فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 #نوجوانانه
💠 « اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ »
🌹 زن گل بهاری است.
📜 #نهج_البلاغه ، نامه ۳۱
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۷ مدیریت قلب.mp3
3.93M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 7⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 (17)
🔹 مدیریت قلب
🔰 در ادامه حکمت ۱۰۸ نهجالبلاغه، مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند: " و اگر به گشایشی برسد، دچار غفلت زدگی میشود. " یعنی انسان اگر تحت تعلیم و تربیت دین قرار نگیرد و دائماً مراقب نفس خودش نباشد، بعد از اینکه در یک سختی، تنگی، تنگدستی، فقری، ناگهان گشایش و فرجی برایش ایجاد بشود، به جای اینکه شکرگزار باشد تا نعمت بیشتر بشود، دچار غرور و غفلت میشود و در این غفلت شیطان، بخشی از دین و ارزش های او را میرباید.
🔻اساساً مولا علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه، در حکمت ۳۵۸ به ما توصیه میکنند که هر وقت به وسعتی رسیدید، به گشایشی رسیدید، آن فرصت را یک زمینه ای بدانید که ممکن است در آن زمینه، دچار سنت استدراج بشوید؛ یعنی غفلتی که ما را درجه درجه در گناه فرو میبرد.
🔻 در حکمت ۳۵۸ میفرمایند: « إِنَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اسْتِدْرَاجاً فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً » ؛
" هر کس دید دستش باز شده، گشایش در زندگی اش پیدا شده ، اما این گشایش را نوعی ابتلا به سنت استدراج نبیند، این بیچاره دچار غفلت شده و چیزی را که میتواند ترسناک باشد، از آن بی خیال رد شده است."
🔻چون یکی از مصداق های وسعت، همین وسعت مال است؛ حضرت در حکمت ۳۸۸ فرمود: « أَلَا وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَال » ؛ " یکی از نعمت های خدا این است که انسان مالش گسترش پیدا کند. " اما اگر در این گستردگی مال و گشایش مالی، غفلت بکند، دچار استدراج میشود، دچار فریب میشود؛ لذا یکی از راهبردهای خیلی خیلی خطرناک شیطان برای فریب دادن مؤمن، همین است که در وسعت ها، دین و ایمان انسان را بگیرد.
🔻حضرت در نامه ۴۴، خطاب به زیاد بن ابیه نوشتند:
" شنیدم که معاویه برایت نامه نوشته است؛ مواظب باش که معاویه شیطان بزرگی است که از هر چهار جهت به انسان نزدیک میشود، (برای چه؟) برای اینکه انسان را فریب بدهد و دین و ایمان را از انسان بگیرد."
🔻عبارت حضرت علی (علیهالسلام) در نامه ۴۴ این است:
« لِيَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ وَ يَسْتَلِبَ غِرَّتَهُ » ؛ " تا در حال فراموشی، او را تسلیم خودش کند و شعور و درکش را برباید. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🌸🍃 #روز_صد_وهفتاد_وچهارم🌸🍃
👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (48).mp3
8.67M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام)
🔷 سهم روز صد و هفتاد و چهارم : از خطبه ۵۸ تا خطبه ۵۴
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم #روز_صد_وهفتاد_وچهارم: خطبه ۵۸ تا ۵۴ #نهج_البلاغه
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه58 : (در سال ۳۸ هجری، پس از ماجرای حکمیّت و شنیدن شایعات فراوان در نکوهش خوارج فرمود: )
🔹خبر از آينده شوم خوارج
♦️"سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد، آيا پس از ايمانم به خدا و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا به کفر خويش گواهی دهم؟ اگر چنين کنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد و به راه گذشتگان بازگرديد. آگاه باشيد، به زودی پس از من به خواری و ذلّت گرفتار می شويد و شمشير برّنده بر شما مسلّط می گردد و به استبدادی دچار خواهيد شد که برای ديگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت.
می گويم : سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «وَلابَقِیَ مِنْکم آبرٌ» سه گونه روايت شده است: اوّل - آن گونه که ما آورده ايم، آبِرٌ، از باب «يأبرالنّخل» به معنای اصلاح کننده آمد. دوم - «آثِر» نقل شد يعنی بازگوکننده حديث و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام(علیه السلام) می فرمايد: از شما خبردهنده ای باقی نماند. سوم - «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معنای هلاک شونده، پرش کننده، که به هلاک شونده «آبز» گويند."
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه57 : (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود)
🔹خبر از سلطه ستمگری بی باك
♦️آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه56 : ( برخی این خطبه را به آغاز سال ۳۷ هجری نسبت به تحرکات معاویه در بصره، در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می دهند)
🔹ياد مبارزات دوران پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در صفين
♦️در رکاب پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کرديم، که اين مبارزه بر ايمان و تسليم ما می افزود و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و بردباری برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش برابر دشمن ثابت قدم می ساخت. گاهی يک نفر از ما و ديگری از دشمنان ما مانند دو پهلوان نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار ديگری را بسازد و جام مرگ را به ديگری بنوشاند. گاهی ما بر دشمن پيروز می شديم و زمانی دشمن بر ما غلبه می کرد. پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را ديد، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزی را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام يافته، فراگير شد و در سرزمين های پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بوديم، هرگز پايه ای برای دين استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ايمان سبز نمی گرديد. به خدا سوگند، شما هم اکنون از سينه شتر خون می دوشيد و سرانجامی جز پشيمانی نداريد.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹سهم #روز_صد_وهفتاد_وچهارم: خطبه ۵۸ تا ۵۴ #نهج_البلاغه
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه55 : ( در سال ۳۷ هجری در آستانه جنگ صفین، برخی مدارا کردن امام علیه السلام را دیده و علت را پرسیدند در پاسخ آنان فرمود:)
🔹توضيحاتی پيرامون جنگ صفين
♦️اينکه می گوييد خويشتن داری از ترس مرگ است، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سوی مرگ روم يا مرگ به سوی من آيد و اگر تصوّر می کنيد در جنگ با شاميان ترديد دارم، به خدا سوگند هر روزی که جنگ را به تأخير می اندازم برای آن است که آرزو دارم عدّه ای از آنها به ما مُلحق شوند و هدايت گردند. و در لابلای تاريکی ها نور مرا نگريسته به سوی من بشتابند، که اين برای من از کشتار آنان در راه گمراهی بهتر است، گر چه در اين صورت نيز به جرم گناهانشان گرفتار می گردند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه54 : ( در سال ۳۷ هجری به هنگام شروع جنگ صفین این سخنرانی را ایراد فرمود.)
🔹وصف روز بيعت
♦️مردم همانند شتران تشنه ای که به آب نزديک شده و ساربان رهاشان کرده و عِقال (پای بند) از آنها گرفته، بر من هجوم آوردند و به يکديگر پهلو می زدند، فشار می آوردند، چنانکه گمان کردم مرا خواهند کشت، يا بعضی به وسيله بعض ديگر می ميرند و پايمال می گردند. پس از بيعت عمومی مردم، مسأله جنگ با معاويه را ارزيابی کردم، همه جهات آن را سنجيدم تا آن که مانع خواب من شد، ديدم چاره ای جز يکی از اين دو راه ندارم: يا با آنان مبارزه کنم و يا آنچه را که محمّد(صلی الله علیه و آله) آورده انکار نمايم، پس به اين نتيجه رسيدم که تن به جنگ دادن آسانتر از تن به کيفر پروردگار دادن است و از دست دادن دنيا آسان تر از رهاکردن آخرت است.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
گزارش موضوعات مهم خطبه ۵۸ تا خطبه ۵۴.mp3
3.98M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۵۸ تا خطبه ۵۴
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
8⃣2⃣ (قسمت بیست و هشتم) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین (خطبه شقشققیّه/خطبه۳) :
💠 ۲. وجود سلاح و یاور
🔻دوم : و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ ؛
تا کنون من برای دفاع از قرآن و اسلام یاوری نداشته ام ، امروز احساس کردم ، دیدم دست مسلّح و نیرومند دارم .
🔹 تا آن روزی امیرالمؤمنین از حق صد در صد ، دفاع جدی و قاطع نمی کند که نمی تواند ، [ اما ] آن وقتی که احساس کرد می تواند ، یک لحظه تأمل نمی کند .
🔹معاویهٔ زمان امیرالمؤمنین ، همان معاویهٔ زمان عثمان است ؛ گناهی که معاویه در شام در زمان امیرالمؤمنین بنا بود بکند ، همان گناهی بود که در زمان عثمان سالها انجام داده بود ؛ اما آن روز امیرالمؤمنین در مقابل این گناه برنیاشفت ، چون سلاح در دست او نبود ؛ وقتی که سلاح در دست او است بر می آشوبد .
🔹امیرالمؤمنین برای به دست آوردن قدرت به پا نخاست ؛ چون نمی توانست . اینکه چرا نمی توانست ، تحلیلش مفصّل است ؛ نمی توانست ، نه به آن معنا که دو دستی درِ خانه اش نیاورده بودند ؛ نمی توانست ، نه به آن معنا که برایش ضرر داشت ، از بینی اش ممکن بود خون بیاید ؛ نه به این معنا ؛ ممکن بود که موفقیت و پیروزی هم به دست علی بیفتد ، حتی در همان اوان سقیفه ، اما دین از بین می رفت . ممکن بود موفقیت ظاهری به دست بیاورد ، کامیاب بشود ، اما خسارت کرده بود در معنا . آنجا امیرالمؤمنین معتقد بود که نمی تواند ؛ اما اینجا می بیند می تواند ، باور هست ؛ « قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ » ، دلیل قائم شد بر اینکه یاور و ناصر داریم.
🔹همیشه هر انسان مسؤول و آگاه آن وقتی که احساس کند حجّت بر او تمام شود که یاور و ناصر دارد ، اجازهٔ درنگ کردن ندارد . آن وقتی که احساس کرد که می تواند ، بلافاصله باید اقدام کند . این دو دلیل و دو علت برای قبول خلافت.
↩️ ادامه دارد...
🔵 گشایش در نعمتها و سنّت استدراج
💠 ای مردم، بايد خدا شما را به هنگام نعمت همانند هنگامه كيفر، ترسان بنگرد ؛ زيرا كسی كه رفاه و گشايش را زمينه گرفتار شدن خويش نداند، پس خود را از حوادث ترسناك ايمن می پندارد و آن كس كه تنگدستی را آزمايش الهی نداند پاداشی را که اميدی به آن بود از دست خواهد داد.
📒 نهج البلاغه ، حکمت ۳۵۸
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۸ مدیریت قلب.mp3
3.68M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت108 8⃣1⃣
⭕️ مدیریت قلب
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت108 ( 18 )
🔹 مدیریت قلب
🔰 مولا علی (علیهالسلام) در ادامه حکمت ۱۰۸ میفرمایند: « وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ » ؛
" یکی از آفات قلب و نفس این است که اگر مصیبتی بر او عارض بشود و انسان مراقبت نداشته باشد، جزع و فزع آبروی انسان را میبرد."
🔻مولا علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه به ما آموختند که در مقابل سختی ها و مشکلات و مصیبت های دنیا، صبر کنیم؛ در خطبه ٩٩ میفرمایند: « وَ لَا تَجْزَعُوا مِنْ ضَرَّائِهَا وَ بُؤْسِهَا » ؛ " از مشکلات و سختی های دنیا، جزع نکنید. "
🔻 همچنین در نامه ٢٢ مینویسند: « وَ مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلَا تَأْسَ عَلَيْهِ جَزَعاً » ؛ " چیزی از دنیا اگر از دستت رفت، بر آن تأسف نخور، جزع نکن. "
🔻در بیان دیگری مولا علی (علیهالسلام)، همه انواع جزع و فزع را قبیح و زشت میدانند، مگر جزعی که در مصیبت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است؛ در حکمت ۲۹۲ خطاب به پیامبر عزیز، عرضه میدارند: « وَ إِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِيحٌ إِلَّا عَلَيْكَ » ؛ " همانا همه انواع جزع زشت اند، مگر جزعی که بر مصیبت شما میشود."
🔻دلیل اینکه جزع قبیح است، این است که مولا در حکمت ۲۱۱ فرمود: « الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ »؛
" انسان مصیبت دیده اگر جزع بکند(یعنی بیتابی بکند)، خودش با دست خودش زمان را علیه خود بسیج کرده است." لذا در حکمت ۱۸۹ فرمود: «مَنْ لَمْ يُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ»؛ " کسی را که صبر نتواند نجاتش دهد، آرامش بکند، جزع و فزع و بیتابی حتما هلاکش خواهد کرد."
🔻 و اساسا از نظر مولا علی (علیهالسلام) وقتی مصیبتی بر انسان وارد میشود، جزع هیچ فایده ای ندارد؛ در مرگ فرزند اشعث، به او اینگونه فرمودند:
« إِنْ جَزِعْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ »؛
" اگر جزع بکنی در مرگ فرزندت، آنچه که خدا مقدر کرده، دیگر انجام شده است (یعنی فرزندت که دیگر زنده نمیشود) ، اما تو هم گنهکار خواهی بود."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🌸🍃 #روز_صد_وهفتاد_وپنجم🌸🍃
👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید