#سه_شنبه_های_سمیناری
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت
توسط استاد: حمزه احمدی
ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی
دبیرجلسه: حجت الاسلام فخرآور
⏰زمان: سه شنبه 1400/09/30
🕙ساعت: 10:00 الی 11:00
🔗لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/a95618
عضویت در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ #پیامبر_اکرم صلیاللهعلیهوآله چگونه #نماز میخواندند؟
🎤 حجتالاسلام #هاشمی
👈 #جمع_بین_الصلاتین در زمان #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
اشکال باسیل به عبارت قالبی سه اقنوم و یک جوهر
عبارت قالبی سه اقنوم و یک جوهر و نیز تعبیرِ «از همان جوهر پدر» می تواند دو معنا داشته باشد، که به نظر باسیل، هر دو در تیر رس ایراد است. معنای نخست:
اگر سه اقنوم با قیاس به آنچه ارسطو، وحدت جنس می خواند و در توضیح آن از مثال اسب، انسان و سگ که در جنس حیوان واحدند، استفاده می کند در الوهیت واحد باشند، با این ایراد روبروست که در این صورت ممکن است برخی الوهیت را که جنس سه اقنوم فردی است، جنس به معنای ارسطویی آن یعنی کلی موجود در سه اقنوم فردی ندانند، بلکه جنس در اصطلاح افلاطونی آن یعنی یک مفهوم عالی مشترک یا همان کلیِ موجود در فراسو، بالا و ورای اقنوم های فردی بدانند که بدین ترتیب نه یک خدا بلکه چهار خدا وجود خواهد داشت: اقنوم های سه گانه و الوهیت.
معنای دوم:
اگر بدین معنا باشد که سه اقنوم بنا به آنچه ارسطو، وحدت موضوع میخواند و آنرا با مثال روغن و شراب که در موضوع آب، وحدت دارند، توضیح میدهد، در الوهیت واحد باشند، به گفته ی باسیل با این ایراد روبروست که ممکن است برخی الوهیت را که موضوع و زیر نهاده ی سه اقنوم است، چیزی بدانند که مانند آب در نسبت با روغن و شراب، یک ماده بنیادینِ از پیش موجود باشد، یعنی چیزی که وجودی پیش از اقنوم ها و جدای از آنها دارد که در این صورت نیز نه یک خدا بلکه چهار خدا وجود خواهد داشت.
________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص368.
#اقنوم_جوهر
#باسیل
#اشکال
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
إذا ضاقَ المسلمُ فلا يَشكُوَنَّ رَبَّهُ عَزَّوجلَّ، و لْيَشكُ إلى رَبِّهِ الذي بِيَدِهِ مَقالِيدُ الاُمورِ و تَدبِيرُها
هرگاه مسلمان در تنگنا و سختى افتد، هرگز نبايد از پروردگار عزّوجلّ خود شكايت كند، بلكه بايد به درگاه پروردگار خويش، كه زمام و تدبير امور به دست اوست، شكايت برد
📚 ميزان الحكمه ج6 ص42
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ پاسخ کوبنده به #مولوی_گرگیج درباره #توهین به #اهلبیت علیهمالسّلام
🎤 حجتالاسلام #میرزامحمدی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
📛 سربه فرمان دشمنان داشتن، ممنوع است مطلقا؛
👌 برای جهاد و نبرد با کفار، باید مجهز شویم به سلاح اندیشه قرآن و معارف بلندش؛ ابزار اصلی جهاد اهل بیت همین قرآن بود که همیشه بالاست پرچم شان!
👈 ما ولی کنارش گذاشته ایم و با سلاح های ناکارآمد به مصاف دشمن و تهاجم فرهنگی و اقتصادی رفته ایم!
👇👇👇👇
🌴 آیه 52 سوره فرقان 🌴
🕋 فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً
⚡️ترجمه:
پس، از كافران پيروى نكن و به وسيلهى قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
یوحنای دمشقی، تمایز عضوهای تثلیث را سابجکتیو می داند.
یوحنای دمشقی با توجه به واژگان یونانی متداول در زمان خود از اصطلاح اوقنوم برای سه عضو تثلیث و از اصطلاح جوهر (اوسیا) برای وحدت مشترک آنها استفاده می کند، گرچه گاهی اصطلاح طبیعت را معادل جوهر به کار میبرد. او نیز اقنوم های سه گانه را امور واقعی می داند.
او معتقد است که تمایز اقانیم را جز به نحو ذهنی نمی توان معلوم داشت، بر خلاف وحدت اشخاص که ادله و شواهد آن را می توان به مدد حواس و از طریق وحدت عملشان در طبیعت روشن ساخت.
____
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص ۳۷۱ - ۳۷۲.
#اقنوم_جوهر
#یوحنای_دمشقی
#سابجکتیو
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e[
#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
اهل دنیا چون کاروانی باشندکه هنوز بارانداز نکرده، کاروانسالارشان بانگ برمی دارد که بار بندند و بروند...
📚 نهج البلاغه قسمتی از حکمت 415
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ پشت پرده فتنه #مولوی_گرگیج در #توهین به #اهلبیت علیهمالسّلام
👈دشمنی با #اهل_بیت #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله و کم رنگ کردن #فاطمیه تا جلوی اثبات حقانیت مذهب شیعه را (به زعم خود) بگیرند و همچنین با این #فتنه آتش #جنگ_مذهبی را در #ایران روشن کنند و در این بین هم #شبکه_وهابی_کلمه حمایت لازم را انجام میدهد...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
✅ همدیگر را زیاد دعا کنیم که اگر همین دعاها نباشد،
❌ کارمان زار است و کلاهمان پس معرکه.
👇👇👇👇
🌴 آیه 77 سوره فرقان 🌴
🕋 مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ
⚡️ترجمه:
بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نيست
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تبیین آگوستین از تثلیث
آگوستین از چهره های شاخص آبای لاتینی می گوید، عبارت قالبی تثلیثی که در زبان یونانی به صورت یک اوسیا (جو هر) سه اقنوم است باید در زبان لاتینی به صورت یک ذات یا جوهر، سه شخص و نه یک ذات، سه جوهر باشد.
او در معنای عبارت قالبی یک ذات، سه شخص، سه تبیین ممکن را از این عبارت ارائه می دهد:
1. سه شخص، سه نوع و یک ذات، یک جنس باشد. وی این را رد می کند؛ زیرا، عبارت قالبی یک ذات، سه شخص به نحوی نامناسب به کار رفته است. اگر خدا، جنسِ پدر، پسر و روح القدس باشد، آنگونه که حیوان، جنس سه اسب است، چون میتوان سه اسب را سه حیوان نامید، پدر، پسر و روح القدس را میتوان سه خدا نامید، که به بدعت می انجامد.
2. تعبیر دوم، آنکه سه شخص سه فرد و یک ذات، یک نوع باشد.
او این را نیز، نمی پذیرد؛ زیرا همان گونه که ابراهیم، اسحاق و یعقوب، سه فرد اند، سه انسان هم هستند؛ پس اگر خدا نوع پدر، پسر و روح القدس باشد، پدر پسر و روح القدس را نیز باید سه خدا دانست که بدعت است.
3. تبیین سوم، اینکه سه شخص، سه فرد و ذات، یک موضوع باشد.
او با پذیرفتن تبیین سوم میگوید: ما این الفاظ را نه بر حسب جنس و نوع، بلکه گویی بر حسب ماده که مشترک و یکسان است، به کار می بریم، مانند، سه تندیس از طلای یکسان، که ما آن سه را یک طلا میخوانیم اما در عین حال نه طلا را جنس و تندیس ها را نوع و نه طلا را نوع و تندیس ها را فرد می دانیم.
___
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، صص 373 - 375.
#تثلیث
#آگوستین
#تبیین
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
May 11
#با_چهارده_معصوم
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🕌 عذرخواهی
امیرالمؤمنین علیه السلام:
المَعذِرَةُ بُرهانُ العَقلِ .
عذر خواهى و عذر پذیرى دلیل بر خرد است .
📝شرح روایی:
امیرالمؤمنین علیه السلام:
نعم الشفیع الاعتذار
عذر خواهى ، خوب شفیعى است .
▫️ما اذنب من اعتدر
گویى گناه نکرده است کسى که عذر بخواهد.
🔹 غررالحکم
#پوزش #عذر #عذرخواهی
#حدیث #امام_علی علیه السلام #حضرت_علی علیه السلام
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
اختلاف نظر علمای سرشناس مسیحی درباره ی اساسی ترین آموزه
میان تمثیلِ موضوع آن گونه که از سوی ترتولیان و اعتقاد نامه ی نیقیه و باسیل به کار میرود و همان تمثیل آنگونه که آگوستین به کار میبرد، تفاوت هست. نزد آنان موضوع (الوهیت) عبارت است از پدر؛ اما از نظر آگوستین، الوهیت که به گفته او به درستی ذات و به نحو نامناسبی جوهر نامیده می شود با پدر یکی نیست و دو شخص دیگر نیز اولوهیت خود را از پدر نمیگیرند؛ بلکه الوهیت را که یک ذات نامیده می شود، موضوع مشترک همه اشخاص می داند. به تعبیر آگوستین، خود الوهیت به طرز وصف ناپذیر و غیر قابل انفکاکی، نوعی تثلیث است.
__________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 376.
#باسیل
#ترتولیان
#آگوستین
#الوهیت
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🏷 سالم بمانیم!
🔅 #امام_رضا_علیه_السلام :
🔸 «هر كه مى خواهد سالم و لاغر اندام باشد، شامْ كم بخورد».
🔹 «مَن أرادَ أن يَكونَ صالِحا خَفيفَ اللَّحمِ فَليُقَلِّل عَشاءَهُ بِاللَّيلِ» .
📚 طبّ الإمام الرضا عليه السلام : ص ٣٩
#شام
#امام_رضا علیه السلام
#لاغری
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ رسوایی و ضایع شدن کارنشناس #شبکه_وهابی_کلمه
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
🔻مجری #وهابی مشهور به #عقيل_بی_عقل ابتدا مدعی شده كه در كتاب الإستبصار شيخ طوسي رحمت الله عليه بابي است با عنوان « #ازدواج_موقت با زنان مؤمنه جايز نيست».
اما وقتي متن كتاب را نشان میدهد با اين عنوان روبرو میشود:
«ازدواج موقت جايز نيست؛ مگر با زنان مؤمنه»...
سطح سواد این وهابی به قضاوت شما😄
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
تبیین متفاوت و خواندنی توماس میشل از تثلیث
«دریافت ما از طبیعت واحد خدای سه گانه چنین است: به خدای واحدی ایمان داریم که طبیعت او بر سه صفت استوار است. خدای یکتا خود را به عنوان آفریدگار توانا و مولای حیات آشکار می سازد. مسیحیان او را پدر یا پدر ما می خوانند. همو پیام یا کلمه ازلی خود را در عیسای انسان برای ما متجلی ساخت. همچنین وی دارای وجودی فعال و حیات بخش در مخلوقات است (مسیحیان این وجود را روح القدس می نامند).
مسیحیان مانند مسلمانان معتقدند که صفات خدا متعدد است؛ ولی به عقیده آنان، سه صفت از صفات بی شمار خداوند مثل خود او ازلی و همراه با ذات او و ضروری هستند. صفات مذکور عبارتند از:
- طبیعت ذاتی و متعالی خدا (پدر)؛
- کلمه خدا که در عیسای انسان مجسم گردید؛
- وجود فعال و حیات بخش خدا در مخلوقات.
این صفات ازلی هستند؛ زیرا در ذات خدا دگرگونی راه ندارد و ذات وی پیوسته ثابت است. همچنین این صفات همراه با ذات خدا هستند و صفاتی خارجی نیستند که به وی منضم شده باشند، یا اموری ظاهری که ما افراد بشر آنها را برای خدا وضع کرده باشیم. سرانجام اینکه صفات یاد شده ضروری هستند و نمی توان هیچ یک از آنها را انکار کرد و یا از خدا جدا نمود؛ چون همه آنها از جوهر ذات وی هستند. خدا خودش را این گونه در کتاب مقدس نشان داده است».
________
میشل، توماس، کلام مسیحی، ترجمهی حسین توفیقی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، 1387، چاپ سوم، صص 76 - 77.
#توماس_میشل
#تثلیث
#صفات_الهی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
❤️ #پیامبر_خدا (ص) فرمودند:
🍃 #زمستان بهار مؤمن است، از شب های طولانی اش برای شب زنده داری،
و از روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می گیرد.
📖 وسائل الشیعه،ج7،ص302
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
#شب_زنده_دار
#روزه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تبیین تولدو از تثلیث
یک تبیین از آموزه تثلیث در دوره آبایی به شورای یازدهم تولدو (سال ۶۷۵) بر می گردد. این شورا در شهر تولدوی اسپانیا و با ۱۱ عضو برگزار شد. بیان و شرح دیدگاه کلیسای غرب درباره تثلیث . بنا بر این تبیین:
نباید از سه تایی سخن گفت یا به آن اعتقاد داشت؛ بلکه باید از تثلیث سخن گفت و بدان باور داشت! این نیز درست نیست که بگوییم در یک خدا تثلیث وجود دارد؛ بلکه باید بگوییم خدای واحد، همان تثلیث است. پدر مرتبط با پسر، پسر مرتبط با پدر و روح القدس، مرتبط با هر دو است؛ گرچه با توجه به نسبت هایشان آنها را سه شخص می خوانیم، اما ما به یک ماهیت یا جوهر اعتقاد داریم. گرچه به سه شخص اعتراف می کنیم، به یک جوهر و سه شخص اعتراف می کنیم نه به سه جوهر؛ زیرا پدر، پدر است اما نه با توجه به خودش بلکه با توجه به پسر و پسر، پسر است اما نه با توجه به خودش بلکه با توجه به پدر و به همین صورت، روح القدس به خودش ارجاع .
داده نمیشود؛ بلکه با پدر و پسر، پیوند دارد؛ زیرا او روح پدر و پسر خوانده می شود؛ بنابراین وقتی واژه خدا را به کار میبریم، بیان کننده ارتباط با یکدیگر نیست، مانند رابطه پدر با پسر یا رابطه پسر با پدر یا رابطه روح القدوس با پدر و پسر؛ بلکه خدا صرفاً به خودش اشاره دارد.
________
درسنامه الهیات مسیحی، مک گراث، ص 497. #تبیین
#تثلیث
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ عدم همراهی #امیرالمومنین علی علیهالسلام و #حسنین علیهمالسلام در جنگ خلفاء به ایران
🎤 جناب آقای #سید_محمد_حسینی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#امیرالمومنین امام على عليه السلام فرمودند:
مَن أسرَفَ في طَلَبِ الدُّنيا ماتَ فَقيرا
هرکه در طلب دنیا زیاده روی کند، فقیر از دنیا می رود
📚 عیون الحکم والمواعظ ص۴۶۰
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_علی #امام_اول #حضرت_امیر
#روایت #روایات_اخلاقی #روایات_علوی
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🔶 #نفرين #حضرت_زهرا بر #ابوبکر و #عمر 🔶
#حضرت_فاطمه س:
بخدا سوگند در تمام نمازهایی كه میخوانم تو را #نفرین میكنم...
📚 الامامة و السیاسة ص۲۳
👈🏼 طبق روايت #ابن_قتیبه_دینوری اعلام نفرين از سوی صديقه طاهره در ماجراي عيادت #ابابكر و #عمر_بن_خطاب صورت گرفت كه آن دو با واسطه قرار دادن #امیرالمومنین عليهالسلام به نزد #حضرت_زهرا سلام الله عليها آمدند؛ اما حضرت روي خود را از آن دو برگردانيد؛
پس از اين كه #ابن_ابی_قحافه سخن گفت، #حضرت_صدیقه سلام الله علیها با اقرار از وی كه روايت:
«رضا فاطمة من رضاي و سخط فاطمة من سخطي فمن أحب فاطمة ابنتي فقد أحبني و من أرضى فاطمة فقد أرضاني و من أسخط فاطمة فقد أسخطني»
را از #رسول_خدا صلي الله عليه و آله شنيده، به آنها فرمود: خدا و فرشتگانش را شاهد میگيرم كه شما مرا به #خشم آوردهايد و من نزد #رسول_الله از شما شكايت میكنم و پس از آن اعلام فرمود:
«و الله لأدعون الله عليك في كل صلاة أصليها»؛
به خدا سوگند من تو را در هر نمازی كه بجا میآورم نفرين میكنم.
#نقد_وهابیت
#فاطمیه #فدک #غصب_فدک
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#سقیفه #غصب_خلافت #شهادت
#شهادت_حضرت_زهرا #شهادت_حضرت_فاطمه
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🔆 امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام:
🔺سه خصلت موجب جلب محبّت مىشود: خوشخويى، ملايمت و فروتنى
📚 غررالحكم، حدیث ۴۶۸۴
#امام_علی علیهالسلام
#محبت
#خوشخویی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تعریف شخص در الهیات مسیحی
در انگلیسی روزمره کلمه شخص person تقریباً به معنای یک فرد انسانی است. کلمه انگلیسی person از کلمه لاتینی persona گرفته شده است که در اصل معنای نقاب را داشته است. این کلمه در زمان سیسرو طیفی از معانی گوناگون را به خود گرفت اگرچه معنای نقاب هنوز هم در این دوره غالب بود ولی دلالتهای معنایی مهم دیگری نیز پیدا کرده بود. هنرپیشه ها نقاب ها را می پوشیدند تا بتوانند نقشهایی را ایفا کنند که در نمایش ها بازی میکردند؛ بنابراین persona در این دوره به معنای نقاب نمایش، شخصیت نمایش و یک نقش در یک بازی نمایشی بود. در الهیات مسیحی ابتدا ترتولیان معنای این کلمه را گسترش داد از دیدگاه ترتولیان که در قرن سوم میلادی میزیست یک شخص موجودی است که سخن می گوید و عمل می کند. بسط نهایی این تعریف از بوئتیوس است. وی در آغاز قرن شانزدهم تعریف زیر از شخص را ارائه کرد: شخص عبارت است از جوهر فردی یک طبیعت عقلانی. از دیدگاه نویسندگان اولیه مسیحی کلمه شخص مبین تشخیص / فردیت انسان است، همانگونه که در گفتار و کردارش دیده میشود. در این کلمه به خصوص بر روابط اجتماعی تاکید شده است. شخص کسی است که در زندگی اجتماعی میتواند نقش ایفا کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند.
_______
درسنامه ی الهیات مسیحی، مک گراث، صص ۴۰۰ - ۴۰۱
#شخص
#تعریف
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e