام بر عکس مقصد خود به مکه رفت و این راه دور و دراز را پیمود با آن که از خود مدینه راه کوبیده ای برای عراق وجود داشته است و نزدیک‌تر هم بوده، سرّ این مسافرت این است که : 1- چون اخبار شهادت ابی عبدالله علیه السلام در سرزمین عراق کم و بیش مشهود بوده است، در سر راه مدینه به عراق مراقبت هایی وجود داشته است که به آسانی مسافرت بدان ممکن نبوده و شاید سرّ این که مسلم بن عقیل پس از مأموریت دلیل گرفت و از بیراهه رفت و راه را گم کرد همین باشد. 2- شهادت امام در روز عاشورا مقدر بود، از تاریخ حرکت او به مکه تا عاشورا ماه‌ها فاصله بود و اقامت او در مدینه میسر نبود و برای صرف وقت این مدت را به مکه مسافرت کرد. 3- چون مکه از تاریخ حرکت حسین علیه السلام که اواخر رجب بود،کم کم محل اجتماع حجاج و مسلمانان اقطار بعیده‌ی اسلامی می‌شد و باید امام به همه‌ی مردم و همه‌ی مسلمانان،مقاصد خویش را بفهماند و دعوت اصلاحی خود را تبلیغ کند و با وضع کنترلی که بنی امیه فراهم کرده بودند، این مقصود جز درمکه و در موسم حج میسر نبود.امام به مکه مسافرت کرد و تا هشتم ذیحجه که همه‌ی مسافرین اطراف در آن جا جمع آوری می‌شوند در آن جا ماند،تا دعوت اصلاحی خود را به همه‌ی مردم برساند و به همه اتمام حجت کند. 4- برای آن حضرت،اصحاب معینی بودند که در طول مدت باید از اطراف و اکناف عالم اسلامی و گوشه و کنار جمع آوری شوند و مسافرت امام حسین علیه السلام تا مکه و از مکه تا کربلا برای جمع آوری این اصحاب مخصوص بوده است و بر کناری نالایقان. @adabpardis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 فراخوان جذب نیروی نشریه اکسیر ✨دانشجویان فعال و علاقمند به فعالیت در نشریه، می‌توانند در بخش‌هایی چون: ویراستاری، صفحه آرایی، عکاسی، گرافیک، طراحی و نقاشی، خوشنویسی، مصاحبه، نویسندگی(طنز،ادبی،اجتماعی،سیاسی و...)، شعر و... جهت همکاری، اعلام آمادگی نمایند. لطفاً به منظور عضویت و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا مراجعه کنید👇🏻 ⚪ @m222002 ..✯*ᴗ..✯*ᴗ.. @adabpardis ..✯*ᴗ..✯*ᴗ..
🔸قسمت سوم ⚫ روحانی نویسنده‌ای که خانه نشین شد! رساله ی «عزاداری‌های نامشروع» نوشته ی عالم بزرگ شیعه، مرحوم آیت الله سید محسن جبل عاملی است. ایشان یکی از علمای روشنفکر،مصلح و آگاه شیعه به شمار می روند که در راه پیرایش عقاید شیعیان و نفی پندارها و باورهای غلط و غیرشیعی،کوشش های بزرگ و پر دامنه ای انجام داد. علامه این رساله که اسم عربی آن«التنزیه لاعمال الشبیه»است را نوشت تا در آن اثبات کند که قمه زنی و زنجیر زنی و پاره‌ای از رسوم عزاداری عوام،اعمال غیرشرعی اند.پس از انتشار این رساله، او مورد خشم عوام و روحانیون جاهل قرار گرفت و پس از تهمت‌ها و توهین‌های فراوان، طردش کردند. گرچه پس از چندی و با شدیدتر شدن خشم و عداوت عوام، علمایی همچون سید ابوالحسن اصفهانی و محمد حسین کاشف الغطاء احساس وظیفه کرده،به حمایت از او برخاستند و حتی فتاوای مشابه نظر او صادر کردند، امّا علامه امین تا آخر عمر خانه‌ نشین شد. جلال آل احمد درباره این کتاب می‌گوید: «...جزوه ای ترجمه کرده بودم از عربی، به اسم«عزاداری های نامشروع»که سال ۱۳۲۲ چاپ شد و یکی دو قران فروختیم و دو روزه تمام شد و خوش و خوشحال بودیم که انجمن یک کار انتفاعی هم کرده. نگو بازاری‌های مذهبی همه اش را چکی خریده اند و سوزانده اند.این را بعدها فهمیدم.» @adabpardis‌ 🖤
کانون شعر و ادب پردیس الزهرا(س)
🔸قسمت سوم ⚫ روحانی نویسنده‌ای که خانه نشین شد! رساله ی «عزاداری‌های نامشروع» نوشته ی عالم بزرگ شیعه
. علامه: اقامه ی عزا برای امام حسین علیه السلام،چیزی جز ذکر مناقب آن بزرگوار و مقاصد مسلّم آن سرور و فهماندن اینکه چرا او خود را به کشتن داد، نیست. علّامه اعتقاد داشت که این امور زشت و منهیه در عزادری‌ها بعضا اتفاق می افتد و ادله‌ای در رد آن‌ها صادر کرده بود: ۱. کذب و دروغ گفتن ۲. آزار نفس و اذیت کردن بدن ۳. جیغ زدن ها و فریادهای بلند زنان ۴. داد و فریاد و نعره های وحشیانه با صداهای منکر ۵. آنچه به نام دین در اینگونه مجالس موجب آبروریزی و هتک حرمت فوق العاده دین می شود. @adabpardis
الماس اگرچه از همه ی جواهرها شفاف تر است، سخت تر نیز هست. ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق تنها با یقین مطلق ممکن است... و ای دل!... تو را نیز از این سنت لایتغیر خلقت گریزی نیست. نپندار که تنها عاشورائیان را بدان بلا آزموده اند و لاغیر... صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است! @adabpardis
به دهر، هر خبری هست، زیر پرچم توست اگر کسی درِ دیگر زند ز بی‌خبری است @adabpardis 🏴
🔸بخش چهارم🔸 فتح خون کتاب فتح خون The Victory of Blood اثر شهید سید مرتضی آوینی Morteza Avini در دو پاره ماجرای عاشورا را شرح می‌دهد. ماجراهای عاشورا از ماه رجب سال 60 تا ماه محرم سال 61 در بخش اول این کتاب به‌ صورت مختصر توصیف شده‌اند. هدف از بیان وقایع عاشورا در این بخش از کتاب، نگاهی به شخصیت‌های واقعه‌ی کربلا و تغییر و تطوری است که در احوالات هر یک از آن‌ها رخ می‌دهد. در پاره دوم کتاب فتح خون، از دید راوی به تحلیل و واکاوی معنوی و روحانی این ماجراها پرداخته می‌شود. راوی که به نوعی نمایانگر طرز فکر آوینی است، با دیدی عارفانه به واقعه‌ی کربلا نگاه می‌کند و سعی می‌کند با چشم باطن به فراتر از ظواهر ماجرا بنگرد و در این راه خواننده را با خود همراه کند و جلوه‌ای از آسمان را در زمین به او نشان دهد. شهید آوینی:عاشورا دیگر تنها یک واقعه‌ی تاریخی نیست که قرن‌ها از وقوع‌اش می‌گذرد، بلکه عاشورا حقیقتی تکرارشونده در هر زمان و مکان است و درون‌مایه‎ی آن عشق است. امام در بطن ماجرای عاشورا تجلی عشقی فرازمینی و الهی است که با اندیشیدن و با چشم دل دیدن او می‌تواند اسلام واقعی را به خواننده بنمایاند. @adabpardis 🏴
کانون شعر و ادب پردیس الزهرا(س)
🔸بخش چهارم🔸 فتح خون کتاب فتح خون The Victory of Blood اثر شهید سید مرتضی آوینی Morteza Avini در دو
. جاهلیت ریشه در درون دارد و اگر آن مشرك بت‌پرست كه در درون آدمی است ایمان نیاورد، چه سود كه بر زبان لااله‌الاالله براند؟ @adabpardis 🖤
اگر لیلی و مجنون دائم در کنار هم بودند، دیری نمی‌کشید که از هم ملول و منزجر می‌شدند. بعضی وقت‌ها لازم است که پای غیر در میان آید، تا قدرِ یار فزاید. برف و بَردِ(سرما)زمستان تا نباشد، صفا و هوای بهار این قدر‌ها مفرّحِ قلوب و ملایمِ طبایع نخواهد شد. @adabpardis
🔸بخش پنجم🔸 حماسه حسینی کتاب حماسه حسینی نوشته شهید مرتضی مطهری است که بالغ بر ۵۰ تجدید چاپ داشته است. جلد اول حماسه حسینی مجموعه‌ای از سخنرانی‌های استاد مرتضی مطهری درباره‌ی حادثه‌ی کربلا است. عمده‌ی این سخنرانی‌ها در حسینیه ارشاد، مسجد جاوید و منازل شخصی همفکران مطهری برگزار شده‌اند. فصل‌های کتاب «حماسه حسینی»، «تحریفات در واقعه‌ی تاریخى کربلا»، «ماهیت قیام حسینى»، «تحلیل واقعه عاشورا»، «شعارهای عاشورا»، «عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى» و «عنصر تبلیغ در نهضت حسینى» نام دارند. مرتضی مطهری در بخش تحریفات لفظی، از کتاب لولو و مرجان استاد محدث نوری بسیار تاثیر پذیرفته است. علاوه بر محتوای این هفت فصل، مطهری انتقادهایش به کتاب «شهید جاوید»، نوشته‌ی «نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی» را بیان کرده است. جلد دوم کتاب حماسه حسینی یادداشت‌ها و نوشته‌های شهید مطهری درمورد این حادثه‌ی تاریخی و تاثیرگزار است. حماسه حسینی به عربی نیز ترجمه شده است و نام آن «الملحمةُ الحسینیة» است. @adabpardis 🏴
کانون شعر و ادب پردیس الزهرا(س)
🔸بخش پنجم🔸 حماسه حسینی کتاب حماسه حسینی نوشته شهید مرتضی مطهری است که بالغ بر ۵۰ تجدید چاپ داشته ا
. کلمه‌ی حماسه به معنای شدت و صلابت است و نیز به معنای شجاعت و حمیت... شخصیت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام سبقه حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و نفله شدن. شخصیت‌های حماسی جنبه‌ی نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند، اما در مورد امام حسین علیه‌السلام چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، اما حماسه‌ی انسانیت و بشریت، نه حماسه‌ی قومیت. سخن، عمل و روح امام حسین علیه‌السلام هیجان و حماسه‌ی مافوق حماسه‌هاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبه‌ی انسانی بی‌نظیر است و ما این حماسه را نشناخته ایم... @adabpardis 🖤
واژۀ عربی «جناب» به‌ معنای «درگاه و آستان» است: صبا! خاک وجود ما بدان عالی جناب انداز/ ... بنابراین «عالی جناب»، در این بیت و کاربرد خاص، یعنی «آستان والا» که بافاصله نوشته می‌شود. ولی «عالی‌جناب»، که عنوان احترام‌آمیزی است برای افراد بلندپایه، نیم‌فاصله نوشته می‌شود. این واژه در فارسی /جِناب/ و در عربی /جَناب/ است. @adabpardis
🔸بخش ششم🔸 سقای آب و ادب در این کتاب اتفاقاتی را مشاهده می‌کنیم که هر بار از دید شخصیت‌ها و وقایع گوناگون بیان می‌شود. یک فصل عباس، عباس علی‌ست، یک فصل عباس ام‌البنین، فصل دیگر عباس عباس، فصل چهارم عباس سکینه و دیگر عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان، عباس فاطمه… تا اینگونه از علی تا فاطمه همه از عباس بگویند. کسانی که با قلم «سید مهدی شجاعی» آشنایی دارند خوب می‌دانند که تفاوت نوشته‌هایش در زاویه دید او نسبت به اتفاق‌هایی ا‌ست که بارها و بارها شنیده‌ایم؛ اما آنگونه که شجاعی می‌گوید به آن نیاندیشیده‌ایم. زبان ادبی، خلاقیت در مضمون‌پردازی، استفاده از برداشت‌های مناسب تاریخی و… از ویژگی‌هایی است که تقریباً در همة مجموعه‌های شجاعی دیده می‌شود و «سقای آب و ادب» نیز از آن مستثنا نیست. @adabpardis 🏴