eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بررسی مکتب اخلاقی اشو💠 ⭕️مکتب اخلاقی اُشو دارای خواستگاهی سکولاریستی و نگاهش به اخلاق نگاهی اومانیستی و طبیعت‌گرایانه است که اخلاق را در خدمت بهره‌مندی و لذّت هر چه بیشتر انسان قرار می‌دهد؛ لذا اخلاق و ارزش‌های اخلاقی تا زمانی مقبولیت دارند و خوب هستند که به انسان نفعی برسانند و گرنه فی‌نفسه ارزشمند نیستند. همه تلاش او جمع میان تز مراقبه + عشق است، چون مراقبه لذّت و شادی لحظه عشق‌بازی را افزایش می‌دهد. عشق که طبیعت فطری و ذاتی انسان است در عرفان اُشو به یغما رفته و با تعابیری که از آن به‌دست می‌دهد، نه تنها انسان را به آرامش مطلق که مدعای اوست، نمی‌رساند، بلکه فاقد هرگونه قید و بند اخلاقی بوده و انسان را به ورطه نابودی و هلاکت می‌رساند؛ زیرا اُشو ارضای آزادانه نیاز جنسی را پایه‌ی عشق قرار داده و معتقد است انسان این‌گونه به عبودیت و اتصال با خداوند دست پیدا می‌کند. عرفان پیشنهادی اُشو نه تنها انسان را به خدا و معنویت نمی‌رساند، بلکه موجب گسترش انواع انحرافات و مفاسد اخلاقی در جامعه و بروز ناراحتی‌های روحی و روانی در افراد می‌شود که عواقب سنگینی را از لحاظ فردی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت. 📚مقاله بررسی و نقد اخلاقی مبانی و اصول عرفان اُشو،طاهره محنت فر،دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق؛ t.mehnatfar@gmail.com عضویت درکانال👇🔻👇 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ صلی الله علیه و آله و بر مصائب حسینی
⬅️⬅️ صلی الله علیه و آله و بر مصائب حسینی ➖➖▪️◾️▪️➖➖ مورخ و عالم نامی آورده است: وقتی عليه السلام به زمین رسیدند، پرسيدند: اين زمین چه نام دارد؟ در جواب عرض كردند: كربلا، و به آن نيز می‌گويند كه نام دهی در اين نزدیکی است. عليه السلام گريست و فرمود: اندوه و گرفتاری (کرب و بلا)‌. سپس حضرت فرمود: خبر داد: نزد صلی الله علیه و آله بود و تو پیش من بودی و ناگهان گریستی. پیامبر فرمود: بگذار فرزندم را. من تو را رها نمودم، پیامبر تو را برداشت و در آغوش کشید. جبرئیل پس از دیدن این منظره پرسید: آیا دوستش داری؟ پاسخ داد: بلی. جبرئیل گفت: همانا امت شما به زودی او را خواهند کشت؛ آیا می‌خواهی خاک سرزمینی را که در آنجا کشته می‌شود به تو نشان بدهم و آن را ببینی؟ فرمود: بلی. پس جبرئیل بال‌هایش را گشود و زمین کربلا را نشان داد. از آن حالت بیرون آمد و در دستش سرخ بود. هنگامی که به امام حسین عليه السلام عرض كردند نام اين سرزمين كربلاست، خاک آن را بویید و فرمود: به خدا سوگند، اين همان خاکی است كه جبرئیل آن را به رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر داد و از آن آگاه گردانید، و من در همين سرزمين كربلا به می‌رسم ... 📚 تذکرة الخواص (تألیف سبط بن جوزی) ص۲۵۰ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
عقل شایسته ی درک تجسم نیست! با پژوهش و بررسی روان شناختی، جامعه شناختی، معرفت شناختی و ... می توان درباره ی چگونگی شکل گیری باور در آدمی آموخت و به دانش سودمند و کاربردی دست یافت. براستی باور - هر چند خرد ستیز - دارای چه ویژگی است و با آدمی چه می کند که آدمی را دربند خود می سازد؟ برای نمونه به آموزه ی تجسم بنگرید! این آموزه حتی از سوی اندیشمندان و فیلسوفان مسیحی، با خرد بیگانه و در قهر است؛ اما عالمان و متدینین، از آن عدول نمی کنند. یک شاهد آن، آقای توماس وی. موریس است. او در کتابش به روشنی، تجسم را رازی، خارج از طور عقل، دانسته که از ما آدم های صرفِ دارای عقل ناتوان، نمی توان انتظار داشت که آن را بهمند: "The doctrine of the incarnation expressed a divine mystery which we mere mortals could not expect to understand, and it was bordering on the blasphemous for any feeble, logic-chopping human intellect to attack it” ________ The logic of incarnate, Tomas V. Morris, p. 25. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🌸 امام صادق (عليه السّلام) : 🌷 منْ احبَّ أن يخفّفَ اللهُ عزّ و جلّ عنه سَكراتُ المَوتِ فليكُن لِقرابَتِهِ و بوالِدَيْهِ بارّاً. ☘️ كسي كه دوست دارد خداي متعال سختي هاي مرگ را بر او آسان سازد، نسبت به خويشان (و نزديكان) و پدر و مادرش نيكوكار باشد؛ اگر چنين بود، خداي متعال سختي هاي مرگ را بر او آسان مي كند و فقر (نيز) هرگز او را گرفتار نخواهد كرد. 📖 سفينة البحار، ج ۲، ص ۵۵۳ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ تاريك شدن دنيا به‌گونه ای که ستارگان در بین روز پیدا شدند... (۱) ▪️حدثنا خلف بن خليفة ، عن أبيه ، قال : لما قتل الحسين اسودت السماء ، وظهرت الكواكب نهارا حتي رأيت الجوزاء عند العصر وسقط التراب الأحمر . خلف بن خليفه از پدرش نقل مي كند كه گفت : زماني كه امام حسين (عليه السلام) به شهادت رسيد ، آن قدر آسمان تاريك شد كه هنگام ظهر ستاره هاي آسمان ظاهر شدند ؛ تا جائي كه ستاره جوزا در عصر ديده شده و خاك سرخ از آسمان فرو ريخت . 📚 تهذيب الكمال (المزي) ج 6 ص 431 - 432 📚 تهذيب التهذيب (ابن حجر) ج 2 ص 305 📚 تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر) ج 14 ص 226 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
بستن دست عقل برای گشودن پای خرافه برخی از متکلمان مسیحی برای توجیه و تایید تجسم "incarnation" و از بین بردن اشکال ناسازگاری بین ویژگی های انسانی و الهی، اجرای اصل عدم تناقض در تجسم را رد می کنند. اصل عدم تناقض، می گوید که هیچ چیز نمی تواند همزمان و از یک منظر، هم باشد و هم نباشد. حال اگر این اصل در تجسم به کار نرود (خروج تخصصی) خدای پسر می تواند دارای هر ویژگی (مثلاً قدرت نامحدود داشتن) و مکمل آن (به عنوان مثال قدرت محدود داشتن) باشد (خدای پسر می تواند، واقعاً انسانی و واقعاً الهی باشد) اما با این فرض، بی اشکال، می تواند، به عنوان دستگیره ی در ، عدد هفت یا یک تکه نان تست هم تجسم یابد. افزون بر آن، اگر داشتن یک ویژگی، نداشتن آن را رد نمی کند، بین تجسم یافتن و تجسم نیافتن چه تفاوتی است؟ "However, if having a property does not rule out its absence, then all property distinctions (e.g. being incarnate and not being incarnate) break down" نتیجه و به زبانی دیگر، چالش این که: کنار گذاشتن قانون عدم تناقض ، به منظور دفاع از آموزه تجسم ، منجر به از بین رفتن تمام تمایزهای معنادار و مفاد ادعاهای کلامی می شود. -------- https://iep.utm.edu/incarnat/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
4⃣2⃣ 💠 اولین سوال❗️ 💢 نماز تنها عبادتی است که در هیچ حال از انسان ساقط نمی‌شود. ترک عمدی آن مرز میان اسلام و کفر و همچنین اولین سوال در روز قیامت است. نماز پایه و اساس دین است؛ اما این نماز شروطی دارد. 💢 جوانی که به نماز توجه دارد و اهل عبادت است، دست به دزدی و خیانت نمی‌زند. 🔅 امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: «کسی که به خدا ایمان دارد و عبادت جان فرسا هم انجام می‌دهد ولی امام شایسته ای از طرف خدا ندارد، تلاشش بی فایده و نپذیرفته است.» 📚 وسائل الشیعه، جلد ۱، ص ۹۰ 📌 اولین مشخصه جامعه پس از قیام حضرت مهدی، اقامه نماز است؛ اگر دوست داری در آن روز جزء نمازگزاران باشی، باید قبل از ظهور به سمت نماز بشتابی. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کتاب "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در ردّ حروفیه 🔸در سال 1291 هجری قمری کتابی در رد "سلسله صوفیه حروفیه" در ترکیه منتشر گردید. کتاب مذکور "کشف الاسرار و دفع الاشرار" در رد عقاید و افکار حروفی و بکتاشی به قلم اسحاق افندی بود که در آن عقاید حروفیه را به نقد کشیده بود. 🔹اسحاق افندی کتاب خود را به سه فصل تقسیم کرده بود: 🔻فصل اول: تحقیق در اصل فضل‌الله حروفی و بیان اصول و قوانین بعضی از بکتاشی‌ها. 🔻فصل دوم: در بیان کفریات کتاب جاویدان فرشته‌زاده که نام یکی از پیروان فضل‌ﷲ حروفی و از فرقه بکتاشیه است که کتاب‌های گمراه‌کننده خود را به نام جاویدان انتشار می‌دادند. 🔻فصل سوم: در ذکر کفریاتی که در دیگر جاویدان‌ها آمده است.(1) 🔰در این کتاب گفته شده کتاب‌هایی که با نام جاویدان مشهور شده است، شش کتاب است که اولین کتاب‌ ایشان توسط فضل‌الله حروفی نگاشته شد و پنج کتاب دیگر را جانشینان او نگاشتند و اضافه می‌کند که کفر این طایفه در این پنج کتاب به خوبی واضح است. ♻️بنابراین تلاش نویسندگان در نشان‌دادن انحراف طوایف مختلف درطول تاریخ به وفور مشاهده می‌شود و نوشتن کتاب‌های روشن‌گرانه تحت عوامل مختلف شدت و ضعف داشته است. 📚پی‌نوشت: 1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، صص 152 و 153. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ تاريك شدن دنيا به‌گونه ای که ستارگان در بین روز پیدا شدند... (۲) ▪️لمَا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (عليه السلام) كُسِفَتِ الشَّمْسُ كَسْفَةً بَدَتِ الْكَوَاكِبُ نِصْفَ النَّهَارِ حَتَّي ظَنَنَّا أَنَّهَا هِي . هنگامي كه امام حسين عليه السلام به شهادت رسيد، خورشيد گرفت و آن قدر تاريك شد كه هنگام ظهر ستاره هاي آسمان ظاهر گرديدند . از اين اتفاق چنين پنداشتم كه قيامت برپا شده است ! 📚 مختصر ینابیع الموده (قندوزی حنفی) ص189 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠غیر اسلامی بودن تصوف از دیدگاه محققین غیرصوفی 🔸در حالی صوفیان سرچشمه اعمال و آیین خود را اسلام معرفی می‌کنند، که بسیاری از محققین غربی و شرقی اعم از مسلمان و غیرمسلمان بر این نکته تأکید دارند که بسیاری از این اعمال به آیین فرقه‌های غیرمسلمان شباهت دارد. 🔻کما اینکه ابوریحان بیرونی برخی از اعمال عبادی و انواع ریاضت‌های هندی را در کتاب خود می‌نویسد، سپس به تشابه آنها با برخی اعمال و مراسمات تصوف اشاره می‌کند. [1] 🔻یا آسین پالاسیوس منشأ تصوف را زهد و عرفان مسیحی و فلسفه نوافلاطونی اسکندریه می‌داند. [2] 🔰حال سران صوفیه باید نسبت به نظرات کثیری از محققین غیر صوفی درباره غیر اسلامی بودن ریشه اعمال و آیین صوفیگری پاسخگو باشند. 📚پی‌نوشت: 1. ابوریحان بیرونی، محمد، ماللهند، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۹۱. 2. خلیلی، مصطفی، عقل و وحی در اسلام، نشر بوستان کتاب، قم، 1387. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠ذکر خدا در مسلک صوفیه 🔸صوفیه در گفتن ذکر، شیوه‌ای عجیب و ساختگی از قبیل ضربه سر به کتف راست و چپ وارد کردن، برای خود در نظر گرفته‌اند، که یک نوع بدعت در دین به‌حساب می‌آید. 🔹چنان‌چه نویسنده کتاب جواهر غیبی در این‌باره می‌نویسد: 👈«ذکر جبروتی، سر را به کتف راست بند کرده بر پستان چپ، الله گویان چنان ضرب کند که پهلوی چپ خم شود. ذکر (آورد و برد) این است که مربع نشیند و رو به کتف راست آورده "ها" گوید و به کتف چپ رو آورده "هو" گوید و سر، نگون کرده و در خود "هی" گویان ضرب کند و این معمول اکثر مشایخ است.»[1] 🔰بنابر آنچه ذکر شد، این صوفیان با انجام حرکاتی عجیب و ساختگی در گفتن ذکر، این توهم به آنان دست داده که اینچنین به خدای خود نزدیکتر شده و به فنای الهی می‌رسند، در حالی که این عمل آنان، بدعتی آشکار در اسلام است. 📚پی‌نوشت: 1. الهی، مظفر علیشاه، جواهر غیبی، گردآورنده، محمدحسن قادری چشتی، کتابخانه ملی ایران، چاپ سنگی، 1304ه.ق. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠شباهت صوفیه به مسیحیت 🔸بزرگان صوفیه همانند دیگر فرق و ادیان، وقتی درباره بدعت‌ها و انحرافات خود مورد اعتراض و مذمت قرار می‌گیرند، مدعی می‌شوند که این عمل از اسرار است. 🔹چنانچه روزبهان بقلی درباره شاهدبازی می‌گوید: «در این چیزها (شاهدبازی) برای اهل عرفان، اسراری است که جز برای اهل آن نمی‌توان فاش کرد.»[1] 🔻این سخن روزبهان دقیقاً شبیه سخن مسیحیان است که وقتی از پاسخ درباره مسئله تثلیث عاجز می‌شوند، می‌گویند ایمان بیار تا تثلیث را بفهمی. این دقیقاً همان تفاوت ما با صوفیه است. 🔰زیرا دین اسلام می‌گوید برای پذیرش هر چیزی اول تفکر و تعقل کن تا بفهمی و بعد از آن ایمان بیاوری، ولی صوفیان می‌گویند اول شاهدباز شو تا بعد به آن ایمان بیاوری و به اسرار آن پی ببری. 📚پی‌نوشت: 1.بقلی شیرازی، روزبهان، عبهرالعاشقین، محقق هانری کربن، نشر منوچهر، تهران، 1366. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 🔹 مؤمن واقعی، اصل را بندگی و عبادت قرار میدهد و برای حفظ ایمانش، خانه و زمین و شهر و زندگی وهمه را رها کرده و حتی شده بیابانی و غارنشین میشود 🔹 ولی ذره ای از ایمان و اعتقادش کوتاه نمی آید 👈 فساد محیط و جامعه، بهانه و توجیه غفلت و انحراف، نمیشود، چون زمین خدا، وسیع و گسترده است جهت مهاجرت و حفظ ایمان؛ تهران نشد، هجرت کن شهر بهتر! 👇👇👇👇 🌴 آیه 56 سوره عنکبوت 🌴 🕋 يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي وَاسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ ⚡️ترجمه: این بندگان با ایمان من، زمین من بسیار وسیع است در این صورت اگر از جور کفار در سرزمینی به تنگ آمده و به کفر مجبور شوید از آنجا به دیار دیگر هجرت کنید و هر کجا باشید مرا منحصرا به اخلاص پرستش کنید. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🌺 درمان تنبلی و کسالت در نماز با یادآوری پاداش بسیار عبادت 🌺 ✨ الإمام الصادق عليه السلام: إيّاكُم وَالكَسَلَ، إنَّ رَبَّكُم رَحيمٌ يَشكُرُ القَليلَ، إنَّ الرَّجُلَ لَيُصَلِّي الرَّكعَتَينِ تَطَوُّعاً يُريدُ بِهِما وَجهَ اللَّهِ، فَيُدخِلُهُ اللَّهُ بِهِمَا الجَنَّةَ. 💠 امام صادق عليه السلام: مبادا سستى كنيد! همانا پروردگار شما مهربان است و عمل اندک را هم ارج مى نهد. انسان، گاه دو ركعت نماز مستحبّى براى خدا مى خواند و خداوند، او را به خاطر آن به بهشت مى برد. 📚 بحار الانوار؛ ج 82 ؛ ص 216. علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تجسم، عیسی مسیح در دو مقام تجسم با "قانون عدم تناقض" در تعارض است؛ زیرا خدای پسر بودن و انسان بودنِ عیسی ناصری مستلزم محدود بودن در عین نامحدود بودن است. عالمان مسیحی که نمی خواهند و یا نمی توانند از این آموزه دست بکشند به توجیه آن روی می اورند؛ برای نمونه: برخی، هویت به مثابه ی همانندی از هر حیث (اصل نامتمایز بودن همانندها) را کنار گذاشته و به همانندی، تنها در برخی جهات (هویت نسبی) بسنده می کنند؛ مانند سناتور، باراک اوباما و رئیس جمهور، باراک اوباما که هر دو یک شخص هستند؛ در حالیکه دو مقام هستند. آقای باراک اوباما، به عنوان یک مقام، عضو قوه ی مقننه و در یک مقام دیگر (رئیس جمهوری) عضوی از قوه ی مجریه است. عیسی مسیح هم در یک مقام، خدای پسر و در مقامی دیگر، عیسی ناصری (انسان) است. On this account of identity, relative identity, two things, X and Y, can be identical in some respects but not others. So, for example, Senator Barack Obama and President Barack Obama are the same person but not the same official ----- https://iep.utm.edu/incarnat/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
⬅️⬅️ دیوارهای دارالاماره ، در رثای سید شهیدان خون گریستند... (۱) حَدَّثَني بواب عُبيد بن زِيادٍ أنَّهُ لَمّا جيء بِرَاسِ الحُسَينِ بَينَ يَديهِ رَأيتُ حيطانَ دارُ الإمارَةِ تسايل دَماً . هنگامی که سر مبارک حسین (علیه السلام) را برابر ابن زیاد نهادند دیدم که از دیوارهای دارالاماره خون جاری گشت. 📚تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر) ج14 ص229 عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠انگیزه تاسیس طریقه نقشبندیه 🔸وقتی تمایل صوفیه به شیعه زیاد شد و صوفیه به سوی شیعه متمایل شدند، صوفیان سنی از آن ترسیدند که همه صوفیه در شیعه ادغام گردد و در نتیجه موقعیت ایشان در خطر افتد و ولایت منحصر به صوفیان علوی شود و از آنان سلب گردد. 🔹از اینجا بود که طریقه نقشبندی به دست بهاءالدین محمد بخارایی (717 - 791 ه. ق) تاسیس گردید. 🔻برخی تاسیس طریقه نقشبندی را قیامی صوفیانه بر ضد آداب کهن تصوف از قبیل ذکر و خلوت و کرامت می‌دانند. (1) 🔻بدین ترتیب نقشبندیان سلسله‌های طریقتی را که در مجموع به امیر مومنان علی (علیه السلام) برمی‌گشت را نفی کردند. 👈به گفته محمد نقشبندی «سلسله کسی به جایی نمی‌رسد.» (2) 🔰بدین طریق طریقت نقشبندی، منکر اتصال سلاسل صوفیه شد و اصل مشهور در صوفیه که به نام اتصال سلاسل صوفیه معروف بود را قبول نکرد. 📚پی‌نوشت 1. شیرازی محمدمعصوم، طرائق الحدائق، مصحح محجوب محمدجعفر، سنایی، تهران، 1383. 2. جامی عبدالرحمن، نفحات الانس من حضرات القدس، سخن، تهران. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تاثیر حمله مغول در نزدیک شدن تصوف به تشیع 🔸حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. «از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» (1) 🔻هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. (2) 🔰خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمی‌داد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند. 👈در این میان منافع صوفیه بر این تعلق می‌گرفت که با محدود شدن فعالیت اهل‌سنت، تمایل به سمت شیعیان اثنی‌عشری پیدا کنند. (3) ♻️بدین منظور مساله ولایت در تصوف را که شباهتی به ولایت در تشیع نداشت، بهانه قرار داده و خود را به تشیع نزدیک کردند. 📚پی‌نوشت: 1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378. 2. مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 44، 1337. 3. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تصوف فرقه‌ای اصیل نیست 🔸تصوف برخلاف تشیع طریقه‌ای التقاطی است و از بهم آمیختن عقاید و افکار گوناگون به وجود آمده است و به همین جهت حد و حصاری به خود ندیده و همواره در طی قرون و اعصار متمادی با مقتضیات و شرائط و افکار هر دوره تغییر شکل داده است، برخلاف تشیع که هیچ گاه از مسیر اصلی خود بیرون نرفته است. (1) 🔹دکتر "طه حسین" در کتاب "ذکری ابی العلاء" درباره التقاطی بودن تصوف می‌نویسد: 👈«تصوف، یک مذهب اسلامی خالص نیست، بلکه مذهبی است هندی که نزد رواقیان و حکمای اسکندرانی رنگ یونانی یافته و در عصر و دوره بنی عباس رنگ اسلامی گرفته است.» (2) 🔻بنابر اقوال ذکر شده، ادعای کسانی که تصوف را فرقه‌ای اسلامی و اصیل می‌دانند، بی‌اساس جلوه داده شده و استدلال‌های مذکور، ادعای ایشان را باطل می‌نماید. 📚پی‌نوشت: 1. الهامی، داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 76. 2. فروهر، نصرت‌الله، کارنامه تصوف، افکار، تهران، 1387، ص 89. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
توسل به تمثیل برای توجیه تجسم باورها، نقش کلیدی در ساخت یا ویرانی فرد و جامعه دارد. دقت در چگونگی ایجاد باورهایمان، بسی مهم است! گاه برخی از مدافعین دینی، باوری نادرست را با شیوه ی تمثیل توجیه می کنند. مخاطب باید دقت کند که با مثال فریب نخورد! برای نمونه توماس وی. موریس تلاش می کند که تناقض تجسم (یک نفر هم خدای بیکران و هم انسان کرانمند باشد) را با تمثیل رفع کند! وی می گوید اگر در تجسم، خدا، صرفا انسان شود، به تناقض می انجامد؛ اما خدا صرفا انسان نیست. خدا کاملا انسان و بالاتر از آن است؛ مانند مکعب که کاملا مربع (۴ گوش) و بالاتر از آن است. "For example, a cube, like a two-dimensional square, is fully a rectangle, as each one of the cube’s faces is a parallelogram with four right angles." او این چنین استدلال می کند که خدا، کاملا و نه صرفا، انسان و بالاتر از انسان است؛ پس خدای انسان شده، تناقض ندارد: "God the Son Incarnate is fully but not merely human. He has all of the properties individually necessary and jointly sufficient for being human, but also higher-level divine properties" ------ https://iep.utm.edu/incarnat/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e