.…نقد فرقههای صوفیه.…
✅ معرفی اثر...
🔺از جمله کتابهایی که در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید، کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود.
@n_tasavof
🔺او کتاب خود را به سه بخش تقسیم کرده و در آن به انحرافات حروفیه اشاره کرده و اباطیل این فرقه را از کتب فرقهای حروفیه برشمرده است.
@Ertebat_soofiyeh راه ارتباطی؛
🔴نقد فرقههای صوفیه
♨ @n_tasavof 👈
🔴آخرین اخبار فرق، ادیان و مذاهب
♨️ @adyannet 👈
نان به نرخ روز خوردن یعنی چه؟
تا دیروز اتباع #احمد_بصری ندای البیعه لله سر میدادند و میگفتند که احمدالحسن همان "یدعوا الی صاحبکم" است، امروز نان جریان احمد بصری در این است که جای "صاحبکم" را با "سید جعفر صدر" عوض کند زیرا جعفر صدر جانشین مقتدا صدر برای رهبری سیاسی این جریان شده است. منبع؛ خبرگزاری اهلبیت، کد خبر 508563.
اتباع بصری تا دیروز #هشتگ میزدند: راه_حل_فقط_مهدی_است؛ اما امروز احمدالحسن در بیانیهاش میگوید: راه_حل_فقط_جعفر_صدر_است.
#سوالی از اتباع احمد: اگر روزی رسید که احمد الحسن گفت: راه_حل_فقط_سفیانی_است چه میکنید؟؟؟
منتظر این روز هم باشید.
🔴آشنایی با عرفان های نو ظهور
♨ @n_erfanha
🔴آخرین اخبار فرق، ادیان و مذاهب
♨️ @adyannet 👈
بخشش در #معنویت_نوپدید
مفهوم "بخشش" در معنویتهای جدید فراوان تبلیغ میشود. این مفهوم در نوشتههای " #اکهارت_توله" فیلسوف آلمانی برجستگی خاصی دارد. در متون اسلامی، مفهوم بخشش در عرصه حیات جمعی و تعامل با افراد در اجتماع وارد شده و به معنای صرف نظر کردن از حق معنوی و مالی خود و یا سهیم کردن دیگران در امکانات شخصی است. اینگونه بخشش در متون دینی، در صورتی #فضیلت_اخلاقی محسوب میشود که با قصد خیر رساندن به دیگران و کسب رضایت خدا انجام شده باشد.
واژه بخشش در کلام #اکهارت، به معنی چشمپوشی از داشتههای خویش و شریک کردن دیگران در داراییهای خود نبوده بلکه به معنی چشمپوشی از نگرانیها و گذشتن از خود است. به عبارت دیگر، بخشش در نظام اندیشه اکهارت، نه با سرگذشت دیگران پیوند میخورد نه با انگیزه ورود به عالم معنا و کسب فضیلت اخلاقی انجام میشود یعنی نه خدا در آن به چشم میخورد و نه رسالت اجتماعی در آن دیده میشود، نتیجه اینکه بخشش در اندیشه اکهارت واژهای در مقابل کینهتوزی یا خساست نیست بلکه در مقابل ندامت به کار میرود.
بخششی که اکهارت به آن دعوت میکند، در حقیقت دعوت به #سرپوش_گذاشتن بر وجدان اخلاقی است یعنی چراغی به نام عذاب وجدان که ممکن است سوسوی آن در نهایت آدمی را به خالقش پیوند دهد و راه بسته انسان مدرن را به عالم معنا باز کند. این در مکتب اکهارت، ضد ارزش است و مدفون کردن آن، ارزش معرفی میشود! اکهارت از دیگران میخواهد با بخشش، گله و شکایت را کنار بگذارند و انسانهای قانع و سربهراهی باشند و اجازه دهند که تمدن غرب به کار خود ادامه دهد.
به راستی #معنویتی که با انکار مشکلات روانی انسان مدرن آغاز میشود، شناختش از نیازهای روحی آدمی چه میزان درست خواهدبود؟ فهمش از ساحتهای وجودی انسان چقدر قابل اعتماد خواهدبود؟ در نهایت راهکارهایی که برای درمان پیشنهاد میدهد، چه میزان واقعبینانه و کارآمد خواهندبود؟
🔴آشنایی با عرفان های نو ظهور
♨ @n_erfanha
🔴آخرین اخبار فرق، ادیان و مذاهب
♨️ @adyannet 👈
♨️ @n_bahaiat
♨️ @adyannet
بهائیت و حکم تقیه در دفن اموات!
شوقی افندی، کتمان عقیده را حرام دانسته و حتی در جایی که ابراز عقیده منجر به تلف جان شخص محترمی شود، باز هم ابراز عقیده را بر نجات جان آدمی مقدم دانسته است. اما شوقی افندی در حکمی متناقض، کتمان عقیده در خصوص نوع دفن اموات بهائی (به سمت قبلهی مسلمانان) را تا قبل از علنی شدن مسلک بهائیت، جایز برشمرده است!
@n_bahaiat
✍بهائیت و حکم تقیه در دفن اموات!
♦️#شوقی #افندی (به عنوان اولین ولیامر بهائیت) #تقیه و کتمان عقیده را حرام دانسته و حتی در جایی که ابراز عقیده منجر به تلف جان شخص محترمی شود، باز هم ابراز عقیده را بر نجات جان آدمی مقدم دانسته است؛ همچنان که او در پاسخ به سؤالی گفته است: «دربارهی اینکه آیا صلاح است به خاطر نجات کسی، به غیرحقیقت سخنی گفته شود؟ حضرت ولی امرالله عقیده دارند، ما به هیچوجه، نباید بر خلاف حقیقت صحبتی بکنیم... البته ما نباید در ابراز مطلب، پیشدستی کنیم، مگر مستقیماً از ما خواسته شود».[1]
اما جالب است بدانیم شوقی افندی در عین حال، کتمان عقیده در خصوص نوع دفن اموات بهائی (به سمت قبلهی مسلمانان) را تا قبل از علنی شدن مسلک بهائیت، جایز برشمرده است: «لذا باید عموم یاران در ایران چه در مرکز و چه در ولایات، اموات را بر وضع سابق یعنی بر حسب قاعده اسلامی دفن نمایند و هروقت اجرای احکام الهیه بر حسب لوح مبارک به هیچوجه سبب وحشت قلوب نگردد».[2]
🔰اما این حکم شوقی افندی از دو جهت با مشکل مواجه است:
👈اول: در حالی که پیشوایان بهائی همچون عباس افندی، تمام طول عمر خود را در تقیه به سر برده و حتی تا آخرین جمعهی عمر خود در نماز جماعت مسلمین شرکت کرده و خود را مسلمان جا میزدند [3]؛ دیگر اجبار بهائیان به ابراز عقیده و تحمل ضرر و مشقات، منطقی و منصفانه نیست.
👈دوم: اگر به راستی تقیه و کتمان عقیده نزد خدای بهائیت قبیح است و حتی برای حفظ نجات جان اشخاص جایز نیست، پس چه دلیلی برای استثنای آن وجود دارد؟! آیا ابراز عقیده تنها در دفن بهائیان به سمت قبر حسینعلی نوری در اسرائیل، موجب وحشت قلوب میگردد و سایر احکام غیرانسانی بهائیت (نظیر زنده سوزاندن شخصی که خانهای را آتش زده [4]) اینگونه نیست؟!
📚پینوشت:
[1]. سندهای مطرح شده در شبکهی بهائی: نمونه حیات بهایی، ص 9؛ دعا و تفکر، ص 10.
[2]. عبدالحمید اشراق خاوری، گنجینه حدود و احکام، نسخهی الکترونیکی، ص 143.
[3]. ر.ک: شوقی افندی، قرن بدیع، بیجا: مؤسسهی ملّی مطبوعات امری، 125 بدیع، ج 3، ص 318.
[4]. ر.ک: حسینعلی نوری، اقدس، ص 56، بند: 62.
🔴نقد وبررسی بهائیت
♨️ @n_bahaiat
🔴آخرین اخبار فرق، ادیان و مذاهب
♨️ @adyannet 👈
🔥نقدی بر عقاید وهابیت توسط عالم سنی 🔥
✳️عجب حدیث زیبایی و چه زیبا تفسیری و تأویلی✳️
📝واقعا خواندنی است👇👇👇😮👏
✍عالم سنی : «دکتر شیخ محمد حسن هیتو » با تمسک به آیات و روایات متشابه که چاره ای جز تاویل و پذیرش مجاز نیست
✍به مبانی سلفیان و وهابیت اشکال وارده کرده و برای باور مسلمانان در این زمینه، استدلال می کند. وی به روایتی که جناب مسلم در صحیحش آورده استناد می کند.
📢پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند: خداوند روز رستاخیز گوید فرزند آدم! بیمار شدم مرا عیادت نکردى، گوید خدایا چگونه ترا که پروردگار جهانیانى عیادت کنم
📢گوید مگر نمىدانى که فلان بنده من بیمار بود و او را عیادت نکردى مگر نمىدانى که اگر او را عیادت میکردى مرا پیش او مىیافتى؟.
👥فرزند آدم! من از تو غذا خواستم به من غذا ندادى! گوید پروردگارا چگونه ترا که پروردگار جهانیانى غذا دهم؟
📢گوید مگر نمى دانى که فلان بنده من از تو غذا خواست و به او غذا ندادى! مگر نمى دانى که اگر او را غذا مى دادى اکنون پاداش آن را پیش من مییافتى..
👥آدمیزاد از تو آب خواستم به من آب ندادى! گوید چگونه ترا که پروردگار جهانیانى آب بدهم؟ گوید فلان بنده من از تو آب خواست به او آب ندادى اگر به او آب داده بودى اکنون پاداش آن را پیش من مىیافتی.
✍عالم سنی «شیخ هیتو » ذیل روایت بالا می گوید: چگونه می شود که خداوند متعال مریض و گرسنه می شود، چنین چیزی محال است ..
✅بنابراین باید قائل به مجاز شویم همانطور که خداوند تاویل و مجاز گوئی را به ما تعلیم داده است.
👏لذا می بینیم در ادامه روایت خداوند می فرماید: مراد من از مرض خودم، مریضی بنده ام است و نسبت مرض بنده به خودم به جهت بالا بردن شأن بنده ام می باشد.
👏 بنابراین هر انسان عاقل و صاحب اندیشه مرض و گرسنگی را برای خداوند قبول نمی کند. چنین تاویل و مجازی بدون کم و کاست درباره آیه «وَجاءَ رَبُّكَ وَ اَلْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا» نیز جریان دارد.
📖بین روایت «مرضت فلم تعدنى» و آیه «وجاءَ رَبُّكَ» تفاوتی نیست. همانطور که نسبت مرض به خداوند محال است نسبت «آمدن» نیز برای خداوند محال است
👏 زیرا «آمدن» یعنی بیرون شدن از مکانی و وارد شدن در مکان دیگری است که از صفات اجسام محض است و خداوند از چنین صفاتی دور است.
📚پی نوشت:
صحيح مسلم، ج 8، ص 13 ، ح 6721.،
الأمالي (للطوسي)، النص، ص:630
وسائل الشيعة، ج2، ص: 418،«بَابُ اسْتِحْبَابِ عِيَادَةِ الْمَرِيضِ الْمُسْلِمِ وَ كَرَاهَةِ تَرْكِ عِيَادَتِه، حدیث:2519»
«عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): قَالَ: إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) يَقُولُ: يَا ابْنَ آدَمَ، مَرِضْتُ فَلَمْ تَعُدْنِي. قَالَ: يَا رَبِّ، كَيْفَ أَعُودُكَ وَ أَنْتَ رَبُّ الْعَالَمِينَ! قَالَ: مَرِضَ فُلَانٌ عَبْدِي، وَ لَوْ عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِي عِنْدَهُ، وَ اسْتَسْقَيْتُكَ فَلَمْ تَسْقِنِي. قَالَ: يَا رَبِّ، كَيْفَ ...»
🔴ترور کور
♨ @terorkor 👈
🔴آخرین اخبار فرق، ادیان و مذاهب
♨️ @adyannet👈
🔻مکاتب و فرقههای مسیحی منتقد #آموزه_تثلیث، #قسمت_ششم
#دانش_مسیحی: "مری بالکر بیكرادی" بنیانگذار فرقه دانش مسیحی میگوید: «مسیحیت باید به صورت نخستین درآید و آن عامل شفابخشی كه از دست رفته، بازیافته شود.[راستن، لئو، فرهنگ تحلیلی مذاهب آمریكایی، ص 186]
پیروان این فرقه اعتقاد دارند كه: #تثلیث یعنی اتحاد پدر، پسر و روحالقدس؛ ولی نه به صورت سه اقنوم كه در یك شخص جمع شده باشد، بلكه آنها را به عنوان حیات، حقیقت و عشق و یا به صورت سه ركن دین به شمار میآورد كه از یك منشأ الهی نشأت گرفتهاند.[ همان، ص 192.]
اعضای این کلیسا اعتقاد دارند که مسیحیت کنونی از آن عقاید اصیل و اولیه دچار انحراف شده و باید به اعتقادات اصیل برگردد.
#تناقض_تثلیث
#تثلیث
🔴آشنایی با مسیحیت و پاسخ به شبهات
♨️ @n_masihiat 👈
🔴آخرین اخبار فرق، ادیان و مذاهب
♨️ @adyannet 👈