eitaa logo
مدرسه‌ درسگفتار آفاق
1.2هزار دنبال‌کننده
389 عکس
107 ویدیو
22 فایل
مدرسه آفاق حکمت؛ مرجع آموزش آزاد علوم انسانی و اسلامی سایت موسسه: www.afaghehekmat.ir تماس با مسئول امور دانش‌پژوهان، سایت و شبکه‌های اجتماعی: @Afaghehekmat_Admin اینجا «مدرسه آفاق» است...
مشاهده در ایتا
دانلود
➕/🔻اصل توحید؛ شاکله تمامی مناسبات . 🔻دکتر مهدی سپهری اصل «توحید» را دغدغه محوری و هسته سخت نظریات مرحوم علامه طباطبایی (ره) می‌داند. از نگاه ایشان همه چیز به توحید برمی‌گردد. تمام احکام اجتماعی و فردی در نسبت با نگاه توحیدی است و آنها را می‌توان از این منظر نقد کرد. پاسخ پرسش‌های مهمی همچون: قوام اجتماع به چیست؟ فلسفه احکام الهی چیست؟ و ... همگی در ارتباط تنگاتنگ با فهم و دریافت ما از اصل توحید دارد. 🔰دریافت تک‌گفتار: www.afaghehekmat.ir/course/tohid_shakele_monasebat/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻مدرسه درسگفتار و بنیاد تربیتی برگزار می‌کند. 🔻درس‌گفتار «نظریه اسلامی رشد انسان» با هدف آشنایی جامعه علمی کشور و سایر علاقه‌مندان حوزه­های علوم تربیتی و روانشناسی با روایتی اسلامی از موضوع «رشد انسان» برگزار شده است. ‌این روایت حاصل پنج سال کار پژوهشی دکتر جمیله علم‌الهدی و گروه پژوهشی ایشان در موضوع رشد است. دور اول این درس گفتار با هدف تشریح و تبیین مبانی فلسفی نظریه مذکور برگزار شده است. مباحث طرح‌شده در این دوره به دو بخش کلی قابل‌تقسیم است: 1- ضرورت بررسی تاریخ علم و بیان مختصات کلی و مسلط بر جهان علم امروز 2- تبیین مبانی فلسفی نظریه رشد 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/nazariye_roshd_01/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻مقبولیت فضای گفتمانی آینده در گرو کارآمدی گفتمان هاست. . 🔻مدرنیته اگر موفق است و توانسته تا این حد تأثیرگذار باشد دو ابزار اصلی دارد. یکی اینکه ساختار ایجاد کرده است. ساختاری که حاکم بر زندگی ما است حتی اگر مدرنیته را قبول نداشته باشیم. دوم فضای گفتمانی است. آینده دستخوش اوضاع گفتمانی آینده است. اوضاع گفتمانی آینده یعنی کدام گفتمان غلبه پیدا می‌کند. کدام گفتمان شیوع و مطلوبیت پیدا می‌کند. خود این هم متأثر از مدرنیته و سرنوشت مدرنیته است. عامل دیگر سرنوشت جمهوری اسلامی از حیث مقبولیت و کارآمدی است. آینده دینداری به شدت با سرنوشت جمهوری اسلامی پیوند خورده است. حضرت امام تصریح کردند که بقای اسلام به یک نحوی وابسته به بقای نظام است. لذا یکی از عواملی که در آینده خیلی تأثیرگذار است، سرنوشت جمهوری اسلامی است هم از حیث مقبولیت هم از حیث کارآمدی. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻به اطلاع کلیه علاقه‌مندان مباحث علوم انسانی و اسلامی می‌رساند؛ به مناسبت ایام‌الله و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، مدرسه درس‌گفتار آفاق ۵۰ درصدی خرید و سایر را برای علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان حوزه علوم انسانی در نظر گرفته است. . به این منظور از شما دعوت می‌شود تا با مراجعه به سایت مدرسه آفاق حکمت، از این تخفیف بهره مند شوید. . ⛔️این تخفیف تا روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن معتبر می باشد. . 🎁برای دریافت کوپن تخفیف به آدرس زیر مراجعه کنید. https://www.instagram.com/p/B8Bpt2rBUW3/?igshid=4roes2mkgwxw . ⭐️⭐️⭐️. مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی 🆔 @afaghehekmat 🌐 afaghehekmat.ir
➕/🔻بازخوانی دو روایت امام خمینی‌(ره) از نظریه ولایت فقیه . 🔻با نگاهی به سیر اندیشه‌های سیاسی و فقهی امام خمینی(ره) و با استقرا در آثار ایشان - اعم از مکتوبات و سخنرانی‌ها - با دو قرائت متفاوت از نظریه ولایت ‌فقیه مواجه می‌شویم. نخستین قرائتی که از سوی امام خمینی(ره) مطرح می‌شود، نظریه ولایت فقیه در امور حسبه است. اما قرائت دوم حضرت امام از حکومت فقیه در عصر غیبت، نظریه ولایت مطلقه فقیه و عبور از نظریه نظارت فقیه است. سؤال اینجاست که آیا مفهوم و اندیشه ولایت ‌فقیه در آراء امام خمینی (ره) در دهه بیست با دهه چهل تفاوت ماهوی دارد یا خیر؟ 🔻در این درس‌گفتار، دکتر مسعود معینی پور با واکاوی و بررسی زمینه‌های تاریخی و اجتماعی بازطرح نظریه ولایت‌ فقیه توسط امام خمینی (ره) در دو کتاب کشف‌الاسرار و البیع که در سال‌های 23 و 48 نگاشته شده، به این پرسش پاسخ می‌دهد. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/velayat_faqihm/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻نظریه تاریخی انقلاب اسلامی . 🔻آیا می‌توان از نظریه تاریخی‌ای سخن گفت که بتواند انقلاب اسلامی را تبیین و تحلیل کند؟ انقلاب اسلامی ادامه کدام جریان تاریخی است؟ اینها بخشی از پرسش‌هایی است که هر یک از سخنرانان این دوره سعی در پاسخگویی بدان‌ها دارند. 🔻در این میان دکتر کچویان معتقد است که تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس منطق مدرن امری است ناممکن و دکتر عبدالکریمی فلسفه تاریخ انقلاب اسلامی را امری وهمی می‌خواند. دکتر رجبی نیز معتقد است که نمی‌توان یک مسیر در طول تاریخ ترسیم نمود، به‌گونه‌ای که این مسیر به‌طور مستقیم به انقلاب اسلامی منتهی گردد؛ اما درنهایت دکتر نجفی انقلاب اسلامی را معلول بیداری اسلامی می‌داند. بیداری اسلامی که از دو قرن پیش در جهان اسلام آغاز شده و در طول ادوار تاریخی تکامل یافته است. این بیداری ابتدا در قالب مواجهه نظامی نمود عینی می‌یابد، سپس شکل سیاسی به خود می‌گیرد و در آخرین مرحله از تکامل خود به مواجهه‌ای فرهنگی بدل می‌شود. و این همان نقطه‌ای است که در آن انقلاب اسلامی رخ می‌دهد. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/نظریه-تاریخی-انقلاب-اسلامی/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
🔻در این پژوهش، تحول در علوم تربیتی، با رویکرد تحول بنیادین دنبال می‌شود. نویسنده معتقد است از طریق بازنگری در تعریف علوم تربیتی می‌توان زمینه را برای تحول و تغییر در ساختار و محتوای آن نظام علمی فراهم آورد. به عنوان گام نخست، چیستی موضوع علوم تربیتی که همانا «انسانِ در حال شدن» است، مورد سؤال قرار گرفته و پاسخ‌هایی از منظر سه تن از اندیشمندان طراز اول در جریان اندیشه اسلامی، یعنی صدرالمتالهین، علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی، ارائه شده است. 🔻روش این پرس‌وجو، اقتراح‌نویسی مبتنی بر آثار مکتوب است که به صورت گفتگویی مصاحبه‌گونه طراحی شده است. درنهایت، بحث در چارچوب آراء هر یک از این سه اندیشمند، با پرسشی پیرامون طرح کلی ایشان برای زمینه تعلیم و تربیت، در مورد انسانی که ترسیم نموده‌اند، پایان می‌گیرد. 🔰دریافت مقاله: http://afaghehekmat.ir/course/tahavol_oloomtarbiati/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
ویژه ایام انتخابات مدرسه آفاق ➕/🔻درسگفتار آشنایی با مبانی . ✖همراه با اعطای گواهی مشترک از طرف مدرسه آفاق و دانشگاه باقرالعلوم (ع) ⭐️⭐️⭐️ 🔰دریافت درس‌گفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
➕/🔻آشنایی با درسگفتار . . 🔻واژه «مردم‌سالاری دینی»، اصطلاح تازه‌ای در گفتمان سیاسی دنیاست که - برخلاف واژه‌هایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و ... که همگی ترکیب‌هایی از یک مفهوم غربی به‌علاوه یک قید اسلامی هستند - در بستر مبانی سیاسی اسلام و متأثر از آموزه‌های نبوی و علوی روییده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب، نظام اسلامی را از الگوهای سکولار غربی تمیز دهد. برای این منظور، در حکومت اسلامی، روش نوینی موردتوجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است. اما چنین نظام سیاسی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟ بر کدام مبانی فقهی استوار است؟ وجوه افتراق و تمایز میان نظام مردم‌سالار دینی و نظام‌های لیبرال دموکراسی چیست؟ آزادی، حق انتخاب و انتقاد، و حدود آنها در نظام مردم‌سالار دینی چگونه و بر چه مبنایی تعریف می‌شود؟ از سوی دیگر استناد مشروعیت حکومت اسلامی به خداوند، باعث شده است که اندیشمندان مسلمان درباره نقش و جایگاه مردم، برداشت‌های متفاوتی داشته باشند. هرچند که هیچ‌یک نقش مردم را انکار نمی‌کنند، اما در تأثیرگذاری و تعیین‌کنندگی این نقش دیدگاه‌های متفاوتی دارند؛ بعضی نقش مردم را در کارآمدی و برخی دیگر در مشروعیت نظام جستجو می‌کنند و گروهی نیز مقبولیت مردمی را شرط اعمال ولایت می‌دانند. در این درس‌گفتار تلاش شده است تا ضمن ارائه هر یک از دیدگاه‌های مذکور، از چند منظر مختلف به پرسش‌هایی که پیش‌تر بدان‌ها اشاره شد، پاسخ داده شود. همچنین سعی شده است تا اهمیت و جایگاه برخی مفاهيم و دوگانه‌ها همچون: مشروعيت و مقبولیت، انتخابات و بیعت، حق و تکلیف، حق‌الناس و حق‌الله؛ در ربط و نسبت با مردم‌سالاري ديني تبیین و تشریح گردد. . ✖همراه با اعطای گواهی مشترک از طرف مدرسه آفاق و دانشگاه باقرالعلوم (ع)✖ . 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir اطلاعات بیشتر: ۰۹۱۰۹۹۸۸۱۱۳
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻از دموکراسی تعاریف متعددی ارائه شده است. اما به‌طورکلی می‌توان همه این تعاریف را در دو دسته تقسیم‌بندی کرد: گروهی که دموکراسی را نوعی هدف و «ارزش» می‌دانند و گروهی دیگر که دموکراسی را به‌مثابه یک «روش» برای توزیع قدرت سیاسی و ابزار و سازوکاری برای تصمیم‌گیری می‌دانند. به‌عنوان‌مثال در نظام‌هایی که برمبنای اصول لیبرال دموکراسی اداره می‌شوند، دموکراسی یک نظام حکومتی و لیبرالیسم یک نظام فکری است. درواقع لیبرال دموکراسی، دموکراسی را یک روش برای تصمیم‌گیری در چارچوب ارزش‌های لیبرالیسم تلقی می‌کند. اگر برپایی نظام دموکراسی در چارچوب ارزش‌های لیبرالی و یا سوسیالیستی، موجه و به عبارتی معنادار تلقی می‌شود؛ آیا از برپایی نظام‌هایی مبتنی‌بر مردم‌سالاری دینی و یا دموکراسی اسلامی نیز می‌توان سخن گفت؟ 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻یکی از مباحث رایج جامعه امروز ایران، بحث آزادی و به‌ویژه آزادی سیاسی و اجتماعی است؛ مقوله‌ای که جامعه ایرانی در یکصد سال اخیر همواره با آن مواجه بوده است. سخن از آزادی در یک جامعه دینی، از آن جهت اهمیت دارد که گروهی بر این باورند که دین با آزادی ناسازگاری است. چراکه آزادی، ارزش انسانی و فرادینی بوده و نمی‌توان آن را مقید به چارچوب دین کرده و مرزهایی برای آزادی اندیشه و عقیده و بیان ترسیم نمود؛ اما در مقابل گروهی معتقدند که آزادی مطلق، ادعایی بیش نیست و همواره آزادی در چارچوب ویژه‌ای پذیرفتنی است. در نظام مردم‌سالار دینی، آزادی به‌خودی‌خود دارای تقدس و ارزش نیست، بلکه از آن جهت ارزشمند و متعالی است که در فقدان آن انسان از قدرت انتخاب برخوردار نبوده و درنتیجه تجلی و ظهور استعدادها در او معنا و مفهومی نخواهد یافت. به بیان استاد شهید مطهری(ره) «با آزادی است که ممکن است انسان به عالی‌ترین کمالات و مقامات برسد و ممکن است به اسفل‌السافلین سقوط کند». 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕/🔻در گذشته تحقق حکومت اسلامی از طریق بیعت بـا حـاکم صورت می‌پذیرفت؛ امری که امروزه از طریق انتخابات انجام می‌گیرد. بدین‌معنا، پیشینه‌ انتخابات در حوزه‌ تمدن اسلامی، به ظهور دین مبین اسلام می‌رسد. در صدر اسلام، پیامبر(ص) تحت عنوان بیعت، حق مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی را به تمام مسلمانان اعم از زن و مرد اعطا نمودند. ایشان با آنکه خود مستقیماً از منبع وحی دستور اخذ می‌نمودند، اما در بسیاری از موارد که مربوط به زندگی اجتماعی و دنیوی مردم می‌شد، با صحابه مشورت کرده و مناسب‌ترین رأی و نظر را برمی‌گزیدند. در یک نگاه کلی احکام مربوط به انتخابات در اسلام را می‌توان در سه بخش «شورا»، «اجماع» و «بیعت» موردمطالعه قرار داد. اما نگرش اسلام به مسئله بيعت و انتخابات چيست؟ آيا بيعت و انتخابات در قالب مشاركت و فعاليت سياسى مردم، حق آنهاست يا تكليف دينى آنان؟ و درنهایت ارتباط میان انتخابات و مشروعیت‌ حکومت اسلامی چگونه است؟ 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/mardomsalari/ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir