#بستهآموزشمجازی ویژه ایام انتخابات مدرسه آفاق
➕/🔻درسگفتار آشنایی با مبانی #نظریهمردمسالاریدینی.
✖همراه با اعطای گواهی مشترک از طرف مدرسه آفاق و دانشگاه باقرالعلوم (ع)
⭐️⭐️⭐️
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻آشنایی با درسگفتار #مبانینظریهمردمسالاریدینی.
.
🔻واژه «مردمسالاری دینی»، اصطلاح تازهای در گفتمان سیاسی دنیاست که - برخلاف واژههایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و ... که همگی ترکیبهایی از یک مفهوم غربی بهعلاوه یک قید اسلامی هستند - در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزههای نبوی و علوی روییده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب، نظام اسلامی را از الگوهای سکولار غربی تمیز دهد. برای این منظور، در حکومت اسلامی، روش نوینی موردتوجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است. اما چنین نظام سیاسی از چه ویژگیهایی برخوردار است؟ بر کدام مبانی فقهی استوار است؟ وجوه افتراق و تمایز میان نظام مردمسالار دینی و نظامهای لیبرال دموکراسی چیست؟ آزادی، حق انتخاب و انتقاد، و حدود آنها در نظام مردمسالار دینی چگونه و بر چه مبنایی تعریف میشود؟
از سوی دیگر استناد مشروعیت حکومت اسلامی به خداوند، باعث شده است که اندیشمندان مسلمان درباره نقش و جایگاه مردم، برداشتهای متفاوتی داشته باشند. هرچند که هیچیک نقش مردم را انکار نمیکنند، اما در تأثیرگذاری و تعیینکنندگی این نقش دیدگاههای متفاوتی دارند؛ بعضی نقش مردم را در کارآمدی و برخی دیگر در مشروعیت نظام جستجو میکنند و گروهی نیز مقبولیت مردمی را شرط اعمال ولایت میدانند. در این درسگفتار تلاش شده است تا ضمن ارائه هر یک از دیدگاههای مذکور، از چند منظر مختلف به پرسشهایی که پیشتر بدانها اشاره شد، پاسخ داده شود. همچنین سعی شده است تا اهمیت و جایگاه برخی مفاهيم و دوگانهها همچون: مشروعيت و مقبولیت، انتخابات و بیعت، حق و تکلیف، حقالناس و حقالله؛ در ربط و نسبت با مردمسالاري ديني تبیین و تشریح گردد.
.
✖همراه با اعطای گواهی مشترک از طرف مدرسه آفاق و دانشگاه باقرالعلوم (ع)✖
.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
اطلاعات بیشتر:
۰۹۱۰۹۹۸۸۱۱۳
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻از دموکراسی تعاریف متعددی ارائه شده است. اما بهطورکلی میتوان همه این تعاریف را در دو دسته تقسیمبندی کرد: گروهی که دموکراسی را نوعی هدف و «ارزش» میدانند و گروهی دیگر که دموکراسی را بهمثابه یک «روش» برای توزیع قدرت سیاسی و ابزار و سازوکاری برای تصمیمگیری میدانند. بهعنوانمثال در نظامهایی که برمبنای اصول لیبرال دموکراسی اداره میشوند، دموکراسی یک نظام حکومتی و لیبرالیسم یک نظام فکری است. درواقع لیبرال دموکراسی، دموکراسی را یک روش برای تصمیمگیری در چارچوب ارزشهای لیبرالیسم تلقی میکند. اگر برپایی نظام دموکراسی در چارچوب ارزشهای لیبرالی و یا سوسیالیستی، موجه و به عبارتی معنادار تلقی میشود؛ آیا از برپایی نظامهایی مبتنیبر مردمسالاری دینی و یا دموکراسی اسلامی نیز میتوان سخن گفت؟
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻یکی از مباحث رایج جامعه امروز ایران، بحث آزادی و بهویژه آزادی سیاسی و اجتماعی است؛ مقولهای که جامعه ایرانی در یکصد سال اخیر همواره با آن مواجه بوده است. سخن از آزادی در یک جامعه دینی، از آن جهت اهمیت دارد که گروهی بر این باورند که دین با آزادی ناسازگاری است. چراکه آزادی، ارزش انسانی و فرادینی بوده و نمیتوان آن را مقید به چارچوب دین کرده و مرزهایی برای آزادی اندیشه و عقیده و بیان ترسیم نمود؛ اما در مقابل گروهی معتقدند که آزادی مطلق، ادعایی بیش نیست و همواره آزادی در چارچوب ویژهای پذیرفتنی است. در نظام مردمسالار دینی، آزادی بهخودیخود دارای تقدس و ارزش نیست، بلکه از آن جهت ارزشمند و متعالی است که در فقدان آن انسان از قدرت انتخاب برخوردار نبوده و درنتیجه تجلی و ظهور استعدادها در او معنا و مفهومی نخواهد یافت. به بیان استاد شهید مطهری(ره) «با آزادی است که ممکن است انسان به عالیترین کمالات و مقامات برسد و ممکن است به اسفلالسافلین سقوط کند».
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻در گذشته تحقق حکومت اسلامی از طریق بیعت بـا حـاکم صورت میپذیرفت؛ امری که امروزه از طریق انتخابات انجام میگیرد. بدینمعنا، پیشینه انتخابات در حوزه تمدن اسلامی، به ظهور دین مبین اسلام میرسد. در صدر اسلام، پیامبر(ص) تحت عنوان بیعت، حق مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی را به تمام مسلمانان اعم از زن و مرد اعطا نمودند. ایشان با آنکه خود مستقیماً از منبع وحی دستور اخذ مینمودند، اما در بسیاری از موارد که مربوط به زندگی اجتماعی و دنیوی مردم میشد، با صحابه مشورت کرده و مناسبترین رأی و نظر را برمیگزیدند.
در یک نگاه کلی احکام مربوط به انتخابات در اسلام را میتوان در سه بخش «شورا»، «اجماع» و «بیعت» موردمطالعه قرار داد. اما نگرش اسلام به مسئله بيعت و انتخابات چيست؟ آيا بيعت و انتخابات در قالب مشاركت و فعاليت سياسى مردم، حق آنهاست يا تكليف دينى آنان؟ و درنهایت ارتباط میان انتخابات و مشروعیت حکومت اسلامی چگونه است؟
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
14.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻گرچه مردمسالاری دینی با دموکراسی در اموری همچون انتخابات، آزادیهای سیاسی و یا قانونگرایی مشترک است؛ اما در نظام مردمسالاری دینی دموکراسی بهمثابه یک ارزش، جایگاهی ندارد. چراکه هیچ ملازمت و ارتباط منطقی میان حق و حقیقت با آراء اکثریت وجود ندارد. بنا بر آیه شصت و سه از سوره مبارکه عنکبوت؛ در قضاوتها، نبایست نظر به اقلیت و اکثریت داشت. چهبسا اقلیت بر حقّ و اکثریت بر باطل باشند.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻اسلامیت در علوم طبیعی وصف عالمان است تا علم.
🔻در علوم طبیعی، اسلامیت را وصف عالمان میدانم تا وصف علم؛ لذا در علوم طبیعی معتقدم بهتر است بگوییم: علوم طبیعی با رویکرد اسلامی؛ ولی در علوم اجتماعی معتقدم اسلامیت وصف دانش است؛ لذا علوم انسانی اسلامی یا علوم اجتماعی اسلامی درست است. در علوم طبیعی، مبانی مثل مبانی توحیدی، هستیشناسی و طبیعتشناسی بیشتر روی رویکرد و نگاه عالم به طبیعت اثر میگذارد. عالمی هم که نگاه توحیدی به طبیعت داشته باشد در علم و در تکنولوژی اثر خواهد داشت؛ ولی اینطور نیست که گزارههای علمی ما عوض شوند؛ مثلاً قوانین سهگانه نیوتن، قوانین ترمودینامیک، رابطه عناصر شیمیایی با هم یا میل ترکیبی آنها با هم تغییر کند.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
27.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویژه #بستهصوتی
حجتالاسلام دکتر #مسعودآذربایجانی
➕/🔻راهکارهایی برای حفظ و ارتقاء سلامت روان فردی – اجتماعی در زمان شیوع بیماریهای همهگیر.
🔻این روزها با انتشار اخبار مربوط به ویروس کرونا نگرانیهای بسیاری در میان شهروندان ایجاد شده؛ و آمار و ارقام مبتلایان و فوتشدگان، ترس و اضطراب فراوانی در میان برخی افراد جامعه به راه انداخته است. از سوی دیگر برخی نیز بیتوجه به هشدارها، ویروس کرونا و خطرات آن را ساختهوپرداخته رسانهها با اهداف خاص میدانند. وجود اینگونه رفتارهای توأم با افراط و یا تفریط، ضرورت توجه به جنبههای فکری و روانی این موضوع در مقیاس فردی و اجتماعی را آشکار میسازد. این پادکست 9 دقیقهای، شامل توصیههایی است که میتواند مخاطب را در اتخاذ واکنشی منطقی و به دور از هیجان و پیشداوری در مواجهه با اینگونه مخاطرات یاری نماید؛ با این هدف که در کنار کاهش آسیبهای جسمی، آسیبهای روحی ناشی از این همهگیری نیز حداقل گردد. بدیهی است این توصیهها مکمل - و نه جایگزین- سایر توصیههایی است که از سوی پزشکان در راستای پیشگیری و یا کنترل این بیماری ارائه شده است.
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻نظریه اسلامی رشد انسان(۲)
🔻درسگفتار «نظریه اسلامی رشد انسان» با هدف آشنایی جامعه علمی کشور و سایر علاقهمندان حوزههای علوم تربیتی و روانشناسی با روایتی اسلامی از موضوع «رشد انسان» برگزار شده است. این روایت حاصل پنج سال کار پژوهشی دکتر جمیله علمالهدی و گروه پژوهشی ایشان در موضوع رشد است.
🔻دور دوم این درسگفتار با تمرکز بر فصل هفتم کتابِ «نظریهی اسلامی رشد انسان» طی پنج جلسه «وجود شناسی نیاز» را مورد کنکاش قرار میدهد. بر مبنای اصول حکمت صدرایی همچون وحدت تشکیکی نفس و تشخص نفس؛ همچنین آیاتی از قرآن کریم که به مفهوم قدر اشاره میکنند؛ «تفاوت اندازه در برخورداریها» در تمامی جهان آفرینش جاری و ساری است. در نگاه صدرایی این تفاوت در برخورداری بیانگر «تفاوت حدود وجودشناختی» تمامی موجودات است و روابط میان آنها نیز بر حسب همین تفاوتها شکل میگیرد. در عرف عامیانه «تفاوت در برخورداری» با دو مفهوم «استعداد» و «نیاز» شناخته میشوند.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/nazariye_roshd_02/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻تأسیس علم اسلامی مبتنی بر جامعه مکتبی.
🔻مرحوم شهید صدر(ره) معتقدند علم دینی متأخر از تحقق جامعهای است که مثلاً مذهب اقتصادی اسلام در آن محقق شده است؛ بنابراین علم دینی، علمی است که رفتار جامعهای را موردبررسی قرار میدهد که در آن، مذهب اسلامی تحقق یافته است و قواعد علمی آن را به دست میآورد؛ یعنی موضوع بررسی آن جامعه اسلامی است. وگرنه در محتوای علم و در روش تحقیق، دین و اسلام هرگز دخالتی ندارند و با همان روش تحقیق متداول انجام میگیرد. کما اینکه در نظام سرمایهداری، جامعهای که ارکان نظام سرمایهداری در آن محقق شده موردمطالعه قرار گرفته و علم اقتصاد متناسب با آن جامعه تولید شده است.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/andishe-feqhi-sadr/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻سیر اندیشه تجدد
🔻امروزه اندیشه تجدد در قالب تمدن غرب، به زندگی انسانها ورود پیدا کرده و بر جهان تسلط یافته است. اما آیا میتوان در ذیل تمدن غرب زندگی کرد و زیست مؤمنانه نیز داشت؟ انسان دینی تحت سلطه تمدن سکولار چگونه میتواند دینداری خود را حفظ کند؟ برای پاسخ به این سؤال شناخت این تمدن و فهمِ نسبتِ آن با دین، ضروری مینماید. اما شناخت هسته و عناصر اصلی تشکیلدهنده یک تمدن درگرو شناخت سیر تحولاتی است که این تمدن را ایجاد کرده است.
🔻در این درسگفتار تلاش شده است تا سیر اندیشه تجدد در غرب و ریشههای تاریخی مدرنیته بررسی گردد. دکتر مهدی مشکی معتقد است برای فهم مدرنیته باید تاریخ غرب از قرن چهاردهم تا هجدهم میلادی به دقت مطالعه شود. در این چند قرن، سه نهضت مهم رخ داده است که فهم آنها نقش اساسی در فهم مدرنیته دارد. نهضت اول، نهضت رنسانس در قرن پانزدهم است؛ نهضت دوم، نهضت اصلاحگری یا پروتستان است و نهضت سوم، جریان انقلاب علمی در قرن هفدهم است. بررسی و شناخت این سه نهضت در کنار نقد آنها از اهداف این درسگفتار میباشد.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/tajadod_meshki/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir