eitaa logo
ادیان ، فرق و مذاهب
135 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
462 ویدیو
242 فایل
مطالعه و رصد ادیان ، فرقه های انحرافی و جنبش های نو پدید مدعی معنویت
مشاهده در ایتا
دانلود
در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، کتاب مستندنگاری «سازمان سیاسی بهائیت» با رای داوران به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. به گزارش پایگاه خبری مفاز، پانزدهمین جایزه جلال‌ آل‌احمد با اعلام آثار برگزیده به کار خود پایان داد که در بخش مستندنگاری، کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی از نشر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در این بخش کتاب «عقیله» اثر الهام امین، از انتشارات به‌نشر شایسته تقدیر شناخته شد و از کتاب «نبرد تنگه‌ها» به قلم مصطفی رحیمی از انتشارات شهید حسن باقری نیز تجلیل به عمل آمد. این آثار در کنار کتاب‌های «اینجا سوریه است صدای زنان راوی جنگ» اثر زهره یزدان‌پناه از انتشارات راه‌یار و «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان از نشر سوره مهر نامزد‌های نهایی این دوره از جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش مستندنگاری بودند. داوران این بخش نیز بهناز ضرابی‌زاده، مهدی کاموس و گلعلی بابایی بوده‌اند.
در فرقه ها بیشترین آسیب متوجه زنان است.
هدایت شده از رضا فضلی
زنان قربانی انحرافات فرق تصوف اسناد و مدارک تاریخی معتبر و موثق گواهی می‌دهد که زنان در فرق تصوف همواره از محدودیت‌ها و مشکلات جدی برخوردار بوده و ارزش انسانیت آنان نادیده گرفته‌شده است. به گزارش پایگاه خبری مفاز، بعضاً در برخی موارد نادر ذکرشده است زنان مورداحترام اقطاب و مشایخ فرقه قرارگرفته‌اند و کراماتی هم برایشان ذکرشده اما درنهایت مشاهده می‌شود که هدف اصلی آنان جز بهره‌برداری برای رونق مسلک فرقه چیز دیگری نبوده است. به نقل از کتاب زن در نگاه صوفی نوشته سلیمان اولوداغ زن، برخی از رویکردهای فرقه‌های صوفیه نسبت به شأن و منزلت زنان را بیان می‌کنیم. به‌عنوان نمونه زن در فرقه صوفیه نقشبندیه از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده است. در احوالات این فرقه صوفیه آمده است که مریدان تازه‌وارد اگر می‌توانند ازدواج نکنند و حتی‌الامکان از زنان دوری کنند. در فرقه صوفیه بکتاشیه، زنان از حقوق برابر مردان برخوردار نیستند و اگر قصد داشتند در مجالس خانقاهی شرکت کنند بایستی بعد از مردان وارد شوند و در پشت مردان بنشینند. در فرقه دیگر صوفیه به نام مولویه بر این باور هستند زن که به خاطر ناتوانی‌اش، جهاد اصغر بر او واجب نشده است، چگونه می‌تواند در جهاد اکبر موفق باشد؟ برخی از فرقه‌های صوفیه به‌دروغ مدعی هستند که جایگاه و شأنیتی والایی برای زنان قائل شده‌اند اما رفتار و سلوک فرقه‌ای آنان کاملاً برعکس ادعای آنان را ثابت می‌کند. به‌عنوان نمونه در فرقه ذهبیه علی‌رغم قداست آفرینی برای زنان، مشاهده شد عناصر رده‌بالای این فرقه مرتکب جرم تجاوز به زنان شده است. فرقه نعمت الهیه گنابادیه مدعی است که سعادت دنیوی و اخروی زنان در گروی اطاعت و پیروی از دستورات قطب فرقه است. در عمل مشاهده می‌شود زنان درویش برای ابراز همدردی و تبعیت از فرامین قطب فرقه به‌راحتی کشف حجاب می‌کنند و عامدانه در فضای مجازی خود را مریدان نورعلی تابنده معرفی می‌کنند. تجربه تلخ فرقه‌های صوفیه نشان داده است آنچه از حقوق و شأنیت زنان صحبت می‌کنند با آنچه در مبانی فقهی شریعت اسلام ناب محمدی آمده است، تفاوت و تناقض اساسی دارد. به گواه تاریخ روسا و عناصر جریان‌های انحرافی صوفیه، نه‌تنها نتوانستند شأنیت و کرامت انسانی زنان را حفظ کنند بلکه با ایجاد بسترهای منجلاب فساد، زنان را قربانی اهداف نامشروع خودشان کرده‌اند.
هدایت شده از رضا فضلی
مسیحیت دینی صلح‌آمیز نیست، پناهندگی شما رد شد! 🔸جالب‌ترین پاسخ به درخواست پناهندگی 🔹یک شهروند ایرانی که پناهندگی انگلستان را درخواست کرده بود، دلیل اینکه درخواست را «تغییر دین» از اسلام به نصرانیت عنوان می‌کند؛ اسلام را ترک کرده زیرا دینی خشونت‌آمیز است، درحالیکه نصرانیت دین صلح است! 🔹وزارت کشور، این درخواست را به شیوه‌ای عجیب اما جالب و تعجب‌برانگیز رد کرده است. در پاسخِ درخواست، نصوصی از کتاب مقدس نصاری نقل قول شده و گفته شده است: «این کتاب پر از تصاویر انتقام، ویرانی، مرگ و خشونت است... ادعا کرده‌اید مسیحی شده‌اید، زیرا کشف کرده‌اید که مسیحیت دینی صلح آمیز است، اما این مثال‌ها با ادعای شما هم‌خوانی ندارد!»
کابالا چیست؟ (١) 1️⃣ نامی است که بر اطلاق می‌شود. این مکتب را «دانش سرّی و پنهان» حاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. 2️⃣ برای نمونه، رهبر فرقهٔ مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بود. و نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و...، دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را نیز از پیروان آئین کابالا می‌داند! 3️⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای تصوف یهودی، به‌عنوان یک مکتب مستقل فکری، پیشینهٔ جدّی نمی‌توان یافت. مشارکت در نحله‌های فکری رازآمیز و عرفانی به در اوایل سدهٔ اوّل میلادی می‌رسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائهٔ اندیشه‌های دینی در قالب و محدود دانست. 4️⃣ در دوران اسلامی نیز چنین است. نحله‌های فکری گستردهٔ عرفانی رازآمیز که در فضای فرهنگ اسلامی پدید شد بر یهودیان نیز تأثیر گذارد و برخی متفکرین آشنا با مباحث عرفانی پدید شدند. 5️⃣ اوج تولید فکری یهودیان در عرصهٔ اندیشهٔ عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رسالهٔ سِفر یصیرا (آفرینش‌نامه) و سِفر بهیرا‌ (روشنایی‌نامه) است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائهٔ عقاید دینی-سیاسی یهود در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام. ✍️ استاد عبدالله شهبازی
کابالا چیست؟ (٢) 1️⃣ بدین‌سان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل می‌شود. این همان اسطورهٔ سیاسی است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است. 2️⃣ اندیشه‌پردازان مکتب ، به‌دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغهٔ دادند. این کاری است که در شاخه‌های متنوّع علم و دانش انجام دادند. 3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیات‌بخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد. 4️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از . 5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا به‌طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی
کابالا چیست؟ (٢) 1️⃣ بدین‌سان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل می‌شود. این همان اسطورهٔ سیاسی است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است. 2️⃣ اندیشه‌پردازان مکتب ، به‌دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغهٔ دادند. این کاری است که در شاخه‌های متنوّع علم و دانش انجام دادند. 3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیات‌بخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد. 4️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از . 5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا به‌طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی
مجموعه مقالات «شناخت فراماسونری» 💥 پیرامونِ را هاله‌ای از غبار شایعات و افسانه‌ها فراگرفته است. از نظر ما، صحیح‌ترین نگاه به این پدیده را استاد در جلد چهارم کتاب ارزشمند خویش، ارائه کرده است. این نگاه را می‌توانید در آدرس‌های زیر مطالعه کنید: (آنچه در پست قبل، در مورد کاترین مدیچی خواندید، در قسمت ششم از همین مقالات آمده است.) 1️⃣ مقدمه‌ای بر شناخت فراماسونری 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7050 2️⃣ بنیانگذاران فراماسونری (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7152 3️⃣ بنیانگذاران فراماسونری (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7290 4️⃣ فراماسونری و اسطوره گیلدها (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7405 5️⃣ فراماسونری و اسطوره گیلدها (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7603 6️⃣ فراماسونری محصول کابالا، جادو و فرقه‌های سرّی (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7608 7️⃣ فراماسونری محصول کابالا، جادو و فرقه‌های سرّی (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7655 8️⃣ فراماسونری محصول کابالا، جادو و فرقه‌های سرّی (۳) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7705 9️⃣ فراماسونری و میراث صلیبی (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7781 🔟 فراماسونری و میراث صلیبی (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7909
هدایت شده از علامه عسکری
فقط از قرآن بگو ‼️ ⛔️عده ای متاسفانه از سر نا آگاهی هنگام بحث های اعتقادی مدام می گویند از قرآن بگو!!! من فقط قرآن را قبول دارم! مثلا می گویند کجای قرآن نوشته نماز صبح دو رکعت است؟! اما این سخن چقدر شبیه سخن خلیفه دوم است که می گفت حسبنا کتاب الله یعنی کتاب خدا برای ما کافی است {و از پیامبر و حدیثش سخنی نگویید!}⛔️ 🔶 و اما علامه عسکری در جواب به شخصی که از ایشان سوالی کرده بود و گفته بود فقط از قرآن جواب مرا بده! چنین می فرمایند👈🏻 🔸در «مسند» احمد بن حنبل از مقدام بن معدى كرب روايت شده است كه: 👈🏻 رسول خدا در جنگ خيبر چيزهايى را حرام كرده سپس فرمود: 💢 دور نيست كه بعضى از شما در مقام تكذيب من برآمده در حالى كه راحت بر بالش خود تكيه داده است حديث مرا بر او بخوانند و او بگويد: ميان ما و شما كتاب خدا وجود دارد، آنچه را كه در آن حلال يافتيم صحیح می دانیمش، و هرچه را كه حرام ديديم حرامش خواهيم شمرد. 👌آگاه باشيد كه آنچه را كه پيامبر خدا (ص) حرام كرده، مثل اين است كه خدا حرام فرموده است! 🔸در مقدمه «سنن» دارمى از حسان بن ثابت انصارى روايت شده است كه گفت: «كان جِبريلُ يَنزلُ عَلى رَسوُلِ الله بِالسُنَّة، كَما يَنزِلُ عَلَيهِ بِالقُرآن» 💢همانطور كه جبرئيل قرآن را بر پيامبر خاتم نازل ميكرد، را هم بر آن حضرت فرود مي آورد. 🔶 اين مورد نمونه اى از احاديث نبوى است كه مسلمين را امر به تبعيت از رسول خدا و سنّت پاكش نموده و از مخالفت با آن حضرت نهى مي نمايد، و كسانى را كه به دليل تمسّك به قرآن، سنّت را زير پا گذاشته و به آن اعتنايى نمي كنند شديداً سرزنش كرده و مورد عتاب خود قرار مي دهد. ❗️گذشته از اينها، اساساً نمي توان 👈🏻 اسلام را تنها از خلال آيات قرآن، و بدون مراجعه به سنّت پيامبر (ص) فرا گرفت. مثالى چند حقيقت موضوع را روشن مي سازد. در قرآن امر و تأكيد شده است كه نماز بخوانيم، امّا اين كه اين نيايش بايد چگونه و تحت چه شرايطى انجام گيرد جز با مراجعه به سنّت پيامبر خاتم معلوم نمي شود. ما با مراجعه👈🏻 به احاديث و سيره رسول خدا، تعداد ركعات و سجده ها، و اذكار و قوانين و مبطلات نماز را فرا ميگيريم و كيفيت و چگونگى آن را در مي يابيم. 🗒برگرفته از آثار علامه عسکری ✅مطالب درباره علامه عسکری🔰 http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
محوری‌ترین شگردهای میسیونرها ی مسیحیت تبشیری یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تمرکز مبلغان مسیحی، مسائل اجتماعی است. از آن‌جایی که پرداختن به عقاید، افکار و‌رفتارهای دینی مسیحیت، برای مخاطبان مسلمان که با غنای آموزه‌های اسلام، آشنایی و قرابت دارند، جذابیتی نخواهد داشت.
مبلغان مسیحیت صهیونیستی به سمت امور اجتماعی و عاطفی تغییر زاویه داده‌اند و اقشار آسیب‌دیده و طردشده اجتماعی، از گروه‌های هدف اصلی مبشران مسیحی محسوب می‌شوند. آن‌ها ضمن حمایت مادی و معنوی از این اقشار، شخصیتی کاذب و ساختگی برایشان می‌سازند و نکته قابل تأمل این است که اغلب گروندگان به مسیحیت، اهل مطالعه و تفکر نبوده، شناخت عمیقی از مسیحیت ندارند و صرفاً به سبب پر شدن خلأهایشان، جذب این جریان می‌شوند. روش جذب مبشران، بر دو نکته متکی است: یکی، تأکید بر خدمت و دیگری، قاطعیت. خدمت به معنای خیررسانی و کمک به دیگر انسان‌هاست. البته این کمک اقتصادی تا زمانی صورت می‌گیرد که شخص بتواند نیازمندی‌های اولیه‌اش را تأمین کند و بعد از تمکین مالی، باید خود ذیل عناوین بشردوستانه به کلیسا کمک نماید. قاطعیت نیز به این معناست که مبشران مسیحی، تمام مسائل را با قطعیت بیان می‌کنند. مثلاً می‌گویند: مسیحی شو تا رستگار شوی، بدون آنکه هیچ اشاره‌ای به منبع این سخن یا مسیر رسیدن به این رستگاری داشته باشند. این زبان قاطع به پیشبرد منویات مبلغان و اثرگذاری کلامشان، یاری می‌رساند. آن‌ها با تلفیق این دو گزاره، فعالیت تبلیغی خود را پی می‌گیرند. این در حالی است که نگاه دوستی، صلح و کمک‌های بشردوستانه مورد ادعای مبلغان تبشیری، کمتر در کتاب مقدس به چشم می‌خورد و بیشتر عبارات، مروج هشونت هستند که به هیچ‌وجه مورد اشاره قرار نمی‌گیرند.
فریضه جهاد و نگاه انجمن حجتیه در تفکر انجمن حجتیه، جهاد امری باطل است که باعث به هدر رفتن خون مسلمانان می شود. فکر و مسیر زندگی کسانی که وارد انجمن حجتیه می‌شوند، بر این اساس شکل می‌گیرد که در زمان غیبت، هیچ حرکتی به نتیجه نمی‌رسد. انجمنی ها فعالیت و مبارزات سیاسی حضرت امام(ره) را کاری لغو می‌دانستند. در سخنانی که از شیخ محمود حلبی، رئیس انجمن حجتیه در ادامه می‌آید، جنگ و شهادت، تنها در پرتو قیام امام معصوم(ع) صحیح شمرده می‌شود: آقا اول شما پیشوا پیدا کنید… اول شما یک افسر، یک پیشوا، یک رهبر معصوم پیدا کنید، یک رهبری که بتواند اداره اجتماع کند، روی نقطه عصمت نه عدالت، عدالت کافی نیست. اول، او را پیدا کنید…آن وقت از من هم واجب است منبر را رها کنم…هفت تیر به کمرم ببندم، بروم جلو.(۱) مایه فکری انجمنی‌ها، نوعی دینداری خنثی، سازش‌کارانه و عافیت‌طلبانه است. در این سبک زندگی، نه کسی کشته می‌شود، نه اسیر و نه شکنجه. حجت‌الاسلام عمادی در خاطراتش به تفکر انجمن حجتیه مبنی بر عدم دخالت در سیاست که تفکر سکولار را اجرا می کند ، اشاره می‌کند: مخصوصاً در سال‌های ۱۳۵۸-۱۳۵۹، روشنگری بسیاری لازم بود، چون تبلیغات زیادی می‌شد. از سویی متحجرین، از سوی دیگر انجمن حجتیه که می‌گفتند امام زمان می‌آید و لازم نیست که ما این همه کشته بدهیم.(۲) پی‌نوشت: ۱. قسمتی از خطبه شیخ محمود حلبی تحت عنوان نظام در اسلام. ۲. ایرج تبریزی، خاطرات حجت‌الاسلام عمادی، صفحه ۱۳۴.