eitaa logo
کانون شعر و ادب پردیس الزهرا(س)
329 دنبال‌کننده
800 عکس
37 ویدیو
28 فایل
جاودان زی،‌ ای زبان دانش و فرزانگی تا به گیتی، نور بخشد آفتاب خاوری ✨🖋️ارتباط با دبیر مجموعه: @A_Jalalipour
مشاهده در ایتا
دانلود
. علامه: اقامه ی عزا برای امام حسین علیه السلام،چیزی جز ذکر مناقب آن بزرگوار و مقاصد مسلّم آن سرور و فهماندن اینکه چرا او خود را به کشتن داد، نیست. علّامه اعتقاد داشت که این امور زشت و منهیه در عزادری‌ها بعضا اتفاق می افتد و ادله‌ای در رد آن‌ها صادر کرده بود: ۱. کذب و دروغ گفتن ۲. آزار نفس و اذیت کردن بدن ۳. جیغ زدن ها و فریادهای بلند زنان ۴. داد و فریاد و نعره های وحشیانه با صداهای منکر ۵. آنچه به نام دین در اینگونه مجالس موجب آبروریزی و هتک حرمت فوق العاده دین می شود. @adabpardis
الماس اگرچه از همه ی جواهرها شفاف تر است، سخت تر نیز هست. ماندن در صف اصحاب عاشورایی امام عشق تنها با یقین مطلق ممکن است... و ای دل!... تو را نیز از این سنت لایتغیر خلقت گریزی نیست. نپندار که تنها عاشورائیان را بدان بلا آزموده اند و لاغیر... صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است! @adabpardis
به دهر، هر خبری هست، زیر پرچم توست اگر کسی درِ دیگر زند ز بی‌خبری است @adabpardis 🏴
🔸بخش چهارم🔸 فتح خون کتاب فتح خون The Victory of Blood اثر شهید سید مرتضی آوینی Morteza Avini در دو پاره ماجرای عاشورا را شرح می‌دهد. ماجراهای عاشورا از ماه رجب سال 60 تا ماه محرم سال 61 در بخش اول این کتاب به‌ صورت مختصر توصیف شده‌اند. هدف از بیان وقایع عاشورا در این بخش از کتاب، نگاهی به شخصیت‌های واقعه‌ی کربلا و تغییر و تطوری است که در احوالات هر یک از آن‌ها رخ می‌دهد. در پاره دوم کتاب فتح خون، از دید راوی به تحلیل و واکاوی معنوی و روحانی این ماجراها پرداخته می‌شود. راوی که به نوعی نمایانگر طرز فکر آوینی است، با دیدی عارفانه به واقعه‌ی کربلا نگاه می‌کند و سعی می‌کند با چشم باطن به فراتر از ظواهر ماجرا بنگرد و در این راه خواننده را با خود همراه کند و جلوه‌ای از آسمان را در زمین به او نشان دهد. شهید آوینی:عاشورا دیگر تنها یک واقعه‌ی تاریخی نیست که قرن‌ها از وقوع‌اش می‌گذرد، بلکه عاشورا حقیقتی تکرارشونده در هر زمان و مکان است و درون‌مایه‎ی آن عشق است. امام در بطن ماجرای عاشورا تجلی عشقی فرازمینی و الهی است که با اندیشیدن و با چشم دل دیدن او می‌تواند اسلام واقعی را به خواننده بنمایاند. @adabpardis 🏴
. جاهلیت ریشه در درون دارد و اگر آن مشرك بت‌پرست كه در درون آدمی است ایمان نیاورد، چه سود كه بر زبان لااله‌الاالله براند؟ @adabpardis 🖤
اگر لیلی و مجنون دائم در کنار هم بودند، دیری نمی‌کشید که از هم ملول و منزجر می‌شدند. بعضی وقت‌ها لازم است که پای غیر در میان آید، تا قدرِ یار فزاید. برف و بَردِ(سرما)زمستان تا نباشد، صفا و هوای بهار این قدر‌ها مفرّحِ قلوب و ملایمِ طبایع نخواهد شد. @adabpardis
🔸بخش پنجم🔸 حماسه حسینی کتاب حماسه حسینی نوشته شهید مرتضی مطهری است که بالغ بر ۵۰ تجدید چاپ داشته است. جلد اول حماسه حسینی مجموعه‌ای از سخنرانی‌های استاد مرتضی مطهری درباره‌ی حادثه‌ی کربلا است. عمده‌ی این سخنرانی‌ها در حسینیه ارشاد، مسجد جاوید و منازل شخصی همفکران مطهری برگزار شده‌اند. فصل‌های کتاب «حماسه حسینی»، «تحریفات در واقعه‌ی تاریخى کربلا»، «ماهیت قیام حسینى»، «تحلیل واقعه عاشورا»، «شعارهای عاشورا»، «عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى» و «عنصر تبلیغ در نهضت حسینى» نام دارند. مرتضی مطهری در بخش تحریفات لفظی، از کتاب لولو و مرجان استاد محدث نوری بسیار تاثیر پذیرفته است. علاوه بر محتوای این هفت فصل، مطهری انتقادهایش به کتاب «شهید جاوید»، نوشته‌ی «نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی» را بیان کرده است. جلد دوم کتاب حماسه حسینی یادداشت‌ها و نوشته‌های شهید مطهری درمورد این حادثه‌ی تاریخی و تاثیرگزار است. حماسه حسینی به عربی نیز ترجمه شده است و نام آن «الملحمةُ الحسینیة» است. @adabpardis 🏴
. کلمه‌ی حماسه به معنای شدت و صلابت است و نیز به معنای شجاعت و حمیت... شخصیت حسین‌بن‌علی علیه‌السلام سبقه حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت، رثا و نفله شدن. شخصیت‌های حماسی جنبه‌ی نژادی و قومی دارند؛ یعنی مخصوص یک قوم و نژاد معین و یک آب و خاکند، اما در مورد امام حسین علیه‌السلام چنین نیست. او یک شخصیت حماسی است، اما حماسه‌ی انسانیت و بشریت، نه حماسه‌ی قومیت. سخن، عمل و روح امام حسین علیه‌السلام هیجان و حماسه‌ی مافوق حماسه‌هاست و علت شناخته نشدن ایشان نیز همین است. شخصیت امام از نظر شدت حماسی بودن و علو و ارتفاع جنبه‌ی انسانی بی‌نظیر است و ما این حماسه را نشناخته ایم... @adabpardis 🖤
واژۀ عربی «جناب» به‌ معنای «درگاه و آستان» است: صبا! خاک وجود ما بدان عالی جناب انداز/ ... بنابراین «عالی جناب»، در این بیت و کاربرد خاص، یعنی «آستان والا» که بافاصله نوشته می‌شود. ولی «عالی‌جناب»، که عنوان احترام‌آمیزی است برای افراد بلندپایه، نیم‌فاصله نوشته می‌شود. این واژه در فارسی /جِناب/ و در عربی /جَناب/ است. @adabpardis
🔸بخش ششم🔸 سقای آب و ادب در این کتاب اتفاقاتی را مشاهده می‌کنیم که هر بار از دید شخصیت‌ها و وقایع گوناگون بیان می‌شود. یک فصل عباس، عباس علی‌ست، یک فصل عباس ام‌البنین، فصل دیگر عباس عباس، فصل چهارم عباس سکینه و دیگر عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان، عباس فاطمه… تا اینگونه از علی تا فاطمه همه از عباس بگویند. کسانی که با قلم «سید مهدی شجاعی» آشنایی دارند خوب می‌دانند که تفاوت نوشته‌هایش در زاویه دید او نسبت به اتفاق‌هایی ا‌ست که بارها و بارها شنیده‌ایم؛ اما آنگونه که شجاعی می‌گوید به آن نیاندیشیده‌ایم. زبان ادبی، خلاقیت در مضمون‌پردازی، استفاده از برداشت‌های مناسب تاریخی و… از ویژگی‌هایی است که تقریباً در همة مجموعه‌های شجاعی دیده می‌شود و «سقای آب و ادب» نیز از آن مستثنا نیست. @adabpardis 🏴
. عمو اگرچه مشک را برده است امّا بعید نیست که فرات را بیاورد. ـ دشمن!؟ دشمن از شنیدن نام ابوفاضل می‌گریزد، چه رسد به دیدن سایه‌اش، چه رسد به شنیدن صدای پای اسبش. گویی که دلهای نازک همۀ کودکان، به ضریح دستهای ابوالفضل، گره خورده است. @adabpardis 🖤
در اواخر عمر، که گریه زیاد بر اهل بیت و امام حسین می‌کرد، چشمانش ضعیف شده و دکتر از گریه کردن منع کرده بود. شهریار این شعر را گفت: جز یک نسب که از تو به خود بیشه نیستم من آنچنان که آل علی هست نیستم اما مرا هم ای علی از خود مران که من تا چشم داشتم به حسینت گریستم 🖌️ تابلوی رنگ روغن «بعد از عباس» شاهکاری از @adabpardis 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتاب سه بعدی هفت خوان رستم در یک کتاب فروشی کودکان در فرانسه که به دو زبان فارسی و فرانسوی نوشته شده. @adabpardis
نذر کردم گر ز دست محنت هجران نمیرم آستانت را ببوسم، آستینت را بگیرم... @adabpardis 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رود را تا به ابد تشنه‌ی مهتاب گذاشت داغِ لب‌های خودش را به دلِ آب گذاشت... چهارپایه خوانی زیبا از شاعر، @adabpardis 🖤
یک مشک، از قبیله ما یک عمو گرفت... @adabpardis 💔
. به سوی خیمه‌ها «یا عدتی فی شدتی» برگرد که تو بی مشک، سقایی؛ که تو بی دست، رزاقی .
نشسته‌ایم کناری و اشک می‌ریزیم به‌غیر گریه چه می‌آید از گرفتاران؟ غم حسین و غم زینب و غم عباس... دو چشم هست مرا، سوگوار بسیاران @adabpardis 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلام عَلَيْكَ يَا أبا عَبْدِ اللهِ وَعلَى الأرواحِ الّتي حَلّتْ بِفِنائِكَ ، عَلَيْكَ مِنِّي. سَلامُ اللهِ أبَداً مَا بَقِيتُ وبَقِيَ الليْلُ وَالنَّهارُ ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكُمْ ، السَّلام عَلَى الحُسَيْن وَعَلَى عَليِّ بْنِ الحُسَيْنِ و عَلَى أوْلادِ الحُسَيْنِ و عَلَى أصْحابِ الحُسَينِ 💔🖤💔🖤💔🖤💔🖤💔🖤 @adabpardis
من -حقیقت را- در زنجیر دیده‌ام من -حقیقت را -پاره پاره - برخاک دیده‌ام من-حقیقت را-بر سرِ نیزه-دیده‌ام. از فیلمنامه نوشته: @adabpardis
عشق یک سینه و هفتاد و دو سر می‌خواهد بچه بازیست مگر؟؟ عشق جگر می‌خواهد... @adabpardis
4_5915893322219524874.mp3
3.86M
مستان همه افتاده و ساقی نمانده یک گل برای باغبان باقی نمانده... 🥀 @adabpardis 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عصری است که، دیگر در میان توده، هیچ آوایی و ندایی بلند نیست: قلم‌ها را شکسته‌اند، زبان‌ها را بریده‌اند، لب‌ها را دوخته‌اند و همه‌ پایگاه‌های حقیقت را بر سر وفادارانش، ویران کرده‌اند. و اکنون، حسین، به عنوان یک رهبر مسئول، می‌بیند که اگر خاموش بماند، تمامِ اسلام به صورت یک "دینِ دولتی" درمی‌آید. اسلام تبدیل می‌شود به یک قدرتِ نظامی‌ _ سیاسی، و دگر هیچ! 📚 حسین، وارث آدم | 📜| ✨سخنرانی از شهید بهشتی @adabpardia