eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
➕/🔻تأسیس علم اسلامی مبتنی بر جامعه مکتبی. 🔻مرحوم شهید صدر(ره) معتقدند علم دینی متأخر از تحقق جامعه‌ای است که مثلاً مذهب اقتصادی اسلام در آن محقق شده است؛ بنابراین علم دینی، علمی است که رفتار جامعه‌ای را موردبررسی قرار می‌دهد که در آن، مذهب اسلامی تحقق یافته است و قواعد علمی آن را به دست می‌آورد؛ یعنی موضوع بررسی آن جامعه اسلامی است. وگرنه در محتوای علم و در روش تحقیق، دین و اسلام هرگز دخالتی ندارند و با همان روش تحقیق متداول انجام می‌گیرد. کما اینکه در نظام سرمایه‌داری، جامعه‌ای که ارکان نظام سرمایه‌داری در آن محقق شده موردمطالعه قرار گرفته و علم اقتصاد متناسب با آن جامعه تولید شده است. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/andishe-feqhi-sadr/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻سیر اندیشه تجدد 🔻امروزه اندیشه تجدد در قالب تمدن غرب، به زندگی انسان‌ها ورود پیدا کرده و بر جهان تسلط یافته است. اما آیا می‌توان در ذیل تمدن غرب زندگی کرد و زیست مؤمنانه نیز داشت؟ انسان دینی تحت سلطه تمدن سکولار چگونه می‌تواند دین‌داری خود را حفظ کند؟ برای پاسخ به این سؤال شناخت این تمدن و فهمِ نسبتِ آن با دین، ضروری می‌نماید. اما شناخت هسته و عناصر اصلی تشکیل‌دهنده یک تمدن درگرو شناخت سیر تحولاتی است که این تمدن را ایجاد کرده است. 🔻در این درس‌گفتار تلاش شده است تا سیر اندیشه تجدد در غرب و ریشه‌های تاریخی مدرنیته بررسی گردد. دکتر مهدی مشکی معتقد است برای فهم مدرنیته باید تاریخ غرب از قرن چهاردهم تا هجدهم میلادی به دقت مطالعه شود. در این چند قرن، سه نهضت مهم رخ داده است که فهم آنها نقش اساسی در فهم مدرنیته دارد. نهضت اول، نهضت رنسانس در قرن پانزدهم است؛ نهضت دوم، نهضت اصلاح‌گری یا پروتستان است و نهضت سوم، جریان انقلاب علمی در قرن هفدهم است. بررسی و شناخت این سه نهضت در کنار نقد آنها از اهداف این درسگفتار می‌باشد. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/tajadod_meshki/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻درس گفتار حاضر تدریس کتاب چبستی علم(درآمدی بر مکاتب علم شناسی فلسفی) آلن چالمرز است که توسط جناب دکتر مهدی ناظمی تهیه شده است. 🔻چیستی علم درآمدی است ساده و روزآمد به نظریات جدید علم‌شناسی فلسفی؛ و تا آنجاکه امکان داشته، فارغ از اصطلاحات پیچیده است. توفیق فوق‌العاده آن سبب شده به زبانهای ایتالیایی، اسپانیولی، هلندی، یونانی و چینی ترجمه شود. نظریه‌های جدید در فلسفه علم به طور موفقیت‌آمیزی تلّقی متعارف و سنتی از علم را مورد تحدّی و چالش قرار داده‌اند. موافق تلّقی سنتی، نظریه‌های علمی از مشاهده و آزمایش اخذ می‌شوند و بدین ترتیب می‌توان آنها را توجیه و تصدیق کرد. تحولات اخیر در فلسفه علم نشان داده‌اند که این تلقی بسیار رایج از ماهیت علم کاملا بر خطاست؛ تلّقی‌ای که هنوز در بیشتر علوم اجتماعی معاصر نافذ و رایج است و اغلب نتایج مضر و ویرانگری دارد. کاستی‌ها و خام‌اندیشیهای نظریه‌های تجربه‌گرایانه در این کتاب به زبانی ساده تشریح شده و تلاشهای جدید برای بهبود و یاجایگزینی آنها به طور مبسوط توصیف و ارزیابی شده است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/nazemi_phil_scie/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻دومین علوم‌انسانی و اجتماعی. 🔻نهاد دین و بحران جهانی، فرصت‌ها و تهدید‌ها 🔻دین اجتماعی در محاصره . ⭐⭐⭐ 🔸️اساتید: • • • • • • ✖️یکشنبه ۲۵ اسفندماه ۹۸ ساعت ۱۵ تا ۱۸ ✖به کوشش علیه‌السلام و اسلامی 🔰شرکت در جلسه از طریق لینک وبینار در سامانه مجازی دانشگاه امام صادق (ع) https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی 🔻آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی عنوان درس گفتاری است که به همت انجمن علمی علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با ارائه حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا برگزار شده‌است. دکتر پارسانیا در این درس‌گفتار به بررسی نقدهای معرفتی و اجتماعی علوم‌اجتماعی‌اسلامی پرداخته است. ✖علاقه‌مندان به این درس‌گفتار می‌توانند با مراجعه به سایت مدرسه‌آفاق اقدام به دریافت این درس‌گفتار و بسیاری درس‌گفتار دیگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی نمایند. 🔰لینک دریافت این درس‌گفتار: http://afaghehekmat.ir/course/asibshenasi_oloom_ejtemaee/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻سیره اجتماعی پیامبر اکرم(ص)، القاء امید در سخت‌ترین شرایط 🔻از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: «کفی بالمرء کذبا ان یحدث بکل ما سمع؛ برای دروغ‌گو شدن همین بس که انسان هر چه می‌شنود نقل کند.» این روزها به واسطه گسترش ابزار ارتباط‌جمعی، اخبار به سرعت و سهولت منتشر می‌گردند؛ اما وظیفه شهروندان در قبال انتشار این اخبار چیست؟ نمی‌توان به یقین گفت، اخباری که در زندگی روزمره به گوش می‌رسد، همه راست است. چه‌بسا انتشار اخبار نادرست سبب القاء ناامیدی در جامعه شود. اسلام همواره به انسان توصیه می‌کند تا درباره آنچه به آن یقین و علم ندارد، زبان نگشاید. 🔻اما نسبت به انتشار آمارهای تلخ و اخبار ناامیدکننده چه رویکردی باید اتخاذ نمود؟ آیا شهروندان و مسئولین می‌بایست اخبار و آمارها را؛ ولو تلخ و ناامیدکننده منتشر نمایند؟ و یا می‌بایست آنها را کتمان کنند؟ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید وحیدی در این پادکست 5 دقیقه‌ای با استناد به سیره پیامبر اکرم(ص) به این پرسش پاسخ می‌دهد. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻بسته حاضر که به مناسبت فرا رسیدن سال نو و ایام نوروز ارائه می‌گردد، دربرگیرنده موضوعاتی همچون خلقت، رجعت، حیات و ممات از نگاه قرآن کریم است. 🔻ارائه‌دهنده این مباحث، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین ضیایی کارشناس معارف قرآنی است که صاحب تألیفات متعددی در حوزه علوم تفسیر و حدیث می‌باشد. بسته پیش‌رو مشتمل بر ۹ فایل ۸ دقیقه‌ای است که عنوان هر یک، ازاین‌قرار می‌باشد: ۱- تحویل حال در تحویل سال؛ تفسیر آیات ۵۶ و ۷۵ و ۴۳ سوره‌های بنی‌اسرائیل، مومنون و فاطر. ۲- فصل رویش؛ تفسیر آیات ۵۳ و ۱۶۴ و ۲۶۱ سوره‌های فصلت، بقره و فتح. ۳- خلقت و رجعت؛ تفسیر آیات ۱ تا ۸ سوره طارق. ۴- خلقت و عبودیت؛ تفسیر آیه ۵۶ سوره ذاریات. ۵- خلقت و حیات؛ تفسیر آیه ۲۴ سوره یونس. ۶- خلقت و نعمت (۱)؛ تفسیر آیات ابتدایی سوره الرحمن. ۷- خلقت و نعمت (۲)؛ تفسیر آیات ابتدایی سوره الرحمن. ۸- خلقت و رجعت؛ تفسیر آیه ۶۴ سوره انبیا. ۹- وفات و ممات؛ تفسیر آیه ۴۲ سوره زمر. 🔰دریافت‌ درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/fasl_rooyesh/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
🔺️پیشنهاد ما به مناسبت ۷ فروردین روز 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/naghd-film/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻ابلاغ و الزام مدیریتی در تولید دانش وجهی ندارد. 🔻روی آوردن به یک پارادایم کلان تئوری و یک پارادایم روش‌شناختی، باید در جریان طبیعی دانشی صورت گیرد، نه با امرونهی مدیریتی و وضع قانون و الزام و بخشنامه و آیین‌نامه! این نشان‌دهنده غلبه نگاه پروژه‌ای و مدیریتی به مقوله علوم انسانی اسلامی است؛ البته وجه پروژه‌ای و مدیریتی از حیث سلبی، یعنی از حیث برهم زدن فضای حاکم و شکستن فضای تقلیدی و منفعلانه نسبت به علوم انسانی غربی پذیرفته‌شده است؛ ولی از حیث ایجابی و تولید دانشی، نمی‌توان آن را پذیرفت. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/teyfbandi_majazi/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻دوام انقلاب اسلامی در شکل‌گیری نظم انقلابی است. 🔻اگر سازندگی بخواهد بر اساس مدرنیته باشد، یعنی سازندگی به مدرنیزاسیون گره بخورد؛ آنگاه واضح است که با جوشش انقلابی نخواهد سخت. اگر شما به سمت مدرنیزاسیون رفتید، انقلاب اسلامی استحاله می‌شود. دوام انقلاب اسلامی به این است که جوشش انقلابی و نظم اجتماعی به یکدیگر گره بخورند و یک نظم انقلابی شکل بگیرد. 🔻مواجهه با پدیده‌های نو توأم با پایبندی به اصول، منفعل نشدن در مقابل حوادث جدید و حفظ جوشش انقلابی و ایجاد نظم انقلابی؛ مجموعاً موضع ما را در مقابل تمدن رقیب روشن می‌کند. نه غرب پذیری است، نه جنگ کور با غرب. ما می‌خواهیم به سمت یک تمدن حرکت کنیم، می‌خواهیم اصول خودمان را حفظ کنیم، پدیده‌های نوظهور را در جهاز هاضمه خودمان هضم می‌کنیم، معنی تمدن اسلامی همین است. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir