eitaa logo
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
216 دنبال‌کننده
293 عکس
17 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
42.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسابقه بزرگ کتابخوانی کتاب تشنه دانش مدیریت در تحصیل بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی خرید آنلاین با 10000 تومان تخفیف از کتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/103745 سفارش تلفنی: 02537749660 09197459063 در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
📜وضعيت نابسامان زبان عربی در حوزه‌های علميه 🔻محمدرضا زائری در روزنامه خراسان نوشت: 🔹اساس درك دين يعني فهم قرآن و روايات متوقف بر درك زبان اين متون بنيادين و دريافت و فهم مخاطب جاهلي از آنهاست، پس امروز هم اگر كسي بخواهد مراد و مقصود متون ديني را درك كند ناچار بايد تسلط عميق و كامل بر زبان عربي داشته باشد، اما متأسفانه در نگاهي گذرا درمي يابيم كه وضعيت زبان عربي در حوزه هاي علميه بسيار نامطلوب است. در حالي كه روزگاري روحانيون و فضلاي حوزه علميه قم و مشهد و اصفهان از سرامدان اهل تخصص در ادبيات عربي به شمار مي رفتند و عالمان و اديبان ايراني حوزه هاي علمي مورد مراجعه پرسشگران عرب از مصر و سوريه بودند يا در الأزهر تدريس مي كردند و بسياري از كتابهاي آموزش صرف و نحو و معاني و بيان و لغت زبان عربي به قلم آنان نگارش مي يافت، اما امروز غالب روحانيان ما نه تنها توان گفتگو و سخنراني به زبان عربي را ندارند بلكه متاسفانه از خواندن متون بسياري از كتابهاي عربي عاجزند! 🔹دليل اصلي اين عقب ماندگي - جدا از تنبلي و رخوت عمومي روزگار جديد كه در همه عرصه ها و حوزه ها مشترك است - به تنزل جايگاه اين موضوع در ذهن و فكر روحانيت امروز برمي گردد. برداشت غلط و تفكر ناصوابي كه در دهه هاي اخير ترويج شده اين است كه فهم و يادگيري زبان تنها وسيله اي ابتدايي و سردستي براي قرائت متون فقهي و اصولي و يادگيري اقوال قدماست. وقتي شناخت دين را به فقه محدود كنيم و دايره فقاهت را نيز به نقل و حفظ اقوال محدود سازيم اين برداشت البته طبيعي است! اما اگر دين را مجموعه اي گسترده تر از نقشه خدا براي هدايت انسان و جامعه بدانيم و فقاهت را هم شناخت اقتضاءات عمل به اين نقشه ببينيم، آن وقت براي درك و فهم احكام الهي نياز به درك و فهم متون بنيادين يعني قرآن كريم و روايات داريم و براي فهم زبان قرآن و روايات ناچار هستيم تا فهم مخاطب زمان نزول و صدور را دريابيم. 🔹كساني كه مي گويند قرائت اشعار جاهلي يا تعمق در شواهد امثال تلف كردن وقت است و به جاي آن بهتر است كه مثلا طلاب متون ديني قديم يا برخي تأليفات متاخر را بخوانند، به اين نكته ظريف توجه ندارند كه فهم صحيح همين متون نيازمند تعمق در آن آثار قديم است.اگر پيشينيان ما در حوزه هاي علميه مثلا به حفظ الفيه اصرار داشتند يا سالها براي علوم ادبي عربي وقت مي گذاشتند از اين جهت بود كه مي دانستند بدون درك محيط جاهلي، بدون مطالعه شرايط اجتماعي صدر اسلام، بدون فهم زبان عربي مخاطب وحي الهي در چهارده قرن پيش از اين و ... نمي توان به دريافت درستي از متون ديني رسيد. نمونه هاي متعدد از خطاها در فهم و تحليل مسايل ديني به طور عام و استنباط هاي فقهي به طور خاص وجود دارد كه دقيقا به خاطر ضعف در همين زمينه هاست. @adab89
مسابقه بزرگ کتابخوانی کتاب تشنه دانش مدیریت در تحصیل بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی خرید آنلاین از کتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/103745 سفارش تلفنی: 02537749660 09197459063 در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری: طلبه و استاد را دو رکن کلیدی حوزه است و اگر حوزه را بخواهیم ارزیابی کرده و خروجی با نشاط، شاداب و تلاشگر آن بیان کنیم باید میان این دو رکن سرمایه گذاری ‌کنیم. بررسی حوزه با توجه به بعد اخلاقی و علمی طلاب و اساتید صورت می‌گیرد، در این بررسی باید توجه داشت که آیا طلاب در کنار درس به اخلاق نیز می‌پردازند و یا متون درسی را عمیق مورد مطالعه قرار می‌دهند یا خیر. اگر طلاب مطالعه عمیقی نسبت به دروس داشته باشند می‌توان به آینده حوزه امیدوار شد، در این صورت حوزه می‌تواند افرادی همانند امام خمینی(ره)، مرحوم آیت‌‌الله بروجردی و دیگر بزرگان را تربیت کند. رشد و بالندگی طلاب در گرو رشد و بالندگی اساتید است، به هر میزان اساتید از نظر علمی غنی بوده و مطالعه عمیقی داشته باشند، شاگردان نیز افرادی ملا، با سواد و با کفایت خواهند بود. حوزه‌های علمیه اساسا کتاب و متن محور هستند که ملاک پیشرفت طلاب در گذشته به اتمام رساندن دروس، متون و حواشی بوده است، ولی امروز باید در کنار این مسائل کارهای پژوهشی نیز صورت گیرد. به هر میزان دایره پژوهش طلبه بیشتر رشد علمی او نیز بیشتر می‌شود، این نرم افزارهای تولید شده از سوی مرکز کامپیوتری نور زمینه پژوهش درباره قواعد ادبیاتی عربی را فراهم کرده است. به سبب حجم بالای کتاب‌های درسی حوزه نمی‌توان سرمایه گذاری زیادی نسبت به ادبیات عرب داشت، در حالی که ما در کنار افرادی که فقه و اصول می‌خوانند به افرادی به عنوان پایه و استوانه‌های علمی ادبیات عرب در حوزه نیازمندیم. درباره ادبیات عرب حتی افراد انگشت شماری نداریم که با تولید این نرم افزارها بستر برای تحقیق ادبیات عرب ایجاد شده است. متون ما در زمینه ادبیات کم است، ولی با این وجود طلاب نیز درباره آن کم سرمایه گذاری می‌کنند؛ طلاب تنها به ادبیات عربی که در سال اول و دوم و دروسی که در متون کتابها بیان می‌شود بسنده نکنند و دایره مطالعات خود را گسترش دهند. تولید نرم افزارهای مختلف را راهکاری برای ایجاد رقابت میان اساتید و طلاب برای مطالعه عمیق است و وقتی طلبه‌ای از کتابها، متون و حواشی مختلف ارائه شده در نرم افزار بهره ببرد اطلاعات علمی او افزایش می‌یابد که اساتید برای پاسخ به پرسش‌ها و سؤالات شاگردان خود مجبور به مطالعه کتاب‌های مختلفی شده و به مطالعه چند حواشی بسنده نمی‌کنند. در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
42.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسابقه بزرگ کتابخوانی کتاب تشنه دانش مدیریت در تحصیل بر اساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی خرید آنلاین با 10000 تومان تخفیف از کتابگاه: https://basalam.com/ketabeadib/product/103745 سفارش تلفنی: 02537749660 09197459063 در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: 🆔 @adab89
آیا با سخن بالا موافق هستید؟
هدایت شده از حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم پوشش‌های پس‌رفت (ذهن‌های شبهه‌پذیر) شعار «تغییر» و «حرکت خلاف جهت» همیشه طرفداران خود را داشته است. مخالفان شعارها و حرکت‌های تغییری را می توان دو قسم دانست، برخی اساساً وضع موجود را می‌پسندند و به تغییر آن نیازی نمی‌بینند، برخی با نوع آن تغییر پیشنهادی، مشکل دارند و آن را موجب پیشرفت نمی‌دانند. ولی هر دو گروه در جریان‌های اجتماعی متهم به پس‌رفت و طرفدار رکود می‌شوند و «جریان تغییر» هرچند باطل هم باشد، از این اتهام‌زنی نهایت بهره را می‌برند و جماعتی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. گروهی که تغییر را بر پیشانی خود نوشته و بر طبل آن می‌کوبد خواهان جلوت، مناظره و دیگر بسترهایی است که در آن به راحتی مشکلات موجود را که طرف مقابل نیز منکر آن نیست را طرفدار یا مسبب آن بداند و از این آب گل‌آلود ماهی خود را بستاند، در این میان گروهی که ناقد تغییرهای منفی هستند، باید بسیار قوی عمل کنند تا از برچسب‌ها رهایی یابند و به مقصود نائل شوند. برخی ذهن‌ها، به بهانه پیشرفت به هر رطب و یابسی تن در می‌دهند، هم‌درسی داشتم که علاقمند به نقل وقایعی غریب بود که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی‌شود و سندی هم ندارد و فایده‌ای هم بر آن مترتب نبود. باری نصیحتش کردم که عمر گرانمایه را خرج این امور نکند، در پاسخم گفت: باید سراغ مطالبی رفت که تا کنون انگشت اشاره‌ای سمت آن نرفته است تا به پیشرفت رسید، بدو گفتم: برخی جاها که انگشت اشاره و عمر دانشمندان به سمت آن نرفته به علّت بی‌ارزشی و اباطیل بود آنها است نه کشفی نو از جهان دانش. برخی دیگر از ذهن‌ها به بهانه تغییر یا پیشرفت، شبهه‌پذیر می‌شوند. آنان که گاه حتی از سر استعداد وافر در تنگنای وضع موجود نمی‌گنجد ولی همت یا توان ایجاد وضع جدید را هم ندارند، شبهات را با آغوش باز می‌پذیرند و مدافع آن می‌شوند بعد با هزار دلیل هم دست از فضای جدید خود ساخته برنمی‌دارند. اینکه عرض می‌کنم که کم همتی یا ناتوانی باعث می‌شود که نتوانند وضع جدیدی را رقم بزنند، در مقابل پاسخ شبهات هم هست، یعنی او از اینکه شبهه‌ای را خوب تقریر می‌کند، خرسند است ولی همت کشف پاسخ آن و پژوهش در اطراف آن را ندارد و گاه همت پرسش از ویژه‌ دانان را هم از دست می‌دهد و پیوسته پرسش‌ها و شبهات به دست آمده را برای افرادی فرو مرتبه از خود تقدیر می‌کند و از اینکه آنان پاسخ در خور فراهم ندارند، بر شبهه خود اصرار می‌ورزد. هم‌درسی چنین داشتم که هر صباح شبهه‌ای را به آغوش می‌کشید و همت تحقیق را به زیر پا می‌گذاشت، این روحیه رفته رفته او را از دایره ایمان خارج کرد. نباید به بهانه تغییر و با پوشش تغییر، تن به امور بی‌فایده داد همچنین نباید برای دگرگونی وضع موجود هر شبهه‌ای را پذیرفت. شاید بتوان ذهن شبهه‌پذیر را تفریط ذهن متعصب دانست. توضیح اینکه ذهن عوام، کمتر مزه شک و تردید را به خود راه می دهد و بر یافته‌های آباء و اجدادی خود مصرند به گفته عین القضات همدانی در نامه‌ها: روزی هزاران جنازه بر گورستان می‌برند که یکی مزه شک را نچشیده است. این گروه در واقع به تردید که دالان یقین است وارد نشده تا به آن منزلگه آرام بگیرند. اگر این گروه را ذهن متعصب و افراط در اصرار بر باور بدانیم، در مقابل ذهنی که تند و تند به دالان تردید وارد می‌شود ولی آنجا را آرامگاه خود می‌داند و شبهه‌باوری می‌کند را می‌توان ذهن مفرّط دانست و ذهنی که به پرسش‌ها و تردیدها به دید فرصت می‌نگرد و چراغ تعقل و تحقیق را بر فراز آن روشن می‌دارد را ذهن متعادل نامید. یکی از ویژگی‌های ذهن‌های شبهه‌پذیر، لفاظی است، آنان بر آنکه شبهه را اوّلا به جان خود و ثانیاً به جان دیگران بخورانند آن را با هزار آب و رنگ تعریف می‌کنند گویا از متن واقع آمده‌اند این زبان بازی و لفاظی هم خود آنان را به باور شک و شبهه‌ می‌رساند.همچنین پیروانی را به آنان ملحق می‌کند. من الناس من یعجبک قوله فی الحیوة الدنیا و ما له فی الآخرة من خلاق؛ نتیجه آنکه هرچند پیشرفت و تغییر از رسالت‌ها است ولی به بهانه و به اسم آن نباید دچار پس‌رفت‌ها شد. باید تلاش کرد تا از تغییرهایی که موجب پس‌رفت هستند جلوگیری کرد. بُرد شعار پیشرفت و تغییر بالا است و بدین واسطه برچسب زدن برطرف مقابل بسیار آسان می‌شود، یعنی پس‌رفت با پوشیدن لباس پیشرفت خود را حق جلوه می‌دهد و به ناقدان خود برچسب پس‌رفت می‌زند در این میان جریان نافذ باید بسیار قوی عمل کند و ابزار تبلیغی راحتی الامکان از طرف مقابل خلع کند. ذهن‌های باطل‌گرا و ذهن‌های شبهه‌پذیر هر دو از مصادیق پَس‌رفت هستند. سید مرتضی حسینی کمال آبادی 20/6/98 مشهد مقدس @HKAMAL
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمایه آثار انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به منظور تهیه آثار به وبگاه «کتابگاه» مراجعه کنید: https://basalam.com/ketabeadib در کانال پژوهشکده عضو شوید: https://eitaa.com/adab89