➕/🔻خون شهید سلیمانی خروش امت را در مقیاس جهانی متبلور کرد.
.
🔻دکتر مسعود معینیپور در حاشیه مراسم پرشکوه تشییع پیکر سپهبد شهیدسلیمانی گفت: شهادت حاج قاسم نشان داد که مقاومت میتواند تولد امت و شکلگیری «هویت امتی» باشد و خون شهید سلیمانی خروش امت را در مقیاس جهانی متبلور کرد.
🔻دکتر معینیپور، در حاشیه مراسم پرشکوه تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، به خبرنگار تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: این پدیده را با پدیده پیادهروی عظیم اربعین سیدالشهدا(ع) مقایسه میکنم که حول محور مقاومت، شهید و خون در راه خدا ریختهشده در قالب اتحاد و همبستگی پیش میآید و یک هویت دینی، اجتماعی و کلان در بستر اجتماع شکل میگیرد.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که وقتی حاجقاسم به عنوان معمار محور مقاومت در منطقه به شهادت میرسد، این همبستگی اجتماعی، هم نظریه مقاومت شهید سلیمانی و یارانش را تأیید میکند و هم به نوعی پاسداشت زحماتی است که آنها متقبل شدند و هم نشان میدهد که مقاومت میتواند تولد امت و شکلگیری هویت امتی باشد. خون شهید سلیمانی خروش امت را در مقیاس جهانی متبلور کرد و عینیت بخشید.
🔰ادامه مصاحبه...
http://fna.ir/decjuo
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻چرا سلیمانی چنین خروشی را ایجاد کرده است؟
.
🔻مهدی فدایی مهربانی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی نوشت: سردار سلیمانی چنان زیست که یک انسان اصیل، یک نمونهٔ کهنالگوییِ انسان، یک قهرمان، یک شخصیت متخلق، صادق و مخلص میزید. او چنان زیست که ضمیر ناخودآگاه ما آن را میطلبد.
مدتهاست در گردهماییهای خیابانی شرکت کردهام؛ گاهی به عنوان حمایتگر و گاهی به عنوان مشاهدهگر. امروز هر کس در تشییع شهید سلیمانی شرکت کرده بود تصدیق خواهد کرد که چنین سیل جمعیتی بیسابقه بود. حضور همه نوع افراد با هر سلیقهٔ فکری و سیاسی عجیب بود.
🔻اما چرا سلیمانی چنین خروشی را ایجاد کرده؟
به زعم من، سلیمانی نمونهای کهنالگویی است که ما را قادر میسازد فهمی از ناخودآگاه جمعی این جامعه داشته باشیم. ضمیر جمعی ایرانیان او را چون قهرمانی میداند که در افسانهها و متون کهن خود یافته است؛ بیجهت نیست که او را ...
🔰متن کامل یادداشت:
https://plink.ir/nlNSi
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻تأثیر خون حاج قاسم بر یک آگاهی تاریخی
.
🔻حجت الاسلام داود مهدوی زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است در مصاحبهای تحلیل چنین بیان کرد:
🔻مؤمنین و مومنات، هر گاه که مجاهد فی سبیل الله را با گامهای استوارش در کوی و برزن های دار الاسلام و عرصههای رشادت و مجاهدت نظاره میکنند، آشکار و نهان، دست به دعا بر میدارند که «ای خدا، سایه او را از ما کم مکن؛ از گزند تیغ تیز دشمن حفظش بدار و بر عزتش بیافزا». این دعایی است که مؤمنین و مومنات در هر لحظه و هر جایی که نام و یادی از سرداران بزرگ اسلام میشود، از خدای خود طلب میکنند. و خدا با خود عهد بسته است که هر گاه بندگان مخلصش او را بخوانند، به خواسته شأن اجابت کند. او خود گفته است: «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» [سوره غافر: ۶۰].
🔰مطالعه ادامه مصاحبه:
https://plink.ir/bxKlo
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻دینزدایی، پیآیند قطعی پیوند دین و مدرنیته
.
🔻در جریان روشنفکری، بعضاً ادعا میکنند که میخواهند دین را با مدرنیته هماهنگ کنند. این جریان نمیگوید من دین را کنار میگذارم، بلکه میگوید میخواهم دین را با مدرنیته هماهنگ کنم، درحالیکه دین با مدرنیته هماهنگ نمیشود. این افراد آگاهانه یا ناآگاهانه دچار یک نوع حداقلی کردن دین میشوند. مثل دکتر شریعتی، مهندس بازرگان و جریانهای سیاسی مثل نهضت آزادی و جبهه ملی؛ اینها جریاناتی هستند که در همه زمینهها سعیشان این است که دین را با مدرنیته هماهنگ کنند.
🔻اگر ما دین و مدرنیته را بهطور دقیق نشناسیم، حتماً در این روند دچار یک نوع دینزدایی میشویم. کما اینکه این اتفاق در صد سال اخیر بهصورت آرامآرام در کشورهای اسلامی رخ داده است. در این میان انقلاب اسلامی تنها جریانی است که تا حدودی توانسته با این روند مخالفت ورزد.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/tamaddon-bahar98/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻علم به دانش آزمونپذیر محدود میشود؟
.
🔻در مواجهه با علم مدرن میتوان این پرسش را مطرح کرد؛ چه کسی گفته که علم به دانش آزمونپذیر محدود میشود؟ بلکه غیر از آن پارادایمها هم هستند و حتی بالاتر از آن متافیزیک هست. علم تجربی ما در حوزه علوم انسانی یا علوم طبیعی مبتنی بر متافیزیک دیگری است که عقل و صدق و کذب دارد و نوری فوق نور است. یعنی دیگر از پارادایمها سخن نمیگوییم؛ بلکه از اصول موضوعه خودمان که مبتنی بر حکمت خودمان و مبتني بر علم برتری است، سخن میگوییم. بالاتر از علم عقلی هم، علم وحیانی است. اینها همه «نورٌ علی نور» است. چرا باید در آن چارچوب قرار بگیریم؟ علم در جهان اسلام هرگز در معنای پوزیتیویستی مطرح نشده و به دانش آزمونپذیر مقید و محدود نگردید.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/teyfbandi_majazi/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻نظریهپردازی و برنامهریزی برای تحقق اسلام شامل
.
🔻حجتالاسلاموالمسلمین امید مؤذنی پروژه اصلی شهید صدر را «نظریهپردازی و برنامهریزی برای تحقق اسلامِ شامل» میداند. اسلامِ شامل به معنای اسلامی است که در همه موضوعات، همه زمانها و همه مکانها حاضر است. این اسلام در مقابل اسلام التقاطی و سکولاریسم است. منظور از اسلامِ شامل، اسلام محض نیست. چراکه هدف این اسلام، پیادهسازی اسلام محض و واقعی نزد خداوند نیست، بلکه این مکتبِ شامل بهواسطه نظریه و روش و… از سایر مکاتب متمایز شده و وصف به اسلامیت میشود.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/eslam_shamel/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻تبیین کارآمدی دین در عصر حاضر، از الزامات تعامل با دنیاست.
🔻گروهی از طلاب بروند یک سال دور دنیا بگردند، سپس بیایند در قم فتوا بدهند؛ این یک فقیه متفاوت میشود. نگاه که بینالمللی شد، الزامات و برنامهها بینالمللی میشود. تکتک طلبههای جوان باید به دنبال سفر در عرصه بینالملل باشند. بهمحض اینکه از این کشور خارج شدید یک انشقاق فکری پیدا میکنید. مسئلههایی که نظام به شما داده بُعد پیدا میکند. خود شما یک حس و انگیزهای پیدا میکنید؛ برمیگردید و جور دیگری درس میخوانید. سعی میکنید از دین کارآمدی دربیاورید. سعی میکنید از دین پاسخهایی دربیاورید که بتواند قدرت دیالوگ با دنیا را داشته باشد. قدرت گفتگو و تصرف در دنیا را داشته باشد.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻حضور اندیشههای امام خمینی (ره) در علوم اجتماعی
.
🔻به باور اسماعیل فراهانی، پروژه فکری دکتر ابراهیم فیاض حضور اندیشههای اجتماعی امام خمینی (ره) در علوم اجتماعی است. توضیح اینکه، امام خمینی (ره) در پیوند با مردم توانست ظرفیتهای مردمی را شکوفا سازد و جریان دینی را به جلو برد. اینک باید به حکمتی اندیشید که توضیحدهنده این پیوند باشد، چراکه سنتهای علمی همچون فقه، فلسفه و عرفان و… این ظرفیت را نداشته و مانع این پیوند میشوند. فراهانی، یکی دیگر از وجوه برجسته اندیشه فیاض را بازگشت غریزه به علوم اجتماعی میداند. این امر در مردمشناسی فیاض به صورت شاخصتری مشهود است. او در مردمشناسی پایبند نظریه و روش نیست و در عوض با «مفاهیم» کار میکند.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/andishe_emam/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻فقه ما با فقه سرمایهداری صددرصد مخالف است.
.
🔻«كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ»؛ این یکی از احکام مربوط به مال اجتماعی است؛ یعنی باید طوری سیاستهای مالی را مدیریت کرد که منجر به تراکم ثروت در دست عدهای خاص نشود. یکی از اصول ایجاد بانک (استنباط فقه پولِ اجتماعی) فقه مالی اجتماعی و ثروت اجتماعی است. فقه ما با فقه سرمایهداری صددرصد مخالف است؛ چون نظام مالی و اقتصادی سرمایهداری مبتنی بر انحصار و تراکم ثروت است. وقتی اقتصاد مبتنی بر تراکم ثروت شد، یعنی مبتنی بر اقتصادهای بزرگ است که اقتصادهای خرد را در خودش میبلعد. اینها همه با اقتصاد اسلامی متناقض است.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/feqh-nezam/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻اصل توحید؛ شاکله تمامی مناسبات
.
🔻دکتر مهدی سپهری اصل «توحید» را دغدغه محوری و هسته سخت نظریات مرحوم علامه طباطبایی (ره) میداند. از نگاه ایشان همه چیز به توحید برمیگردد. تمام احکام اجتماعی و فردی در نسبت با نگاه توحیدی است و آنها را میتوان از این منظر نقد کرد. پاسخ پرسشهای مهمی همچون: قوام اجتماع به چیست؟ فلسفه احکام الهی چیست؟ و ... همگی در ارتباط تنگاتنگ با فهم و دریافت ما از اصل توحید دارد.
🔰دریافت تکگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/tohid_shakele_monasebat/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻مدرسه درسگفتار #آفاق و بنیاد تربیتی #حیات برگزار میکند.
#دوره_مجازی
🔻درسگفتار «نظریه اسلامی رشد انسان» با هدف آشنایی جامعه علمی کشور و سایر علاقهمندان حوزههای علوم تربیتی و روانشناسی با روایتی اسلامی از موضوع «رشد انسان» برگزار شده است. این روایت حاصل پنج سال کار پژوهشی دکتر جمیله علمالهدی و گروه پژوهشی ایشان در موضوع رشد است.
دور اول این درس گفتار با هدف تشریح و تبیین مبانی فلسفی نظریه مذکور برگزار شده است. مباحث طرحشده در این دوره به دو بخش کلی قابلتقسیم است:
1- ضرورت بررسی تاریخ علم و بیان مختصات کلی و مسلط بر جهان علم امروز
2- تبیین مبانی فلسفی نظریه رشد
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/nazariye_roshd_01/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir
➕/🔻مقبولیت فضای گفتمانی آینده در گرو کارآمدی گفتمان هاست.
.
🔻مدرنیته اگر موفق است و توانسته تا این حد تأثیرگذار باشد دو ابزار اصلی دارد. یکی اینکه ساختار ایجاد کرده است. ساختاری که حاکم بر زندگی ما است حتی اگر مدرنیته را قبول نداشته باشیم. دوم فضای گفتمانی است. آینده دستخوش اوضاع گفتمانی آینده است. اوضاع گفتمانی آینده یعنی کدام گفتمان غلبه پیدا میکند. کدام گفتمان شیوع و مطلوبیت پیدا میکند. خود این هم متأثر از مدرنیته و سرنوشت مدرنیته است. عامل دیگر سرنوشت جمهوری اسلامی از حیث مقبولیت و کارآمدی است. آینده دینداری به شدت با سرنوشت جمهوری اسلامی پیوند خورده است. حضرت امام تصریح کردند که بقای اسلام به یک نحوی وابسته به بقای نظام است. لذا یکی از عواملی که در آینده خیلی تأثیرگذار است، سرنوشت جمهوری اسلامی است هم از حیث مقبولیت هم از حیث کارآمدی.
🔰دریافت درسگفتار:
www.afaghehekmat.ir/course/ayandeh-iran/
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
@afaghehekmat
afaghehekmat.ir