eitaa logo
دفتر امام جمعه و ستاد نماز جمعه بخش کلار
210 دنبال‌کننده
10.4هزار عکس
2.1هزار ویدیو
795 فایل
🔰 پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه و ستاد نماز جمعه بخش کلار 🔸 لینک ارتباط 🔻 🆔 : @REK9585
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 ⭕️‏ نقش زنان در تاریخ کربلا(1) 🔻دم دروازه كوفه (دختر على، دختر فاطمه اينجا تجلى مى‏كند) اين زن با شخصيت كه در عين حال زن باقى ماند و گرانبها، خطابه‏ اى مى‏خواند. راويان چنين نقل كرده ‏اند كه در يك موقع خاصى زينب موقعيت را تشخيص داد و خطبه ‏اى خواند.🔻 راوى که خود از دشمنان است می گوید: «وَ لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ انْطَقَ مِنْها» . (اين «خَفِره» خيلى ارزش دارد. ) «خَفِره» يعنى زن باحيا. اين زن نيامد مثل يك زن بى‏ حيا حرف بزند.زينب آن خطابه را در نهايت عظمت القاء كرد. آن حياى زنانگى از او پيدا بود. شجاعت على با حياى زنانگى درهم آميخته بود. 🔻 گويى سخن على از دهان زينب مى‏ريزد، گويى كه على زنده شده و سخن او از دهان زينب مى‏ريزد. دشمن که روایتگر این صحنه است مى‏گويد: وقتى حرفهاى زينب- كه مفصل هم نيست، ده دوازده سطر بيشتر نيست- تمام شد، مردم را ديدم كه همه، انگشتانشان را به دهان گرفته و مى‏گزيدند. 🔻اين است نقش زن به شكلى كه اسلام مى‏خواهد؛ شخصيت در عين حيا، عفاف، عفت، پاكى و حريم. تاريخ كربلا به اين دليل مذكّر- مؤنّث است كه در ساختن آن، هم جنس مذكّر عامل مؤثرى است ولى در مدار خودش، و هم جنس مؤنّث در مدار خودش. اين تاريخ به دست اين دو جنس ساخته شد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص410-401- با تلخیص و ویرایش جزئی - @shakhes1340 https://chat.whatsapp.com/ImsyjGThLssAc03dwFPjdk
⭕️‏ نقش زنان در تاریخ کربلا(2) 🔻غالباً در جوامعى كه مردم افكار مذهبى دارند، وقتى كه دستگاههاى جبّار مى‏خواهند خودشان را توجيه كنند، جبرگرا مى‏شوند يعنى همه چيز را مستند به خدا مى‏كنند: كار خدا بود كه اين‏جور شد، اگر مصلحت نبود كه اين‏جور نمى‏شد، خدا خودش نمى‏گذاشت كه اين‏جور بشود. اينكه «آنچه هست همان است كه بايد باشد و آنچه نيست همان است كه نبايد باشد» خودش يك منطق است،🔻منطق جبرگرايى، منطق ابن زياد است كه وقتى با زينب (سلام اللَّه عليها) مواجه مى‏شود فوراً مسأله خدا را طرح مى‏كند كه «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى فَضَحَكُمْ وَ قَتَلَكُمْ وَ اكْذَبَ أُحْدوثَتَكُمْ». اين جمله‏ ها خيلى معنا دارد: خدا را شكر، اين خدا بود كه شما را كشت، اين خواست خدا بود، عجب فتنه‏ اى‏ براى مسلمين درست كرده بوديد، شكر خدا را كه شما را كشت، شكر خدا را كه شما را رسوا كرد. رسوايى در منطق او چيست؟ در منطق او هركس كه به حسب ظاهر در جبهه نظامى شكست بخورد، ديگر رسوا شده و قضيه تمام شده است؛ اگر او بحق مى‏ بود كه در جبهه نظامى غالب مى‏شد. «وَ اكْذَبَ أُحْدوثَتَكُمْ» يعنى مغلوب شدن شما دليل بر اين است كه حرفتان دروغ بود. 🔻سخنان زينب و زين العابدين عليهما السلام در مجلس ابن زياد : زينب چه گفت؟ گفت: «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى اكْرَمَنا بِنَبِيِّهِ» خدا را شكر كه ما را گرامى داشت كه پيغمبر را از ميان ما قرار داد و ما از خاندان پيغمبر هستيم، «انَّما يَفْضَحُ الْفاسِقُ وَ يَكْذِبُ الْفاجِرُ وَ هُوَ غَيْرُنا وَ الْحَمْدُ للَّهِ» آن كسى كه در جبهه نظامى شكست مى‏خورد رسوا نشده است. معيار رسوايى چيز ديگرى است. معيار رسوايى، حقيقت‏جويى و حقيقت طلبى است. آن كه در راه خدا شهيد مى‏شود رسوا نشده؛ رسوا آن كسى است كه ظلم و ستم مى‏كند؛ رسوا آن كسى است كه از حق منحرف مى‏شود. ملاك رسوايى و غير رسوايى اين است. اين‏طور نيست كه اگر كسى كشته شد، پس حرفش دروغ بوده است. معيار دروغ و راست بودن، خود انسان است، ايده انسان است، حرف و عمل انسان است. 🔻حسينِ من كشته هم بشود راست گفته، زنده هم بماند راست گفته. تو كشته هم بشوى دروغگو هستى، زنده هم بمانى دروغگو هستى. بعد بشدت به او حمله مى‏كند.👇
👈 🔻زینب جمله‏ اى گفت كه جگر ابن زياد آتش گرفت، گفت: «... يَا بْنَ مَرْجانَة!» (مرجانه مادر ابن زياد بود. نمى‏خواهد كسى اسم مادرش را بياورد، چون مادرش زن بدنامى بود) اى پسر مرجانه، آن زن بدنام! رسوايى بايد از پسر مرجانه باشد. اينجا بود كه ابن زياد درماند و چنان مملوّ از خشم شد كه گفت جلّاد را بگوييد بيايد گردن اين زن را بزند. 🔻مردى كه از خوارج و دشمن مولا امير المؤمنين است و با اينها هم خوب نيست، در حاشيه مجلس ابن زياد نشسته بود. وقتى ابن زياد گفت بگوييد مير غضب بيايد، او از يك احساس به اصطلاح عربى، از يك حميّت عربى استفاده كرد؛ ايستاد و گفت: امير! هيچ توجه دارى كه با يك زن دارى حرف مى‏زنى، زنى كه چندين داغ‏ديده است؟! با يك زنِ برادرها كشته، عزيزان از دست رفته دارى سخن مى‏گويى.🔻بر او على بن حسين را عرضه كردند. فرعون ‏وار صدا زد: «مَنْ انْتَ؟» (باز منطق جبرگرايى را ببينيد) تو كى هستى؟ فرمود: «أَنَا عَلِىُّ بْنُ الْحُسَيْنِ» من على بن حسين هستم. گفت: مگر على بن حسين را خدا در كربلا نكشت؟ (حالا ديگر بايد همه چيز به حساب خدا گذاشته شود تا معلوم شود كه اينها همه برحق هستند!) فرمود: من برادرى داشتم، نام او هم على بود و مردم در كربلا او را كشتند. 🔻گفت: خير، خدا كشت. فرمود: البته كه قبض روح همه مردم به دست خداست، اما او را مردم كشتند. بعد گفت: «عَلىٌّ وَ عَلىٌّ» يعنى چه؟! پدر تو اسم همه بچه‏ هايش را على گذشته بود، اسم تو را هم على گذاشته، اسم ديگرى نبود كه بگذارد؟ فرمود: پدر من به پدرش ارادت داشت؛ او دوست داشت كه اسم پسرانش را به نام پدرش بگذارد. يعنى اين تو هستى كه بايد از پدرت «زياد» ننگ داشته باشى.👇
👈 ⭕️‏ نقش زنان در تاریخ کربلا(2) 🔻ابن زياد انتظار داشت كه على بن حسين عليه السلام اصلًا حرف نزند. از نظر او يك اسير بايد حرف نزند و وقتى به او مى‏گويد اين كار خدا بود، بايد بگويد بله كار خدا بود، مقدّر چنين بود، نمى‏شد كه اين‏طور نشود، كار اشتباهى بود و اين حرفها. وقتى ديد كه على بن حسين عليه السلام، يك اسير، اين‏چنين حرف مى‏زند، گفت: «وَ لَكَ جُرْأَةٌ لِجَوابى» شما هنوز جان داريد، هنوز نفس داريد، هنوز در مقابل من حرف مى‏زنيد؛ جلّاد بيا گردن اين را بزن. 🔻نوشته ‏اند تا گفت جلّاد گردن اين را بزن، زينب از جا بلند شد، على بن حسين را در آغوش گرفت و گفت: به خدا قسم گردن اين را نخواهيد زد مگر اينكه اول گردن زينب را بزنيد. نوشته اند ابن زياد مدتى به اين دو نفر نگاه كرد و بعد گفت: به خدا قسم مى‏بينم كه الآن اگر بخواهيم اين جوان را بكشيم، اول بايد اين زن را بكشيم. صرف نظر كرد. 🔻اين يكى از خصوصيات اهل بيت بود كه با منطق جبرگرايى- كه در دنيا جبر است و در عين جبر عدل است، يعنى بشر در اين جهان هيچ وظيفه ‏اى براى تغيير و تبدل و تحول ندارد و آنچه هست آن است كه بايد باشد و آنچه نيست همان است كه نبايد باشد و بنابراين بشر نقشى ندارد- مبارزه كردند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 427-- -423- با ویرایش جزئی - @shakhes1340 https://chat.whatsapp.com/ImsyjGThLssAc03dwFPjdk
🔴 درباره 💥ماه صفر ماه قمری است که برای نامگذاری آن دو دلیل ذکر می شود: ✨نخست این که از صُفْرَة به معنای گرفته شده، زیرا زمان انتخاب نام با فصل و زرد شدن مقارن بوده است. ✨دلیل دوم این که از صِفْر به معنای گرفته شده است، چرا که با پایان یافتن ماه های (رجـب، ذی القـعده، ذی الحـجه و مـحرم) قبایل بار دیگر وارد می شدند و خالی می شد. ✨معروف است که صفر ماهی است. در چرایی منحوس بودن ماه صفر دلایلی از جمله رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در این ماه را ذکر می کنند. 🏴 همچنین صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، و نیز آغاز جنگ در نخستین روز صفر بوده است. ✨در برخی از روایات اسلامی آمده است که مسلمانان از انجام در ماه صفر، و برای دفع آفات و بلایای این ماه بسیار دهند. به همین دلیل مسلمانان از این ماه به عنوان ماهی نحس و بد یمن یاد می کنند، چرا که در این ماه قطع می شود. حضرت علی(ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر(ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد. ▪️▫️🥀▫️▪️ ¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬ 🏴 کـانــال اطــلاع رســانـی هـیئت محــبان امـام صــادق ع بــُرسیــهای مــقیـم مـــشهـد 🆔 @mohebanesadegh
مقتدی الصدر: بازگشایی سفارت اسرائیل در عراق، روز پایانی‌ صهیونیست‎ها را رقم خواهد زد 🔹به دشمن خداوند، نتانیاهو، درباره آمدن به عراق هشدار می‌دهم. عادی‌سازی [روابط با رژیم صهیونیستی] ذلت و خواری است. @Farsna
باسمه تعالی پاسخ به سوال بزرگواری که پرسیدند "چرا همسر مرد بر اثر شیردادن مادر زنش به فرزندشان بر او حرام ابدی می شود؟" فتوای امام راحل بسمه تعالی، اگر مادر زن به نوۀ خود که از شوهر [فعلی] دختر او است با‏‎ ‎‏شرایط شیر دهد نکاح دختر و شوهرش باطل می شود، و بر هم حرام ابدی‏‎ ‎‏می شوند.‏ اما دلیل فقهی حرمت: دلیل باطل شدن ازدواج این زن و شوهر آن است که در فرض مذکور، شوهر، پدر کودک‌ شیرخوار است و زن هم، دخترِ زنِ شیردهنده(مادربزرگ مادری) است، و یکی از کسانی که مرد نمی‌تواند با او ازدواج کند، دختر زنی است که فرزندِ آن مرد را شیر داده است. در این‌جا همسر مرد می‌شود دختر زنی که آن زن فرزند این مرد را شیر داده است.  
🔴نظر رهبر انقلاب در مورد حجاب اجباری 🔹 آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله‌ «حجاب اجباری» مطرح می شود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ ای نادانسته همان خطّی را دنبال می کنند که دشمن با آن‌ همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند. 🔹در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [می گویند] «امام که فرمودند باید زنها با حجاب باشند، همه‌ زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌ جور است؟ 🔸امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. 🔸آن کاری که در ملأ انجام می گیرد، در خیابان انجام میگیرد، یک کار عمومی است، یک کار اجتماعی است، یک تعلیم عمومی است؛ این ، برای حکومتی که به نام اسلام بر سرِ کار آمده است تکلیف ایجاد می کند. حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشکار در کشور انجام بگیرد. ۱۳۹۶/۱۲/۱
💠سوال۱۲۹. بعضی از افرادی که در مجتمع های مسکونی زندگی می کنند، از پرداخت هزینه خدماتی که از آن ها استفاده می کنند از قبیل هزینه آب سرد و گرم، تهویه، نگهبانی و مانند آن ها، خودداری می کنند. آیا روزه و نماز و سایر عبادات این افراد که بار مالی این خدمات را بدون رضایت همسایگان به دوش آنان می اندازند، از نظر شرعی باطل است؟ ✅جواب:هر یک از مشترکین از نظر شرعی به مقداری که از امکانات مشترک استفاده می کند، نسبت به هزینه خدمات مدیون است، و اگر قصد داشته باشد پول آب را نپردازد، وضو و غسل او باطل است. @esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
💠سوال ۱۳۰. شخصی غسل جنابت نموده و بعد از گذشت سه تا چهار ساعت می خواهد نماز بخواند، ولی نمی داند غسلش باطل شده است یا خیر؟ اگر احتیاطاً وضو بگیرد، اشکال دارد یا خیر؟ ✅جواب: در فرض مذکور وضو واجب نیست، ولی احتیاط هم مانعی ندارد. @esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر