🤔 فلسفه پریدن از روی آتش در رسوم کهن پارسی چیست؟
🧐 شعر زردی من از تو/ سرخی تو از من، به چه معناست؟
یکی از آیین های چهارشنبه سوری پریدن از روی آتش است. ایرانیان از بزرگ تا کوچک هر کدام سه بار از روی بوتههای افروخته ای که از هفت «گله» خارو خاشاک جمع کردهاند، میپریدند؛ تا مگر ضعف و زردی ناشی از بیماری و غم و محنت را از خود بزدایند و سلامت و سرخی و شادی به هستی خود بخشند.
از این رو گذشتگان ما می گویند: خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است. دلیل نحسی خاکستر چهارشنبه سوری این است که مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و بیماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می کنند.
بعد از اتمام چهارشنبه سوری و خواندن شعر:
زردی من از تو ، سرخی تو از من
(بیماری های مرا بگیر و رنگ و روی شاداب خود را به من بده)
غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا
ای شب چهارشنبه، ای کلیه جاردنده، بده مراد بنده
(ای چهارشنبه سوری، ای هم قسم و هم صدا بده مراد مرا)
خاکستر را جمع کرده و آن را در محلی دور از خانه میبرند و در آب روان میریزند.
#فرهنگ
#رسوم
@adabpardis 🔥
🍲«آش چهارشنبه سوری»🍲
خانوادههایی که بیمار یا حاجتی داشتند برای برآمدن حاجت و بهبود یافتن بیمارشان نذر می کردند و در شب چهارشنبهی آخر سال «آش ابودردا» یا «آش بیمار» میپختند و آن را اندکی به بیمار میخوراندند و بقیه را هم در میان فقرا پخش میکردند.
در لینک زیر میتونید طرز تهیه این آش خوشمزه رو ببینید و درست کنید😋
https://chishi.ir/16032-ash-aboudarda/
#فرهنگ
#رسوم
@adabpardis 🔥
از آتش سودایت دارم من و دارد دل
داغی که نمیبینی، دردی که نمیدانی ((:
#رهی_معیری
@adabpardis 💥
چندیست بی رخ او سر میکنم به دوری
او در جفاست شهره، من شهره در صبوری
در پیشوازِ نوروز ما را به خنده ای کشت
آتش گرفت جانم در چارشنبه سوری
#محمدرضا_جوراستی
@adabpardis 💥
هدایت شده از کتاب رسان 📚
⏰ #دقایقی_با_کتاب 📚
🤷♂ بی هدفی عامل خستگی ها و وادادگی ها
رنج ها و دردها و در نتیجه خستگی ها و وادادگی ها متعلق به لحظه هایی است که انسان در خودش هدفی را انتخاب نمی کند. با انتخاب هدف، در هر سطحی که باشد، انسان سرعت می گیرد و شتاب پیدا می کند و سرمایه ها و استعدادهایش را به جریان می اندازد تا زودتر به مقصد برسد. هرچه #هدف عمیق تر، بهتر و مطلوب تر باشد، در ما #حرکت ، سرعت، شتاب و #رشد بیشتری ایجاد می کند.
📘 برشی از کتاب #عوامل_رشد_رکود_انحطاط
✍ اثر #علی_صفایی_حائری (عین.صاد)
یک مطالعه ۱۲ ساله در زمینه سلامت و بازنشستگی نشون داده کسانی که کتاب میخونن حدود ۲ سال بیشتر از کسانی که کتاب یا مجله نمیخونن زنده میمونن.
علاوه بر این کسانی که تنها ۳۰ دقیقه در روز (۳.۵ ساعت در هفته) کتاب میخونن ۲۳ درصد بیشتر از کسانی که اغلب مطالعه نمیکنن، عمر خواهند کرد.
#فرهنگ_کتابخوانی
@adabpardis
💡 #ناگفتههای_نویسندگی
بزرگترین تفاوت بین نویسندگان و کسانی که میخواهند نویسنده شوند، نگرش آنها نسبت به بازنویسی است... بیمیلی به بازنویسی معمولاً مشخصه آماتورها است.
👤 سائول استاین
@adabpardis
جدايی زهر خود را اندک اندک میکند ظاهر
که گردد تلخ در مينا گلاب آهسته آهسته
سرايی را که صاحب نيست ويرانی است معمارش
دل بی عشق میگردد خراب آهسته آهسته
#صائب_تبریزی
@adabpardis 🫀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*:•✧✬❤️⚪️❤️✬✧•:*
خوش آنکه نام نکوئی به یادگار گذاشت
که عمر بیثمر نیک، عمر بیثمریست
25 اسفند زادروز و روز بزرگداشت
پروین اعتصامی، مشهور ترین بانوی شاعر ایرانی گرامی باد.
#پروين_اعتصامى
@adabpardis 🌸
💢صفات نوشتۀ خوب (۱)
میتوان ویژگیها و اوصافی را برای هر نوشتۀ خوب برشمرد، که وجود آنها برای هر نوشته، امتیاز محسوب میشود. این ویژگیها عبارت است از:
1️⃣ سادگی و کوتاهی جملات
جملات طولانی، خستهکننده است و گاهی مطلب و پیام نوشته را نامفهوم میسازد. تعبیرات دشوار و جملات سنگین و اصطلاحات نامأنوس و دور از ذهن هم همان اشکال را دارد و «نقض غرض» میشود. با این حساب، روشن است که کوتاهی و سادگی جملات، بر جاذبه و لطف نوشته میافزاید. در برخی از آثار جلال آل احمد (مثلاً خسی در میقات) این ویژگی دیده میشود.
2️⃣ درستی و صحت
دستور زبان، عهدهدار درستنویسی است. شناخت قواعد جملهسازی و ترکیب کلمات و به کار بردن آنها، آبروی هر نوشته است. پس نویسنده باید با قواعد دستوری هم آشنا باشد و درست بنویسد؛ مثلاً مباحثی همچون: نهاد و گزاره، حروف ربط، تناسب فعل و فاعل، ضمایر و اشارات، جملات شرطی و استفهامی و خبری، پسوندها و پیشوندها، ترکیبها و اضافات، زمان و ... . آنچه در اصلاح یک متن به اسم «ویرایش» یا تصحیح انجام میگیرد ناظر به ضعفهای عبارتی، غلطهای املایی، کاربرد علایم نگارشی، غلطهای دستوری یا رسمالخطی و کاربردی در واژههاست. در کتابهای تفصیلی به بیان انواع این غلطها پرداختهاند و در اینجا مجالی برای بسط سخن نیست.
#ناگفتههای_نویسندگی
@adabpardis
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«اللهم عجل لولیک الفرج»
کانون های مکتب تربیتی شهید سلیمانی در دانشگاه فرهنگیان برگزار می کنند.
🎞پویش مجازی سین هشتم🎥
علاقه مندان وارادتمندان می توانند از سفره هفت سین خود که مزین به عکس سردار سلیمانی است تصاویری تهیه نمایند و به آیدی{mojtaba_molaie@}
در شبکه های مجازی ایتا یا بله ارسال نمایند.
جوایز🎁
نفرات اول تا سوم◀️ هرکدام400,000تومان💳
نفرات چهارم تا ششم◀️300,000تومان💳
نفرات هفتم تا دهم◀️200,000تومان💳
شرایط پوشش
1⃣ارسال آثار قالب JPEG
2⃣حداکثر حجم فایل های ارسال 2مگابایت
3⃣ارسال حداکثر دو عکس توسط هر شرکت کننده
4⃣عدم استفاده از فیلتر و افکت های رنگی در آثار
5⃣ارسال مشخصات شرکت کنندگان به آیدی
💠 نام و نام خانوادگی
💠 شماره ملی
💠شماره دانشجویی
💠 رشته
💠استان
💠نام پردیس یا مرکز
⏰مهلت ارسال آثار:تا۷ فروردین 1402
🇮🇷رهبر معظم انقلاب اسلامی
سردار شهید عزیز، را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسهی درسآموز نگاه کنیم. ❤️
لطف بهار بشکند رنج خمار باغ را
گر چه جفای دی کنون سوی خمار میکشد
#مولانا
@adabpardis 💐
اوقات فراغت کتابخوانها....
مرتب کردن کتابخونه این روزها تو خونه تکانی خودش یک بحث جداست🥴
اما تعطیلات عید رو برای خوندن کتاب غنیمت بشماریم...وقت کم هست و کتاب نخوانده بسیار 📖
@adabpardis
💢صفات نوشتۀ خوب (۲)
3️⃣مشخص بودن پیام و موضوع
هدف و مقصود نویسنده باید واضح باشد تا خواننده به نوایی برسد، سردرگمی و ابهام و پیچیدگی مفاهیم مطرح شده، ضعف نوشته است و میان خواننده و نویسنده، ارتباط متفاهم را برقرار نمیسازد. همچنان که بیان ثقیل و پیچیده، در «گفتار» هم عیب به شمار میآید.
4️⃣محتوای زیاد و حجم کم
از صفات خوب هر نوشته، پرهیز از پرگویی و اضافهگویی است. نوشته باید پربار و غنی باشد؛ در حداقل عبارات و صفحات ممکن. حالت اسفنجی داشتن، ضعف یک نوشته است که هر چه آن را بفشاری، از حجم زیاد آن چیزی به دست نمیآید و عصارهاش اندک است.
البته نه به حدّی خلاصهگویی و رمزنویسی که اصل مطلب، هدر رود و تباه شود. به تعبیر ادبی باید از «اِطْنابِ مُمِلّ» و «ایجار مُخِلّ» پرهیز کرد. آثار شهید مطهری، در پرباری و پرمحتوایی و پرهیز از لفاظیهای بیهوده، الگوی خوبی است.
جواد محدثی « کتاب با اهل قلم»
@adabpardis
🌸چالش عکس و متن بهاری🌸
🟢 برای شرکت در چالش کافی است عکس های بهاری خود را به همراه متن یا شعرتان به آیدی درج شده ارسال فرمایید:
@Rezvan_sm
✨ در انتها آثار برگزیده در نشریه اکسیر، منتشر شده و به بهترین اثر، جایزه درخوری اهدا خواهد شد.
کانون شعر و ادب در ایتا
@adabpardis
کانون ایرانگردی و ایرانشناسی در ایتا
@kanoonirangardi
🏯 تصویری از اشعار پارسیِ نوشتهشده بر روی تاج محل در هندوستان
زبان فارسی در هند حدود هزار سال سابقه دارد. پارسی در زمان حکومتهای غوریان و گورکانیان، زبان رسمی هند بود و در دورههای مختلف، دومین زبان رسمی هندوستان بشمار میرفت. اما پس از اشغال هند توسط متجاوزان انگلیسی، در سال ١٨٣٢ میلادی، با زور سرنیزهٔ انگلیسیها، زبان پارسی در هند ممنوع و زبان انگلیسی را جایگزین آن کردند.
@adabpardis
خوشا درخت ِ همیشه جوان ِ عشق، خوشا!
که ریشه چون بدواند، هماره می پاید...
#حسین_منزوی
@adabpardis
"فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ"
هیچکس نمیداند که برایش
چه قرة العینهایی پنهان کردهایم.
"آیهی۱۷ سورهی سجده"
تکملة :
قرة العين همان اشکیست كه
از شدتِ شادی و شوق
در چشم حلقه میزند و میچكد...
@adabpardis 💚
نشریه زمستان 1401.pdf
17.53M
📣 بسیج دانشجویی پردیس الزهرا (س) منتشر میکند:
🔰پنجمین شماره نشریه فرهنگی_اجتماعی « اکسیر »
🤍زمستان ۱۴۰۱🤍
🖊️مدیرمسئول: فاطمه سادات ربیع هاشمی
🖋️سردبیر: منیره اکبری نسب
🗞️در این شماره میخوانیم:
✧ مرد میدان
✧ شعر کهکشان جوانی
✧ فراموش شده
✧ جدول مسابقه
و...
📎کانال تلگرام:
@basijfarhangiansemnan
📎کانال ایتا:
@bdf_semnan
عید، «حَوِّلْ حٰالنا» است
که واجب است بفهمیم
عید، شوقی است
که پدرم را به مزرعه میخواند
عید، تنپوش کهنهٔ باباست
که مادر آن را به قدِ من کوک میزند
و من آنقدر بزرگ میشوم
که در پیراهن میگنجم
عید، تقاضای سبز شدن است
یا مقلّبَ القلوب! ✨
#روزنگار
۱ فروردین، زادروز #سلمان_هراتی
@adabpardis 🌸
خوش آن روزی که بینم باغِ خشکِ آرزویم را
به جادوی بهارِ خندههایت میشکوفانی
#حسین_منزوی
@adabpardis 💚